Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

177.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957

o úpravě některých nároků a závazků

mezi československými a jugoslávskými občany.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

Tímto zákonem se provádí Dohoda mezi
Československou republikou a Federativní
lidovou republikou Jugoslávií o vypořádáni
otevřených majetkových otázek, vyhlášená
vyhláškou ministra zahraničních věcí č. 31/
1957 Sb. v příloze sbírky zákonů (dále jen
"Dohoda").

§ 2

(1) Nároky československého státu a česko-
slovenských právnických i fysických osob
vůči jugoslávskému státu a jugoslávským
právnickým a fysickým osobám, pokud se na
ně vztahuje Dohoda, zanikají dnem 11. února
1956.

(2) Vláda se zmocňuje stanovit zásady,
v kterých případech, zejména za které druhy
zaniklých nároků (odstavec 1) stát poskytne
náhradu. Ministerstvo financí stanoví podrob-
nosti, zejména v jaké výši a za jakých pod-
mínek se náhrada poskytne, jakož i o zániku
nároků na náhradu.


2

(3) Rozhodovat ve věcech, na které se vzta-
huje ustanovení odstavce 2, přísluší minister-
stvu financí nebo orgánu jím pověřenému;
o řízení v těchto věcech platí vládní nařízení
č. 20/1955 Sb., o řízení ve věcech správních
(správní řád).

§ 3

(1) Nároky jugoslávského státu a jugosláv-
ských právnických a fysických osob vůči čes-
koslovenskému státu a československým
právnickým a fysickým osobám, pokud se na
ně vztahuje Dohoda, přecházejí dnem 11. úno-
ra 1956 na československý stát.

(2) Dlužníci jsou přechodem nároků podle
ustanovení odstavce 1 zproštěni plnit své
závazky dosavadním věřitelům a jsou povinni
je plnit československému státu. Vláda může
stanovit, které závazky ze závažných důvodů
nemají být vymáhány.

(3) Rozhodovat ve věcech občanskopráv-
ních, na které se vztahují ustanovení odstav-
ců 1 a 2, přísluší výlučně československým
soudům, v ostatních věcech orgánům státní
správy. Vznikne-li pochybnost o tom, který
z orgánů státní správy je příslušný, rozhod-
ne o příslušnosti ministerstvo financí v do-
hodě se zúčastněnými ministerstvy.

§ 4

Ministerstvo financí v rámci zásad stano-
vených vládou upraví podmínky, za kterých
československý stát převezme od českoslo-
venských osob jugoslávské cenné papíry uve-
dené v článku 3 Dohody.

§ 5

Ministerstvo financí a ostatní zúčastněná
ministerstva učiní v oboru své působnosti
další potřebná opatření k provedení Dohody.

§6

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.


3

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

Mezi Československou republikou a Fede-
rativní lidovou republikou Jugoslávií byla dne
11. února 1956 sjednána Dohoda o vypořádání
otevřených majetkových otázek z doby před
19. únorem 1955; k ratifikaci této Dohody
dalo Národní shromáždění souhlas ve svém
zasedání dne 1. srpna 1956. Sjednaná Doho-
da, která zavazuje pouze smluvní státy, do-
týká se práv a závazků československých ob-
čanů upravených zákonem. K vnitrostátnímu
provedení je proto třeba právního podkladu
ve formě zákona; kromě toho se smluvní
strany zavázaly, že upraví vztahy vyplývající
z této Dohody svými vnitřními opatřeními.

Finanční dosah:

   

Celková částka potřebná
k výplatě náhrad čs. obča-
nů podle devisových hláše-
ní by činila asi....

výše závazků čs. osob,
kterých nabyl stát asi.

56, 000. 000, -
1, 500. 000, -

Kčs
Kčs

Jevila by se tedy potřeba
asi ........

54, 500. 000, -

Kčs.

Vzhledem k tomu, že veškeré nároky na
odškodnění nebudou asi uplatněny a naopak
lze očekávat zvýšení příjmové položky ze zá-
vazků čs. osob, dostačí k vnitrostátnímu
vypořádání asi částka

50, 000. 000, - Kčs,

s níž bude počítáno v rozpočtech v letech
1957 a 1958.

Zvláštní část

K § 2: V souladu s Dohodou, podle níž se
považují pohledávky, na které se vztahuje
§ 2, za vypořádané, stanoví se v tomto usta-
novení, že tyto pohledávky, pokud existují ke
dni účinnosti navrženého zákona, zanikají ke
dni, od kterého má být Dohoda prováděna.

Zásady, za které nároky, po případě druh
nároků, se náhrada poskytne, stanoví vláda;
náhrada nebude zejména poskytnuta za ta-
kový majetek, za který se v Československu
náhrada neposkytuje. Podrobnosti v rámci
těchto zásad upraví předpis ministerstva fi-
nancí; v předpise bude těž ustanovení, že ná-
rok na náhradu zanikne, nebude-li žádost
o náhradu podána do určité lhůty u přísluš-
ného orgánu.

Vzhledem k tomu, že nároky dosavadních
věřitelů zanikají, je třeba nárok na náhradu
konstruovat jako nárok samostatný, a to
v zájmu rychlého a pružného vypořádání jako
nárok administrativní, tedy i když původní
právní poměr byl občanskoprávní. Při rozho-
dování o náhradě bude příslušný správní
orgán sám posuzovat otázky týkající se ná-
roků, za které má být náhrada poskytnuta,
jako předběžně (na př. existence nároku, le-
gitimace věřitele, výše původní pohledávky,
otázky promlčení a j. ).

K § 3: Dohodou se zaručuje, že jugoslávští
věřitelé nebudou požadovat plnění na česko-
slovenských dlužnících z právních poměrů,
kterých se Dohoda týká. Není politického,
hospodářského ani právního důvodu ponechat
z toho vyplývající prospěch dosavadním čes-
koslovenským dlužníkům, zejména když na
druhé straně československý stát v důsledku
Dohody poskytne československým osobám
náhradu za nároky zaniklé podle § 2. Proto,
aby se vyloučilo takové obohacení, provádí se
cesse těchto nároků na československý stát
zákonem.

V zájmu zjednodušení administrativy
umožňuje se opatřením vlády stanovit, že
některé pohledávky nebudou vymáhány; hlav-
ně půjde o pohledávky státu za právnickými
osobami státního socialistického sektoru.

Československý stát bude vymáhat nároky,
které na něj přešly podle tohoto zákona, buď
v řízení občanskoprávním nebo administrativ-
ním, podle toho, zda původní právní poměr
byl občanskoprávní nebo administrativní. Je
třeba však stanovit výlučnou příslušnost čes-
koslovenských soudů nebo československých
správních orgánů pro případ, že by i podle
platného právního řádu byly v konkrétních
případech příslušně cizí soudy, po případě cizí
správní orgány. Zmocnění k určení, který
československý správní orgán je příslušný,
pamatuje na případy, kdy dosud byl příslušný
správní orgán jugoslávský.

K § 4: Dohoda zavazuje československý
stát vydat jugoslávskému státu jugoslávské
cenné papíry, na které se vztahuje článek 3
Dohody. Vydání těchto cenných papírů dosa-
vadními vlastníky československému státu lze
docílit na základě devisových předpisů [§ 5
odst. 1 písm. c) zákona č. 107/1953 Sb., o de-
visovém hospodářství]. Poněvadž převod cen-
ných papírů podle devisových předpisů na
stát je možný jen za náhradu a není v úmyslu


4

za všechny cenné papíry náhradu poskytnuty kterých případech se náhrada neposkytne
buď vůbec nebo v plné výši, zmocňuje se mi nebo sice poskytne, nikoli však v plné výši.
ministerstvo financí v rámci zásad stanovených

vládou upravit podmínky, za kterých česko- K § 5: Toto ustanovení má význam pouhého
slovenský stát papíry převezme, zejména téžupozornění.

V Praze dne 31. července 1957.

Předseda vlády:
v z, Dr J. Dolanský v. r.

Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.

KNT 01 - 4437-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP