Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

331

Vládní návrh

Zákon

ze dne............1959

o dokumentaci staveb

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1
Úvodní ustanovení

Tento zákon upravuje vypracovávání, pro-
jednávání a schvalování dokumentace staveb,
jejichž investory jsou socialistické organi-
zace, zajišťující soulad těchto staveb s plá-
novitým rozvojem národního hospodářství a
se zásadami územního plánování a zabezpe-
čující nejpokrokovější techniku, nejvyšší
hospodárnost v provádění a V provozu (uží-
vání) staveb a jejich kulturní úroveň.

§ 2
Dokumentace staveb

Dokumentace staveb zahrnuje:

a) přípravnou dokumentaci,

b) projektovou dokumentaci.

Přípravná dokumentace

§3

(1) Přípravná dokumentace stavby zahr-
nuje vždy investiční úkol a v případě uvede-
ném v odstavci 4 též výhledovou studií.


2

(2) Investiční úkol je stručným a věcným
vymezením a odůvodněním zamýšlené stavby,
určuje oblast nebo místo stavby, její účel a
základní údaje o druhu a rozsahu výroby
nebol služeb. Investiční úkol stanoví progre-
sivní technicko-hospodářské ukazatele pro
provedení a provoz (užívání) stavby a její in-
vestiční náklady.

(3) Jestliže budou zamýšlenou stavbou bez-
prostředně vyvolány jiné investice, musí in-
vestiční úkol obsahovat též odůvodněné údaje
o těchto vyvolaných investicích a jejich ná-
kladech.

(4) U rozsáhlé nebo dlouhodobé investiční
výstavby, zahrnující několik vzájemně souvi-
sících staveb, musí být nejpozději s investič-
ním úkolem na první stavbu objasněna její
souvislost s celou zamýšlenou výstavbou vy-
pracováním výhledové studie této výstavby,
pokud není již objasněna schváleným územ-
ním plánem.

(5) Schválený investiční úkol je závazným
podkladem pro vypracování projektové doku-
mentace.

§4

Investiční úkol, popřípadě výhledovou stu-
dii vypracovává investor, který odpovídá za
jejich správnost a nejvyšší ekonomickou úro-
veň. Investor je povinen projednat investiční
úkol, popřípadě i výhledovou studii s přísluš-
nými orgány státní správy a s dotčenými
organizacemi.

Projektová dokumentace a její projednávání

§5

(1) Projektová dokumentace staveb se zpra-
vidla člení na dva stupně, a to na zadávací
projekt a na prováděcí projekt. Prováděcí
předpisy stanoví, v kterých případech lze vy-
pracovat projektovou dokumentaci jako jed-
nostupňový projekt, popřípadě, kdy ji lze vy-
pracovat jiným způsobem.

(2) Zadávací projekt je souborným tech-
nicko-ekonomickým řešením stavby vyme-
zené investičním úkolem; určuje jednoznačně
dispoziční řešení, provoz a funkci projekto-
vané stavby, technologii, ekonomické účinky
a výtvarné řešení, navrhuje základní techno-
logická zařízení ovlivňující rozhodujícím
způsobem provoz a zásady konstrukčního ře-
šení stavební části. Zadávací projekt řeší
stavbu v souladu s rozhodnutím o umístění
stavby. Podle ustanovení prováděcích před-
pisů určuje zadávací projekt dobu trvání pro-
vádění stavby a rozpočet k němu nepřekro-
čitelný limit odbytové ceny stavby nebo její
části.


s

(3) Se zadávacím projektem musí být sou-
časně prokázána nutnost, rozsah a zajištění
vyvolaných investic s údaji o jejich ná-
kladech.

(4) U rozsáhlé nebo dlouhodobé investiční
výstavby, zahrnující několik vzájemně souvi-
sících staveb, musí být současně se zadáva-
cím projektem na první stavbu prokázáno
zajištění všech jejích souvislostí s celou za-
mýšlenou výstavbou v generálním řešení,
které rozvádí údaje výhledové studie.

(5) Schválený zadávací projekt je závaz-
ným podkladem pro vypracování prováděcího
projektu a pro uzavření hospodářských smluv
s dodavateli.

(6) Prováděcí projekt rozvádí (popřípadě
i zlepšuje) obsah zadávacího projektu do po-
drobností potřebných k nezbytnému zpřes-
nění, doplnění a ověření řešení obsaženého ve
schváleném zadávacím projektu a do podrob-
ností potřebných k jednoznačnému technic-
kému vyjasnění dodávky strojů a zařízení,
včetně montáže a k provedení stavebních
prací. Po stránce technicko-ekonomické musí
být prováděcí projekt zaměřen k snížení
investičních a provozních nákladů stavby
oproti schválenému zadávacímu projektu bez
újmy její kvality, k zkrácení doby výstavby
i k snížení vlastních nákladů výroby doda-
vatele.

§6

(1) Zadávací projekty vypracovávají pro-
jektové a jiné organizace k tomu oprávněné
podle zvláštních předpisů ve funkci generál-
ního projektanta; jsou přitom povinny vyžá-
dat si účast generálních (finálních) dodava-
telů. Generální projektant vykonává autorský
dozor a provádí zpravidla též koordinaci při
vypracovávání prováděcích projektů. Prová-
děcí projekty vypracovávají generální (finál-
ní) dodavatelé, pokud prováděcí předpisy
nestanoví něco jiného.

(2) Organizace, které dodávají projektovou
dokumentaci, odpovídají za její technickou
pokrokovost a správnost, za nejvyšší hospo-
dárnost a kulturní úroveň řešení; jsou po-
vinny tuto dokumentaci projednat s orgány
státní správy a s dotčenými organizacemi.

(3) Dodavatelé jsou povinni poskytovat or-
ganizacím, které vypracovávají projektovou
dokumentaci, údaje a podklady pro její vy-
pracování a účastnit se v potřebném rozsahu
jejího řešení.

(4) Pro stavby nebo jejich části, pro něž
jsou k dispozici schválené typové podklady,


4

není dovoleno vypracovávat individuální pro-
jekty. Výjimky může v jednotlivých odůvod-
něných případech povolit orgán, který schvá-
lil typový podklad nebo orgán jím zmocněný.

§ 7

Před schválením zadávacího projektu (§ 8)
je investor povinen předložit jej k projednání
ve stavebním řízení stavebnímu úřadu, popří-
padě jinému orgánu příslušnému provádět
stavební řízení podle zvláštních předpisů.

§ 8
Schvalování dokumentace staveb

Dokumentace staveb podléhá schválení
v rozsahu a způsobem, který stanoví se sou-
hlasem vlády Státní výbor pro výstavbu
v prováděcích předpisech.

§ 9
Prováděcí předpisy

Předpisy potřebné k provedení tohoto zá-
kona vydá Státní výbor pro výstavbu.

§ 10

Dokumentace účelových staveb
jednotných zemědělských družstev

Předpisy o dokumentaci účelových staveb
jednotných zemědělských družstev vydá
Státní výbor pro výstavbu v dohodě s mi-
nisterstvem zemědělství.

Závěrečná ustanovení

§ 11

Zrušuje se zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění č. 44/1956 Sb., o do-
kumentaci investiční výstavby, a předpisy
podle něho vydané.

§ 12

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. srpna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.


5

Důvodová zpráva

Všeobecná část

V době od vydání zákonného opatření č. 44/
1956 Sb., o dokumentaci investiční výstavby,
došlo k pronikavým změnám v organizaci a
řízení našeho hospodářského života, které
měly též podstatný vliv na uspořádání pro-
jektové činnosti.

Nedostatkem dosavadního způsobu projek-
tování, spočívajícího na zásadách zákonného
opatření č. 44/1956 Sb., byla zejména malá
účast dodavatelů při vypracovávání projek-
tové dokumentace. Hlavním úkolem při vy-
pracování zásad pro nové uspořádání projek-
tové činnosti podle vládního usnesení č. 266/
1958 bylo proto zajištění účelné účasti tech-
niků z výroby na projektování a prohloubení
přímého styku projektantů s výrobou, při za-
chování komplexnosti projektové dokumen-
tace, jejíž nutnost dosavadní zkušenosti po-
tvrdily.

Komplexnost projektování nesmí se však
ztotožňovat s požadavkem vypracování doku-
mentace V jediné projektové organizaci do
všech podrobností, ale musí být pojímána
jako souborné řešení všech otázek zajišťují-
cích nejvyšší efektivnost investice.

Projektové organizace, které byly organi-
zovány pro úplné vypracovávání projektové
dokumentace, zvládly v uplynulých letech
V podstatě obtížný úkol, zajistit projektovou
připravenost staveb. Vypracování celé doku-
mentace v jediné organizaci vyžadovalo však
od projektanta řešení úkolů, pro které neměl
ve všech případech potřebné zkušenosti a
znalosti podmínek výroby. Dodavateli tento
způsob vypracování dokumentace podstatně
omezoval možnost tvůrčího přístupu k řešení
svěřených úkolů při využití, jeho podrobných
znalostí vlastní technologie výroby.

Předkládaná osnova má proto umožnit,
aby při novém poslání výrobních podniků byla
zajištěna tvůrci účast dodavatelů na vypra-
cování projektové dokumentace a aby byly
dodavatelské organizace vybaveny potřeb-
nými projektovými složkami. Vychází se při-
tom z předpokladu, že bude pro stavbu jeden
generální dodavatel celé stavby, nebo gene-
rální dodavatel stavební části a generální do-
davatel technologické části anebo generální
dodavatel stavební části a několik finálních
dodavatelů technologického zařízení včetně
montáží.

V novém uspořádání projektové činnosti se
posiluje též postavení investora v investiční
výstavbě. Investor musí ekonomicky mnohem
hlouběji zkoumat a odůvodňovat své poža-
davky vyjádřené V investičním úkolu a v prů-
běhu projektových prací se plně a odpovědně
zapojit do celého procesu projektové pří-
pravy staveb.

Komplexnost projektu zajišťuje přede-
vším generální projektant. Generální projek-
tant vypracuje projektovou dokumentaci do
hloubky a podrobností postačujících k jedno-
značnému vymezení požadavků investora
a k potřebnému objasnění ekonomického,
funkčního, technického a výtvarného řešení
stavby. Kromě toho musí dokumentace vy-
pracovaná generálním projektantem (zadá-
vací projekt) umožňovat objektivní stanovení
nepřekročitelného limitu odbytové ceny, což
je zásadou nově zaváděnou a jedním ze zá-
kladních předpokladů pro účelné působení
ekonomických podnětů u dodavatelů ke sni-
žování investičních nákladů.

V rámci své projektové činnosti bude ge-
nerální projektant odpovědně koordinovat
projektové práce dodavatelů na vypracování
další dokumentace (prováděcího projektu),
aby byla zajištěna správná vazba jednotli-
vých částí dokumentace. Dále bude generální
projektant zajišťovat autorským dozorem
dodržení záměrů investora a koncepce pro-
jektového řešení vyjádřené v zadávacím pro-
jektu, a to jak v průběhu vypracovávání částí
prováděcího projektu dodavateli, tak i v prů-
běhu provádění stavby.

Úkolem dodavatele bude, aby v provádě-
cím projektu uplatnil rozvedením, popřípadě
i zlepšením technického řešení vypracova-
ného generálním projektantem iniciativu ke
snížení investičních nákladů, ke zkrácení
doby výstavby, i k snížení vlastních výrob-
ních nákladů. Finální, popřípadě generální
dodavatelé technologického zařízení budou
v souhrnu vypracovávat celý dosavadní pro-
váděcí projekt. U dodavatelů stavebních
prací bude se rozsah práce na prováděcích
projektech lišit podle druhu, složitosti a
technické náročnosti stavby. Přitom se roz-
sah projektových prací, který bude převá-
děný k dodavatelům stavební části bude
zvětšovat přiměřeně se zjednodušováním roz-
počtových podkladů podle nichž se stanoví
nepřekročitelný limit odbytové ceny.

V předkládané osnově jsou zakotveny
všechny uvedené zásady. Osnova je v daleko


6

větší míře rámcovým předpisem, než bylo
dosavadní zákonné opatření, a má umožnit
i do budoucna účelné přizpůsobení organizace
projektování podle toho, jak se budou zdoko-
nalovat vztahy organizací zúčastněných na
investiční výstavbě a podle požadavků roz-
voje národního hospodářství. *

Návrh zákona je v souladu se zákonem
č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi
organizacemi socialistického sektoru, se zá-
konem č. 84/1958 Sb., o územním plánování
a se zákonem č. 87/1958 Sb., o stavebním
řádu, takže spolu s vládním nařízením č. 8/
1956 Sb., o odevzdání a převzetí dokončených
staveb nebo jejich částí a o povolení jejich
uvedení do trvalého provozu (užívání), bude
vytvořena ucelená soustava předpisů o inves-
tiční výstavbě, která je v plné shodě se zá-
sadami zvýšení ekonomické účinnosti řízení
průmyslu a stavebnictví a se zásadou účelné
decentralizace.

II.

Zvláštní část
K§1:

Ustanovení zákona se vztahují na vypraco-
vávání, projednávání a schvalování dokumen-
tace staveb, jejichž investory jsou socialis-
tické organizace. Vztahují ke tedy na
organizace státního socialistického sektoru,
na organizace družstevní i na společenské
organizace (národní podniky a národní vý-
bory, ústavy, výrobní a spotřební družstva,
stavební družstva, orgány ROH, ČSM, Svaz-
arm atd. ).

Pokud jde o jednotná zemědělská družstva,
způsob vypracování projednání a schvalování
dokumentace jejich účelových staveb, upra-
vuje vyhláška č. 22/1958 U. L, o dokumentaci
investiční výstavby jednotných zemědělských
družstev. Specifické podmínky jednotných ze-
mědělských družstev vyžadují a budou patrně
vyžadovat i v budoucnu v některých otázkách
odchylný režim, zajišťující jednotným země-
dělským družstvům účinnější pomoc se stra-
ny projektových ústavů, popřípadě i jiných
orgánů a organizací. Z tohoto hlediska jsou
mezi ustanoveními citované vyhlášky a zá-
sadami tohoto zákona menší odchylky. Je
tomu tak například v tom, že investiční
úkol na první účelovou stavbu družstva vy-
pracovává projektová organizace, včetně tech-
nickoekonomického rozboru, kdežto jinak
investiční úkol vypracovává zásadně investor.
Proto se do osnovy vkládá zvláštní zmocňo-
vací ustanovení, podle něhož Státní výbor pro
výstavbu může v dohodě s ministerstvem ze-
mědělství vydat ve formě vyhlášky předpisy

o dokumentaci účelových staveb jednotných
zemědělských družstev; až dosud, tj. za plat-
nosti zákonného opatření č. 44/1956 Sb., o do-
kumentaci investiční výstavby, byly předpisy
tohoto druhu vydávány podle všeobecného
zmocnění obsaženého v § 2 odst. 3 vlád. na-
řízení č. 1/1956 Sb., o zřízení Státního výboru
pro výstavbu. Vyhlášku č. 22/1958 Ú. 1. v sou-
časné době není však potřeba novelizovat.

K§ 2:

Dokumentace staveb se člení na přípravnou
a projektovou dokumentaci. Toto členění
do dvou fází je účelné s ohledem na rozdílný
charakter jednotlivých fází. Přípravná doku-
mentace navazuje na národohospodářské plá-
ny, z nichž vychází, popřípadě tvoří i podklad
pro jejich sestavování. Projektová dokumen-
tace vychází z přípravné dokumentace a musí
být s ní v plném souladu.

K § 3:

Investiční úkol jako základní článek pří-
pravné dokumentace má být stručným a věc-
ným vymezením a odůvodněním zamýšlené
stavby. Toto ustanovení má zabránit neúčel-
nému narůstání rozsahu investičního úkolu na
úkor jeho základních údajů. Rozsah a údaje
investičního úkolu jsou tedy dány především
nutností jednoznačného prokázání ekonomic-
ké efektivnosti zamýšlené stavby a potřebou
výchozích podkladů pro řádné vypracování
projektové dokumentace. Proto musí být in-
vestiční úkol vždy přiměřený významu, do-
sahu a složitosti stavby. Investiční úkol urču-
je oblast nebo místo stavby (obvykle okres,
nebo určitou vymezenou část okresu nebo
města), a to z hlediska rozmístění výrobních
sil, hospodářsko-politických důsledků stavby
pro rozvoj hospodářství oblasti nebo místa,
v souladu s výsledky oblastního plánování a
se zásadami územního plánování. Určuje a
zdůvodňuje v souladu s potřebami rozvoje ná-
rodního hospodářství účel stavby, její zá-
kladní údaje o druhu a rozsahu výroby nebo
služeb. Technicko-hospodářskými ukazateli
se například rozumějí investiční náklady na
účelovou jednotku, vlastní náklady výroby na
účelovou jednotku, spotřeba hlavních mate-
riálů a energie na účelovou jednotku atd.

Ustanovení o tom, že schválený investiční
úkol je závazným podkladem pro vypracování
projektové dokumentace má zabránit, aby ne-
docházelo k předčasnému vypracování pro-
jektové dokumentace a k plýtvání projekto-
vou kapacitou, dokud není plně ujasněn účel
stavby a její základní údaje.


7

Ustanovení o vyvolaných investicích je odů-
vodněno tím, že vyvolané investice mohou
v mnoha případech podstatně ovlivnit hospo-
dářskou účelnost zamyšlené stavby.

U rozsáhlé nebo dlouhodobé investiční vý-
stavby, která má zahrnovat několik vzájemně
souvisících staveb, je třeba již při posuzování
a schvalování investičního úkolu první stavby
znát ekonomickou koncepci celé výstavby,
ekonomickou souvislost jednotlivých staveb,
především též předběžně investiční náklady
na celou výstavbu a nároky na investice vy-
volané v jiných odvětvích národního hospo-
dářství. Tyto otázky řeší výhledová studie.
O výstavby sídlišť plní funkci výhledové studie
schválený podrobný územní plán.

K § 4:

Vypracovávání investičního úkolu, popřípadě
výhledové studie je svěřeno investorovi, pod
odpovědností vedoucího socialistické organi-
zace, poněvadž tento vedoucí může nejlépe
stanovit druh a rozsah výstavby, a dále proto,
že je třeba zdůraznit plnou odpovědnost
investora za správnost a ekonomickou úroveň
investičního úkolu. U decentralizovaných sta-
veb bude zpracovatelem vždy investor, u cen-
tralizovaných staveb může se jevit účelným,
aby investiční úkoly byly zpracovány orgá-
nem nadřízeným investorovi. Pomoc pro-
jektových organizací při vypracovávání inves-
tičního úkolu je nutno omezit na nejnutnější
míru tak, aby byla zdůrazněna direktivnost
investičního úkolu pro zpracovatele projek-
tové dokumentace a aby mohlo dojít k žá-
doucí hmotné zainteresovanosti projektové
organizace na zlepšení ukazatelů investičního
úkolu v projektové dokumentaci. Stanoví se
dále povinnost projednat investiční úkol, po-
případě výhledovou studii s příslušnými orgá-
ny státní správy a s dotčenými organizacemi.
Půjde zejména o projednávání týkající se
možnosti zajištění základních surovin, paliva,
energie, vody a možností dopravy, hlavních
dodávek, o rozsah a podmínky kooperace s ji-
nými dosavadními nebo projektovanými stav-
bami, o projednávání podmínek pro projekto-
vání a realizaci stavby s dotčenými státními
orgány (státní báňské správy, hygienické a
protiepidemické služby apod. ) a o projednání
možností a podmínek k zajištění vyvolaných
investic. Významná úloha při tomto projed-
návání přísluší plánovacím komisím a výkon-
ným orgánům národních výborů, které inves-
tiční úkol projednávají z hledisek rozmístění
výrobních sil a z hledisek jiných úkolů jim
svěřených.

K §5:

Osnova zachovává členění projektové doku-
mentace zpravidla na dva stupně, a to na za-
dávací projekt a na prováděcí projekt, poně-
vadž se toto členění obsažené i v dosavadním
zákonném opatření v plném rozsahu osvěd-
čilo. Dále se umožňuje vypracování projek-
tové dokumentace také v jednom stupni jako
jednostupňový projekt, což znamená další
zjednodušení projektové dokumentace. Jed-
nostupňový projekt je vhodným zejména
u staveb nebo objektů svým charakterem
jednoduchých, u staveb výrobních bez složité
technologie nebo u staveb nevýrobních, po-
kud u nich není dána potřeba řešit urbanis-
tické a architektonické otázky. Ve výjimeč-
ných případech nemusí však vyhovovat ani
dvoustupňová ani jednostupňová dokumen-
tace, jako například u některých vývojových
staveb (staveb jaderné energie atd. ) nebo
u staveb, jejichž projektová dokumentace
nebo jejich část je dovezena z ciziny. Takové
výjimečné případy mají řešit prováděcí před-
pisy, aniž by ovšem měla být narušena zásada
dvoustupňové projektové dokumentace.

Rozsah zadávacího projektu je stanoven
tak, aby postačil k jednoznačnému vymezení
požadavků investora a aby umožňoval objek-
tivní stanovení nepřekročitelného limitu od-
bytové ceny. Naproti tomu umožňuje, aby
v prováděcím projektu mohl být obsah zadá-
vacího projektu rozveden do podrobností nut-
ných k jednoznačnému technickému zpřes-
nění, doplnění a ověření řešení v něm obsaže-
ného. Proto zadávací projekt jednoznačně
určuje dispoziční řešení, provoz a funkci pro-
jektované stavby, technologii, ekonomické
účinky a výtvarné řešení a pouze navrhuje
základní technologické nařízení ovlivňující
rozhodujícím způsobem provoz a zásady kon-
strukčního řešení stavební části. Zadávací
projekt řeší stavbu v souladu s územním roz-
hodnutím o umístění stavby, a to v rámci
oblasti nebo místa stanoveného v investičním
úkolu. Územní rozhodnutí se ve většině pří-
padů opírá o schválené územní plány.

Důležité je ustanovení o tom, že rozpočet
k zadávacímu projektu obsahuje nepřekroči-
telný limit odbytové ceny stavby. V provádě-
cích předpisech bude tato otázka podrobně
rozvedena, přičemž se vychází z toho, že ge-
nerální projektant a investor projednají
s každým dodavatelem před schválením zadá-
vacího projektu návrh nepřekročitelného li-
mitu odbytové ceny, který se po schválení
zadávacího projektu stává pro všechny doda-
vatele závazným. Hospodářské smlouvy uza-


8

vřené na základě zadávacího projektu (s vý-
jimkou kapacitních smluv) musí tento limit
obsahovat. Tímto opatřením se má zabránit
dosud ještě častému překračování investič-
ních nákladů během realizace stavby a zavést
nutnou kázeň do investiční výstavby. Kromě
tohoto momentu povede uvedené opatření
také k větší stabilizaci plánů investiční vý-
stavby. Rozpory, ke kterým může při projed-
návání limitů docházet, budou řešit orgány
příslušné k tomu podle zvláštních předpisů.

Pokud budou navrhovanou stavbou vyvolá-
ny jiné investice, musí být se zadávacím pro-
jektem prokázána jejich nutnost a rozsah a
zejména také musí být prokázáno zajištění
jejich provedení. Jinak by mohlo dojít k tomu,
že by skončená stavba nemohla být uvedena
do provozu, protože by nebyly vybudovány
jiné samostatné stavby nezbytně nutné pro
uskutečnění a trvalý provoz navrhované stav-
by, zajištěny kooperace a podobně.

Součástí zadávacího projektu budou v ne-
zbytném rozsahu také průzkumy přírodních,
technicko-hospodářských a urbanisticko-
architektonických podmínek pro provádění
stavby. U výstavby, pro kterou byla vypraco-
vána v přípravné dokumentaci výhledová stu-
die (§ 3 odst. 4), musí být současně se zadá-
vacím projektem na první stavbu prokázáno
generálním řešením zajištění vzájemné vazby
této stavby s celou zamýšlenou výstavbou.
Generální řešení, které už je technickým ře-
šením, rozvádí údaje výhledové studie a do-
kládá se obvykle náčrtem řešení celé vý-
stavby.

Zadávací projekt bude také důležitým pod-
kladem pro uzavírání hospodářských smluv
mezi investorem a dodavateli, poněvadž ob-
sahuje údaje a podklady pro objednání finál-
ných dodávek strojů a zařízení, včetně mon-
táží, stavebních prací a časový průběh stavby.

Rozsah prováděcího projektu je stanoven
tak, že rozvádí obsah zadávacího projektu;
vychází tedy ze zásady, že dodavatelé staveb,
stavebních prací, strojů, zařízení a montáží,
kteří jsou zpravidla zpracovateli tohoto stup-
ně projektové dokumentace, mají plnou mož-
nost uplatňovat v něm svou tvůrčí iniciativu.
Mohou v plné míře přihlédnout k technologii
vlastní výroby a k situaci v materiálně-tech-
nickém zásobování tak, aby prováděcí projekt
po stránce technicko-ekonomické znamenal
zlepšení řešení navrženého v zadávacím pro-
jektu. Cílem má být zejména co největší sní-
žení investičních a provozních nákladů stav-
by, bez újmy její kvality, zkrácení doby vý-
stavby a snížení výrobních nákladů doda-
vatele.

Rozsah a obsah obou stupňů projektové
dokumentace se stanoví jenom rámcově, po-
něvadž účast dodavatelů na prováděcím pro-
jektu znamená podstatnou změnu oproti
dosud platné zásadě, podle níž byla celá pro-
jektová dokumentace vypracována jedním
místem (generálním projektantem). Lze před-
pokládat, že rozsah a obsah obou stupňů pro-
jektové dokumentace bude podléhat ještě dal-
šímu vývoji v rámci stanovených zásad v tom
směru, že se rozsah zadávacího projektu bude
v souvislosti s dalším seskupinováním rozpoč-
tových sazeb a cen postupně zmenšovat.
Podrobnosti o rozsahu a obsahu projektové
dokumentace budou upraveny v prováděcích
předpisech.

K §6:

Zvláštními předpisy, podle kterých jsou
oprávněny vypracovávat zadávací projekty
projektové a jiné organizace, se rozumí vy-
hláška č. 177/1957 Ú. 1., o provádění průzkum-
ných a projektových prací a pro organizace
socialistického sektoru.

Vzájemný soulad prováděcích projektů,
které jsou vypracovávány různými dodavateli,
zajišťuje koordinací zpracovatel zadávacího
projektu. Autorským dozorem zajišťuje zpra-
covatel zadávacího projektu dodržení záměrů
investora vyjádřených ve schváleném zadá-
vacím projektu, a to jak v průběhu vypraco-
vání prováděcího projektu, tak i v průběhu
provádění stavby. Koordinační činností a
autorským dozorem se tak zajišťuje komplex -
nost projektování za nových podmínek.

Vypracovávání prováděcích projektů nelze
chápat jenom jako oprávnění, ale též jako po-
vinnost generálních a finálních dodavatelů,
k nímž byl pro tento účel převeden příslušný
počet pracovníků ze státních ústavů pro pro-
jektování. Ve zcela výjimečných případech,
zejména nebude-li pro konkrétní stavbu po-
dle příslušných předpisů určen generální
dodavatel technologické části ani její finální
dodavatelé, u staveb prováděných dodavatel-
skými organizacemi ministerstva národní
obrany nebo u staveb památkového charakte-
ru, bude však třeba připustit, aby zadávací
a prováděcí projekty byly zpracovávány jed-
nou projektovou organizací.

Obdobně jako u přípravné dokumentace je
nezbytné, aby i projektová dokumentace byla
projednávána s orgány státní správy a s dot-
čenými organizacemi. Projednávání má ob-
dobný charakter, liší se však tím, že jeho pod-
kladem je zadávací projekt, který je nejen
ekonomickou, ale i technickou dokumentací,


9

takže půjde v podstatě o projednávání tech-
nických otázek. Významná úloha přísluší při
tomto projednávání orgánům územního plá-
nování u národních výborů. Způsob projedná-
vání se řídí podle ustanovení zákona č. 84/
1958 Sb., o územním plánování. Zadávací
projekt se projednává rovněž se všemi doda-
vateli, při čemž se projednají například mož-
nost dodání stavebních prací, strojů, zařízení
a montáží, dodací lhůty a termíny pro objed-
nání, otázky možnosti dovozu strojů, návrh
nepřekročitelného limitu odbytové ceny, způ-
sob účasti na vypracování zadávacího pro-
jektu apod.

Dodavatelé stavebních prací, strojů, zaří-
zení a montáží jsou povinni poskytovat orga-
nizacím, které vypracovávají projektovou do-
kumentaci, údaje a podklady pro její vypra-
cování. Půjde zejména o závazné projektové
podklady (rozměrové náčrty, základové plá-
ny, základní parametry apod. ), jakož i o ce-
nové podklady. O dodávce těchto podkladů se
uzavírají hospodářské smlouvy podle zákona
č. 69/1958 Sb. Účast dodavatelů při vypraco-
vání projektové dokumentace se však neome-
zuje jenom na vypracování prováděcích pro-
jektů, ale je žádoucí, aby se jejich účast
týkala také vypracovávání zadávacího pro-
jektu. Formy této účasti budou různé, a to od
konzultace, dodání podkladů až k vypracování
některých částí zadávacího projektu v pod-
dodavatelském poměru ke generálnímu pro-
jektantovi.

Ustanovení o tom, že pro stavby nebo jejich
části, pro něž jsou k dispozici schválené ty-
pové podklady, není dovoleno vypracovávat
individuální projekty, zavádí povinné použí-
vání typových podkladů, které jsou jedním
z rozhodujících nástrojů pro zprůmyslnění
stavebnictví. Ve zcela ojedinělých případech
však nelze vyloučit výjimky, jejichž povolo-
vání se svěřuje orgánům, které schválily ty-
pový podklad (Státní výbor pro výstavbu,
ministerstva, výkonné orgány krajských ná-
rodních výborů) nebo orgánům jimi zmocně-
ným. Při decentralizaci této pravomoci na
zmocněné zpravidla nižší orgány je třeba
v prvé řadě přihlédnout k jejich odborné způ-
sobilosti.

K § 7:

Ustanovení o projednání zadávacího pro-
jektu před jeho schválením ve stavebním
řízení podle zvláštních předpisů se stavebním
úřadem, popřípadě jiným příslušným orgá-
nem, navazuje na ustanovení §§ 10 a 25 zá-
kona č. 87/1958 Sb., o stavebním řádu. Jinými
příslušnými orgány jsou orgány oprávněné

vydávat rozhodnutí o přípustnosti stavby
(orgány vodohospodářské, dopravní, orgány
báňské správy, ministerstva národní obrany,
správy spojů apod. ).

K § 8:

Stanoví se zásada, že dokumentace staveb
podléhá schválení. Při schvalování dokumen-
tace se ověřuje, zda odpovídá ustanovením
tohoto zákona, zejména zda je navrhovaným
řešením zabezpečen soulad staveb s plánem
rozvoje národního hospodářství, se zásadami
územního plánování, a zda navrhované řešení
zabezpečuje nejpokrokovější techniku a nej-
vyšší hospodárnost v provádění a v provozu
(užívání) staveb a jejich kulturní úroveň.
Podrobnosti o schvalování dokumentace sta-
noví se souhlasem vlády Státní výbor pro vý-
stavbu v prováděcích předpisech. Zmocnění
k stanovení rozsahu a způsobu schvalování
dokumentace staveb pro Státní výbor pro vý-
stavbu se souhlasem vlády jeví se účelným
s ohledem na to, že vztahy v investiční vý-
stavbě nejsou ještě úplně stabilizovány a na-
příklad i způsob financování investiční vý-
stavby, který má vliv na určování schvalují-
cích orgánů může podléhat ještě změnám,
které budou mít vliv na schvalování. Proto
nebyl způsob schvalování upraven podrobně
v osnově, jak tomu bylo v zákonném opatření
č. 44/1956 Sb.

K § 9:

Prováděcí předpisy Státní výbor pro vý-
stavbu připravil tak, aby mohly být vydány
ihned po schválení zákona. Půjde v podstatě
o předpis, který nahradí dosavadní vyhlášku
č. 42/1957 Ú. 1.

K § 10:

Jak bylo již uvedeno v textu k § 1, budou
účelové stavby jednotných zemědělských
družstev vyžadovat poněkud odlišný režim,
než jaký stanoví zásady tohoto zákona. Od-
lišnost pro současný stav vývoje jednotných
zemědělských družstev vyjadřuje vyhláška
č. 22/1958 Ú. 1. Další vývoj, z hlediska vtělení
zásad do zákona, u něhož se sleduje delší
doba trvání platnosti, je těžko předvídat, jak
naznačuje například již vývoj k spojování
družstev, zakládání melioračních družstev
apodobně. Ustanovení tohoto paragrafu má
proto umožnit pružné upravení otázky doku-
mentace účelových staveb jednotných země-
dělských družstev v dohodě s ministerstvem
zemědělství.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP