Národní shromáždění republiky Československé 1956,
II. volební období.
50.
Zpráva
výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, ústavně-
právního, kulturního, zdravotního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1956 (tisk 41).
Výbory Národního shromáždění projednaly
návrh rozpočtového zákona na rok 1956 a
státní rozpočet na, rok 1956 podle jednotli-
vých kapitol ve dnech 9. -20. ledna t. r.
Druhý pětiletý plán, do (kterého rokem 1956
vstupujeme, stanoví další rychlý rozvoj vý-
roby, zvýšení produktivity práce a upevnění
hospodárnosti. Splnění těchto úkolů dále zvýší
hospodářskou moc a obrannou sílu Českoslo-
venské republiky a umožní další soustavné
zvyšování životní úrovně našeho lidu.
Návrh státního rozpočtu je určen přede-
vším úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství. Zabezpečuje nezbytné finanční
prostředky pro potřeby našeho národního
hospodářství a to jak pro ministerstva a je-
jich podniky, tak i pro ostatní ústřední úřady
a národní výbory.
V druhém pětiletém plánu jde o to, aby-
chom využili všech vnitřních zdrojů a zajis-
tili tak nepřetržitý, rychlý rozvoj našeho hos-
podářství.
Proto také byla největší pozornost věno-
vána rozpočtům těch ministerstev a úřadů,
která mají hlavní postavení v naší průmyslově
výrobě. Poslanci se soustředili u průmyslu
nejvíce na naši palivovou, energetickou a rud-
nou základnu, na strojírenství a stavebnictví.
Rovněž velká pozornost byla věnována na-
šemu zemědělství a zvláště k těm opatřením
strany a vlády, která směřují k zvýšení ze-
mědělské výroby.
Velkou silou, o kterou se opírá celá naše
výstavba, je tvůrčí aktivita pracujících. Je
třeba plně rozvíjet tuto tvůrčí aktivitu mas
a rychleji než dosud rozvíjet všechny formy
socialistického soutěžení. Je třeba zevšeobec-
ňovat zkušenosti a metody nejlepších pracov-
níků a novátorů a dále soustavně prohlubovat
chozrasčot a upevňovat režim hospodárnosti.
Splnění základních hospodářských úkolů
bude mít vliv na další rozšíření a zkvalitnění
sociálních a kulturních potřeb obyvatelstva.
Budou se dále rozvíjet kulturní, zdravotní a
sociální služby poskytované obyvatelstvu ze
státních a jiných veřejných prostředků.
Ve velkém zápase o mír dosáhly země tá-
bora míru významných úspěchů, které vedly
k zmírnění mezinárodního napětí. Je však
třeba dále zvyšovat obrannou sílu naší země.
Splněním hospodářských úkolů se nejen zvýší
hospodářská moc, ale i obranná sila našeho
státu.
Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť cenně poznatky především z úseků,
které rozvoj našeho hospodářství brzdí. Bylo
předneseno mnoho podnětů a návrhů, které
pomohou ministerstvům ještě lépe zajistit
hospodářské úkoly stanovené národohospo-
dářským plánem.
2
V souvislosti s úkoly výbory též zkoumaly,
zda finanční prostředky určeně k splnění
těchto úkolů jsou dostatečně a zda jich bude
hospodárně využito.
Výbory pověřené projednáním jednotlivých
kapitol návrhu státního rozpočtu na rok 1956
tyto projednaly a schválily a pověřily před-
sedu výboru rozpočtového a hospodářského a
zpravodaje posl. Tymeše vypracováním spo-
lečně zprávy pro Národní shromážděni.
Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok
1956 a státní rozpočet na rok 1956 plenu Ná-
rodního shromáždění ke schválení.
V Praze dne 20. ledna 1956.
Josef Štětka v. r.,
předseda výboru rozpočtového
a hospodářského.
František Tymeš v. r.,
zpravodaj.
3
Přehled
projednávání státního rozpočtu na rok 1956
ve výborech Národního shromáždění.
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
kulturní |
Ministerstvo školství |
Šafařík |
  |
Československá akademie věd |
akademik Trávníček |
  |
Slovenská akademie věd |
Lörincz |
  |
Ministerstvo kultury |
Homola |
  |
Státní výbor pro tělesnou výchovu a sport |
Przeczek |
  |
Správa pražského hradu a přičleněných ne- |
Sukupová |
  |
movitostí |
  |
rozpočtový |
Státní úřad plánovací |
dr. Hulínský |
a hospodářský |
Státní úřad statistický |
inž. Lederer |
  |
Ministerstvo paliv |
inž. Bauer |
  |
Ústřední báňský úřad |
inž. Šiška |
  |
Ústřední ústav geologický |
Holička |
  |
Ministerstvo energetiky |
Štyndl |
  |
Ústřední správa vodního hospodářství |
Fleyberk |
  |
Ústřední správa geodesie a kartografie |
inž. Čtvrtníček |
  |
Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů |
inž. Voborský |
  |
Ústav jaderné fysiky |
Pavlík |
  |
Úřad pro vynálezy |
Sládek |
  |
Úřad pro normalisaci |
Toman |
  |
Ministerstvo těžkého strojírenství |
Vaverka |
  |
Ministerstvo přesného strojírenství |
Šimánek |
  |
Ministerstvo automobilového průmyslu a ze- |
Zapadlo |
  |
mědělských strojů |
  |
  |
Ministerstvo stavebnictví |
Wait |
  |
Státní výbor pro výstavbu |
inž. Litvaj |
  |
Ústřední správa bytové a občanské výstavby |
inž. Litvaj |
  |
Ministerstvo lehkého průmyslu |
Režná |
  |
Ministerstvo vnitřního obchodu |
Karlovská |
  |
Ministerstvo místního hospodářství |
Malina |
  |
Ministerstvo 'potravinářského průmyslu |
Šmehlíková |
  |
Ministerstvo pracovních sil |
Fišarová |
  |
Ministerstvo dopravy |
Gemrot |
  |
Ministerstvo spojů |
Růzha |
  |
Ministerstvo chemického průmyslu |
inž. Goppoldová |
  |
Ministerstvo zahraničního obchodu |
dr. Berák |
4
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
rozpočtový |
Ministerstvo financí |
Tymeš |
a hospodářský |
Všeobecná pokladní správa |
Tymeš |
ústavně-právní |
President republiky a kancelář presidenta re- |
Skála |
  |
publiky |
  |
  |
Národní shromáždění |
Marečková |
  |
Slovenská národní rada |
Mĺkvy |
  |
Předsednictvo vlády |
Rovný |
  |
Předsednictvo sboru pověřenců |
Leščišin |
  |
Státní úřad pro věci církevní |
Žiak |
  |
Ministerstvo spravedlnosti |
dr. Klinger |
  |
Generální prokuratura |
dr. Krofta |
  |
Ministerstvo státní kontroly |
Mráz |
  |
Ministerstvo národní obrany |
Chalánek |
  |
Ministerstvo vnitra |
Vodička |
  |
Rozpočty krajů |
Zedník |
  |
Vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1956 |
Tymeš |
zahraniční |
Ministerstvo zahraničních věcí |
Hodinová- Spurná |
zdravotní |
Ministerstvo zdravotnictví |
Myška |
  |
Státní úřad důchodového zabezpečení |
Mátl |
  |
Národní pojištění nemocenské |
Valo |
zemědělský |
Ministerstvo zemědělství |
Pěšák |
  |
Ministerstvo státních statků |
Vališ |
  |
Ministerstvo výkupu |
Ledl |
  |
Ministerstvo lesů a dřevařského průmyslu |
Ondruš |
Statistický přehled.
Výborových schůzí bylo 21.
Zpravodajů 55.
Debaty se zúčastnilo 429 řečníků.
Ve výborech promluvilo 30 členů vlády,
6 náměstků ministrů,
19 zástupců úřadů.
Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil těž kapitoly:
ministerstvo zemědělství, ministerstvo státních statků, ministerstvo výkupu, ministerstvo
lesů a dřevařského průmyslu, ministerstvo školství, ministerstvo kultury, ministerstvo
zdravotnictví, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo spravedlnosti, ministerstvo
státní kontroly, ministerstvo národní obrany, ministerstvo vnitra, president republiky a
kancelář presidenta republiky, Národní shromáždění, Slovenská národní rada, předsed-
nictvo vlády, předsednictvo sboru pověřenců, Československá akademie věd, Slovenská
akademie věd, státní úřad důchodového zabezpečení, národní pojištění nemocenské, státní
úřad pro věci církevní, generální prokuratura, státní výbor pro tělesnou výchovu a sport,
správa pražského hradu a přičleněných nemovitostí, rozpočty krajů a rozpočtový zákon
na rok 1956.
5
Rozpočtový zákon na rok 1956
ze dne 1956.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1.
Cíle státního rozpočtu.
Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním plánem
státu a jejich zdrojem je především socialis-
tická výroba a budovatelské úsilí pracujícího
lidu; slouží k hospodárnému splnění všech
úkolů státního plánu rozvoje národního hos-
podářství, zejména k urychlení rozvoje vý-
robních sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské výroby
a rozvoje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby a k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrov-
ně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zacho-
vání míru.
§ 2.
Stanovení výše státního
rozpočtu.
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 90. 304, 165. 000 Kčs, celkově
výdaje částkou 89. 886, 912. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 417, 253. 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 16. 681, 246. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1957 částku
441, 800. 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.
§ 3.
Hospodaření podle státního
rozpočtu.
(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, méně naléhavého vý-
daje.
§ 4.
Odpovědnost za hospodaření.
Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady národních výborů
jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působ-
nosti budou při hospodaření všechny plánova-
ně úkoly splněny hospodárně, že budou zjiš-
ťovány a využívány reservy, jež vznikají v roz-
víjejícím se hospodářství, že příjmových čás-
tek státního rozpočtu bude při nejmenším do-
saženo a výdajové částky nebudou - s vý-
jimkou případů přípustných podle tohoto zá-
kona - překročeny.
§ 5.
Časové použití rozpočtových
prostředků.
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1956, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.
(2) Ohrada Výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1956, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků pří-
štího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků,
jež vzniknou po 31. prosinci 1956, nebo tvo-
řit jakýmkoliv jiným způsobem reservy
z úspor na rozpočtových prostředcích není
přípustno.
§ 6.
Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.
U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-
konů Slovenské národní rady, vládních naří-
zení, vládních usnesení, usnesení Sboru pově-
řenců, nařízení Sboru pověřenců, nařízení mi-
nistrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech
opatření ústředních úřadů, jakož i návrhů
usnesení národních výborů a jejich rad musí
6
být s největší odpovědností zváženy také je-
jich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdeje po případě
pro příjmy státního rozpočtu nebo pro bi-
lanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro
úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet při-
pojit k návrhu opatření. Při každém navrho-
vaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho
povaha připouští zavedení nových příjmů, a
v kladném případě musí být tyto nové příjmy
vždy navrženy.
§ 7.
Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.
(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahuji schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zři-
zování po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.
(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs a v úhrnu všech případů částku
800. 000 Kčs ročně. V ostatních případech je
třeba souhlasu ministerstva financí a jde-li
o zatížení převyšující v jednotlivém případě
částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.
(3) Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotče-
ny předpisy o působnosti státní systemisační
komise.
§ 8.
Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.
§ 9.
Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1957.
Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1957 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1957, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1957.
Závěrečná ustanovení.
§ 10.
(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.
(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nové úkoly ukládané národním vý-
borům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.
§ 11.
Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb., o Čes-
koslovenské akademii zemědělských věd, se
zrušuje.
§ 12.
Účinnost.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1956; provedou jej ministr financí a ostat-
ní členově vlády.
7
1. příloha zákona č. /1956 Sb.
Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1956.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
77. 243, 851 |
Hospodářství ........ |
48. 092, 799 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
10. 730. 369 |
Kulturní a sociální opatření... |
28. 779, 019 |
Obrana a bezpečnost ..... |
9. 605, 802 |
||
Ostatní příjmy ....... |
2. 329, 945 |
Správa .......... |
3. 409. 292 |
Úhrn... |
90. 304, 165 |
Úhrn... |
89. 886. 912 |
Přebytek..........417, 253. 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od podniků místního hos- |
1. 592. 529 |
Hospodářství ........ |
3. 264, 330 |
Místní daně a poplatky.... |
1. 265. 369 |
Kulturní a sociální opatření... |
11. 684, 820 |
  |   |
Správa .......... |
1. 732. 096 |
Ostatní příjmy ....... |
587. 160 |
  |   |
Podíly na státních příjmech... |
13. 236, 188 |
  |
AS. |
Úhrn... |
16. 681. 246 |
Úhrn... |
16. 681, 246 |
  |   |   |   |
8
2. příloha zákona č. /1956 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Příjmy |
Výdaje |
|
vlastní |
svěřené a podíl |
||
ONV Praha .............. |
431, 156 |
1. 013, 796 |
1. 444, 952 |
Pražský ............... |
291, 742 |
938. 555 |
1. 230, 297 |
Českobudějovický ............ |
143, 654 |
519, 622 |
663, 276 |
Plzeňský ............... |
139, 998 |
589, 598 |
729, 596 |
Karlovarský .............. |
122, 488 |
449, 891 |
572, 379 |
Ústecký ............... |
217, 316 |
707, 627 |
924, 943 |
Liberecký ............... |
204, 875 |
528, 788 |
733, 663 |
Hradecký ............... |
159, 672 |
533. 521 |
693, 193 |
Pardubický .............. |
113, 023 |
478, 483 |
591, 506 |
Jihlavský ............... |
105, 189 |
473, 151 |
578, 340 |
Brněnský ............... |
289, 336 |
868, 237 |
1. 157, 573 |
Olomoucký .............. |
155, 733 |
627, 839 |
783, 572 |
Gottwaldovský ............. |
145, 429 |
573, 988 |
719, 417 |
Ostravský ............... |
238, 134 |
1. 044, 720 |
1. 282, 854 |
České kraje .............. |
2. 757, 745 |
9. 347, 816 |
12. 105. 561 |
  | |||
ONV Bratislava ............ |
87, 014 |
368, 054 |
455, 068 |
Bratislavský .............. |
130, 787 |
599, 478 |
730, 265 |
Nitranský ............... |
116, 154 |
615, 561 |
731, 715 |
Banskobystrický ............ |
85, 992 |
547, 675 |
633, 667 |
Žilinský ............... |
96, 537 |
579, 528 |
676, 065 |
Košíčky ............... |
94, 019 |
609, 304 |
703, 323 |
Prešovský .............. |
75, 346 |
543, 433 |
-618, 779 |
Vysoké Tatry ............. |
1, 464 |
25, 339 |
26. 803 |
Slovenské kraje ............ |
687, 313 |
3. 888, 372 |
4, 575, 685 |
Úhrnem... |
3. 445, 058 |
13. 236, 188 |
16. 681, 246 |