Národní shromáždění Republiky československé 1958.

II. volební období.

235.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1958

o úpravě důchodů některých odsouzených osob.

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

(1) Osobám, pravomocně odsouzeným k tres-
tu přísnějšímu než trest odnětí svobody v trvá-
ní dvou let pro úmyslný trestný čin proti
republice uvedený v hlavě I trestního zákona,
pro úmyslný trestný čin hospodářský uve-
dený v hlavě II téhož zákona, pro úmyslný
trestný čin proti majetku v socialistickém
vlastnictví nebo pro trestný čin podle zákona
na ochranu míru anebo pro obdobné trestné
činy podle zákonů dříve platných, může ko-
mise sociálního zabezpečení rady okresního
národního výboru (dále jen "komise") snížit
a ve zvláště závažných případech odejmout
důchod z důchodového zabezpečení (zaopa-
tření, pojištění).

(2) Komise může též snížit nebo odejmout
důchod pozůstalým po osobách uvedených
v odstavci 1.

§ 2

Jestliže při vzniku nároku na důchod již
uplynula doba deseti let od výkonu trestu,
jeho prominutí nebo od promlčení jeho vý-
konu, nelze důchod snížit ani odejmout. Lze
však snížit nebo odejmout důchod, který byl
přiznán před účinností tohoto zákona.


2

§3

Komise může osobám, kterým byl důchod
snížen nebo odňat, snížení nebo odnětí dů-
chodu zcela nebo zčásti prominout a přiznat
důchod až do plné zákonné výměry, jestliže
svou prací pro společnost prokázaly snahu
trestný čin odčinit nebo svědčí-li pro to jiné
důvody hodné zvláštního zřetele.

§ 4

Osobám pravomocně odsouzeným podle
dřívějších předpisů, podle nichž nárok na
důchod z důchodového zabezpečení (zaopa-
tření, pojištění) zanikl jako následek odsou-
zení, nebo pozůstalým po těchto osobách mů-
že komise přiznat z důchodového zabezpečení
důchod snížený, popřípadě důchod v plné vý-
měře.

§ 5

Byl-li důchod snížen nebo odňat podle to-
hoto zákona, neužije se ustanovení § 8 zá-
kona č. 33/1957 Sb., o sociálním zaopatření
příslušníků ozbrojených síl.

§6

(1) Působnost komisí podle tohoto zákona
- s výjimkou působnosti podle § 4 - vyko-
návají u poživatelů důchodů ze sociálního za-
opatření příslušníků ozbrojených sil orgány
stanovené ministry národní obrany a vnitra.

(2) Orgány stanovené podle odstavce 1 mo-
hou v případech uvedených v § 8 odst. 1 zák.
č. 33/1957 Sb. snížit důchod i po dobu výkonu
trestu odnětí svobody.

§ 7

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Ve všenárodní diskusi k dopisu ÚV KSČ
požadovali pracující důsledné uplatnění tříd-
ního hlediska i při provádění sociálního za-
bezpečení. Zejména kritisovali výši důchodů
osob trestaných pro protistátní činnost a
pro jiné závažné trestné činy, zejména pro
takové činy, které jsou namířeny proti so-
cialistickému vlastnictví. K těmto trestným
činům se uchylují, jak ukazují zkušenosti,
především třídní nepřátelé.

Právě tyto osoby dosáhly často vysokých
důchodů ze sociálního zabezpečení, ačkoli
svěřených a dobře placených funkcí zneužily
proti zájmům lidu. Kritika vysokých a neza-

sloužených důchodů trestaných osob vychází
ze správného hlediska, že je spravedlivé, aby
těm, kdož ohrožují vymoženosti našich pra-
cujících, byly důchody přiměřeně k jejich
vině sníženy a v závažných případech i od-
ňaty. Osobám, jimž byl důchod odňat, bude
možno v případech, kde není jinak jejich vý-
živa zajištěna, přiznat sociální důchod.

Stejně bude spravedlivé umožnit i přezkou-
mání důchodů odvozených z nároků odsouze-
ných osob, neboť naše soustava sociálního za-
bezpečení je založena na zásadě, že výše
odvozených důchodů závisí na výsledcích
práce živitele rodiny.


3

Náš právní rád nemá ustanovení, která by
umožnila snížit nebo odejmout důchody po-
trestaných osob. Tuto mezeru v našem práv-
ním řádě má vyplnit navrhovaný zákon, který
navazuje na úpravu umožňující omezit dů-
chody význačným představitelům dřívějšího
politického a hospodářského zřízení, obsaže-
nou v současně předkládané osnově zákona
o některých změnách v sociálním zabezpečení.

Navržený zákon spočívá na těchto zása-
dách:

1. snížit lze důchody, jestliže oprávněná oso-
ba se dopustila deliktů ohrožujících zákla-
dy a bezpečnost republiky, její hospodář-
skou soustavu nebo trestných činů ohrožu-
jících socialistické vlastnictví, zejména
rozkrádání a úmyslné poškozování národní-
ho a družstevního majetku, a jiných po-
dobných trestných činů, jako je např. obec-
né ohrožení směřující proti majetku v so-
cialistickém vlastnictví. Podmínkou je, že
byl uložen trest přísnější než trest odnětí
svobody na dva roky, čímž jsou vyjádřeny
vysoká společenská nebezpečnost a profil
pachatele.

2. Možnost snížit nebo odejmout důchod za-
niká, jestliže od odpykání trestu do vzniku
nároku na důchod uplynula doba delší de-
seti let, V této době má pachatel příleži-
tost přispět podle svých možností k odči-
nění následků svého činu a dokázat tak, že
změnil svůj postoj vůči společnosti.

3. Bude možno snížit nebo odejmout důchody
jak osobám, které budou odsouzeny za
účinnosti navrhovaného zákona, tak oso-
bám odsouzeným dříve. Přitom důchody
vyměřené před účinností zákona bude
možno přezkoumat, i když uplynulo 10 roků
od výkonu trestu a tak důsledně odstranit
nezaslouženě vysoké důchody.

4. I v případech, kdy byl důchod snížen nebo
odňat, může kdykoli v budoucnu být při-
znán nebo zvýšen důchod, a to až do plné
zákonné výměry. Osnova tu vychází nejen

z toho, že se mohou měnit osobní poměry
důchodců, ale i jejich postoj ke společ-
nosti.

5. Nová úprava umožňuje i přezkoumání těch
případů, kdy podle starších předpisů (sta-
rý trestní zákon, retribuční dekret, zákon
na ochranu republiky, zákon o vojenských
požitcích zaopatřovacích) mělo někdy od-
souzení za následek ztrátu důchodu z dů-
chodového pojištění (zaopatření) a dokonce
i práva jej znovu nabýt. Zatím bylo možno
tyto případy řešit jen cestou milosti pre-
sidenta republiky.

6. Rozhodování o úpravě důchodů svěřuje
zákon komisím sociálního zabezpečení rad
národních výborů, které budou zřízeny zá-
konem o některých změnách v sociálním
zabezpečení. Tím, že se rozhodování svě-
řuje orgánům národních výborů, se záro-
veň vytvářejí předpoklady, aby se při úpra-
vě důchodů vycházelo z důkladné znalosti
poměrů odsouzeného i jeho rodinných pří-
slušníků. U rodinných příslušníků budou
komise přihlížet též k postoji těchto osob
ke společnosti, i k jejich vztahu k trestné
činnosti odsouzeného.

7. Navrhovaná úprava se vztahuje též na dů-
chody ze sociálního zaopatření příslušníků
ozbrojených sil, pro něž z povahy věci vy-
plývá, že o nich nemohou rozhodovat or-
gány národních výborů, nýbrž že úpravu
těchto důchodů je třeba svěřit orgánům
ministerstva národní obrany a minister-
stva vnitra.

Pokud jde o poměr navrhované úpravy
k § 8 zákona č. 33/1957 Sb., bude této
úpravy užíváno ke snížení důchodu o více
než o polovinu nebo k jeho odnímání v pří-
padech uvedených v § 1 návrhu zákona.
V ostatních případech, jichž se týká § 8
odst. 1 zákona č. 33/1957 Sb., umožňuje
navrhovaný zákon snížit důchod i po dobu
výkonu trestu odnětí svobody.

Navrhovaný zákon si nevyžádá zvýšených
nákladů.

V Praze dne 6. června 1958.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr spravedlnosti:
Dr. Škoda v. r.

KNT 1 - 3147-58


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP