Národní shromáždění republiky Československé 1956,

II. volební období.

50.

Zpráva

výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, ústavně-
právního, kulturního, zdravotního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1956 (tisk 41).

Výbory Národního shromáždění projednaly
návrh rozpočtového zákona na rok 1956 a
státní rozpočet na, rok 1956 podle jednotli-
vých kapitol ve dnech 9. -20. ledna t. r.

Druhý pětiletý plán, do (kterého rokem 1956
vstupujeme, stanoví další rychlý rozvoj vý-
roby, zvýšení produktivity práce a upevnění
hospodárnosti. Splnění těchto úkolů dále zvýší
hospodářskou moc a obrannou sílu Českoslo-
venské republiky a umožní další soustavné
zvyšování životní úrovně našeho lidu.

Návrh státního rozpočtu je určen přede-
vším úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství. Zabezpečuje nezbytné finanční
prostředky pro potřeby našeho národního
hospodářství a to jak pro ministerstva a je-
jich podniky, tak i pro ostatní ústřední úřady
a národní výbory.

V druhém pětiletém plánu jde o to, aby-
chom využili všech vnitřních zdrojů a zajis-
tili tak nepřetržitý, rychlý rozvoj našeho hos-
podářství.

Proto také byla největší pozornost věno-
vána rozpočtům těch ministerstev a úřadů,
která mají hlavní postavení v naší průmyslově
výrobě. Poslanci se soustředili u průmyslu
nejvíce na naši palivovou, energetickou a rud-
nou základnu, na strojírenství a stavebnictví.
Rovněž velká pozornost byla věnována na-
šemu zemědělství a zvláště k těm opatřením

strany a vlády, která směřují k zvýšení ze-
mědělské výroby.

Velkou silou, o kterou se opírá celá naše
výstavba, je tvůrčí aktivita pracujících. Je
třeba plně rozvíjet tuto tvůrčí aktivitu mas
a rychleji než dosud rozvíjet všechny formy
socialistického soutěžení. Je třeba zevšeobec-
ňovat zkušenosti a metody nejlepších pracov-
níků a novátorů a dále soustavně prohlubovat
chozrasčot a upevňovat režim hospodárnosti.

Splnění základních hospodářských úkolů
bude mít vliv na další rozšíření a zkvalitnění
sociálních a kulturních potřeb obyvatelstva.
Budou se dále rozvíjet kulturní, zdravotní a
sociální služby poskytované obyvatelstvu ze
státních a jiných veřejných prostředků.

Ve velkém zápase o mír dosáhly země tá-
bora míru významných úspěchů, které vedly
k zmírnění mezinárodního napětí. Je však
třeba dále zvyšovat obrannou sílu naší země.
Splněním hospodářských úkolů se nejen zvýší
hospodářská moc, ale i obranná sila našeho
státu.

Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť cenně poznatky především z úseků,
které rozvoj našeho hospodářství brzdí. Bylo
předneseno mnoho podnětů a návrhů, které
pomohou ministerstvům ještě lépe zajistit
hospodářské úkoly stanovené národohospo-
dářským plánem.


2

V souvislosti s úkoly výbory též zkoumaly,
zda finanční prostředky určeně k splnění
těchto úkolů jsou dostatečně a zda jich bude
hospodárně využito.

Výbory pověřené projednáním jednotlivých
kapitol návrhu státního rozpočtu na rok 1956
tyto projednaly a schválily a pověřily před-

sedu výboru rozpočtového a hospodářského a
zpravodaje posl. Tymeše vypracováním spo-
lečně zprávy pro Národní shromážděni.

Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok
1956 a státní rozpočet na rok 1956 plenu Ná-
rodního shromáždění ke schválení.

V Praze dne 20. ledna 1956.

Josef Štětka v. r.,

předseda výboru rozpočtového

a hospodářského.

František Tymeš v. r.,
zpravodaj.


3

Přehled

projednávání státního rozpočtu na rok 1956
ve výborech Národního shromáždění.

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

kulturní

Ministerstvo školství

Šafařík

 

Československá akademie věd

akademik Trávníček

 

Slovenská akademie věd

Lörincz

 

Ministerstvo kultury

Homola

 

Státní výbor pro tělesnou výchovu a sport

Przeczek

 

Správa pražského hradu a přičleněných ne-

Sukupová

 

movitostí

 

rozpočtový

Státní úřad plánovací

dr. Hulínský

a hospodářský

Státní úřad statistický

inž. Lederer

 

Ministerstvo paliv

inž. Bauer

 

Ústřední báňský úřad

inž. Šiška

 

Ústřední ústav geologický

Holička

 

Ministerstvo energetiky

Štyndl

 

Ústřední správa vodního hospodářství

Fleyberk

 

Ústřední správa geodesie a kartografie

inž. Čtvrtníček

 

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů

inž. Voborský

 

Ústav jaderné fysiky

Pavlík

 

Úřad pro vynálezy

Sládek

 

Úřad pro normalisaci

Toman

 

Ministerstvo těžkého strojírenství

Vaverka

 

Ministerstvo přesného strojírenství

Šimánek

 

Ministerstvo automobilového průmyslu a ze-

Zapadlo

 

mědělských strojů

 
 

Ministerstvo stavebnictví

Wait

 

Státní výbor pro výstavbu

inž. Litvaj

 

Ústřední správa bytové a občanské výstavby

inž. Litvaj

 

Ministerstvo lehkého průmyslu

Režná

 

Ministerstvo vnitřního obchodu

Karlovská

 

Ministerstvo místního hospodářství

Malina

 

Ministerstvo 'potravinářského průmyslu

Šmehlíková

 

Ministerstvo pracovních sil

Fišarová

 

Ministerstvo dopravy

Gemrot

 

Ministerstvo spojů

Růzha

 

Ministerstvo chemického průmyslu

inž. Goppoldová

 

Ministerstvo zahraničního obchodu

dr. Berák


4

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

rozpočtový

Ministerstvo financí

Tymeš

a hospodářský

Všeobecná pokladní správa

Tymeš

ústavně-právní

President republiky a kancelář presidenta re-

Skála

 

publiky

 
 

Národní shromáždění

Marečková

 

Slovenská národní rada

Mĺkvy

 

Předsednictvo vlády

Rovný

 

Předsednictvo sboru pověřenců

Leščišin

 

Státní úřad pro věci církevní

Žiak

 

Ministerstvo spravedlnosti

dr. Klinger

 

Generální prokuratura

dr. Krofta

 

Ministerstvo státní kontroly

Mráz

 

Ministerstvo národní obrany

Chalánek

 

Ministerstvo vnitra

Vodička

 

Rozpočty krajů

Zedník

 

Vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1956

Tymeš

zahraniční

Ministerstvo zahraničních věcí

Hodinová- Spurná

zdravotní

Ministerstvo zdravotnictví

Myška

 

Státní úřad důchodového zabezpečení

Mátl

 

Národní pojištění nemocenské

Valo

zemědělský

Ministerstvo zemědělství

Pěšák

 

Ministerstvo státních statků

Vališ

 

Ministerstvo výkupu

Ledl

 

Ministerstvo lesů a dřevařského průmyslu

Ondruš

Statistický přehled.

Výborových schůzí bylo 21.
Zpravodajů 55.

Debaty se zúčastnilo 429 řečníků.
Ve výborech promluvilo 30 členů vlády,

6 náměstků ministrů,
19 zástupců úřadů.

Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil těž kapitoly:

ministerstvo zemědělství, ministerstvo státních statků, ministerstvo výkupu, ministerstvo
lesů a dřevařského průmyslu, ministerstvo školství, ministerstvo kultury, ministerstvo
zdravotnictví, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo spravedlnosti, ministerstvo
státní kontroly, ministerstvo národní obrany, ministerstvo vnitra, president republiky a
kancelář presidenta republiky, Národní shromáždění, Slovenská národní rada, předsed-
nictvo vlády, předsednictvo sboru pověřenců, Československá akademie věd, Slovenská
akademie věd, státní úřad důchodového zabezpečení, národní pojištění nemocenské, státní
úřad pro věci církevní, generální prokuratura, státní výbor pro tělesnou výchovu a sport,
správa pražského hradu a přičleněných nemovitostí, rozpočty krajů a rozpočtový zákon
na rok 1956.


5

Rozpočtový zákon na rok 1956

ze dne 1956.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§1.
Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním plánem
státu a jejich zdrojem je především socialis-
tická výroba a budovatelské úsilí pracujícího
lidu; slouží k hospodárnému splnění všech
úkolů státního plánu rozvoje národního hos-
podářství, zejména k urychlení rozvoje vý-
robních sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské výroby
a rozvoje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby a k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrov-
ně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zacho-
vání míru.

§ 2.

Stanovení výše státního
rozpočtu.

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 90. 304, 165. 000 Kčs, celkově
výdaje částkou 89. 886, 912. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 417, 253. 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 16. 681, 246. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1957 částku
441, 800. 000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.

§ 3.

Hospodaření podle státního
rozpočtu.

(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, méně naléhavého vý-
daje.

§ 4.
Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady národních výborů
jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působ-
nosti budou při hospodaření všechny plánova-
ně úkoly splněny hospodárně, že budou zjiš-
ťovány a využívány reservy, jež vznikají v roz-
víjejícím se hospodářství, že příjmových čás-
tek státního rozpočtu bude při nejmenším do-
saženo a výdajové částky nebudou - s vý-
jimkou případů přípustných podle tohoto zá-
kona - překročeny.

§ 5.

Časové použití rozpočtových
prostředků.

(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1956, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.

(2) Ohrada Výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1956, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků pří-
štího roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků,
jež vzniknou po 31. prosinci 1956, nebo tvo-
řit jakýmkoliv jiným způsobem reservy
z úspor na rozpočtových prostředcích není
přípustno.

§ 6.

Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.

U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-
konů Slovenské národní rady, vládních naří-
zení, vládních usnesení, usnesení Sboru pově-
řenců, nařízení Sboru pověřenců, nařízení mi-
nistrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech
opatření ústředních úřadů, jakož i návrhů
usnesení národních výborů a jejich rad musí


6

být s největší odpovědností zváženy také je-
jich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdeje po případě
pro příjmy státního rozpočtu nebo pro bi-
lanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro
úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet při-
pojit k návrhu opatření. Při každém navrho-
vaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho
povaha připouští zavedení nových příjmů, a
v kladném případě musí být tyto nové příjmy
vždy navrženy.

§ 7.

Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.

(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahuji schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zři-
zování po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.

(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs a v úhrnu všech případů částku
800. 000 Kčs ročně. V ostatních případech je
třeba souhlasu ministerstva financí a jde-li
o zatížení převyšující v jednotlivém případě
částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.

(3) Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotče-
ny předpisy o působnosti státní systemisační
komise.

§ 8.

Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.

§ 9.

Zatímní vedení státního

hospodaření v roce 1957.
Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1957 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1957, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1957.

Závěrečná ustanovení.
§ 10.

(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.

(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nové úkoly ukládané národním vý-
borům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.

§ 11.

Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb., o Čes-
koslovenské akademii zemědělských věd, se
zrušuje.

§ 12.

Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1956; provedou jej ministr financí a ostat-
ní členově vlády.


7

1. příloha zákona č. /1956 Sb.

Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1956.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

77. 243, 851

Hospodářství ........

48. 092, 799

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva .........

10. 730. 369

Kulturní a sociální opatření...

28. 779, 019

Obrana a bezpečnost .....

9. 605, 802

Ostatní příjmy .......

2. 329, 945

Správa ..........

3. 409. 292

Úhrn...

90. 304, 165

Úhrn...

89. 886. 912

Přebytek..........417, 253. 000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

Příjmy

Kčs

(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od podniků místního hos-
podářství .........

1. 592. 529

Hospodářství ........

3. 264, 330

Místní daně a poplatky....

1. 265. 369

Kulturní a sociální opatření...

11. 684, 820

   

Správa ..........

1. 732. 096

Ostatní příjmy .......

587. 160

   

Podíly na státních příjmech...

13. 236, 188

 

AS.

Úhrn...

16. 681. 246

Úhrn...

16. 681, 246

       

8

2. příloha zákona č. /1956 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)

Kraj

Příjmy

Výdaje

vlastní

svěřené a podíl
na stát. příjmech

ONV Praha ..............

431, 156

1. 013, 796

1. 444, 952

Pražský ...............

291, 742

938. 555

1. 230, 297

Českobudějovický ............

143, 654

519, 622

663, 276

Plzeňský ...............

139, 998

589, 598

729, 596

Karlovarský ..............

122, 488

449, 891

572, 379

Ústecký ...............

217, 316

707, 627

924, 943

Liberecký ...............

204, 875

528, 788

733, 663

Hradecký ...............

159, 672

533. 521

693, 193

Pardubický ..............

113, 023

478, 483

591, 506

Jihlavský ...............

105, 189

473, 151

578, 340

Brněnský ...............

289, 336

868, 237

1. 157, 573

Olomoucký ..............

155, 733

627, 839

783, 572

Gottwaldovský .............

145, 429

573, 988

719, 417

Ostravský ...............

238, 134

1. 044, 720

1. 282, 854

České kraje ..............

2. 757, 745

9. 347, 816

12. 105. 561

 

ONV Bratislava ............

87, 014

368, 054

455, 068

Bratislavský ..............

130, 787

599, 478

730, 265

Nitranský ...............

116, 154

615, 561

731, 715

Banskobystrický ............

85, 992

547, 675

633, 667

Žilinský ...............

96, 537

579, 528

676, 065

Košíčky ...............

94, 019

609, 304

703, 323

Prešovský ..............

75, 346

543, 433

-618, 779

Vysoké Tatry .............

1, 464

25, 339

26. 803

Slovenské kraje ............

687, 313

3. 888, 372

4, 575, 685

Úhrnem...

3. 445, 058

13. 236, 188

 16. 681, 246


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP