Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo,
Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil,
dr. Škoda.
Členové politického byra ÚV KSČ
předseda vlády Široký, Pavol
David, místopředseda vlády Dolanský,
Hendrych, místopředseda vlády Kopecký
a místopředseda vlády a předseda Státní
plánovací komise inž. Šimůnek,
kandidáti politického byra ÚV KSČ
místopředsedkyně vlády inž. Jankovcová,
Hlína, místopředseda vlády
Strechaj, tajemníci ÚV KSČ Dubček,
Köhler, Krutina, ministři dr. h. c.
Plojhar, dr. Neuman, Černík,
Václav David, Ďuriš, arm. gen.
Lomský, akad. Nejedlý, Poláček,
dr. Štrougal, Uher, Beran, Reitmajer,
dr. Vlasák, inž. Púčik,
Brabec, inž. Šmok a Vlna.
276 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda Fierlinger (zvoní): Slavné
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Zahajuji 4. schůzi Národního shromáždění.
V ustavující schůzi Národního
shromáždění dne 9. července 1960
nebyli přítomni poslanci Benešová
a Moravec, kteří proto dosud nesložili
ústavou předepsaný poslanecký slib.
Protože se oba dostavili do dnešní schůze
Národního shromáždění,
můžeme přistoupit ke slibu podle čl.
56 Ústavy Československé socialistické
republiky a to tím způsobem, že ústavou
předepsaný slib bude přečten, oba
poslanci ke mně přistoupí a vykonají
slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení formule
slibu a oba poslance žádám, aby ke mně
přistoupili vykonat slib.
Vedoucí Kanceláře NS Kováčik:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren Československé socialistické
republice a věci socialismu. Budu dbát vůle
a zájmů lidu, řídit se ústavou
a ostatními zákony republiky a pracovat k tomu,
aby byly uváděny v život."
Posl. Benešová (podávajíc
předsedovi ruku): Slibuji.
Posl. Moravec (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji.
Dříve než přejdeme k našemu pořadu,
dovolte, soudružky a soudruzi, abych se zmínil o strašném
neštěstí, k němuž došlo předevčírem
u stanice Stéblová, a které naplňuje
naši mysl hlubokým smutkem. Tato železniční
katastrofa si dosud vyžádala 110 obětí
na životech a 106 zraněných. Trestní
vyšetřování, které bylo okamžitě
generálním prokurátorem zahájeno,
zjistilo, že nebyly dány žádné
objektivní důvody, které by toto hrozné
neštěstí zavinily, ať již se to týká
technického stavu trati poměrně málo
zatížené nebo obvyklých bezpečnostních
opatření naší železniční
správou přísně dodržovaných.
Podle dosud neukončeného vyšetřování
spočívá příčina neštěstí
v hrubém porušení základních
pravidel železničního provozu.
Všechna záchranná opatření po
srážce vlaků byla okamžitě zahájena
za velmi obtížných okolností a je mou
povinností vzdát díky jak lékařskému
a zdravotnickému personálu, tak příslušníkům
naší armády, vnitřního vojska
ministerstva vnitra a příslušníkům
bezpečnosti, kteří se zúčastnili
záchranných prací a kterým se často
s nasazením vlastního života podařilo
ještě mnohé životy zachránit.
Soudružky a soudruzi, sklíčeni hlubokým
žalem tlumočíme naši upřímnou
soustrast všem rodinným příslušníkům
zahynulých a slibujeme účinnou pomoc všem
těm pozůstalým, kteří ztratili
svého živitele a veškerou péči
těm, kteří z katastrofy vyšli zraněni
a se sníženou pracovní schopností.
Ti, kteří přišli o život, zůstanou
s námi v naší další práci
v našich vzpomínkách.
Nyní k návrhu denního pořadu.
Předsednictvo Národního shromáždění
se dne 9. listopadu usneslo navrhnout Národnímu
shromáždění k projednání
tento denní pořad, který již byl poslancům
Národního shromáždění
rozeslán:
1. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných zákonných
opatřeních předsednictva Národního
shromáždění.
2. Společná zpráva výborů zemědělského,
průmyslového, kulturního, zdravotního
a pro plán a rozpočet k vládnímu návrhu
zákona o třetím pětiletém plánu
rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky.
3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
o vládním návrhu usnesení, jímž
Národní shromáždění schvaluje
podle čl. 41 ústavy státní závěrečný
účet Československé socialistické
republiky za rok 1959.
4. Společná zpráva výborů zemědělského
a ústavně právního k vládnímu
návrhu zákona o lesích a lesním hospodářství
(lesní zákon).
5. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o státním
znaku a o státní vlajce.
6. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Konzulární úmluva mezi Československou
republikou a Čínskou lidovou republikou, podepsaná
v Praze dne 7. května 1960.
7. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Konzulární úmluva mezi Československou
republikou a Rumunskou lidovou republikou, podepsaná v
Bukurešti dne 21. května 1960.
8. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Dohoda mezi Československou republikou
a Albánskou lidovou republikou o spolupráci v oblasti
sociálního zabezpečení spolu s Protokolem
k této Dohodě, které byly podepsány
dne 30. června 1960 v Praze.
9. Volba komise pro občanskou kontrolu nad výkonem
trestu odnětí svobody podle § 353 trestního
řádu.
Má někdo nějaké připomínky
k tomuto návrhu denního pořadu? (Nebyly.)
Nemá.
Můžeme proto přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s navrženým denním pořadem,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo svůj denní pořad.
Předseda Fierlinger: Prvním bodem schváleného
pořadu je
1. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných zákonných
opatřeních předsednictva Národního
shromáždění.
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci!
Nová Ústava Československé socialistické
republiky stanoví ve svém článku 60
odstavec 2, že v době, kdy Národní shromáždění
nezasedá, je předsednictvo Národního
shromáždění oprávněno
vydávat opatření, k nimž by jinak bylo
třeba zákona, tedy zákonná opatření,
která podpisuje president republiky, předseda Národního
shromáždění a předseda vlády.
Ústava dále stanoví, že tato zákonná
opatření musí být schválena
v nejbližším zasedání Národního
shromáždění, jinak by pozbyla platnosti.
Předsednictvo Národního shromáždění
vydalo v uplynulém období, tj. od července
letošního roku, kdy skončilo ustavující
zasedání nového Národního shromáždění,
celkem 4 zákonná opatření, o nichž
vám nyní podávám zprávu a která
vám předkládám k schválení.
Především jde o zákonné opatření
z 13. července 1960 č. 110 Sb. o zrušení
dekretu presidenta republiky ze dne 22. srpna 1945 č. 57
Sbírky o platech členů vlády. Ukázalo
se totiž, že dosavadní úprava platů
členů vlády z roku 1945 již neodpovídá
změněným podmínkám a proto
nové zákonné opatření zmocnilo
vládu, aby stanovila platy členů vlády
svým usnesením tak, aby odpovídaly platům
ředitelů větších průmyslových
podniků. Současně - jako další
změnu proti dřívějšku - zákonné
opatření stanovilo, že nové platy členů
vlády podléhají v celé šíři
zákonu o dani ze mzdy.
Druhé zákonné opatření, které
předsednictvo Národního shromáždění
ve své schůzi dne 13. července schválilo,
bylo zákonné opatření č. 111
Sbírky o náhradách poslanců Národního
shromáždění. Toto zákonné
opatření, které vychází ze
zkušeností minulého volebního období,
upravuje jednak náhrady poslanců Národního
shromáždění, jednak zavádí
další náhradu pro předsedy výborů
Národního shromáždění
a konečně nově upravuje funkční
platy předsedy a místopředsedů Národního
shromáždění, přičemž
na rozdíl od dřívějška stanoví,
že tyto funkční platy podléhají
dani ze mzdy. Zákonné opatření dále
upravuje otázky denních náhrad poslanců
za účast na schůzích Národního
shromáždění nebo jeho orgánů,
náhrady ušlého výdělku za tuto
dobu a bezplatné užívání hromadných
dopravních prostředků, k němuž
jsou poslanci Národního shromáždění
oprávněni.
Třetím zákonným opatřením,
které vám dnes předkládám ke
schválení, je zákonné opatření
ze dne 10. srpna 1960 č. 124 Sbírky, kterým
se mění vládní nařízení
č. 20 Sbírky o organizaci státní báňské
správy. Toto zákonné opatření
stanoví, kdo je oprávněn vykonávat
státní báňskou správu a zmocňuje
vládu, aby podle potřeby zřizovala a rušila
obvodní báňské úřady
a stanovila podrobnější úpravu státní
báňské správy. Formy zákonného
opatření předsednictva Národního
shromáždění bylo k této úpravě
třeba proto, že nová ústava zrušila
starý ústavní zákon č. 47 Sbírky
z roku 1950, podle něhož byla vláda oprávněna
provádět úpravy v organizaci veřejné
správy nařízením.
Posledním zákonným opatřením,
které předsednictvo Národního shromáždění
v uplynulém období vydalo, bylo zákonné
opatření z 22. září 1960 Sbírky,
kterým se mění a doplňuje zákon
o správních poplatcích. Tímto zákonným
opatření šlo o to, změnit ta ustanovení
zákona o správních poplatcích, která
nejsou již dnes ve shodě se zvýšenou pravomocí
a odpovědností národních výborů.
Zákonné opatření mimo jiné
umožňuje, aby poplatky vybírané národními
výbory byly jejich přímým příjmem
a tak zvyšuje jejich hmotnou zainteresovanost. Dnes jsou
proto příjmem národních výborů
správní poplatky za místní šetření,
za povolení stavby a užívání
stavby, za povolení domácích porážek,
za lovecké a rybářské lístky
apod. Zákonné opatření dále
odstraňuje dosavadní zvláštní
ustanovení o řízení v poplatkových
věcech a nahrazuje je zásadou, že pro řízení
o správních poplatcích platí všeobecné
předpisy o daňovém řízení.
Tím se též odstraňuje dosavadní
nejednotnost řízení na úseku státních
příjmů.
Soudružky a soudruzi poslanci, objasnil jsem vám
zásadní rysy zákonných opatření,
která předsednictvo Národního shromáždění
v uplynulém období vydalo. Z pověření
předsednictva Národního shromáždění
vám nyní tato zákonná opatření
předkládám a doporučuji, aby je Národní
shromáždění schválilo.
Má někdo k přednesené zprávě
nějaké připomínky, návrhy nebo
doplňky? (Nebyly.)
Nemá. Můžeme přistoupit k hlasování.
Navrhuji, abychom o schválení všech čtyř
zákonných opatření předsednictva
Národního shromáždění
hlasovali najednou.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou. Kdo tedy souhlasí se zákonnými opatřeními
předsednictva Národního shromáždění,
která jsou uvedena v předložených písemných
zprávách předsedy Národního
shromáždění, a to
se zákonným opatřením č. 110
Sbírky z 13. července 1960
o zrušení dekretu presidenta republiky ze dne 22.
srpna 1945 č. 57 Sbírky o platech členů
vlády,
se zákonným opatřením č. 111
Sbírky z 13. července 1960
o náhradách poslanců Národního
shromáždění,
se zákonným opatření č. 124
Sbírky z 10. srpna 1960, kterým se mění
vládní nařízení č. 20
Sbírky z roku 1954 o organizaci státní báňské
správy,
se zákonným opatřením č. 138
Sbírky z 22. září 1960, kterým
se mění a doplňuje zákon o správních
poplatcích, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo podle čl. 60 odst.
2 ústavy uvedená zákonná opatření
a projednalo první bod pořadu schůze.
Druhým bodem schváleného pořadu je
2. Společná zpráva výborů
pro plán a rozpočet, zemědělského,
průmyslového, kulturního a zdravotního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 21)
o třetím pětiletém plánu rozvoje
národního hospodářství Československé
socialistické republiky (tisk 26).
Soudružky a soudruzi!
Přistupujeme tedy k projednání jednoho z
našich nejdůležitějších zákonů,
k projednání pětiletého státního
plánu rozvoje národního hospodářství,
o němž naše nová ústava praví,
že je jím řízeno veškeré
naše národní hospodářství.
Tento zákon určí na nejbližší
dobu pěti let rytmus našeho hospodářského
i kulturního rozvoje a bude znamenat nový velký
krok vpřed k socialistické výstavbě
naší vlasti. Není pouze snůškou
pouhých cifer, které ostatně budou muset
být každý rok skutečným životem
prověřovány. Za těmito ciframi je
třeba vidět pracovní úsilí
veškerého našeho pracujícího lidu,
miliónů průmyslových dělníků,
techniků a inženýrů, statisíce
našich zemědělských družstevníků
a příslušníků naší
pracující inteligence všech kategorií.
Tento zákon se dotýká jejich bezprostředních
zájmů a byl také v duchu zásad demokratického
centralismu s nimi na jejich pracovištích projednán
a připraven. Konečná osnova tohoto důležitého
zákona, kterou nám vláda předložila,
byla také pečlivě projednána ve všech
výborech Národního shromáždění
za živé diskuse našich poslanců všech
krajů a všech vrstev našeho obyvatelstva v duchu
obvyklých metod naší strany, která vždy
a ve všem se radí s naším pracujícím
lidem.
O výsledcích jednání ve výborech
uslyšíte obšírnou zprávu hlavního
zpravodaje a připomínky celé řady
našich poslanců.
Vzhledem k závažnosti a velkému významu
zákona se k slovu přihlásili i zástupci
vlády a to především předseda
Státní plánovací komise soudruh Šimůnek,
který odpoví na všechny připomínky
našich poslanců a vysvětlí, jak a v
jakém duchu hodláme čestně splnit
velké úkoly, které nám naše třetí
pětiletka vytyčuje. Promluví též
ministr zemědělství soudruh Štrougal
o nadějných perspektivách našeho zemědělství,
k němuž naše pětiletka chce poskytnout
nutné prostředky, aby naše zemědělství
si mohlo osvojit všechny metody moderní agrotechniky.