Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

112.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1957,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 4/1952 Sb.,
o hygienické a protiepidemické péči.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 4/1952 Sb., o hygienické a proti-
epidemické péči, se mění a doplňuje takto:

1. § 4 odst. 2 zní:

(2) Orgány hygienické a protiepidemické
služby jsou

a) hlavni hygienik republiky Československé,
který je v čele hygienické a protiepide-
mické složky ministerstva zdravotnictví;

b) hlavni hygienik Slovenska, který je v čele
hygienické a protiepidemické složky po-
věřenectva zdravotnictví;

c) krajský hygienik;
d) okresní hygienik. "

2. K § 6 se připojuje odstavec 2, který zni:

"(2) Pokud orgány veterinární zdravotní
služby ministerstva zemědělství a lesního
hospodářství vykonávají běžný a provozní hy-
gienický dozor na zpracováni, skladování,


2

úchovu a přepravu poživatin živočišného pů-
vodu, mají povinnosti a práva orgánů hygie-
nické a protiepidemické služby. "

3. § 7 odst. 1 zní:

"(1) Posudky o normách a standardech po-
dle § 5 odst. 1 č. 2, písm. d) a odst. 2 podává
a účinnost a nezávadnost ser, vakcin a bakte-
riálních přípravků před jejich uvedením do
oběhu kontroluje výhradně hlavní hygienik
republiky Československé. Směrnice podle § 5
odst. 1 č. 1 a závazně posudky podle § 5
odst. 1 č. 2 písm. b) a odst. 2 ve věcech, které
mají širší než krajský význam, vydává hlavní
hygienik republiky Československé a pro Slo-
vensko hlavní hygienik Slovenska. Závazné
posudky podle § 5 odst. 1 č. 2 písm. b) a
odst. 2 ve věcech krajského významu vydává
krajský hygienik a ve věcech okresního a
místního významu okresní hygienik. "

4. § 9 odst. 1 a 2 zní:

"(1) Hlavního hygienika republiky česko-
slovenské ustanovuje a odvolává vláda na
návrh ministra zdravotnictví, hlavního hy-
gienika Slovenska sbor pověřenců na návrh
pověřence zdravotnictví.

(2) Hlavnímu hygienikovi pomáhá v plnění
jeho úkolů poradní sbor, který zřídí a jehož
členy jmenuje na návrh hlavního hygienika
ministr (pověřenec) zdravotnictví. "

5. § 16 odst. 4 zní:

"(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí ob-
dobně také pro provádění hygienické a proti-
epidemické péče v oboru ministerstva vnitra,
pokud jde o ozbrojené složky, a v oboru mi-
nisterstva dopravy, pokud jde o železnice;
součinnost jejich orgánů s orgány hygienické
a protiepidemické služby při provádění to-
hoto zákona upraví ministerstva zdravotnic-
tví, vnitra a dopravy. "

Čl. II.

Ministr zdravotnictví se zmocňuje, aby ve
Sbírce zákonů vyhlásil úplně znění zákona
č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické
péči, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej ministři zdravotnictví, vni-
tra, dopravy a zemědělství a lesního hospo-
dářství.


3

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

Hygienická a protiepidemická služba byla
v novém preventivním zaměření, které je
nejvýznačnějším rysem socialistického zdra-
votnictví, budována na podkladě zákona č. 4/
1952 Sb., o hygienické a protiepidemické péči.
Počáteční potíže, které spočívaly především
v nedostatečném kádrovém a věcném vybavení
této služby a dále v tom, že do služby přichá-
zeli pracovníci bez hlubších zkušeností na
tomto úseku zdravotní péče, byly do dnešního
dne z velké části odstraněny. V krajích byly
zřízeny krajské hygienicko-epidemiologické
stanice, kde vedle lékařů pracují i odborní
pracovníci těch oborů, jichž je zapotřebí pro
komplexní plnění úkolů v oboru hygieny a
boje proti přenosným nemocem. Zlepšení vy-
bavení laboratoří krajských hygienicko-epi -
demiologických stanic, jejichž práce přispívá
k prověření a zpřesnění poznatků získaných
při terénních průzkumech, se projevilo ve
zkvalitnění práce hygienické a protiepidemic-
ké služby. V okresech byli již ustanoveni
okresní hygienici a okresní hygienické sta-
nice byly doplněny středními zdravotnickými
pracovníky. Postupně se i v okresech budují
laboratoře, aby bylo možno ulehčit práci kraj-
ských hygienických stanic přenesením rutinní
laboratorní práce na nižší složky a aby tak
bylo urychleno plnění některých úkolů v obo-
ru hygieny a epidemiologie. Soustavná péče
byla věnována školení a doškolování odbor-
ných pracovníků a výměně získaných zkuše-
ností a bylo prohloubeno metodické vedení
terénních zařízení hygienické a protiepide-
mické služby výzkumnými ústavy. Pro všech-
ny úseky hygienické a protiepidemické péče
byly vydány další předpisy, které jsou ovlá-
dány zásadami nového zaměření zdravotní
péče a staly se oporou při plnění úkolů
v oboru hygieny a boje proti přenosným ne-
mocem.

Tím byly vytvořeny předpoklady, aby v du-
chu usnesení celostátní konference KSČ
mohla být i v hygienické a protiepidemické
službě provedena potřebná decentralisace
pravomoci.

Zároveň se v rámci decentralisace upravuje
postavení hlavního hygienika Slovenska v du-
chu ústavního zákona o slovenských národ-
ních orgánech a přizpůsobuje se skutečnému
stavu postavení orgánů veterinární zdravotní
služby ministerstva zemědělství a lesního
hospodářství a hygieniků ministerstva dopra-
vy pro provádění hygienické a protiepide-
mické péče na železnicích.

Navržená opatření nevyžadují zvýšených
finančních nákladů.

Zvláštní část.
K § 4.

V souladu s tendencí posílit postavení slo-
venských orgánů provádí se nová úprava tak,
aby nemohlo být pochyb o tom, že působnost
hlavního hygienika ve věcech slovenského
významu je svěřena slovenskému orgánu.
Zároveň s tím se odstraní dosavadní nevyjas-
něnost v postavení oblastního hygienika.

K § 6.

Před vydáním zákona o hygienické a proti-
epidemické péči prováděly hygienický běžný
a provozní dozor na zpracování, skladování,
úchovu a přepravu poživatin živočišného pů-
vodu orgány veterinární zdravotní služby. Po
vydání tohoto zákona přešla tato působnost
na orgány hygienické a protiepidemické služ-
by. Zkušenosti získané spoluprací obou or-
gánů však ukázaly, že je třeba k prohloubení
plnění úkolů v oboru hygieny výživy přenést
běžný a provozní dozor v uvedeném rozsahu
na orgány veterinární zdravotní služby. Tato
úprava byla prozatím provedena dohodou mi-
nistra zdravotnictví a ministra zemědělství.
Je proto nyní třeba, aby pro provádění svě-
řených úkolů podle zákona č. 4/1952 Sb. bylo
orgánům veterinární zdravotní služby přizná-
no stejné postavení jako orgánům hygienické
a protiepidemické služby.

K § 7.

Vydávání závazných posudků podle § 5
odst. 1 č. 2 písm. b) a odst. 2 zákona (preven-
tivní hygienický dozor) bylo až dosud ve vě-
cech celostátního a krajského významu vy-
hrazeno hlavnímu hygienikovi, v ostatních
případech (místního a okresního významu)
krajským hygienikům; okresním hygienikům
nepříslušela pravomoc k vydávání závazných
posudků.

Tato úprava byla v roce 1952 volena z toho
důvodu, že v krajích nebylo dostatek odbor-
ných pracovníků plně obeznámených s hy-
gienickou problematikou výstavby a že prak-
ticky chyběl nejnižší článek hygienické a
protiepidemické služby v okresech. Jak je
uvedeno ve všeobecné části, tento stav se
podstatně zlepšil. Krajští a okresní hygienici
byli rozsáhlou měrou zapojováni do přípravy
podkladů pro závazné posudky hlavního hy-


4

gienika, okresní hygienici do přípravy pod-
kladů pro závazné posudky krajských hy-
gieniků. Tím a soustavným doškolováním se
pracovníci hygienické a protiepidemické
služby obeznámili s hygienickou problemati-
kou výstavby do té míry, že není překážky
proti decentralisaci pravomoci v oboru pre-
ventivního hygienického dozoru.

Toto opatření je nutné z toho důvodu, že
rozsah preventivního a hygienického dozoru
oproti roku 1952 podstatně stoupl a s dalším
jeho rozvojem je nutno počítat při realisaci
úkolů druhého pětiletého plánu rozvoje ná-
rodního hospodářství na léta 1956 až 1960,
takže dosavadní úprava by se projevila jako
vážná brzda.

Podle nové úpravy zůstává hlavnímu hy-
gienikovi republiky Československé vyhraze-
na pravomoc jen v těch věcech, kde je žá-
doucí, aby bylo zajištěno jednotné řešení

v celém státě. Kromě toho hlavnímu hygieni-
ku republiky Československé a hlavnímu hy-
gieniku Slovenska je vyhrazeno vydáváni
směrnic a podávání posudků ve věcech pře-
sahujících význam kraje, takže by nebylo
účelné svěřit tuto pravomoc krajským hy-
gienikům.

K §16.

Zvláštní povaha železnic si vyžádala, že
byla mezi ministerstvem zdravotnictví a bý-
valým ministerstvem železnic sjednána doho-
da o provádění hygienické a protiepidemické
služby na železnicích a o zřízení zvláštních
orgánů železniční správy pro provádění této
péče. Zkušenosti ukázaly, že je nutno dát
těmto orgánům obdobné postavení jako or-
gánům ministerstva vnitra pro provádění hy-
gienické a protiepidemické péče v ozbroje-
ných silách.

V Praze dne 16. ledna 1957.

Předseda vlády:

v z. Dolanský v. r.,

I. náměstek předsedy vlády.

Ministr zdravotnictví:
Plojhar v. r.

KNT 01 - 3438-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP