Charakteristickým rysem hospodářské
spolupráce je také ta skutečnost, že
s rozvíjející se specializací a kooperací
ve zpracovatelském průmyslu, zejména ve strojírenství,
zvyšuje se rychle nejen podíl strojů a zařízení
na našem vývozu ale i na dovozu. I když jsme
teprve na počátku specializace ve strojírenství,
je již dnes jasné, že jde o zákonitý
jev, bez něhož nelze zajistit uplatnění
maximální mechanizace a automatizace výroby,
zvýšení technické úrovně
výrobků a snížení nákladů.
I když objektivní podmínky jsou příznivé,
nelze zapomínat i na vlastní úsilí
podniků a závodů, které musí
především spočívat v péči
o kvalitu, funkční schopnosti, vzhled výrobků
a v neposlední řadě v péči
o zajištění krátkých dodacích
termínů.
Úsilí, které jsme spolu se Sovětským
svazem a ostatními socialistickými zeměmi
vynaložili pro nastolení mírových vztahů
se všemi státy, bez ohledu na charakter společenského
zřízení, za likvidaci pozůstatků
období studené války, se pochopitelně
projevilo i v rozvoji vzájemných hospodářských
a obchodních styků s kapitalistickými státy.
Právě rozvoj hospodářských
a obchodních styků považujeme za významného
činitele posilování mírového
soužití. Z naší strany neexistují
zábrany pro rozvoj obchodu. V průběhu druhé
pětiletky byl v tomto směru udělán
významný krok kupředu. Rozsah obchodu s nesocialistickými
zeměmi se zvýšil o více než 60
% a činí přes 1 miliardu dolarů. Přesto
však zde nebyly vyčerpány všechny možnosti.
I nadále zůstává naší
snahou rozšiřovat na základě vzájemné
výhodnosti a respektování vzájemných
práv objem výměny zboží s nesocialistickými
zeměmi. Budeme však i nadále odmítat
umělé vytváření barier a politiku
diskriminace, která nepřispívá k vzájemnému
porozumění a rozvoji obchodu a která ve svých
důsledcích škodí i samotným jejím
autorům.
Pokud jde o rozvoj ekonomických vztahů s hospodářsky
málo rozvinutými zeměmi, které nastoupily
cestu samostatného politického rozvoje a usilují
i o samostatný rozvoj ekonomický, chtěl bych
zdůraznit tu skutečnost, že na straně
Československa byla mnohokrát nejen vyjádřena,
ale i v praxi potvrzena plná ochota pomáhat v rámci
našich možností tomuto úsilí. V
letech druhé pětiletky jsme přispěli
úvěrovou pomocí ekonomickému rozvoji
hospodářsky málo rozvinutých zemí
a pomohli jim tak podle svých sil zmenšit jejich závislost
na bývalých kapitalistických metropolích.
Tuto úvěrovou pomoc jsme poskytli bez jakýchkoliv
politických podmínek.
Dosavadní ekonomický rozvoj Československa
tedy umožnil prohloubit mezinárodní socialistickou
dělbu práce a zvýšil úlohu Československé
socialistické republiky ve světovém hospodářství
i ve světovém obchodu.
Soudružky a soudruzi, v druhé pětiletce byl
úspěšně plněn úkol vytyčený
celostátní konferencí Komunistické
strany Československa v růstu životní
úrovně. Na překročení růstu
osobní spotřeby proti původním předpokladům
se podílelo zejména plnění maloobchodního
obratu v roce 1960, kdy byl plán maloobchodního
obratu vysoce překročen, a to o 4 miliardy korun,
tj. o více než 4 %.
Zvýšené nákupy se soustředily
v loňském roce především na některé
druhy zboží, což způsobilo jejich přechodný
nedostatek a současně odkrylo některé
nedostatky v sortimentní náplni na našem trhu,
na které byly oprávněné stížnosti
ze strany kupujících. Nedostatky v tomto směru
jsou předmětem soustavné pozornosti ústředního
výboru strany a vlády, které přijaly
řadu opatření k jejich postupnému
odstraňování.
Rozvoj životní úrovně v druhé
pětiletce možno charakterizovat nejen rychlejším
tempem, ale i tím, že byl všestrannější.
K jeho realizaci bylo používáno různých
cest.
V průběhu druhé pětiletky byla provedena
čtyři hromadná snížení
maloobchodních cen, v důsledku čehož
se snížil celkový index maloobchodních
cen o 8,7 % a index životních nákladů
(včetně služeb) o 8,8 %. Přitom procento
snížení maloobchodních cen potravin
a průmyslového zboží bylo přibližně
stejné.
Byla provedena rovněž řada opatření
v oblasti odměňováni za práci v materiální
výrobě, které urychlily růst nominálních
mezd pracovníků v národním hospodářství.
Zejména je nutno vyzvednout provedenou přestavbu
dělnických mzdových soustav, která
umožnila vytvořit novou základnu socialistického
odměňování za práci.
Byla provedena též rozsáhlá úprava
sociálního zabezpečení, která
přinesla zvýšení počtu vyplácených
starobních a invalidních důchodů o
446 tisíc, jakož i zvýšení průměrné
výše starobních a vdovských důchodů.
Roční částky na náklady sociálního
zabezpečení se zvýšily ze 7,3 miliard
Kčs na 12,2 miliardy Kčs.
Úprava nízkých důchodů v roce
1959 a 1960 byla spolu se zvýšenou pomocí státu
rodinám s dětmi v těchto letech součástí
plnění úkolu vytyčeného XI.
sjezdem Komunistické strany Československa zajistit
rychlejší růst osobní spotřeby
rodinám s nižšími příjmy
na osobu a zejména rodinám s dětmi. Zvýšení
přídavků na děti v roce 1959 se projevilo
zvýšením příjmů zaměstnaneckých
rodin se třemi a více dětmi o cca 500 mil.
Kčs. Zavedení bezplatného poskytování
učebnic a školních pomůcek snížilo
životní náklady všech rodin s dětmi
asi o 300 miliónů Kčs ročně.
Významných úspěchů bylo dosaženo
též ve výživě lidu, a to nejen
tím, že se průměrná denní
spotřeba kalorií zvýšila v roce 1960
proti roku 1955 o 8,6 %, a během pětiletky dosažena
a dokonce překročena lékařsky doporučená
dávka denní spotřeby kalorií, nýbrž
zejména tím, že byla v souladu s požadavky
správné výživy nastoupena cesta ke změně
skladby potravin. Jestliže podíl kalorií živočišného
původu na celkové spotřebě kalorií
činil v roce 1955 26 %, stoupl v roce 1960 téměř
na 30 %.
Ke zvyšování životní úrovně
přispěla i bytová výstavba, a to nejen
pokud jde o počet bytů, nýbrž i pokud
jde o jejich vybavení. V druhé pětiletce
bylo postaveno 326 tisíc bytů, tj. asi o 65 % více
než v letech 1951-1955, takže rozsáhlý
program bytové výstavby byl prakticky splněn
až na asi 5000 bytů na úseku soukromé
výstavby.
Skutečnost, že jsme rozsáhlý program
bytové výstavby úspěšně
splnili, je důsledkem cílevědomého
řešení bytového problému, ke
kterému jsme přistoupili v roce 1959, kdy došlo
k zásadnímu obratu v bytové výstavbě.
V tomto roce ústřední výbor strany
vytyčil direktivu podstatného rozšíření
bytové výstavby s cílem zajistit do roku
1970 přiměřený byt každé
domácnosti. Zrychlení bytové výstavby,
ke kterému došlo, je vidět nejlépe z
toho, že v letech 1959-1960 byla postavena téměř
polovina bytů z celého rozsahu bytové výstavby
v druhé pětiletce.
V roce 1956 jsme přistoupili v zájmu zlepšení
životních podmínek našich pracujících
ke zkracování pracovní doby ze 48 na 46 hodin
týdně. V roce 1960 bylo pak započato se zkracováním
pracovní doby v závodech klíčových
odvětví na 42, resp. 40 hodin týdně.
V druhé pětiletce došlo i k významným
změnám v rozvoji kulturní stránky
životní úrovně, a to zejména
na úseku školství. Bylo přikročeno
k prodloužení povinné školní docházky
na 9 let a došlo ke zvýšení úrovně
výchovy a výuky, zejména pokud jde o rozvoj
polytechnické výchovy. Velmi intenzívně
se rozvíjely na odborných a středních
školách formy studia pracujících, kde
počet žáků ve studiu při zaměstnání
rostl daleko rychleji než ve studiu denním.
Významným rysem rozvoje našeho školství
je, že počet žáků jak na středních
a odborných školách, tak na vysokých
školách se stále zvyšuje. Tak například
počet žáků na středních
všeobecně vzdělávacích školách
se v průběhu pětiletky zvýšil
o 12,8 % a na vysokých školách o 34,9 %. Přesto
růst počtu žáků na vysokých
školách je nutno dále urychlit, neboť
není dosud v souladu s perspektivami růstu národního
hospodářství.
Významných výsledků bylo dosaženo
i na úseku zrdavotnictví. Byla rozšiřována
a zkvalitňována zdravotní péče
o obyvatelstvo se zaměřením na prevenci,
zvýšené úsilí bylo věnováno
dalšímu omezování nejzávažnějších
přenosných nemocí. Významným
úspěchem například je, že se
nám podařilo prakticky likvidovat takové
druhy onemocnění, jako je dětská obrna
a záškrt. Byla prohloubena péče o matku
a dítě, školní mládež a
pracující dorost. Počet lůžek
zdravotnických zařízení se zvýšil
vcelku o 12 %. Výsledkem těchto opatření
je, že v roce 1960 bylo dosaženo nejnižší
úmrtnosti, která byla dosud na našem území
zaznamenána.
Naproti tomu je třeba se pozastavit u problému populačního
vývoje, který se v letech druhé pětiletky
ve srovnání s předchozími léty
značně zhoršil. V posledních dvou letech
je přirozený přírůstek na tisíc
obyvatel dokonce téměř stejný jako
byl v letech 1930-1934. Situace v českých krajích
je přitom daleko horší než na Slovensku,
neboť na Slovensku dosahuje přirozený přírůstek
v roce 1960 14,2 % a v českých krajích jen
3,6 %. Některé oblasti mají dokonce přirozený
úbytek obyvatelstva (Středočeský kraj,
hlavní město Praha apod.).
Vývoj v populaci nás nutí k vážnému
zamyšlení. Je třeba, aby všechna opatření
směřující k zabezpečení
podmínek pro zlepšení tohoto vývoje
byla důsledně plněna a dále prohlubována.
Předně je nutné preferovat rodiny s více
dětmi, zajistit dostatečný rozvoj jeslí,
mateřských škol a družin, zlepšit
školní stravování a prozkoumat možnosti
ke snížení nákladů na výchovu
a výživu dětí. Rovněž bude
nutno prozkoumat možnosti zlepšení podmínek
pro zaměstnané matky.
Také dosavadní praxi benevolentního povolování
umělého přerušení těhotenství
bude nutno podrobit kritice a revizi.
Přes celkově příznivý rozvoj
životní úrovně, jímž se
stala ČSSR jednou ze zemí s nejvyšší
životní úrovní na světě,
zůstávají v této oblasti ještě
některé důležité problémy.
Bude nutno dále usilovat zejména o růst osobní
spotřeby rodin s více dětmi, zajišťovat
řešení bytového problému, zajistit
přechod všech pracovníků v národním
hospodářství na 42 hodiny a v dolech na 40
hodinovou pracovní dobu týdně, dokončit
přestavbu našeho školského systému
a výrazně zlepšit práci obchodu a institucí
poskytujících služby.
Soudružky a soudruzi, úspěch národohospodářského
rozvoje v našich podmínkách vždy závisí
na tom, nakolik se nám podaří využít
předností socialistického společenského
zřízení, nakolik jsme schopni zmobilizovat
nesmírné zdroje, které nám toto zřízení
poskytuje.
Usilovali jsme o maximální využití těchto
předností socialismu mnohem všestranněji,
než kdykoli předtím. Měli jsme pro to
také lepší podmínky než dříve
jak z hlediska mezinárodního, tak z hlediska vnitřního.
V uplynulém období světová socialistická
soustava zesílila tak, že se stává hlavní
silou v rozvoji lidské společnosti a na světové
aréně se stále více projevuje převaha
sil socialismu nad imperialismem, převaha sil míru
nad silami války. Pokud jde o vnitřní předpoklady,
byla dána bohatost tím, že jsme se nacházeli
již v závěrečné fázi přechodného
období od kapitalismu k socialismu, že ve všech
odvětvích, s výjimkou zemědělství,
existovaly již od počátku pětiletky
v plné míře socialistické výrobní
vztahy.
Socialistické výrobní vztahy vytvářejí
možnost a zároveň si vynucují plánovitost
hospodářského rozvoje, což je jednou
z největších předností socialismu
před kapitalismem, zkušeností již více
než dostatečně prověřenou a prokázanou.
Plánovitost se v průběhu druhé pětiletky
nejen podstatně upevnila, ale také se projevila
mnohem silněji než dříve. Je to otázka
jak objektivních, tak i subjektivních podmínek.
Především plán druhé pětiletky
byl mnohem komplexnější, než tomu bylo
v minulosti. A byl také mnohem důsledněji
promítnut v plánech a činnosti těch
hospodářských organizací, které
jej prováděly. To se pak projevilo mimo jiné
v tom, že základní proporce a úlohy
druhé pětiletky byly splněny, že hlavní
výsledky skutečného vývoje v tomto
pětiletí se s vývojem plánovaným
v podstatě shodují.
Kromě průběhu centralizované výstavby
je jedinou zásadní výjimkou zemědělství,
kde byl plán hluboko nesplněn.
Ale i zde při řešení tohoto problému
se znovu projevily přednosti socialismu, který umožňuje
obrovské soustředění zdrojů
národního hospodářství a jejich
správné ekonomické rozdělování.
Právě tato nesmírná přednost
socialismu nám umožnila, aby důsledky zaostávání
zemědělské výroby se neodrazily v
podstatné míře v životní úrovní
lidu.
A při tom šlo v oblasti životní úrovně
o plán náročný nejen tím, že
předpokládal vysoké tempo růstu osobní
spotřeby, ale především tím,
že šlo o všestranný rozvoj všech složek
životní úrovně, tedy nejen osobní
spotřeby, ale i různých forem společenské
spotřeby a zejména také bydlení. Není
sporu, že právě v tomto faktu se stupeň
využití předností socialismu nejsouhrnněji
a nejvýrazněji projevuje.
Naše strana vycházejíc z podmínek období
druhé pětiletky, provedla na hospodářském
úseku řadu zásadních opatření
směřujících k stále lepšímu
využívání bohatých předností
našeho zřízení, což ovlivnilo průběh
vývoje zejména v druhé polovině pětiletky.
Celá rozsáhlá soustava opatření,
která strana provedla, se projevila v tom, že rok
1958 se stal v určitém smyslu obratem ve vývoji
efektivnosti národního hospodářství.
Není sporu o tom, že bez těchto opatření
bychom tak příznivých výsledků
v plnění druhého pětiletého
plánu nedosáhli. Je to svědectví,
že jsme předností socialismu v období
druhé pětiletky bohatě využili.
Svědčí o tom vysoká tempa růstu
výroby. Svědčí o tom vysoký
růst a všestrannost rozvoje životní úrovně.
Svědčí o tom rozsah investiční
výstavby, zajišťující trvalost
růstu do budoucna. Svědčí o tom úspěchy
v řešení oblastních otázek, zejména
Slovenska. Svědčí o tom neustálé
upevňování mezinárodního postavení
naší republiky, rozvíjející se
hospodářská spolupráce v rámci
socialistického tábora, naše schopnost účinné
pomoci řadě zemí, které se vymaňují
z koloniálního jha, svědčí
o tom náš úspěšný postup
v ekonomické soutěži s kapitalismem.
Ale to všechno neznamená, že naše možnosti
jsou vyčerpány, že jsme předností
socialismu již plně využili. Není to ani
možné, protože tyto možnosti se stále
reprodukují na vyšší a vyšší
úrovni. Roste a sílí morálně
politická jednota našeho lidu, stále hlouběji
proniká do myšlení lidí socialistická
a komunistická morálka a o ni se opírající
široký rozvoj tvůrčí iniciativy
pracujících.
Jsme si vědomi toho, že právě zde je
klíč k rozhodnému boji proti všem chybám
a nedostatkům, snižujícím efektivnost
rozvoje národního hospodářství.
Není a nemůže být ani jediný
úsek v národním hospodářství,
kde bychom se mohli spokojit s dnešním stavem.
Všude se dá pracovat lépe, účinněji,
všude je možno dosáhnout lepších
výsledků. Je věcí naší
vůle, našeho vědomí, našeho koordinovaného,
spojeného úsilí, jak těchto možností
využijeme. Jsem přesvědčen, že
další vývoj odpoví kladně na
tuto otázku, díky cílevědomému
úsilí naší strany, díky jejímu
sepjetí s pracujícím lidem, díky jeho
rostoucímu socialistickému uvědomění.
(Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Děkuji náměstkovi
předsedy vlády za přednesenou zprávu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
Místopřerseda NS Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi.
Sděluji, že výbor pro plán a rozpočet
předložil návrh usnesení ke zprávě
vlády o plnění plánu za rok 1960.
Tento návrh zpracoval výbor jak na základě
vlastního jednání, tak i jednání,
které předcházelo v ostatních výborech
NS. Návrh usnesení byl vám rozdán.
Předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje, aby Národní shromáždění
zvolilo návrhovou komisi, která ve smyslu předloženého
návrhu, výsledku rozpravy a vašich připomínek
předloží v závěru jednání
tohoto bodu návrh konečného znění
usnesení.
Jsou nějaké námitky proti tomuto postupu?
(Nebyly.)
Nejsou.
Předsednictvo navrhuje, aby byla zvolena návrhová
komise v tomto složení: předseda: Valo,
členové: Pospíšil, Dubček,
Lenárt, Borůvka, Bichler, Karlovská, Fišarová,
Skála, Žiak.
Jsou nějaké připomínky nebo doplňky
k tomuto návrhu? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem,
nechť zvedne ruku! (Děje se!)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím byla schválena návrhová
komise, která po skončení pořadu dnešního
dne připraví návrh konečného
znění usnesení.
Do rozpravy k projednávané zprávě
vlády o plnění státního plánu
rozvoje národního hospodářství
v roce 1960 se přihlásili zatím tito poslanci:
Jiránek, Gabriška, Pavlovský, Kulička,
Pepich, Polachová, Brančík, Šejna, Zvára.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi poslanci Jiránkovi.