Národní shromáždění republiky Československé 1957.
II. volební období.
200.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne 1957
o dani z motorových vozidel
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1
Předmět daně
(1) Dani podléhají osobní, dodávkově a ná-
kladní automobily, autobusy, motocykly, mo-
torové tříkolky a traktory, kterých se používá
k jízdě na silnicích a které mají trvalé sta-
noviště v Československu (dále jen "moto-
rová vozidla").
(2) Dani nepodléhají motorová vozidla,
která jsou ve vlastnictví (správě) některé
organisace socialistického sektoru.
§2
Poplatník daně
Poplatníkem daně je osoba, která je za-
psána jako držitel motorového vozidla v tech-
nickém průkazu a v osvědčení o technickém
průkazu motorového vozidla.
2
§ 3
Osvobozeni od daně
(1) Od daně jsou osvobozena jízdní kola
s pomocným, motorkem, motocykly a moto-
rově tříkolky s obsahem válců do 60 ccm a
zvlášť zařízená motorová vozítka pro invalidy.
(2) Od daně jsou osvobozena motorová vo-
zidla
a) zastupitelských úřadů, jejich představitelů
a zaměstnanců, pokud tyto osoby nejsou
československými státními občany, a to
v rozsahu vzájemnosti,
b) mezinárodních organisací a instituci, je-
jich členů a zaměstnanců, pokud těmto
orgánům, jejich členům a zaměstnancům
příslušejí podle mezinárodního práva nebo
mezinárodních smluv sjednaných Česko-
slovenskou republikou diplomatické vý-
sady a imunity a nejde-li o českosloven-
ské státní občany.
§ 4
Sazba daně
(1) Sazba daně činí ročně
z motocyklů a motorových tříkolek |
  | |||||
s obsahem válců vlče než |
60 |
ccm |
do 100 |
ccm |
100 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
100 |
ccm |
do 200 |
ccm |
150 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
200 |
ccm |
do 350 |
ccm |
250 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
350 |
ccm |
do 500 |
ccm |
400 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
500 |
ccm |
. |
  |
500 |
Kčs; |
z osobních a dodávkových automobilů |
  | |||||
s obsahem válců |
  |   |
do 750 |
ccm |
700 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
750 |
ccm |
do 1. 100 |
ccm |
1. 000 |
Kčs. |
s obsahem válců více než |
1. 100 |
ccm |
do 1. 500 |
ccm |
1. 200 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
1. 500 |
ccm |
do 2. 000 |
ccm |
1. 500 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
2. 000 |
ccm |
do 2. 500 |
ccm |
2. 000 |
Kčs, |
s obsahem válců více než |
2. 500 |
ccm |
  |   |
3. 000 |
Kčs; |
z autobusů |
  |   |
5. 000 |
až |
8. 000 |
Kčs; |
z nákladních automobilů |
  | |||||
s nosností |
  |
do 2 t |
  |
3. 000 |
Kčs, |
|
s nosností více než 2 t |
  |
do 4 t |
  |
3. 500 |
Kčs, |
|
s nosností více než 4 t |
  |   |   |   |
4. 000 |
Kčs; |
z traktorů |
do 13 ks |
3. 000 |
Kčs, |
|||
více než 15 ks |
  |
do 25 ks |
  |
3. 500 |
Kčs, |
|
více než 25 ks |
  |   |   |   |
4. 000 |
Kčs. |
8
(2) U dodávkových automobilů se sazba
daně zvyšuje o 100 %; bližší podmínky a po-
drobnosti upraví ministerstvo financi (§ 12
písm. c).
(3) U osobních automobilů používaných
k výdělečným účelům a u speciálních auto-
mobilů může ministerstvo financí zvýšit sazby
daně uvedené v odstavci 1 až o 100 %.
§5
Vznik a zánik daňové
povinnosti
Daňová povinnost vzniká přidělením státní
poznávací značky motorovému vozidlu a trvá
po dobu, pokud vozidlo má tuto značku při-
dělenu.
§6
Placení a splatnost daně
(1) Daň se platí při roční sazbě do 250 Kčs
na celý kalendářní rok najednou a při roční
sazbě přes 250 Kčs ve dvou stejných polo-
letních splátkách. Daň je splatná nejpozději
posledního dne předcházejícího běžnému roku
nebo pololetí.
(2) Při vzniku daňově povinnosti teprve po
počátku běžného roku nebo pololetí platí se
daň na dobu od prvního dne měsíce, v němž
vznikla daňová povinnost, do konce běžného
roku nebo pololetí poměrnou částkou roční
sazby. Daň je splatná nejpozději do 3 dnů po
přidělení státní poznávací značky.
(3) Ke změnám v osobě poplatníka v období,
za které se daň platí, se nepřihlíží.
(4) Poplatník je povinen daň si sám vypo-
čítat a zaplatit ji bez vyměření výkonnému
orgánu okresního národního výboru, v jehož
obvodu má své bydliště.
(5) Splatná daň (její část) včas nezaplacená
může být zvýšena až o 10 %.
§7
Promlčení daně
(1) Daň se promlčuje uplynutím tří let od
konce kalendářního roku, v němž se stala
splatnou.
(2) Byl-li proveden v této lhůtě úkon k vy-
brání daně, běží od konce kalendářního roku,
v němž byl poplatník o tomto úkonu zpraven,
nová tříletá lhůta.
4
§ 8
Ručení za daň a zákonné
zástavní právo
(1) Za dlužnou daň, pokud se nepromlčela,
ručí rukou společnou a nerozdílnou všichni
další poplatníci, kteří motorového vozidla na-
byli po splatnosti daně.
(2) Pro dlužnou daň, pokud se nepromlčela,
vázne na motorovém vozidle přednostní zá-
konné zástavní právo.
§ 9
Kontrola daně
(1) Poplatníci podléhají kontrole výkonných
orgánů okresních a krajských národních vý-
borů, které prověřují, zda daň byla zaplacena
včas a v plně výši.
(2) Řidič motorového vozidla je povinen mít
s sebou při jízdě doklad o zaplacení daně a
předložit jej na vyzvání kontrolnímu orgánu.
§ 10
Daňově řízeni
(1) Proti rozhodnutím ve věcech této daně
může poplatník podat do 15 dnů ode dne do-
ručení rozhodnutí odvolání u výkonného or-
gánu okresního národního výboru, který roz-
hodnutí vydal.
(2) O odvolání rozhodne, nejde-li o právní
otázku a vyhoví-li se mu plně, s konečnou
platností výkonný orgán okresního národního
výboru. V ostatních případech rozhodne o od-
volání s konečnou platností výkonný orgán
krajského národního výboru.
(3) Jinak platí o řízení ve věcech této daně
předpisy upravující řízení ve věcech daňo-
vých.
§ 11
Součinnost
(1) Orgány ministerstva vnitra, zejména do-
pravní inspektoráty, provádějí při kontrole
silničního provozu i kontrolu dokladů o za-
placení daně.
(2) Příslušné orgány jsou povinny napomá-
hat ve věcech této daně výkonným orgánům
národních výborů, zejména jim dodávat pod-
klady potřebné pro stanovení a kontrolu
plnění daňové povinnosti.
3
§ 12
Zmocnění
Ministerstvo financí se zmocňuje:
a) učinit opatření k zamezení nesrovnalostí
nebo tvrdostí, které by mohly vzniknout
z tohoto zákona;
b) uložit podle potřeby další povinnosti po-
platníkům v zájmu řádného vybrání daně;
c) upravit podrobnosti, zejména též pokud
jde o sazby daně z autobusů, a podle po-
třeby v mezích daňových období lhůty
splatnosti.
§ 13
Účinnost a provedení
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1958; provedou jej ministři financí a vnitra
v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
Všeobecná část.
Velký rozmach socialistické výstavby a
z něho vyplývající rychlý růst příjmů obyva-
telstva na jedné straně a na druhé straně
stále stoupající výroba motorových vozidel,
zejména osobních automobilů, doplněná jich
dovozem, projevuje se tím, že rychle roste
počet našich občanů, kteří si kupují motorová
vozidla, zejména osobní automobily. Statis-
tická data za uplynulá léta a plán pro zbýva-
jící období pětiletky ukazují, že počet nových
osobních automobilů, jež si naši pracující
koupili v roce 1956, stoupl oproti roku 1955
téměř šestinásobně, v roce 1957 stoupne více
než devateronásobně a v r. 1960 téměř třia-
dvacetinásobně oproti roku 1955. Souběžně
s rostoucím počtem motorových vozidel se
zvyšuje provoz na silnicích a tím také opotře-
bování silnic, neboť jsou to právě motorová
vozidla, jež svou vahou a rychlostí jízdy opo-
třebovávají silnice v míře největší. V naší re-
publice máme 71. 481 km silnic. Rozmach mo-
torismu a zvýšení provozu na silnicích ne-
zbytně vyžaduje stále vyšší náklady na údrž-
bu a generální opravy silnic a na investiční
výstavbu nových silnic. V roce 1954 bylo na
údržbu, generální opravy a výstavbu silnic
dohromady vyplaceno ze státního rozpočtu
1. 374 mil. Kčs. Na rok 1957 je na tyto nákla-
dy stanoveno 1. 947 mil. Kčs. V roce 1960 do-
sáhnou tyto náklady podle státního silničního
plánu částky přes 3 miliardy Kčs. V tom není
zahrnuta výstavba garáží, servisů a jiných
zařízení sloužících motorovému provozu na
silnicích, jež právě v příštích letech bude vy-
žadovat velkých investičních nákladů.
Na úhradu těchto nákladů přispívají dosud
jednak všichni pracující ve výrobě podílem
socialistické akumulace, jednak všichni po-
platníci daní obyvatelstva podílem těchto daní
na státních příjmech. Uvědomělé uplatňování
ekonomických zákonů socialismu vyžaduje,
aby ti z našich spoluobčanů, kteří se zvýše-
nou měrou podílejí na rostoucích příjmech
obyvatelstva, což jim umožňuje mít vlastni
motorové vozidlo, a v důsledku toho využí-
vají zvýšenou měrou silniční sítě a mají tudíž
vlastní zájem a zvláštní prospěch ze zvýše-
ných nákladů věnovaných na údržbu a vý-
stavbu silnic a jiných zařízení, sloužících pro-
vozu motorových vozidel, byli také povinni
podílet se zvláštním příspěvkem na úhradě
společenských nákladů. Tímto příspěvkem je
navrhovaná daň z motorových vozidel, posti-
hující motorová vozidla v osobním a soukro-
mém vlastnictví.
Navrhovaná daň z motorových vozidel není
zcela novou. Daň z motorových vozidel byla
zavedena již v roce 1927 zákonem č. 116 Sb.,
o silničním fondu, pozměněném a doplněném
zákonem č. 76/1931 Sb. a nahrazeném poz-
ději zákonem č. 77/1935 Sb., o dopravě moto-
6
rovými vozidly a jejich zdanění. Podle tohoto
zákona se daň platila až do 1. března 1946.
V zákoně č. 30/1946 Sb., o nové úpravě česko-
slovenského práva v oboru nepřímých daní a
státních finančních monopolů, bylo výslovně
stanoveno, že ustanovení o dani z motoro-
vých vozidel podle zákona č 77/1935 Sb. se
až na další neprovádějí a daň se nevybírá.
Podle důvodové zprávy k zákonu č. 30/1946
Sb. mělo se s vybíráním daně z motorových
vozidel vyčkat do doby poválečného uspořá-
dání silniční motorové dopravy.
Při stanovení ceny benzinu v r. 1948 v sou-
vislosti se zavedením všeobecně daně, nebyl
uvažován výnos daně z motorových vozidel,
která se od r. 1946 již nevybírala. Není tedy
v ceně benzinu dřívější daň z motorových
vozidel zahrnuta.
Daň z motorových vozidel podle osnovy
spočívá na těchto hlavních zásadách:
Dani podléhají motorová vozidla mající
trvalé stanoviště v tuzemsku, jichž k jízdě na
silnicích používají fysické osoby zapsané jako
držitelé motorového vozidla v technickém
průkazu a v osvědčení o technickém průkazu
motorového vozidla. Daňové sazby vycházejí
z druhu motorových vozidel a jsou stanoveny
u motocyklů, motorových tříkolek, osobních
a dodávkových automobilů podle kubatury
(obsah válců), u nákladních automobilů podle
nosnosti a u traktorů podle počtu koňských
sil.
Odstupňování sazeb je odůvodněno poža-
davkem spravedlivého dopadu daně na moto-
rová vozidla podle jejich výkonnosti a tím
i intensity jejich nároků na silnice. U moto-
cyklů s menším obsahem válců přihlíží se
také k tomu, že těchto motocyklů používají
pracující především k cestám do zaměstnání.
Daň se platí na kalendářní rok nebo kalen-
dářní pololetí podle výše roční sazby; při
vzniku daňové povinnosti během kalendář-
ního roku nebo kalendářního pololetí na dobu
od prvního dne měsíce, v němž vznikla da-
ňová povinnost do konce kalendářního roku
nebo kalendářního pololetí. Daň se platí zá-
sadně bez vyměření.
Od daně jsou osvobozena všechna drobná
motorová vozidla s obsahem válců do 60 ccm
a zvlášť zařízená motorová vozidla invalidů.
Zvýšeně zdanění nákladních aut a dodáv-
kových automobilů, pokud se jich používá
k výdělečným účelům, je opodstatněno vyso-
kými výdělky jejich majitelů, prakticky ne-
kontrolovatelnými a unikajícími tudíž přímé-
mu zdanění.
Dani nepodléhají motorová vozidla patřící
podnikům a jiným organisacím socialistické-
ho sektoru. Socialistický sektor buď odvádí
akumulaci nebo je zdaňován jiným vhodným
způsobem. Nebylo by proto ekonomicky účel-
né, aby platil daň z motorových vozidel, kte-
rá by jen zvyšovala provozní náklady a sni-
žovala akumulaci nebo daňový základ. Mimo
to z celkového počtu osobních automobilů
patří socialistickému sektoru jen 15, 3 %,
avšak soukromému sektoru 84, 7 %.
Zdanění motorových vozidel cenovou úpra-
vou benzinu by nevyhovovalo zejména
z těchto důvodů:
a) zavedením diferencované ceny benzinu,
t. j. zvýšené ceny pro vozidla dani podro-
bená a normální ceny pro vozidla dani ne-
podléhající nebo od, daně osvobozená a
pro benzin používaný k jiným účelům,
znamenalo by jednak neúměrné zatížení
orgánů distribuce, jednak nemožnost řád-
né kontroly a bezpečné zábrany proti zne-
užívání;
b) ježto vedle benzinu používá se k pohonu
některých motorových vozidel motorové
nafty, po případě plynu, bylo by třeba za-
vést též dvojí ceny motorové nafty se vše-
mi nepříznivými důsledky a dvojí ceny
plynu nebo jiný způsob zdanění těchto vo-
zidel.
Finanční dosah:
Podle stavu ke dni 24. září 1956 bylo v Čes-
koslovensku registrováno celkem 591 396 mo-
torových vozidel soukromého sektoru, z toho
457 011 motocyklů, 120. 176 osobních automo-
bilů, 8 909 dodávkových automobilů, 2. 874 ná-
kladních automobilů a 1. 158 traktorů. S při-
hlédnutím k tomuto celkovému počtu a
s ohledem na to, že průměrnou sazbou U mo-
tocyklů bude sazba 250 Kčs a u osobních au-
tomobilů sazba 1. 200 Kčs, odhaduje se fi-
nanční výnos nově daně asi na 300 mil. Kčs
ročně. Vzhledem k neustálému rozmachu mo-
torismu bude mít výnos daně stoupající ten-
denci.
Výnos této daně bude rozpočtovým pří-
jmem národních výborů. Tak budou národní
výbory zainteresovány, aby za pomoci obča-
nů byla daň včas a správně vybírána.
Správa daně bude administrativně jednodu-
chá a nevyžádá si proto zvýšeného počtu pra-
covních sil finančních orgánů ani zvýšení-
mzdových fondů.
Připočteme-li k celkovému nákladu na
údržbu a výstavbu silnic ještě investiční ná-
7
klady na stavbu garáží, servisů a jiných zaří-
zení, sloužících motorovému provozu na sil-
nicích dosahoval by výnos daně asi 12 %
těchto celkových nákladů.
Zvláštní část.
K § 1 odst. 1.
Dani jsou podrobena motorová vozidla bez
'zřetele na intensitu jejich používání k jízdě
na silnicích v rozhodném daňovém období.
K § 3 odst. 1.
Toto ustanovení se odůvodňuje tím, že
jízdní kola s pomocným motorem a moto-
cykly a motorové tříkolky s obsahem válců
do 60 ccm pro malou váhu a rychlost opotře-
bovávají silnice jen v nepatrné míře. Stejně
je tomu tak u zvlášť zařízených motorových
vozítek pro invalidy, kde se přihlíží ještě
k omezeným pracovním a výdělkovým mož-
nostem invalidních osob.
K § 4 odst. 1.
Motocykly jsou také t. zv. skútry.
K § 4 odst. 2.
Dodávkových automobilů se používá nejen
k dopravě osob, ale též nebo výhradně k vý-
dělečné přepravě nákladů, takže zvýšení da-
ňové sazby u těchto vozidel je plně odůvod-
něno. Sazba daně nebude zvýšena u dodávko-
vých automobilů, kterých jejich držitelé po-
užívají jako osobních automobilů výhradně
pro svou osobní potřebu a nikoliv k výděleč-
ným účelům (na př. automobily t. zv. Station
- Wagon a Combi - Wagon).
K § 4 odst. 3.
Při zvýšení sazby daně bude přihlíženo
u speciálních automobilů a osobních automo-
bilů používaných výdělečně k účelu, jemuž
slouží, a k jejich výdělečnému využití.
K § 5.
Zjišťování skutečnosti, že se vozidla po-
užívá k jízdě na silnicích, je prakticky téměř
neproveditelné. Proto se daňová povinnost
váže na přidělení státní poznávací značky
motorovému vozidlu, neboť motorového vo-
zidla, které má stále stanoviště v Českoslo-
vensku, nesmí být bez státní poznávací znač-
ky k jízdě na silnicích používáno. Pokud by
se mohly vyskytnout případy používání mo-
torových vozidel k jízdě na silnicích, aniž by
motorovému vozidlu byla přidělena státní
poznávací značka, šlo by o případy jen ojedi-
nělé a trestně postižitelné podle trestního zá-
kona správního.
K § 6 odst. 2.
Toto ustanovení se vztahuje na vozidla,
která nebyla dosud dani podrobena (na př.
nová vozidla).
Jestliže tedy na př. vznikne daňová povin-
nost u motocyklu s obsahem válců 175 ccm
dne 20. března, zaplatí se daň na dobu od
1. března do konce roku a bude činit 125 Kčs.
Nebo vznikne-li daňová povinnost u osobního
automobilu s obsahem válců 1. 200 ccm dne
8. února, zaplatí se daň na dobu od 1. února
do 30. června a bude činit 500' Kčs.
K § 8 odst. 2.
Zákonné zástavní právo normované tímto
ustanovením je vlastně věcným ručením váz-
noucím na motorovém vozidlu. Toto zástavní
právo lze ovšem uplatnit pouze pro dlužnou
daň váznoucí na zavazeném vozidle a jen po-
tud, pokud se nepromlčela.
Tímto ustanovením nejsou dotčeny předpi-
sy občanského soudního řádu, zejména § 511.
K § 10 odst. 3.
Řízení ve věcech daňových je nyní uprave-
no vyhláškou ministra financí ze dne 2. červ-
na 1953 č. 162 O. 1.
V Praze dne 29. listopadu 1957.
Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
KNT 01 - 4835-67