Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

198.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957,

o estrádách, artistických produkcích a lidové zábavě.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1
Úvodní ustanovení

Účelem tohoto zákona je upravit organisaci
veřejné estrádní a artistické činnosti, jakož
i pořádání lidových zábav tak, aby bylo za-
jištěno soustavně zvyšování jejich úrovně.

Organisace pro činnost
estrádní a artistickou

§ 2

(1) Řídit a organisovat estrádní činnost
v kraji přísluší krajským jednatelstvím zří-
zeným podle § 3 zákona č. Sb., o kon-
certní a jiné hudební činnosti; svěří - li rada
krajského národního výboru řízení a organi-
sování koncertní činnosti v kraji krajskému
symfonickému orchestru, zřídí jako součást
některého krajského kulturně osvětového za-
řízení krajské jednatelství k řízení a orga-
nisování estrádní činnosti v kraji.

(2) Úkolem organisací uvedených v odstavci
l bude zejména

a) napomáhat pořadatelům veřejných pro-
dukcí v kraji při organisování estrád,


2

b) pořádat veřejné estrádní produkce v kraji
a nabízet takové produkce jiným pořadate-
lům,

c) zprostředkovávat pořadatelům veřejných
produkci estrádní umělce, artisty a jich
soubory.


§ 3

Ministr školství a kultury zřídí v dohodě
s ministrem-předsedou Státního úřadu pláno-
vacího a s ministrem financí pro obor estrád
organisaci, jejímž úkolem bude zejména

a) napomáhat krajským jednatelstvím při
organisování estrád,

b) vytvářet vzorné programy a zajišťovat je
přednostně pro krajská jednatelství,

č) zprostředkovávat krajským jednatelstvím
umělce, které zaměstnává nebo eviduje,

d) pořádat veřejné produkce v rozsahu urče-
ném statutem,

e) uskutečňovat a organisovat veškerá vy-
stoupení zahraničních estrádních umělců,
artistů a jich souborů v tuzemsku a do-
mácích estrádních umělců, artistů a jich
souborů v zahraničí.

§ 4

(1) Pověřenec školství a kultury může v do-
hodě s pověřehcem-předsedou Slovenského
plánovacího úřadu a s pověřencem financí zří-
dit na Slovensku pro obor estrád organisaci
pro plnění úkolů uvedených v § 3 písm. a)
až d).

(2) Nezřídí-li pověřenec školství a kultury
takovou organisaci, může pověřit jejími úkoly
některé kulturně osvětové zařízení nebo ji-
nou organisaci z oboru své působnosti.

§ 5

(1) Organisace zřízené podle §§ 3 a 4 jsou
právnické osoby. Jejich úkoly blíže vymezí a
jejich organisaci a způsob hospodaření upraví
statut, který vydá, pokud jde o organisaci zří-
zenou podle § 3, ministerstvo školství a kul-
tury v dohodě se Státním úřadem plánovacím,
s ministerstvem financí a s ústředním výbo-
rem odborového svazu, pokud jde o organi-
saci zřízenou podle § 4, pověřenectvo školství
a kultury v dohodě se Slovenským plánovacím
úřadem, s pověřenectvem financí a se Sloven-
ským výborem odborového svazu.

(2) Pokud tento zákon nebo statuty nesta-
noví jinak, platí pro tyto organisace obdobně
předpisy o národních podnicích s tím, že se
tyto organisace nezapisují do podnikového
rejstříku.


3

§6

(1) K organisování a provozování činnosti
artistické zřídí ministr školství a kultury
v dohodě s ministrem financí z dosavadního
národního podniku Československé cirkusy,
varieté a lunaparky organisaci, jejímž úkolem
bude zejména pořádání hodnotných veřejných
produkcí cirkusových.

(2) Organisace zřízená podle odstavce 1 je
právnická osoba. Její úkoly blíže vymezí a její
organisaci a způsob hospodaření upraví statut,
který vydá ministerstvo školství a kultury
v dohodě se Státním úřadem plánovacím,
s ministerstvem financí a s ústředním výbo-
rem odborového svazu Pokud tento zákon
nebo statut nestanoví jinak, platí pro tuto or-
ganisaci obdobně předpisy o národních pod-
nicích s tím, že se nezapisuje do podnikového
rejstříku.

§7

(1) Pořadatelé veřejných produkcí a pod-
niků lidové zábavy jsou oprávněni sami sjed-
návat vystoupení estrádních umělců, artistů
a jich souborů.

(2) Zprostředkovávat vystoupení účinkují-
cích smějí však toliko organisace uvedené
v §§ 2 až 4; zprostředkování vystoupení účin-
kujících při veřejných produkcích nesmí být
soukromě výdělečnou činnosti.

(3) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě se státním úřadem plánovacím a
s ministerstvem financí vyhláškou v Úředním
listě stanovit pro některé obory uměleckých
vystoupení povinné zprostředkování.

§8

Samostatná vystoupení estrádních umělců
a artistů, kteří jsou zaměstnanci divadel,
estrádních a artistických souborů nebo kul-
turně osvětových zařízení, lze sjednávat jen
prostřednictvím jejich zaměstnavatelů; za-
městnavatelé jsou při tom povinni dbát, aby
účinkování na těchto samostatných vystou-
peních bylo mezi jednotlivé zaměstnance,
účelně rozvrženo a aby byly dodržovány před-
pisy o odměnách za taková vystoupení.

Pořádání veřejných produkcí

a podniků lidově zábavy a dozor

na ně

§9

(1) Veřejnými produkcemi podle tohoto zá-
kona jsou veřejnosti přístupná vystoupení
estrádních umělců a artistů (veřejné pro-


4

dukce estrádní) nebo samostatná vystoupení
artistů (veřejně produkce artistické), pokud
nejde o koncertní a jiné hudební produkce
nebo o představení divadelní a filmová. Za
veřejné produkce artistické se považují i ve-
řejnosti přístupná vystoupení cirkusová a va-
rietní, jakož i všechna jiná vystoupení po-
dobné povahy.

(2) Podniky lidové zábavy se rozumějí ze-
jména lidově slavnosti, taneční zábavy, luna-
parky a pod.

§ 10

(1) Pořadateli veřejných produkcí a podniků
lidově zábavy mohou být zejména kulturně
osvětová zařízení národních výborů, dobro-
volné společenské organisace i jejich složky,
jednotná zemědělská družstva a podniky so-
cialistického sektoru z oboru pohostinství,
lázeňské péče a cestovního ruchu.

(2) Veřejné artistické produkce mohou po-
řádat také fysické osoby, kterým k tomu
udělil pro svůj obvod oprávnění odbor škol-
ství a kultury rady krajského národního vý-
boru.

§ 11

Pořádání veřejných produkcí a podniků li-
dově zábavy povolují odbory školství a kul-
tury rad okresních národních výborů; pořá-
dání tanečních zábav povolují výkonně orgá-
ny místních národních výborů.

§ 12

Za ideovou a uměleckou úroveň veřejných
produkcí odpovídají jejich pořadatelé, orga-
nisace, které veřejnou produkci nebo vystou-
pení účinkujících zprostředkují, jakož i jed-
notliví účinkující.

§ 13

Dozor nad veřejnými produkcemi a podniky
lidově zábavy vykonávají odbory školství a
kultury rad okresních národních výborů, kte-
ré mohou tuto působnost přenést na výkonně
orgány místních národních výborů.

Ustanovení závěrečná
§ 14

Ministerstvo školství a kultury vydá v do-
hodě se zúčastněnými ústředními úřady a or-
gány podrobné předpisy k provedení tohoto
zákona, zejména o povolování činnosti artis-
tické fysickým osobám, o povolování veřej-
ných produkcí a podniků lidově zábavy a
o provádění dozoru na ně.


5

§ 15

(1) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
na

a) veřejné produkce a podniky lidově zábavy
bez vstupného pořádané na veřejných pro-
stranstvích při příležitosti státního svátku,
dne 1. května a ve významných dnech re-
publiky,

b) veřejné produkce bez vstupného pořádané
dobrovolnými organisacemi sdruženými
v Národní frontě, pokud účinkující ne-
obdrží odměnu za výkon,

c) produkce souborů Československé lidově
armády a ostatních ozbrojených sborů,
určeně pro příslušníky těchto sborů,

d) veřejné produkce škol, při kterých účin-
kují jen žáci nebo studenti.

(2) Ustanovení § 7 odst. 3 se nevztahuje

a) na veřejně produkce souborů českosloven-
ské lidově armády a ostatních ozbrojených
sborů a jejich příslušníků konané na pod-
kladě služebního příkazu k účinkování,

b) na veřejně produkce souborů a sólistů li-
dové tvořivosti, pokud účinkují bez odmě-
ny za výkon.

§ 16

Zrušují se v

1. zákon č. 69/1948 Sb., o hudební a artistic-
ké ústředně,

2. vyhláška č. 55/1949 Sb., o koordinaci kon-
certních a artistických produkcí,

jakož i všechna jiná ustanovení dosavadních
předpisů o věcech upravených tímto zákonem.

§ 17

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr školství a kultury
v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. Obecná část

Nedostatky úpravy našeho hudebního a ar-
tistického života, organisovaného na základě
zákona č. 69/1948 Sb., o hudební a artistické
ústředně, se projevily již brzy po jeho vy-
hlášení. Nutnost omezovat soukromé podni-
kání v oboru artistiky, zejména pokud jde
o produkce cirkusově a varietní, vedla ke zří-
zení Československých cirkusů, varietě a lu-

naparků jako národního podniku, jemuž se
dostalo generální licence pro provozování cir-
kusů a lunaparků. Vznik estrádního uměni
jako samostatně umělecké formy vynutil si
pak zřízení zvláštního orgánu v rámci Hu-
dební a artistické ústředny (HaÚ), totiž
Estrádního jednatelství, jehož úkolem bylo
zprostředkovávat, aranžovat a pořádat
estrádní produkce. Průběhem doby se však
ukázaly i jiné nedostatky platně zákonně


6

úpravy, která nedovedla zabránit existenci
pokoutních zprostředkovatelů, obcházení zá-
sad státní mzdové politiky a umožňovala ve-
řejné účinkování nekvalifikovaných osob na
úkor plně kvalifikovaných umělců. Volání ve-
řejnosti po nové úpravě hudebního a artistic-
kého života se stávalo stále naléhavějším, ze-
jména po vydání ústavního zákona č. 12/1954
Sb., o národních výborech, a po usnesení vlá-
dy ze dne 24. července 1956, o zvýšení pravo-
moci a odpovědnosti ministrů, ředitelů hlav-
ních správ a podniků a o zvýšení působnosti
výkonných orgánů národních výborů.

Návrh upravující estrády, artistické pro-
dukce a podniky lidové zábavy navazuje na
současně předložený návrh zákona o kon-
certní a jiné hudební činnosti potud, že svě-
řuje péči o estrádní činnost v krajích zásadně
krajským jednatelstvím zřízeným jako sou-
část některého krajského kulturně osvětové-
ho zařízení k řízeqí a organisování koncertní
činnosti v kraji. Svěří-li však rada krajského
národního výboru řízení a organisování kon-
certní činnosti v kraji krajskému symfonic-
kému orchestru, zřídí jako součást některého
krajského kulturně osvětového zařízení kraj-
ské jednatelství k řízení a organisování
estrádní činnosti v kraji.

Činnost těchto jednatelství bude spočívat
hlavně v poskytování pomoci pořadatelům
estrádních produkcí v kraji, jimž budou zpro-
středkovávat účinkující, a v pořádání estrád-
ních produkcí, které budou nabízet i jiným
pořadatelům. Zprostředkuje-li krajské jedna-
telství produkce nebo účinkující do jiného
kraje, bude se tak dít přes krajské jednatel-
ství dotčeného kraje. Jednatelství bude úzce
spolupracovat s organisací, kterou zřídí mi-
nistr školství a kultury pro obor estrád. Ne-
půjde tu o novou organisaci, nýbrž o orga-
nisaci, která vznikne při zastavení činnosti
Hudební a artistické ústředny sloučením
Pražského estrádního souboru a Estrádního
jednatelství. Účelem této organisace bude na-
pomáhat krajským jednatelstvím při organi-
sování estrád, předávat jim vzorné pořady a
zprostředkovávat umělce, zejména také uměl-
ce zahraniční. Pro tuto organisaci je volena
forma, která umožní její hospodářskou samo-
statnost a operativnost při přísně kontrole
hospodaření.

Navrhovaný zákon dává možnost zřídit ob-
dobnou organisaci i na Slovensku. Počítá se
však s tím, že samostatná organisace nebude
zřízena a že jejími úkoly bude pověřeno ně-
které kulturně osvětové zařízení v Bratislavě.

Pro jednotlivé druhy artistické činnosti se
nezamýšlí zřizovat zvláštní organisace. To-

liko pro činnost cirkusovou, pro kterou se
forma národního podniku ukázala nevhodnou,
bude vytvořena z dosavadního n. p. Českoslo-
venské cirkusy, varieté a lunaparky hospo-
dářská organisace s možností pružnějšího
způsobu plánování a financování. Podrobnosti
o úkolech, organisaci a způsobu hospodaření
nově zřízené organisace upraví statut.

Návrh zákona přiznává pořadatelům estrád-
ních produkcí i podniků lidové zábavy právo
sjednávat vystoupení účinkujících přímo, bez
prostřednictví kterékoliv organisace. Pokud
však budou pořadatelé potřebovat zprostřed-
kování, musí se obrátit buď na krajské jedna-
telství nebo na organisaci zřízenou ministrem
školství a kultury, které jedině jsou opráv-
něny provádět zprostředkovací činnost, neboť
tato činnost nesmí být provozována jako sou-
kromě výdělečná. Poněvadž možnost přímého
jednání účinkujících s pořadateli poskytuje
v některých oborech různým osobám příleži-
tost provozovat soukromou agentáž, jež se
vymyká jakékoliv kontrole, je třeba, aby mi-
nisterstvo školství a kultury mělo možnost
v určitých oborech uměleckých vystoupení
nařídit povinné zprostředkování, které ovšem
by bylo prováděno jen oprávněnými organi-
sacemi.

Návrh upravuje také pořádání veřejných
produkcí a podniků lidové zábavy, při čemž
stanoví co nejširší okruh pořadatelů, ovšem
s vyloučením soukromých osob. Pouze pro
přechodnou dobu se umožňuje pořádání artis-
tických produkcí též soukromým osobám, kte-
rým udělí zvláštní oprávnění odbor školství
a kultury rady krajského národního výboru.

Navrhovaný zákon odstraňuje i závažný
nedostatek nynější právní úpravy, týkající se
odpovědnosti za ideovou a uměleckou úroveň
veřejných produkcí. Kromě odpovědnosti
účinkujících stanoví se i odpovědnost orga-
nisací, které produkce zprostředkují nebo po-
řádají (krajských jednatelství a organisací
zřízených ministrem školství a kultury), ja-
kož i všech jiných pořadatelů.

B. Finanční dosah

Provedení osnovy si nevyžádá v ústředí
žádných nákladů, poněvadž nedojde k organi-
sačním změnám a ke zvýšení počtu pracov-
níků.

Krajská jednatelství budou v oboru estrád-
ním personálně kryta z dosavadního globálu
Hudební a artistické ústředny právě tak jako
estrádní organisace zřízená ministrem škol-
ství a kultury. Pro počáteční vybavení této
organisace i krajských jednatelství bude po-


7

užito základních fondů zmíněné ústředny.
Estrádní organisace zřízená ministrem škol-
ství a kultury bude hospodářskou organisací
s hospodařením při nejmenším vyrovnaným.
Potřeba obratového fondu pro tuto organisaci
se předpokládá v roce 1957 částkou 1, 000. 000
Kčs a je zajištěna ve finančním plánu minis-
terstva školství a kultury na rok 1957. K úhra-
dě úkolů studijních které budou na tuto or-
ganisaci přeneseny z dosavadního Ústředního
artistického a estrádního studia, se počítá
v roce 1957 s příspěvkem 400. 000 Kčs, který
je rovněž zajištěn v rozpočtu ministerstva
školství a kultury.

Krajská jednatelství budou jako součást
kulturně osvětových zařízení financována
z krajských rozpočtů, při čemž se předpo-
kládá, že budou hospodářsky soběstačná.

Z podnětu zřízení hospodářské organisace
Československé cirkusy z dosavadního n. p.
Československé cirkusy, varieté a lunaparky,
nebude vznesen požadavek na zvýšení obrato-
vého fondu. Pokud jde o hospodářský výsle-
dek této organisace, nutno vát v úvahu po-
kles výnosů oproti výnosu dosavadního národ-
ního podniku o příjem z poplatků za udělo-
vání oprávnění k provozu zábavních zařízení
od soukromých provozovatelů, který byl na
rok 1957 plánován ve výši 2, 000 000 Kčs. Vy-
birání těchto poplatků přechází spolu s agen-
dou udělování těchto oprávnění na výkonné
orgány krajských národních výborů.

Se zřetelem k ustanovení § 8 odst. 2 zákona
č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národních vý-
borů, si provedení osnovy nevyžádá zvýšení
finančních nákladů u národních výborů.

C. Zvláštní část

Vysvětlení k jednotlivým ustanovením ná-
vrhu je obsaženo již v obecné části důvodové
zprávy. Poznamenává se proto jen:

K §9:

Pokud jde o pojem veřejných produkcí
estrádních a artistických, setrvává návrh na
dosavadní úpravě, podle které se za takové
produkce pokládají vystoupení pro individuál-
ně neurčené množství osob. Poněvadž v oboru
artistiky jsou kromě cirkusových a varietních
produkcí možné i produkce jiného charakteru
a povahy smíšené, je třeba i tyto produkce
podřídit ustanovením tohoto zákona.

K §10:

V souhlasu s požadavkem rozvoje estrádní
a artistické činnosti i lidově zábavy stanoví
návrh okruh oprávněných pořadatelů co nej-
šíře. Pořádání artistických produkcí nutno pro
přechodnou dobu umožnit i fysickým osobám.

K §§ 11 a 13:

Pokud jde o povolování veřejných produkcí
a podniků lidové zábavy a provádění dozoru
na ně, nepřináší návrh žádných změn proti
dosavadnímu stavu, podle něhož tato činnost
spadá do působnosti okresních, po případě
místních národních výborů.

K §15:

Jde o stanovení výjimek z působnosti záko-
kona, které jsou nutné z důvodů kulturně po-
litických, odborných nebo výchovných.

K § 16:

Zrušují se všechna ustanovení dosavadních
předpisů, která se týkají činnosti estrádní
nebo artistické a lidové zábavy, zejména usta-
novení zákona č. 69/1948 Sb., o hudební a
artistické ústředně, a vyhlášky č. 55/1949 Sb.,
o koordinaci hudebních a artistických pro-
dukcí.

V Praze dne 29. listopadu 1957.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr školství a kultury:
Dr. Kahuda v. r.

KNT 01 -4830-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP