Národní shromáždění republiky Československé 1956.
II. volební období.
97.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne......1956
o organisaci tělesné výchovy.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1.
(1) Tělesná výchova jako významná složka
kultury je v lidově demokracii neodlučitelnou
součástí socialistické výchovy.
(2) Úkolem tělesně výchovy je především
udržovat a zlepšovat zdraví lidu, zvyšovat
jeho tělesnou zdatnost, pracovní výkonnost a
brannou připravenost, vychovávat k odhod-
lanosti a statečnosti při obraně vlasti a je-
jího lidově demokratického zřízení v duchu
socialistického vlastenectví a přispívat tak
k boji za udržení světového míru.
(3) Stát všestranně podporuje rozvoj tě-
lesně výchovy.
§ 2.
(1) V zájmu rozšíření účasti a posílení akti-
vity a iniciativy pracujících svěřuje se orga-
nisování a řízení dobrovolné tělesné výchovy
a zajišťování jejího plánovitého rozvoje je-
dině dobrovolné tělovýchovné organisaci (dále
jen "tělovýchovná organisace").
(2) Státní výbor pro tělesnou výchovu a
sport při vládě republiky Československé a
Slovenský výbor pro tělesnou výchovu a sport
při sboru pověřenců se zrušují. Dále se zru-
šují výbory pro tělesnou výchovu a sport zří-
zené národními výbory.
2
§ 3.
(1) Tělovýchovná organisace je představi-
telkou celého tělovýchovného hnutí. Její
vrcholné orgány zejména vytyčují jednotné
zásady pro provádění veškeré tělesné výcho-
vy, pečují o vědeckou a výzkumnou činnost
v tělesné výchově, o výchovu tělovýchovných
pracovníků a o jejich rozmisťování, o mezi-
národní sportovní styky a o plánovitou vý-
stavbu a údržbu tělovýchovných zařízení a
o jejich účelné využití.
(2) Při vytyčování jednotných zásad pro
provádění tělesné výchovy dbají vrcholné or-
gány tělovýchovné organisace zdravotních zá-
sad stanovených ministerstvem zdravotnictví
a pedagogických zásad stanovených minister-
stvem školství a kultury a ministerstvem
pracovních sil.
§ 4.
Orgány a organisace, které provádějí těž
tělesnou výchovu, dbají při tom jednotných
zásad vytyčených vrcholnými orgány tělový-
chovně organisace.
§ 5.
(1) Ústřední výbor tělovýchovné organisace
uděluje čestné tituly "Mistr sportu", "Vzorný
cvičitel" a "Vzorný trenér", projevuje veřej-
ná uznání a předkládá vládě návrhy na udě-
lení ostatních čestných titulů v tělesné vý-
chově podle vládního nařízení č. 15/1956 Sb.
(2) Na ústřední výbor tělovýchovné organi-
sace přechází působnost Státního výboru pro
tělesnou výchovu a sport v oboru plánování a
tvorby cen, pokud se týká cen vstupného na
sportovní podniky a náhrad v oboru domácího
cestovního ruchu za služby poskytované zaří-
zeními tělovýhovné organisace.
§ 6.
(1) Národní majetek, který je určen pře-
vážně pro provádění dobrovolné tělesné vý-
chovy, se buď převede bezplatně do vlastnic-
tví tělovýchovné organisace nebo se jí ode-
vzdá do trvalého užívání.
(2) Podle zásad stanovených vládou roz-
hodne ministerstvo financí v dohodě se
zúčastněnými ministerstvy k návrhu přísluš-
ného orgánu tělovýchovně organisace, které
části národního majetku se převádějí bez-
platně do vlastnictví tělovýchovné organisace
a které se jí odevzdávají do trvalého užívání.
U nemovitého národního majetku, který byl
dosud spravován výbory pro tělesnou výcho-
vu a sport a který se odevzdá tělovýchovné
organisaci do trvalého užívání, určí zároveň
3
ministerstvo financi v dohodě se zúčastně-
nými ministerstvy, která rozpočtová organi-
sace jej bude napříště spravovat.
(3) "Na návrh příslušného orgánu tělový-
chovně organisace zapíší knihovní soudy
změny knihovních práv na základě rozhod-
nutí ministerstva financí podle odstavce 2.
§ 7.
(1) Na základě usnesení Ústřední rady od-
borů přechází majetek Tělovýchovné a spor-
tovní organisace Revolučního odborového
hnutí, jakož i majetek jejích tělovýchovných
jednot, na tělovýchovnou organisaci a její tě-
lovýchovné jednoty.
(2) Na základě usnesení ústředního výboru
Tělovýchovné a sportovní organisace Sokol
přechází majetek této organisace, jakož i ma-
jetek jejích tělovýchovných jednot, na tělo-
výchovnou organisaci a její tělovýchovné jed-
noty.
(3) Na návrh příslušného orgánu tělový-
chovné organisace zapíší knihovní soudy
změny knihovních práv na základě rozhodnutí
orgánů uvedených v'odstavcích 1 a 2, po pří-
padě orgánů jimi k tomu zmocněných.
§ 8.
Zrušují se všechny předpisy, které odpo-
rují tomuto zákonu, zejména zákon č. 71/
1952 Sb., o organisaci tělesné výchovy a
sportu.
§ 9.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1957; provedou jej všichni členové vlády.
Důvodová zpráva.
Část všeobecná.
Usnesením strany a vlády o opatřeních
k rozvoji tělesné výchovy a sportu z roku
1952 a zákonem č. 71/1952 Sb., o organisaci
tělesné výchovy a sportu, bylo zavedeno jed-
notné státní řízení a kontrola tělesné vý-
chovy a sportu prostřednictvím Státního vý-
boru pro tělesnou výchovu a sport při vládě
republiky Československé. Bylo zřízeno 6 tě-
lovýchovných úseků (ROH, Sokol, školy, Pra-
covní zálohy, armáda a ministerstvo vnitra).
Na úseku ROH bylo při odborových svazech
vytvořeno 9 dobrovolných sportovních orga-
nisací; to se ukázalo jako přílišně roztříštění
tělovýchovného hnutí a proto došlo v roce
1955 po I. celostátní
spartakiádě k jejich slou-
čení do jediné tělovýchovné a sportovní or-
ganisace ROH.
Přes četné dosažené úspěchy se projevila
řada nedostatků, které se stávají brzdou dal-
šího rozvoje. Mnohokolejnost a roztříštěnost
organisační skladby našeho tělovýchovného
hnutí přinesla s sebou byrokratické formy
práce. Nesprávné pojetí státního řízení v tuhé
centralisaci ve Státním výboru pro tělesnou
výchovu a sport a v ústředních orgánech tě-
lovýchovných úseků odtrhlo tyto orgány od
hnutí a značně oslabilo iniciativu dobrovol-
ných tělovýchovných pracovníků. Došlo k vy-
budování početně velkého administrativního
aparátu, zejména v ústředních a krajských
tělovýchovných orgánech.
4
Strana a vláda rozvoj tělesné výchovy vše-
stranně podporuji, a to nejen prostředky eko-
nomickými, ale i tím, že umožňuji co největ-
šímu aktivu pracujících, sdruženému v ma-
sově dobrovolně organisaci podílet se na
ří-
zení tělesně výchovy. Dalšího rozvoje tělesně
výchovy lze dosáhnout posílením principu
dobrovolnosti, při zachování demokratického
centralismu v tělovýchovné organisaci a za
plného využití aktivity a tvůrčí iniciativy pra-
cujících i bohatých zkušenosti z tradic naši
tělesné výchovy.
Oprava struktury tělovýchovného hnutí
u nás musí proto směřovat k uplatnění jed-
noty řízení tělesně výchovy a tím zjednodu-
šení organisační skladby tělovýchovného
hnutí, k odstranění administrativně byrokra-
tických forem práce a k široké decentralisaci.
Celostátní konference KSČ v červnu 1956
se usnesla zrušit Státní výbor pro tělesnou
výchovu a sport a jeho dosavadní úkoly pře-
nést na jedinou dobrovolnou tělovýchovnou
organisaci. Navrhovaný zákon je provedením
tohoto usneseni.
Finanční dosah navrhovaných opatření se
jeví podle předběžného propočtu takto:
V roce 1956 bylo rozpočtováno na výdaje
spojené s rozvíjením tělesné výchovy celkem
372, 470. 000 Kčs; z toho bylo dotováno ze
státních prostředků (určených pro SVTVS
i tělovýchovně úseky) 255, 489. 000 Kčs a
z prostředků ROH 116, 981. 000 Kčs. Kromě
toho bylo z ředitelských fondů věnováno na
rozvoj tělesné výchovy asi 35, 000. 000 Kčs.
Rozpočtované příjmy SVTVS činily 7, 042. 000
korun.
V návrhu rozpočtu na rok 1957 se počítá
s příjmy dobrovolné tělovýchovné organisace
z vlastní činnosti ve výši 10, 666. 000 Kčs. Vý-
daje na tělovýchovnou činnost dobrovolné
tělovýchovně organisace činí 273, 904. 000 Kčs,
takže se celkově proti roku 1956 snižují ná-
klady na činnost o 98, 566. 000 Kčs. Toto sní-
žení by bylo ještě výraznější, kdyby nebylo
v
příštím roce nutno zvýšit výdaje na gene-
rální opravy a investice. Zatím co v roce 1956
bylo ze státních prostředků poskytnuto na
generální opravy a investice 36, 219. 000 Kčs,
je pro rok 1957 pro tyto účely počítáno
s částkou 69, 234. 000 Kčs. Tyto výdaje -jsou
neodkladné, nemá-li dojít k vážnému znehod-
nocení četných, tělovýchovných zařízení a tím
i k podstatnému zvýšení nákladů na opravy
v budoucnu.
Předpokládaný celkový schodek rozpočtu
dobrovolně tělovýchovně organisace v částce
269, 950. 000 Kčs se navrhuje krýt statní do-
tací, která by tudíž v roce 1957 byla
o 14, 461. 000 Kčs vyšší než v předchozím roce,
ježto odpadne dosavadní příspěvek z pro-
středků ROH.
Budou vytvořeny předpoklady pro rozvíjení
soběstačné činnosti dobrovolné tělovýchovné
organisace a hlavně jejích tělovýchovných
jednot tím, že jim bude umožněna v určitých
mezích i výnosná činnost, zejména povoleno
pořádat ve vlastní režii kulturní a společen-
ské podniky a akce (besídky, akademie, diva-
delní a filmová představení, zábavy, plesy a
jiné), provozovat pohostinský provoz ve svých
turistických chatách, provozovat bufety a
podávat občerstvení při vlastních podnicích
nebo ve vlastních zařízeních. Dobrovolná tělo-
výchovná organisace a tělovýchovné jednoty
budou oproštěny od některých daňových a ji-
ných břemen, na př. úpravou daně z předsta-
vení.
Část zvláštní.
K § 1
Úkoly tělesné výchovy jsou stanoveny stej-
ně jako v dosavadním zákoně. Vyplývá z nich,
že tělesná výchova zůstává i nadále věcí státní
důležitosti a zájmu.
Místo termínu "tělesná výchova a sport",
který se začal u nás používat v roce 1949, se
užívá v novém zákoně jednoduššího termínu
"tělesná výchova". Tento termín v sobě po-
jmově obsahuje, stejně jako dosud, specifické
prostředky tělesné výchovy: gymnastiku,
sporty, hry a turistiku, jež budou v nové
dobrovolné tělovýchovné organisaci prová-
děny v odborech základní tělesné výchovy,
odborech sportu a odborech turistiky.
Podporou, již stát poskytuje tělovýchovné-
mu hnutí, se míní především podpora a zájem
politický, porozumění a různé formy péče, jíž
socialistický stát, vláda i jednotlivé úřady, or-
gány a podniky napomáhají rozvoji tělesně
výchovy a vytvářejí nejlepší podmínky pro
rozmach tělovýchovného hnutí.
Nejde tedy pouze o pomoc finanční a hos-
podářskou, jak o ní již byla zmínka ve vše-
obecně části důvodově zprávy, i když se
v tomto směru počítá na př. s tím, že minis-
terstvo vnitra bude hlavně materiálně pomá-
hat tělovýchovným jednotám Rudá hvězda,
podobně i ministerstvo národní obrany tělo-
výchovným jednotám zřízeným při Domech
armády, nebo ministerstvo pracovních sil tě-
lovýchovným jednotám Pracovní zálohy.
K § 2
Dosavadní státní řízení tělesné výchovy vy-
konávané výbory, pro tělesnou výchovu a
5
sport se zrušuje a řízení dobrovolně tělesně
výchovy se svěřuje orgánům dobrovolné tělo-
výchovné organisace. Tím se podstatně oživí
zájem a iniciativa tisíců dobrovolných pracov-
níků, kteří se obětavě účastní práce v tělo-
výchovném hnutí.
Jediná masová dobrovolná tělovýchovná
organisace bude zřízena podle § 2 odst. 2 zá-
kona č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organisa-
cích a shromážděních. Bude vybudována na
zásadách demokratického centralismu a její
organisační struktura bude založena na
územním principu. V organisačním řádu
dobrovolné - tělovýchovné organisace bude
uplatněna zásada, že její ústřední výbor vy-
konává svou působnost na Slovensku pro-
střednictvím Slovenského výboru dobrovolně
tělovýchovné organisace.
Národní výbory jsou i nadále povinny podle
§ 9 odst. 2 zákona č. 13/1954 Sb., o národních
výborech, pečovat o rozvoj tělesné výchovy a
sportu, i když budou zrušeny jejich výbory
pro tělesnou výchovu a sport, které dosud
výkon této péče obstarávaly jako místní or-
gány státní správy.
K §§ 3 a 4
Na rozdíl od stavu v kapitalistických ze-
mích má socialistická společnost zájem na
ideové, organisační, hospodářské a učebně
metodické jednotě tělesné výchovy. Naše
společnost má tedy zájem na jednotě cílů,
úkolů a method provádění tělesné výchovy ve
všech článcích socialistického systému tě-
lesné výchovy, to je v tělesné výchově dětí
předškolního věku, na školách všech stupňů
a v učilištích státních pracovních záloh,
v ozbrojených silách, v tělesné výchově
zvláštní a v dobrovolné tělesné výchově mlá-
deže a pracujících. Této jednoty se dosáhne
stanovením jednotného perspektivního plánu
rozvoje tělesně výchovy, k jehož realisaci se
vytyčují jednotné všeobecně závazné zásady
pro provádění veškeré dobrovolně i povinné
tělesně výchovy mládeže i dospělých. Jsou to
zejména zásady pro udělování odznaku zdat-
nosti PPOV a pro jednotnou sportovní klasi-
fikaci, jednotné učební programy, osnovy a
plány, sjednocení plánu vědecko výzkumné
činnosti v tělesné výchově, jednotný systém
řízení soutěží a sportovní pravidla, jednotná
struktura a obsah školení tělovýchovných
kádrů a pod.
Tyto funkce plnil stát dosud prostřednic-
tvím Státního výboru pro tělesnou výchovu
a sport. Po jeho zrušení je třeba tyto funkce
svěřit dobrovolné tělovýchovné organisaci,
jakožto představitelce celého tělovýchovného
hnutí.
I po provedení podstatného zjednodušeni
organisační struktury tělovýchovného hnuti
bude tělesná výchova - dobrovolná nebo po-
vinná - v různém rozsahu a formě prováděna
vedle masové dobrovolné tělovýchovné orga-
nisace i v některých dalších organisacích a
složkách, jež dohromady vytvářejí - pokud
jde o úsek jejich tělovýchovné činnosti - t.
zv. tělovýchovně hnutí. Budou to (podle sou-
časného stavu):
A. dobrovolná:
Svazarm (sportovní střelba, šerm bodákem,
motorismus, motorové létání, plach-
tařství, parašutismus, letecké mode-
lářství);
Československá myslivecká jednota (spor-
tovní střelba);
ČSM a Pionýr (některé sporty a hry, turistika
jako součást vlastního výchovného
systému, a to v podstatě zájmově a
rekreačně, šachy);
Ministerstvo národní obrany (vojenské tělo-
výchovné jednoty pro vojáky základní
služby i z povolání);
Školy a učiliště státních pracovních záloh (tě-
lovýchovné, sportovní a turistické
kroužky, nemohou-li se žáci zapojit
v tělovýchovné jednotě);
ROH (některé sporty a hry, šachy, turistika
v rámci rekreačních akci, po případě
šachy i v závodních klubech);
B. povinná školní:
a) pro mládež zdravou - ministerstvo
školství a kultury, ministerstvo pra-
covních sil a další školské resorty;
b) pro mládež oslabenou - (t. zv. zvláštní
tělesná výchova) - ministerstvo škol-
ství a kultury a některé další školské
resorty.
Vrcholné orgány dobrovolné tělovýchovné
organisace budou mít charakter nejen řídí-
cích orgánů dobrovolné organisace, nýbrž zá-
roveň i vrcholných orgánů celého tělovýchov-
ného hnutí, což se projevuje tím, že jednotně
ideově, organisační a methodické zásady jimi
vytyčené budou - podobně jako tomu bylo
dosud u zásad stanovených Státním výborem
pro tělesnou výchovu a sport - bez ohledu
na resortní příslušnost a podřízenost závazně
pro všechny organisace a složky, pokud budou
rozvíjet tělovýchovnou činnost. Tímto způso-
6
bem bude zajišťováno jednotně řízení tělesné
výchovy ve všech jejích článcích. Ústřední
výbor dobrovolné tělovýchovné organisace
bude mít právo a povinnost sledovat dodržo-
vání těchto jednotných zásad. Případně zá-
vady bude žádat odstranit na příslušných
ústředních orgánech, nebude však přímo sám,
nebo prostřednictvím svých nižších orgánů
zasahovat a činit opatření v jiných organisa-
cích a složkách tělovýchovného hnutí stojí-
cích mimo jednotnou tělovýchovnou organi-
saci. Nebude tedy zejména vykonávat svými
orgány inspekci povinně školní tělesné vý-
chovy, jejíž řízení, zajišťování i kontrola je
věcí příslušného resortu, který při tom po-
stupuje v rámci vytyčených jednotných
zásad.
Při vytyčování zásad pro provádění tělesně
výchovy, jakož i podrobnějších směrnic a
sportovně zdravotních pravidel budou vrchol-
né orgány dobrovolné tělovýchovné organi-
sace dbát zdravotních zásad, stanovených
ministerstvem zdravotnictví, jehož pravomoc
v této věci, opírající se zejména o zákony č.
103/1951 Sb. a č. 4/1952 Sb., není novou or-
ganisací tělesně výchovy dotčena. Obdobně
budou dbát i pedagogických zásad stanove-
ných ministerstvem školství a kultury, po
případě ministerstvem pracovních sil, aby ne-
docházelo při usměrňování tělesně výchovy
mládeže k narušení jednotného pedagogic-
kého procesu.
Léčebná tělesná výchova, jakožto součást
léčebného procesu, spadá do pravomoci mi-
nisterstva zdravotnictví.
Služební tělesná příprava příslušníků
ozbrojených sil, jakožto součást jejich vojen-
ského výcviku, spadá do výlučné pravomoci
ministerstva národní obrany resp. minister-
stva vnitra. Provádí se podle zvláštních pro-
gramů a směrnic schválených příslušným mi-
nistrem; její cíle jsou v souladu se zásadami
vytyčenými vrcholnými orgány dobrovolné
tělovýchovné organisace.
"Předpisy o rozmisťování absolventů vyso-
kých a jiných škol nejsou ustanovením § 3
dotčeny.
K § 5
Při zrušení Státního výboru pro tělesnou
výchovu a sport, jakožto ústředního orgánu
státní správy v oboru tělesné výchovy, je
třeba přenést právo udělovat nejnižší čestně
tituly v tělesné výchově (mistr sportu, vzorný
cvičitel, vzorný trenér) a projevovat veřejná
uznání na ústřední výbor dobrovolné tělový-
chovné organisace, který bude oprávněn tyto
čestné tituly udělovat i tehdy, budou-li udě-
lovány členu jiné organisace; v tomto případě
propůjči čestný titul k návrhu ústředního
orgánu příslušně organisace. V tomto směru
dochází tedy k novelisaci vládního nařízení
č. 15/1956 Sb., o čestných uznáních v tělesné
výchově a sportu, po případě k doplnění § 7
odst. 3. zákona č. 247/1949 Sb., o vyznamená-
ních a čestných uznáních.
Působnost Státního výboru pro tělesnou
výchovu a sport v oboru plánování a tvorby
cen byla stanovena v § 2
odst. 1 písm. m) a
v § 19 písm. a) a b) vládního nařízení č. 28/
1954 Sb. Náhrady v oboru domácího cestov-
ního ruchu za služby poskytované zařízeními
dobrovolně tělovýchovně organisace stanoví
ústřední výbor dobrovolné tělovýchovné or-
ganisace v dohodě se zúčastněnými ústřed-
ními úřady.
Navrhovaná úprava je odůvodněna tím, že
dobrovolná tělovýchovná organisace zůstane
i nadále jedním z významných účastníků při
rozvíjení cestovního ruchu jak ve sféře ide-
ově, tak i hospodářské, ježto bude organiso-
vat turistickou činnost (pěší, zimní, vodní,
cyklistickou, motoristickou a horolezectví)
svých členů a provozovat některá turistická
zařízení a služby.
Pokud se týká péče o domácí cestovní ruch,
která byla svěřena Státnímu výboru pro tě-
lesnou výchovu a sport podle § 7
odst. 1 vlád-
ního nařízení č. 44/1954 Sb., o organisaci ve-
řejné dopravy v oboru ministerstva dopravy,
bude otázka komplexního zajištění péče o ces-
tovní ruch řešena zvláštními opatřeními.
K §§ 6 a 7
Tato ustanovení mají umožnit co nejjedno-
dušší převod majetku a soustředění tělový-
chovných zařízení u dobrovolné tělovýchovné
organisace a jejich složek.
Tělovýchovné a sportovní organisace ROH
a Sokol i jejich tělovýchovné jednoty právně
zaniknou na základě usnesení příslušných
vrcholných orgánů dnem 31. prosince 1956.
V rozhodnutí ministerstva financí (§ 6 odst.
2) nebo orgánu k tomu zmocněného podle § 7
odst 3 (t. j. ÚRO nebo krajské orgány ROH,
po případě ústřední (slovenský) výbor nebo
krajské výbory dobrovolné tělovýchovné or-
ganisace) bude blíže určeno, které složce dob-
rovolné tělovýchovné organisace mající práv-
ní subjektivitu a který nemovitý majetek se
předává. Podle připravovaného organisačního
řádu dobrovolně tělovýchovně organisace se
počítá s tím, že právnickými osobami budou
jak dobrovolná tělovýchovná organisace jako
celek a její územní organisace na Slovensku,
7
tak i tělovýchovně jednoty. Správa majetku
bude účelně decentralisována a svěřována
nižším orgánům dobrovolné tělovýchovné or-
ganisace nebo soustřeďována v účelových
zařízeních, jež zřídí předsednictva ústředního
(slovenského) výboru nebo krajských výborů.
Pokud se týče nemovitého národního ma-
jetku, který stát převzal od tělovýchovných
organisací po 31. březnu 1948, bude - až na
některé výjimky - vrácen bezplatně do
vlastnictví dobrovolné tělovýchovné organi-
saci; kromě toho budou předána dobrovolně
tělovýchovně organisaci některá další tělo-
výchovná zařízení z národního majetku, a to
buď do vlastnictví nebo do trvalého užívání.
Při převodech nemovitostí uskutečněných
podle těchto ustanovení odpadá přivolení po-
dle zákona č. 65/1951 Sb., o převodech ne-
movitostí a pronájmech zemědělské a lesní
půdy.
Ministr financí osvobodí podle příslušných
předpisů od poplatků soudních a správních
úkony, kterých bude zapotřebí při provádění
majetkových převodů podle tohoto zákona.
V Praze dne 27. listopadu 1956.
Předseda vlády:
V. Široký V. r.
KNT 01-3744-56