Národní shromáždění Republiky československé 1958

II. volební období

248

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1958

o úkolech podniků a národních výborů na úseku péče o pracovní síly

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§1
Účel zákona

Dosažená úroveň rozvoje výrobních sil
v Československé republice umožňuje upravit
zabezpečování pracovních sil pro národní
hospodářství tak, aby se v největší míře
uplatnila iniciativa pracujících, odpovědnost
podniků a řídící úloha národních výborů.
Získávání potřebného počtu pracovníků je
především věcí samotných podniků, přičemž
národní výbory pečují, aby všem občanům
bylo zabezpečeno právo na práci a aby po-
třeba pracovníků v národním hospodářství
byla zajištěna podle pořadí její naléhavosti.

§2

Zabezpečování zaměstnání
občanům

(1) Výkonné orgány okresních národních
výborů pečují o umisťování osob, které se
ucházejí o zaměstnání. Za tím účelem ze-
jména bezplatně organizují poradenskou
službu o pracovních příležitostech a doporu-
čují podnikům (závodům) a jiným organiza-
cím (dále jen ,,

podniky") přijetí pracovníků
s přihlédnutím k jejich způsobilosti a k po-
třebám národního hospodářství.


2

(2) Podniky nesmějí bez vážných důvodů
odmítnout sjednání pracovního (učebního)
poměru s pracovníky, kteří jim byli dopo-
ručeni výkonnými orgány okresních národ-
ních výborů a mají potřebné předpoklady pro
zastávání volných pracovních (učebních)
míst.

Nábor pracovníků

§3

Nábor pracovníků provádějí podniky, které
pracovníky potřebují, pokud není výjimečně
provedení náboru vyhrazeno výkonným orgá-
nům okresních národních výborů (§§ 5 a 6).

§4

(1) Podniky mohou provést nábor potřeb-
ného počtu pracovníků jen se souhlasem vý-
konného orgánu okresního národního výboru
a pouze ze zdrojů nebo v oblastech, které
jim tento orgán určil. Výjimku z tohoto
ustanovení může stanovit rada krajského
národního výboru.

(2) K přijetí pracovníků, získaných nábo-
rem podle ustanovení odstavce 1, do pracov-
ního (učebního) poměru není třeba dalšího
souhlasu výkonného orgánu okresního ná-
rodního výboru.

§5

Výkonné orgány okresních národních vý-
borů provádějí nábor pracovníků pro zajištění
nejdůležitějších úkolů, které jsou určeny
v plánech náboru pracovníků stanovených
vládou, popřípadě v jejich rozpisech, nebo
v plánech náboru pracovníků stanovených
radami krajských národních výborů.

§6

(1) Rady okresních národních výborů nebo,
pokud je to s ohledem na organizaci podniků
účelnější, rady krajských národních výborů
určí podniky, v nichž bude proveden nábor
podle ustanovení § 5, a popřípadě rozsah ná-
boru. Tyto podniky jsou povinny spolupraco-
vat s výkonnými orgány okresních národních
výborů při provádění náboru a uvolnit získané
pracovníky z pracovního poměru.

(2) Podniky, pro které se provádí nábor
podle ustanovení § 5, jsou povinny poskyto-
vat výkonným orgánům okresních národních
výborů při provádění náboru účinnou pomoc
a vytvořit pro získané pracovníky vhodné
životní a pracovníky podmínky. Neplní-li
podniky tyto povinnosti, může být nábor,
který pro ně provádějí výkonné orgány okres-
ních národních výborů, zrušen nebo omezen.


8

Společná ustanovení

§7

Podniky jsou povinny hlásit výkonným
orgánům okresních národních výborů volná
pracovní a učební místa.

§8

(1) Rady okresních národních výborů nebo,
pokud je to ohledem na organizaci podniků
účelnější, rady krajských národních výborů
stanoví v souladu s potřebami národního
hospodářství a místními podmínkami a s při-
hlédnutím k povaze prací v podnicích plány
zvýšení zaměstnanosti žen. Tyto plány jsou
pro podniky závazné.

(2) Obdobně rady okresních, popřípadě rady
krajských národních výborů stanoví závazné
plány pracovních míst pro osoby se změně-
nou pracovní schopností.

§9

Podniky jsou povinny vytvářet podmínky
pro stálost pracovních poměrů. Národní vý-
bory k tomu napomáhají zejména zlepšová-
ním bytových podmínek, zvyšováním kul-
turní péče o pracující a zdokonalováním
všech sociálních zařízení.

§ 10

(1) Na zaměstnávání pracovníků dozírají
výkonné orgány okresních národních výborů,
které zejména zkoumají, zda podniky řádně
pečují o pracovníky a plní povinnosti vyplý-
vající z pracovních smluv a zda dodržují
předpisy o zaměstnávání pracovníků.

(2) Výkonné orgány okresních národních
výborů ukládají podnikům opatření k odstra-
nění nedostatků způsobených porušováním
předpisů o zaměstnávání pracovníků.

§11.

Podniky a všechny výkonné orgány přísluš-
ných národních výborů při provádění tohoto
zákona úzce spolupracují s orgány odborové
organizace.

Závěrečná ustanovení

§12

Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na
orgány státní správy, na soudy ani na spole-
čenské organizace.


4

§ 13

Vláda nebo orgán vládou k tomu zmocněný
vydá podrobné předpisy k provedení tohoto
zákona. V těchto předpisech též stanoví
způsob a podmínky uzavírání pracovních
smluv.

§14

(1) Umisťování absolventů vysokých škol
a výběrových odborných škol upraví vláda
nařízením.

(2) Do doby, než nabudou účinnosti před-
pisy vydané podle ustanovení odstavce 1,
zůstávají nedotčena ustanovení vládního na-
řízení č. 20/1952 Sb., o rozmisťování absol-
ventů vysokých škol a výběrových odborných
škol, a vládního nařízení č. 56/1953 Sb., o roz-
misťování dalších absolventů škol a o pod-
mínkách pro nástup zaměstnání některých
studentů a žáků škol, s výjimkou ustanovení
§ 2 tohoto nařízení.

§ 15

Zrušují se předpisy, které odporují tomuto
zákonu; zejména se zrušují:

a) vládní nařízení č. 128/1951 Sb., o orga-
nizaci náboru pracovních sil,

b) vládní nařízení č. 43/1952 Sb., o rozmisťo-
vání odborných pracovníků,

c) ustanovení § 2 vládního nařízení č. 56/1953
Sb., o rozmisťování dalších absolventů škol
a o podmínkách pro nástup zaměstnání
některých studentů a žáků škol,

d) ustanovení § 3 odst. 4 zákona č. 110/1951
Sb., o státních pracovních zálohách, pokud
jde o provádění náboru dorostu do učilišť
státních pracovních záloh,

e) ustanovení § 2 vládního nařízení č. 19/
1954 Sb., o náboru a přípravě mládeže pro
povolání mimo učiliště státních pracov-
ních záloh,

f) ustanovení části I dekretu č. 88/1945 Sb.,
o všeobecné pracovní povinnosti, ve znění
zákona č. 175/1948 Sb., kterým se mění
dekret o všeobecné pracovní povinnosti.

§ 16

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.


5

Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

V uplynulém období výstavby socialismu
bylo dosaženo podstatných změn v rozmístění
pracovních sil v československém hospodář-
ství. Změnila se sociální skladba obyvatelstva
a podíl pracujících v státním a družstevním
sektoru dosáhl rozhodující převahy. Rychlého
tempa bylo dosaženo v růstu zaměstnanosti,
na kterém mají velký podíl ženy. Došlo také
k značnému zlepšení v rozdělení pracovních
sil ve prospěch těžkého průmyslu.

Přes tyto výsledky stojí naše hospodářství
i do budoucna před vážnými úkoly v rozmis-
ťování pracovních sil. Jako nejdůležitější
celostátní problém vyvstává úkol zabezpečit
dostatečný počet pracovníků pro Ostravský,
Ústecký a Karlovarský kraj, a to především
pro těžký průmysl - zejména těžbu uhlí -
a pro stavebnictví, kde potřeba pracovních
sil poroste podstatně rychleji než v ostatních
oblastech. Přitom potřeba pracovních sil
v klíčových oblastech je v nesouladu s re-
gionálním rozložením zdrojů pracovních sil.
Proto i nadále musí být organizovány účelné
převody pracovníků mezi oblastmi a s ohle-
dem na skladbu zbývajících zdrojů pracov-
ních sil musí být prováděna složitá redistri-
buce pracovníků. Odvětvími s vážnými
problémy v zabezpečení pracovních sil budou
mimo uhelný průmysl a stavebnictví též hutní
průmysl a rudné doly, chemický průmysl,
železniční doprava a zemědělství.

Do budoucna musí být věnována také po-
zornost dalšímu růstu zaměstnanosti a po-
skytována pomoc občanům při vyhledávání
a nastoupení zaměstnání. Přitom je třeba
dbát, aby se zaměstnanost vyvíjela propor-
cionálně v jednotlivých odvětvích národního
hospodářství a ve skladbě mezi výrobní
složkou a hospodářsko-technickým aparátem.

Řešení všech těchto otázek vyžaduje, aby
i nadále byla důsledně uplatňována hospo-
dářsko-organizátorská funkce státu na úseku
péče o pracovní síly, přičemž je nutno vy-
cházet z provedených změn v řízení národ-
ního hospodářství, které znamenají zvýšení
pravomoci a odpovědnosti podniků a národ-
ních výborů a nejširší využívání iniciativy
pracujících.

Úkoly státních orgánů a podniků v zabez-
pečování pracovních sil pro národní hospo-
dářství jsou dosud upraveny především
vládním nařízením č. 128/1951 Sb., o organi-
zaci náboru pracovních sil. Tato zákonná
úprava v současné době již nevyhovuje.

V organizaci náboru byly již provedeny
základní změny vládním nařízením č. 50/1957
Sb., kterým se zrušuje ministerstvo pracov-
ních sil a pověřenectvo pracovních sil a jejich
pravomoc se přenáší na krajské národní vý-
bory a na ministerstva a Státní úřad pláno-
vací, popřípadě na pověřenectva a Slovenský
plánovací úřad. Usnesením vlády ze dne
31. července 1957 byly stanoveny nové zásady
pro řízení rozmisťování pracovních sil a pro-
vedena jeho podstatná decentralizace na
národní výbory a zvýšena odpovědnost pod-
niků v hospodaření s pracovními silami.
V souvislosti s těmito změnami vláda uložila
ministru-předsedovi Státního úřadu plánova-
cího předložit v dohodě se zúčastněnými mi-
nistry a s vedoucími ústředních úřadů a
orgánů návrh nové úpravy rozmisťování
pracovních sil.

Osnova zákona vychází z těchto dřívějších
dílčích opatření a upravuje rámcově zabez-
pečování zaměstnání občanům a nábor pra-
covníků, ponechávajíc podrobnější úpravu
prováděcím předpisům.

Zákonem bude nahrazeno zejména vládní
nařízení č. 128/1951 Sb., o organizaci náboru
pracovních sil, které bylo vybudováno na
principu centrálního řízení náboru pracovních
sil bývalým ministerstvem pracovních sil
a které dostatečně nezdůrazňovalo odpověd-
nost podniků a pravomoc národních výborů
v hospodaření s pracovními silami. Úspěchy
dosažené v rozvoji výrobních sil umožňují
zrušit také další předpisy, které spočívají
v administrativním rozmísťování pracovních
síl.

Provádění zákona si nevyžádá zvýšených
finančních nákladů.

II. K jednotlivým ustanovením
K§1:

V tomto úvodním ustanovení se zdůrazňují
hlavní zásady nové úpravy zakládající se na
zvýšené odpovědnosti podniků za získání pra-
covníků a jejich zaměstnávání a na zvýšené
pravomoci národních výborů na úseku péče
o pracovní síly. Zrušení některých předpisů,
které spočívaly na individuálním schvalování
pracovních poměrů, popřípadě na zakládání
pracovních poměrů správním aktem, umožní
daleko více využít iniciativy pracujících.

K§ 2:

Ustanovení zabezpečuje pomoc orgánů
státní správy občanům, kteří hledají zaměst-


6

nání. Jde o další konkrétní opatření k usku-
tečňování ústavního práva na práci. Při
umisťování těchto pracovníků budou výkonné
orgány okresních národních výborů slaďovat
požadavky národního hospodářství se zájmy
jednotlivců. Aby mohly plnit tento úkol, ne-
smějí podniky bez vážných důvodů odmítnout
přijetí doporučených pracovníků. Je ovšem
nutné, aby doporučení pracovníci měli vše-
chny potřebné předpoklady pro zastávání
volného místa; případy, kdy podnik nemusí
přijmout doporučeného pracovníka, budou
stanoveny prováděcími předpisy.

Podnikům mohou být doporučeni pracov-
níci i na místa, na která jim byl povolen
nábor podle ustanovení § 4 odst. 1. Ustano-
vení § 2 se též vztahují na umisťování mlá-
deže, zejména pak mládeže, která končí
povinnou školní docházku.

K§ 3:

Na rozdíl od ustanovení vládního nařízení
č. 128/1951 Sb., které staví na prvé místo
nábor pracovních sil prováděný ministerstvem
pracovních sil a národními výbory, je v § 3
postaveno na prvé místo, že nábor potřeb-
ných pracovníků budou provádět především
samy podniky. Počítá se s tím, že podniky
budou provádět nábor potřebných pracovníků
ve všech případech, pokud jde o nábor do-
rostu na pracovní a učební místa a o nábor
pracovníků pro sezónní, kampaňové a špič-
kové práce, a rovněž ve všech ostatních
případech, kdy vláda, sbor pověřenců nebo
rady krajských národních výborů nestanovily,
že nábor mají provést výkonné orgány okres-
ních národních výborů.

Výkonné orgány okresních národních vý-
borů budou pro podniky provádět nábor
výjimečně, a to pouze pro nejdůležitější
podniky s rozhodujícími úkoly pro celé ná-
rodní hospodářství. Přitom postupně bude
nábor prováděný orgány státní správy ome-
zován a odpovědnost podniků za nábor pra-
covníků bude nabývat stále více převahy.
Uplatnění této zásady má vést též k zvýšené
odpovědnosti podniků za zlepšení péče o pra-
covníky a za jejich udržení.

K §4:

Nábor pracovníků, který budou provádět
podniky, musí být nutně řízen z jednoho
místa. Jinak by docházelo k neúčelnému pře-
tahování pracovníků a nemohlo by být zabez-
pečeno rozmisťování pracovních sil podle
pořadí naléhavosti potřeb. Tato řídící funkce
se ukládá výkonným orgánům okresních ná-

rodních výborů, které budou vydávat podni-
kům souhlas k provádění náboru pracovníků
a vymezovat jim zdroje pracovníků a oblasti,
kde může být nábor proveden.

Souhlas k provádění náboru pracovníků
podle ustanovení § 4 zákona se liší od dosud
stanoveného souhlasu k sjednání pracovního
poměru (§ 13 dekretu č. 88/1945 Sb. ), který
spočívá v udělování souhlasu k sjednání kaž-
dého jednotlivého pracovního poměru mezi
určitým pracovníkem a podnikem. Souhlas
k provádění náboru bude vydáván podnikům
a bude se zpravidla týkat většího počtu pra-
covníků, které podniky budou teprve získá-
vat; souhlas bude moci být vydán na základě
ekonomického rozboru situace v pracovních
silách v podniku a v příslušné oblasti.

Udělování souhlasu k provádění náboru se
může stát pro některá odvětví, oblasti, pod-
niky nebo kategorie pracovníků neúčelné.
Proto zákon připouští, aby rady krajských
národních výborů stanovily výjimky.

Ustanovení § 4 odst. 2 má na mysli souhlas
k sjednání pracovního poměru podle § 13
dekretu č. 88/1945 Sb.

K §§ 5 a 6:

Ustanovení upravují nábor, který pro pod-
niky výjimečně provádějí orgány státní
správy. Rámcově přebírají úpravu provedenou
vládním usnesením ze dne 31. července 1957
a dále ta ustanovení vládního nařízení č. 128/
1951 Sb., která se osvědčila.

Ustanovení § 5 dává možnost vládě, sboru
pověřenců a radám KNV rozhodovat o tom,
v kterých případech mají provádět nábor
orgány státní správy, a tím i možnost za-
měřovat tento nábor na nejvýznamnější a
rozhodující úseky národního hospodářství
i tento nábor postupně omezovat a zvyšovat
odpovědnost podniků.

I při náboru, který provádějí výjimečně
orgány státní správy, musí spolupracovat
hospodářské organizace, a to jak ty, pro které
se nábor provádí, tak též ty, o kterých rady
okresních národních výborů rozhodly, že
v nich má být prováděn nábor.

Zvláštní důraz klade osnova na to, aby
podniky, pro které orgány státní správy pro-
vádějí nábor, vytvořily vhodné životní a pra-
covní podmínky pro získané pracovníky.
V případě nedodržení těchto povinností bude
možno zrušit nebo snížit úkol v náboru pra-
covních sil, popřípadě zastavit nástup pra-
covníků do doby, než podnik odstraní
nedostatky. Podrobnosti upraví prováděcí
předpisy.


7

K § 7:

Stanovení povinnosti podniků hlásit výkon-
ným orgánům okresních národních výborů
volná pracovní a učební místa je nutné proto,
aby tyto orgány mohly podnikům dávat sou-
hlas k náboru pracovníků (§ 4 odst. 1), po-
případě doporučovat pracovníky na volna
místa (§ 2).

K § 8:

K zajištění dalšího růstu zaměstnanosti
v našem hospodářství je třeba organizovat
v jednotlivých oblastech zapojení žen do
pracovního procesu a tím také umožnit všem
ženám uplatnění práva na práci. Tomuto
účelu slouží plány zvyšování zaměstnanosti
žen v jednotlivých podnicích, které jsou pro
tyto podniky závazné. Stanovení těchto plánů
zvyšování zaměstnanosti žen bylo dříve
prováděno centrálně a decentralizačními
opatřeními bylo již přeneseno na rady kraj-
ských a okresních národních výborů. Zákon
pověřuje jejich stanovením rady okresních
národních výborů, pokud případně z důvodu
organizačního členění podniků (například ve
státním obchodu) nebude účelnější, aby za-
městnanost žen byla plánována krajsky.

Obdobně se upravuje pravomoc rad národ-
ních výborů v plánování pracovních míst pro
osoby se změněnou pracovní schopností.
Ustanovení odstavce 2 mění úpravu obsaže-
nou v § 55 zákona č. 55/1956 Sb., o sociálním
zabezpečení, v tom, že stanovení plánů pra-
covních míst pro osoby se změněnou pracovní
schopností se přenáší zásadně z výkonných
orgánů krajských národních výborů na rady
okresních národních výborů.

K § 9:

Vedle povinnosti získat si pracovníky mají
podniky i povinnost pečovat o jejich udržení
a vytvářet podmínky pro odstranění škodlivé
fluktuace. Je třeba, aby i národní výbory
zaměřovaly svou činnost stanovenou v § 9
zákona č. 13/1954 Sb., o národních výborech,
k stabilizování pracovních poměrů v pod-
nicích.

K § 10:

Ustanovení přebírá v podstatě úpravu vlád-
ního nařízení č. 128/1951 Sb. a decentrali-
zační opatření na základě usnesení vlády 78
dne 31. července 1957.

Rozšíření pravomoci podniků, které se
promítne podstatnou měrou i do otázek hos-
podaření s pracovními silami, bude vyžadovat

zkvalitnění a důsledné provádění dozoru na
zaměstnávání pracovníků ze strany výkonných
orgánů okresních národních výborů. S ohle-
dem na zvýšený význam dozoru pověřují se
nově výkonné orgány okresních národních
výborů pravomocí ukládat podnikům odstra-
nění nedostatků, které vyplývají z porušování
předpisů o zaměstnávání pracovníků.

K § 11:

Zabezpečování zaměstnání občanům a ná-
bor pracovníků, jakož i dozor na jejich za-
městnávání se živě dotýká hospodářských,
sociálních a kulturních zájmů pracujících a je
proto nezbytná spolupráce orgánů provádě-
jících tuto činnost s odborovou organizací.

K § 12:

Ustanovení vyjímá některé orgány z povin-
ností, které zákon ukládá podnikům a jiným
organizacím. Výjimky jsou činěny s ohledem
na zvláštní postavení jmenovaných orgánů
a s ohledem na zcela odlišný charakter vzniku
pracovních poměrů (jmenování, ustanovení,
volba). Rozsah vynětí bude blíže vymezen
prováděcími předpisy.

K §13:

Prováděcí předpisy budou zpřesňovat práva
a povinnosti podniků, orgánů státní správy
a občanů, které zákon rámcově upravuje.
V souvislosti s prováděním zákona bude též
třeba stanovit způsob a podmínky uzavírání
pracovních smluv, zejména pak při náboru,
který budou podle ustanovení § 5 provádět
výkonné orgány okresních národních výborů.
Půjde zvláště o stanovení konkrétních pra-
covních a životních podmínek pro pracovníky
(zapracování, ubytování, stravování, příspěv-
ky apod. ) a o formu uzavírání pracovních
smluv a jejich náležitosti. Tato podrobnější
úprava bude prováděna v mezích platných
pracovně právních předpisů.

K § 14:

Osnova počítá s možností nové úpravy
dosavadních předpisů o rozmisťování absol-
ventů vysokých škol a výběrových odborných
škol (vl. nař. č. 20/1952 Sb. a č. 56/1953 Sb. ).
Zatím je ještě podle vládního usnesení ze
dne 2. srpna 1957 nutné ponechat dnešní di-
rektivní rozmisťování absolventů zmíněných
škol, a to proto, aby mohly být vyrovnávány
existující rozdíly mezi potřebou a zdroji
těchto kvalifikovaných kádrů.

Již nyní je možno upustit od centrálního
způsobu rozmisťování absolventů jedenácti-


8

letých středních škol a žáků odborných a vy-
sokých škol, kteří studium nedokončili (§ 2
vl. nař. č. 56/1953 Sb. ); je účelnější je roz-
misťovat stejně jako absolventy osmiletých
středních škol podle ustanovení navrhované
osnovy.

Zmocnění pro vládu dává osnova proto, aby
k nové úpravě umisťování absolventů vyso-
kých škol a výběrových odborných škol, které
je dosud upraveno předpisy vydanými podle
zákona č. 241/1948 Sb., o prvním pětiletém
hospodářském plánu rozvoje Československé
republiky, nebylo zapotřebí dalšího zákona.

K § 15:

Mimo předpisy, kterých se zákon přímo
dotýká, je zrušeno i vládní nařízení č. 43/
1952 Sb., o rozmisťování odborných pracov-
níků, které se používalo jen v omezeném
rozsahu. Situace totiž ukázala, že i rozmisťo-
vání odborných pracovníků je možno zabez-
pečovat přesvědčovací metodou a není nutno
sahat k přidělování odborných pracovníků,
jak to upravovalo rušené vládní nařízení.

Dále se zrušuje prvá část dekretu č. 88/
1945 Sb., o všeobecné pracovní povinnosti,
které se již řadu let nepoužívá.

V Praze dne 30. července 1958.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr-předseda

Státního úřadu plánovacího:

Inž. Šimůnek v. r.

KNT 1 - 3217-58


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP