Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

314

Vládní návrh

Zákon

ze dne___1959

o Státní plánovací komisi

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

(1) Cílem plánování rozvoje národního hos-
podářství Republiky československé je maxi-
málním využíváním přírodních a ekonomic-
kých zdrojů a podmínek naší země, na základě
mezinárodní socialistické dělby práce a za-
jišťováním proporcionálního rozvoje národ-
ního hospodářství zvyšovat hmotnou a kul-
turní úroveň lidu, posilovat obranyschopnost
státu a vytvářet materiální podmínky pro do-
vršení výstavby socialismu a postupné vybu-
dování komunistické společnosti.

(2) Plánování rozvoje národního hospodář-
ství přísluší vládě; účastní se jej všechen pra-
cující lid prostřednictvím odborových orga-
nizací, národních výborů a organizací druž-
stevních, jakož i všechny orgány státní
správy, výrobní hospodářské jednotky, pod-
niky, závody, lidová družstva a ostatní hospo-
dářské a rozpočtové organizace.

§ 2

(1) Ústředním orgánem vlády pro plánování
rozvoje národního hospodářství Republiky
československé je Státní plánovací komise.


2

(2) Státní plánovací komise se skládá z před-
sedy Státní plánovací komise, kterým je ná-
městek předsedy vlády, a z členů, jimiž jsou
náměstkové předsedy Státní plánovací komise,
někteří hospodářští ministři a významní před-
stavitelé hospodářského života, vědy a tech-
niky. Jmenuje a odvolává je president repub-
liky na návrh vlády. Členem Státní plánovací
komise je též předseda Slovenské plánovací
komise. Počet členů Státní plánovací komise
stanoví vláda.

(3) Práci Státní plánovací komise a jejího
aparátu řídí předseda Státní plánovací komise.
V denním řízení práce mu pomáhá sekretariát
Státní plánovací komise. Složení sekretariátu
stanoví vláda na návrh předsedy Státní plá-
novací komise. *

(4) Aparát Státní plánovací komise se člení
na odbory; vedoucí odborů jmenuje a odvolává
vláda na návrh předsedy Státní plánovací ko-
mise.

(5) Pro řešení důležitých národohospodář-
ských problémů může vláda zřídit při Státní
plánovací komisi stálé výbory.

(6) Úkoly, pravomoc a způsob činnosti Stát-
ní plánovací komise podrobněji vymezí statut
Státní plánovací komise, který vydá vláda na-
řízením.

§3

(1) Orgánem sboru pověřenců pro plánováni
rozvoje hospodářství řízeného sborem pově-
řenců a oblastním orgánem Státní plánovací
komise je Slovenská plánovací komise.

(2) Slovenská plánovací komise se skládá
z předsedy, kterým je náměstek předsedy
sboru pověřenců, a z členů, jimiž jsou náměst-
kové předsedy Slovenské plánovací komise,
někteří hospodářští pověřenci a významní
představitelé hospodářského života, vědy
a techniky. Předsedu Slovenské plánovací
komise, jeho náměstky a členy Slovenské plá-
novací komise jmenuje a odvolává Slovenská
národní rada na návrh sboru pověřenců. Počet
členů Slovenské plánovací komise stanoví sbor
pověřenců.

(3) Úkoly, pravomoc a způsob činnosti Slo-
venské plánovací komise podrobněji vymezí
statut Slovenské plánovací komise, který
vydá vláda nařízením.

§4

(1) Ústřední orgány státní správy, sbor po-
věřenců, rady krajských národních výborů,
jakož i ústřední orgány hospodářských orga-
nizací jsou povinny


s

a) napomáhat Státní plánovací komisi při
plnění jejích úkolů,

b) projednávat se Státní plánovací komisí
všechna opatření zásadního rázu, pokud se do-
týkají věcí hospodářské povahy.

(2) Všechny státní orgány a hospodářské
organizace jsou povinny podávat správně,
pravdivě a včas všechny údaje, zprávy a ná-
vrhy, jež od nich požaduje Státní plánovací
komise přímo nebo prostřednictvím jiných or-
gánů.

(3) Osoby pověřené Státní plánovací komisí
mají při výkonu své působnosti přístup do
provozních místností a prostor a do skladů
a požívají ochrany příslušející veřejným či-
nitelům. Musí jim být předloženy k nahléd-
nutí písemnosti a jiné pomůcky potřebné ke
splnění jejich úkolů.

§ 5

Ustanovení § 4 platí obdobně pro vzájemný
poměr mezi Slovenskou plánovací komisí
a orgány a organizacemi na Slovensku.

§ 6

Státní plánovací komise a Slovenská pláno-
vací komise mohou k provedení tohoto zákona
a předpisů podle něho vydaných vydávat
v oboru své působnosti obecné právní před-
pisy.

§7

(1) Státní úřad plánovací a Slovenský plá-
novací úřad se zrušují.

(2) Zrušují se zákon č. 60/1949 Sb., o hospo-
dářském plánování (plánovací zákon), vládní
nařízení č. 95/1951 Sb., kterým se vydává sta-
tut Státního úřadu plánovacího, a vládní na-
řízení č. 36/1952 Sb., kterým se vydává statut
Slovenského plánovacího úřadu.

§8

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne vy-
hlášení; provedou jej všichni členové vlády.


4

Důvodová zpráva

Část všeobecná

Strana a vláda uskutečnily v posledních le-
tech významné změny ve způsobu řízení
a plánování národního hospodářství.

Základní linií těchto změn bylo provedení
hluboké decentralizace plánování a řízení hos-
podářství na výrobní hospodářské jednotky
a na národní výbory a současně posílení cen-
trálního řízení ve stěžejních otázkách, s cí-
lem orientovat činnost centrálních orgánů na
perspektivní hospodářské problémy a na otáz-
ky hospodářské a technické politiky.

Byla provedena opatření, která část pravo-
moci vlády přenesla na Státní úřad plánovací
a jednotlivá ministerstva, čímž byla vláda
zbavena nutnosti zabývat se nepodstatnými
otázkami.

Zůstal však otevřen problém takové pří-
pravy zásadních hospodářských dokumentů,
který by odpovídal novému duchu práce re-
organizovaných výrobních jednotek a minis-
terstev, jakož i požadavku na co nejlepší
zdůvodňování plánů, vycházející ze zájmu roz-
voje národního hospodářství jako celku.
Nebylo dosaženo takové organizace, která by
odstranila dosavadní ostré hranice mezi re-
sortním pojetím práce v ministerstvech
a prací Státního úřadu plánovacího, jakož
i řadu zbytečných rozporů, které z toho vzni-
kaly a byly často přenášeny až do jednání
vlády.

Zřízení Státní plánovací komise navrženým
zákonem organicky naváže na provedené změ-
ny způsobu řízení a plánování národního hos-
podářství, vytvoří organizační předpoklady
pro nový způsob práce ústředních orgánů
a řídícího hospodářského aparátu v souladu
s novou metodou plánování a financování
a umožní pojetím a zaměřením působnosti
a práce Státní plánovací komise řešit zmíněné
otevřené otázky.

část zvláštní

K § 1:

Navržený zákon bude základním předpisem
o plánování rozvoje národního hospodářství.
Ve svém úvodním ustanovení vytyčuje proto
cíl národohospodářského plánování a vyme-
zuje okruh subjektů, které se jej zúčastní.
Žádné z obou ustanovení § 1 návrhu nepotře-
buje jinak zvláštního vysvětlení.

K § 2:

V souladu s ustanovením § 163 odst. 2
ústavy bude Státní plánovací komise orgá-
nem vlády, které přísluší připravovat a pro-
vádět jednotný hospodářský plán. Proto také
podrobnější působnost, kterou má Státní plá-
novací komise v rámci tohoto úkolu pro vlá-
du vykonávat, určí vládní nařízení.

Hlavním a specifickým úkolem Státní plá-
novací komise v systému orgánů řízení a plá-
nování bude systematická příprava všech
druhů národohospodářských plánů, přičemž
těžiště plánovacích prací musí být v perspek-
tivním plánování. Za přípravu těchto plánů
a za veškerou činnost s tím spojenou bude
Státní plánovací komise odpovídat vládě. Při-
tom se vychází z toho, že plánování je tvůrčí,
systematická činnost mas a celého hospodář-
ského aparátu a že plány mohou správně vy-
jádřit všechny potřeby a možnosti hospodář-
ství pouze tehdy, provádí-li všichni pracovníci,
zúčastnění na jejich tvorbě, podrobnou, dů-
kladnou a soustavnou analýzu úrovně a stavu
národního hospodářství a prověrku plnění
plánu. Z toho vyplývá, že Státní plánovací ko-
mise musí stejnou pozornost věnovat prověrce
plnění plánu, hospodářské analýze a zobecňo-
vání zkušeností pracujících.

Při rozhodování o míře pravomoci Státní
plánovací komise je účelné sledovat další pro-
hloubení linie zjednodušení a decentralizace,
která byla v dosavadních změnách systému
řízení a plánování národního hospodářství
vůdčím motivem.

Státní plánovací komise musí předkládat
vládě důkladně připravené a všestranně zdů-
vodněné návrhy národohospodářských plánů.

V rozvoji národního hospodářství vznikají
však situace, v nichž je třeba provádět různé
změny plánu, nevyžadující přitom změny zá-
kladních celkových proporcí, celkových kon-
cepcí plánu. V určitém rozsahu je touto pra-
vomocí již dnes vybaven Státní úřad pláno-
vací a jednotlivá ministerstva. Bude účelné
vybavit v tomto směru Státní plánovací komisi
pravomocí širší a uložit jí, aby v rámci zá-
kladních proporcí a celkových směrů rozvoje
národního hospodářství, stanovených vládou
v národohospodářských plánech, prováděla
nezbytné změny plánu, které umožní řešit
nepředvídané problémy nebo které povedou
k hospodárnějšímu využití prostředků a ke
zvyšování celkové efektivnosti národního hos-
podářství.


5

Ukáže-li se účelnost dalšího rozšíření pů-
sobnosti Státní plánovací komise, uskuteční
vláda takové rozšíření nařízením podle § 2
odst. 6 navrženého zákona.

Novému pojetí ústředního plánovacího or-
gánu musí odpovídat též jeho složení. Nej-
významnější změnou zde bude skutečnost, že
členy Státní plánovací komise budou někteří
ministři řídící důležitá hospodářská odvětví,
kteří tak budou zúčastněni na řešení nejvý-
znamnějších otázek národního hospodářství
již v etapě sestavování plánu. To přispěje
k vypracování takových návrhů plánů, které
budou nejlépe vyjadřovat potřeby a mož-
nosti celého národního hospodářství.

Členy Státní plánovací komise jmenuje a
odvolává president republiky, s výjimkou
předsedy Slovenské plánovací komise, který je
členem Státní plánovací komise již ze zákona.
Počet členů stanoví vláda. Kromě vedoucích
některých důležitých resortů mají být členy
Státní plánovací komise náměstkové předsedy
Státní plánovací komise, kteří budou syste-
maticky ve Státní plánovací komisi pracovat
na problémech rozvoje národního hospodář-
ství, a další významní národohospodářští pra-
covníci, představitelé vědy a praxe, jejichž
politický a odborný profil dává předpoklad
pro správné zaměření práce Státní plánovací
komise, zejména pokud jde o tempa rozvoje
národního hospodářství, zajištění proporcio-
nality v rozvoji národního hospodářství a
o prosazení linie maximální efektivnosti v ná-
rodním hospodářství.

Počítá se s tím, že členy budou kromě mi-
nistrů, náměstků předsedy Státní plánovací
komise, předsedy Slovenské plánovací komise
také představitel Československé akademie
věd, dva předsedové krajských plánovacích
komisí, dva odborníci z praxe a jeden vedoucí
pracovník Státního úřadu statistického.

Státní plánovací komise bude mít svůj apa-
rát, který bude plnit v podstatě úkoly dosa-
vadního Státního úřadu plánovacího, přizpů-
sobené ovšem novému pojetí ústředního plá-
novacího, orgánu a vykonávané novými meto-
dami a na podkladě pozměněných organizač-
ních zásad. Základem organizace aparátu
budou odbory, jejichž povinností bude
komplexně a ve všech vzájemných sou-
vislostech zpracovávat problémy jejich
odvětví a projednávat je s ostatními pří-
slušnými odbory Státní plánovací komise.
Odpovědnost i úloha vedoucích odborů
Státní plánovací komise bude vyjádřena též
tím, že budou jmenováni do své funkce
vládou.

Nepočítá se s další existenci Rady technic-
kohospodářské expertizy, která byla zřízena
u ministra předsedy Státního úřadu plánova-
cího a jejímž úkolem bylo provádět expertizu
jednotlivých technických projektů a rozpočtů
nejdůležitějších staveb a technických a hos-
podářských problémů. Není tomu tak proto,
že by se Rada nebyla osvědčila, nýbrž proto,
že spolupráce s vědou bude ve Státní pláno-
vací komisi obecně platnou zásadou, kterou
budou uplatňovat všechny její složky při
plnění svých úkolů.

Práci Státní plánovací komise i jejího apa-
rátu bude řídit předseda Státní plánovací ko-
mise, jímž bude vzhledem k postavení a pů-
sobnosti komise náměstek předsedy vlády a
který bude také operativně řešit otázky ne-
vyžadující projednání v komisi. O rozsahu
těchto otázek rozhodne vláda v jednacím řádu
komise.

Vlastní práce na vypracování návrhu plánu
vyžaduje v určitých etapách kolektivní po-
souzení problémů, které se v průběhu práce
vyskytují, a komplexní posouzení některých
návrhů odborů dříve, než předseda rozhodne

o jejich zařazení na program jednání Státní
plánovací komise, nebo než rozhodne ve své
pravomoci. K takovému kolektivnímu posu-
zování a k dennímu řízení práce odborů
Státní plánovací komise bude zřízen sekre-
tariát Státní plánovací komise, jehož složení
určí vláda na návrh předsedy Státní plánovací
komise. Počítá se s tím, že jeho členy budou
náměstkové předsedy Státní plánovací ko-
mise a někteří jiní vedoucí pracovníci.

Rychlý rozvoj vědy a techniky v celém svě-
tě, jakož i kvantitativní a kvalitativní růst
národního hospodářství ČSR si přímo vynu-
cují nové metody práce a stále naléhavěji
staví požadavek kolektivní přípravy a kolek-
tivního posuzování problémů a návrhů. Roz-
sáhlá decentralizace řízení a plánování vy-
tváří nové podmínky pro uplatnění široké ini-
ciativy pracujících. Z toho musí vycházet

i styl práce Státní plánovací komise, jehož
hlavním rysem a trvalou metodou musí být
práce s aktivem. Metody práce komise musí
být takové, aby projednávání odvětvových
problémů bylo komplexní, aby se uskutečňo-
valo z pozic nikoli resortních, nýbrž z pozic
hlavních národohospodářských souvislostí. Je
nutno docílit toho, aby Státní plánovací ko-
mise se vždy opírala ve svém rozhodování
o plnou znalost věci, což vyžaduje, aby její
členové i pracovníci se radili se všemi, kteří
mohou významnějším způsobem přispět k ře-
šení projednávaných otázek.


6

Tento způsob práce bude organizačně za-
jištěn též tím, že pro určité úseky problémů
budou zřízeny při Státní plánovací komisi
stálé výbory. V čele stálých výborů, které
bude zřizovat vláda, bude vždy některý z čle-
nů Státní plánovací komise a jejich členy, bu-
dou hospodářští ministři, jejich náměstci
nebo jiní vedoucí pracovníci vědy a praxe.

Stálé výbory budou zřizovány v takových
případech, v nichž určitá část problematiky
rozvoje národního hospodářství vyžaduje sys-
tematické, kolektivní posuzování a zejména
v případech, v nichž půjde o koordinaci řady
styčných problémů.

K §3:

Na Slovensku bude zřízena Slovenská plá-
novací komise, která bude jednak orgánem
sboru pověřenců, jednak oblastním orgánem
Státní plánovací komise. První z obou funkcí
bude vykonávat v oblasti hospodářství říze-
ného sborem pověřenců, druhou v oblasti
hospodářství řízeného ministerstvy i na Slo-
vensku. Složení Slovenské plánovací komise
bude obdobné jako složení Státní plánovací
komise. V souladu s ustanovením § 2 ústav-
ního zákona č. 33/1956 Sb., o slovenských ná-
rodních orgánech, bude členy Slovenské plá-
novací komise jmenovat a odvolávat Sloven-
ská národní rada. Vzhledem k povaze Sloven-
ské plánovací komise jako oblastního orgánu
Státní plánovací komise je třeba, aby její sta-
tut, který podrobněji vymezí úkoly, složení
a způsob činnosti Slovenské plánovací komise,
stanovila vláda. O členství předsedy Slovenské
plánovací komise ve Státní plánovací komisi
platí ustanovení § 2 odst. 2.

K §§ 4 a 5:

Ustanovení §§ 4 a 5 zabezpečují Státní plá-
novací komisi a Slovenské plánovací komisi
nezbytné podmínky pro jejich činnost.

Zavazují zejména všechny orgány státní
správy, sbor pověřenců, rady krajských
národních výborů i ústřední orgány hos-
podářských organizací pomáhat oběma ko-
misím při plnění jejich úkolů a projednávat
s nimi návrhy všech opatření zásadního rázu,

která se dotýkají věcí hospodářské povahy.
Pokud jde o povinnost sboru pověřenců pro-
jednávat se Státní plánovací komisí takové
návrhy, nelze ji vysvětlovat vzájemným po-
stavením obou orgánů, neboť Státní plánovací
komise nemůže zasahovat do ústavní kompe-
tence sboru pověřenců. Na druhé straně však
je nezbytné zabezpečit jí možnost uplatňovat
k návrhům sboru pověřenců své stanovisko
vyplývající z potřeb rozvoje národního hos-
podářství jako celku a předkládat v případě
nutnosti své návrhy opatření vládě.

Provozními místnostmi a prostorami, do
kterých jsou osoby pověřené Státní plánovací
komisí podle osnovy oprávněny vstupovat, je
nutno vzhledem k úkolům těchto osob rozu-
mět nejen prostory, v nichž se vykonává pří-
mo činnost výrobní, obchodní atd. (např. díl-
ny, důlní díla, staveniště, zařízení umístěná
pod širým nebem, prodejny), nýbrž i všechny
ostatní místnosti a prostory v objektech or-
gánů a podniků (např. kanceláře).

K §6:

Ustanovení §. 6 svěřuje v souladu s § 90
odst. 3 ústavy bližší úpravu, kterou si vyžádá
plnění úkolů Státní plánovací komise, popř.
Slovenské plánovací komise, vymezených
v zákoně a v prováděcích vládních nařízeních,
obecným právním předpisům obou nových
orgánů.

*

K §7:

Zrušování klauzule obsahuje pouze základní
předpisy o dosavadních a navrženým záko-
nem zrušených plánovacích orgánech. Z pů-
sobnosti Státní plánovací komise a Slovenské
plánovací komise se však podává, že bude
nutno řešit i otázku úkolů, které byly Stát-
nímu úřadu plánovacímu, popř. Slovenskému
plánovacímu úřadu svěřeny řadou zvláštních
předpisů a jež nové orgány popřípadě vyko-
návat nemají. Proto Státní plánovací komise
vypracuje a vládě navrhne opatření, jež sta-
noví, které orgány a jakým způsobem mají
tuto někdejší speciální působnost plánovacích
orgánů vykonávat.

V Praze dne 20. května 1959

Náměstek předsedy vlády

a ministr předseda
Státního úřadu plánovacího:

Inž. Šimůnek v. r.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

KNT 1 - 3185-59


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP