Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
288
Vládní návrh
Rozpočtový zákon na rok 1959
ze dne 1959
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
Úkoly státního rozpočtu
na rok 1959
Úkolem státního rozpočtu na rok 1959 je
zabezpečit na základě rozvoje tvůrčí akti-
vity pracujících potřebné finanční prostřed-
ky pro další hospodářský a kulturní rozvoj
republiky v souladu se státním plánem roz-
voje národního hospodářství a přispět tak
k dovršení socialistické výstavby. Nové me-
tody řízení, plánování a financování mají při-
spět k tomu, aby všechny podniky a národní
výbory plnily své úkoly vůči společnosti, ma-
ximálně zvyšovaly vlastní prostředky a nej-
efektivněji využívaly všech zdrojů.
§ 2
Stanovení výše státního
rozpočtu
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 96. 230, 649. 000 Kčs, celkové
výdaje se stanoví částkou 95. 913, 411. 000 Kčs,
takže vyplývá přebytek 317, 238. 000 Kčs;
v rámci státního rozpočtu se stanoví pro
rozpočet Slovenska příjmy částkou
15. 667, 896. 000 Kčs a výdaje částkou
17. 525, 079. 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 33. 015, 786. 000 Kčs.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1959; provedou jej ministr financí
a ostatní členové vlády.
2
1. příloha zákona č. /1959 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1959
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
81. 771, 393 |
Hospodářství ........ |
45. 703. 127 |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
38. 414, 906 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
  |   |   |
vatelstva ......... |
11. 313, 699 |
Obrana a bezpečnost ..... |
8. 788, 728 |
Ostatní příjmy ....... |
3. 145, 557 |
Správa .......... |
3. 006, 650 |
Úrn... |
96. 230, 649 |
Úhrn... |
95. 913, 411 |
Přebytek.....317, 236. 000 Kčs.
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Vlastni příjmy ....... |
6. 999, 687 |
Hospodářství ........ |
13. 222, 554 |
Podíly na státních příjmech.. |
3. 846, 698 |
Kulturní a sociální opatření.. |
18. 012, 644 |
Příděl ze státního rozpočtu.. |
22. 169, 401 |
Správa .......... |
1. 780, 588 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
33. 015, 786 |
Úhrn... |
33. 015, 786 |
8
2. příloha zákona č. /1959 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Vlastní |
Podíly |
Příděly |
Úhrn |
Úhrn |
Praha ÚNV.... |
537, 499 |
639, 430 |
766, 890 |
1. 943, 819 |
1. 943, 819 |
Pražský...... |
644, 917 |
332, 581 |
1. 637, 719 |
2. 615, 217 |
2. 615, 217 |
  |   |   |   |   |   |
Českobudějovický.. |
303, 282 |
129, 744 |
1. 003, 893 |
1. 436, 919 |
1. 436, 919 |
Plzeňský ..... |
360, 096 |
149, 019 |
1. 067, 262 |
1. 576, 377 |
1. 576, 377 |
Karlovarský.... |
165, 720 |
52, 357 |
1. 220, 276 |
1. 438, 353 |
1. 438, 353 |
Ústecký.... |
368, 303 |
129, 321 |
1. 517, 538 |
2. 015, 162 |
2. 015, 162 |
Liberecký ..... |
265, 987 |
162, 155 |
794, 977 |
1. 223, 119 |
1. 223, 119 |
  |   |   |   |   |   |
Hradecký ..... |
331. 693 |
214, 439 |
808, 289 |
1. 354. 421 |
1. 354, 421 |
  |   |   |   |   |   |
Pardubický.... |
258, 537 |
115, 724 |
711, 261 |
1. 085, 522 |
1. 085, 522 |
Jihlavský.... |
272, 527 |
130, 491 |
801, 121 |
1. 204, 139 |
1. 204, 139 |
Brněnský ..... |
590, 749 |
358, 070 |
1. 259, 598 |
2. 208, 417 |
2. 208, 417 |
  |   |   |   |   |   |
Olomoucký.... |
354, 470 |
216, 772 |
907, 017 |
1. 478, 259 |
1. 478, 259 |
Gottwaldovský... |
322, 698 |
193, 978 |
806, 199 |
1. 322, 875 |
1. 322, 875 |
Ostravský ..... |
397, 245 |
252, 926 |
1. 880, 329 |
2. 530, 500 |
2. 530, 500 |
  |   |   |   |   |   |
K. Vary MěNV.. |
20, 420 |
11, 417 |
67, 807 |
99, 644 |
99, 644 |
M. Lázně MěNV... |
4, 988 |
5, 651 |
24, 608 |
35, 247 |
35, 247 |
F. Lázně MěNV... |
1, 112 |
681 |
16, 623 |
18, 416 |
18, 416 |
ČESKÉ KRAJE... |
5. 200. 243 |
3. 094, 756 |
15. 291, 407 |
23. 586, 406 |
23. 586. 406 |
SLOVENSKÉ KRAJE. |
1. 799, 444 |
751, 942 |
6. 877. 994 |
9. 429, 380 |
9. 429, 380 |
ČSR ...... |
6. 999, 687 |
3. 846, 698 |
22. 169. 401 |
33. 015, 786 |
33. 015, 786 |
  |   |   |   |   |   |
4
Důvodová zpráva
Rozpočtový zákon na rok 1959 stanoví cel-
kové příjmy a výdaje státního rozpočtu, roz-
počtu Slovenska a rozpočtu národních vý-
borů.
Na rozdíl od rozpočtových zákonů v před-
chozích letech nejsou v něm obsažena usta-
novení týkající se rozpočtového hospodaření
a dále zmocnění pro vládu a ministra financí
nutná k zajištění plynulého hospodaření po-
dle státního rozpočtu. Tato zmocnění byla
pojata do zvláštního zákona.
Upevnění socialistických výrobních vztahů
a zavedení nových metod rozpočtového a fi-
nančního hospodaření, vytvořily předpoklady
k tomu, aby byla ve formě samostatného zá-
kona vydána základní pravidla o státním roz-
počtu a hospodaření rozpočtovými prostřed-
ky. V těchto pravidlech se zakotvují ustano-
vení, která obsahovaly každoročně vydávané
rozpočtové zákony. Rozpočtové zákony se
budou nadále omezovat pouze na stanovení
výše příjmů a výdajů státního rozpočtu, roz-
počtu Slovenska a rozpočtů národních výborů.
Státní rozpočet na rok 1959 vychází z úko-
lů stanovených pětiletým finančním plánem a
zabezpečuje v souladu se státním plánem roz-
voje národního hospodářství finanční pro-
středky pro plnění úkolů, vytčených XI. sjez-
dem KSČ k dovršení socialistické výstavby,
a to na úseku hospodářství, kulturních, zdra-
votních a sociálních služeb, jakož i k zabez-
pečení obrany republiky.
Finanční prostředky, které státní rozpočet
pro splnění uvedených úkolů zabezpečuje,
jsou společenským vlastnictvím pracujících a
musí s nimi být proto hospodařeno tak, aby
při účelném a hospodárném plnění úkolů byly
odkrývány a mobilizovány další zdroje v ná-
rodním hospodářství.
Zvýšená pravomoc podniků a národních vý-
borů, spolu se správným využíváním norma-
tivů osobní a podnikové zainteresovanosti
prohloubí péči pracujících o zvýšení vlast-
ních zdrojů a jejich nejhospodárnější použí-
vání v souladu se zájmy společnosti. Proto je
třeba využívat nových opatření zavedených
na úseku řízení, plánování a financování ná-
rodního hospodářství a prohlubovat a rozvíjet
socialistické soutěžení a inicativu pracujících
tak, aby každý pracující jako socialistický
hospodář a společenský vlastník přispíval
svými silami k dalšímu rozvoji národního
hospodářství.
Významnou složkou státního rozpočtu jsou
rozpočty národních výborů. Národní výbory
zajišťují pomocí rozpočtu rozvoj výroby a
placených služeb pro obyvatelstvo ve svých
obvodech působnosti jako základ dalšího, ne-
přetržitého vzestupu a rozvoje hmotné a kul-
turní úrovně pracujících a dalšího rozvoje
svých obcí, měst, okresů a krajů, v jednotě
a v souladu celostátních a místních zájmů, a
tím i celé republiky.
Rozpočty napomáhají národním výborům
k výchově občanů jako společenských vlast-
níků a socialistických hospodářů, kteří uvě-
doměle pečují o stálý rozvoj místních zdrojů,
rozmnožování a ochranu národního majetku
v celém oboru jejich působnosti.
Nové zásady plánování a financování hos-
podářství spravovaného národními výbory,
které byly zakotveny v rozpočtovém řádu ná-
rodních výborů, byly uplatněny při sestavo-
vání návrhu rozpočtu krajů na rok 1959.
Finanční prostředky určené státním roz-
počtem pro rozpočet Slovenska zabezpečují
splnění úkolů plánu rozvoje Slovenska v úse-
cích řízených sborem pověřenců, zvláště roz-
voj palivové a energetické základny, zvýšení
zemědělské výroby, rozšíření školské, kul-
turní, zdravotní a sociální péče o pracující
Slovenska.
Rozpočet Slovenska jako součást jednot-
ného státního rozpočtu Československé repu-
bliky zajišťuje další socialistickou výstavbu,
směřuje k dalšímu zvýšení životní úrovně
pracujícího lidu Slovenska, k využití zdrojů
hospodářství Slovenska a k dalšímu upevnění
bratrských vztahů mezi národem českým a
slovenským.
V Praze dne 9. ledna 1959
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.
KNT 1 - 3068--59