Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

196.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957,

kterým se mění a doplňují ustanovení zákonů o dani ze mzdy, zemědělské
dani, dani z příjmů obyvatelstva a živnostenské dani.

Národní shromáždění republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 76/1952 Sb., o dani ze mzdy, se
doplňuje takto:

Do § 22 odst. 3 se vkládá další ustanovení
tohoto znění:

"12. se zmocňuje, aby pro některá vedlejší
nebo příležitostná zaměstnání stanovilo daň
paušální sazbou nepřesahující nejvyšší pří-
pustnou sazbu. "

Čl. II.

Zákon č. 77/1952 Sb., o zemědělské dani,
se mění a doplňuje takto:

§ 6 včetně nadpisu zní:

"Dani podrobený příjem.
§ 6.

(1) Základem daně je příjem podrobený
dani. Tento příjem se vypočítává podle prů-
měrných norem výnosnosti připadajících na
l ha zemědělské půdy a podle celkové vý-
měry všech pozemků způsobilých k zeměděl-
skému obdělávání patřících k zemědělskému
hospodářství. Dani podrobené příjmy z po-


2

zemků věnovaných pěstování zvláštních kul-
tur (plodin) se však vypočítávají podle sku-
tečně docílených příjmů (peněžních a natu-
rálních).

(2) Průměrné normy výnosnosti stanoví
každoročně vláda na návrh ministra financí a
ministra zemědělství a lesního hospodářství
podle výrobní oblasti, v níž leží zemědělské
hospodářství, podle úrodnosti půdy a s při-
hlédnutím k výrobním úkolům v rostlinně a
živočišné výrobě.

(3) Druhy zvláštních kultur (plodin), okruh
poplatníků, u nichž se dani podrobeně příjmy
z pěstování zvláštních kultur (plodin) vypočí-
távají podle skutečně docílených příjmů, a
způsob výpočtu základu daně stanoví ministr
financí v dohodě s ministrem zemědělství
a lesního hospodářství. "

Čl. III.

Zákon č. 78/1952 Sb., o dani z příjmů oby-
vatelstva, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 včetně nadpisu zní:

"Zdaňovací období.

Daň se vyměřuje za každý kalendářní
rok po jeho uplynutí s výjimkou uvedenou
v § 23 odst. 3 č. 2. "

2. V § 5 se škrtají slova "odměny vynálezců
a zlepšovatelů za přijaté vynálezy a zlep-
šovací náměty, ".

3. V § 21 se škrtá ustanovení č. 2.

4. Do § 23 odst. 3 se vkládají jako č. 1 až 3
ustanovení tohoto znění:

"1. se zmocňuje povolit pro určité sku-
piny poplatníků stanovení daně z příjmů
obyvatelstva paušální částkou, která by za-
hrnovala po případě těž povinnost na živ-
nostenské dani;

2. stanoví, za jakých podmínek není po-
platník povinen podávat každoročně při-
znání k dani a kdy vyměření daně platí na
více roků;

3. stanoví, v kterých případech jsou or-
ganisace socialistického sektoru povinny
srážet zálohy na daň z příjmů obyvatel-
stva; "

Dosavadní označení č. 1 až 3 se mění na
č. 4 až 6.

Čl. IV.

Zákon č. 79/1952 Sb., o živnostenské dani,
se doplňuje takto:


3

Do § 7 odst. 2 se vkládá za ustanoveni
písm. a) a b) ustanovení, které zní:

,, c) se zmocňuje upravovat lhůty k podávání
hlášení o živnostenské dani odchylně od
ustanovení § 4 a stanovit, kdy a za jakých
podmínek není poplatník povinen podávat
hlášení o živnostenské dani; ".

Dosavadní označení písm. c) a d) se mění
na písm. d) a e).

Čl. V.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1958; provede jej ministr financí.

Důvodová zpráva.

Navrhovaná osnova zákona obsahuje jed-
nak novou úpravu zdanění příjmů z pozemků
věnovaných pěstování zvláštních kultur, jed-
nak některá zmocnění pro ministerstvo fi-
nancí směřující k zjednodušení vybírání daní.

K či. I

Všichni plátci - s výjimkou soukromých
osob - jsou povinni srážet daň ze mzdy ne-
jen poplatníkům, kteří jsou k nim v pracov-
ním poměru, ale i externím osobám, které
jsou pro ně činný jen příležitostně. U těchto
osob nutno zjišťovat, jaký průměrný výdě-
lek připadá na jeden den, stanovit na tuto
částku daň podle denní tabulky a vynásobit
ji počtem odpracovaných dnů.

Při zaměstnávání těchto externích pracov-
níků vyskytují se případy nárazových prací,
při nichž se zaměstnává větší počet exter-
ních pracovníků, a kde by přesný výpočet
daně byl pro plátce obtížný nebo by plné zda-
nění podle zákona bylo - zejména při po-
užití denní tabulky - příliš tvrdé.

U plátců, od nichž nelze požadovat podrob-
nou znalost daňových předpisů (na př. JZD,
místní národní výbory, vedoucí lidových hu-
debních souborů atd ), pak naráží přesné srá-
žení na značně obtíže.

K odstranění těchto obtíží a tvrdostí se
proto navrhuje, aby ministerstvo financí bylo
zmocněno stanovit pro některé skupiny po-
platníků daň paušálem.

Jde především o brigádníky chmelové, ze-
mědělské, lesní, stavební a jiné, o pracovníky
při skládání, pytlování a rozvozu brambor,
zeleniny a ovoce, o sběrače lesních plodin a
léčivých bylin, distributory knih, pracovníky
při vykládání a nakládání vagónů, sběrače
šrotu a j.

K či. II

Podle dosavadního způsobu vypočítávaly se
dani podrobené příjmy i z pozemků věnova-
ných pěstování vinné révy, tabáku, papriky
a ovocných sadů podle průměrných norem
výnosnosti stanovených zvlášť pro tyto kul-
tury. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že
při tomto způsobu zjišťování dani podrobe-
ných příjmů dochází k nesrovnalostem, po-
něvadž v jedné normě platné pro celé státní
území nelze ani přiměřeně vystihnout vše-
chny "skutečnosti, které mají vliv na výši pří-
jmů docilovaných při pěstování uvedených
kultur. Za tohoto stavu vyjadřuje norma vý-
nosnosti pouze velmi hrubý průměr a přitom
je značně množství případů, jež se od tohoto
průměru odchylují jak dolů tak nahoru. Roz-
čleňovat tyto normy u každé kultury podle
odrůd a podle místa, kde se kultury pěstuji,
vedlo by jen k rozmnožení administrativy,
aniž by se tím docílilo spravedlivého postižení
ve srovnání se skutečnými příjmy. Tyto ne-
srovnalosti se vyskytují zejména při zdaňo-
vání jednotlivě hospodařících zemědělců a
členů družstev, pokud jde o jejich příjmy ze
záhumenku. Navrhovaná změna zdanění pří-
jmů z pěstování speciálních kultur se nebude
proto týkat zdanění JZD, u nichž i nadále bu-
dou tyto příjmy zdaňovány jako dosud podle
průměrných norem výnosnosti.
, Navrhovaná změna § 6, aby při pěstováni
speciálních kultur se zdaňovaly skutečně do-
cílené příjmy, řeší tedy v podstatě dva pro-
blémy:

1. odstraňuje značnou nerovnoměrnost ve
zdanění u jednotlivých poplatníků, k níž nut-
ně dochází při zdaňování příjmů podle prů-
měrných norem výnosnosti v důsledku roz-
dílné úrody. Větší či menší příjmy, zejména
při pěstování víceletých kultur, nejsou vždy


4

jen výsledkem zvýšeného úsilí pěstitele, ale
mnohdy spíše důsledkem klimatických pomě-
rů, stáří a druhu pěstované kultury a pod.
Všechny tyto okolnosti nelze vystihnout
v průměrné normě výnosnosti, a to ani tehdy,
kdyby byla proti dosavadnímu stavu zvýšena;

2. norma výnosnosti musí být stanovena
před začátkem roku, na který se daň vymě-
řuje, a proto není možné, aby stanovená prů-
měrná norma výnosnosti vystihovala skutečně
poměry roku, na který se daň vyměřuje Pro-
to do základu daně se budou započítávat pří-
jmy skutečně docílené v předcházejícím
roku.

K čl. III č. 1

Dosavadní znění § 2 se doplňuje slovy
s výjimkou uvedenou v § 23 odst. 3 č. 2".
Podle tohoto ustanovení bude moci minister-
stvo financí stanovit, v kterých případech
nemá být daň každoročně vyměřována. Viz
též vysvětlivky k čl. III č. 4.

K čl. III č. 2 a 3

Nová úprava zdaňování těchto odměn byla
provedena vyhláškou ministerstva financí ze
dne 6. září 1957 č. 169/1957 Ú. 1. Přijaté od-
měny podléhají nyní výlučně dani ze mzdy a
je proto třeba provést příslušnou změnu §§ 5
a 21 zákona o dani z příjmů obyvatelstva.

K čl. III č. 4

1. Zmocnění k stanovení daňově povinnosti
paušální částkou u daně z příjmů obyvatel-
stva a živnostenské daně.

Dosavadní způsob zdaňování některých po-
platníků daní z příjmů obyvatelstva a živno-
stenskou daní naráží na značně potíže. Jde
zejména o provozovatele lidové zábavy, je-
jichž pobyt je nestálý a kteří daňová přiznání
nepodávají buď vůbec anebo podávají přiznání
neúplná, takže vyměřovacím orgánům chybí
podklady pro správné zdanění. Poněvadž ani
kontrolou nelze v těchto případech spolehlivě
zjistit dani podrobený příjem, je daň vymě-
řována vesměs odhadem podle rozsahu pro-
vozovaného podniku Navrhovaným způsobem
zdaňování těchto poplatníků, jehož bude mož-
no použít i v jiných případech, odpadnou do-
savadní potíže při stanovení daňové povinnosti
a zjednoduší se vybírání daně.

2. Zmocnění upustit od povinnosti podávat
každoročně přiznání k dani z příjmů obyva-
telstva a od každoročního vyměřování této
daně.

Převážně většině poplatníků daně z příjmů
obyvatelstva je daň vyměřována ze základu

nepřesahujícího částku 3. 000 Kčs Jde hlavně
o příjmy z budov, z pronájmu zařízení a pod.,
které se v jednotlivých letech podstatně ne-
mění,, takže v průběhu let dochází jen k ne-
patrným změnám ve výši daňové povinnosti.
Přesto však jsou tito poplatníci, pokud jejich
celkový dani podrobený příjem přesahuje
částku 400. - Kčs ročně, povinni podávat kaž-
doročně přiznání k dani, která je jim také
každoročně vyměřována buď stejnou nebo
téměř stejnou částkou. Podávání přiznání
každým rokem a každoroční vyměřování da-
ně je v těchto případech nehospodárné, ne-
boť vyžaduje značnou potřebu tiskopisů (při-
znání a vyměřovacích listů) a dosti práce,
která by měla být věnována jiným naléhavěj-
ším úkolům, zejména prohloubení vyměřo-
vání daně u větších poplatníků. Vzhledem
k požadavku dalšího zjednodušení a zhospo-
dárnění administrativy je proto žádoucí, aby
u drobných poplatníků - s výjimkou živnost-
níků - bylo upuštěno od každoročního podá-
vání přiznání a každoročního vyměřování da-
ně. Předpis daně provedený na základě při-
znání by platil i pro následující rok, pokud po-
platník podáním přiznání nepožádá, aby mu
byla daň znovu vyměřena a pokud nedojde
ke změnám v okolnostech rozhodných pro vy-
měření daně.

3. Zmocnění k provádění zálohových srážek
na daň z příjmů obyvatelstva.

Značný počet poplatníků daně z příjmů
obyvatelstva pobírá příjmy od organisací so-
cialistického sektoru (na př. za povoznické
práce, za dodávky ovoce a zeleniny, za vý-
robky užitého umění a pod. ), přitom však ne-
platí splátky na daň. V důsledku toho je tře-
ba vydávat platební zapovědí a i jinak při-
kročovat k vymáhání daně, které po uplynutí
delšího časového období je velmi ztíženo.
K odstranění těchto potíží je proto účelné
uložit organisacím socialistického sektoru,
aby poplatníkům daně z příjmů obyvatelstva
při výplatách odměn za provedené výkony a
úplat za dodávky zboží srážely určité procen-
to jako zálohu na daň z příjmů obyvatelstva
a sražené částky odváděly finančnímu odboru
rady ONV podle bydliště poplatníka Toto
opatření přispěje ke snížení nedoplatků na
dani z příjmů obyvatelstva a prospěje i po-
platníkům, protože daň, která jim bude po
uplynutí roku vyměřena, bude zcela nebo
z větší části uhrazena provedenými srážkami.

K čl. IV

Navrhované zmocnění má umožnit minis-
terstvu financí jednak měnit v případě po-
třeby lhůty k podávání hlášení o živnostenské


5

dani a stanovit je na př. shodně se lhůtou
platnou pro podání přiznání k dani z příjmů
obyvatelstva, jednak upustit vůbec od podá-
vání hlášení u živnostníků, u nichž se okol-
nosti rozhodné pro zdanění nezměnily.

Novou úpravou zdaňování příjmů z pozem-
ků věnovaných pěstování zvláštních kultur
zvýší se výnos zemědělské daně o cca 10 mil.
Kčs. Ostatní ustanovení budou znamenat zvý-

šení daňového výnosu, poněvadž paušální
sazby daně z příjmů obyvatelstva včetně živ-
nostenské daně budou stanoveny tak, aby
svojí výší zajistily i zdanění všech příjmů,
které byly dosud zatajovány. To znamená, že
stanovený paušál bude nejméně o 10 % vyšší
než dosavadní zdanění podle přiznání a bude
stanoven diferencovaně od 10 % výše podle
druhů činnosti.

V Praze dne 29. listopadu 1957.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.

KM (l - 4789-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP