Národní shromáždění Republiky československé 1958.
II. volební období.
224.
Zpráva
výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 212)
o požární ochraně.
Ústavně-právní výbor Národního shromáž-
dění sešel se dne 4. dubna 1958 ke své schůzi,
v níž projednal vládni návrh zákona (tisk 212)
o požární ochraně.
Po zpravodajské zprávě zpravodaje posl.
Rudolfa Táborského provedl výbor o tomto
vládním návrhu zákona podrobnou rozpravu.
V podrobné rozpravě ústavně-právní výbor
předložený vládni návrh zákona (tisk 212)
o požární ochraně beze změny schválil a do-
poručil též Národnímu shromáždění ke schvá-
lení.
V Praze dne 4. dubna 1958.
Josef Zedník v. r.,
předsedající.
Rudolf Táborský v. r.,
zpravodaj.
2
Zákon
ze dne 1958
o požární ochraně.
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
Základní ustanovení
(1) Socialistickou výstavbu státu, životy a
zdraví pracujících a všechny majetkové hod-
noty je nutno chránit před škodami, jež vzni-
kají požáry a jinými živelními pohromami
nebo nehodami.
(2) Základem účinné ochrany před požáry
je bdělost a opatrnost občanů a jejich nej-
širší účast na požární ochraně, o jejíž roz-
víjení pečují především národní výbory a
jejich výkonné orgány za pomoci dobrovol-
ných organisací, zejména Československého
svazu požární ochrany.
(3) Každý je povinen počínat si tak, aby
nezavdal příčiny ke vzniku požáru, a přispí-
vat podle svých sil k řádnému plnění úkolů
v požární ochraně, zejména poskytovat po-
třebnou osobní a věcnou pomoc při zamezo-
vání a zdolávání požárů a jiných živelních
pohrom nebo nehod.
Část I
Řízení požární ochrany
§ 2
Úkoly ministerstva vnitra
(1) Ústřední řízení požární ochrany a dozor
na ni přísluší ministerstvu vnitra.
(2) Ministerstvo vnitra je oprávněno činit
v mezích platných předpisů potřebná opatření
k zajištění požární ochrany, zejména:
a) stanovit zásady pro řízení a organisaci
požární ochrany a vydávat obecné právní
předpisy v oboru požární ochrany;
b) stanovit požadavky požární ochrany, jichž
je třeba dbát při projektové přípravě a
při provádění staveb;
c) určovat zásady pro opatřování, rozdělo-
vání a zkoušení věcných prostředků po-
žární ochrany a podávat návrhy na jejich
normalisaci a typisaci;
d) stanovit zásady pro skolení a výcvik pra-
covníků požární ochrany z povolání i pří-
slušníků dobrovolných jednotek požární
ochrany;
e) provádět výzkum v oboru požární ochra-
ny.
(3) Při plnění těchto úkolů spolupracuje
ministerstvo vnitra s Československým sva-
zem požární ochrany.
(4) Jako svůj poradní orgán pro věci po-
žární ochrany může ministerstvo vnitra zří-
dit technickou radu požární ochrany, slože-
nou ze zástupců ústředních a jiných úřadů
a orgánů a Československého svazu požární
ochrany.
§ 3
Úkoly národních výborů
a jejich výkonných orgánů
(1) Národní výbory a jejich výkonné orgány
řídí, organisují a kontrolují požární ochranu
ve svých obvodech. K jejímu zajištění jsou
oprávněny vydávat obecné právní předpisy a
činit všechna potřebná opatření, zvláště po-
kud jde o předcházení požárům; pokud jde
o železniční, vodní a leteckou dopravu a lesní
hospodářství, dbají při tom zvláštního způ-
sobu jejich organisace a potřeb jejich pro-
vozu (§ 9 odst. 2).
(2) Při plnění úkolů v požární ochraně spo-
lupracují národní výbory a jejich výkonné
orgány s Československým svazem požární
ochrany.
(3) Národní výbory a jejich výkonné orgá-
ny jsou povinny poskytovat si v požární
ochraně vzájemnou pomoc.
(4) Místní národní výbory a jejich výkon-
né orgány dbají zejména o to, aby v obci byla
řádně prováděna preventivní požární ochra-
na a starají se o odstraňování zjištěných po-
žárních závad. Výkonné orgány místních ná-
rodních výborů mohou podle potřeby povo-
lávat občany k součinnosti v požární ochraně.
3
§4
Náklady na veřejnou požární
ochranu
(1) Místní národní výbory a jejich výkonné
orgány zajišťují veškeré věcné prostředky
pro dobrovolné veřejné jednotky požární
ochrany a pro veřejnou požární ochranu
v obci a uhrazuji náklady spojené s opatřo-
váním, zřizováním a udržováním těchto pro-
středků; věcné prostředky pro dobrovolné
jednotky požární ochrany zajišťuji a rozdě-
lují za součinnosti Československého svazu
požární ochrany.
(2) Městské (okresní) národní výbory hradí
osobní náklady na veřejné požární útvary,
jakož i náklady spojené s opatřováním, zři-
zováním a udržováním věcných prostředků
požární ochrany pro tyto útvary.
(3) Ministerstvo vnitra může v dohodě
s ministerstvem financí stanovit, že okresní
národní výbory převezmou úhradu některých
nákladů uvedených v odstavci 1.
§ 5
Vstup do závodů a požadováni
zpráv
Osoby oprávněné k provádění požárních
prohlídek a kontrol mají právo vstupovat do
závodů a budov a požadovat zprávy a doklady
o stavu protipožárních opatření.
§ 6
Zjišťování příčin požárů
(1) Výkonné orgány okresních národních
výborů zjišťují příčiny požárů a jsou opráv-
něny za tím účelem činit všechna opatření,
jež mohou vést k zjištění příčin požárů, ze-
jména mohou požadovat od kohokoliv vy-
světlení nutná k objasnění příčiny požáru.
Zjistí-li, že je zde důvodné podezření, že po-
žár byl způsoben trestným činem nebo pře-
stupkem, uvědomí o tom ihned příslušně or-
gány.
(2) V závažných případech mohou příčiny
požárů zjišťovat též výkonné orgány kraj-
ských národních výborů a ministerstvo
vnitra.
§ 7
Vyloučení věcí z užívání
Výkonné orgány okresních národních vý-
borů mohou vyloučit z užívání věci, které
svými nedostatky ohrožují požární bezpeč-
nost lidí nebo majetku, a to zpravidla na
dobu, kterou zároveň stanoví k odstranění
nedostatků.
§ 8
Zastavení provozu v závodech
(1) Nestačí-li jiná opatření v oboru požární
ochrany k odstranění příčin bezprostředního
nebezpečí vzniku požáru, může výkonný or-
gán okresního národního výboru až do zjed-
nání nápravy zastavit v závodě jednotlivé
provozy, které toto nebezpečí vyvolávají. Za
stejných podmínek může nařídit zastavení
provozu v celém závodě výkonný orgán kraj-
ského národního výboru.
(2) Rozhodnutí o zastavení provozu nemůže
být učiněno bez předchozího vyjádření ve-
doucího závodu; orgán nebo organisace bez-
prostředně závodu nadřízené musí být rovněž
o věci předem vyrozuměny.
(3) Zastavené provozy mohou být znovu
uvedeny do chodu jen se souhlasem orgánu,
který vydal rozhodnutí o jejich zastavení.
§9
Úkoly ústředních úřadů
a jiných ústředních orgánů
(1) Ústřední úřady a jiné ústřední orgány
řídí a organisují podle zásad stanovených
ministerstvem vnitra požární ochranu v obo-
ru své působnosti a kontrolují její prováděni.
(2) Organisace požární ochrany v želez-
niční, vodní a letecké dopravě a organisace
požární ochrany v lesním hospodářství řídl
se předpisy, vydanými příslušnými ústřední-
mi úřady v dohodě s ministerstvem vnitra.
(3) Ministerstvo národní obrany řídí, orga-
nisuje a kontroluje požární ochranu v oboru
své působnosti vlastními orgány; při tom se
řídí směrnicemi ministerstva vnitra. Organi-
saci a zřizování jednotek požární ochrany
v oboru působnosti ministerstva národní
obrany upraví ministerstvo národní obrany
zvláštními předpisy.
(4) Provádění požární ochrany v objektech
ozbrojených součástí ministerstva vnitra určí
ministr vnitra.
(5) O zajištění požární bezpečnosti provozu
v závodech podléhajících dozoru státní báň-
ské správy platí zvláštní předpisy.
4
(6) Odborové organisace a orgány inspekce
práce spolupracují s orgány požární ochrany
v otázkách požární bezpečnosti a upozorňují
je na zjištěné nedostatky.
§ 10
Úkoly závodů
(1) Vedoucí závodů odpovídají za stav po-
žární ochrany v závodech a organisují její
prováděni, zejména pokud jde o předcházeni
požárům; při tom se opírají o příslušně or-
ganisace Československého svazu požární
ochrany.
(2) Závody zajišťují věcné prostředky po-
žární ochrany a hradí osobní a věcné nákla-
dy spojené s požární ochranou v závodech.
(3) závodem podle tohoto zákona se rozu-
mějí také podniky, ústavy, úřady a jiná za-
řízení.
Část II
Československý svaz požární ochrany a jeho
základní úkoly
§11
(1) K plnění úkolů v požární ochraně sdru-
žují se občané v dobrovolné organisaci Čes-
koslovenský svaz požární ochrany. Úkolem
Svazu je napomáhat národním výborům a je-
jich výkonným orgánům, ostatním státním
orgánům a závodům v boji proti požárům.
(2) Svaz popularisuje otázky požární ochra-
ny mezi občany, získává je a připravuje
k aktivní účasti na provádění požární ochra-
ny, spolupůsobí při zřizování dobrovolných
jednotek požární ochrany, při opatřování a
údržbě věcných prostředků požární ochrany
a účastní se zdolávání požárů.
(3) Svaz dále organisuje domovní požární
hlídky a jejich školení, pečuje o školení a
výcvik dobrovolných jednotek požární ochra-
ny, provádí požární prohlídky v obytných
domech a v menších závodech včetně země-
dělských. Tyto úkoly provádí svaz podle po-
kynů výkonných orgánů místních národních
výborů; v závodě je plní ve spolupráci s ve-
dením závodu.
(4) Svaz hradí příslušníkům veřejných
dobrovolných jednotek požární ochrany ná-
hradu nezbytných cestovních výdajů a ná-
hradu za ztrátu pracovního výdělku spojenou
se školením v rozsahu stanoveném provádě-
cími předpisy.
(5) Ministerstvo vnitra, národní výbory a
jejich výkonné orgány mohou pověřit Svaz,
po případě jiné dobrovolné organisace, těž
prováděním jiných úkolů v oboru požární
ochrany.
(6) Ministerstvo vnitra, národní výbory a
jejich výkonné orgány kontrolují, jak Svaz
plní své úkoly v požární ochraně a napomá-
hají mu při jeho činnosti.
Část III
Jednotky požární ochrany
§12
Druhy jednotek požární
ochrany a jejich úkoly
(1) Výkonnými složkami požární ochrany
jsou veřejné a závodní jednotky požární
ochrany; jsou to požární útvary, požární sbo-
ry a požární hlídky. Jejich úkolem je zdolá-
vat požáry a jiné živelní pohromy a nehody,
požárům předcházet a k tomu účelu vycho-
vávat občany.
(2) Příslušníci požárních útvarů plní úkoly
v oboru požární ochrany jako své povolání,
příslušníci požárních sborů a požárních hlí-
dek je plní jako dobrovolní pracovníci.
§ 13
Požární útvary
(1) Veřejné požární útvary jsou orgánem
městských (okresních) národních výborů;
závodní požární útvary jsou orgánem zá-
vodů.
(2) Organisaci požárních útvarů stanoví
ministerstvo vnitra, a to pokud jde o závodní
útvary v dohodě se zúčastněnými ústředními
úřady.
§14
Požární sbory
(1) Veřejné požární sbory jsou orgánem
místních národních výborů.
(2) Veřejné požární sbory zřizují výkonné
orgány místních národních výborů, a to zpra-
vidla z členů Československého svazu požární
ochrany; velitele sboru ustanovuje příslušný
orgán Svazu a potvrzuje rada místního ná-
rodního výboru.
(3) Závodní požární sbory jsou orgánem
závodu a zřizují je vedení závodů pokud mož-
no z členů Svazu.
5
§15
Požární hlídky
Požární hlídky se zřizují v obcích a závo-
dech, kde zatím nelze zřídit požární sbor.
Požární hlídky mohou být zřízeny též k ze-
sílení požární bezpečnosti žňových plodin,
výmlatových středisek, skladů a pod. Požární
hlídky v obcích zřizují výkonné orgány míst-
ních národních výborů, v závodech vedeni
závodu.
§ 16
Požární sbory s pracovníky
požární ochrany z povolání
Kde to připouští stav požární bezpečnosti,
může místo požárního útvaru zajišťovat po-
žární ochranu obce nebo závodu požární
sbor. Ke zvýšení pohotovosti a akceschop-
nosti tohoto požárního sboru mohou být
ustanoveni v rámci plánu práce v nejnutněj-
ším počtu požárníci z povolání, aby zajišťo-
vali rychlý zásah požárního sboru nebo podle
potřeby prováděli běžná preventivní požární
opatření.
§ 17
Oprávnění příslušníků
jednotek požární ochrany
Příslušníci jednotek požární ochrany po-
žívají při výkonu služby ochrany veřejného
činitele. Mohou při výkonu služby nařídit,
aby se z místa zásahu vzdálily osoby, jejichž
přítomnosti není třeba, nebo aby se přítomné
osoby podrobily některým omezením potřeb-
ným k úspěšnému provedení zásahu.
§ 18
Povinnost mlčenlivosti
(1) Pracovníci v oboru požární ochrany jsou
povinni zachovávat mlčenlivost o věcech,
o nichž se dověděli při své činnosti nebo
v souvislosti s ní a které v obecném zájmu
nebo v zájmu zúčastněných osob vyžadují,
aby byly zachovány v tajnosti.
(2) Povinnosti mlčenlivosti může zprostit
výkonný orgán místního národního výboru;
jde-li o požárníky z povolání, jejich zaměst-
navatel.
(3) Povinnost mlčenlivosti trvá i po skon-
čení pracovního poměru nebo po splnění
úkolu.
§ 19
Pracovní a platové (mzdové)
poměry placených pracovníků
jednotek požární ochrany
(1) Platové (mzdové) poměry příslušníků
požárních útvarů a požárníků z povoláni
v požárních sborech upraví vláda nebo orgán
jí zmocněný.
(2) Pracovní poměry příslušníků veřejných
požárních útvarů upraví ministerstvo vnitra.
Pracovní poměry příslušníků závodních po-
žárních útvarů se řídí předpisy platnými pro
zaměstnance příslušných závodů.
(3) Pracovní a platové poměry pracovníků
požární ochrany v ústředních úřadech se řídí
předpisy platnými pro zaměstnance těchto
úřadů.
§ 20
Příspěvky příslušníkům
dobrovolných jednotek
požární ochrany
(1) Utrpěl-li příslušník veřejné nebo závod-
ní dobrovolné jednotky požární ochrany nebo
ten, kdo na výzvu výkonného orgánu místní-
ho národního výboru nebo velitele zásahu a
podle jeho pokynu osobně pomáhal při zá-
sahu jednotky požární ochrany, při výkonu
požární služby úraz, nebo byl-li v této služ-
bě usmrcen anebo zemřel-li následkem tako-
vého úrazu, může mu (jeho pozůstalým) mi-
nisterstvo vnitra poskytnout jednorázový
příspěvek podle zásad stanovených v dohodě
s ministerstvem financí.
(2) Nároky na odškodnění při úrazu podle
jiných zákonných ustanovení zůstávají ne-
dotčeny.
§ 21
Výkon služby pracovníků
požární ochrany
(1) Výkon služby pracovníků požární ochra-
ny ministerstva vnitra, krajských a okres-
ních národních výborů a příslušníků požár-
ních útvarů je přizpůsoben zásadám platným
pro vojska v rozsahu stanoveném minister-
stvem vnitra v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany; při tom může ministerstvo
vnitra stanovit také jejich kárnou odpověd-
nost a upravit řízení o kárných věcech.
(2) Výkon služby příslušníků dobrovolných
jednotek požární ochrany upraví ministerstvo
vnitra v dohodě s Československým svazem
požární ochrany.
6
§ 22
Stejnokroj a hodnosti
(1) Pracovníkům požární ochrany minister-
stva vnitra, krajských a okresních národních
výborů, jakož i příslušníkům požárních útva-
rů příslušejí stejnokroje, pokud je nezbytně
potřebují pro výkon služby, a hodnosti, od-
povídající hodnostem vojenským s označe-
ním příslušnosti ke složce požární ochrany.
Podrobnosti stanoví ministerstvo vnitra
v dohodě s ministerstvem národní obrany a
ministerstvem financí.
(2) Příslušníkům požárních sborů náleží
stejnokroj. Podrobnosti upraví Českosloven-
ský svaz požární ochrany se souhlasem mi-
nisterstva vnitra učiněným v dohodě s mi-
nisterstvem financí.
Část IV
Součinnost občanů při požární ochraně
§ 23
Povinnost hlásit požár
(1) Každý, kdo zpozoruje požár, který může
sám ihned uhasit, je povinen neprodleně tak
učinit. Není-li to možné, je povinen bez-
odkladně učinit poplach a oznámit to tak,
aby jednotka požární ochrany mohla co nej-
dříve zakročit. Tuto povinnost má i ten, kdo
byl o požáru zpraven osobou, která pro vážné
překážky nemůže učinit hlášení sama, nebo
ten, kdo může požár hlásit rychleji než oso-
ba, která požár zpozorovala.
(2) K hlášení požáru se použije všech vhod-
ných prostředků. Jejich držitelé jsou povinni
dát je k bezplatnému použití, po případě po-
skytnout i jejich obsluhu. Totéž platí o hlá-
šení služebních zpráv z místa zásahu.
§24
Osobní pomoc pří zásahu nebo
cvičení jednotek požární
ochrany
(1) Každý je povinen na vyzvání výkonného
orgánu místního národního výboru nebo ve-
litele zásahu osobně pomáhat při zásahu jed-
notky požární ochrany. Pro účely cvičení Jed-
notky požární ochrany může uložit povinnost
osobní pomoci jen výkonný orgán místního
národního výboru v rozsahu stanoveném pro-
váděcími předpisy.
(2) K osobní pomoci náleží i služba v jed-
notce požární ochrany, k níž byl občan po-
volán výkonným orgánem místního národ-
ního výboru.
§25
Věcná pomoc
Každý je povinen na vyzvání výkonného or-
gánu místního národního výboru nebo velitele
zásahu poskytnout pro účely zásahu dopravní
prostředky, pohonné hmoty a jiné potřebně
prostředky, které má u sebe, zejména požární
nářadí, jakož i zásoby a zdroje vody. Pro úče-
ly cvičení jednotky požární ochrany může ta-
kovou povinnost uložit jen výkonný orgán
místního národního výboru v rozsahu stano-
veném prováděcími předpisy.
Povinnosti vlastníků a uživa-
telů nemovitosti
§ 26
(1) Každý, kdo spravuje nemovitosti požá-
rem postiženě nebo přímo ohrožené nebo na
ně vykonává dohled, je povinen dovolit pří-
stup na pozemky a do objektů, aby se jich
použilo k provedení úkolů nařízených k za-
mezení nebo zdolání požáru, po případě k pro-
vedení nařízených záchranných prací.
(2) Osoby uvedené v odstavci 1 jsou povin-
ny dovolit, aby výkonný orgán místního ná-
rodního výboru nebo velitel zásahu provedl
nutná opatření pro úspěšné zdolání požáru,
pro zamezení jeho šíření nebo pro úspěšné
provedení záchranných prací, zejména vy-
klizení pozemků, odstranění staveb nebo je-
jich části nebo porostu.
(3) Povinnosti uvedené v předchozích od-
stávcích má i ten, kdo spravuje okolní nemo-
vitosti nebo na ně vykonává dohled, pokud je
to nutné k účelům zásahu jednotky požární
ochrany.
(4) Vyžaduje-li to obecný zájem, může vý-
konný orgán místního národního výboru ulo-
žit každému, kdo spravuje nemovitosti nebo
na ně vykonává dohled, aby dovolil jednotce
požární ochrany pro účely cvičení přístup na
pozemky a do budov.
(5) O vstupu na pozemky a do objektů vo-
jenské správy platí zvláštní předpisy.
§27
Každý, kdo spravuje nemovitost nebo na
ni vykonává dohled, je povinen provést na té-
to nemovitosti, po případě na jiných věcech.
7
které tam jsou, na svůj náklad opatření ulo-
žená k zamezení požáru výkonným orgánem
místního národního výboru nebo jiným pří-
slušným orgánem státní správy, pokud podle
platných předpisů není povinen hradit takové
náklady někdo jiný. Předpisy o výstavbě obcí,
zejména o povinné úpravě staveb, zůstávají
nedotčeny.
Část V
Ustanovení společná a závěrečná
§ 28
Součinnost jiných orgánů
(1) Ústřední úřady a ostatní státní a jiné
orgány jsou povinny pomáhat ministerstvu
vnitra, národním výborům a jejich výkonným
orgánům pří zajišťování požární ochrany.
(2) Ministerstvo vnitra může v dohodě
s příslušnými ústředními úřady pověřit je-
jich podřízené orgány a organisace některý-
mi úkoly v požární ochraně.
§ 29
Jiné živelní pohromy
nebo nehody
Co platí podle tohoto zákona o požárech a
požární ochraně, platí obdobně o jiných ži-
velních pohromách, zejména o povodních, ja-
kož i o nehodách a ochraně před nimi.
§ 30
Prováděcí předpisy
(1) Vláda upraví nařízením náhradu škody
způsobené při plnění úkolů v oboru požární
ochrany.
(2) Vláda může dále vydat předpisy o opa-
třeních k zamezení požárů a jiných živelních
pohrom nebo nehod.
(3) Ostatní podrobnosti k provedení tohoto
zákona upraví ministerstvo vnitra v dohodě
se zúčastněnými ústředními úřady.
(4) Opatření učiněná před počátkem účin-
nosti zákona, jež odpovídají jeho ustanove-
ním, se považují za učiněná podle něho.
§ 31
Zrušovací ustanovení
(1) Zrušuje se:
1. zákon č. 35/1953 Sb., o státním požárním
dozoru a požární ochraně, a vládní nařízení
č. 95/1953 Sb., o organisaci státního po-
žárního dozoru a požární ochrany. Předpisy
vydané k jejich provedení se zrušují dnem,
kdy nabudou účinnosti předpisy vydané
podle tohoto zákona;
2. ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) vládního
nařízení č. 17/1954 Sb., o platových pomě-
rech zaměstnanců státního aparátu, po-
kud se týká příslušníků státního požárního
dozoru.
(2) Pracovní a platové poměry pracovníků
požární ochrany ústředí ministerstva vnitra,
krajských a okresních národních výborů se
řídí ustanoveními zákona č 66/1950Sb, o pra-
covních a platových poměrech státních za-
městnanců, a vládního nařízení č. 17/1954
Sb., o platových poměrech zaměstnanců stát-
ního aparátu, ve znění zákonného opatření
č. 60/1956 Sb., a příslušnými prováděcími
předpisy.
§32
Účinnost zákona
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr vnitra v dohodě se
zúčastněnými členy vlády.
KNT 01 - 3092-58