Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

360

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1959

o Sbírce zákonů a o Úředním listě

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Část I

Sbírka zákonů
Republiky československé

§ 1

K vyhlašování obecných právních předpisů
slouží Sbírka zákonů Republiky českosloven-
ské (dále jen "Sbírka"). Její zkratka je "Sb. ".

§ 2
Ve Sbírce se vyhlašují:

a) zákony;

b) zákonná opatření předsednictva Národního
shromáždění, usnesení Národního shro-
máždění, jimiž se tato opatření schva-
lují nebo se jim schválení odpírá, a ozná-
mení o tom, že tato opatření pozbyla další
platnosti;

c) vládní nařízení a vyhlášky a dále usneseni
vlády, která vláda určí k vyhlášení;

d) nařízení a vyhlášky ministrů a vyhlášky
ústředních úřadů a orgánů;

e) vyhlášky krajských národních výborů a
jejich výkonných orgánů, je-li jejich vy-
hlášení ve Sbírce nutně nebo účelné;


2

f) vyhlášky o sjednání mezinárodních smluv
a dohod, o jejich ratifikaci nebo výpovědi
nebo o jiných otázkách jich se týkajících,
je-li jejich vyhlášení ve Sbírce nutně nebo
účelné; spolu s vyhláškou lze za téže pod-
mínky vyhlásit i znění mezinárodní smlou-
vy nebo dohody;

g) jiná obecná opatření presidenta republiky,
Národního shromáždění, jeho předsednic-
tva, vlády nebo jejích členů, Vyžaduje-li to
zákon nebo povaha věci.

§ 3
Ve Sbírce se dále vyhlašuji:

a) zákony Slovenské národní rady a obecně
právní předpisy, které k jejich provedení
vydá sbor pověřenců a jeho členové, pově-
řenectva a jiné ústřední slovenské úřady
a orgány, stanoví-li tento způsob vyhlá-
šení zákon Slovenské národní rady;

b) usnesení sboru pověřenců, která sbor po-
věřenců určí k vyhlášení;

c) vyhlášky, které k provedení zákonů vydá-
vají pověřenci a ústřední slovenské úřady
a orgány;

d) jiná obecná opatření Slovenské národní ra-
dy, jejího předsednictva, sboru pověřen-
ců a jeho členů, Vyžaduje-li to zákon nebo
povaha věci.

§ 4

(1) Vydání obecných právních předpisů mi-
nisterstev, pověřenectev a jiných ústředních
nebo slovenských ústředních úřadů a orgánů,
jejichž znění není účelné ve Sbírce vyhlásit,
zejména pro omezený okruh organizací nebo
osob, na které se vztahují, je třeba ve Sbírce
oznámit.

(2) předpisy uvedené v odstavci 1 musí být
každému přístupny u orgánu, který je vydal,
a u dalších orgánů stanovených v oznámení.

§ 5

(1) Sbírka se vydává v postupně číslovaných
částkách, z nichž každá obsahuje v čele ozna-
čení dne, kdy byla vydána; tento den platí za
den vyhlášení předpisů, které jsou v částce
uveřejněny.

(2) Jednotlivé předpisy a opatření vyhlašo-
vané ve Sbírce (§§ 2, 3 a 10) se opatřuji běž-
nými čísly, jejichž řada se uzavírá koncem
každého kalendářního roku.

§ 6

Pokud v předpisech vyhlášených ve Sbírce
není stanoveno jinak, nabývají účinnosti od
15. dne po vyhlášení.


3

Část II

Úřední list

Republiky československé
§ 7

(1) Rozhodnutí, opatření a sdělení presi-
denta republiky, Národního shromáždění a
jeho předsednictva, Slovenské národní rady
a jejího předsednictva, dále vlády, sboru po-
věřenců, ministrů a pověřenců, ústředních a
jiných úřadů a orgánů, která je třeba uvést
v obecnou známost, se vyhlašují v Úředním
listě Republiky československé (dále jen
"Úřední list"). Jeho zkratka je "Ú. l. ".

(2) Rozhodnutí, opatření a sdělení menší
závažnosti nebo místně úzce vymezeného vý-
znamu se v Úředním listě nevyhlašují.

(3) V Úředním listě se uveřejňují vyhlášky
o státních normách.

§ 8

Úřední list se vydává v postupně číslova-
ných částkách, z nichž každá obsahuje v čele
označení dne, kdy byla vydána.

Část III

Ustanovení společná

a závěrečná

§ 9

Sbírka i Úřední list vycházejí ve vydání
českém a ve vydání slovenském; obě vydání
vycházejí současně.

§ 10

Tiskové chyby ve Sbírce a v Úředním listě
se opravují úředním sdělením.

§ 11

(1) Redakce českého vydání Sbírky a Úřed-
ního listu náleží ministerstvu spravedlnosti,
redakce slovenského vydání pověřenectvu
spravedlnosti.

(2) Ministerstvo spravedlnosti v podrobnos-
tech upraví vydávání Sbírky a Úředního listu,
zejména stanoví způsob jejich vnitřní úpravy
a přehledného uspořádání obsahu.

§ 12

Výkonné orgány všech místních národních
výborů zajistí, aby v úřadovně místního ná-
rodního výboru byl v úředních hodinách kaž-
dému přístupný výtisk Sbírky a Úředního
listu.


4

§ 13

Kde se v dosavadních předpisech mluví
o Úředním listě (Úředním věstníku), rozumí
se tím podle povahy věci buď Sbírka nebo
Úřední list podle tohoto zákona.

§ 14

Zrušují se

a) zákon č. 214/1948 Sb., o sbírkách zákonů,

b) zákon č. 260/1949 Sb, o úředních listech.

§ 15

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1960; provede jej ministr spravedl-
nosti.

Důvodová zpráva

Při rostoucím uplatňování hospodářsko-
organizátorské a kulturně-výchovné funkce
socialistického státu nabývá právní řad zvý-
šeného významu, který se projevuje zejména
v tom, že právních předpisů používá stále
větší množství pracujících. Pracovníci celého
státního a hospodářského aparátu, aktivisté
národních výborů a funkcionáři masových or-
ganizací proto požadují, aby jim právní před-
pisy účinně napomáhaly v jejich úsilí o splně-
ní úkolů socialistické výstavby. Ozývají se
však stále více kritické hlasy, které poukazují
na některé závady v našich právních předpi-
sech, zejména na jejich množství a z toho ply-
noucí nepřehlednost právního řádu. K opatře-
ním, která mají přispět k postupně nápravě
nynějšího stavu, patří i nová úprava dosavad-
ních úředních oznamovatelů, Sbírky zákonů a
Úředního listu.

Podle dosavadního právního stavu slouží
k uveřejňování obecně závazných právních
předpisů především Sbírka zákonů. V ní se
publikují podle zákona č. 214/1948 Sb. zákony,
zákonná opatření Národního shromáždění,
vládní nařízení, nařízení ministrů a některá
další opatření, zejména opatření týkající se
sjednání a ratifikace mezinárodních smluv a
dohod.

Vedle Sbírky zákonů je publikačním pro-
středkem obecných právních předpisů Úřední
list, v němž se vyhlašují normativní akty
tzv. nižšího řádu (vyhlášky, směrnice, pokyny
apod. ) a různá úřední sdělení. Přitom se ně-
který druh norem někdy otiskuje ve Sbírce,
jindy v Úředním listě (kupř. vládni vyhláš-
ky).

Rychle se měnící výrobní i společenské
vztahy, zejména po roce 1948, vyžadovaly, aby
tzv. vyšší normy byly co možná nejpružnější,
tak aby umožňovaly přizpůsobit jejich pro-
vádění měnícím se podmínkám. Konkrétní
úprava, jíž orgány státního a hospodářského
aparátu pro svou práci potřebovaly, se proto
přesouvala do Úředního listu. Proto také často
organizace ze svých praktických hledisek po-
žadovaly, aby v Úředním listě byla celá materie
upravena "komplexně", tj. aby do ní byla pře-
tiskována ustanovení i z tzv. vyšších norem.
Sbírka zákonů tímto postupem ztrácela na
svém významu a těžištěm právní úpravy, ze-
jména na úsecích hospodářských, se stal
Úřední list.

Stává se také, že předpisy ukládající povin-
nosti občanům se vydávají v různých věstní-
cích a sbírkách, určených orgánům státní
správy, že se o jejich vydání občané a organi-
zace nedovědí a že k těmto předpisům často
ani nemají přístup.

Důsledkem uvedeného stavu je i to, že roč-
ně vydávané oficiální rejstříky právních
předpisů jsou vydávány zvlášť pro Sbírku a
zvlášť pro Úřední list a že obecné předpisy
vydané mimo tyto oznamovatele nejsou celo-
státně nijak podchyceny. V této situaci pů-
sobí zjišťování předpisů upravujících určitou
věc potíže i právníkům. Pořízení jasného pře-
hledu o platných předpisech a vedení doku-
mentace není za tohoto stavu snadné.

Na základě kritiky, poukazující na závady
v publikaci a evidenci právních norem, byl
v červnu a červnu letošního roku proveden
široký průzkum u národních výborů a orgánů


5

státního a hospodářského aparátu. Ten nejen
ukázal, že pracující právem vidí v nynějším
stavu jednu z překážek dodržování socialis-
tické zákonnosti, ale přinesl i množství ná-
mětů na novou úpravu Sbírky zákonů a Úřed-
ního listu. Téměř jednomyslně vyslovily do-
tázané orgány požadavek sloučit vydávání
obecných právních předpisů do jediné sbírky.
Řada národních výborů a jiných orgánů ze
Slovenska doporučila, aby do této jednotné
sbírky byly zařazovány také předpisy vyhla-
šované dosud ve Sbírce zákonů Slovenské ná-
rodní rady. Dále bylo poukázáno na nutnost
zajistit, aby byl pořízen dokonalý přehled
o všech obecně závazných předpisech a aby
tyto předpisy byly každému, kdo je potře-
buje, dostupné.

Těmto požadavkům má nová úprava vyho-
vět tím, že:

a) obecné právní předpisy budou publiková-
ny v jednom úředním oznamovateli, a to
ve Sbírce zákonů; osnova dává možnost,
aby ve Sbírce mohly být vyhlašovány i zá-
kony SNR s jejich prováděcími předpisy,
jestliže se na tomto způsobu publikace
usnese Slovenská národní rada,

b) ty obecné předpisy, jimiž ze závažných
důvodů nebude vhodné Sbírku zatěžovat
(kupř. pro jejich velký rozsah a poměrně
speciální určení), budou v ní přehledně
registrovány tak, aby bylo patrno, kdo je
vydal a jakým způsobem byly otištěny,

c) umožní každoroční (popřípadě ještě čas-
tější) urychlené zpracování věcného rejs-
tříku, vedení dokumentace i případné vy-
dávání lístkového indexu právních před-
pisů,

d) zajišťuje, aby všechny obecné právní
předpisy, t. j. i předpisy neotištěné ve
Sbírce, byly také skutečně přístupné kaž-
dému občanu, který o to požádá,

e) obě vydání Sbírky, t. j. české i slovenské,
budou obsahově naprosto stejná a budou
v nich vedle předpisů celostátních i před-
pisy platně jen na Slovensku a předpisy
platné jen v českých krajích.

Nová úprava vyhlašování právních předpi-
sů navazuje na probíhající prověrku nevyho-
vujících a zastaralých právních norem a spolu
s ní přispěje k odstranění nepřehlednosti
právního řádu a tím i k tomu, aby se právní
řád mohl stát účinným pomocníkem masy
pracujících, podílejících se na správě státu.

V souvislosti se soustředěním obecných
právních předpisů ve Sbírce dochází k pod-
statným změnám i v náplni dosavadního
Úředního listu. Původně vycházel Úřední list

ve dvou dílech. V prvním dílu - nařizovacím
- byly vyhlašovány obecné právní předpisy a
ve druhém dílu - oznamovacím - ostatní
vyhlášky, rozhodnutí, opatření, usnesení a
sdělení nejrůznějšího druhu. Usnesením vlá-
dy ze 17. prosince 1951 byly dosavadní dva
díly Úředního listu sloučeny v jeden celek a
pro zbylé ediktální rubriky byla zavedena
zvláštní příloha k Úřednímu listu, vydávaná
jen pro potřeby zájemců. Obdobným vývojem
prošel i na Slovensku vydávaný Úřední věst-
ník, který se postupně vyvinul ve slovensky
překlad Úředního listu. Vzhledem k tomu, že
dnes jde vlastně jen o dvojí znění téhož ozna-
movatele, zavádí se pro něj také jediný ná-
zev, a to Úřední list.

Zmíněný již průzkum přinesl i bohatství
námětů na nové uspořádání Úředního listu.
Zejména je požadováno, aby tento oznamo-
vatel v mnohem větší míře než dosud přispí-
val k uvádění významných opatření nejvyš-
ších stranických a státních orgánů v život.
Pracovníci národních výborů postrádají stati,
osvětlující politické cíle a zásady prováděni
nových právních předpisů. Takové stati, od-
povědně zpracované navrhovatelem předpisu,
mají velký význam pro správnou aplikaci nor
my. Bylo by prospěšné, kdyby tato forma po-
mohla omezit vydávání podrobných instrukcí,
které často i v nevýznamných věcech zavá-
dějí obšírnou kasuistickou úpravu a podla-
mují tak iniciativu nižších orgánů.

Podobně bude vhodné, aby Úřední list po-
dával informace o předpisech vydávaných
v různých resortních oznamovatelích a přede-
vším ve Sbírce instrukcí pro výkonné orgány
národních výborů, popřípadě aby jeho část
byla vyhrazena dokumentaci právních před-
pisů. Dále by bylo vhodné v Úředním listě
otiskovat vedle sdělení dnes už obvyklých
i věci významné pro celý hospodářský aparát,
jako např. důležitě organizační změny v ob-
lasti hospodářských organizaci.

Vedle toho by Úřední list převzal z dosa-
vadního Úředního listu a jeho přílohy vyhla-
šování státních technických norem, různá
úřední sdělení (zprávy Státního úřadu statis-
tického, územní změny, změny názvů míst,
zřizování poštovních úřadů, autorizační ozná-
mení, konkursy, soudní edikty apod. ). Je
ovšem žádoucí, aby posléze uvedená ozná-
mení byla v Úředním listě uveřejňována jen
v případech skutečně nezbytných a ve struč-
né formě, tak aby nebylo potřebné pro ně na-
dále zachovávat zvláštní přílohu a aby Úřed-
ní list mohl vycházet v jediném celku. V pří-
padě snížení počtu konkrétních oznámení
bude také možno dosáhnout toho, aby Úřední


6

list vycházel v pravidelných, kupř. týdenních
intervalech. Některá z uvedených oznámení
téhož druhu (územní změny, změny názvů
míst apod. ) bude možně soustřeďovat do spo-
lečných sdělení, uveřejňovaných jen v urči-
tých časových obdobích, kupř. k počátku
čtvrtletí.

Provedení navrhovaného zákona si nevy-
žádá zvýšení nároků na státní rozpočet ani
zvýšeného pracovního zatížení.

K jednotlivým ustanovením se pozname-
nává:

K § 1:

Právní předpisy obecně závazné je třeba
sdělit nejširší veřejnosti. To se děje vyhláše-
ním takového předpisu v oficiálním oznamo-
vateli, kterým bude napříště zásadně Sbírka
zákonů. Jen zcela výjimečně bude možně
obecný právní předpis, jehož plné znění by
nebylo účelné ve Sbírce uveřejňovat (kupř.
pro jeho velký rozsah a zcela speciální urče-
ní), vyhlásit jiným vhodným způsobem a ve
Sbírce jeho vydání registrovat (§ 4).

K § 2:

Zde se podává přehled předpisů vyhlašo-
vaných ve Sbírce. Pro předpisy vydávané mi-
nisterstvy a jinými ústředními úřady a orgá-
ny se zavádí jednotný název "vyhláška". Po-
jem "ústřední úřady a orgány" zahrnuje ne-
jen orgány státní, kupř. Státní plánovací ko-
misi, Státní výbor pro výstavbu. Hlavního ar-
bitra RČS, Hlavního hygienika, Státní banku
československou, ale i orgány jiné, kupř.
Ústřední radu odborů.

Opatření uvedená pod písm. e) a f) se ve
Sbírce vyhlašují jen za podmínky, že je tento
způsob vyhlášení nutný nebo účelný. Uveřej-
ňovány budou kupř. vyhlášky rad krajských
národních výborů, jimiž se určují výkonné
orgány místních národních výborů stavební-
mi úřady, protože jde o předpisy významné
pro nejširší okruh subjektů tím, že upravují
působnost orgánů státní správy (navíc je zde
publikace předepsána už zákonem č. 87/1958
Sb, o stavebním řádu).

Z mezinárodních smluv a dohod nebude ani
napříště účelně vyhlašovat v souladu s dosa-
vadní praxí kupř. jednorázové obchodní doho-
dy, dohody o výměně zboží, platebním styku,
úvěrování apod. Znění mezinárodních smluv
a dohod bude uveřejňováno přímo ve Sbírce a
ne v její příloze jako dosud.

Opatřeními podle písm. g) budou kupř. roz-
hodnutí presidenta republiky o amnestii nebo

opatřeni, jimiž předseda vlády vyhlásí, že
nařízení vydané podle § 10 odst. 1 a 2 zákona
č. 63/1958 Sb., o druhém pětiletém plánu,
pozbylo platnosti.

K § 3:

Tímto ustanovením se dává možnost sou-
středit do Sbírky i obecně právní předpisy,
které se nyní vyhlašují ve Sbírce zákonů Slo-
venské národní rady [písm. a)]. Vlastní úpra-
va vyhlašování zákonů SNR náleží podle § 17
odst. 1 ústavního zákona č. 33/1956 Sb. Slo-
venské národní radě. Pod písm. b), c) a d)
jde o ustanovení obdobná § 2 písm. c), d) a g).

K § 4:

Oznamování předpisů vyhlášených jinde
než ve Sbírce se týká jen obecných předpisů,
nikoli předpisů, jimiž nadřízeně orgány uklá-
dají povinnosti nižším orgánům (instrukce,
interní pokyny). Oznámení o vydání obecného
právního předpisu bude obsahovat údaje
o tom, o jaký předpis jde, kdo a jakým způ-
sobem jej vydal, kdy nabude účinnosti a u
kterých orgánů je k nahlédnutí. Registrační
oznámení budou zařazována do zvláštní rub-
riky Sbírky.

Ve Sbírce budou registrovány i předpisy,
které se podle dosavadních ustanovení vyhla-
šují ve zvláštních oznamovatelích, kupř. ve
Věstníku spojů (poštovní řád) nebo v Tarif-
ním věstníku (železniční tarif), a jejichž vy-
hlášení se oznamuje v Úředním listě.

Vzhledem k tomu, že i předpisy registro-
vané jsou obecně závazně, zajišťuje se v od-
stavci 2 jejich přístupnost pro každého, kdo

o to požádá.

K §§ 5 a 6:

Jde o ustanovení převzatá v podstatě z do-
savadní úpravy, v níž se plně osvědčila. Po-
kud není stanoveno něco jiného, začíná účin-
nost předpisu, stejně jako dosud, počátkem
15. dne po uplynutí dne jeho vyhlášení. Toto
ustanovení je ovšem jen podpůrné, protože je
žádoucí, aby účinnost každého právního před-
pisu byla v něm stanovena tak, aby mezi jeho
vyhlášením (s přihlédnutím ke zdržení expe-
dicí a dopravou) a účinností byla doba posta-
čující k tomu, aby mohla být provedena
opatření potřebná k jeho důslednému prová-
dění.

K §§ 7 a 8:

O nově náplni Úředního listu je pojednáno
v obecně části důvodově zprávy. Ustanovení


7

o obsahu i formě Úředního listu jsou pouze
rámcová, aby umožňovala pružné přizpůso-
bování Úředního listu požadavkům praxe.

Vyhlašování státních technických norem je
třeba upravit výslovně vzhledem k § 12 vlád-
ního nařízení č. 46/1957 Sb. Úprava navazuje
na dosavadní vyhlašování technických norem
v Úředním listě; přesun těchto opatření do
Sbírky by nebyl z praktických důvodů žá-
doucí.

K § 9:

V českém vydání Sbírky budou nyní otisko-
vány i předpisy platné na Slovensku a ve slo-
venském vydání předpisy platné v českých
krajích. Tím se dosáhne i toho, že všechny
tyto normy budou tvořit jedinou číselnou
řadu. Protože nebude třeba v příloze Sbírky
otiskovat úřední české znění předpisů vyda-
ných slovensky a protože mezinárodní smlou-
vy a dohody se přesunou do Sbírky [§ 2
písm. f)], nebude již vydávána zvláštní pří-
loha Sbírky.

Je přirozeně, že toto uspořádání znamená
podstatně zvýšení nároků na redakci a admi-
nistraci obou sbírek, protože opožďování
expedice jednotlivých částek by mařilo po-
slání této úpravy.

K § 10:

Pro jednotnost se upouští od opravování
tzv. vyšších norem "vyhláškami" a jako je-

diný prostředek k provádění oprav se pone-
chává redakční sdělení. Sdělení, jimiž se opra-
vují právní předpisy, budou ovšem číslována
a vedena v rejstřících i dokumentaci tak, aby
z těchto pomůcek bylo snadno možné zjistit
správně znění předpisů.

K § 11:

Při dosavadním stavu není dostatečně vy-
užito toho, že ministerstvo spravedlnosti má
úkol zajišťovat hlediska přehlednosti a srozu-
mitelnosti právních předpisů. Je proto vhodné
redakci Sbírky zákonů a Úředního listu pře-
nést z ministerstva vnitra do ministerstva
spravedlnosti.

K § 12:

Nezbytným předpokladem stále širšího
uplatňování socialistické zákonnosti je nejen
řádné vyhlašování obecných právních předpisů
a důležitých sdělení, ale i zajištění, aby tato
opatření byla každému občanu dostupná.
Tato významná povinnost se proto výkonným
orgánům místních národních výborů ukládá
zákonem.

K §§ 13 až 15:

Jde o obvyklá závěrečná ustanovení nevy-
žadující zvláštního objasnění.

V Praze dne 13. listopadu 1959

Předseda vlády
V. Široký v. r.

Ministr spravedlností
dr. Škoda v. r.

KNT 1 - 3433-39


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP