Národní shromáždění republiky Československé 1956.
II. volební období.
88.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne 1956,
kterým se mění a doplňují ustanovení některých zákonů
o daních placených obyvatelstvem.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I.
Zákon č. 77/1952 Sb., o zemědělské dani,
se mění a doplňuje takto:
1. § 5 zní:
"Zdaňovací období.
Daň se vyměřuje na každý kalendářní rok
s výjimkou uvedenou v § 19 odst. 2. "
2. § 19 zní:
"Přiznání.
(1) S výjimkou členů jednotných zeměděl-
ských družstev III. a IV. typu je povinen po-
dat každý, komu má být zemědělská daň vy-
měřena, každoročně do 31. ledna finančnímu
odboru rady příslušného okresního národního
výboru přiznání o všech okolnostech rozhod-
ných pro vyměření daně na běžný rok. Mimo
to je povinen podat přiznání každý, kdo bude
finančním odborem rady okresního národního
výboru k podání přiznání vyzván.
(2) členové jednotných zemědělských druž-
stev III. a IV. typu jsou povinni podat při-
znání k zemědělské dani pouze na rok,
který následuje po roce, v němž se stali
2
členy družstva. První vyměření na podkladě
tohoto přiznání platí bez podávání přiznání a
bez vyměření i na další léta, nedojde-li ke
změnám v okolnostech rozhodných pro vy-
měření daně. Dojde-li k takovým změnám,
jsou členové těchto družstev povinni podat
přiznání do 31. ledna roku, který následuje
po nastalé změně. Ustanovení předchozích vět
platí obdobně i pro členy jednotných země-
dělských družstev III. a IV. typu, kterým
byla vyměřena daň na podkladě přiznání již
na rok 1956; na další léta platí u nich vy-
měření na tento rok.
(3) Nepodá-li poplatník přiznání včas, může
být daň zvýšena až o 10%. "
3. § 21 zní:
"Placení daně.
(1) Poplatník je povinen sám si daň vypo-
číst a zaplatit ji finančnímu odboru rady pří-
slušného okresního národního výboru ve
třech splátkách, a to 20 % daně do 31. břez-
na, 30 % daně do 31. července a 50 % daně
do 30. listopadu běžného roku. Nečiní-li daň
více než 100 Kčs, je poplatník povinen za-
platit celou daň do 31. března běžného roku.
(2) Byl-li poplatník vyrozuměn vyložením
předpisného seznamu o vyměření daně, je
povinen zaplatit splátky na daň podle toho,
jak mu byla daň vyměřena.
(3) Zvýšení daně podle § 19 odst. 3 je splat-
né do 45 dnů ode dne vyložení předpisného
seznamu.
(4) Nebyla-li daň zaplacena včas, je poplat-
ník povinen zaplatit penále ve výši 5 % ne-
doplatků daně s příslušenstvím, zjištěných ke
dni 31. března, 31. července a 30. listopadu. "
Čl. II.
Zákon č. 78/1952 Sb., o dani z příjmů oby-
vatelstva, se mění a doplňuje takto:
1. § 17 zní:
"Poplatník je povinen platit čtvrtletní zá-
lohy na daň za běžný rok, pokud vykonává
činnost nebo pobírá příjmy podrobené této
dani, a to ve výši jedné čtvrtiny poslední
roční daňové povinnosti. Zálohy na daň jsou
splatně vždy do konce prvého měsíce po
uplynutí kalendářního čtvrtletí. Čtvrtletní zá-
lohy na daň nejsou povinni platit poplatníci,
jejichž roční daňová povinnost nepřesahuje
100 Kčs. "
2. § 19 zní:
"Nebyla-li daň (záloha na daň) zaplacena
včas, je poplatník povinen zaplatit penále ve
výši 5 % nedoplatků daně (záloh na daň)
8
s příslušenstvím, zjištěným ke dni 31. ledna,
30. dubna, 31. července a 31. října. "
Čl. III.
Zákon č. 79/1952 Sb., o živnostenské dani,
se mění takto:
§ 5 zní:
"Splatnost daně.
(1) Poplatník je povinen platit daň dopředu
čtvrtletně, a to za prvé čtvrtletí do 15. úno-
ra, za druhé čtvrtletí do 15. května, za třetí
čtvrtletí do 15. srpna a za čtvrtě čtvrtletí do
15. listopadu.
(2) Nebyla-li daň zaplacena včas, je poplat-
ník povinen zaplatit penále ve výši 5 % ne-
doplatků daně s příslušenstvím, zjištěných
ke dni 15. února, 15. května, 15. srpna a
15. listopadu. "
Čl. IV.
Zákon č. 80/1952 Sb., o domovní dani, se
mění a doplňuje takto:
§ 16 zní:
"Splatnost daně.
(1) Daň se platí čtvrtletně vždy do 15. úno-
ra, 15. května, 15. srpna a 15. listopadu, s vý-
jimkami uvedenými v odstavci 2.
(2) Daň z budov nepronajatých (§§ 7 a 8)
je splatná ve dvou stejných splátkách ve lhů-
tách do 15. února a do 15. května. Nečiní-li
daň více než 100 Kčs, je poplatník povinen
zaplatit celou daň do 15. února.
(3) Nebyla-li daň zaplacena včas, je poplat-
ník povinen zaplatit penále ve výši 5 % ne-
doplatků daně s příslušenstvím, zjištěných ke
dni 15. února, 15. května, 15. srpna a 15. lis-
topadu a u daně z budov nepronajatých ke
dni 15. února a 15. května. "
Čl. V.
Ministr financí se zmocňuje, aby u daní, na
které se vztahuje tento zákon,
1. upravoval podle potřeby v mezích zdaňo-
vacího období lhůty splatnosti;
2. měnil podle potřeby výši penále pro opož-
děné placení;
3. stanovil podmínky, za kterých mohou fi-
nanční odbory rad okresních národních vý-
borů upustit od předpisu penále.
Čl. VI.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1957; provede jej ministr financí.
4
Důvodová zpráva.
Navrhovanou osnovou zákona se zjednodu-
šuje způsob vyměřování zemědělské daně
u členů jednotných zemědělských družstev
III. a IV. typu, mění se některé lhůty splat-
nosti daní placených obyvatelstvem a usta-
novení o penále. Kromě toho obsahuje osnova
zmocnění pro ministra financi k úpravě lhůt
splatnosti a výše penále.
I. Oprava zdaňování členů jednotných ze-
mědělských družstev III. a IV. typu.
Členům jednotných zemědělských družstev
III. a IV. typu se vyměřuje zemědělská daň
pouze z jejich záhumenkového hospodářství.
Jejich příjmy, které dostávají od družstva
podle odpracovaných jednotek, dani nepodlé-
hají. Na výši daně, která je jim předepiso-
vána, má proto vliv zejména výměra záhu-
menku, výše průměrné normy výnosnosti,
kultura pěstovaná na pozemku a počet ne-
zletilých dětí. Všechny tyto okolnosti jsou do
značně míry stabilisovány a i výměra záhu-
menku je již ve většině případů ustálena
na výměře stanovené vzorovými stanovami
(0, 5 ha, po případě
1 ha v oblastech pastvi-
nářských), takže v průběhu let dochází jen
k nepatrným změnám ve výši daňové povin-
nosti. Přesto jsou tito členové, činí-li u nich
daň více než 20 Kčs, povinni každoročně po-
dávat přiznání k dani a každoročně je jim
předepisována daň stejnou částkou.
Nedojde-li ke změnám v okolnostech roz-
hodných pro vyměření daně, je každoroční
podávání přiznání a každoroční vyměření
daně Čistě formální a znamená pouze zvýše-
nou potřebu tiskopisů (přiznání a vyměřova-
cích listů) a vyšší pracovní zatížení pracov-
níků finančních odborů rad okresních národ-
ních výborů (zajišťování sběru přiznání, vy-
měření daně).
V zájmu zjednodušení a zhospodárnění
administrativy je proto účelné upustit v těch-
to případech od každoročního podávání při-
znání a každoročního vyměření daně. Pro
správné zdanění těchto poplatníků stačí, když
ohlásí pouze změny v okolnostech rozhod-
ných pro vyměření daně a pouze v těchto
případech se provede nově vyměření země-
dělské daně.
Podle statistiky vyměření zemědělské daně
na rok 1955 byla předepsána daň 121. 454 čle-
nům jednotných zemědělských družstev III.
a IV. typu. V důsledku urychlené socialisace
vesnice v závěru roku 1955 a v průběhu roku
1956 lze počítat se zvětšením počtu těchto
členů. Lze proto odhadovat, že navržená úpra-
va se bude týkat nejméně 150. 000 poplatníků
a tento počet se bude rok od roku zvětšovat.
Vzhledem k tomu odpadne již v roce 1957
pracovníkům finančních odborů rad okres-
ních národních výborů práce s vyměřením
daně v průměru u 500 poplatníků u každého
finančního odboru. Vedle značné úspory pa-
píru budou se moci pracovnici finančních
odborů věnovat ve zvýšené míře zajišťování
inkasa daně a likvidaci daňových nedoplatků.
Ulehči se tím i poplatníkům zemědělské daně,
neboť nebudou povinni každoročně vyplňo-
vat přiznání.
II. Změna lhůt splatnosti.
Dosavadní lhůty splatnosti nevyhovují ze-
jména u prvé splátky na zemědělskou daň a
u drobných předpisů.
Pokud jde o lhůtu k zaplacení prvé splátky
na zemědělskou daň, zkušenost ukázala, že
drobni a často i střední zemědělci platí daň,
v I. čtvrtletí na celý rok napřed, zatím co
větší zemědělci odmítají zaplatit první splát-
ku před 30. dubnem, do kdy je dnes tato
splátka splatná, s odůvodněním, že daň je
splatná až do 30. dubna. Mnohdy však neza-
platí daň ani do 30. dubna a vybrání její je
pak spojeno s obtížemi, neboť je všeobecně
známo, že zemědělci mají v lednu a v únoru
mnohem více peněžních prostředků, zejména
z tržeb za cukrovku a živočišné výrobky,
nežli v březnu nebo dokonce v dubnu. Na-
vrhuje se proto zkrátit lhůtu k zaplacení prvé
splátky na zemědělskou daň do 31. března.
Větší zkrácení lhůty, na př. do konce měsíce
února, není možné proto, poněvadž by do té
doby nemohlo být provedeno vyměření daně
a je žádoucí, aby v době placení splátky ze-
mědělci znali již svou konečnou daňovou po-
vinnost.
U drobných předpisů znamená splatnost
daně ve dvou až čtyřech lhůtách značné roz-
množení administrativy u finančních odborů
rad národních výborů, jež se projevuje v tom,
že musí daň několikráte do roka připomínat,
účtovat více plateb a pod. Naproti tomu po-
platníkům nečiní zaplacení drobného před-
pisu najednou zpravidla žádné potíže. Na-
vrhuje se proto stanovit, že nepřesahuje - li
roční předpis daně částku 100 Kčs, je země-
dělská daň splatná celá do 31. března a do-
movní daň z nepronajatých budov celá do
15. února.
5
Navržená změna se bude vztahovat téměř
na všechny zemědělce hospodařící na výměře
do 2 ha (s výjimkou zemědělců ve výrobní
oblasti řepařské hospodařících na výměře od
1
ha do 2 ha a zemědělců pěstujících spe-
ciální kultury) a všechny členy JZD III. a IV.
typu. Celkem se tato úprava bude vztahovat
na cca 350-400 tisíc poplatníků zemědělské
daně. U domovní daně z nepronajatých budov
bude se navržená sleva týkat asi poloviny
počtu poplatníků této daně.
U domovní daně z pronajatých budov a
u živnostenské daně není obdobného opatření
třeba, poněvadž se stěží vyskytnou případy,
že by roční předpis daně nepřesahoval částku
100 Kčs. Také u daně z příjmů obyvatelstva
není obdobného opatření třeba, poněvadž je
celá daň splatná do 31. ledna po uplynutí
roku, za který se daň vyměřuje. Poplatníci
této daně, jichž roční předpis přesahuje část-
ku 40 Kčs, jsou však povinni platit čtvrtletní
zálohy na daň za běžný rok, a to ve výši jedné
Čtvrtiny poslední roční daňové povinnosti.
Zálohy na daň jsou splatně vždy do 15. dne
po uplynutí kalendářního čtvrtletí. Z důvodu
zjednodušení administrativy se v osnově na-
vrhuje stanovit, že poplatníci, jichž roční
daňová povinnost nepřesahuje 100 Kčs, ne-
jsou povinni platit čtvrtletní zálohy na daň.
Dále se navrhuje v souvislosti s novou úpra-
vou výpočtu penále prodloužit lhůty k pla-
cení záloh vždy do konce prvého měsíce po
uplynutí kalendářního čtvrtletí, t. j. do
31. ledna, 30. dubna, 31. července a 31. října.
Tím budou dosavadní dvě lhůty splatnosti
v měsíci lednu (lhůta k zaplacení zálohy na
daň za IV. čtvrtletí uplynulého roku a lhůta
k zaplacení nebo doplacení daně podle při-
znání) sloučeny v jednu a shodně s ní upra-
veny lhůty v ostatních čtvrtletích.
III. Změna ustanovení o penále.
Výpočet penále podle dosavadních ustano-
vení (podle počtu dní prodlení) je pracný a
složitý a pro poplatníky málo srozumitelný a
těžko kontrolovatelný. Navrhuje se proto
nová úprava penále záležející v tom, že pe-
nále se nebude počítat za každý den prodlení,
nýbrž paušální částkou ve výši 5 % nedo-
platků daně s příslušenstvím (k němu patří
i penále vypočtené za dřívější dobu), zjiště-
ných k jednotlivým dnům splatnosti té které
daně. Výpočet takto upraveného penále bude
velmi jednoduchý; nebude k němu třeba po-
čítacích strojů ani tabulek. Nebude také třeba
zakládat výpočetní tabulky a opisovat do nich
příslušná data z osobních účtů poplatníků,
což prakticky znamená dvojnásobný počet
zápisů počátečních nedoplatků, předpisů a
plateb, nýbrž výpočet se bude provádět, a to
ihned po splatnosti daně, přímo na osobních
účtech poplatníků. Také pro vyrozumívání
poplatníků nebude třeba zvláštních tiskopisů.
Poplatníci budou o předpisu penále vyrozu-
mívání zasláním poštovní poukázky na pří-
slušný druh daně, na jejímž rubu bude uve-
den nedoplatek a z něho vypočteně penále.
Poukázka bude zároveň upomínkou. Navržené
zjednodušení výpočtu penále bude znamenat
úsporu u jednoho finančního odboru v prů-
měru asi 27 pracovních dnů.
Aby bylo zabráněno případným tvrdostem,
k nimž by mohlo dojít zejména v tom pří-
padě, opozdí-li se poplatník s placením jen
o několik málo dnů, budou finanční odbory
rad národních výborů zmocněny prováděcím
předpisem k upuštění od předpisu penále,
nečiní-li prodlení více jak 5 dnů nebo ne-
přesahuje-li nedoplatek částku 100 Kčs.
Výše penále byla stanovena tak, aby jeho
výpočet byl co nejsnazší a aby bylo nižší než
dosavadní penále, které působilo v četných
případech svojí výší na poplatníky demobili-
sačně. Podle dosavadní úpravy činí totiž pe-
nále ročně až 36 %, u daně z příjmů obyva-
telstva vyměřované podle § 9 zákona o dani
z příjmů obyvatelstva dokonce až 72 %. Po-
dle navržené úpravy bude činit penále - za
předpokladu, že na daň nebylo nic placeno -
u daně z příjmů obyvatelstva, živnostenské
daně a domovní daně z pronajatých budov
ročně 20 %, u zemědělské daně, kde jsou
pouze 3 lhůty splatnosti, 15 % a u domovní
daně z nepronajatých budov, kde jsou jen
dvě lhůty splatnosti, 10 %. Přitom celkový
výnos penále se pravděpodobně nesníží, jed-
nak proto, že za dnešního stavu je přede-
psané penále v četných případech pro nedo-
bytnost odepisováno, jednak proto, že hlav-
ním úkolem daňových pracovníků finančních
odborů rad národních výborů- je dosavadní
nedoplatky v nejkratší době zlikvidovat a za-
bránit vzniku nových nedoplatků.
IV. Zmocnění k úpravě lhůt splatnosti a
výše penále.
V důsledku změny hospodářských poměří
může se v budoucnosti ukázat potřeba upra-
vit lhůty splatnosti jednotlivých daní jinak,
než je nyní navrhováno. Stejně bude po pří-
padě třeba upravit nově výši penále. Aby
nebylo třeba provádět tyto změny zákonem,
navrhuje se v souladu s požadavky decen-
6
tralisace pravomoci a odpovědnosti vyslove-
nými na celostátní konferenci KSČ v červnu
t. r. zmocnit ministra financi, aby podle po-
třeby upravoval lhůty splatnosti daní place-
ných obyvatelstvem a stanovil výši penále
pro opožděné placení těchto daní.
V Praze dne 30. října 1956.
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.
KNT 01- 3553-56