Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

326

Zpráva

výboru kulturního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 316)
o osvětové činnosti (osvětový zákon)

Kulturní výbor Národního shromáždění pro-
jednal ve své schůzi dne 23. června 1959
vládní návrh zákona (tisk 316) o osvětové
činnosti (osvětový zákon).

Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec
Rudolf Kupka a výbor provedl o předloženém
vládním návrhu zákona rozpravu.

V podrobné rozpravě provedl kulturní vý-
bor v předloženém návrhu tyto změny:

V § 2: Dosavadní znění tohoto paragrafu
bylo nahrazeno tímto zněním: "So-
cialistická osvěta je životní potřebou

našeho lidu; základem jejího rozvoje
je dobrovolná a iniciativní činnost
pracujících. " Nový text lépe vysti-.
huje úmysl, který toto ustanovení
sleduje.

V § 20: Datum účinnosti zákona bylo navrže-
no od 1. srpna 1959.

S těmito změnami a po opravě některých
tiskových ohyb doporučil kulturní výbor
předložený vládní návrh zákona (tisk 316)
o osvětové činnosti (osvětový zákon) Národ-
nímu shromáždění ke schválení.

V Praze dne 23. června 1959

Kaliský v. r.,
místopředseda

Kupka v. r.,
zpravodaj


2

Zákon

ze dne......1959

o osvětové činnosti (osvětový zákon)

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Základní ustanovení

§1

Základní cíle osvětové činnosti vyplývají
z cílů socialistické kulturní revoluce. Obsa-
hem osvětové činnosti je zejména soustavné
šíření vědeckého světového názoru, boj proti
buržoazním ideologiím a proti přežitkům
v myšlení lidí, vysvětlování a prosazování po-
litiky Komunistické strany Československa
směřující k dovršení výstavby socialismu a
k upevnění světového míru. Osvětová činnost
přispívá ke zvyšování všestranného vzdělání
pracujících, k výchově uměním a k vytváření
podmínek pro bohatý kulturní a společenský
život.

§2

Socialistická osvěta je životní potřebou na-
šeho lidu; základem jejího rozvoje je dobro-
volná a iniciativní činnost pracujících.

Organizace, řízení a kontrola
osvětové činnosti

§3

Osvětovou činnost vyvíjejí pod vedením Ko-
munistické strany Československa ve vzá-
jemné spolupráci zejména národní výbory,
společenské organizace sdružené v Národní
frontě, jednotná zemědělská družstva, vě-
decké, umělecké a jiné kulturní instituce a
složky ozbrojených sil; ústřední úřady a or-
gány, národní výbory, organizace a instituce
organizují, řídí a kontrolují osvětovou činnost
v oboru své působnosti.

§4

(1) Národní výbory, jimž přísluší péče o hos-
podářský a kulturní rozkvět jejich území,
schvalují jednotný plán osvětové činnosti ve
svém obvodu. Plán připravují ve spolupráci
s příslušnými orgány společenských organi-
zací sdružených v Národní frontě, s jednot-
nými zemědělskými družstvy, s vědeckými a

kulturními institucemi (dále jen "organizace
a instituce") a jeho plnění společně s nimi
hodnotí. Při sestavování plánů osvětové čin-
nosti vycházejí okresní a místní národní vý-
bory ze zásad plánu příslušného národního
výboru vyššího stupně a z podmínek a potřeb
svého obvodu.

(2) Ve spolupráci s příslušnými organizacemi
a institucemi národní výbory sledují a s vý-
jimkou ústředně řízených institucí kontrolují
veškerou osvětovou činnost ve svém obvodu,
aby svým ideovým obsahem odpovídala potře-
bám socialistické společnosti, a vytvářejí pří-
znivé podmínky pro její rozvoj a jednotné kul-
turní a výchovné působení.

(3) Při plnění úkolů uvedených v odstavcích
l a 2 využívají národní výbory zejména svých
stálých komisí.

§5

Ministerstvo školství a kultury sleduje veš-
kerou osvětovou činnost z hlediska jejího jed-
notného kulturního a výchovného působení a
příslušným ústředním orgánům organizací
a institucí a ústředním úřadům, které řídí
osvětovou činnost, doporučuje vhodná opa-
tření; koordinuje též, pokud vláda nestanoví
něco jiného, celostátní osvětové akce.

§6

(1) Ministr školství a kultury zřídí pro zá-
sadní otázky rozvoje osvětové činnosti a její
koordinace iniciativní, poradní a koordinační
orgán; jeho členy jmenuje ze zástupců orga-
nizací a institucí a ostatních ústředních úřa-
dů, které řídí osvětovou činnost, a z význam-
ných osvětových pracovníků. Členství v tomto
orgánu je čestné. Organizační a jednací řád
vydá ministerstvo školství a kultury v dohodě
s příslušnými organizacemi a institucemi a
s ostatními ústředními úřady.

(2) Iniciativní, poradní a koordinační orgán
pro zásadní otázky rozvoje osvětové činnosti
a její koordinace na Slovensku zřídí pověře-


3

nec školství a kultury; o jeho činnosti, orga-
nizaci a složení platí obdobně ustanovení od-
stavce 1.

§7

(1) Vzdělávací, poradenskou a dokumentační
činnost v oboru osvěty zajišťují odborné ústa-
vy, které zřizuje ministerstvo školství a kul-
tury v dohodě se Státní plánovací komisí
a s ministerstvem financí.

(2) Obdobné ústavy na Slovensku zřizuje
pověřenectvo školství a kultury v dohodě se
Slovenskou plánovací komisí a s pověřenec-
tvem financí.

Osvětová zařízení

§8

(1) Národní výbory, společenské organizace
sdružené v Národní frontě, jednotná země-
dělská družstva a složky ozbrojených sil
vyvíjejí osvětovou činnost zpravidla v osvěto-
vých zařízeních, jejichž posláním je organi-
zovat a provádět osvětovou činnost pro veške-
ré občanstvo v obvodu jejich působnosti.

(2) Podle obsahu činnosti zřizují se osvětová
zařízení klubového typu (např. osvětové be-
sedy, závodní kluby, družstevní kluby, domy
pionýrů a mládeže), vzdělávací a poradenská
střediska (např. osvětové domy) a osvětová
zařízení specializovaná (např. zoologické za-
hrady, lidové hvězdárny).

§9

(1) Osvětová zařízení klubového typu jsou
hlavním článkem sítě osvětových zařízení a
slouží jako společná základna osvětové čin-
nosti v místě.

(2) Při plnění úkolů uvedených v § 1 osvě-
tová zařízení klubového typu organizují za
aktivní účasti lidu všestranný kulturní a spo-
lečenský život ve městech i na vesnicích; při-
tom zejména sdružují občany do kolektivů
podle jejich zájmů.

(3) Osvětová zařízení klubového typu v prů-
myslových střediscích a sídlištích zřizují pře-
devším orgány Revolučního odborového hnutí;
tam, kde toto zařízení nezřídí orgány Revoluč-
ního odborového hnutí nebo některé jiné spo-
lečenské organizace sdružené v Národní
frontě, zřídí je výkonný orgán národního vý-
boru.

(4) Na vesnici zřizuje osvětové zařízení klu-
bového typu především buď rada národního
výboru nebo jednotné zemědělské družstvo.

§10

(1) Jako vzdělávací a poradenská střediska
zřizují výkonné orgány národních výborů pro
své obvody osvětové domy, jejichž hlavním
úkolem je pomáhat při zvyšování politické
úrovně a odborné způsobilosti zejména dobro-
volných osvětových pracovníků a zajišťovat
výměnu a zevšeobecňování nejlepších zkuše-
ností z osvětové práce všech organizací a
institucí, které vyvíjejí osvětovou činnost.

i

(2) Pokud je to nutné v zájmu uspokojování
kulturních potřeb občanů, může osvětový dům
v místě svého sídla plnit se souhlasem orgánu,
který jej zřídil, též úkoly osvětového zařízení
klubového typu, popřípadě poskytovat jiné
kulturní služby.

(5) Součástí krajských osvětových domů
mohou být též krajská jednatelství koncertů
a estrád, zřízená podle § 3 zákona č. 81/1957
Sb., o koncertní a jiné hudební činnosti, a po-
dle § 2 zákona č. 82/1957 Sb., o estrádách,
artistických produkcích a lidové zábavě.

§11

(1) Specializovaná osvětová zařízení se za-
měřují na určitý úsek osvětové činnosti; úzce
spolupracují s vědeckými ústavy a institucemi
příslušného vědního oboru.

(2) Specializovaná osvětová zařízení zřizují
s přihlédnutím k celostátním zájmům výkonné
orgány krajských národních výborů; orgány
společenských organizací sdružených v Ná-
rodní frontě nebo jednotná zemědělská druž-
stva mohou tato zařízení zřídit se souhlasem
výkonného orgánu příslušného krajského ná-
rodního výboru.

§12

Národní výbory a jejich výkonné orgány
dbají spolu se společenskými organizacemi
sdruženými v Národní frontě a s jednotnými
zemědělskými družstvy o to, aby osvětová za-
řízení v obvodu jejich působnosti byla vhodně
umístěna, přiměřeně vybavena, dostatečně
hmotně zabezpečena a plně využita a aby byla
účelně rozmístěna v souladu s potřebami oby-
vatelstva; všestranně podporují úsilí občanů
při svépomocné výstavbě vhodných objektů
pro osvětová zařízení.

§ 13

(1) Osvětoví pracovníci nabývají potřebné
kvalifikace v rámci jednotné soustavy vzdělá-
vání osvětových pracovníků zavedené minis-
terstvem školství a kultury v dohodě s pří-


4

slušnými ústředními úřady a orgány společen-
ských organizací sdružených v Národní frontě.

(2) Soustavné zvyšování politické a odborné
úrovně osvětových pracovníků zajišťují vý-
konné orgány národních výborů a příslušné
organizace a instituce, které vyvíjejí osvěto-
vou činnost.

Právní postavení, organizace a způsob
hospodaření osvětových zařízení
národních výborů

§ 14

(1) Osvětové zařízení zřízené výkonným
orgánem národního výboru je právnickou
osobou.

(2) Při zřizování osvětového zařízení výkon-
ný orgán příslušného národního výboru

a) vydá zřizovací listinu společně se statu-
tem osvětového zařízení,

b) určí majetek, který převede do správy
osvětového zařízení,

c) jmenuje vedení osvětového zařízení, které
za činnost zařízení odpovídá výkonnému
orgánu národního výboru, zastupuje osvě-
tové zařízení navenek a jedná jeho jmé-
nem.

(3) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě s ministerstvem financí některým
osvětovým zařízením určit právní postavení
odchylně od ustanovení odstavce 1.

§15

(1) Osvětové zařízení užívá majetku, který
je mu svěřen do správy [§ 14 odst. 2 písm. b)].
Správa majetku osvětového zařízení se řídí
obecnými předpisy o správě národního ma-
jetku.

(2) Osvětové zařízení hospodaří podle vlast-
ního rozpočtu schváleného výkonným orgá-
nem příslušného národního výboru. Výdaje
hradí osvětové zařízení zpravidla ze svých
příjmů; nekryté plánované náklady po pro-
věření jejich nutnosti zajišťuje příslušný ná-
rodní výbor ve svém rozpočtu potřebným pří-
spěvkem. Přebytků dosažených činností v jed-
nom roce může osvětové zařízení použít pro
krytí svých plánovaných nákladů v roce
příštím.

(3) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě s ministerstvem financí pro některá

osvětová zařízení stanovit odchylky od usta-
novení odstavce 2.

(4) Podrobnosti o finančním hospodaření
osvětových zařízení upravují zvláštní před-
pisy.

Vzorové statuty osvětových zařízení

§16

(1) Ministerstvo školství a kultury v dohodě
se Státní plánovací komisí, s ministerstvem
financí a s ústředními orgány společenských
organizací sdružených v Národní frontě vydá
vzorové statuty pro jednotlivé druhy osvěto-
vých zařízení národních výborů, v nichž po-
drobně stanoví jejich úkoly, organizaci a
způsob hospodaření.

(2) Ústřední orgány společenských organi-
zací sdružených v Národní frontě vydají vzo-
rové statuty pro osvětová zařízení v oboru
své působnosti v dohodě s ministerstvem škol-
ství a kultury.

(3) Příslušné ústřední úřady vydají vzorové
statuty pro osvětová zařízení v oboru své pů-
sobnosti obdobně podle ustanovení odstavce 1,
a to rovněž v dohodě s ministerstvem školství
a kultury.

Ustanovení závěrečná

§ 17

Výkonné orgány národních výborů povoluji
pořádání jednotlivých osvětových akcí a do-
hlížejí na ně; podrobnosti a výjimky stanoví
ministerstvo školství a kultury vyhláškou
v Úředním listě.

§ 18

Podrobné předpisy k provedení tohoto zá-
kona vydá ministerstvo školství a kultury
v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady
a s ústředními orgány společenských organi-
zací sdružených v Národní frontě.

§19
Zrušují se

1. zákon č. 67/1919 Sb., o organizaci lidových
kursů občanské výchovy,

2. dekret č. 130/1945 Sb., o státní péči osvě-
tové.

§ 20

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. srpna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.

KNT 1 - 3206-59


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP