Národní shromáždění Republiky československé 1958
II. volební období
277
Zpráva
výboru rozpočtového a hospodářského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 275)
o úpravě finančního plánování a finančního hospodaření národních podniků
a ostatních hospodářských organizací státního socialistického sektoru
výbor rozpočtový a hospodářský projednal
ve své schůzi konané dne 21. listopadu 1958
vládni návrh zákona o úpravě finančního plá-
nování a finančního hospodaření národních
podniků a ostatních hospodářských organizaci
státního socialistického sektoru (tisk 275) a
usnesl se doporučit jej Národnímu shromáž-
dění ke schválení s úpravou znění odstavce 1
§ 14, takže ustanovení tohoto odstavce zní:
,, § 14
(1) Výsledky finančního hospodaření mi-
nisterstev a jejich souhrnně roční účetní vý-
kazy schvaluje ministr financi. Ministr fi-
nancí může ze závažných důvodů odmítnout
schválení výsledků a výkazů. Odmítne-li je
ministr financí schválit, předloží je příslušný
ministr vládě k projednání. "
Touto úpravou se odděleně vyjadřují
myšlenky dosud obsažené pohromadě v druhé
větě tohoto ustanovení, totiž právo ministra
financí ze závažných důvodů výsledky a vý-
kazy ministerstev odmítnout schválit a
povinnost příslušného ministra předložit
odmítnuté výsledky a výkazy vládě k pro-
jednání.
V Praze dne 21. listopadu 1958.
Štětka v. r.,
předseda.
inž. Baier v. r.,
zpravodaj.
2
Zákon
ze dne 1958
o úpravě finančního plánování a finančního hospodaření národních podniků
a ostatních hospodářských organizací státního socialistického sektoru
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Díl I
Úvodní ustanovení
§ 1
(1) Tvůrčím úsilím pracujících se rozvíjí
naše národní hospodářství a rozmnožuje ná-
rodní bohatství. Při socialistické výstavbě
mají důležitou úlohu finance. V souladu s po-
vahou našeho společenského zřízení se financí
plánovitě využívá v zájmu celé společnosti.
(2) Finanční hospodaření národních podniků
a ostatních hospodářských organizací státního
socialistického sektoru upravuje se tak, aby
se finančních vztahů plánovitě využívalo
k rychlému rozvoji výrobních sil, k maxi-
mální tvorbě všech zdrojů a jejich nejefek-
tivnějšímu využívání, k zvýšení tvůrčí účasti
pracujících na řízení hospodářství a k upev-
ňování jednoty zájmů pracujících, podniků a
celé společnosti.
Díl II
Finanční plány
§ 2
(1) Finanční hospodaření státu a organizací
socialistického sektoru je řízeno soustavou
finančních plánů, zejména státním rozpoč-
tem, finančními plány podniků a rozpočty ná-
rodních výborů.
(2) Soustavu finančních plánů tvoří vzá-
jemně spjaté finanční plány celostátní, finanč-
ní plány ministerstev, pověřenectev, národ-
ních výborů, dále výrobně hospodářských jed-
notek a jiných podobných jednotek (dále jen
,,hospodářské jednotky"), jakož i národních
podniků a jiných hospodářských organizaci
státního socialistického sektoru (dále jen
,,podniky").
(3) Finanční plány jsou spjaty se státním
plánem rozvoje národního hospodářství a
aktivně na něj působí.
Pětileté finanční plány
§ 3
Pětileté finanční plány určují finanční hos-
podaření, zejména tvorbu finančních zdrojů
a používání finančních prostředků minister-
stev a jiných ústředních úřadů (dále jen
,,mi-
nisterstva"), pověřenectev, národních výborů,
hospodářských jednotek a podniků.
§ 4
(1) Pětileté finanční plány sestavují minis-
terstva, pověřenectva, národní výbory, hospo-
dářské jednotky a podniky v souladu s dlou-
hodobými plány a v souladu s ukazateli pěti-
letých plánů.
(2) Dlouhodobé podíly z finančních zdrojů
(dlouhodobé normativy podnikové hmotné za-
interesovanosti) jsou, pokud budou stanove-
ny, součástí pětiletých finančních plánů. Dlou-
hodobé podíly stanoví pro ministerstva vláda,
pro hospodářské jednotky a podniky přímo
podřízené ministerstvu ministerstvo a pro
podniky z úseku hospodářství plánovaného
samostatně národními výbory rada toho ná-
rodního výboru, na jehož rozpočet jsou pod-
niky zapojeny.
§ 5
Roční finanční plány
(1) Roční finanční plány zajišťují, rozvíjejí
a podrobněji rozvádějí úkoly a cíle stanovené
pětiletým finančním plánem.
3
(2) Roční finanční plány stanoví objem fi-
nančních zdrojů a potřeb, způsob krytí těchto
potřeb, jakož i finanční vztahy k nadřízeným
orgánům a ke státnímu rozpočtu; sestavují
je organizace uvedené v § 4 odst. 1, a to v sou-
ladu se závaznými ukazateli státního plánu a
státního rozpočtu.
(3) Roční finanční plány ministerstev, hos-
podářských jednotek a podniků jsou základem
státního rozpočtu a zajišťují jej. Roční fi-
nanční plány podniků a hospodářských jedno-
tek zapojených na rozpočty národních výborů
jsou součástí rozpočtu národních výborů.
§6
Zmocnění
(1) Ministerstvo financí se zmocňuje k bližší
úpravě zásad ročních finančních plánů a spo-
lečně se Státním úřadem plánovacím k bližší
úpravě zásad pětiletých finančních plánů.
(2) Další podrobnosti v rámci předpisů uve-
dených v ustanovení odstavce 1 stanoví pro
obor své působnosti jednotlivá ministerstva
nebo, jde-li o hospodářství plánované samo-
statně národními výbory, rada krajského ná-
rodního výboru.
Díl III
Finanční hospodaření
§ 7
(1) Podniky jsou vybaveny základními pro-
středky a oběžnými prostředky a hospodaří
s nimi podle zásad chozrasčotu. Jsou odpo-
vědny za jejich řádné využíváni, zachování,
jakož i další rozmnožování.
(2) Prostředky z finančních zdrojů vytváře-
ných podniky se jednak odvádějí do státního
rozpočtu, jednak se jich používá ve prospěch
podniků, a to buď přímo podniky nebo jejich
nadřízenými orgány.
§ 8
(1) Podniky používají vlastních finančních
zdrojů na financování decentralizované inves-
tiční výstavby, vlastních oběžných prostředků
a k jiným stanoveným účelům.
(2) Při svém hospodaření usilují podniky
o nejvyšší tvorbu finančních zdrojů a o nej-
efektivnější využití všech finančních zdrojů
v plném souladu se zájmy a potřebami socia-
listické společnosti.
§ 9
K doplnění vlastních finančních prostředků
může být podnikům poskytován provozní i in-
vestiční úvěr, a to v souladu s požadavkem
zvýšení efektivnosti řízení národního hospo-
dářství.
§ 10
Vztah ke státnímu rozpočtů
Podniky a jim nadřízené orgány odvádějí
do státního rozpočtu určené odvody, zejména
zisku a daně z obratu. Ze státního rozpočtu
mohou se podnikům a nadřízeným orgánům
poskytnout příděly, zejména na financování
základních prostředků.
§11
Zmocnění
(1) Ministr financí se zmocňuje k bližší
úpravě finančního hospodaření, zejména od-
vodů do státního rozpočtu a přídělů z něho,
finančních zdrojů vytvořených podniky a je-
jich používání, úhrad ztrát, financování zá-
kladních prostředků a vlastních oběžných pro-
středků, financování ostatních úkolů a posky-
tování úvěrů, jakož i stanovit zásady pro roz-
bor a schvalování výsledků finančního hospo-
daření podniků a orgánů jim nadřízených.
(2) Ministr financí se dále zmocňuje upravit
platební a zúčtovací styk, pokladní operace,
fakturování a placení, kontrolu prováděnou
peněžními ústavy, zejména kontrolu čerpání
mzdových fondů a důsledky porušení finanční
kázně; může též stanovit, v jakém rozsahu se
předpisy o fakturování a placení, jakož i sank-
ce na porušení těchto předpisů vztahují i na
jiné organizace než podniky (§ 2 odst. 2) a na
obyvatelstvo.
(3) Generální ředitel Státní banky českoslo-
venské se zmocňuje na základě předpisů vy-
daných podle ustanovení odstavců 1 a 2 směr-
nicemi podrobněji upravit financování základ-
ních prostředků a jeho kontrolu, úvěrování,
platební a zúčtovací styk, pokladní operace a
kontrolu čerpání mzdových fondů.
(4) Ministr financí může podle potřeby od-
chylně upravit finanční hospodaření podniků
řízených národními výbory.
Díl IV
Ustanovení společná
§12
Ministři a rady krajských národních výborů
odpovídají za finanční hospodaření hospodář-
4
ských jednotek a podniků v oboru své působ-
nosti, za správné plnění povinnosti hospodář-
ských jednotek a podniků, jež vyplývají ze
státního rozpočtu, jakož i za správné plnění
finančních plánů.
§14
(1) Výsledky finančního hospodaření minis-
terstev a jejich souhrnné roční účetní výkazy
schvaluje ministr financí. Ministr financí
může ze závažných důvodů odmítnout schvá-
lení výsledků a výkazů. Odmítne-li je ministr
financí schválit, předloží je příslušný ministr
vládě k projednání.
(2) Ministr financí předkládá vládě zprávy
o finančním hospodaření ministerstev.
Díl V
Ustanovení závěrečná
§15
Dokud nebudou vydány příslušné prováděcí
předpisy, použije se předpisů dosavadních,
pokud neodporují tomuto zákonu.
§ 16
(1) Zrušují se všechna ustanovení upravu-
jící věci, na něž se vztahuje tento zákon; ze-
jména se zrušuje zákon č. 106/1951 Sk,
o úpravě financování národních a komunál-
ních podniků, s výjimkou ustanovení § 14
odst. 2 věty první a druhé, a vládní nařízení
č. 107/1951 Sb., kterým se provádí zákon
č. 106/1951 Sb.
(2) Ustanovení zákona č. 119/1948 Sb.,
o státní organizaci zahraničního obchodu a
mezinárodního zasílatelství, vládního nařízení
č. 13/1952 Sb., o správě spojů, ustanovení § 6
zákona č. 104/1950 Sb., o financování národ-
ních a komunálních podniků, a zákona č. 23/
1957 Sb., o podnikových fondech pracujících,
nejsou dotčena.
§ 17
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1959; provedou jej všichni členově
vlády.
§13
(1) Ministerstvo financí kontroluje finanční
hospodaření ministerstev a plnění finančních
plánů a povinností ministerstev uložených jim
ve státním rozpočtu.
(2) Ministerstva a orgány v oboru jejich pů-
sobnosti kontrolují finanční hospodaření pod-
řízených hospodářských jednotek a podniků.
KNT1- 5320-58