Národní shromáždění Republiky československé 1958.

II. volební období.

227.

Zpráva

výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,

zdravotního, ústavně-právního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1958 (tisk 215).

Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 18. března až 4. dubna 1958 podle
jednotlivých kapitol státní rozpočet na rok
1958 a vládní návrh rozpočtového zákona na
rok 1958.

Státní rozpočet zabezpečuje finanční pro-
středky pro další hospodářskou výstavbu
země a pro další zvyšování hmotné a kulturní
úrovně pracujících a upevnění hospodářské
moci a síly státu. Další úspěšný rozvoj ná-
rodního hospodářství a rychlý růst národního
důchodu vyžadují však zvýšené ekonomické
účinnosti řízení národního hospodářství. Je
proto třeba mobilisovat všechny nevyužité
reservy a možnosti, siřeji rozvinout iniciati-
vu pracujících zejména zaváděním nové tech-
niky, snižováním materiálových nákladů,
zvyšováním růstu produktivity práce a zvy-
šováním efektivnosti investiční výstavby a
zahraničního obchodu. Proto byla největší
pozornost věnována těm ministerstvům, kte-
rá mají stěžejní postavení v našem hospo-
dářství.

Poslanci ve svých diskusních příspěvcích
se zabývali zejména problémy rozvinutí do-
mácí palivové, surovinové a energetické zá-
kladny pro uspokojení stále se zvyšujících
potřeb celého našeho národního hospodářství.

Ve strojírenské výrobě potom úkolem zvýšit
technickou úroveň všech odvětví národního
hospodářství a zabezpečit nezbytnými fondy
náš vývoz a uspokojovat ve větší míře poža-
davky pracujících. V dopravě byla věnována
pozornost velkým úkolům, které připadají
naší dopravě. Těmto úkolům musí napomáhat
zvyšování technické úrovně dopravy a to ze-
jména rozšiřováním elektrifikace železnic.
Ve stavebnictví je hlavní úkol zabezpečit
rychlé tempo růstu investiční výstavby ze-
jména důležitých staveb a v důležitých kra-
jích. Diskutováno bylo rovněž o zvyšování
ekonomické účinnosti řízení národního hos-
podářství s přípravou nových metod pláno-
vání a financování a s dalším zvyšováním
pravomoci národních výborů, zvyšování pro-
duktivity práce a zjednodušování administra-
tivy. Velká pozornost byla věnována problé-
mům našeho zemědělství v důsledku urych-
leného procesu socialisace naší vesnice a
opatřením, která znamenají zvýšení a zhos-
podárnění zemědělské výroby.

Při projednávání rozpočtů krajů, k němuž
byla zvolena zvláštní komise rozpočtového a
hospodářského výboru, bylo diskutováno
o hospodaření národních výborů a poslanci
v tom směru přinesli řadu připomínek.


2

Velkými částkami rozpočtu je vyjádřena
péče našeho státu o kulturní a sociální opa-
tření pracujících. Od roku 1955 vzrostly vý-
daje na kulturní a sociální opatření o 45, 4 %.
Je zajištěna další výstavba škol, rozšiřují se
zařízení pro stravování dětí, družiny mládeže,
dětské útulky, mateřské školy apod. Rozpočet
zabezpečuje provoz divadel, biografů, rozší-
ření osvětových besed a lidových knihoven.
Ve zdravotnictví je zabezpečeno rozšíření
počtu lůžek ve zdravotnických zařízeních a
rozšíření zdravotnických služeb. Poslanci
upozornili na nutnost vyvinutí většího úsilí
v boji proti zneužívání výhod národního po-
jištění.

Státní rozpočet na rok 1958 jako všechny
minulé rozpočty našeho lidově demokratic-
kého státu jsou zaměřeny na mírové budo-
vání a vyjadřují pevné předsevzetí našeho
lidu, výstavbou socialismu v naší vlasti co
nejvíc přispět k upevnění míru na celém svě-
tě. Velká většina lidstva na celém světě je
pro odstranění nebezpečí nové války, pro
zastavení šíleného zbrojení a pokusů s ato-
movými zbraněmi a pro nastolení míru a spo-
lupráce mezi národy. Tímto směrem se ubírá
naše zahraniční politika za podpory všeho
pracujícího lidu. Dokladem mírového úsilí
naší republiky je skutečnost, že výdaje na

obranu a bezpečnost rok od roku klesají.
Přesto však musí naše republika z důvodu
horečného zbrojení imperialistických států
bedlivě střežit svoji bezpečnost a rozpočet jí
k tomu dává přiměřené prostředky.

Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť cenné kritické příspěvky, které smě-
řovaly k odstranění nedostatků, které se
v našem hospodářství vyskytují, a na řadě
konkrétních případů ukázali též na naše
úspěšné budování. Kromě toho poslanci hod-
notili, zda finanční prostředky vynakládané
k splnění úkolů jsou dostatečné, zda je jich
hospodárně využíváno a jak jsou zajišťovány
předpoklady pro plnění akumulace a daní do
státní pokladny.

Výbory pověřené projednáváním jednotli-
vých kapitol státního rozpočtu na rok 1958
je projednaly a schválily a pověřily předsedu
rozpočtového výboru a hlavního zpravodaje
poslance Valo, aby vypracovali společnou
zprávu pro Národní shromáždění. Výbory
ústavně-právní a rozpočtový a hospodářský
projednaly vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1958. Výbory Národního shromáždění
doporučují vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1958 a státní rozpočet na rok 1958
Národnímu shromáždění ke schválení.

V Praze dne 4. dubna 1958.

Josef Štětka v. r.,

předseda výboru rozpočtového
a hospodářského.

Jozef Valo v. r.,
hlavní zpravodaj.


3

Přehled

projednávání státního rozpočtu na rok 1958
ve výborech Národního shromáždění.

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

Kulturní

Ministerstvo školství a kultury

Homola

 

Československá akademie věd

akademik Trávníček

 

Slovenská akademie věd

Lörincz

 

Československá tisková kancelář

Šafařík

 

Čs. výbor pro rozhlas a televisi

Bernášková

 

Správa Pražského hradu a přičleněných

Sukupová

 

nemovitostí

 

Rozpočtový

Státní úřad statistický

Ing. Lederer

a hospodářský

Ústřední ústav geologický

Holička

 

Ústřední správa geodesie a kartografie

Ing. Čtvrtníček

 

Ministerstvo energetiky

Štyndl

 

Ústřední správa vodního hospodářství

Fleyberk

 

Ministerstvo spotřebního průmyslu

Václavíková

 

Ministerstvo vnitřního obchodu

Hrůzová

 

Ministerstvo chemického průmyslu

Ing. Goppoldová

 

Úřad pro vynálezy a normalisaci

Toman

 

Ministerstvo zahraničního obchodu

Komárek František

 

Ministerstvo místního hospodářství

Malina

 

Ministerstvo stavebnictví

Wait

 

Státní výbor pro výstavbu

Ing. Litvaj

 

Ústřední správa pro bytovou a občanskou

 
 

výstavbu

Ing. Litvaj

 

Ministerstvo dopravy

Gemrot

 

Ministerstvo spojů

Růzha

 

Ministerstvo paliv

Ing. Bauer

 

Ústřední báňský úřad

Ing. Šiška

 

Ministerstvo těžkého strojírenství

Vaverka

 

Ministerstvo přesného strojírenství

Šimánek

     
 

Ministerstvo automobilového průmyslu

 
 

a zemědělských strojů

Toman

 

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných

 
 

dolů

Ing. Voborský

 

Státní úřad plánovací

Dr. Hulínský

 

Ministerstvo financí

Tymeš

 

Všeobecná pokladní správa

Tymeš

 

- o -

 
 

Rozpočty krajů

Štambera


4

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

Ústavně-právní

President republiky a kancelář presidenta
republiky

Zedník Josef

 

Národní shromáždění

Marečková

 

Slovenská národní rada

Mĺkvy

 

Předsednictvo vlády

Rovný

 

Předsednictvo sboru pověřenců

Leščišin

 

Ministerstvo spravedlnosti

Červený

 

Generální prokuratura

Zach

 

Ministerstvo vnitra

Vodička

 

Ministerstvo národní obrany

Chalánek

 

Ministerstvo státní kontroly

Mráz

Zahraniční

Ministerstvo zahraničních věcí

Hodinová-Spurná

Zdravotní

Ministerstvo zdravotnictví

Myška

 

Státní úřad sociálního zabezpečení..

Mátl

 

Nemocenské pojištění zaměstnanců

Valo

 

Nemocenské pojištění členů výrobních
družstev

Valo

Zemědělský

Ministerstvo zemědělství a lesního
hospodářství

Pěšák

 

Čs. akademie zemědělských věd

akademik Simon

 

Ministerstvo potravinářského průmyslu
a výkupu zemědělských výrobků

Podola

Statistický přehled.

Výborových schůzí bylo 24.

Zpravodajů 50.

Debaty se zúčastnilo 466 řečníků

18 ministrů
l pověřenec
12 náměstků ministrů
18 zástupců úřadů
25 expertů.

Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:

ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství, Československá akademie zemědělských
věd, ministerstvo potravinářského průmyslu a výkupu zemědělských výrobků, minister-
stvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury, Československá akademie věd,
Slovenská akademie věd, Československá tisková kancelář, Čs. výbor pro rozhlas a televisi,
správa Pražského hradu a přičleněných nemovitostí, ministerstvo zdravotnictví, Státní
úřad sociálního zabezpečení, nemocenské pojištění zaměstnanců, nemocenské pojištění
členů výrobních družstev, president republiky a Kancelář presidenta republiky, Národní
shromáždění, Slovenská národní rada, předsednictvo vlády, předsednictvo sboru pově-
řenců, ministerstvo spravedlnosti, generální prokuratura, ministerstvo vnitra, minister-
stvo národní obrany, ministerstvo státní kontroly a rozpočtový zákon na rok 1958.


5

Rozpočtový zákon na rok 1958

ze dne 1958.

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§1
Cíle státního rozpočtu

Finanční prostředky jsou stanoveny stát-
ním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu. Jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu. Slouží k hospodárnému splnění
všech úkolů státního plánu rozvoje národní-
ho hospodářství, k urychlení rozvoje výrob-
ních sil především v těžkém průmyslu, k pod-
statnému vzestupu zemědělské výroby a roz-
voje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby, k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrov-
ně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o za-
chování míru. K dosažení těchto cílů je třeba
ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu
jako jediného hospodáře a společenského
vlastníka všeho národního bohatství na ří-
zení hospodářství a správě státu pro zabez-
pečení dalšího růstu národního důchodu.

§ 2

Stanovení výše státního
rozpočtu

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 94. 725, 167. 000 Kčs, celkové
výdaje částkou 94. 530, 552. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 194, 615. 000 Kčs; v rámci
státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet
Slovenska příjmy částkou 15. 824, 128. 000 Kčs
a výdaje částkou 17. 516, 836. 000 Kčs; Sloven-
ská národní rada může zvýšit příjmy nad sta-
novenou částku a o tutéž částku i výdaje.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejíchž příjmy i vý-
daje činí 31. 025, 377. 000 Kčs; zůstatek roz-
počtových prostředků, který u národních vý-
borů přechází do roku 1959, se určuje část-
kou 441, 800. 000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů podíly na státních příjmech.

§3

Hospodaření podle státního
rozpočtu

(1) Výdaje mohou být uskutečňovány jen
do výše částek stanovených ve státním roz-
počtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění výdaje
nezbytného pro národní hospodářství a ne-
krytého ve státním rozpočtu, zajistí-li jeho
úhradu vyššími příjmy nebo úsporami na
jiných výdajích ve státním rozpočtu, popří-
padě odsunutím jiného, méně naléhavého
výdaje. Obdobně může vláda povolit snížení
některého příjmu státního rozpočtu, jestliže
toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu
státního rozpočtu nebo snížením výdajů.

§ 4
Odpovědnost za hospodařeni

Vláda a každý její člen, sbor pověřenců a
každý jeho člen, vedoucí ostatních ústřed-
ních úřadů a rady národních výborů, jakož
i vedoucí odborů a správ rad národních vý-
borů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou všechny plánovaně úkoly
splněny hospodárně, že budou zjišťovány a
využívány reservy v rozvíjejícím se hospo-
dářství, že příjmových částek státního roz-
počtu bude při nejmenším dosaženo a výda-
jové částky nebudou - s výjimkou případů
přípustných podle tohoto zákona - překro-
čeny.

§5

Časové použiti rozpočtových
prostředků

(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1958, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.

(2) Úhrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou být uskuteč-
něny z rozpočtu na rok 1958, nesmí být od-
sunuta k tíži rozpočtových prostředků příští-
ho roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě výdajů
splatných po 31. prosinci 1958 nebo tvořit
jakýmkoliv způsobem reservy z úspor na
rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6

Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření

(1) U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-


6

koňů Slovenské národní rady, vládních na-
řízení, vládních usnesení, nařízení sboru po-
věřenců, usnesení sboru pověřenců, nařízení
ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a
u všech opatření ústředních úřadů, jakož
i u návrhů usnesení národních výborů a je-
jich rad musí být s největší odpovědností
zváženy a v návrzích vyjádřeny také jejich
důsledky hospodářské a finanční. Důsledky
těchto opatření, zejména pro výdaje popří-
padě pro příjmy státního rozpočtu, pro bi-
lanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro
úvěrový plán, je třeba vyčíslit a výpočet při-
pojit k návrhu opatření. Při každém navrho-
vaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho
povaha připouští zavedení nových rozpočto-
vých příjmů, a v kladném případě musí být
tyto nové příjmy vždy navrženy.

(2) u všech opatření, uvedených v odstav-
ci 1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují pří-
jmy státního rozpočtu, musí být zároveň sta-
novena úhrada zvýšeného výdaje nebo ná-
hrada úbytku příjmů.

§ 7

Nepřípustnost započtení
pohledáve k vůči státu

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.

§8

Doplňkově rozpočty národních
výborů

(1) Jestliže národní výbor dosáhl nebo
určitě dosáhne vyšších příjmů, než stanovil
jeho rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtova-
ných výdajích, při čemž plnění všech jeho
plánovaných úkolů je zajištěno, může sesta-
vit doplňkový rozpočet.

(2) K získání vyšších příjmů jako zdrojů
pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní vý-
bory především služby a místní výrobu a vy-
tvářejí tak podmínky pro další rozvoj hos-
podářství a kultury ve svém obvodu a tím
k rozšíření své hospodářské základny.

(3) Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.

(4) Doplňkový rozpočet národního výboru
nižšího stupně schvaluje rada národního vý-
boru vyššího stupně.

(5) Podrobnosti upraví ministr financí
směrnicemi, v nichž stanoví též postup při
převodu nevyčerpaných prostředků doplňko-
vých rozpočtů do příštího roku. Ve směrni-
cích může též povolit odchylku z ustanovení
odstavce 4.

§ 9

Zatímní vedení státního hospo-
dařění v roce 1959

Vláda učiní vhodná opatření pro státní
hospodaření v době od 1. ledna 1959 do vy-
hlášení rozpočtového zákona na rok 1959, ne-
bude-li rozpočtový zákon na uvedený rok
vyhlášen před 1. lednem 1959. Pro toto ob-
dobí platí obdobně ustanovení §§ 4, 6, 7, 8
a 12.

§ 10

Záruky národních výborů

Ustanovení § 10 odst. 2 zákona č. 83/1952
Sb., o rozpočtech národních výborů se zru-
šuje a nahrazuje tímto zněním:

,,Národní výbory se mohou zaručovat jen
za závazky podřízených podniků a jen do výše
úměrné svým příjmům z hospodářské čin-
nosti; podrobnosti upraví ministerstvo financí.
Za jiné závazky se mohou národní výbory za-
ručovat jen podle zvláštních předpisů. "

§11

Fondy dlouhodobého úvěru
pro výrobní družstva

(1) Vládní nařízení č. 108/1953 Sb., o fon-
dech dlouhodobého úvěru pro výrobní a spo-
třební družstva, se zrušuje.

(2) Organisaci, úkoly a hospodaření fondů
dlouhodobého úvěru pro organisace výrob-
ního družstevnictví upravují statuty, které
vydá ministr financí v dohodě s předsedou
Ústředního svazu výrobních družstev pro
fondy v českých krajích a pověřenec financí
v dohodě s předsedou Slovenského svazu vý-
robních družstev pro fondy na Slovensku.

Závěrečná ustanovení

§12

(1) Vláda se zmocňuje, aby k úhradě závaz-
ků z let minulých použila finančních přebyt-
ků hospodaření let minulých.

(2) Ministr financí se zmocňuje

a) vydat směrnice pro hospodaření podle
státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to
zejména pokud jde o používání rozpočto-
vých prostředků, úhradu výdajů na nové
úkoly ukládané národním výborům, vázání
rozpočtových prostředků určených na
úhradu úkolů, které odpadly, a o postup
při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Při-
tom může ministr financí povolit odchyl-
ku z ustanovení § 5 odst. 1;


7

b) upravit používání nadplánových zisků a
uhrazování neplánovaných a nadplánových
ztrát hospodářských organisací státního
socialistického sektoru;

e) stanovit výjimky a odchylky z ustanovení
zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě finan-
cování národních a komunálních podniků,
a z předpisů podle něho vydaných a sta-

novit, že se ustanovení těchto předpisů
použije v rozsahu, který zároveň určí, na
ostatní organisace socialistického sek-
toru.

§ 13

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1958; provedou jej ministr financí a ostat-
ní členové vlády.

1. příloha zákona č. /1958 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1958.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

80. 405. 757

Hospodářství ........

45. 316. 618

   

Kulturní a sociální opatření..

36. 927, 206

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva .........

11. 312, 459

Obrana a bezpečnost .....

8. 933. 202

Ostatní příjmy .......

3. 006, 951

Správa ..........

3. 353. 526

       

Úhrn...

94. 725, 167

Úhrn...

94. 530. 552

Přebytek........194. 615. 000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od hospodářských organi-

     

sací ...........

3. 243, 064

Hospodářství ........

12. 205, 416

Místní daně a poplatky....

835, 647

Kulturní a sociální opatření..

16. 958, 955

Ostatní příjmy .......

1. 917. 007

Správa ..........

1. 861, 006

Podíly na státních příjmech..

5. 134, 848

   

Příděl z ústředního rozpočtu..

19. 894, 811

   

Úhrn...

31. 025, 377

Úhrn.

31. 025. 377


8

2. příloha zákona č. /1958 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)

Kra]

Vlastni
příjmy

Podíly
na státních
příjmech

Přiděly
z ústřed.
rozpočtu

Úhrn
přijmu

Úhrn
výdajů

Praha ONV .....

590. 795

666, 041

668, 372

1. 945, 208

1. 945, 208

 

         

Pražský ......

530, 273

481, 551

1. 467, 895

2. 479, 719

2. 479, 719

           

Českobudějovický...

240, 110

186, 192

918, 348

1. 344, 650

1. 344, 650

Plzeňský ......

262, 118

223, 204

1. 012, 302

1. 497, 624

1. 497, 624

           

Karlovarský.....

182, 428

81, 245

924, 033

1. 187, 706

1. 187, 706

           

Ústecký.......

322, 997

195, 931

1. 287, 866

1. 806, 794

1. 806, 794

           

Liberecký .....

248, 514

198, 729

706, 600

1. 153, 843

1. 153, 843

           

Hradecký ......

266, 089

269, 026

713, 571

1. 248, 686

1. 248, 686

           

Pardubický .....

197, 839

171. 340

686, 352

1. 055, 531

1. 055, 531

           

Jihlavský ......

203, 398

191, 529

719, 196

1. 114, 123

1. 114, 123

           

Brněnský ......

510, 177

446, 300

1. 150, 430

2. 106, 907

2. 106, 907

Olomoucký .....

267, 998

296, 441

845, 351

1. 409, 790

1. 409, 790

           

Gottwaldovský....

243, 778

242, 453

704, 237

1. 190, 468

1. 190, 468

Ostravský, ......

432, 340

281, 580

1. 848, 833

2. 562, 753

2. 562, 753

           

K. Vary MěNV....

21, 468

11, 793

59, 530

92, 791

92, 791

M. Lázně MěNV...

8, 702

5, 648

15, 561

29, 911

29, 911

F. Lázně MěNV...

1, 494

645

12, 190

14, 329

14, 329

ČESKÉ KRAJE....

4. 530, 518

3. 949, 648

13. 760, 667

22. 240, 833

22. 240, 833

SLOVENSKÉ KRAJE..

1. 465, 200

1. 185, 200

6. 134, 144

8. 784, 544

8. 784, 544

ČSR .......

5. 995, 718

5. 134, 848

19. 894, 611

31. 025, 377

31. 025, 377

           

KNT 01 - 3096-58


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP