Národní shromáždění republiky Československé 1958.

II. volební období.

219.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1958

o zrušení předpisů o hlavních (vedoucích) účetních
a o organisaci účetní služby.

Národní shromáždění Republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§1.

Zrušuje se zákon č. 54/1952 Sb., o hlavních
(vedoucích) účetních a o organisaci účetní
služby, a předpisy podle něho vydané.

§2.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dub-
na 1958, pro jednotná zemědělská družstva
však dnem, který stanoví nařízením ministr
zemědělství a lesního hospodářství; provedou
jej všichni členové vlády.


2

Důvodová zpráva

k návrhu Zákona o zrušení předpisů o hlavních (vedoucích) účetních a o organisaci účetní

služby.

1. Zákonem č. 54/1952 Sb., o hlavních (ve-
doucích) účetních a o organisaci účetní služ-
by, byly s účinností od 1. ledna 1953 jednotně
v celém národním hospodářství nově organi-
sovány účtárny jako samostatné organisační
útvary v podnicích, úřadech, národních vý-
borech, ústavech a zařízeních a zároveň byly
vymezeny jejich úkoly. Do čela účtáren byl
postaven hlavní (vedoucí) účetní, který byl
zároveň pověřen funkcí státního kontrolního
orgánu ve věcech zachovávání hospodářské-
ho, finančního a rozpočtového pořádku. Jeho
postavení upravoval zákon, jeho povinnosti,
práva a odpovědnost podrobně stanovilo vlád-
ní nařízení č. 55/1952 Sb., které zároveň
upravovalo organisaci účetní služby; pro ve-
dení účetní evidence byly již předtím vydány
účetní zásady vládním nařízením č. 41/1952
Sb.

Tato jednotná úprava účetní služby a kon-
trolní funkce hlavního účetního vedla v teh-
dejším období ke zvýšení pořádku v účetní
evidenci, upevnila vědomí nutnosti dodržovat
socialistickou zákonnost a pořádek a přispěla
ke zvýšení hospodárnosti. Odpovídala teh-
dejší úrovni a pojetí řízení národního hospo-
dářství. S rostoucími požadavky na řízení se
však v ní počaly objevovat některé vady.
Hlavní účetní byl podle zákona č. 54/1952 Sb.
zaměřen především na výkon funkce státní-
ho kontrolního orgánu a méně již na využití
účetní evidence pro operativní řízení ekono-
mické činnosti podniku, resp. jiné účetní
jednotky.

Ekonomické řízení bylo kromě toho na jed-
notlivých organisačních stupních roztříštěno
do několika různých útvarů, takže komplexní
řízení příslušelo v podstatě jen řediteli, kte-
rému však chyběl pracovník, který by ko-
ordinoval všechny základní ekonomické slož-
ky a byl rovnocenným partnerem někdy až
příliš jednostranně zaměřeným vedoucím
technickým pracovníkům. Dosavadní poslání
hlavního účetního tomuto požadavku, který
zejména s rostoucími nároky na úroveň ří-
zení vystupuje naléhavě do popředí, neod-
povídá.

Převážně kontrolní zaměření hlavního
účetního vedlo k tomu, že ředitel i ostatní
pracovníci podniku viděli v něm více méně
jen orgán státní kontroly, který sleduje, ne-
porušují-li státní, finanční a rozpočtovou

disciplinu, a proto se příliš nesnažili dávat
mu příležitost k účasti na běžném řízení.
Hlavní účetní byl tak namnoze odloučen od
ostatních ekonomických funkcí, jeho kon-
trolní činnost se omezovala někdy více na
formální kontrolu dodržování zákonných
předpisů a účetní evidence neplnila dosta-
tečné svoji funkci aktivně působit na ekono-
miku podniku.

2. Podle zásad stanovených Ústředním vý-
borem Komunistické strany Československa
z 25. února 1958 bude vytvořena k zlepšení
vnitřní organisace výrobně hospodářských
jednotek funkce ekonomického náměstka
ředitele podniku, který bude komplexně od-
povídat za řízení ekonomických složek.
V pravomoci ekonomického náměstka ředitele
bude zpravidla soustředěno plánování a ko-
ordinace plánovací činnosti podniku, kalku-
lace a ceny, vnitropodnikový chozrasčot, evi-
dence a ekonomické rozbory, financování a
úvěrování, organisace práce a mezd, revise
(pokud nebude přímo podřízena řediteli pod-
niku).

Veškeré evidenci (operativně technické a
účetní evidenci, statistice) dostane se tudíž
na resortech i ve výrobně hospodářských
jednotkách jednotného metodického řízení.
Tím se vytvoří předpoklady pro odstranění
duplicit vyvolávaných růzností řízení evi-
denčních prací z několika míst. Úsek účetní
evidence se tak stane nedílnou součástí kom-
plexního ekonomického řízení a lze očeká-
vat, že kromě operativnějšího využívání účet-
ní evidence pro vnitřní potřebu účetních
jednotek dojde k prohloubení vzájemné spo-
lupráce mezi pracovníky ekonomických složek
a k prohloubení kontroly v celém podniku.

3. Funkce ekonomické kontroly, pokud byl
jejím výkonem dosud pověřen hlavní účetní,
v podstatě tedy přejde, ovšem v odlišném,
komplexnějším pojetí, na jiné pracovníky,
zpravidla na ekonomického náměstka, nebo
pracovníka s obdobnou pravomocí. Nové or-
ganisaci hospodářských jednotek bude třeba
účelně přizpůsobit i dosavadní jednotnou
úpravu účetní služby. Proto se navrhuje zru-
šit zákon č. 54/1952 Sb., o hlavních (vedou-
cích) účetních a o organisaci účetní služby,
a předpisy podle něho vydané, tj. vládní na-
řízení č. 55/1952 Sb., o povinnostech, prá-
vech a odpovědnosti hlavních (vedoucích)


8

účetních a o organisaci účetní služby, a vy-
hlášku ministerstva zemědělství č. 185/1953
Ú. 1., kterou se upravuje organisace účetní
služby pro jednotná zemědělská družstva (na
Slovensku vyhláška č. 224/1953 Ú. v. ).

Některé povinnosti, práva a odpovědnost
hlavního účetního, stanovené rušenými nor-
mami, byly převzaty i do jiných předpisů,
popřípadě v nich byly podrobněji rozvedeny.
Jsou to zejména ustanovení bodu 6 vyhlášky
č. 347/1953 Ú. L, kterou se vydávají směr-
nice pro inventarisaci rozvahových položek,
§ 16 odst. 2 opatření Ústřední rady odborů

o organisaci a provádění nemocenského po-
jištění zaměstnanců, uveřejněného vyhláškou
předsedy vlády č. 100/1953 Sb., bod 30 vy-
hlášky č. 169/1954 Ú. 1., o řízení v dávkových
věcech nemocenského pojištění zaměstnan-
ců, § 21 vyhlášky č. 196/1956 O. 1., o pro-
vádění pokladních operací v organisacích so-
cialistického sektoru, § 16 vyhlášky č. 197/
1956 Ú. 1., o provádění pokladních operací
v rozpočtových organisacích. Tato ustanovení
se zrušením zákona č. 54/1952 Sb. a vlád-
ního nařízení č. 55/1952 Sb. stanou bezpřed-
mětnými, pokud ukládají povinnosti hlavnímu
účetnímu z titulu této jeho funkce. To platí

i o ustanoveních § 32 odst. 3, § 38 a § 90
odst. 1 vládního nařízení č. 41/1952 Sb., kte-
rým se stanoví zásady pro účetní evidenci.
Citovaná ustanovení bude účelné nové orga-
nisaci řízení přizpůsobit.

4. Návrh na zrušení předpisů o hlavních
(vedoucích) účetních a o organisaci účetní
služby je součástí opatření ke zvýšení eko-
nomické účinnosti řízení našeho národního
hospodářství. Nové organisační uspořádání
výkonu ekonomických funkcí odpovídá zvý-
šeným požadavkům, kladeným na úroveň ří-
zení vzhledem k dosaženému stupni a před-

pokládanému rozvoji výrobních sil. Jedním
z předpokladů k plnění těchto požadavků je
soustavné sledování a analysa průběhu hos-
podářských procesů, pro něž je spolehlivým
pramenem účetní evidence. Musí proto být
vedena tak, aby umožňovala rozbor hospo-
daření a mohlo ji být použito k řízení národ-
ního hospodářství vcelku i jeho jednotlivých
článků, musí sloužit jako podklad pro sesta-
vování mobilisujícího státního plánu a roz-
počtu na všech stupních řízení, pro rozvíjení
chozrasčotu, uplatňování zásady maximální
hospodárnosti a pro ochranu socialistického
vlastnictví. Význam účetní evidence pro ří-
zení národního hospodářství, zvláště pro
operativní řízení výrobních i ostatních čin-
ností jednotlivých organisací, se tedy dále
zvyšuje. Zapojením účetní evidence do útva-
ru ekonomického náměstka ředitele se v nové
organisaci řízení také plně uplatní její funkce
hlavního nástroje široké ekonomické kon-
troly.

5. Předpisy o hlavních účetních se zrušují
dnem 1. dubna 1958, k němuž bude vyhlá-
šena nová organisace řízení průmyslu a sta-
vebnictví. Pokud v některých odvětvích bude
tato nová organisace vyhlášena nebo zave-
dena později, provedou příslušné ústřední
úřady a orgány k zajištění účetní evidence
potřebná opatření ve vlastní působnosti na
základě usnesení vlády č. 219 ze dne 7. břez-
na 1958. Novou organisaci účetní služby
v jednotných zemědělských družstvech upra-
ví zvláštní předpis, který vydá ministr ze-
mědělství a lesního hospodářství.

Hlavním smyslem opatření při zrušení do-
savadních předpisů o hlavních účetních a
o organisaci účetní služby musí být péče
o nepřerušené řádné vedení účetní evidence
a o kontrolu hospodaření.

V Praze dne 7. března 1958.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr financi:
J. Ďuriš v. r.

KNT 01 - 3078-58


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP