Národní shromáždění republiky Československé 1957.
II. volební období.
111.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne 1957,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 103/1951 Sb*
o jednotné preventivní a léčebné péči.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I.
Zákon č. 103/1951 Sb., o jednotně preven-
tivní a léčebně péči, ve znění zákonného opa-
tření předsednictva Národního shromáždění
č. 64/1955 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 2 zní:
"Jednotnou preventivní a léčebnou péči
plánuji, organisují, řídí a kontrolují minister-
stvo zdravotnictví a výkonné orgány národ-
ních výborů (dále jen "orgány státní zdravot-
ní správy"). Při plnění svých úkolů se tyto
orgány v součinnosti s dobrovolnými organi-
sacemi, zejména s Revolučním odborovým
hnutím, opírají o nejširší účast pracujících,
jimž také náleží přímá kontrola nad prová-
děním preventivní a léčebně péče. "
2. § 5 zní:
"(1) Jednotná preventivní a léčebná péče
zahrnuje zejména preventivní péči, ošetřování
v nemoci a při úrazu, pomoc v mateřství, péči
o chrup, pomoc při zmrzačení, zohyždění a
tělesných vadách, pomoc při neplodnosti a
2
rehabilitaci. Součástí preventivní a léčebné
peče je i poskytování léků a léčebných a
orthopedických pomůcek. V rámci preventiv-
ní a léčebné péče se těž rozhoduje o pracovní
schopnosti, pokud toto rozhodování nepřísluší
jiným orgánům.
(2) Stát poskytuje preventivní a léčebnou
péči
a) bezplatně
1. zaměstnancům, osobám jim postaveným
na roven a jejich rodinným příslušní-
kům,
2. členům výrobních družstev a jejich ro-
dinným příslušníkům,
3. důchodcům a jejich rodinným přísluš-
níkům,
4. všem dětem ve věku do 1 roku v plném
rozsahu a ostatním dětem ve věku do
15 roků v rozsahu stanoveném zvlášt-
ními předpisy,
5. všem ženám, pokud jde o péči posky-
tovanou v souvislosti s porodem,
6. členům jednotných zemědělských druž-
stev a jejich rodinným příslušníkům,
pokud tato družstva uzavřela smlouvu
o nemocenském pojištění, v rozsahu a
za podmínek stanovených touto smlou-
vou,
7. členům jednotných zemědělských druž-
stev a jejich rodinným příslušníkům,
pokud tato družstva neuzavřela smlou-
vu o nemocenském pojištění, a jednot-
livě hospodařícím rolníkům, spolupra-
cujícím členům jejích rodin a rodinným
příslušníkům, jakož i pracovníkům,
kteří vykonávají jen příležitostné za-
městnáni, při pracovním úrazu (nemoci
z povolání),
8. všem občanům, pokud jde o preventiv-
ní péči, o léčení aktivní tuberkulosy a
pohlavních nemoci a o určité služby při
ostatních přenosných nemocech;
b) za úhradu v ostatních případech; jestliže
osoby povinně k úhradě nemohou ji nést
bez ohrožení vlastní výživy nebo výživy
osob, vůči nimž mají vyživovací povinnost,
poskytne se preventivní a léčebná péče na
účet statni zdravotní správy.
(3) Ministerstvo zdravotnictví může v do-
hodě se zúčastněnými ústředními orgány
rozšířit rozsah preventivní a léčebně péče a
okruh osob, jimž se tato péče poskytuje bez-
platně, jakož i upravit způsob řízení ve vě-
cech preventivní a léčebně péče a stanovit,
3
kdy se poskytuje náhrada cestovních a jiných
výdajů vzniklých při poskytování této peče a
kdy a v jaké výši se na určitě služby připlácí. "
3. § 7 zní:
"Stát poskytuje preventivní a léčebnou péči
v územních a závodních zdravotnických za-
řízeních. Slouží-li zdravotnická zařízení trvale
zároveň účelům vysokoškolské lékařské
výuky, označují se jako fakultní. "
4. § 11 odst. 1 zni:
"(1) Zařízení preventivní a léčebně péče
mohou být v zájmu prohloubení této péče
nebo v zájmu hospodárnějšího zvládnutí je-
jich úkolů účelně sdružována navzájem mezi
sebou nebo i s jinými zdravotnickými zaříze-
ními. "
5. Část II včetně nadpisu zni:
l
"Lázeňská péče.
§ 13.
Osobám, jejichž zdravotní stav to vyžaduje,
může být poskytnuta preventivní a léčebná
péče, při níž se využívá především místních
přírodních léčivých zdrojů nebo příznivých
klimatických podmínek (lázeňská péče).
§ 14.
(1) Náklady lázeňské péče za osoby, kterým
se poskytne tato péče bezplatně, uhrazují lá-
zeňským zařízením orgány, na jejichž účet se
má lázeňská péče poskytovat, pokud zvláštní
předpisy nestanoví jinak. Ostatním osobám
se poskytuje lázeňská péče za úhradu na je-
jich vlastni účet; jestliže osoby povinné
k úhradě nemohou ji nést bez ohrožení vlast-
ní výživy nebo výživy osob, vůči nímž mají
vyživovací povinnost, uhradí náklady lázeňské
péče státní zdravotní správa.
(2) Lázeňská péče se provádí výhradné v lá-
zeňských zařízeních státní zdravotní správy,
která urči a jejichž správu a provoz upraví
ministr zdravotnictví.
§ 15.
Ministerstvo zdravotnictví stanoví v doho-
dě se zúčastněnými ústředními orgány pod-
mínky a způsob poskytování lázeňské péče;
může též stanovit, kdy se i mimo případy
uvedené v § 14 poskytuje lázeňská péče bez-
platně a na či účet. "
6. V § 16 odst. 1 č. 2 se citace § 5 písm. č)
nahrazuje citaci § 5 odst. 2.
4
Čl. II.
Ministr zdravotnictví se zmocňuje, aby ve
Sbírce zákonů vyhlásil úplně znění zákona
č. 103/1951 Sb., o jednotné preventivní a lé-
čebné péči, jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Čl. III.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1957; provede jej ministr zdravotnictví
v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
A. Všeobecná část.
Nová úprava nemocenského pojištění za-
městnanců a sociálního zabezpečení vyvolává
nutnost novelisovat i zákon č. 103/1951 Sb.,
o jednotně preventivní a léčebné péči, ve
znění zákonného opatření předsednictva Ná-
rodního shromáždění č. 64/1955 Sb.
Tento zákon umožnil sjednocení zdravot-
nictví v tom směru, že dal právní podklad pro
sloučení zdravotnických zařízení provozova-
ných v rámci nemocenského pojištění se
zdravotnickými zařízeními státními, výslovně
však v části II. stanovil, že zvláštní léčebnou
péči podle předpisů o národním pojištění plá-
nuje, organisuje, řídí a kontroluje jednotná
odborová organisace a poskytuji ji orgány
provádějící národní pojištění nemocenské.
Dosavadní zkušenosti ukázaly, že v zájmu
oproštění Revolučního odborového hnutí od
úkolů, které nepatří do působnosti jednotně
odborové organisace, a v zájmu jednoty pre-
ventivní a léčebné péče je nutno, aby od
1. ledna 1957 byla zařízení pro poskytování
dosavadní zvláštní léčebně peče (lázeňské a
sanatoriu péče ROH) převedena do oboru pů-
sobnosti ministerstva zdravotnictví a aby se
jednotná lázeňská péče poskytovala v zaříze-
ních státní zdravotní správy. Tomuto sjedno-
cení zvláštní léčebně péče s lázeňskou péčí
poskytovanou přímo státem je třeba dát výraz
také v zákonu č. 103/1951 Sb. tím, že se jeho
část II., která upravovala poskytování zvlášt-
ní léčebné péče a je nyní zrušena zákonem
č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění za-
městnanců, nahradí novými ustanoveními
o poskytování lázeňské péče.
V těchto ustanoveních je třeba všeobecně
určit pojem nové lázeňské péče, uvést hlavní
zásady pro její poskytování a zabezpečit, aby
bližší úprava podmínek a způsobu poskytová-
ni lázeňské péče mohla být uskutečněna pro-
váděcími předpisy.
Dále zákon č. 103/1951 Sb. sice zdůraznil
jako jednu ze svých základních zásad, že pre-
ventivní a léčebnou péči poskytuje stát, ale
v § 5 vázal poskytování této péče zaměstnan-
cům, důchodcům a jejich rodinným přísluš-
níkům a ostatním pojištěncům na předpisy
o národním pojištěni. Bylo-li nyní národní
pojištění přebudováno, je vhodné správně
vyjádřit státní charakter budovaného socia-
listického zdravotnictví a souborně v § 5 určit
náplň i rozsah preventivní a léčebně péče,
kterou stát poskytuje jak na podkladě před-
pisů o národním pojištění, tak i na podkladě
jiných právních předpisů. Tato péče se bude
podle zásady stanovené v § 1 i nadále posky-
tovat přednostně pracujícím, především
v hospodářsky důležitých oborech, a matkám
a dětem.
Podle rozvoje našeho národního hospodář-
ství byl postupně v souvislosti s jinými opa-
třeními strany a vlády a ke zvýšení životní
úrovně pracujících rozšiřován i rozsah státem
bezplatně poskytované preventivní a léčebné
péče. Je nepochybně, že tento vývoj bude
i dále pokračovat a že bezplatné poskytování
preventivní a léčebně péče se bude postupně
rozšiřovat na další skupiny našich občanů a
o další služby. Aby se tento vývoj umožnil,
je třeba zabezpečit pro to v zákoně potřebné
zmocnění. Na druhé straně je pak nutno
umožnit, aby jako dosud bylo lze požadovat
příplatky na určité služby (na příklad na pro-
vedení umělé náhrady chrupu a poskytováni
orthopedických pomůcek). Zároveň s tím je
nutno též umožnit zvláštní úpravu řízení ve
věcech preventivní a léčebné péče, čítajíc
v to i vydávání výměrů o úhradě této péče.
Několikaleté zkušenosti s organisací sjed-
noceného zdravotnictví ukázaly, že je správ-
ná dosavadní organisační struktura zařízení
preventivní a léčebně péče. Jen pokud jde
o jejich podrobně členění a o jejich sdružo-
5
váni, ukázala se ustanovení zákona č. 103/
1951 Sb. příliš úzká; proto je třeba ustano-
vení §§ 7 a 11 rozšířit.
B. Zvláštní část.
K § 2:
Protože se zvláštní léčebná péče sjednocuje
s lázeňskou péčí poskytovanou statni zdra-
votní správou, stává se bezpředmětným odkaz
na ustanovení dosavadního § 13, který byl
zrušen zákonem č. 54/1956 Sb. a nyní se na-
hrazuje novým zněním.
Se zřetelem k nově organisaci národních
výborů se též nově vymezuje pojem orgánů
státní zdravotní správy. Plánovací, organi-
sační, řídicí a kontrolní pravomocí těchto
orgánů není samozřejmě nijak dotčena pů-
sobnost orgánů státní moci vyplývající z ji-
ných předpisů.
Přímou účast a kontrolu při plnění úkolů
preventivní a léčebné péče budou jako dosud
zajišťovat pracujícím stálé zdravotní komise,
a to buď svými členy anebo spolupracovníky.
Na závodech budou obstarávat úkoly přímě
spolupráce komise národního pojištění.
K § 5 odst. 1:
Preventivní a léčebná péče tvoří jednotnou
organisaci, prevence je spojena s léčebnou
péčí a postupně se sjednocuje i ambulantní
péče s péčí ústavní, hlavně nemocniční. To je
základní rozdíl sjednoceného zdravotnictví
proti dřívějšímu stavu, kdy zdravotní péče
byla roztříštěna na mnoho provozovatelů,
kdy prevence byla odtržena od léčebně péče
a kdy mezi ústavní a ambulantní péčí nebylo
spojitosti.
Preventivní a léčebné péči je nutno dát
také jednotnou obsahovou náplň, neboť v ní
dosud byly určité služby odlišovány. Vzhle-
dem k tomu se považuje za účelně, mají - li
mít občané přehled alespoň o hlavních služ-
bách poskytovaných v preventivní a léčebné
péči, aby také v tomto zákoně stejně jako
v zákoně o nemocenském pojištění zaměst-
nanců byla dosud vžitými pojmy stručně
určena náplň preventivní a léčebné péče; při-
tom rehabilitací není samozřejmě míněna
rehabilitace pracovní (zácvik, přeškolování a
pod. ).
Dále je třeba pro odstranění pochybností
výslovně stanovit, že v rámci preventivní a
léčebně péče se též rozhoduje o pracovní
schopnosti. Toto rozhodování spočívá hlavně
v posuzování a potvrzování dočasně pracovní
neschopnosti pro nemoc a v posuzování pra-
covní schopnosti pro účely náboru pracovních
sil. Tím není nijak dotčena činnost posudko-
vých komisí, které jako poradní orgány při
výkonných orgánech okresních a krajských
národních výborů podávají posudky nebo
návrhy ve věcech sociálního zabezpečení.
K § 5 odst. 2:
V tomto ustanovení se souhrnně určuje
rozsah preventivní a léčebně péče, dosud po-
skytované bezplatně na podkladě předpisů
o národním pojištění nebo jiných právních
předpisů, při čemž se již přihlíží i k novým
předpisům o nemocenském pojištění zaměst-
nanců a o sociálním zabezpečeni.
1. Okruh zaměstnanců, osob jim postave-
ných na roven a jejich rodinných příslušníků
je shodný s okruhem pojištěných osob a ro-
dinných příslušníků podle části první a podle
§ 41 zákona o nemocenském pojištění za-
městnanců.
2. Členové výrobních družstev mají podobné
postavení jako zaměstnanci v průmyslových
závodech, neboť jsou odměňováni za práci
podle zásad státní mzdové politiky a z výdělku
se jim sráží daň ze mzdy. Proto je nutno jim
zabezpečit obdobně jako nemocenské pojiště-
ní a důchodové zabezpečení i preventivní a
léčebnou péči ve stejném rozsahu a za stej-
ných podmínek jako zaměstnancům.
3. Důchodci se rozumějí poživatelé které-
hokoliv důchodu podle předpisů o sociálním
zabezpečení, kteří nejsou zaměstnáni. Dále
se jimi rozumějí i poživatelé invalidních dů-
chodů válečných poškozenců, jimž se dosud
poskytuje preventivní a léčebná péče podle
vládního nařízení č. 51/1952 Sb. a oběžníku
ministerstva zdravotnictví poř. č. 25/1953 Sb.
ob. Okruh rodinných příslušníků je shodný
s okruhem rodinných příslušníků podle zá-
kona o nemocenském pojištění zaměstnanců.
4. Dětem ve věku do 1 roku je dosud po-
skytována bezplatná preventivní a léčebná
péče v plném rozsahu podle vyhlášky č. 206/
1953 Ú. l.
Pokud jde o děti ve věku od 2 do 15 roků,
poskytuje se jim již nyní bezplatně preven-
tivní péče (zejména klinická vyšetření včetně
diagnostických úkonů, vitaminové akce, oza-
řování horským sluncem, preventivní očko-
vání, léčebný tělocvik, náprava vad řeči
a pod. ) a péče o chrup (oběžník ministerstva
zdravotnictví poř. č. 421/1953 Sb. ob. ). V rám-
ci školní zdravotní služby se mimo to dětem,
které navštěvují školy (čítajíc v to školy ma-
teřské), poskytuje i běžná ambulantní léčba
(příloha I k oběžníku ministerstva zdravot-
nictví poř. č. 455/1952 Sb. ob. ).
6
Tento rozsah bezplatně poskytované zdra-
votní péče je nově rozšířen vládním naříze-
ním č. 56/1956 Sb., o nemocenském a důcho-
dovém pojištění členů jednotných zeměděl-
ských družstev a o důchodovém pojištění
jednotlivě hospodařících rolníků a jiných
osob samostatně hospodařících, podle něhož
se všeobecně zajišťuje dětem samostatně
hospodařících osob proti dosavadní úpravě
navíc též ošetření v nemocnici.
Uváží-li se, že mimo uvedenou preventivní
a léčebnou péči se poskytují dětem stejně
jako všem ostatním občanům značné služby
v preventivní a léčebné péči i při přenosných
nemocech (na příklad při aktivní tuberkulose
veškerá ambulantní i ústavní péče a při ostat-
ních přenosných nemocech ústavní léčení a
ústavní isolace), pak je jen velmi nepatrný a
těžko postižitelný rozsah služeb v oboru pre-
ventivní a léčebné péče, které by se měly dě-
tem poskytovat za úhradu. Z těchto důvodů
se zamýšlí zajistit v nejkratší možně době
i dětem ve věku od 2 do 15 roků preventivní
a léčebnou péči v plném rozsahu.
5. Bezplatné poskytování porodní péče že-
nám je zajištěno vyhláškou č. 216/1956 Ú. 1.
6. Členové jednotných zemědělských druž-
stev se společným hospodařením (III. a IV.
typu) mohou uzavírat smlouvy o pojištění,
podle nichž jim náleží za velmi nízké pojistně
8 Kčs anebo 12 Kčs měsíčně i preventivní a
léčebná péče s výjimkou léků; tato úprava
byla provedena vyhláškou č. 66/1951 Ú. l.
Nově se podle shora uvedeného vládního na-
řízení zavádí ještě další druh pojištění členů
těchto družstev, v němž se jim budou za
vyšší pojistné poskytovat i léky.
7. Členům jednotných zemědělských druž-
stev, která neuzavřela smlouvu o pojištění,
a jednotlivě hospodařícím rolníkům je zajiš-
těna preventivní a léčebná péče při pracov-
ním úrazu podle shora uvedeného vládního
nařízení a pracovníkům, kteří vykonávají jen
příležitostné zaměstnání, náleží preventivní a
léčebná péče při úrazu podle § 40 zákona
o nemocenském pojištění zaměstnanců.
8. Občanům, jimž nenáleží bezplatná pre-
ventivní a léčebná péče ve větším rozsahu,
se poskytuje bezplatně podle dosavadních
předpisů (oběžník poř. č. 421/1953 Sb. ob. )
preventivní (poradenská) péče, ambulantní
i ústavní léčení aktivní tuberkulosy a pohlav-
ních nemocí včetně potřebných léků a určité
služby při přenosných nemocech (zejména
ochranně očkování, ústavní isolace, ústavní
léčení a nařízená karanténa).
Zařízení státní zdravotní správy poskytuji
mimo to podle dohody mezi ministerstvy
zdravotnictví, národní obrany a vnitra pre-
ventivní a léčebnou péči i některým skupinám
osob, které mají nárok na tuto péči z titulu
nemocenské péče ozbrojených sil.
Ve všech ostatních případech se za poskyt-
nutou preventivní a léčebnou péči účtuje ná-
hrada podle platných sazeb. Pokud ovšem
osoba povinná k úhradě (ošetřovaný nebo
osoba, která má vůči němu vyživovací povin-
nost), nemůže pro neuspokojivě majetkové a
sociální poměry léčebné náklady uhradit, po-
skytuje se již podle dosavadních předpisů
(cit. oběž. poř. č. 421/1953 Sb. ob. ) léčení na
účet státu.
K § 5 odst. 3:
Toto ustanovení je těž odůvodněno ve vše-
obecné části.
Řízení o poskytnutí preventivní a léčebně
péče není dosud upraveno zvláštním předpi-
sem, a pokud se občané domáhají poskytnutí
určitých služeb, činí tak zpravidla ve formě
stížností podávaných ke zdravotnickým od-
borům rad národních výborů, k ministerstvu
zdravotnictví a k jiným orgánům. Je však
třeba zabezpečit občanům, aby mohli řádný-
mi opravnými prostředky uplatňovat své ná-
roky na hodnotnou preventivní a léčebnou
péči.
Pro řízení ve věcech preventivní a léčebné
péče bude nutno stanovit některé odchylky
od správního řádu (vl. nař. č. 20/1955 Sb. ),
jimiž by se respektovala specifičnost rozho-
dování o poskytnutí této péče a umožnilo
rychlé přezkoumání rozhodnuti v naléhavých
případech.
K §7:
Dosavadní výpočet zdravotnických zařízení
byl příliš podrobný a tím i úzký, takže byl
v některých případech brzdou pro zlepšování
organisace zdravotnických zařízení. Proto se
navrhuje tento výpočet vypustit.
K § 11 odst. 1:
Aby se umožnilo sdružování nejen zařízení
preventivní a léčebně péče mezi sebou, nýbrž
i ostatních zdravotnických zařízení (na pří-
klad hygienicko-epidemiologických stanic) se
zařízeními preventivní a léčebně péče, je tře-
ba toto ustanovení rozšířit.
7
K §13:
Sjednocená lázeňská péče je nedílnou sou-
částí preventivní a léčebné péče. Proto pro
její plánováni, organisaci, řízení a kontrolu
platí obecně zásady stanovené v § 2. Při po-
skytování lázeňské péče je však třeba res-
pektovat tu zvláštnost, že s výjimkou léčení
určitých druhů nemocí a stavů a léčení dětí
ve věku do 15 roků rozhoduji o poskytnutí
této péče na podkladě lékařských návrhů od-
borové orgány v závodech.
K §14:
Zaměstnancům, osobám jim postaveným
na roven, členům výrobních družstev a je-
jich rodinným příslušníkům se bude lázeňská
péče poskytovat bezplatně na účet nemocen-
ského pojištění, důchodcům a jejich rodinným
příslušníkům se bude poskytovat bezplatně
na účet sociálního zabezpečení a členům jed-
notných zemědělských družstev, která uza-
vřela smlouvu o pojištění, se bude poskytovat
na základě této smlouvy a na účet státního
úřadu sociálního zabezpečení. Ostatní osoby
si budou uhrazovat náklady lázeňské péče
samy, leč že by byly nemajetné; v tom pří-
padě ponese náklady státní zdravotní správa.
Po provedeném sjednocení se lázeňská
péče provádí jen v zařízeních státní zdra-
votní správy; tato zařízení určí a jejich sprá-
vu a provoz upraví ministr zdravotnictví.
K §15:
V prováděcích předpisech se zejména vy-
mezí indikační zaměření přírodních léčebných
lázni a postup pro podávání a projednávání
lékařských návrhů na lázeňskou péči. Podle
potřeby a možností těž bude rozšířen okruh
osob, jimž by bylo účelno poskytovat lázeň-
skou péči bezplatně buď zcela nebo zčásti.
C. Finanční dosah.
Navržená novelisace zákona č. 103/1951
Sb. vyjadřuje v ustanoveních, jež mají fi-
nanční dosah, jednak dosavadní právní stav
a jednak změny, jež se současně uskutečňuji
novými předpisy o nemocenském pojištění
zaměstnanců a o sociálním zabezpečení. Jsou
to zejména ustanovení § 5 odst. 1 a 2, v nichž
jsou určeny náplň a rozsah bezplatně posky-
tované preventivní a léčebně péče, a ustano-
vení §§ 13 až 15, v nichž se upravuje lázeňská
péče.
V těchto ustanoveních se souborně vypo-
čítávají jednotlivé služby v oboru preventivní
a léčebné péče a určuje okruh osob, jimž se
buď v plném rozsahu nebo zčásti poskytuje
bezplatně preventivní a léčebná péče, po pří-
padě i lázeňská péče. Nejde tu však o nějaké
další rozšíření bezplatně preventivní a léčeb-
né péče proti stavu platnému podle předpisů
vydaných do 31. prosince 1956 nebo podle no-
vých předpisů o nemocenském pojištění za-
městnanců a o sociálním zabezpečení, nýbrž
jen o souborné zachycení tohoto stavu.
Z těchto důvodů navržená novelisace záko-
na č. 103/1951 Sb. sama nevyvolává potřebu
dalších nových výdajů státní zdravotní sprá-
vy proti dosavadním nákladům na preven-
tivní a léčebnou péči a proti výdajům, s ni-
miž je již počítáno v nových předpisech o ne-
mocenském pojištění zaměstnanců a o so-
ciálním zabezpečení.
V Praze dne 16. ledna 1957.
Předseda vlády:
v z. Dolanský v. r.,
I. náměstek předsedy vlády.
Ministr zdravotnictví:
Plojhar v. r.
KNT 01 - 3436-57