Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
349
Vládní návrh
Zákon
ze dne ............................ 1959
o dozoru nad bezpečností při práci ve výrobních družstvech
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
(1) Dozor nad bezpečností při práci ve vý-
robních družstvech vykonávají organizace
výrobního družstevnictví svými orgány in-
spekce práce; podrobnosti stanoví Ústřední
svaz výrobních družstev v dohodě s Ústřední
radou odborů vyhláškou v Úředním listě.
(2) Osobní a věcné náklady spojené s pro-
váděním inspekce práce ve výrobních druž-
stvech hradí organizace výrobního družstev-
nictví.
§ 2
(1) Oprávnění a úkoly příslušející podle
předpisů o bezpečnosti při práci ústředním
úřadům a odborovým svazům příslušejí na
úseku výrobních družstev Ústřednímu svazu
výrobních družstev, jenž odpovídá vládě za
provádění dozoru nad bezpečností při práci ve
výrobních družstvech.
(2) Práci přes čas povolují ve výrobních
družstvech družstevní svazy; družstevní or-
gány inspekce práce (§ 1) mohou v dohodě
s orgány hygienické a protiepidemické služby
z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci stanovit, zda, za jakých podmínek a
v jakém rozsahu lze povolit práci přes čas
2
v některých družstvech a jejich provozov-
nách, popřípadě mohou povolenou práci přes
čas zakázat.
§3
Orgány, které vykonávají podle zvláštních
předpisů odborný technický dozor, postupují
při výkonu tohoto dozoru ve výrobních druž-
stvech v součinnosti s družstevními orgány
inspekce práce.
§4
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne vy-
hlášení; provedou jej všichni členové vlády.
Důvodová zpráva
Činnost výrobního družstva se rozvíjí podle
družstevního zákona, stanov a pracovního
řádu výrobních družstev prací jeho členů.
Členové výrobních družstev jako družstevníci
a kolektivní hospodáři svého podniku přestali
být na podkladě stanov, přijímaných v roce
1954, zaměstnanci družstva; řídi společně
hospodaření družstva a podílejí se na jeho vý-
sledcích. Proto také bylo nutno, a to s ohle-
dem na stejné, popřípadě obdobné výrobní
a pracovní podmínky družstevního a státního
průmyslu, převzít pro výrobní družstva usta-
novení obecných předpisů o ochraně života
při práci (§ 27 odst. 2 zákona č. 53/1954 Sb.,
o lidových družstvech a o družstevních orga-
nizacích), jež by se na členy výrobních druž-
stev jinak nevztahovaly. Dnem 31. prosince
1958 však bylo ukončeno jejich dosavadní
členství v odborové organizaci a její funkci
ve výrobním družstevnictví převzaly a nadále
vykonávají jen družstevní organizace. Odbo-
rové organizace nejsou ve výrobních druž-
stvech organizovány a vyšší odborové orgány
nemají vůči členům družstev svou působnost.
V důsledku toho nejsou ve výrobních druž-
stvech a vůči družstvům nepůsobí orgány in-
spekce práce jednotné odborové organizace
podle §§ 5 a násl. zákona č. 67/1951 Sb., o bez-
pečnosti při práci, třebaže se ustanovení to-
hoto zákona jinak na výrobní družstva a
jejich zaměstnance v důsledku zásady vyslo-
vené v § 27 zákona č. 53/1954 Sb. vztahují.
Stěžejní zásada ochrany a bezpečnosti při
práci u nás je, že se dozor nad zajištěním
bezpečnosti při práci svěřuje především pra-
cujícím samým. V duchu této zásady je proto
třeba svěřit inspekci práce na úseku výrob-
ních družstev přímo družstevním orgánům.
Převzetí inspekce práce družstevními orgá-
ny je také v souladu se skutečností, že na
organizace výrobního družstevnictví přešlo
podle vládního nařízení č. 57/1956 Sb., o ne-
mocenském pojištění a důchodovém zabezpe-
čení členů výrobních družstev, provádění ne-
mocenského pojištění ve výrobních družstvech
a provádění nemocenského pojištění a dozor
nad bezpečností při práci spolu do značně
míry souvisejí. V souvislosti s tím přešla na
družstevní organizace i agenda podle části II
zákona č. 58/1956 Sb., o náhradě škody za
pracovní úrazy a o náhradě nákladů léčebné
péče a dávek nemocenského pojištění a dů-
chodového zabezpečení. Tím se na úseku vý-
robního družstevnictví účelně soustředí spolu
s dozorem nad bezpečností při práci i regresní
agenda podle cit. zákona.
Také v sovětských výrobních družstvech je
dozor nad bezpečností při práci zajišťován
vlastními orgány inspekce práce.
Zřízení vlastní inspekce práce ve výrobních
družstvech bude rovněž znamenat její zkva-
litnění, protože při značném počtu drobných
územně roztříštěných provozoven družstev a
podniků místního průmyslu a komunálního
hospodářství odboroví inspektoři práce ne-
mohli obsáhnout odpovědně oba úseky. To tím
méně, že po ukončení členství členů výrob-
ních družstev v odborových organizacích se
odboroví inspektoři práce nemohou ve své
činnosti ve výrobních družstvech opírat o od-
borový orgán.
Proto od roku 1957 vykonává Ústřední svaz
výrobních družstev úkoly inspekce práce
ve výrobních družstvech, a to po dohodě
s Ústřední radou odborů zatím fakticky; pří-
3
slušné legislativní opatření mělo být prove-
deno v souvislosti s původně uvažovanou změ-
nou zákona o bezpečnosti při práci.
Vývoj úrazovosti ve výrobních družstvech
svědčí o tom, že tato opatření jsou nutná.
Stav provozoven družstev, převzatých od za-
členěných majitelů, je nepříznivý a může být
se zřetelem na omezené investiční prostředky
zlepšován jen postupně. V roce 1958 se snížil
statisticky vykázaný počet dnů absence pro
pracovní úrazy proti roku 1957 ze 118 822 na
118 685. Přitom je třeba brát v úvahu - a to
i se zřetelem na vzestup počtu pracovních
úrazů v uvedených letech ze 6455 na 7118, -
že stoupl i průměrný počet pracovníků vý-
robních družstev z 113876 v roce 1957 na
117 938 v roce 1958 a že teprve vydáním zá-
kona č. 58/1956 Sb. a v důsledku kontrolní
činnosti inspektorů práce Ústředního svazu
výrobních družstev se postupně registrují
i pracovní úrazy, které dříve registrovány ne-
byly. Ve skutečnosti je tedy patrné nejen
omezování hlavních a těžších zdrojů úrazo-
vosti, ale rozsah úrazovosti vůbec. K tomu
přispěje i aktiv téměř 8000 družstevních
funkcionářů, kteří budou působit jako inspek-
toři práce.
Spolupráce Ústředního svazu výrobních
družstev s Ústřední radou odborů a jejím
Výzkumným ústavem bezpečnosti práce je
zabezpečena.
Pokud jsou ve výrobních družstvech za-
městnáni výjimečně zaměstnanci nečlenové
družstva, nejeví se účelným vytvářet dupli-
citu tím, že by inspekci práce u nich vyko-
návaly odborové orgány, a to již také proto, že
se odborové orgány pro malý počet nečlenů,
z nichž řada přistupuje rovněž za členy druž-
stva (např. učni apod. ), přímo ve výrobních
družstvech nevytvářejí. Působnost družstev-
ních orgánů inspekce práce se proto vztahuje
i na nečleny ve výrobních družstvech.
K § 1:
Dozor nad bezpečností při práci ve výrob-
ních družstvech budou vykonávat na základě
oblastního systému inspektoři práce, zřízeni
při Ústředním svazu výrobních družstev.
Budou se při své činnosti opírat o inspektory
práce na družstvech; tím se také uplatní zá-
sada, že dozor nad bezpečnosti při práci má
být svěřen především pracujícím. Působnost,
práva a povinnosti inspektorů práce stanoví
střední svaz výrobních družstev, a to -
poněvadž se jejich činnost bude dotýkat i ne-
členů ve výrobních družstvech - v dohodě
s Ústřední radou odborů. Rozsah práv a po-
vinností družstevních orgánů inspekce práce
bude s ohledem na obdobné pracovní podmínky
družstevního a státního průmyslu upraven
tak, aby odpovídal rozsahu práv a povinností
orgánů inspekce práce jednotné odborové
organizace.
K §2:
Ústřednímu svazu výrobních družstev jako
ústřednímu orgánu příslušejí vůči družstvům
oprávnění, která by jinak příslušela orgánům
státní správy. Příslušejí mu proto při prová-
dění předpisů o bezpečnosti při práci opráv-
nění a úkoly ústředních úřadů. Ústřední svaz
výrobních družstev je současně vrcholným
orgánem těchto družstev jako masových or-
ganizací. Proto mu také příslušejí oprávnění
a úkoly odborových svazů.
V odstavci 2 se přejímají zásady § 1 vlád-
ního nařízení č. 11/1954 Sb., o změnách pů-
sobnosti v oboru zákona o bezpečnosti při
práci, aby se tak jasně vymezila působnost
družstevních svazů a družstevních orgánů in-
spekce práce v oboru povolování práce přes
čas.
K§ 3:
V provozovnách výrobních družstev se vy-
skytují zařízení tepelné techniky (jako ze-
jména parní kotle a jiné tlakově nádoby a
silnoproudá elektrická zařízení), u nichž je
prováděn odborný technický dozor podle § 8
zákona č. 67/1951 Sb., o bezpečnosti při práci,
popřípadě podle vládního nařízení č. 53/1952
Sb., o zajištění bezpečnosti a hospodárnosti
provozu některých technických zařízení; ně-
která výrobní družstva vykonávají činnost
podléhající hornímu zákonu č. 41/1957 Sb.,
přičemž odborný technický dozor vykonává
státní báňská správa. Je proto třeba vyjádřit
v tomto směru i spolupůsobení družstevních
orgánů inspekce práce.
Stejné spolupůsobení zabezpečují družstev-
ní orgány inspekce práce při provádění zdra-
votní inspekce (§ 9 zákona č. 67/1951 Sb.,
o bezpečnosti při práci).
*
Provedení zákona si nevyžádá zvýšení ná-
kladů na vrub státu. Náklady s tím spojené
jsou zahrnuty v rozpočtu Ústředního svazu
výrobních družstev. S ohledem na organizaci
výrobního družstevnictví bude vybudován
systém ústředního a oblastních inspektorů
práce z povolání. Počet oblastních inspektorů
4
práce bude přiměřeně přizpůsoben rozsahu
funkce odborových inspektorů práce, tj. za
současného stavu budou ustaveni 4 oblastní
inspektoři práce. Funkce inspektorů práce
na družstvech bude čestná. Tito inspektoři
se při své činnosti opírají o široký aktiv
komisí péče o pracující družstev, jejichž čle-
nové jsou voleni družstevním kolektivem a
požívají jeho důvěry.
Protože by nebylo účelné, aby vedle výzku-
mu v oboru bezpečnosti práce, zajišťovaného
Ústřední radou odborů, byl na převážně stej-
ných či srovnatelných pracích zřizován ve
výrobních družstvech zvláštní výzkumný
ústav, bude Výzkumný ústav bezpečnosti
práce ROH i nadále působit ve všech směrech
pro výrobní družstevnictví. Proto ani v tomto
směru nevznikají státu vyšší náklady.
V Praze dne 24. července 1959
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
KNT 1 - 3250-59