Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

362

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1959

o zrušení daně z představení

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

Uskutečnění socialistické kulturní revoluce
vyžaduje, aby se pracující jako tvůrci kul-
turních hodnot aktivně zúčastňovali rozvíjení
kultury, vzdělání a výchovy. Stejně významné
jsou i úkoly v tělesné výchově, která je v so-
cialistické společnosti významnou složkou
kulturního života a neodlučitelnou součásti
socialistické výchovy.

Dosažená úroveň našeho socialistického
hospodářství umožňuje podporovat úsilí pra-
cujících zaměřené ke splnění těchto úkolů
tak, aby se jejich aktivní účast na poli kul-
tury i tělesné výchovy mohla plně rozvinout.
Všechny akce, podniky a představení, jejichž
prostřednictvím budou tyto úkoly plněny, se
zprošťuji cd daně a vybírání daně z předsta-
vení se zrušuje.

Daň z představení se proto nebude napříště
vybírat z pořádání výstav, přednášek, literár-
ních pořadů, divadelních, hudebních a filmo-
vých představení všeho druhu, kursů spo-
lečenského tance a společenské výchovy, ta-
nečních a lidových zábav, podniků sportov-
ních, branných a tělovýchovných apod.


2

§ 2

Zrušuje se zákon č. 81/1952 Sb., o dani
z představení, a předpisy podle něho vydané.

§ 3

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1960; provede jej ministr financi
v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva

XI. sjezd naší strany vytyčil jako jeden ze
základních předpokladů dovršení socialistic-
ké výstavby uskutečnění kulturní revoluce.
Kulturní revoluce má vytvářet novou socia-
listickou kulturu, na jejíž tvorbě se budou
podílet všechny tvořivě sily našeho lidu.

V souvislosti s uskutečněním kulturní re-
voluce byla posouzena účelnost daně z před-
stavení a navrženo její zrušení.

Poprvé v dějinách naší republiky nebude
zdaňována kulturní, výchovná a sportovní
činnost našeho lidu. To je možně uskutečnit
jen v socialistickém státě, protože jen so-
cialismus má zájem na tom, aby všichni ob-
čané co nejsvobodněji rozvinuli všechny své
tvůrčí schopnosti. Kapitalistická společnost
nemá zájem na tom, aby se lid kulturně roz-
víjel. Čím zaostalejší zůstávají masy pracu-
jících, tím je to výhodnější pro kapitalisty.
Jejich kultura je záležitostí jen úzké vrstvy
buržoazní inteligence.

Úkoly kulturní revoluce vyžadují, aby ná-
rodní výbory, společenské organizace jako
ROH, ČSM, SČSP, ČSTV. dále výbory žen,
domy osvěty, osvětové besedy, závodní klu-
by, rozvíjely všechny formy tvůrčí kulturní
a výchovné činnosti. Je třeba dosáhnout, aby
se podstatně zvýšilo množství hodnotných
kulturních, výchovných, sportovních akci,
aby milióny pracujících dále rozvíjely svůj
talent, estetické cítění, citově bohatství a
v soudružském kolektivu ještě více upevnily
socialistickou morálku, principy socialistic-
kého soužití a socialistického humanismu.

Socialistická společnost nemá proto zájem
na zdaňování kulturní činnosti a iniciativy
lidu. Naopak považuje rozvoj této činnosti
za důležitou součást socialistické výstavby,
za nejúčinnější prostředek ideologického

ovlivňování pracujících a jejich socialistické
výchovy. Proto tuto činnost všestranně pod-
poruje. Z těchto důvodů se navrhuje daň
z představení zrušit.

I v kulturní oblasti rozlišujeme placené a
neplacené služby. Placené služby a vstupně
nutno ještě ponechat v souladu se socialis-
tickou zásadou odměňování a rozdělování po-
dle práce. Zvýšení kulturní činnosti současně
zvýší i příjmy národních výborů na vstupném
a nahradí úbytek zrušené daně z představení.

Dosavadní úprava daně z představení podle
zákona č. 81/1952 Sb. sledovala diferenciaci
zdaňování jednotlivých druhů představeni
z hlediska kulturních a politických potřeb
společnosti. Byla vybírána v různé výši podle
společenského zájmu na provádění určitých
druhů představení a sloužila proto také jako
nástroj podporující pořádání představení,
která po stránce kulturní, výchovné a vzdě-
lávací byla žádoucí. Přednášky, divadla, kon-
certy apod. byly buď vůbec osvobozeny od
daně nebo byly zdaňovány podstatně nižšími
sazbami než např. taneční zábavy apod. Při
tom však činilo potíže hodnocení kulturní a
výchovné úrovně jednotlivých představeni.
Národní výbory, společenské organizace a
všichni pracující budou dbát, aby se správným
směrem a co nejsiřeji rozvíjely všechny for-
my kulturní činnosti.

Národní výbory, jejichž vlastním příjmem
daň z představení byla, získají daleko více
z bohatého rozvinuti tvůrčí energie a činnosti
miliónů v kulturních, výchovných, zábavných
a tělovýchovných akcích.

Všichni pracující pochopí, že zrušení daně
z představení znamená další podnět k širo-
kému uplatnění talentu našeho lidu v tvůrčí
činnosti a přispěje k dovršení kulturní re-
voluce.


3

Zrušení daně představuje snížení vlastních
příjmů národních výborů o cca 63 mil. Kčs
ročně. Tato částka přijde k dobru pořada-
telům kulturních a tělovýchovných akcí. Zvý-
šení kulturní činnosti současně zvýší i příjmy

národních výborů na vstupném a náhradí
úbytek zrušené daně z představení. Případný
úbytek příjmů u národních výborů bude nut-
no vyrovnat zvýšeným přídělem z vyšších
rozpočtů.

V Praze dne 7. prosince 1959

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr financí:

v z. Inž. Sucharda v. r.

I. náměstek ministra

KNT 1 - 3444-59


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP