Národní shromáždění Republiky československé 1958.
II. volební období.
227.
Zpráva
výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,
zdravotního, ústavně-právního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1958 (tisk 215).
Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 18. března až 4. dubna 1958 podle
jednotlivých kapitol státní rozpočet na rok
1958 a vládní návrh rozpočtového zákona na
rok 1958.
Státní rozpočet zabezpečuje finanční pro-
středky pro další hospodářskou výstavbu
země a pro další zvyšování hmotné a kulturní
úrovně pracujících a upevnění hospodářské
moci a síly státu. Další úspěšný rozvoj ná-
rodního hospodářství a rychlý růst národního
důchodu vyžadují však zvýšené ekonomické
účinnosti řízení národního hospodářství. Je
proto třeba mobilisovat všechny nevyužité
reservy a možnosti, siřeji rozvinout iniciati-
vu pracujících zejména zaváděním nové tech-
niky, snižováním materiálových nákladů,
zvyšováním růstu produktivity práce a zvy-
šováním efektivnosti investiční výstavby a
zahraničního obchodu. Proto byla největší
pozornost věnována těm ministerstvům, kte-
rá mají stěžejní postavení v našem hospo-
dářství.
Poslanci ve svých diskusních příspěvcích
se zabývali zejména problémy rozvinutí do-
mácí palivové, surovinové a energetické zá-
kladny pro uspokojení stále se zvyšujících
potřeb celého našeho národního hospodářství.
Ve strojírenské výrobě potom úkolem zvýšit
technickou úroveň všech odvětví národního
hospodářství a zabezpečit nezbytnými fondy
náš vývoz a uspokojovat ve větší míře poža-
davky pracujících. V dopravě byla věnována
pozornost velkým úkolům, které připadají
naší dopravě. Těmto úkolům musí napomáhat
zvyšování technické úrovně dopravy a to ze-
jména rozšiřováním elektrifikace železnic.
Ve stavebnictví je hlavní úkol zabezpečit
rychlé tempo růstu investiční výstavby ze-
jména důležitých staveb a v důležitých kra-
jích. Diskutováno bylo rovněž o zvyšování
ekonomické účinnosti řízení národního hos-
podářství s přípravou nových metod pláno-
vání a financování a s dalším zvyšováním
pravomoci národních výborů, zvyšování pro-
duktivity práce a zjednodušování administra-
tivy. Velká pozornost byla věnována problé-
mům našeho zemědělství v důsledku urych-
leného procesu socialisace naší vesnice a
opatřením, která znamenají zvýšení a zhos-
podárnění zemědělské výroby.
Při projednávání rozpočtů krajů, k němuž
byla zvolena zvláštní komise rozpočtového a
hospodářského výboru, bylo diskutováno
o hospodaření národních výborů a poslanci
v tom směru přinesli řadu připomínek.
2
Velkými částkami rozpočtu je vyjádřena
péče našeho státu o kulturní a sociální opa-
tření pracujících. Od roku 1955 vzrostly vý-
daje na kulturní a sociální opatření o 45, 4 %.
Je zajištěna další výstavba škol, rozšiřují se
zařízení pro stravování dětí, družiny mládeže,
dětské útulky, mateřské školy apod. Rozpočet
zabezpečuje provoz divadel, biografů, rozší-
ření osvětových besed a lidových knihoven.
Ve zdravotnictví je zabezpečeno rozšíření
počtu lůžek ve zdravotnických zařízeních a
rozšíření zdravotnických služeb. Poslanci
upozornili na nutnost vyvinutí většího úsilí
v boji proti zneužívání výhod národního po-
jištění.
Státní rozpočet na rok 1958 jako všechny
minulé rozpočty našeho lidově demokratic-
kého státu jsou zaměřeny na mírové budo-
vání a vyjadřují pevné předsevzetí našeho
lidu, výstavbou socialismu v naší vlasti co
nejvíc přispět k upevnění míru na celém svě-
tě. Velká většina lidstva na celém světě je
pro odstranění nebezpečí nové války, pro
zastavení šíleného zbrojení a pokusů s ato-
movými zbraněmi a pro nastolení míru a spo-
lupráce mezi národy. Tímto směrem se ubírá
naše zahraniční politika za podpory všeho
pracujícího lidu. Dokladem mírového úsilí
naší republiky je skutečnost, že výdaje na
obranu a bezpečnost rok od roku klesají.
Přesto však musí naše republika z důvodu
horečného zbrojení imperialistických států
bedlivě střežit svoji bezpečnost a rozpočet jí
k tomu dává přiměřené prostředky.
Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť cenné kritické příspěvky, které smě-
řovaly k odstranění nedostatků, které se
v našem hospodářství vyskytují, a na řadě
konkrétních případů ukázali též na naše
úspěšné budování. Kromě toho poslanci hod-
notili, zda finanční prostředky vynakládané
k splnění úkolů jsou dostatečné, zda je jich
hospodárně využíváno a jak jsou zajišťovány
předpoklady pro plnění akumulace a daní do
státní pokladny.
Výbory pověřené projednáváním jednotli-
vých kapitol státního rozpočtu na rok 1958
je projednaly a schválily a pověřily předsedu
rozpočtového výboru a hlavního zpravodaje
poslance Valo, aby vypracovali společnou
zprávu pro Národní shromáždění. Výbory
ústavně-právní a rozpočtový a hospodářský
projednaly vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1958. Výbory Národního shromáždění
doporučují vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1958 a státní rozpočet na rok 1958
Národnímu shromáždění ke schválení.
V Praze dne 4. dubna 1958.
Josef Štětka v. r.,
předseda výboru rozpočtového
a hospodářského.
Jozef Valo v. r.,
hlavní zpravodaj.
3
Přehled
projednávání státního rozpočtu na rok 1958
ve výborech Národního shromáždění.
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
Kulturní |
Ministerstvo školství a kultury |
Homola |
  |
Československá akademie věd |
akademik Trávníček |
  |
Slovenská akademie věd |
Lörincz |
  |
Československá tisková kancelář |
Šafařík |
  |
Čs. výbor pro rozhlas a televisi |
Bernášková |
  |
Správa Pražského hradu a přičleněných |
Sukupová |
  |
nemovitostí |
  |
Rozpočtový |
Státní úřad statistický |
Ing. Lederer |
a hospodářský |
Ústřední ústav geologický |
Holička |
  |
Ústřední správa geodesie a kartografie |
Ing. Čtvrtníček |
  |
Ministerstvo energetiky |
Štyndl |
  |
Ústřední správa vodního hospodářství |
Fleyberk |
  |
Ministerstvo spotřebního průmyslu |
Václavíková |
  |
Ministerstvo vnitřního obchodu |
Hrůzová |
  |
Ministerstvo chemického průmyslu |
Ing. Goppoldová |
  |
Úřad pro vynálezy a normalisaci |
Toman |
  |
Ministerstvo zahraničního obchodu |
Komárek František |
  |
Ministerstvo místního hospodářství |
Malina |
  |
Ministerstvo stavebnictví |
Wait |
  |
Státní výbor pro výstavbu |
Ing. Litvaj |
  |
Ústřední správa pro bytovou a občanskou |
  |
  |
výstavbu |
Ing. Litvaj |
  |
Ministerstvo dopravy |
Gemrot |
  |
Ministerstvo spojů |
Růzha |
  |
Ministerstvo paliv |
Ing. Bauer |
  |
Ústřední báňský úřad |
Ing. Šiška |
  |
Ministerstvo těžkého strojírenství |
Vaverka |
  |
Ministerstvo přesného strojírenství |
Šimánek |
  |   |   |
  |
Ministerstvo automobilového průmyslu |
  |
  |
a zemědělských strojů |
Toman |
  |
Ministerstvo hutního průmyslu a rudných |
  |
  |
dolů |
Ing. Voborský |
  |
Státní úřad plánovací |
Dr. Hulínský |
  |
Ministerstvo financí |
Tymeš |
  |
Všeobecná pokladní správa |
Tymeš |
  |
- o - |
  |
  |
Rozpočty krajů |
Štambera |
4
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
Ústavně-právní |
President republiky a kancelář presidenta |
Zedník Josef |
  |
Národní shromáždění |
Marečková |
  |
Slovenská národní rada |
Mĺkvy |
  |
Předsednictvo vlády |
Rovný |
  |
Předsednictvo sboru pověřenců |
Leščišin |
  |
Ministerstvo spravedlnosti |
Červený |
  |
Generální prokuratura |
Zach |
  |
Ministerstvo vnitra |
Vodička |
  |
Ministerstvo národní obrany |
Chalánek |
  |
Ministerstvo státní kontroly |
Mráz |
Zahraniční |
Ministerstvo zahraničních věcí |
Hodinová-Spurná |
Zdravotní |
Ministerstvo zdravotnictví |
Myška |
  |
Státní úřad sociálního zabezpečení.. |
Mátl |
  |
Nemocenské pojištění zaměstnanců |
Valo |
  |
Nemocenské pojištění členů výrobních |
Valo |
Zemědělský |
Ministerstvo zemědělství a lesního |
Pěšák |
  |
Čs. akademie zemědělských věd |
akademik Simon |
  |
Ministerstvo potravinářského průmyslu |
Podola |
Statistický přehled.
Výborových schůzí bylo 24.
Zpravodajů 50.
Debaty se zúčastnilo 466 řečníků
18 ministrů
l pověřenec
12 náměstků ministrů
18 zástupců úřadů
25 expertů.
Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:
ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství, Československá akademie zemědělských
věd, ministerstvo potravinářského průmyslu a výkupu zemědělských výrobků, minister-
stvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury, Československá akademie věd,
Slovenská akademie věd, Československá tisková kancelář, Čs. výbor pro rozhlas a televisi,
správa Pražského hradu a přičleněných nemovitostí, ministerstvo zdravotnictví, Státní
úřad sociálního zabezpečení, nemocenské pojištění zaměstnanců, nemocenské pojištění
členů výrobních družstev, president republiky a Kancelář presidenta republiky, Národní
shromáždění, Slovenská národní rada, předsednictvo vlády, předsednictvo sboru pově-
řenců, ministerstvo spravedlnosti, generální prokuratura, ministerstvo vnitra, minister-
stvo národní obrany, ministerstvo státní kontroly a rozpočtový zákon na rok 1958.
5
Rozpočtový zákon na rok 1958
ze dne 1958.
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§1
Cíle státního rozpočtu
Finanční prostředky jsou stanoveny stát-
ním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu. Jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu. Slouží k hospodárnému splnění
všech úkolů státního plánu rozvoje národní-
ho hospodářství, k urychlení rozvoje výrob-
ních sil především v těžkém průmyslu, k pod-
statnému vzestupu zemědělské výroby a roz-
voje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby, k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrov-
ně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o za-
chování míru. K dosažení těchto cílů je třeba
ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu
jako jediného hospodáře a společenského
vlastníka všeho národního bohatství na ří-
zení hospodářství a správě státu pro zabez-
pečení dalšího růstu národního důchodu.
§ 2
Stanovení výše státního
rozpočtu
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 94. 725, 167. 000 Kčs, celkové
výdaje částkou 94. 530, 552. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 194, 615. 000 Kčs; v rámci
státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet
Slovenska příjmy částkou 15. 824, 128. 000 Kčs
a výdaje částkou 17. 516, 836. 000 Kčs; Sloven-
ská národní rada může zvýšit příjmy nad sta-
novenou částku a o tutéž částku i výdaje.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejíchž příjmy i vý-
daje činí 31. 025, 377. 000 Kčs; zůstatek roz-
počtových prostředků, který u národních vý-
borů přechází do roku 1959, se určuje část-
kou 441, 800. 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů podíly na státních příjmech.
§3
Hospodaření podle státního
rozpočtu
(1) Výdaje mohou být uskutečňovány jen
do výše částek stanovených ve státním roz-
počtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění výdaje
nezbytného pro národní hospodářství a ne-
krytého ve státním rozpočtu, zajistí-li jeho
úhradu vyššími příjmy nebo úsporami na
jiných výdajích ve státním rozpočtu, popří-
padě odsunutím jiného, méně naléhavého
výdaje. Obdobně může vláda povolit snížení
některého příjmu státního rozpočtu, jestliže
toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu
státního rozpočtu nebo snížením výdajů.
§ 4
Odpovědnost za hospodařeni
Vláda a každý její člen, sbor pověřenců a
každý jeho člen, vedoucí ostatních ústřed-
ních úřadů a rady národních výborů, jakož
i vedoucí odborů a správ rad národních vý-
borů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou všechny plánovaně úkoly
splněny hospodárně, že budou zjišťovány a
využívány reservy v rozvíjejícím se hospo-
dářství, že příjmových částek státního roz-
počtu bude při nejmenším dosaženo a výda-
jové částky nebudou - s výjimkou případů
přípustných podle tohoto zákona - překro-
čeny.
§5
Časové použiti rozpočtových
prostředků
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1958, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.
(2) Úhrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou být uskuteč-
něny z rozpočtu na rok 1958, nesmí být od-
sunuta k tíži rozpočtových prostředků příští-
ho roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě výdajů
splatných po 31. prosinci 1958 nebo tvořit
jakýmkoliv způsobem reservy z úspor na
rozpočtových prostředcích není přípustno.
§ 6
Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření
(1) U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-
6
koňů Slovenské národní rady, vládních na-
řízení, vládních usnesení, nařízení sboru po-
věřenců, usnesení sboru pověřenců, nařízení
ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a
u všech opatření ústředních úřadů, jakož
i u návrhů usnesení národních výborů a je-
jich rad musí být s největší odpovědností
zváženy a v návrzích vyjádřeny také jejich
důsledky hospodářské a finanční. Důsledky
těchto opatření, zejména pro výdaje popří-
padě pro příjmy státního rozpočtu, pro bi-
lanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro
úvěrový plán, je třeba vyčíslit a výpočet při-
pojit k návrhu opatření. Při každém navrho-
vaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho
povaha připouští zavedení nových rozpočto-
vých příjmů, a v kladném případě musí být
tyto nové příjmy vždy navrženy.
(2) u všech opatření, uvedených v odstav-
ci 1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují pří-
jmy státního rozpočtu, musí být zároveň sta-
novena úhrada zvýšeného výdaje nebo ná-
hrada úbytku příjmů.
§ 7
Nepřípustnost započtení
pohledáve k vůči státu
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.
§8
Doplňkově rozpočty národních
výborů
(1) Jestliže národní výbor dosáhl nebo
určitě dosáhne vyšších příjmů, než stanovil
jeho rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtova-
ných výdajích, při čemž plnění všech jeho
plánovaných úkolů je zajištěno, může sesta-
vit doplňkový rozpočet.
(2) K získání vyšších příjmů jako zdrojů
pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní vý-
bory především služby a místní výrobu a vy-
tvářejí tak podmínky pro další rozvoj hos-
podářství a kultury ve svém obvodu a tím
k rozšíření své hospodářské základny.
(3) Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.
(4) Doplňkový rozpočet národního výboru
nižšího stupně schvaluje rada národního vý-
boru vyššího stupně.
(5) Podrobnosti upraví ministr financí
směrnicemi, v nichž stanoví též postup při
převodu nevyčerpaných prostředků doplňko-
vých rozpočtů do příštího roku. Ve směrni-
cích může též povolit odchylku z ustanovení
odstavce 4.
§ 9
Zatímní vedení státního hospo-
dařění v roce 1959
Vláda učiní vhodná opatření pro státní
hospodaření v době od 1. ledna 1959 do vy-
hlášení rozpočtového zákona na rok 1959, ne-
bude-li rozpočtový zákon na uvedený rok
vyhlášen před 1. lednem 1959. Pro toto ob-
dobí platí obdobně ustanovení §§ 4, 6, 7, 8
a 12.
§ 10
Záruky národních výborů
Ustanovení § 10 odst. 2 zákona č. 83/1952
Sb., o rozpočtech národních výborů se zru-
šuje a nahrazuje tímto zněním:
,,Národní výbory se mohou zaručovat jen
za závazky podřízených podniků a jen do výše
úměrné svým příjmům z hospodářské čin-
nosti; podrobnosti upraví ministerstvo financí.
Za jiné závazky se mohou národní výbory za-
ručovat jen podle zvláštních předpisů. "
§11
Fondy dlouhodobého úvěru
pro výrobní družstva
(1) Vládní nařízení č. 108/1953 Sb., o fon-
dech dlouhodobého úvěru pro výrobní a spo-
třební družstva, se zrušuje.
(2) Organisaci, úkoly a hospodaření fondů
dlouhodobého úvěru pro organisace výrob-
ního družstevnictví upravují statuty, které
vydá ministr financí v dohodě s předsedou
Ústředního svazu výrobních družstev pro
fondy v českých krajích a pověřenec financí
v dohodě s předsedou Slovenského svazu vý-
robních družstev pro fondy na Slovensku.
Závěrečná ustanovení
§12
(1) Vláda se zmocňuje, aby k úhradě závaz-
ků z let minulých použila finančních přebyt-
ků hospodaření let minulých.
(2) Ministr financí se zmocňuje
a) vydat směrnice pro hospodaření podle
státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to
zejména pokud jde o používání rozpočto-
vých prostředků, úhradu výdajů na nové
úkoly ukládané národním výborům, vázání
rozpočtových prostředků určených na
úhradu úkolů, které odpadly, a o postup
při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Při-
tom může ministr financí povolit odchyl-
ku z ustanovení § 5 odst. 1;
7
b) upravit používání nadplánových zisků a
uhrazování neplánovaných a nadplánových
ztrát hospodářských organisací státního
socialistického sektoru;
e) stanovit výjimky a odchylky z ustanovení
zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě finan-
cování národních a komunálních podniků,
a z předpisů podle něho vydaných a sta-
novit, že se ustanovení těchto předpisů
použije v rozsahu, který zároveň určí, na
ostatní organisace socialistického sek-
toru.
§ 13
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1958; provedou jej ministr financí a ostat-
ní členové vlády.
1. příloha zákona č. /1958 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1958.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
80. 405. 757 |
Hospodářství ........ |
45. 316. 618 |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
36. 927, 206 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
11. 312, 459 |
Obrana a bezpečnost ..... |
8. 933. 202 |
Ostatní příjmy ....... |
3. 006, 951 |
Správa .......... |
3. 353. 526 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
94. 725, 167 |
Úhrn... |
94. 530. 552 |
Přebytek........194. 615. 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od hospodářských organi- |
  |   |   |
sací ........... |
3. 243, 064 |
Hospodářství ........ |
12. 205, 416 |
Místní daně a poplatky.... |
835, 647 |
Kulturní a sociální opatření.. |
16. 958, 955 |
Ostatní příjmy ....... |
1. 917. 007 |
Správa .......... |
1. 861, 006 |
Podíly na státních příjmech.. |
5. 134, 848 |
  |   |
Příděl z ústředního rozpočtu.. |
19. 894, 811 |
  |   |
Úhrn... |
31. 025, 377 |
Úhrn. |
31. 025. 377 |
8
2. příloha zákona č. /1958 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kra] |
Vlastni |
Podíly |
Přiděly |
Úhrn |
Úhrn |
Praha ONV ..... |
590. 795 |
666, 041 |
668, 372 |
1. 945, 208 |
1. 945, 208 |
|
  |   |   |   |   |
Pražský ...... |
530, 273 |
481, 551 |
1. 467, 895 |
2. 479, 719 |
2. 479, 719 |
  |   |   |   |   |   |
Českobudějovický... |
240, 110 |
186, 192 |
918, 348 |
1. 344, 650 |
1. 344, 650 |
Plzeňský ...... |
262, 118 |
223, 204 |
1. 012, 302 |
1. 497, 624 |
1. 497, 624 |
  |   |   |   |   |   |
Karlovarský..... |
182, 428 |
81, 245 |
924, 033 |
1. 187, 706 |
1. 187, 706 |
  |   |   |   |   |   |
Ústecký....... |
322, 997 |
195, 931 |
1. 287, 866 |
1. 806, 794 |
1. 806, 794 |
  |   |   |   |   |   |
Liberecký ..... |
248, 514 |
198, 729 |
706, 600 |
1. 153, 843 |
1. 153, 843 |
  |   |   |   |   |   |
Hradecký ...... |
266, 089 |
269, 026 |
713, 571 |
1. 248, 686 |
1. 248, 686 |
  |   |   |   |   |   |
Pardubický ..... |
197, 839 |
171. 340 |
686, 352 |
1. 055, 531 |
1. 055, 531 |
  |   |   |   |   |   |
Jihlavský ...... |
203, 398 |
191, 529 |
719, 196 |
1. 114, 123 |
1. 114, 123 |
  |   |   |   |   |   |
Brněnský ...... |
510, 177 |
446, 300 |
1. 150, 430 |
2. 106, 907 |
2. 106, 907 |
Olomoucký ..... |
267, 998 |
296, 441 |
845, 351 |
1. 409, 790 |
1. 409, 790 |
  |   |   |   |   |   |
Gottwaldovský.... |
243, 778 |
242, 453 |
704, 237 |
1. 190, 468 |
1. 190, 468 |
Ostravský, ...... |
432, 340 |
281, 580 |
1. 848, 833 |
2. 562, 753 |
2. 562, 753 |
  |   |   |   |   |   |
K. Vary MěNV.... |
21, 468 |
11, 793 |
59, 530 |
92, 791 |
92, 791 |
M. Lázně MěNV... |
8, 702 |
5, 648 |
15, 561 |
29, 911 |
29, 911 |
F. Lázně MěNV... |
1, 494 |
645 |
12, 190 |
14, 329 |
14, 329 |
ČESKÉ KRAJE.... |
4. 530, 518 |
3. 949, 648 |
13. 760, 667 |
22. 240, 833 |
22. 240, 833 |
SLOVENSKÉ KRAJE.. |
1. 465, 200 |
1. 185, 200 |
6. 134, 144 |
8. 784, 544 |
8. 784, 544 |
ČSR ....... |
5. 995, 718 |
5. 134, 848 |
19. 894, 611 |
31. 025, 377 |
31. 025, 377 |
  |   |   |   |   |   |
KNT 01 - 3096-58