Národní shromáždění Republiky československé 1960

II. volební období

374

Společná zpráva

výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,
zdravotního, ústavně právního a zahraničního

o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1960 (tisk 371)

Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 19. ledna až 10. února 1960 podle
jednotlivých kapitol státní rozpočet na rok
1960 a vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1960.

Státní rozpočet na rok 1960, na poslední
rok druhého pětiletého plánu, vychází z úko-
lů stanovených XI. sjezdem KSČ a zabezpe-
čuje zvýšené úkoly, které v tomto roce
15. výročí osvobození republiky před námi
stojí. Rozpočet dává v souladu se státním
plánem v nových podmínkách řízení, pláno-
vání a financování národního hospodářství
a s ohledem na přestavbu územní organizace
naší republiky prostředky pro další rychlý
rozvoj národního hospodářství v dnešní eta-
pě dovršení výstavby socialismu v naší vlasti.
Tím přispívá státní rozpočet k úspěšnému
splnění druhého pětiletého plánu a k vytvo-
ření nejlepší základny pro třetí pětiletý plán
a dává předpoklady k splnění našeho před-
ního úkolu - k neustálému a čím dál rych-
lejšímu zvyšování životní úrovně všech pra-
cujících.

V letošním jednání sněmovních výborů,
zejména pokud se týká kapitol hospodář-
ských ministerstev, byly středem pozornosti
poslanců zvláště otázky technického rozvoje

výroby, nového způsobu řízení národního
hospodářství a efektivního využívání inves-
tic již z hlediska III. pětiletého plánu. Po-
slanci též podrobně hodnotili dosavadní prů-
běh přestavby soustavy dělnických mezd a
vyvozovali, že úkol daný ústředním výbo-
rem Komunistické strany Československa,
zvýšit do roku 1960 průměrnou dělnickou
měsíční mzdu o 100 Kčs, bude splněn. Do
jednání též promítli výsledky práce komise
rozpočtového a hospodářského výboru, jejíž
členově se zajímali o otázky nového způsobu
řízení a přestavby dělnických mezd v čet-
ných závodech nejrůznějších průmyslových
odvětví, které v uplynulém roce navštívili.
Poslanci v této souvislosti doporučovali, aby
bylo správně využíváno dlouhodobých nor-
mativů podnikové i osobní hmotné zaintere-
sovanosti, které se musí stát záležitostí všech
pracujících.

Při projednávání jednotlivých rozpočto-
vých kapitol kladli členové výborů i při-
zvaní poslanci důraz a ukazovali na četných
příkladech, jak je nutné hospodárně naklá-
dat se surovinami, zejména dováženými, za-
bývali se rozvojem chemického průmyslu,
neboť chemizace je jedním z velkých úkolů
III. pětiletého plánu. Velkou pozornost vě-


2

novali elektrifikaci naší země, protože smě-
lé úkoly III. pětiletého plánu závisí též na
rozvoji výroby elektrické energie. Úzkým
místem našeho národního hospodářství je
výroba válcovaného materiálu a proto vě-
noval zejména rozpočtový a hospodářský
výbor této otázce zvláštní pozornost. Po-
slanci zdůraznili, že je třeba plné spoluprá-
ce hutního i strojírenského sektoru a že jsou
tu předpoklady, aby tento nedostatek byl
brzy překlenut. V dopravě věnovali svou po-
zornost otázkám přechodu od parní trakce
k trakci elektrické a dieselové, které se roz-
vinou během III. pětiletky. Současně upo-
zorňovali na trvající hygienické nedostatky
v železniční osobní přepravě. Ve stavebnic-
tví se zabývali rozvojem výroby stavebních
hmot, otázkami družstevní i státní bytové
výstavby, jakož i průmyslové investiční vý-
stavby. Pokud jde o samotnou investiční vý-
stavbu, zdůrazňovali poslanci, že je správně
její zaměření na technický rozvoj, mecha-
nizaci a automatizaci výroby, protože tímto
směrem dojdeme co nejrychleji k velikému
zvýšení produktivity práce, jak se např. uka-
zuje na automatických linkách, které již
v některých našich závodech pracují.

V rozpravě o našem zemědělství zabývali
se poslanci především ekonomickovýrobními
otázkami družstev, aby bylo co nejrychleji
překonáno současně zaostávání našeho ze-
mědělství za celkovým rozvojem národního
hospodářství. Důležitým opatřením ke kon-
solidaci družstev a ke zvýšení ekonomické
úrovně je také provedení organizačně ad-
ministrativního pořádku. Poslanci kladně
zhodnotili průběh všenárodního hnutí za zvý-
šení úrodnosti půdy a úroveň a výsledky
zemědělského výzkumu. Poukázali na nut-
nost pomoci ostatních sektorů národního
hospodářství při odstraňování nynějších ne-
dostatků v zemědělství.

Rozpočty krajů se nejprve zabývala ko-
mise rozpočtového a hospodářského výboru
a pak v závěru jednání celý rozpočtový a
hospodářský výbor. Bylo konstatováno, že
úloha národních výborů při dovršování so-
cialistické výstavby naší země je stále vý-
znamnější, neboť národní výbory se svou
hospodářskou organizační a kulturně vý-

chovnou činností stávají stále významněj-
ším činitelem při rozvoji tvůrčí iniciativy
pracujících při uskutečňování hospodářské-
ho a kulturního rozvoje v obcích, okresech
a krajích. Tento význam národních výborů
se provedením připravované územní reorga-
nizace a další decentralizací pravomoci na
okresní a místní národní výbory ještě zvýší.
je to vidět i na stále vzrůstajícím objemu
rozpočtů národních výborů, a to zvláště
okresních a místních, které se dosud v do-
statečné míře na celkovém objemu rozpočtů
národních výborů nepodílely.

Na kulturní a sociální opatření je posky-
továno 39 % celkového objemu výdajů stát-
ního rozpočtu. Značných neinvestičních ná-
kladů si vyžádá především přestavba našeho
školství. V oblasti zdravotní se počítá ze-
jména s rozšířením sítě zdravotnických za-
řízení a se zvýšením počtu lůžek v těchto
zařízeních, se zvýšením počtu lékařských a
dentistických míst a s rozšířením počtu míst
v jeslích. Poslanci poukázali, že stát posky-
tuje pro kulturní a sociální účely značné
částky a zdůraznili, že stejně jako v celém
národním hospodářství je třeba i s těmito
prostředky hospodařit velmi obezřetně, zkou-
mat opodstatněnost a účelnost vydávaných
finančních prostředků a dodržovat zásady
přísné hospodárnosti.

Výdaje na bezpečnost a obranu mají stále
sestupnou tendenci. To svědčí o mírovém
charakteru našeho státního rozpočtu. Avšak
I když došlo k určitému zmírnění mezinárod-
ního napětí, je třeba stále věnovat pečlivou
pozornost bezpečnosti a obranyschopnosti
naší republiky.

Výbory pověřené projednáním jednotlivých
kapitol státního rozpočtu na rok 1960 a vlád-
ního návrhu rozpočtového zákona na rok
1960 je po projednání schválily a pověřily
předsedu rozpočtového a hospodářského vý-
boru a hlavního zpravodaje posl. Valo, aby
vypracovali společnou písemnou zprávu pro
Národní shromáždění.

Výbory Národního shromáždění doporu-
čují vládní návrh rozpočtového zákona na
rok 1960 a státní rozpočet na rok 1960 Ná-
rodnímu shromáždění ke schválení.

V Praze dne 10. února 1960

Josef Štětka v. r.

předseda rozpočtového a

hospodářského výboru

Jozef Valo v. r.
hlavní zpravodaj


3

Přehled

projednávání státního rozpočtu na rok 1960
ve výborech Národního shromáždění

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

Kulturní

Ministerstvo školství a kultury

Homola

 

Československá akademie věd

akademik Trávníček

 

Slovenská akademie věd

Lörincz

 

Československá tisková kancelář

Aust

 

Čs. rozhlas

Zvára

 

Čs. televize

Kozel

 

Správa pražského hradu a přičleněných

 
 

nemovitostí

Sukupová

Rozpočtový

Státní plánovací komise

Kubec

a hospodářský

Ministerstvo paliv

inž. Bauer

 

Ústřední báňský úřad

inž. Šiška

 

Ministerstvo energetiky a vodního

 
 

hospodářství

Štyndl

 

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných

 
 

dolů

inž. Voborský

 

Ministerstvo těžkého strojírenství

Vaverka

 

Ministerstvo všeobecného strojírenství

Šimánek

 

Ministerstvo chemického průmyslu

inž. Goppoldová

 

Ministerstvo stavebnictví

Wait

 

Státní výbor pro výstavbu

inž. Litvaj

 

Ministerstvo dopravy

Gemrot

 

Státní úřad statistický

inž. Lederer

 

Ústřední správa geodézie a kartografie

inž. Čtvrtníček

 

Ústřední geologický úřad

Holička

 

Státní výbor pro rozvoj techniky

Toman

 

Ministerstvo spotřebního průmyslu

Václavíková

 

Ministerstvo vnitřního obchodu

Hrůzová

 

Ministerstvo zahraničního obchodu

dr. Berák

 

Ministerstvo spojů

Růzha

 

Ministerstvo financí

Tymeš

 

Všeobecná pokladní správa

Tymeš

 

Správa pro rozvoj místního hospodářství

Pavlík

 

Rozpočty krajů

Štambera


4

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

Ústavně právní

President republiky a kancelář presidenta

Zedník Josef

 

republiky

 
 

Národní shromáždění Táborský

 

Slovenská národní rada

Mĺkvy

 

Předsednictvo vlády

Rovný

 

Předsednictvo sboru pověřenců

Leščišin

 

Ministerstvo spravedlnosti

dr. Klinger

 

Generální prokuratura

dr. Krofta

 

Ministerstvo vnitra

Vodička

 

Ministerstvo národní obrany

Chalánek

 

Ministerstvo státní kontroly

Mráz

Zahraniční

Ministerstvo zahraničních věcí

Hodinová-Spurná

Zdravotní

Ministerstvo zdravotnictví

Myška

 

Státní úřad sociálního zabezpečení

Mátl

 

Nemocenské pojištění zaměstnanců

Valo

Nemocenské pojištění členů výrobních

 

družstev

Valo

Zemědělský Ministerstvo zemědělství

Pešák

Čs. akademie zemědělských věd

akademik Simon

 

Ministerstvo potravinářského průmyslu

Podola

Statistický přehled

Výborových schůzí bylo 24
Zpravodajů 48
Debaty se zúčastnilo

471 řečníků
16 ministrů
14 náměstků ministrů
28 zástupců úřadů

Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:
ministerstvo zemědělství, Československá akademie zemědělských věd, ministerstvo po-
travinářského průmyslu, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury,
Československá akademie věd, Slovenská akademie věd, Československá tisková kan-
celář, Čs. rozhlas, Čs. televize, správa pražského hradu a přičleněných nemovitostí,
ministerstvo zdravotnictví, Státní úřad sociálního zabezpečení, nemocenské pojištění
zaměstnanců, nemocenské pojištění členů výrobních družstev, president republiky a
kancelář presidenta republiky, Národní shromáždění, Slovenská národní rada, předsed-
nictvo vlády, předsednictvo sboru pověřenců, ministerstvo spravedlnosti, generální pro-
kuratura, ministerstvo vnitra, ministerstvo národní obrany, ministerstvo státní kontroly

a rozpočtový zákon na rok 1960.


5

Rozpočtový zákon na rok 1960

ze dne

1960

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

Úkoly státního rozpočtu
na rok 1960

Úkolem státního rozpočtu na rok 1960 je
zabezpečit na základě rozvoje tvůrčí aktivity
pracujících potřebné finanční prostředky pro
další hospodářský a kulturní rozvoj republiky
v souladu se státním plánem rozvoje národ-
ního hospodářství a přispět tak k nejlepšímu
splnění druhého pětiletého plánu a k vytvo-
ření nejlepší základny pro třetí pětiletý plán.

§ 2

Stanovení výše státního
rozpočtu

(1) Celkově příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 103. 592, 743. 000 Kčs, celkově

výdaje se stanoví částkou 103. 405, 780. 000 Kčs.
takže vyplývá přebytek 186. 963. 000 Kčs;
v rámci státního rozpočtu se stanoví pro roz-
počet Slovenska příjmy částkou 15. 457, 277. 000
Kčs a výdaje částkou 19. 117, 964. 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 33. 042, 195. 000 Kčs.

§ 3

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1960; provedou jej ministr financí
a ostatní členově vlády.


6

1. příloha zákona č. /1960 Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1960

Příjmy

Kčs
(v tisícich)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

89. 070, 124

Hospodářství .......

51. 341, 441

   

Kulturní a sociální opatření.

40. 285, 842

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva .........

11. 268, 065

Obrana a bezpečnost....

8. 782, 866

Ostatní příjmy .......

3. 254, 554

Správa ..........

2. 995, 631

       

Úhrn...

103. 592, 743

Úhrn...

103. 405, 780

Přebytek... 186, 963. 000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs

(v tisících)

Vlastní příjmy .......

6. 986. 713

Hospodářství ........

12. 592, 794

Podíly na státních příjmech..

4. 233, 094

Kulturní a sociální opatření..

18. 688, 482

Příděly ze státního rozpočtu..

21. 822, 388

Správa .........

1. 760. 919

Úhrn...

33. 042, 195

Úhrn...

33. 042, 195


7

2. příloha zákona č. /1960 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

(v tisících Kčs)

Kraj

Vlastní
příjmy

Podíly na
státních
příjmech

Příděly ze
státního
rozpočtu

Úhrn
příjmů

Úhrn
výdajů

Praha ONV .....

505, 304

521, 926

870. 024

1. 897, 254

1. 897, 254

Pražský .....

684. 241

404, 685

1. 429. 011

2. 517. 937

2. 517, 937

Českobudějovický..

330. 520

139, 335

1. 065. 623

1. 535, 478

1. 535, 478

Plzeňský...

334, 313

170, 825

1. 064, 521

1. 569. 659

1. 569. 659

Karlovarsky..

199, 846

61, 831

1. 206, 600

1 468, 277

1. 468. 277

Ústecký ......

386, 404

152, 085

1. 465, 121

2. 003, 610

2. 003. 610

Liberecký .....

288. 748

168, 763

805, 106

1. 262. 617

1. 262, 617

Hradecký .....

343, 444

238. 131

776, 081

1. 357, 656

1. 357, 656

Pardubický...

256, 921

148, 690

657, 617

1. 063. 228

1. 063. 228

Jihlavský...

242, 253

147, 191

792. 371

1. 181, 815

1. 181, 815

Brněnský .....

610, 159

401, 908

1. 167. 481

2. 179, 548

2. 179, 548

Olomoucký..

355, 500

244, 502

890, 427

1. 490. 429

1. 490, 429

Gottwaldovský..

348, 320

234. 082

745, 639

1. 328, 041

1. 328, 041

Ostravský....

431, 755

237, 114

1. 917, 140

2. 586, 009

2. 586, 009

K. Vary MěNV...

14. 971

12, 759

67, 800

95, 530

95, 530

M. Lázně MěNV...

6, 198

5, 325

27, 100

38. 623

38. 623

F. Lázně MěNV...

966

945

19, 700

21, 611

21. 611

České kraje....

5. 339, 863

3. 290, 097

14. 967, 362

23. 597, 322

23. 597, 322

Slovenské kraje..

1. 646, 850

942, 997

6. 855, 026

9. 444. 873

9. 444, 873

ČSR .......

6. 986. 713

4. 233. 094

21. 822, 388

33. 042, 195

33. 042, 195


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP