Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
294
Společná zpráva
výboru ústavně právního a výboru rozpočtového a hospodářského
o vládním návrhu zákona (tisk 287),
kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření
s rozpočtovými prostředky
Výbor ústavně právní projednal ve své
schůzi konané dne 3. února 1959 a výbor
rozpočtový a hospodářský ve schůzi dne 12.
února 1959 vládní návrh zákona, kterým se
stanoví základní pravidla o státním rozpočtu
a o hospodaření s rozpočtovými prostředky
(tisk 287). Po podrobném projednání vládního
návrhu zákona se oba výbory usnesly dopo-
ručit jej Národnímu shromáždění ke schvá-
lení beze změny.
V Praze dne 12. února 1959
Dr. Krofta v. r.,
předseda výboru ústavně právního
Štětka v. r.,
předseda výboru rozpočtového
a hospodářského
Tymeš v. r.,
společný zpravodaj výboru ústavně právního
a výboru rozpočtového a hospodářského
2
Zákon
ze dne 1959,
kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření
s rozpočtovými prostředky
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Díl I
Úvodní ustanovení
§ 1
(1) Státní rozpočet je základním finančním
plánem státu.
(2) Zdrojem příjmů státního rozpočtu je
především socialistická výroba a budovatelské
úsilí pracujícího lidu. Prostředky státního
rozpočtu slouží k finančnímu zabezpečení
hospodářské a kulturní výstavby a k upevňo-
vání moci a síly republiky.
(3) Státní rozpočet vychází z pětiletých
plánů rozvoje národního hospodářství. Je
spjat s ročními plány rozvoje národního hos-
podářství a opírá se o finanční plány a roz-
počty ministerstev, podniků státního socia-
listického sektoru a národních výborů.
(4) K zabezpečení cílů státního rozpočtu se
rozvíjí tvůrčí účast lidu, jako jediného hos-
podáře a společenského vlastníka všeho ná-
rodního majetku, na řízení hospodářství a
správě státu.
Díl II
Všeobecná ustanovení o státním rozpočtu
§ 2
(1) Celková výše příjmů a výdajů státního
rozpočtu se stanoví pro každý rok rozpočto-
vým zákonem v souladu s úkoly pětiletého
plánu.
(2) Rozpočtový rok je shodný s rokem ka-
lendářním.
(3) Státní rozpočet musí být vyrovnaný.
§ 3
Státní rozpočet je jednotný. Skládá se
z rozpočtů ministerstev a ostatních ústřed-
ních úřadů a orgánů a z rozpočtů národních
výborů; součástí státního rozpočtu je rozpo-
čet Slovenska.
§ 4
(1) V rámci státního rozpočtu se stanoví
pro každý rozpočtový rok příjmy a výdaje
rozpočtu Slovenska a rozpočtů národních vý-
borů.
(2) Slovenská národní rada může zvýšit
příjmy rozpočtu Slovenska nad stanovenou
částku a o tutéž částku zvýšit i výdaje.
(3) Národní výbor může zvýšit příjmy svého
rozpočtu nad stanovenou částku a o tutéž
částku zvýšit i výdaje.
§ 5
Zapojení organizací na státní
rozpočet
(1) Hospodářské organizace státního socia-
listického sektoru jsou zapojeny na státní
rozpočet finančními vztahy, určenými v jejich
finančních plánech. Tyto vztahy upravují
zvláštní předpisy.
(2) Rozpočtové organizace jsou na státní
rozpočet zapojeny buď hrubými příjmy a vý-
daji anebo finančními vztahy (zvláštní roz-
počtové organizace).
(3) Organizacím, které plní důležité veřejné
úkoly, mohou být poskytovány příspěvky ze
státního rozpočtu za podmínek stanovených
ministerstvem financí.
§ 6
Skladba státního rozpočtu
(1) Skladba státního rozpočtu musí odpo-
vídat organizační struktuře hospodářství a
státní správy a musí být jednoduchá, jasná
a přehledná.
(2) Skladbu státního rozpočtu stanoví mi-
nistr financí.
3
§ 7
Sestavování státního rozpočtu
(1) Vláda stanoví lhůty pro sestavováni
státního rozpočtu.
(2) Při sestavování návrhu svého rozpočtu
jsou všechny organizace povinny:
a) odkrývat všechny zdroje pro zvýšení
příjmů a snížení výdajů a využívat jich;
b) zařazovat do rozpočtu výdaje pouze v část-
kách nutných k účelnému a hospodárnému
plnění úkolů.
§ 8
Hospodaření podle státního
rozpočtu
(1) Prostředků určených ve státním roz-
počtu k úhradě výdajů smí být použito jen
k účelům, pro které byly určeny, a jen do
výše stanovené rozpočtem. Ministr financí
stanoví, ve kterých případech může být uve-
dených prostředků použito k jinému účelu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění výdaje
nezbytného pro národní hospodářství a ne-
zajištěného ve státním rozpočtu, pokud jej
nelze krýt v rozpočtu ministerstva, ústřední-
ho úřadu nebo orgánu, v rozpočtu kraje nebo
v rozpočtu Slovenska, zajistí-li jeho úhradu
vyššími příjmy nebo úsporami na jiných vý-
dajích ve státním rozpočtu, popřípadě odsu-
nutím jiného, méně naléhavého výdaje. Ob-
dobně může vláda povolit snížení některého
příjmu státního rozpočtu, jestliže toto snížení
vyváží zvýšením jiného příjmu státního roz-
počtu nebo snížením výdajů.
§ 9
Odpovědnost za hospodaření
Vláda a každý její člen, sbor pověřenců a
každý jeho člen, vedoucí ústředních úřadů
a orgánů a rady národních výborů odpovídají
za to, že v oboru jejich působnosti budou
všechny plánované úkoly plněny hospodárně,
že budou zjišťovány a využívány rezervy
v hospodářství, že příjmových částek státní-
ho rozpočtu bude přinejmenším dosaženo a
že výdajové částky nebudou překročeny, s vý-
jimkou případů přípustných podle tohoto
zákona.
§ 10
Časové použití rozpočtových
prostředků
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce rozpočtového roku, a to
jen k úhradě výdajů splatných do konce to-
hoto roku.
(2) Úhrada výdajů, které mají a mohou být
uskutečněny ze státního rozpočtu v běžném
rozpočtovém roce, nesmí být odsunuta k tíži
státního rozpočtu na příští rok.
(3) Poukazovat rozpočtové prostředky pře-
dem k úhradě výdajů splatných po uplynutí
běžného rozpočtového roku není přípustné.
(4) Tvořit rezervy z rozpočtových prostřed-
ků není přípustné, pokud není dále stanoveno
jinak.
(5) Národní výbory si mohou ponechat část
přebytků rozpočtového hospodaření a použít
jich v příštích letech. Ministr financí stanoví
zásady pro hodnocení výsledků hospodaření
národních výborů.
(6) K zabezpečení plynulého chodu hospo-
daření a řádného plnění závazků organiza-
cemi, které hospodaří s rozpočtovými pro-
středky, jakož i z jiných vážných důvodů,
může ministr financí stanovit odchylky od
ustanovení odstavců 1 až 4.
§11
Zjišťování rozpočtových
důsledků zákonů a jiných
opatření
(1) U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-
konů Slovenské národní rady, vládních na-
řízení a usnesení, nařízení a usnesení sboru
pověřenců, nařízení a vyhlášek ministrů a po-
věřenců a u všech opatření ministerstev,
ústředních úřadů a orgánů, jakož i u návrhů
nařízení a usnesení národních výborů a jejich
rad, musí být s největší odpovědností zvá-
ženy a v návrzích vyjádřeny také jejich dů-
sledky hospodářské a finanční. Důsledky
těchto opatření pro příjmy a výdaje státního
rozpočtu je třeba vyčíslit a výpočet připojit
k návrhu opatření. Při každém navrhovaném
opatření se musí zkoumat, zda jeho povaha
připouští zavedení nových příjmů státního
rozpočtu a v kladném případě se musí nové
příjmy vždy navrhnout.
(2) U všech opatření uvedených v od-
stavci 1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují
příjmy státního rozpočtu, musí být zároveň
navržena úhrada zvýšeného výdaje nebo ná-
hrada úbytku příjmů.
§ 12
Zatímní vedení státního
hospodaření
Vláda učiní vhodná opatření pro státní
hospodaření v době od 1. ledna rozpočtového
4
roku do vyhlášení rozpočtového zákona na
příslušný rok, nebude-li rozpočtový zákon
vyhlášen před 1. lednem rozpočtového roku.
Díl III
Rozpočty národních výborů
§ 13
(1) Každý národní výbor sestavuje svůj
rozpočet a hospodaří podle něj.
(2) Národní výbory zajišťují pomocí roz-
počtů rozvoj výroby a placených služeb pro
obyvatelstvo ve svých obvodech působnosti
k dalšímu nepřetržitému vzestupu a rozvoji
hmotné a kulturní úrovně pracujících a k dal-
šímu rozvoji svých obcí, měst, okresů a kra-
jů; přitom musí dbát jednoty a souladu
celostátních a místních zájmů.
§14
(1) Rozpočet národního výboru musí být
vyrovnaný.
(2) Vláda stanoví národním výborům podíly
na státních příjmech a příděly ze státního
rozpočtu.
§ 15
Doplňkové rozpočty národních
výborů
(1) Dosáhne-li národní výbor nadplánových
příjmů nebo úspor na výdajích při řádném
plnění všech svých úkolů, může sestavit
doplňkový rozpočet; schvaluje jej národní
výbor.
(2) Doplňkový rozpočet musí být vyrovnaný.
(3) Doplňkový rozpočet je součástí rozpočtu
národního výboru.
§16
Půjčky a záruky národních
výborů
(1) Národní výbory nemohou uzavírat
půjčky.
(2) Národní výbory se mohou zaručovat jen
za závazky podřízených podniků a jen do
výše úměrné příjmům národního výboru
z hospodářské činnosti; podrobnosti upraví
ministerstvo financí. Za jiné závazky se mo-
hou národní výbory zaručovat jen podle
zvláštních předpisů.
§ 17
Rozpočtové řády národních
výborů
Způsob sestavování, vyrovnání, projednání
a schvalování rozpočtů národních výborů a
hospodaření podle nich a jeho kontrolu, jakož
i podmínky pro tvoření rezerv v rozpočtech
upravují rozpočtové řády národních výborů.
Rozpočtové řády vydává ministr financí.
Díl IV
Kontrolní působnost ministerstva financí
§ 18
(1) Ministerstvo financí provádí soustavnou
kontrolu finančního hospodaření na základě
kontroly plnění státního rozpočtu ve všech
jeho částech. Úkolem této kontroly je zkou-
mat rozborem ekonomických souvislostí, jak
jsou zabezpečovány a plněny úkoly státního
plánu a rozpočtu, uspokojovány potřeby spo-
lečnosti a zda byly dodrženy zásady státní
finanční politiky. Tuto soustavnou ekonomic-
kou kontrolu doplňuje účelně prověrkami
v ministerstvech, ústředních úřadech a orgá-
nech, v ústředích organizací a u národních
výborů a v organizacích těmto orgánům pod-
řízených, při kterých si ověřuje i správnost
metodiky financování. Tím ministerstvo fi-
nancí napomáhá maximální tvorbě všech
zdrojů a jejich nejefektivnějšímu využívání,
a odstraňuje nedostatky v hospodaření; zá-
roveň navrhuje opatření k trvalému rozvoji
výrobních sil a upevňování socialistických
výrobních vztahů.
(2) Ministerstvu financí přísluší provádět
svým zvláštním revizním útvarem revize
hospodaření rozpočtovými prostředky v mi-
nisterstvech, ústředních úřadech a orgánech,
v ústředích organizací a u krajských národ-
ních výborů a metodicky usměrňovat tuto
prověrkovou a revizní činnost v oboru minis-
terstva financí. Revize hospodaření rozpoč-
tovými prostředky musí být provedena
alespoň jednou za dva roky, pokud prováděcí
předpisy nestanoví jinak.
(3) Kontrolní orgány, které provádějí pro-
věrky a revize, jsou oprávněny provádět
všechny úkony, které jsou nutné k prověrce
a revizi, zejména vstupovat do veškerých
místností, zařízení a prostorů náležejících
prověřované (revidované) organizaci, zabez-
pečit prověřovaný (revidovaný) materiál, po-
případě vzít jej do úschovy, je-li nebezpečí,
že bude ztracen nebo zavlečen,, a nebrání-li
tomu důležitý obecný zájem.
5
(4) Vedoucí organizací nebo pracovníci jimi
zmocnění jsou povinni na požádání poskyt-
nout kontrolním orgánům veškerou pomoc
k řádnému provedení prověrky (revize), ze-
jména jsou povinni předkládat veškeré po-
žadované písemnosti, zvláště písemnosti
národohospodářské evidence, rozpočty, fi-
nanční plány a rozbory, materiál o prověr-
kách, revizích a inspekcích všeho druhu
provedených kterýmkoli orgánem.
(5) Vedoucí a ostatní pracovníci organizace
jsou povinni podávat kontrolním orgánům
požadovaná vysvětlení a znalecké a jiné od-
borné posudky.
(6) Kontrolní orgány jsou povinny zacho-
vávat státní, hospodářské a služební ta-
jemství o věcech, o nichž se dozvěděli při své
činnosti.
(7) Všechny státní orgány jsou povinny
poskytovat v mezích své působnosti kontrol-
ním orgánům účinnou pomoc.
(8) Ministr financí v dohodě se zúčastně-
nými ministry a vedoucími ústředních úřadů
a orgánů vydá podrobnější předpisy zejména
o prověrkách a revizích prováděných minis-
terstvem financí.
(9) Zvláštní předpisy o kontrole daní, dávek
a poplatků nejsou dotčeny.
Díl V
Ustanovení závěrečná
§ 19
Vláda se zmocňuje použít k úhradě závazků
minulých let finančních přebytků hospodaření
let minulých.
§ 20
(1) Ministr financí upraví prováděcími
předpisy
a) sestavování návrhu státního rozpočtu,
hospodaření rozpočtovými prostředky a
finanční hospodaření rozpočtových orga-
nizací, jakož i poskytování úvěrů těmto
organizacím,
b) platební a zúčtovací styk a pokladní ope-
race organizací státního socialistického
sektoru a jejich kontrolu peněžními ústa-
vy, zejména kontrolu čerpání mzdových
fondů, jakož i důsledky porušení finanční
kázně,
c) provozování loterií a jiných podobných
her, popřípadě jejich organizaci.
(2) Ministr financí upraví pro ostatní orga-
nizace socialistického sektoru věci uvedené
v odst. 1 písm. b), a to v dohodě s přísluš-
nými ústředími těchto organizací a zúčast-
něnými ústředními úřady.
§ 21
Generální ředitel Státní banky českoslo-
venské upraví na základě předpisů vydaných
podle ustanovení § 20 odst. 1 písm. a) a b)
a odst. 2 směrnicemi podrobněji financování
základních prostředků a jeho kontrolu, úvě-
rování, platební a zúčtovací styk, pokladní
operace a kontrolu čerpání mzdových fondů.
§ 22
Ministr financí vydá v dohodě s předsedou
Ústředního svazu výrobních družstev statuty
upravující organizaci, úkoly a hospodaření
fondů dlouhodobého úvěru pro organizace
výrobního družstevnictví v českých krajích.
§ 23
(1) Zrušují se všechny předpisy, které
odporují tomuto zákonu; zejména se zrušují
zákon č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národ-
ních výborů, a zákon č. 86/1952 Sb., o kon-
trolní a revizní správě ministerstva financí.
(2) Ustanovení zákona č. 83/1958 Sb.,
o úpravě finančního plánování a finančního
hospodaření národních podniků a ostatních
hospodářských organizací státního socialis-
tického sektoru nejsou dotčena.
§ 24
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.
KNT 1 - 3087-59