Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

295

Společná zpráva

výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,
zdravotního, ústavně právního a zahraničního

o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1959 (tisk 288)

Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 20. ledna až 13. února 1959 podle
jednotlivých kapitol státní rozpočet na rok
1959 a vládní návrh rozpočtového zákona na
rok 1959.

Státní rozpočet na rok 1959 zabezpečuje
potřebné finanční prostředky na další rozvoj
národního hospodářství, na další růst hmotné
i kulturní úrovně pracujících a na upevnění
hospodářské moci a síly republiky. Státní roz-
počet vychází z úkolů vytyčených XI. sjezdem
KSČ, z velkých úspěchů, kterých pracující lid
dosáhl při výstavbě socialismu a opírá se
o neustále se prohlubující spolupráci mezi
zeměmi socialistického tábora. K neustálému
zvyšování rozvoje hospodářství a k odstra-
ňování nedostatků je třeba zvýšené ekono-
mické účinnosti řízení národního hospodář-
ství. Je proto třeba mobilizovat všechny ne-
využité rezervy a možnosti, zejména v pro-
duktivitě práce a v nákladech. Je třeba pro
dovršení výstavby socialismu neustále rych-
lejšího zvyšování tempa rozvoje národního
hospodářství. Ze všech těchto hledisek pro-
jednávali poslanci jednotlivé kapitoly státního
rozpočtu. Zabývali se zejména problémy zá-
kladních surovin, chemizace a elektrifikace.

V průmyslové výrobě snižováním nákladů,
zlepšováním kvality výrobků, novou techni-
kou, technologií, organizací a řízením výro-
by. V dopravě byla věnována pozornost vel-
kým úkolům, před kterými stojí, především
elektrifikaci tratí. Ve stavebnictví zajištění
a zvýšení výroby stavebních hmot, zlevnění
nákladů a zmechanizování stavebních prací.

V rozpravě o našem zemědělství zabývali se
poslanci především otázkami organizace a
řízení zemědělské výroby, jejím dalším roz-
vojem, a příčinami pomalejšího rozvoje ze-
mědělské výroby proti rozvoji ostatního ná-
rodního hospodářství.

Při projednávání rozpočtů krajů, k němuž
byla zvolena zvláštní komise, byla poslanci
zdůrazněna úloha národních výborů, která se
neustále zvyšuje a rozšiřuje. Prováděnou de-
centralizací roste podíl a význam hospodář-
ství spravovaného národními výbory na ná-
rodním hospodářství. Tím se také neustále
zvyšuje pravomoc a odpovědnost národních
výborů při výstavbě státu. Národní výbory
v současné době spravují více než jednu tře-
tinu základních fondů celého národního hos-
podářství. K hospodaření národních výborů
měli poslanci řadu připomínek.


2

Velké prostředky vynakládá stát na sociální
a kulturní opatření. V rozpočtu na rok 1959
činí výdaje na tato opatření 40 °/o z celkového
objemu výdajů státního rozpočtu. Ve škol-
ství jedná se hlavně o opatření vyplývající
z prodloužení školní docházky, které si vy-
žádá značného investičního nákladu, dále
nové učebnice a jiné. Ve zdravotnictví jsou to
opatření k rozšíření kapacity zdravotních za-
řízení, nemocnic a zdravotních středisek. Po-
slanci upozorňovali na některé závady v před-
pisování léků. Je třeba, aby povolené pro-
středky, které jsou vysoké, byly využívány co
nejlépe, je třeba dále snižovat nemocnost, ze-
jména úrazovost.

Rozpočet na obranu a bezpečnost vykazuje
rok od roku sestupnou tendenci. Třebaže náš
státní rozpočet je zaměřen na mírové budo-
vání, horečné zbrojení v imperialistických
státech nás nutí, abychom zabezpečovali
obranyschopnost naší republiky a starali se

o vysoké morální uvědomění a moderní tech-
niku našich ozbrojených sil.

Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť kritická příspěvky, které směřovaly
k odstranění nedostatků, které se ještě na
úsecích našeho hospodářství objevují. Mimo
to zkoumali, zda vynaložené prostředky jsou
dostatečné a zda je jich hospodárně vynaklá-
dáno na stanovené úkoly.

Výbory pověřené projednáním jednotlivých
kapitol státního rozpočtu na rok 1959 a
vládního návrhu rozpočtového zákona na r.
1959 projednaly a schválily a pověřily před-
sedu rozpočtového a hospodářského výboru a
hlavního zpravodaje posl. Valo, aby vypraco-
vali společnou zprávu pro Národní shromáž-
dění.

Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1959
a státní rozpočet na rok 1959 Národnímu
shromáždění ke schválení.

V Praze dne 13. února 1959

Josef Štětka v. r.,

předseda výboru rozpočtového

a hospodářského

Jozef Valo v. r.,
hlavní zpravodaj


3

Přehled

projednávání státního rozpočtu na rok 1959
ve výborech Národního shromáždění

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

Kulturní

Ministerstvo školství a kultury

Homola

 

Československá akademie věd

akademik Trávníček

 

Slovenská akademie věd

Lörincz

 

Československá tisková kancelář
Čs. výbor pro rozhlas a televizi

Šafařík
Bernášková

 

Správa Pražského hradu a přičleněných
nemovitostí

Sukupová

Rozpočtový
a hospodářský

Státní úřad plánovací
Ministerstvo paliv

dr. Hulínský
inž. Bauer

 

Ústřední báňský úřad

inž. Šiška

 

Ministerstvo energetiky a vodního
hospodářství

Štyndl

 

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných
dolů

inž. Voborský

 

Ministerstvo těžkého strojírenství

Vaverka

 

Ministerstvo všeobecného strojírenství

Šimánek

 

Ministerstvo chemického průmyslu

inž. Goppoldová

 

Ministerstvo stavebnictví

Wait

 

Státní výbor pro výstavbu

inž. Litvaj

 

Ministerstvo dopravy

Gemrot

 

Státní úřad statistický

Inž. Lederer

 

Ústřední správa geodézie a kartografie

inž. Čtvrtníček

 

Ústřední geologický úřad

Holička

 

Státní úřad pro vynálezy a normalizaci

Toman

 

Ministerstvo spotřebního průmyslu

Václavíková

 

Ministerstvo vnitřního obchodu

Karlovská

 

Ministerstvo zahraničního obchodu

dr. Berák

 

Ministerstvo spojů
Ministerstvo financí

Růzha
Tymeš

 

Všeobecná pokladní správa

Tymeš

 

- o -

 
 

Rozpočty krajů

Štambera


4

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

Ústavně právní

President republiky a Kancelář presidenta
republiky

Zedník Josef

                         Národní shromáždění
                         Slovenská národní rada

Táborský
Mĺkvy

                         Předsednictvo vlády
                         Předsednictvo sboru pověřenců

Rovný
Leščišin

                         Ministerstvo spravedlnosti

dr. Klinger

 

Generální prokuratura dr. Krofta

 

Ministerstvo vnitra Vodička

 

Ministerstvo národní obrany

Chalánek

 

Ministerstvo státní kontroly

Kladenský

Zahraniční

Ministerstvo zahraničních věcí

Hodinová-Spurná

Zdravotní

Ministerstvo zdravotnictví

Myška

                         Státní úřad sociálního zabezpečení

Mátl

                         Nemocenské pojištění zaměstnanců

Valo

                         Nemocenské pojištění členů výrobních
                         družstev

Valo

Zemědělský

Ministerstvo zemědělství a lesního

Pěšák

 

hospodářství

 
 

Čs. akademie zemědělských věd

akademik Šimon

 

Ministerstvo potravinářského průmyslu

Podola

 

a výkupu zemědělských výrobků

 

Statistický přehled

Výborových schůzí bylo 27

Zpravodajů 46

Debaty se zúčastnilo 496 řečníků

24 ministrů

5 náměstků ministrů

25 zástupců úřadů

Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:

ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství, Československá akademie zemědělských
věd, ministerstvo potravinářského průmyslu a výkupu zemědělských výrobků, minister-
stvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury, Československá akademie věd,
Slovenská akademie věd, Československá tisková kancelář, Čs. výbor pro rozhlas a televizi,
správa Pražského hradu a přičleněných nemovitostí, ministerstvo zdravotnictví, Státní
úřad sociálního zabezpečení, nemocenské pojištění zaměstnanců, nemocenské pojištění
členů výrobních družstev, president republiky a Kancelář presidenta republiky, Národní
shromáždění, Slovenská národní rada, předsednictvo vlády, předsednictvo sboru pově-
řenců, ministerstvo spravedlnosti, generální prokuratura, ministerstvo vnitra, minister-
stvo národní obrany, ministerstvo státní kontroly, rozpočtový zákon na rok 1959 a zákon,
kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu.


5

Rozpočtový zákon na rok 1959

ze dne 1959

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

Úkoly státního rozpočtu
na rok 1959

Úkolem státního rozpočtu na rok 1959 je
zabezpečit na základě rozvoje tvůrčí akti-
vity pracujících potřebné finanční prostřed-
ky pro další hospodářský a kulturní rozvoj
republiky v souladu se státním plánem roz-
voje národního hospodářství a přispět tak
k dovršení socialistické výstavby. Nové me-
tody řízení, plánování a financování mají při-
spět k tomu, aby všechny podniky a národní
výbory plnily své úkoly vůči společnosti, ma-
ximálně zvyšovaly vlastní prostředky a nej-
efektivněji využívaly všech zdrojů.

§ 2

Stanovení výše státního
rozpočtu

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 96. 230, 649. 000 Kčs, celkové
výdaje se stanoví částkou 95. 913, 411. 000 Kčs,
takže vyplývá přebytek 317, 238. 000 Kčs;
v rámci státního rozpočtu se stanoví pro
rozpočet Slovenska příjmy částkou
15. 667, 896. 000 Kčs a výdaje částkou
17. 525, 079. 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 33. 015, 786. 000 Kčs.

§ 3

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1959; provedou jej ministr financí
a ostatní členové vlády.


6

1. příloha zákona č. /1959 Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1959

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

KČS

(v tisících)

       

Příjmy od socialistického sektoru

81. 771, 393

Hospodářství ........

45. 703, 127

   

Kulturní a sociální opatření..

38. 414, 906

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva .........

11. 313, 699

Obrana a bezpečnost .....

8. 788, 728

Ostatní příjmy .......

3. 145, 557

Správa ..........

3. 006, 650

 

 

   

Úhrn...

96. 230, 649

Úhrn...

95. 913, 411

Přebytek.....317, 238. 000 Kčs.

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

       

Vlastní příjmy ......

6. 999. 687

Hospodářství ........

13. 222, 554

Podíly na státních příjmech..

3. 846, 698

Kulturní a sociální opatření..

18. 012. 644

Přiděl ze státního rozpočtu..

22. 169, 401

Správa ..........

1. 780, 588

       

Úhrn...

33. 015. 786

Úhrn...

33. 015, 786


7

2. příloha zákona č. /1959 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

(v tisících Kčs)

Kraj

Vlastní
příjmy

Podíly
na státních
příjmech

Příděly
ze státního
rozpočtu

Úhrn
příjmů

Úhrn
výdajů

Praha ÚNV....

537, 499

639, 430

766, 890

1. 943, 819

1. 943, 819

Pražský ......

644, 917

332, 581

1. 637, 719

2, 615, 217

2. 615, 217

           

Českobudějovický..

303, 282.

129, 744

1. 003, 893

1. 436, 919

1. 436, 919

Plzeňský .....

360, 096

149, 019

1. 067. 262

1. 576, 377

1. 576, 377

           

Karlovarský....

165, 720

52, 357

1. 220, 276

1. 438, 353

1. 438, 353

Ústecký....

368, 303

129, 321

1. 517, 538

2. 015, 162

2. 015, 162

Liberecký .....

265, 987

162. 155

794, 977

1. 223, 119

1. 223, 119

           

Hradecký .....

331, 693

214, 439

808, 289

1. 354, 421

1. 354, 421

           

Pardubický....

258, 537

115, 724

711, 261

1. 085, 522

1. 085, 522

Jihlavský...

272, 527

130, 491

801, 121

1. 204, 139

1. 204, 139

Brněnský .....

590, 749

358, 070

1. 259, 598

2. 208, 417

2. 208, 417

           

Olomoucký....

354, 470

216, 772

907, 017

1. 478, 259

1. 478, 259

Gottwaldovský...

322, 698

193, 978

806, 199

1. 322, 875

1. 322, 875

Ostravský .....

397, 245

252, 926

1. 880, 329

2. 530, 500

2. 530, 500

           

K. Vary MěNV..

20, 420

11. 417

67, 807

99, 644

99, 644

M. Lázně MěNV...

4, 988

5, 651

24, 608

35, 247

35, 247

F. Lázně MěNV...

1. 112

681

16, 623

18, 416

18, 416

ČESKÉ KRAJE...

5. 200, 243

3. 094, 756

15. 291, 407

23. 586, 406

23. 586, 406

SLOVENSKÉ KRAJE

1. 799, 444

751, 942

6. 877, 994

9. 429, 380

9. 429, 380

ČSR ......

6. 999, 687

3. 846, 698

22. 169, 401

33. 015, 786

33. 015. 786

           

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP