Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

121.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957,

kterým se mění a doplňuje zákon o volbách do národních výborů.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 14/1954 Sb., o volbách do národ-
ních výborů: se mění a doplňuje takto:

1. § 7 odst. 2 zní:

"(2) V obcích, v nichž je více než 5. 000 osob
zapsaných do seznamů voličů, zařídí rada
místního národního výboru, aby byl v každém
domě vyložen seznam voličů, kteří v domě
bydlí. Ve větších obcích, které nedosahují
5. 000 zapsaných osob a které určí rada okres-
ního národního výboru, zařídí rada místního
národního výboru, aby byl v každém domě
vyložen seznam voličů, kteří v domě bydlí. "

2. § 9 včetně nadpisu zní:

"Voličský průkaz.

Voličům, kteří v době od vyložení seznamů
voličů do dne volby se přestěhují, jakož i vo-
ličům, kteří z vážných důvodů nebudou moci
volit ve volebním okrsku, v jehož seznamu
voličů jsou zapsáni, vydá rada místního ná-
rodního výboru na jejich žádost voličský prů-
kaz a ze seznamu voličů je vyškrtne. Voličský
průkaz opravňuje k zápisu do seznamu voličů
v jiném volebním okrsku. Zápis provádí rada
místního národního výboru nového bydliště
(místa pobytu), v den voleb okrsková volební
komise. Při zápisu se voličský průkaz odebere
a připojí k seznamu voličů. "


2

3. § 12 odst. 2 zní:

"(2) Pro volby do ústředního národního vý-
boru se vytvoří tolik volebních obvodů, aby
na každých 4. 000 obyvatel připadl jeden vo-
lební obvod. "

4. § 22 odst. 2 zní:

"(2) Pro volby do ústředního národního vý-
boru se vytvoří tolik volebních obvodů, aby
na každých 1. 500 obyvatel připadl jeden vo-
lební obvod. "

5. § 27 odst. 2 zní:

"(2) Pro volby do jednotlivých obvodních
národních výborů se vytvoří tolik volebních
obvodů, aby na každých 500 obyvatel připadl
jeden volební obvod; vytvoří se však nejméně
50 volebních obvodů. "

6. § 32 odst. 2 zní:

"(2) Pro volby do krajských národních vý-
borů se vytvoří tolik volebních obvodů, aby
na každých 7. 000 obyvatel připadl jeden vo-
lební obvod, nejméně však 75 volebních ob-
vodů. "

7. § 47 včetně nadpisu zní:

"Volební obvody.

(1) Volební obvody pro volby do místních
národních výborů stanoví rada místního ná-
rodního výboru a volební obvody pro volby
do obvodních národních výborů stanoví rada
obvodního národního výboru.

(2) Pro volby do místních národních výborů
se vytvoří v obcích

a) do 400 obyvatel jeden volební obvod,
v němž se volí podle určení okresního ná-
rodního výboru 9 nebo 11 členů místního
národního výboru;

b) od 400 do 600 obyvatel 12 volebních ob-
vodů;

c) od 600 do 900 obyvatel tolik volebních ob-
vodů, aby na každých 50 obyvatel připadl
jeden volební obvod, nejvýše však 15 vo-
lebních obvodů;

d) od 900 do 1. 500 obyvatel tolik volebních
obvodů, aby na každých 60 obyvatel při-
padl jeden volební obvod, nejvýše však 18
volebních obvodů;

e) od 1. 500 do 2. 500 obyvatel tolik volebních
obvodů, aby na každých 80 obyvatel při-
padl jeden volební obvod, nejvýše však 25
volebních obvodů;

f) od 2. 500 do 6. 000 obyvatel tolik volebních
obvodů, aby na každých 100 obyvatel při-
padl jeden volební obvod, nejvýše však 40
volebních obvodů;


3

g) od 6. 000 do 20. 000 obyvatel tolik volebních
obvodů, aby na každých 150 obyvatel při-
padl jeden volební obvod, nejvýše však
100 volebních obvodů;

h) nad 20. 000 obyvatel tolik volebních obvo-
dů, aby na každých 200 obyvatel připadl
jeden volební obvod, nejvýše však 200 vo-
lebních obvodů.

(3) Pro volby do obvodních národních vý-
borů se vytvoří tolik volebních obvodů jako
pro volby do místních národních výborů.

(4) Seznamy volebních obvodů pro volby do
místních národních výborů uveřejní rada
místního národního výboru nejpozději 55 dnů
přede dnem volby. Seznamy volebních obvodů
pro volby do obvodních národních výborů
uveřejní rada obvodního národního výboru
nejpozději 55 dnů přede dnem volby. "

8. § 55 odst. 3 věta třetí zní:

"Pro volby do místního národního výboru
v obci, která tvoří jeden volební obvod, může
být navrženo 9 (11) nebo více kandidátů. "

9. § 66 odst. 3 věta první zní:

"Voliče, který se dostavil do volební míst-
nosti s voličským průkazem, zapíše okrsková
volební komise do seznamu voličů. "

10. § 73 odst. 2 písm. c) se škrtá.

11. § 76 odst. 2 písm. b) se škrtá.

12. § 78 odst. 2 věta první zní:

"V obcích s počtem obyvatel do 400 je
z kandidátů, kteří obdrželi nadpoloviční
většinu platných hlasů, zvoleno 9 (11) kan-
didátů s největším počtem hlasů. "

13. § 82 odst. 2 část věty před středníkem
zní:

"Nové volby určí obvodní volební komise
též, nebylo-li v obci s počtem obyvatel do 400
zvoleno 9 (11) členů místního národního vý-
boru; "

Čl. II.

Ministr spravedlnosti se zmocňuje, aby ve
Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona
o volbách do národních výborů, jak vyplývá
z pozdějších předpisů.

Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.


4

Důvodová zpráva

Zákon o volbách do národních výborů ob-
sahuje podrobnější určení počtu členů ná-
rodních výborů, pro něž zásady stanoví zákon

o národních výborech (viz jeho § 3). Vzhle-
dem k tomu, že podle současně navrhované
novelisace zákona o národních výborech má
dojít k nové úpravě počtu členů národních
výborů, je třeba provést odpovídající změny

i v zákoně o volbách do národních výborů,
aby souvislá ustanovení obou těchto zákonů
byla ve vzájemném souladu.

Tato úprava je hlavním účelem předložené
zákonné, osnovy, jejíž těžiště spočívá v nové
úpravě § 47, v němž se rozvádějí ustanovení
o počtu členů místních národních výborů a
obvodních národních výborů v krajských
městech, rámcově stanoveném v § 3 odst. 5
zákona o národních výborech.

Obdobně se do nově navrhovaného znění
jednotlivých ustanovení zákona o volbách do
národních výborů promítají i změny prová-
děné v zákoně o národních výborech a týka-
jící se počtu členů ústředního národního vý-
boru v Praze (§ 12), ústředního národního vý-
boru v Bratislavě (§ 22) obvodních národ-
ních výborů v Bratislavě (§ 27) a krajských
národních výborů (§ 32).

Kromě toho bylo při této příležitosti účelné
provést i několik drobných úprav v podstatě
znamenajících účelné sjednocení některých
technických ustanovení zákona o volbách do
národních výborů s obdobnými ustanoveními
zákona č. 27/1954 Sb., o volbách do Národního
shromáždění.

Jinak lze konstatovat, že se zákon o vol-
bách do národních výborů osvědčil, není jej
tedy třeba věcně měnit, takže i v nadcháze-
jících druhých volbách do národních výborů
zůstane způsob provádění těchto voleb beze
změny.

V podrobnostech se k navrženým úpravám
(čl. I osnovy) ještě podotýká:

K bodu 1:

Nové znění druhé věty připojené k ustano-
vení § 7 odst. 2 má upravit vykládání volič-
ských seznamů v domech ve větších obcích
do 5. 000 obyvatel, a to tak, aby je bylo možno
pružně přizpůsobit místním potřebám. Při
tom bude jednotný postup zajištěn tím, že se
určení obcí, v nichž budou voličské seznamy
takto vykládány, ponechává radě okresního
národního výboru.

K bodu 2:

Novou úpravou se přizpůsobuje vydávání
voličských průkazů ustanovení § 9 zákona
č. 27/1954 Sb., o volbách do Národního shro-
máždění, které se v praxi osvědčilo a odstra-
nilo vedení zvláštních seznamů voličů, kteří
se dostavili k volbě s voličským průkazem.

K bodům 3 až 6:

Navržená úprava je nutným důsledkem
změn, jež mají být provedeny v § 3 odst. 2, 6
a 7 zákona o národních výborech, kde je také
uvedeno její podrobnější odůvodnění (viz dů-
vodovou zprávu k návrhu zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon o národních výborech).

K bodu 7:

Nedostatek dosavadní úpravy spočívá
v tom, že všechny obce do 900 obyvatel, t. j.
celkem 12. 400 obcí a 84 % z úhrnného počtu
obcí v celém státě, mají po 9 členech míst-
ních národních výborů, takže počet členů
místních národních výborů není dostatečně
odstupňován ani přizpůsoben počtu obyvatel-
stva v jednotlivých obcích (stejný počet čle-
nů místního národního výboru má na př. obec
s 50 i méně obyvateli i obec s 900 obyvateli).
Kromě toho je v obcích malér" a střední veli-
kosti (od 100 do 2. 000 obyvatel), jichž je cel-
kem 12. 661 (85%), neúměrně nízký počet
členů místních národních výborů; důsledkem
toho pak také je, že v obcích do 1. 000 obyva-
tel nemohou být zřizovány větší než tříčlenné
rady místních národních výborů, což v praxi
působí značné obtíže.

Tyto nedostatky odstraňuje navrhovaná
úprava, která tím, že rozděluje obce do vět-
šího počtu velikostních skupin, umožňuje
mezi nimi plynulejší přechod a přizpůsobuje
počet členů místních národních výborů lépe
počtu obyvatelstva. Zvyšuje se také úměrně
počet členů místních národních výborů v ma-
lých obcích a v obcích střední velikosti, takže
již i v obcích do 400 obyvatel mohou mít
místní národní výbory pětičlennou radu.

Ve změnách navrhovaných v § 47 odst. 2
a 3 a rozvádějících zásady vytyčené v nově
navrženém znění § 3 odst. 5 zákona o národ-
ních výborech spočívá těžiště celé nové úpra-
vy; dochází zde především ke

a) zvýšení počtu členů místních národních
výborů v malých obcích a v obcích střední
velikosti, 


5

b) sjednocení počtu členů obvodních národ-
ních výborů v krajských městech s poč-
tem členů místních národních výborů.

V obcích do 400 obyvatel stanoví se počet
členů místního národního výboru na 9 (dosa-
vadní stav) nebo na 11. O tom, zda místní
národní výbor bude mít 9 nebo 11 členů, roz-
hodne okresní národní výbor s přihlédnutím
k místním poměrům. V této velikostní sku-
pině je totiž asi 1. 300 obcí, které mají méně
než 100 obyvatel, a předpokládá se, že ze-
jména v těchto nejmenších obcích zůstane
jako dosud devítičlenný místní národní výbor
a tříčlenná rada.

V podrobnostech je srovnání dosavadní a
navržené úpravy patrno z připojené přehledné
tabulky.

K bodům 8 až 13:

Jde pouze o technickou úpravu, která je
v bodech 8, 12 a 13 důsledkem úpravy pro-
vedené v § 47 odst. 2 písm. a) a v bodech 9,
10 a 11 důsledkem pozměněného znění § 9.

Pokud jde o finanční dosah navrhovaného
zákona, platí zde totéž, co bylo řečeno o fi-
nančním dosahu zákona, kterým se mění a
doplňuje zákon o národních výborech. Nebude
proto ani provádění navrhovaného zákona
znamenat zvýšení rozpočtových výdajů ani
s ním nebude spojeno pracovní zatížení, které
by vyžadovalo zvětšeného počtu pracovníků
(v podrobnostech viz důvodovou zprávu k ná-
vrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zá-
kon o národních výborech).

V Praze dne 22. února 1957.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr spravedlnosti:
Dr Škoda v. r.


6

Příloha důvodové zprávy

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o volbách do národních výborů.

(K nové úpravě § 47 odst. 2).

Počet členů místních národních výborů a jejich rad.

Počet
obyvatel
v obci

Návrh nové úpravy

Dnešní stav

Počet členů

Poznámka

Počet členů

Poznámka

MNV rady

MNV rady

do 400

9 nebo
11

3 nebo 5

1 volební obvod
12 volebních obvodů

9

3

1 volební obvod

400 až 600

12

5

9

3

9 volebních obvodů

600 až 900

12 15

5

1 volební obv. na 50
obyv., nejvýše 15 vol.
obvodů

9

3

 

900 až 1500

15-18

7

1 vol. obv. na 60 obyv.,
nejvýše 18 vol. obvodů

9 až 15

v obcích
do 1000
obyvatel 3.
jinak 5

1 volební obvod na 100
obyv., nejméně 9 a nej-
výše 40 volebních obv.

1500 až 2500

18 25

7

1 vol. obv. na 80 obyv.,
nejvýše 25 vol. obvodů

15 až 25

v obcích
do 2000
obyvatel 5,
jinak 7

2500 až 6000

25-40

9

1 vol. obv. na 100 obyv.,
nejvýše 40 voleb. ob-
vodů

25 až 40

7

 

6000 až
20000

40-100

13

1 vol. obv. na 150 obyv.,
nejvýše 100 vol. obvodů

40 až 100

7

1 volební obvod na 150
obyv., nejvýše 100 vol.
obvodů

nad 20000

100-200

15

1 vol. obv. na 200 obyv.,
nejvýše 200 vol. obvodů

100
a více

9

1 volební obvod na
200 obyvatel

KNT 01 - 3663-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP