Národní shromáždění Republiky československé 1960
II. volební období
374
Společná zpráva
výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,
zdravotního, ústavně právního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1960 (tisk 371)
Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 19. ledna až 10. února 1960 podle
jednotlivých kapitol státní rozpočet na rok
1960 a vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1960.
Státní rozpočet na rok 1960, na poslední
rok druhého pětiletého plánu, vychází z úko-
lů stanovených XI. sjezdem KSČ a zabezpe-
čuje zvýšené úkoly, které v tomto roce
15. výročí osvobození republiky před námi
stojí. Rozpočet dává v souladu se státním
plánem v nových podmínkách řízení, pláno-
vání a financování národního hospodářství
a s ohledem na přestavbu územní organizace
naší republiky prostředky pro další rychlý
rozvoj národního hospodářství v dnešní eta-
pě dovršení výstavby socialismu v naší vlasti.
Tím přispívá státní rozpočet k úspěšnému
splnění druhého pětiletého plánu a k vytvo-
ření nejlepší základny pro třetí pětiletý plán
a dává předpoklady k splnění našeho před-
ního úkolu - k neustálému a čím dál rych-
lejšímu zvyšování životní úrovně všech pra-
cujících.
V letošním jednání sněmovních výborů,
zejména pokud se týká kapitol hospodář-
ských ministerstev, byly středem pozornosti
poslanců zvláště otázky technického rozvoje
výroby, nového způsobu řízení národního
hospodářství a efektivního využívání inves-
tic již z hlediska III. pětiletého plánu. Po-
slanci též podrobně hodnotili dosavadní prů-
běh přestavby soustavy dělnických mezd a
vyvozovali, že úkol daný ústředním výbo-
rem Komunistické strany Československa,
zvýšit do roku 1960 průměrnou dělnickou
měsíční mzdu o 100 Kčs, bude splněn. Do
jednání též promítli výsledky práce komise
rozpočtového a hospodářského výboru, jejíž
členově se zajímali o otázky nového způsobu
řízení a přestavby dělnických mezd v čet-
ných závodech nejrůznějších průmyslových
odvětví, které v uplynulém roce navštívili.
Poslanci v této souvislosti doporučovali, aby
bylo správně využíváno dlouhodobých nor-
mativů podnikové i osobní hmotné zaintere-
sovanosti, které se musí stát záležitostí všech
pracujících.
Při projednávání jednotlivých rozpočto-
vých kapitol kladli členové výborů i při-
zvaní poslanci důraz a ukazovali na četných
příkladech, jak je nutné hospodárně naklá-
dat se surovinami, zejména dováženými, za-
bývali se rozvojem chemického průmyslu,
neboť chemizace je jedním z velkých úkolů
III. pětiletého plánu. Velkou pozornost vě-
2
novali elektrifikaci naší země, protože smě-
lé úkoly III. pětiletého plánu závisí též na
rozvoji výroby elektrické energie. Úzkým
místem našeho národního hospodářství je
výroba válcovaného materiálu a proto vě-
noval zejména rozpočtový a hospodářský
výbor této otázce zvláštní pozornost. Po-
slanci zdůraznili, že je třeba plné spoluprá-
ce hutního i strojírenského sektoru a že jsou
tu předpoklady, aby tento nedostatek byl
brzy překlenut. V dopravě věnovali svou po-
zornost otázkám přechodu od parní trakce
k trakci elektrické a dieselové, které se roz-
vinou během III. pětiletky. Současně upo-
zorňovali na trvající hygienické nedostatky
v železniční osobní přepravě. Ve stavebnic-
tví se zabývali rozvojem výroby stavebních
hmot, otázkami družstevní i státní bytové
výstavby, jakož i průmyslové investiční vý-
stavby. Pokud jde o samotnou investiční vý-
stavbu, zdůrazňovali poslanci, že je správně
její zaměření na technický rozvoj, mecha-
nizaci a automatizaci výroby, protože tímto
směrem dojdeme co nejrychleji k velikému
zvýšení produktivity práce, jak se např. uka-
zuje na automatických linkách, které již
v některých našich závodech pracují.
V rozpravě o našem zemědělství zabývali
se poslanci především ekonomickovýrobními
otázkami družstev, aby bylo co nejrychleji
překonáno současně zaostávání našeho ze-
mědělství za celkovým rozvojem národního
hospodářství. Důležitým opatřením ke kon-
solidaci družstev a ke zvýšení ekonomické
úrovně je také provedení organizačně ad-
ministrativního pořádku. Poslanci kladně
zhodnotili průběh všenárodního hnutí za zvý-
šení úrodnosti půdy a úroveň a výsledky
zemědělského výzkumu. Poukázali na nut-
nost pomoci ostatních sektorů národního
hospodářství při odstraňování nynějších ne-
dostatků v zemědělství.
Rozpočty krajů se nejprve zabývala ko-
mise rozpočtového a hospodářského výboru
a pak v závěru jednání celý rozpočtový a
hospodářský výbor. Bylo konstatováno, že
úloha národních výborů při dovršování so-
cialistické výstavby naší země je stále vý-
znamnější, neboť národní výbory se svou
hospodářskou organizační a kulturně vý-
chovnou činností stávají stále významněj-
ším činitelem při rozvoji tvůrčí iniciativy
pracujících při uskutečňování hospodářské-
ho a kulturního rozvoje v obcích, okresech
a krajích. Tento význam národních výborů
se provedením připravované územní reorga-
nizace a další decentralizací pravomoci na
okresní a místní národní výbory ještě zvýší.
je to vidět i na stále vzrůstajícím objemu
rozpočtů národních výborů, a to zvláště
okresních a místních, které se dosud v do-
statečné míře na celkovém objemu rozpočtů
národních výborů nepodílely.
Na kulturní a sociální opatření je posky-
továno 39 % celkového objemu výdajů stát-
ního rozpočtu. Značných neinvestičních ná-
kladů si vyžádá především přestavba našeho
školství. V oblasti zdravotní se počítá ze-
jména s rozšířením sítě zdravotnických za-
řízení a se zvýšením počtu lůžek v těchto
zařízeních, se zvýšením počtu lékařských a
dentistických míst a s rozšířením počtu míst
v jeslích. Poslanci poukázali, že stát posky-
tuje pro kulturní a sociální účely značné
částky a zdůraznili, že stejně jako v celém
národním hospodářství je třeba i s těmito
prostředky hospodařit velmi obezřetně, zkou-
mat opodstatněnost a účelnost vydávaných
finančních prostředků a dodržovat zásady
přísné hospodárnosti.
Výdaje na bezpečnost a obranu mají stále
sestupnou tendenci. To svědčí o mírovém
charakteru našeho státního rozpočtu. Avšak
I když došlo k určitému zmírnění mezinárod-
ního napětí, je třeba stále věnovat pečlivou
pozornost bezpečnosti a obranyschopnosti
naší republiky.
Výbory pověřené projednáním jednotlivých
kapitol státního rozpočtu na rok 1960 a vlád-
ního návrhu rozpočtového zákona na rok
1960 je po projednání schválily a pověřily
předsedu rozpočtového a hospodářského vý-
boru a hlavního zpravodaje posl. Valo, aby
vypracovali společnou písemnou zprávu pro
Národní shromáždění.
Výbory Národního shromáždění doporu-
čují vládní návrh rozpočtového zákona na
rok 1960 a státní rozpočet na rok 1960 Ná-
rodnímu shromáždění ke schválení.
V Praze dne 10. února 1960
Josef Štětka v. r.
předseda rozpočtového a
hospodářského výboru
Jozef Valo v. r.
hlavní zpravodaj
3
Přehled
projednávání státního rozpočtu na rok 1960
ve výborech Národního shromáždění
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
Kulturní |
Ministerstvo školství a kultury |
Homola |
  |
Československá akademie věd |
akademik Trávníček |
  |
Slovenská akademie věd |
Lörincz |
  |
Československá tisková kancelář |
Aust |
  |
Čs. rozhlas |
Zvára |
  |
Čs. televize |
Kozel |
  |
Správa pražského hradu a přičleněných |
  |
  |
nemovitostí |
Sukupová |
Rozpočtový |
Státní plánovací komise |
Kubec |
a hospodářský |
Ministerstvo paliv |
inž. Bauer |
  |
Ústřední báňský úřad |
inž. Šiška |
  |
Ministerstvo energetiky a vodního |
  |
  |
hospodářství |
Štyndl |
  |
Ministerstvo hutního průmyslu a rudných |
  |
  |
dolů |
inž. Voborský |
  |
Ministerstvo těžkého strojírenství |
Vaverka |
  |
Ministerstvo všeobecného strojírenství |
Šimánek |
  |
Ministerstvo chemického průmyslu |
inž. Goppoldová |
  |
Ministerstvo stavebnictví |
Wait |
  |
Státní výbor pro výstavbu |
inž. Litvaj |
  |
Ministerstvo dopravy |
Gemrot |
  |
Státní úřad statistický |
inž. Lederer |
  |
Ústřední správa geodézie a kartografie |
inž. Čtvrtníček |
  |
Ústřední geologický úřad |
Holička |
  |
Státní výbor pro rozvoj techniky |
Toman |
  |
Ministerstvo spotřebního průmyslu |
Václavíková |
  |
Ministerstvo vnitřního obchodu |
Hrůzová |
  |
Ministerstvo zahraničního obchodu |
dr. Berák |
  |
Ministerstvo spojů |
Růzha |
  |
Ministerstvo financí |
Tymeš |
  |
Všeobecná pokladní správa |
Tymeš |
  |
Správa pro rozvoj místního hospodářství |
Pavlík |
  |
Rozpočty krajů |
Štambera |
4
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
Ústavně právní |
President republiky a kancelář presidenta |
Zedník Josef |
  |
republiky |
  |
  |
Národní shromáždění Táborský |
|
  |
Slovenská národní rada |
Mĺkvy |
  |
Předsednictvo vlády |
Rovný |
  |
Předsednictvo sboru pověřenců |
Leščišin |
  |
Ministerstvo spravedlnosti |
dr. Klinger |
  |
Generální prokuratura |
dr. Krofta |
  |
Ministerstvo vnitra |
Vodička |
  |
Ministerstvo národní obrany |
Chalánek |
  |
Ministerstvo státní kontroly |
Mráz |
Zahraniční |
Ministerstvo zahraničních věcí |
Hodinová-Spurná |
Zdravotní |
Ministerstvo zdravotnictví |
Myška |
  |
Státní úřad sociálního zabezpečení |
Mátl |
  |
Nemocenské pojištění zaměstnanců |
Valo |
Nemocenské pojištění členů výrobních |
  | |
družstev |
Valo |
|
Zemědělský Ministerstvo zemědělství |
Pešák |
|
Čs. akademie zemědělských věd |
akademik Simon |
|
  |
Ministerstvo potravinářského průmyslu |
Podola |
Statistický přehled
Výborových schůzí bylo 24
Zpravodajů 48
Debaty se zúčastnilo
471 řečníků
16 ministrů
14 náměstků ministrů
28 zástupců úřadů
Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:
ministerstvo zemědělství, Československá akademie zemědělských věd, ministerstvo po-
travinářského průmyslu, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury,
Československá akademie věd, Slovenská akademie věd, Československá tisková kan-
celář, Čs. rozhlas, Čs. televize, správa pražského hradu a přičleněných nemovitostí,
ministerstvo zdravotnictví, Státní úřad sociálního zabezpečení, nemocenské pojištění
zaměstnanců, nemocenské pojištění členů výrobních družstev, president republiky a
kancelář presidenta republiky, Národní shromáždění, Slovenská národní rada, předsed-
nictvo vlády, předsednictvo sboru pověřenců, ministerstvo spravedlnosti, generální pro-
kuratura, ministerstvo vnitra, ministerstvo národní obrany, ministerstvo státní kontroly
a rozpočtový zákon na rok 1960.
5
Rozpočtový zákon na rok 1960
ze dne
1960
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
Úkoly státního rozpočtu
na rok 1960
Úkolem státního rozpočtu na rok 1960 je
zabezpečit na základě rozvoje tvůrčí aktivity
pracujících potřebné finanční prostředky pro
další hospodářský a kulturní rozvoj republiky
v souladu se státním plánem rozvoje národ-
ního hospodářství a přispět tak k nejlepšímu
splnění druhého pětiletého plánu a k vytvo-
ření nejlepší základny pro třetí pětiletý plán.
§ 2
Stanovení výše státního
rozpočtu
(1) Celkově příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 103. 592, 743. 000 Kčs, celkově
výdaje se stanoví částkou 103. 405, 780. 000 Kčs.
takže vyplývá přebytek 186. 963. 000 Kčs;
v rámci státního rozpočtu se stanoví pro roz-
počet Slovenska příjmy částkou 15. 457, 277. 000
Kčs a výdaje částkou 19. 117, 964. 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 33. 042, 195. 000 Kčs.
§ 3
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1960; provedou jej ministr financí
a ostatní členově vlády.
6
1. příloha zákona č. /1960 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1960
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
89. 070, 124 |
Hospodářství ....... |
51. 341, 441 |
  |   |
Kulturní a sociální opatření. |
40. 285, 842 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
11. 268, 065 |
Obrana a bezpečnost.... |
8. 782, 866 |
Ostatní příjmy ....... |
3. 254, 554 |
Správa .......... |
2. 995, 631 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
103. 592, 743 |
Úhrn... |
103. 405, 780 |
Přebytek... 186, 963. 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Vlastní příjmy ....... |
6. 986. 713 |
Hospodářství ........ |
12. 592, 794 |
Podíly na státních příjmech.. |
4. 233, 094 |
Kulturní a sociální opatření.. |
18. 688, 482 |
Příděly ze státního rozpočtu.. |
21. 822, 388 |
Správa ......... |
1. 760. 919 |
Úhrn... |
33. 042, 195 |
Úhrn... |
33. 042, 195 |
7
2. příloha zákona č. /1960 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Vlastní |
Podíly na |
Příděly ze |
Úhrn |
Úhrn |
Praha ONV ..... |
505, 304 |
521, 926 |
870. 024 |
1. 897, 254 |
1. 897, 254 |
Pražský ..... |
684. 241 |
404, 685 |
1. 429. 011 |
2. 517. 937 |
2. 517, 937 |
Českobudějovický.. |
330. 520 |
139, 335 |
1. 065. 623 |
1. 535, 478 |
1. 535, 478 |
Plzeňský... |
334, 313 |
170, 825 |
1. 064, 521 |
1. 569. 659 |
1. 569. 659 |
Karlovarsky.. |
199, 846 |
61, 831 |
1. 206, 600 |
1 468, 277 |
1. 468. 277 |
Ústecký ...... |
386, 404 |
152, 085 |
1. 465, 121 |
2. 003, 610 |
2. 003. 610 |
Liberecký ..... |
288. 748 |
168, 763 |
805, 106 |
1. 262. 617 |
1. 262, 617 |
Hradecký ..... |
343, 444 |
238. 131 |
776, 081 |
1. 357, 656 |
1. 357, 656 |
Pardubický... |
256, 921 |
148, 690 |
657, 617 |
1. 063. 228 |
1. 063. 228 |
Jihlavský... |
242, 253 |
147, 191 |
792. 371 |
1. 181, 815 |
1. 181, 815 |
Brněnský ..... |
610, 159 |
401, 908 |
1. 167. 481 |
2. 179, 548 |
2. 179, 548 |
Olomoucký.. |
355, 500 |
244, 502 |
890, 427 |
1. 490. 429 |
1. 490, 429 |
Gottwaldovský.. |
348, 320 |
234. 082 |
745, 639 |
1. 328, 041 |
1. 328, 041 |
Ostravský.... |
431, 755 |
237, 114 |
1. 917, 140 |
2. 586, 009 |
2. 586, 009 |
K. Vary MěNV... |
14. 971 |
12, 759 |
67, 800 |
95, 530 |
95, 530 |
M. Lázně MěNV... |
6, 198 |
5, 325 |
27, 100 |
38. 623 |
38. 623 |
F. Lázně MěNV... |
966 |
945 |
19, 700 |
21, 611 |
21. 611 |
České kraje.... |
5. 339, 863 |
3. 290, 097 |
14. 967, 362 |
23. 597, 322 |
23. 597, 322 |
Slovenské kraje.. |
1. 646, 850 |
942, 997 |
6. 855, 026 |
9. 444. 873 |
9. 444, 873 |
ČSR ....... |
6. 986. 713 |
4. 233. 094 |
21. 822, 388 |
33. 042, 195 |
33. 042, 195 |