Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

174.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957,

kterým se mění zákon o Československé akademii věd.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 52/1952 Sb., o Československé
akademii věd, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 zní:

,, §2.

(1) Akademie slouží veškerou svou činností
rozvoji vědy a techniky a tím budování so-
cialismu v naší vlasti a blahu jejího lidu.

(2) Hlavni úkoly Akademie jsou:

a) badatelská práce ve všech oborech, sou-
středěná na hlavní otázky;

b) řídicí a vrcholná koordinační činnost
v oblasti základního výzkumu a u vědec-
kých úkolů stěžejního hospodářského vý-
znamu;

č) součinnost při převádění výsledků vědec-
kého bádání do praxe.

(3) Akademie je poradcem vlády ve všech
zásadních vědeckých otázkách. "

2. § 3 zní:

"§ 3.

(1) Svoje bádání zaměřuje Akademie tak,
aby jeho výsledky měly nejvyšší vědeckou
úroveň o tvořily základ pro další rozvoj vědy


2

a techniky i pro vědeckou výchovu a popu-
larisaci a přispívaly tak podstatně k plnění
praktických úkolů spojených s budováním so-
cialismu.

(2) Pro toto bádání Akademie zřizuje a řídí
vlastní vědecká pracoviště a vypracovává
krátkodobě i dlouhodobé (perspektivní) plány
své badatelské činnosti. "

3. § 4 zní:

"§ 4.

(1) Akademie má právo udělovat vědecké
hodnosti kandidáta věd a doktora věd a čest-
nou vědeckou hodnost doktora věd; udělování
se řídí zvláštními předpisy.

(2) Akademie pečuje o soustavnou výchovu
a zvyšování kvalifikace vědeckých pracovní-
ků; jako jeden z prostředků této výchovy je
v Akademii zřízena vědecká aspirantura. "

4. § 5 zní:

"§ 5.

(1) K provádění své řídící a vrcholné ko-
ordinační činnosti [§ 2 odst. 2 písm. b) Aka-
demie ve spolupráci s ostatními akademiemi
věd a příslušnými ústředními úřady zejména:

a) vypracovává návrhy dlouhodobého pro-
gramu rozvoje československé vědy a
předkládá je vládě;

b) sestavuje návrhy celostátních plánů stě-
žejních vědecko-výzkumných prací a před-
kládá je vládě;

c) kontroluje plnění těchto plánů;

d) pečuje o vysokou theoretickou úroveň
všech vědeckých oborů;

e) přispívá k zajištění vysoké úrovně veškeré
vědecké výchovy a koordinuje ji.

(2) Akademie je při uskutečňování své řídící
a vrcholně koordinační činnosti oprávněna ze-
jména:

a) vyžadovat od státních a jiných orgánů po-
třebně informace, sledovat, po případě
prověřovat činnost vědeckých pracovišť,
která nejsou začleněna do Akademie, upo-
zorňovat na nedostatky a dávat podněty
k nápravě;

b) zřizovat pro jednotlivé vědní obory, jako
poradní orgány Akademie, komise složené
ze zástupců akademii věd, vysokých škol,
ústředních úřadů, po případě i společen-
ských organisací;

c) v dohodě s ministrem školství a kultury
vydávat pokyny pro provádění soustavně


3

výchovy a zvyšování kvalifikace vědeckých
pracovníků ve vědeckých pracovištích. "

5. § 6 zni:

"§ 6.

(1) Akademie je vrcholným představitelem
československé vědy v mezinárodních vědec-
kých stycích.

(2) Akademie udržuje vědecké styky s aka-
demiemi věd a vědeckými institucemi v za-
hraničí, především s akademiemi a instituce-
mi Svazu sovětských socialistických republik
a zemí lidové demokracie, sleduje vývoj veš-
keré zahraniční vědy a pečuje o využití jejích
úspěšných výsledků. "

6. Za § 6 se vkládá § 6a, který zni:

"§ 6a.

K posouzení a řešení závažných otázek svo-
lává Akademie zasedání, pořádá konference,
vědecké zájezdy a porady. "

7. § 14 zní:

"§ 14.

Akademici a členově korespondenti jsou
povinni zúčastnit se ve svých vědních oborech
tvůrčím způsobem činnosti Akademie, plnit
úkoly jim uložené a svědomitě vykonávat
funkce, k nimž byli povoláni. Ve své vědecké
práci přihlížejí k plánům Akademie a přispí-
vají k jejich plnění. "

8. § 18 odst. 2 a 3 zni:

"(2) Valné shromáždění volí na návrh pre-
sidia Členy a čestně členy Akademie, volí a
odvolává jednotlivě Členy presidia Akademie.
Volby členů, čestných členů, jakož i členů
presidia, schvaluje vláda.

(3) Valné shromáždění rozhoduje o základ-
ních otázkách týkajících se úkolů Akademie
a o základních otázkách organisačních, ze-
jména

a) projednává návrh dlouhodobého programu
rozvoje československé vědy, který Aka-
demie předkládá vládě;

b) určuje hlavní směrnice činnosti Akademie;

c) projednává a schvaluje zprávu presidia
o činnosti Akademie;

d) zřizuje podle skupin vědních oborů sekce
Akademie;

e) projednává zřizování a zrušování vědec-
kých pracovišť Akademie, jakož i přičle-
ňování vědeckých společností. "


4

9. § 20 zní:

"§ 20.

(1) Nejvyšším řídícím orgánem Akademie
v době mezi zasedáními valného shromáždění
je presidium Akademie.

(2) Presidium tvoří president Akademie, ná-
městkové presidenta, hlavní vědecký sekre-
tář, zástupci hlavního vědeckého sekretáře,
předsedově sekcí, po případě i další členově
presidia.

(3) Užším sborem v rámci presidia je výbor
presidia, jejž tvoří president Akademie, jeho
náměstkově, hlavní vědecký sekretář a jeho
zástupci, po případě i další členově určení
presidiem z jeho středu. "

10. § 21 zní:

"§ 21.

(1) Členové presidia Akademie jsou voleni
valným shromážděním na 4 léta, a to tak, že
volba presidenta Akademie, jeho náměstků,
hlavního vědeckého sekretáře a jeho zástupců
se koná časově odděleně od volby předsedů
sekcí; doba mezi oběma volbami činí 2 léta.
Valné shromáždění přitom podle potřeby
určuje, jaký počet náměstků presidenta, zá-
stupců hlavního vědeckého sekretáře, po pří-
padě i dalších členů presidia má být volen.

(2) Presidentem Akademie a náměstky pre-
sidenta mohou být zvoleni jen akademici.

(3) Je-li třeba provést volbu člena presidia
před uplynutím funkčního období, volí valné
shromáždění nového člena jen na zbytek
funkčního období. "

11. § 22 zní:

"§ 22.

(1) Presidium zejména projednává návrhy
celostátních plánů stěžejních vědecko-vý-
zkumných prací, projednává a schvaluje ná-
vrhy plánů badatelské činnosti Akademie,
provádí rozhodnutí valného shromáždění, svo-
lává jeho zasedání a připravuje pro ně návrhy
na volbu členů Akademie, jakož i ostatní pod-
klady. Presidium je odpovědno valnému shro-
máždění, jemuž podává o své činnosti zprávu
na nejbližším jeho zasedání.

(2) Presidium může v naléhavých případech
učinit opatření v otázkách týkajících se plnění
úkolů Akademie nebo v otázkách organisač-
ních, o nichž jinak přísluší rozhodovat val-
nému shromáždění. Takové opatření musí být
předloženo ke schválení na nejbližším zase-
dání valného shromáždění.


5

(3) Při sestavování rozpočtu a při hospoda-
ření s rozpočtovými prostředky má presidium
Akademie působnost, která ve státní správě
přísluší vedoucímu ústředního úřadu.

(4) Výbor presidia zejména zajišťuje pří-
pravu jednání presidia a provádění jeho usne-
sení. Presidium může pověřit výbor presidia
vyřizováním určitých otázek nebo souboru
otázek. Výbor presidia je odpovědný presidiu,
jemuž podává pravidelné zprávy o své čin-
nosti.

(5) Výkonným orgánem presidia je úřad pre-
sidia Československé akademie věd, který
podle pokynů hlavního vědeckého sekretáře
obstarává hospodářské a administrativní věci
Akademie. V čele úřadu presidia je ředitel
jmenovaný presidiem Akademie, který se
účastní s poradním hlasem schůzí presidia a
výboru presidia. "

12. § 23 zní:

"§ 23.

(1) Podrobnější předpisy o organisaci a
o vnitřních poměrech Akademie, jejích sekci,
pracovišť a ostatních organisačních útvarů,
jakož i o postavení jejích pracovníků obsahují
stanovy, na nichž se usnáší valně shromážděni
a které schvaluje vláda.

(2) Pro správu národního majetku svěře-
ného Akademii platí předpisy o správě národ-
ního majetku rozpočtovými organisacemi. "

Čl. II.

Ustanovení § 21 odst. 1 o délce funkčního
období členů presidia se vztahuje i na nynější
předsedy sekcí.

Čl. III.

Ustanovení zákona č. 14/1955 Sb., o zřizo-
vání a zrušování výzkumných ústavů, útvarů
technického rozvoje a výzkumných a pokus-
ných pracovišť, zůstávají nedotčena.

Čl. IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.


6

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

Lidově demokratický řád vytvořil v naší
vlasti nové, velmi příznivé podmínky pro kul-
turní rozvoj země a tím i pro rozvoj vědy.
Rozhodující význam pro tento rozvoj mělo
zřízení Československé akademie věd jako
vrcholné vědecké instituce ve státě. Brzy poté
byla pro speciální potřeby zemědělských věd
zřízena Československá akademie zeměděl-
ských věd. Účast slovenské vědy se zvláštním
zaměřením na hospodářský a kulturní rozvoj
Slovenska byla zajištěna zřízením Slovenské
akademie věd. Během první pětiletky byla
vybudována síť resortních vědecko-výzkum-
ných ústavů.

V řadě oborů dosáhly vědecko-výzkumné
instituce významných dílčích úspěchů. Avšak
úkol dohnat a předstihnout v ekonomickém
a technickém ohledu vedoucí kapitalistické
země, který si vytyčily země socialistického
tábora, vyžaduje, aby věda mnohem účinněji
přispívala k technickému rozvoji jednotlivých
odvětví národního hospodářství.

Příčiny dřívějších nedostatků v tomto smě-
ru byly rozebrány v usnesení Ústředního vý-
boru KSČ a vlády ČSR o úkolech vědy při za-
bezpečování rozvoje a zvyšování technické
úrovně československého průmyslu ze dne
22. února 1956. Bylo poukázáno zejména na
nedostatečnou plánovitost, na nedostatky or-
ganisace a kvality vědecko-výzkumné čin-
ností. Vědecká činnost nebyla jednotně a cíle-
vědomě plánována, řízena a kontrolována. Ne-
byly vymezeny úkoly a zkoordinovány pra-
covní plány pracovišť akademií, vysokých
škol, výzkumných ústavů a vývojových pra-
covišť resortů, což vedlo k překrývání nebo
k nedostatečnému zajišťování hlavních úkolů.

K odstranění uvedených nedostatků byly
Československé akademii věd uloženy četně
úkoly, zejména vykonávání řídící a vrcholné
koordinační činnosti v oblasti základního vý-
zkumu a úkolů stěžejního hospodářského vý-
znamu a sestavování perspektivních i ročních
plánů hlavních vědecko-výzkumných prací
v celostátním měřítku.

Československá akademie věd již započala
s plněním těchto úkolů. Jejich praktické pro-
vádění však vyžaduje opatření, pro něž není
dostatečného podkladu v zákoně č. 52/1952
Sb., o Československé akademii věd. Tento
zákon totiž jako jediný hlavní úkol Akademie
uvádí vlastní vědecké bádání a kromě toho
pouze stanoví, že Akademie přispívá po vě-
decké stránce též k rozvoji vědecké činnosti
veškerých ústavů do ní nezačleněných (§ 4

odst. 2). Je proto třeba změnit a doplnit do-
savadní předpisy tak, aby v nich byly stano-
veny povinnosti a oprávnění Akademie, vy-
plývající z její řídící a vrcholné koordinační
funkce. V zájmu úspěšného plnění nových
úkolů je také třeba, aby bylo nově upraveno
postavení vrcholných orgánů Akademie, totiž
valného shromáždění a presidia.

Provedení zákona nebude mít za následek
zvýšení požadavků na státní rozpočet, neboť
plnění nových úkolů je finančně zabezpečeno
již v rozpočtu na rok 1957.

Zvláštní část.
K 61. I. "

K bodu 1: Nové znění § 2 vytyčuje všechny
úkoly Akademie tak, jak vyplývají z výše
zmíněného usnesení o úkolech vědy při za-
bezpečování rozvoje a zvyšování technické
úrovně československého průmyslu.

K bodu 2: V § 3 je dána směrnice pro vlastní
badatelskou činnost Akademie.

K bodu 3: Pro udělování vědeckých hod-
ností v Akademii platí zvláštní předpisy.

Na rozdíl od dosavadního stavu se zdůraz-
ňuje, že vědecká aspirantura je pouze jedním
z prostředků výchovy a zvyšování kvalifikace
vědeckých pracovníků.

K bodu 4: V novém § 5 se blíže upravují
úkoly Akademie vyplývající z její řídící a
vrcholné koordinační funkce. Tyto úkoly byly
zpřesněny v různých vládních usneseních
(na př. v usnesení z 30. ledna 1957 č. 124
o jednotném celostátním plánu stěžejních
vědecko-výzkumných prací pro rok 1957 a
v usnesení z 21. března 1957 č. 323 o nové
organisaci výchovy vědeckých kádrů). Aby
Akademie mohla své nově úkoly úspěšně
splnit, je nutno jí přiznat i potřebné opráv-
nění, zejména právo vyžadovat informace,
prověřovat pracoviště nezačleněná do Aka-
demie, po případě činit jiná nutná opatřeni
(na př. vydávat metodické pokyny pro sesta-
vování plánu stěžejních vědecko-výzkumných
prací a pod. ).

Při plnění svých úkolů vyplývajících z ří-
dící a koordinační funkce postupuje Akade-
mie ve spolupráci s ostatními akademiemi věd
a příslušnými resorty. To platí i pro výkon
oprávnění (na př. pro prověrku vědeckých
pracovišť).

Pokud jde o působnost Akademie v oboru
výchovy a zvyšování kvalifikace vědeckých
pracovníků, třeba podotknout, že podrobná


7

úprava vědecké aspirantury na vysokých ško-
lách přísluší ministru školství a kultury (srov.
§ 22 odst. 2 zák. č. 58/1950 Sb., o vysokých
školách, ve znění zák. č. 46/1956 Sb. ).

K bodu 7: Vzhledem k novým úkolům Aka-
demie je třeba upravit i povinnosti akademiků
a členů-korespondentů, jimž bylo dosud pouze
uloženo zúčastnit se tvořivě vypracování plá-
nu vědecké práce Akademie.

K bodům 8-11: V těchto ustanoveních se
na základě dosavadních zkušeností a vzhle-
dem k změněným úkolům nově upravuje pra-
vomoc vrcholných orgánů Akademie.

Valně shromáždění Akademie bude napříště
řešit pouze základní otázky organisační a zá-
kladní otázky souvisící s plněním úkolů Aka-
demie. Není totiž nutné ani praktické, aby
valně shromáždění na př. schvalovalo jmeno-
vání zástupců předsedů sekcí, vědeckých se-
kretářů sekcí, ředitelů ústavů a ředitele Aka-
demie [srov. § 18 odst. 2 písm. f) zák. č. 52/
1952 Sb. ].

Nově se upravuje i složení a pravomoc pre-
sidia. V souladu s faktickým stavem se v zá-
koně zachycuje i důležitá funkce výboru pre-
sidia, jehož vytvoření bylo nutné vzhledem
k množství otázek, které musí řešit presidium
Akademie.

Podle dosavadní úpravy jsou president Aka-
demie, jeho zástupci a hlavní sekretář voleni
na 5 roků, předsedově sekcí na 3 roky. Tato
úprava nezaručuje ve všech případech dosta-
tečnou kontinuitu v činnosti presidia. Na-

vrhuje se proto, aby funkční období všech
členů presidia bylo stejné, t. j. 4 roky, avšak
aby volby všech členů presidia se nekonaly
současně, nýbrž aby členové výboru presidia
byli voleni v jinou dobu než předsedové sekci.
Časově rozpěti mezi oběma volbami by činilo
2 léta.

K bodu 12: Nově navrhovaně ustanoveni
§ 23 odst. 2 odpovídá dosavadnímu ustanoveni
§ 5 (druhá věta) vl. nař. č. 91/1952 Sb., kte-
rým se provádí zákon o Československé aka-
demii věd. Do zákona je převzato vzhledem
k jeho důležitosti (stejně jako se navrhuje
převzít ustanovení první věty § 5 cit. vl. nař.
do § 22 odst. 3 zákona).

K čl. II.

Jde o přechodné ustanovení, které má
umožnit zavedení nového způsobu voleb členů
presidia.

K čl. III.

Původně nebyly pro zřizování vědeckých
pracovišť Akademie předepsány žádné pod-
mínky. Zákon č. 14/1955 Sb., o zřizování a
zrušování výzkumných ústavů, útvarů tech-
nického rozvoje a výzkumných a pokusných
pracovišť, však stanovil, že ke zřízení vý-
zkumných a badatelských ústavů ČSAV a těch
laboratoří, které mají být samostatně plánu-
jícími jednotkami, je třeba souhlasu vlády a
předchozího projednání se státním úřadem
plánovacím a s ministerstvem financí. Proto
čl. III. stanoví, že uvedené zvláštní předpisy
zůstávají nedotčeny.

V Praze dne 28. června 1957.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

KNT 01 - 4326-57.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP