Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

197.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957,

o koncertní a jiné hudební činnosti.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Úvodní ustanoveni

§ 1

Účelem tohoto zákona je zajistit rozvoj
koncertní a jiné hudební činnosti jako vý-
znamně složky našeho kulturního života.

§ 2

(1) Koncertní činností se rozumí veřejnosti
přístupná vystoupení koncertních umělců, t.
j. instrumentalistů, dirigentů, pěvců nebo ta-
nečníků, kteří umělecky tvořivě provádějí dílo
hudební s textem nebo bez textu, po případě
dílo taneční.

(2) Jinou hudební činností se rozumí veřej-
nosti přístupná vystoupení instrumentalistů,
dirigentů nebo zpěváků, kteří provádějí dílo
hudební s textem nebo bez textu ve svém
hlavním povolání (hudebníci z povolání) nebo
ve vedlejším povolání nebo příležitostně za '
úplatu (lidoví hudebníci).


2

Organisace pro koncertní
a jinou hudební činnost

§ 3

(1) K řízení a organisování koncertní čin-
nosti v kraji zřídí rady krajských národních
výborů jako součást některého krajského kul-
turně osvětového zařízení krajská jednatel-
ství; rada krajského národního výboru může
však řízení a organisování koncertní činnosti
v kraji svěřit krajskému symfonickému or-
chestru.

(2) Úkolem organisací uvedených v odstavci
l bude zejména

a) napomáhat pořadatelům veřejných pro-
dukcí v kraji při organisování koncertních
a jiných hudebních produkcí,

b) pořádat veřejné koncertní a jiné hudební
produkce v kraji a nabízet takové pro-
dukce jiným pořadatelům,

c) zprostředkovávat pořadatelům veřejných
produkcí koncertní umělce a jich soubory.

(3) Podrobnosti o zřizování a úkolech kraj-
ských jednatelství stanoví směrnice, které
vydá ministerstvo školství a kultury v dohodě
se státním úřadem plánovacím a s minister-
stvem financí.

§ 4

(1) Ministr školství a kultury zřídí v dohodě
s ministrem - předsedou státního úřadu plá-
novacího a s ministrem financí organisaci, je-
jímž úkolem bude zejména

a) v oboru koncertní činnosti napomáhat
krajským jednatelstvím (krajským symfo-
nickým orchestrům) při organisování kon-
certů, zprostředkovávat přednostně pro
krajská jednatelství (krajské symfonické
orchestry) vystoupení vynikajících umělců
a jich souborů, po případě takové umělce
zaměstnávat,

b) v oboru jiné hudební činnosti evidovat hu-
debníky z povolání, nabízet jejich vystou-
pení oprávněným pořadatelům a vybrané
hudebníky z povolání zaměstnávat,

c) pořádat veřejné produkce v rozsahu sta-
noveném statutem,

d) v obou oborech obstarávat všechen zahra-
niční styk.

(2) Pověřenec školství a kultury zřídí v do-
hodě s pověřencem předsedou Slovenského
plánovacího úřadu a s pověřencem financí na
Slovensku organisaci pro plnění úkolů uvede-
ných v odstavci 1 písm. a) až c).


3

§ 5

(1) Organisace zřízené podle § 4 jsou práv-
nické osoby. Jejich úkoly blíže vymezí a je-
jich organisaci a způsob hospodaření upraví
statuty, které vydá pokud jde o organisaci
zřízenou podle § 4 odst. 1 ministerstvo škol-
ství a kultury v dohodě se státním úřa-
dem plánovacím, s ministerstvem financí a
s ústředním výborem odborového svazu, po-
kud jde o organisaci zřízenou podle § 4 odst.
2, pověřenectvo školství a kultury v dohodě
se Slovenským plánovacím úřadem, s pověře-
nectvem financí a se Slovenským výborem od-
borového svazu.

(2) Pokud tento zákon nebo statuty ne-
stanoví jinak, platí pro tyto organisace ob-
dobně předpisy o národních podnicích s tím,
že se tyto organisace nezapisují do podniko-
vého rejstříku.

§ 6

(1) Pořadatelé veřejných produkcí jsou
oprávněni sami sjednávat vystoupení kon-
certních umělců, hudebníků z povolání a li-
dových hudebníků.

(2) Zprostředkovávat vystoupení účinkují-
cích smějí však toliko organisace uvedené
v §§ 3 a 4; zprostředkování vystoupení účin-
kujících při veřejných produkcích nesmí být
soukromě výdělečnou činností.

(3) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě se státním úřadem plánovacím a
s ministerstvem financí vyhláškou v Úředním
listě stanovit pro některé obory uměleckých
vystoupení povinné zprostředkování.

§ 7

Samostatná vystoupení koncertních umělců
a hudebníků z povolání, kteří jsou zaměst-
nanci orchestrů, divadel, kulturně osvětových
zařízení nebo jiných kulturních institucí a or-
ganisací, lze sjednávat jen prostřednictvím
jejich zaměstnavatelů; zaměstnavatelé jsou
při tom povinni dbát, aby účinkování na těch-
to samostatných vystoupeních bylo mezi jed-
notlivé zaměstnance účelně rozvrženo a aby
byly dodržovány předpisy o odměnách za ta-
kový vystoupení.

§ 8

Smlouvy o umisťování souborů hudebníků
z povolání sjednávané organisacemi uvedený-
mi v § 4 nabývají účinnosti, vysloví-li s nimi
souhlas odbor školství a kultury rady kraj-
ského národního výboru. Odbor školství a kul-
tury rady krajského národního výboru může
smlouvu zrušit.


4

§ 9

O činnost lidových hudebníků pečují a na
ni dozírají výkonné orgány okresních národ-
ních výborů.

Pořádání veřejných produkcí
a dozor na ně

§10

Veřejnými produkcemi podle tohoto zákona
jsou veřejnosti přístupná vystoupení koncer-
ních umělců (koncertní produkce) nebo hu-
debníků z povolání a lidových hudebníků (ji-
né hudební produkce), nejde-li o představení
divadelní nebo filmová. O veřejné produkce
jde i tehdy, jsou-li uskutečňovány mechanic-
kými, optickými nebo jinými zařízeními.

§11

Pořadateli veřejných produkcí mohou být
zejména kulturně osvětová zařízení národních
výborů, dobrovolně společenské organisace
i jejich složky, jednotná zemědělská družstva
a podniky socialistického sektoru z oboru po-
hostinství, lázeňské péče a cestovního ruchu.

§12

Pořádání veřejných produkcí koncertních
a veřejných produkcí hudebníků z povolání
povolují odbory školství a kultury rad okres-
ních národních výborů; pořádání veřejných
produkcí lidových hudebníků povolují výkon-
né orgány místních národních výborů.

§13

Za ideovou a uměleckou úroveň veřejných
produkcí odpovídají jejich pořadatelé, orga-
nisace, které veřejnou produkci nebo vystou-
pení účinkujících zprostředkují, jakož i jed-
notliví účinkující.

§14

Dozor nad veřejnými produkcemi vykoná-
vají odbory školství a kultury rad okresních
národních výborů, které mohou tuto působ-
nost přenést na výkonné orgány místních ná-
rodních výborů.

Ustanovení závěrečná
§15

Ministerstvo školství a kultury vydá v do-
hodě se zúčastněnými ústředními úřady a oř-


6

gány podrobné předpisy k provedení tohoto
zákona, zejména o sjednávání a zrušování
smluv o umisťování hudebníků z povolání,
o povolování veřejných produkcí a o prová-
dění dozoru na ně a o zřizování a činnosti
souborů hudebníků z povolání a souborů lido-
vých hudebníků.

§ 16

(1) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
na

a) veřejné produkce bez vstupného pořádané
na veřejných prostranstvích při příleži-
tosti státního svátku, dne 1. května a ve
významných dnech republiky,

b) veřejné produkce bez vstupného pořádané
dobrovolnými organisacemi sdruženými
v Národní frontě, neobdrží - li účinkující
odměnu za výkon,

c) produkce souborů Československé lidové
armády a ostatních ozbrojených sborů,
určené pro příslušníky těchto sborů,

d) veřejné produkce škol, při kterých účin-
kují jen žáci nebo studenti.

(2) Ustanovení § 6 odst. 3 se nevztahuje

a) na veřejné produkce souborů českosloven-
ské lidové armády a ostatních ozbrojených
sborů a jejich příslušníků konané na
podkladě služebního příkazu k účinkování,

b) na veřejně produkce souborů a sólistů
lidové tvořivosti, pokud účinkují bez od-
měny za výkon.

§ 17

Hudební a artistická ústředna v Praze a
Hudební a artistická ústředna v Bratislavě se
zrušují. Likvidaci práv a závazků těchto or-
ganisaci provedou likvidátoři, které jmenuje
ministerstvo (pověřenectvo) školství a kultu-
ry v dohodě s ministerstvem (pověřenectvem)
financi.

§ 18

Zrušuji se všechna ustanovení dosavadních
předpisů o věcech upravených tímto záko-
nem.

§ 19

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr školství a kultury
v dohodě se zúčastněnými členy vlády.


6

Důvodová zpráva.

A. Obecná část

Nedostatky dnešního uspořádání koncertní
a jiné hudební činnosti, které se opírá o do-
sud platný zákon č. 69/1948 Sb., o Hudební
a artistické ústředně, jsou obecně známy.
Centralistická organisace Hudební a artistic-
ké ústředny jako samostatné právnické osoby
řízené správním orgánem (výborem) se ne-
mohla osvědčit již z toho důvodu, že kromě
celé oblasti hudební měla pečovat i o oblast
artistiky. K tomu přistoupila později i péče
o nově vznikající formu umělecké činnosti -
estrády. Tato mnohost úkolů vedla k vytvo-
ření dvou oddělených složek v rámci Hudební
a artistické ústředny, totiž Koncertního jed-
natelství a Estrádního jednatelství, zatím co
péči o artisty převzal nově zřízený národní
podnik Čs. cirkusy, varieté a lunaparky. Ani
toto uspořádání nepřineslo však odstranění
všech nedostatků veřejností často kritisova-
ných, totiž existenci pokoutních zprostřed-
kovatelů, obcházení zásad státní mzdové po-
litiky a vystupování nekvalifikovaných osob
na úkor umělců plně kvalifikovaných.

Další existence Hudební a artistické ústřed-
ny jako centrálního orgánu se stala nadále
neúnosnou po decentralisačních opatřeních,
na nichž se usnesla vláda dne 24. července
1956.

Účelem osnovy je poskytnout rámcový
právní podklad pro organisaci koncertní a jiné
hudební činnosti při plném respektování po-
žadavku decentralisace na výkonně orgány
národních výborů. (Ostatní obory upravené
dosud rovněž zákonem č. 69/1948 Sb., totiž
obor estrádní a artistický, se upravují nově
zákonem o estrádách, aristických produkcích
a lidově zábavě. ) Řízení a organisování kon-
certní činnosti v krajích se přenáší na krajské
národní výbory, které za tím účelem zřídí jako
součást krajských kulturně osvětových zaří-
zení krajská jednatelství. (Tato jednatelství
budou ovšem vykonávat svou činnost též
v úseku estrádní činnosti, jak předpokládá
návrh zákona o estrádách, artistických pro-
dukcích a lidové zábavě). Přitom se však po-
nechává radám krajských národních výborů
možnost svěřit řízení a organisování koncert-
ního života v krajích podle místních podmínek
krajským symfonickým orchestrům. Úkolem
těchto jednatelství bude napomáhat pořada-
telům koncertních a jiných hudebních pro-
dukcí v kraji i pořádat takové produkce vlast-
ní, jež budou nabízet i jiným pořadatelům. Na
požádání budou pak jiným pořadatelům těž

zprostředkovat koncertní umělce i jejich sou-
bory. Směrnice, které vydá ministerstvo škol-
ství a kultury, zajistí, že zprostředkování
krajských jednatelství do obvodu jiného kraje
se bude dít přes krajské jednotelství dotče-
ného kraje. O činnost lidových hudebníků bu-
dou naproti tomu pečovat výkonné orgány
okresních národních výborů.

Organisace, kterou zřídí ministerstvo škol-
ství a kultury, bude v oboru koncertní čin-
nosti napomáhat krajským jednatelstvím při
organisování koncertů a zprostředkovávat
jim vystoupení vynikajících umělců a jejich
souborů, z nichž některé bude i sama zaměst-
návat. V oboru jiné hudební činnosti bude je-
jím úkolem hudebníky z povolání evidovat,
zprostředkovávat jejich vystoupení oprávně-
ným pořadatelům, zejména podnikům a orga-
nisacím z oboru pohostinství, lázeňské péče,
cestovního ruchu a rekreace a zvláště kva-
lifikované jednotlivce a soubory zaměstnávat.
Zároveň bude v obou uvedených oborech ob-
starávat všechen zahraniční styk a navazovat
tak na činnost dosavadní složky České Filhar-
monie "Pražské jaro". Pokud jde o zaměst-
návání hudebníků z povolání touto organisací,
bude pracovní poměr vždy terminován, t. j.
sjednán jen na určitou dobu, jejímž uplynu-
tím bez výpovědi skončí. Nebude-li o hudeb-
níka resp. soubor zájem se strany pořadatelů,
nebude s nim další smlouva sjednána, a orga-
nisace nebude mít vůči němu žádných dalších
povinností. Lze očekávat, že tento systém
zaměstnávání přispěje též ke zvyšování od-
borné kvalifikace hudebníků z povolání a vy-
volá i zdravou soutěživost hudebníků i jejich
souborů.

Navrhované zřízení jediné organisace vy-
tváří komplexní celek, který si nevyžádá proti
dosavadnímu stavu zvýšení počtu pracovníků.
Jeho výhodou je i oproštění České Filharmo-
nie od agentážní agendy, takže se tato bude
moci věnovat plně svému uměleckému po-
slání. Připojení agendy hudebníků z povolání
k tomuto celku přinese zvýšení požadavku
kvality a výběrovosti a povede ke stálému
zvyšování úrovně těchto hudebníků. I kon-
certní umělci získají vhodnější zabezpečení
své činnosti, kterému bránila dosavadní málo
pružná organisace agentážní činnosti.

Na Slovensku zřídí pověřenectvo školství a
kultury obdobnou organisaci.

Osnova přiznává pořadatelům veřejných
produkcí právo sjednávat vystoupení účinku-
jících přímo bez prostřednictví kterékoliv or-
ganisace. Pokud však pořadatelé budou po-


7

žadovat zprostředkování, musí se obrátit buď
na krajské jednatelství nebo na organisaci
zřízenou ministerstvem (pověřenectvem)
školství a kultury, které jediné jsou opráv-
něny provádět zprostředkování; tato činnost
nesmí totiž být provozována jako soukromě
výdělečná činnost. Poněvadž možnost přímé-
ho jednání účinkujících s pořadateli poskytuje
v některých oborech různým osobám příleži-
tost provozovat soukromou agentáž, je třeba,
aby ministerstvo školství a kultury mělo
možnost v určitých oborech uměleckých vy-
stoupení nařídit povinné zprostředkování,
které ovšem by bylo prováděno jen oprávně-
nými organisacemi.

Pokud jde o pořádání koncertů a jiných hu-
debních produkcí, stanoví osnova stejně jako
osnova zákona o estrádách, artistických pro-
dukcích a lidové zábavě co nejširší okruh po-
řadatelů s vyloučením soukromých osob.

Navrhovaný zákon odstraňuje i závažný ne-
dostatek nynější právní úpravy, týkající se
odpovědnosti za ideovou a uměleckou úroveň
veřejných produkcí. Kromě odpovědností
účinkujících stanoví i odpovědnost organisací,
které produkce zprostředkují nebo pořádají
(krajských jednatelství o organisací zřízených
ministerstvem školství a kultury), jakož
i všech jiných pořadatelů.

Dozor na veřejné produkce včetně dozoru
kulturně politického (programová náplň a
umělecká úroveň) se svěřuje výkonným orgá-
nům okresních, po případě místních národ-
ních výborů.

Výkonné orgány krajských národních vý-
borů budou mít právo schvalovat a po případě
i zrušovat smlouvy sjednané mezi organisací
a pořadateli jiných hudebních produkcí
o umístění souborů hudebníků z povolání.
V podrobných směrnicích o těchto smlouvách
stanoví ministerstvo školství a kultury, že
smlouvy musí obsahovat přesné podmínky
činnosti souboru, údaje o jeho repertoiru a
přesné znění povinností souborů. Smlouvy
bude možno zrušit v případě jakéhokoli po-
rušení smluvního závazku, zejména v přípa-
dech nenáležitého vystupování souboru nebo
jednotlivého člena a pod. Toto opatření při-
spěje významně ke zvýšení úrovně souborů
hudebníků z povolání a zajistí i splnění
oprávněných požadavků krajů i jednotlivých
pořadatelů.

B. Finanční dosah

U ministerstva školství a kultury si pro-
vedení osnovy nevyžádá žádných nákladů, ze-
jména nikoli zvýšení počtu pracovníků. Kraj-

ská jednatelství budou personálně vybavena
z dosavadního globálu, stejně jako organi-
sace, kterou zřídí ministr školství a kultury.
Tato organisace bude organisací hospodář-
skou, při čemž se pro přechodnou dobu počítá
se ztrátovostí, která však nepřekročí výši pří-
spěvků, které ministerstvo školství a kultury
rozpočtuje na úhradu ztrát z koncertní čin-
nosti v celkově výši 985. 000 Kčs. Předpokládá
se totiž, že plánovaně příjmy této organisace
dosáhnou v r. 1958 částky 20, 136. 400 Kčs a
že plánovaně výdaje nepřekročí částku
21, 098. 400 Kčs. Bude ovšem nutno usilovat

0 to, aby hospodaření této organisace bylo
v příštích letech vyrovnané.

Pro složku hudebníků z povolání bude třeba
zajistit příděl obratových fondů ve výši ma-
ximálně 800. 000 Kčs, která bude uhrazena
z úspor v rozpočtu kap. 18 - ministerstvo
školství a kultury. Pro činnost této složky je
uvažována náhrada za zprostředkování ve
výši, která odpovídá zhruba dnešním skuteč-
ným nákladům na umisťování hudebníků z po-
volání. Tak bude možno vyrovnaně hospodařit

1 při počtu 850 zaměstnaných hudebníků z po-
volání.

Na Slovensku nevyžádá si navrhované ře-
šení zvýšení plánu práce a nevzniknou vyšší
nároky na státní rozpočet. Předpokládaný
rozpočtový schodek pro organisaci pro oblast
koncertní a jiné hudební činnosti včetně svě-
řeného úseku estrádního ve výši 450. 000 Kčs
je zajištěn v rozpočtu pověřenectva školství
a kultury. Potřeba obratových fondů pro tuto
organisaci ve výši 500. 000 Kčs bude kryta
z likvidačního přebytku Hudební a artistické
ústředny v Bratislavě.

Z rozpočtu národních výborů si osnova ne-
vyžádá žádných zvýšených nákladů.

C. Zvláštní část

Vysvětlení k jednotlivým ustanovením
osnovy je obsaženo již v obecné části důvo-
dové zprávy. Poznamenává se proto jen:

K § 2:

Kromě rozlišení činnosti koncertní a jiné
hudební určuje se poslání koncertních umělců
jako žváste významné složky hudebních uměl-
ců instrumentalistů, dirigentů, pěvců a ta-
nečníků a zároveň se stanoví, kdo je hudeb-
níkem z povolání a hudebníkem lidovým.

K § 10:

Pojem veřejných produkcí koncertních a
jiných hudebních se stanoví shodně s pojmem


8

produkcí estrádních a artistických tak, že jde
o vystoupení veřejná, t. j. pro individuálně
neurčené množství osob. Při koncertních pro-
dukcích půjde ovšem vždy o souvislá vystou-
pení koncertních umělců, nikolik o jednotlivá
vystoupení těchto umělců při estrádách.

K § 17:

Vzhledem k současně předkládanému ná-
vrhu zákona o estrádách, artistických pro-
dukcích a lidové zábavě lze přistoupit ke zru-
šení Hudební a artistické ústředny v Praze
i Bratislavě.

V Praze dne 29. listopadu 1957.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr školství a kultury:
Dr. Kahuda v. r.

KNT 01 - 4790-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP