Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
346
Zpráva
výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 331)
o dokumentaci staveb
Ústavně právní výbor projednal ve své
schůzi dne 2. července 1959 vládní návrh zá-
kona o dokumentaci staveb (tisk 331).
Po zpravodajově zprávě provedl výbor v po-
drobné rozpravě v § 5 předloženého vládního
návrhu tuto změnu:
V odstavci 2 cit. paragrafu, poslední věta,
byl za slova "provádění stavby" vložen střed-
ník. Zbytek věty za vloženým středníkem zní:
"rozpočet k zadávacímu projektu určuje ne-
překročitelný limit odbytové ceny stavby nebo
její části. " Touto změnou se zpřesňuje dosa-
vadní znění.
S touto změnou doporučil výbor předložený
vládní návrh zákona o dokumentaci staveb
(tisk 331) Národnímu shromáždění ke schvá-
lení.
V Praze dne 2. července 1959
dr. Krofta v. r.,
předseda
inž. Voborský v. r.,
zpravodaj
2
Zákon
ze dne............1959
o dokumentaci staveb
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
Úvodní ustanoveni
Tento zákon upravuje vypracovávání, pro-
jednávání a schvalování dokumentace staveb,
jejichž investory jsou socialistické organi-
zace, zajišťující soulad těchto staveb s plá-
novitým rozvojem národního hospodářství a
se zásadami územního plánování a zabezpe-
čující nejpokrokovější techniku, nejvyšší
hospodárnost v provádění a v provozu (uží-
vání) staveb a jejich kulturní úroveň.
§ 2
Dokumentace staveb
Dokumentace staveb zahrnuje:
a) přípravnou dokumentaci,
b) projektovou dokumentaci.
Přípravná dokumentace
§3
(1) Přípravná dokumentace stavby zahr-
nuje vždy investiční úkol a v případě uvede-
ném v odstavci 4 též výhledovou studii.
(2) Investiční úkol je stručným a věcným
vymezením a odůvodněním zamýšlené stavby,
určuje oblast nebo místo stavby, její účel, a
základní údaje o druhu a rozsahu výroby
nebo služeb. Investiční úkol stanoví progre-
sivní technicko-hospodářské ukazatele pro
provedení a provoz (užívání) stavby a její in-
vestiční náklady.
(3) Jestliže budou zamýšlenou stavbou bez-
prostředně vyvolány jiné investice, musí in-
vestiční úkol obsahovat též odůvodněné údaje
o těchto vyvolaných investicích a jejich ná-
kladech.
(4) U rozsáhlé nebo dlouhodobé investiční
výstavby, zahrnující několik vzájemně souvi-
sících staveb, musí být nejpozději s investič-
ním úkolem na první stavbu objasněna její
souvislost s celou zamýšlenou výstavbou vy-
pracováním výhledové studie této výstavby,
pokud není již objasněna schváleným územ-
ním plánem.
(5) Schválený investiční úkol je závazným
podkladem pro vypracování projektové doku-
mentace.
§4
Investiční úkol, popřípadě výhledovou stu-
dii vypracovává investor, který odpovídá za
jejich správnost a nejvyšší ekonomickou úro-
veň. Investor je povinen projednat investiční
úkol, popřípadě i výhledovou studii s přísluš-
nými orgány státní správy a s dotčenými
organizacemi.
Projektová dokumentace a její projednávání
§5
(1) Projektová dokumentace staveb se zpra-
vidla člení na dva stupně, a to na zadávací
projekt a na prováděcí projekt. Prováděcí
předpisy stanoví, v kterých případech lze vy-
pracovat projektovou dokumentaci jako jed-
nostupňový projekt, popřípadě, kdy ji lze vy-
pracovat jiným způsobem.
(2) Zadávací projekt je souborným tech-
nicko-ekonomickým řešením stavby vyme-
zené investičním úkolem; určuje jednoznačně
dispoziční řešení, provoz a funkci projekto-
vané stavby, technologii, ekonomické účinky
a výtvarné řešení, navrhuje základní techno-
logická zařízení ovlivňující rozhodujícím
způsobem provoz a zásady konstrukčního ře-
šení stavební části. Zadávací projekt řeší
stavbu v souladu s rozhodnutím o umístění
stavby. Podle ustanovení prováděcích před-
pisů určuje zadávací projekt dobu trvání pro-
vádění stavby; rozpočet k zadávacímu projek-
tu určuje nepřekročitelný limit odbytové ceny
stavby nebo její části.
(3) Se zadávacím projektem musí být sou-
časně prokázána nutnost, rozsah a zajištění
vyvolaných investic s údaji o jejich ná-
kladech.
3
(4) U rozsáhlé nebo dlouhodobé investiční
výstavby, zahrnující několik vzájemně souvi-
sících staveb, musí být současně se zadáva-
cím projektem na první stavbu prokázáno
zajištění všech jejích souvislostí s celou za-
mýšlenou výstavbou v generálním řešení,
které rozvádí údaje výhledové studie.
(5) Schválený zadávací projekt je závaz-
ným podkladem pro vypracování prováděcího
projektu a pro uzavření hospodářských smluv
s dodavateli.
(6) Prováděcí projekt rozvádí (popřípadě
i zlepšuje) obsah zadávacího projektu do po-
drobností potřebných k nezbytnému zpřes-
nění, doplnění a ověření řešení obsaženého ve
schváleném zadávacím projektu a do podrob-
ností potřebných k jednoznačnému technic-
kému vyjasnění dodávky strojů a zařízení,
včetně montáže a k provedení stavebních
prací. Po stránce technicko-ekonomické musí
být prováděcí projekt zaměřen k snížení
investičních a provozních nákladů stavby
oproti schválenému zadávacímu projektu bez
újmy její kvality, k zkrácení doby výstavby
i k snížení vlastních nákladů výroby doda-
vatele.
§6
(1) Zadávací projekty vypracovávají pro-
jektové a jiné organizace k tomu oprávněné
podle zvláštních předpisů ve funkci generál-
ního projektanta; jsou přitom povinny vyžá-
dat si účast generálních (finálních) dodava-
telů. Generální projektant vykonává autorský
dozor a provádí zpravidla též koordinaci při
vypracovávání prováděcích projektů. Prová-
děcí projekty vypracovávají generální (finál-
ní) dodavatelé, pokud prováděcí předpisy
nestanoví něco jiného.
(2) Organizace, které dodávají projektovou
dokumentaci, odpovídají za její technickou
pokrokovost a správnost, za nejvyšší hospo-
dárnost a kulturní úroveň řešení; jsou po-
vinny tuto dokumentaci projednat s orgány
státní správy a s dotčenými organizacemi.
(3) Dodavatelé jsou povinni poskytovat or-
ganizacím, které vypracovávají projektovou
dokumentaci, údaje a podklady pro její vy-
pracování a účastnit se v potřebném rozsahu
jejího řešení.
(4) Pro stavby nebo jejich části, pro něž
jsou k dispozici schválené typové podklady,
není dovoleno vypracovávat individuální pro-
jekty. Výjimky může v jednotlivých odůvod-
něných případech povolit orgán, který schvá-
lil typový podklad nebo orgán jím zmocněný.
§7
Před schválením zadávacího projektu (§ 8)
je investor povinen předložit jej k projednání
ve stavebním řízení stavebnímu úřadu, popří-
padě jinému orgánu příslušnému provádět
stavební řízení podle zvláštních předpisů.
§8
Schvalování dokumentace staveb
Dokumentace staveb podléhá schválení
v rozsahu a způsobem, který stanoví se sou-
hlasem vlády Státní výbor pro výstavbu
v prováděcích předpisech.
§9
Prováděcí předpisy
Předpisy potřebné k provedení tohoto zá-
kona vydá Státní výbor pro výstavbu.
§10
Dokumentace účelových staveb
jednotných zemědělských družstev
Předpisy o dokumentaci účelových staveb
jednotných zemědělských družstev vydá
Státní výbor pro výstavbu v dohodě s mi-
nisterstvem zemědělství.
Závěrečná ustanovení
§11
Zrušuje se zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění č. 44/1956 Sb., o do-
kumentaci investiční výstavby, a předpisy
podle něho vydané.
§12
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. srpna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.
KNT 1 - 3226-59