Národní shromáždění republiky Československé 1955.

II. volební období.

41.

Vládní návrh.

Rozpočtový zákon na rok 1956

ze dne 1956.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.
Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním plánem
státu a jejich zdrojem je především socialis-
tická výroba a budovatelské úsilí pracujícího
lidu; slouží k hospodárnému splnění všech
úkolů státního plánu rozvoje národního hos-
podářství, zejména k urychlení rozvoje vý-
robních sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské výroby
a rozvoje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby a k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotně a kulturní úrov-
ně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zacho-
vání míru.

§ 2.

Stanovení výše státního
rozpočtu.

(1) Celkově příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 90. 304, 165. 000 Kčs, celkově
výdaje částkou 89. 886, 912. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 417, 253. 000 Kčs.


2

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 16. 681, 246. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1957 částku
441, 800. 000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.

§ 3.

Hospodaření podle státního
rozpočtu.

(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, měně naléhavého vý-
daje.

§ 4.
Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady národních výborů
jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působ-
nosti budou při hospodaření všechny plánova-
ně úkoly splněny hospodárně, že budou zjiš-
ťovány a využívány reservy, jež vznikají v roz-
víjejícím se hospodářství, že příjmových čás-
tek státního rozpočtu bude při nejmenším do-
saženo a výdajové částky nebudou - s vý-
jimkou případů přípustných podle tohoto zá-
kona - překročeny.

§ 5.

Časové použití rozpočtových
prostředků.

(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1956, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.

(2) Ohrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1956, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků pří-
štího roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků,
jež vzniknou po 31. prosinci 1956, nebo tvo-
řit jakýmkoliv jiným způsobem reservy
z úspor na rozpočtových prostředcích není
přípustno.


3

§ 6.

Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.

U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-
konů Slovenské národní rady, vládních naří-
zení, vládních usnesení, usnesení Sboru pově-
řenců, nařízení Sboru pověřenců, nařízení mi-
nistrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech
opatření ústředních úřadů, jakož i návrhů
usnesení národních výborů a jejich rad musí
být s největší odpovědností zváženy také je-
jich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdaje po případě
pro příjmy státního rozpočtu nebo pro bi-
lanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro
úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet při-
pojit k návrhu opatření. Při každém navrho-
vaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho
povaha připouští zavedení nových příjmů, a
v kladném případě musí být tyto nové příjmy
vždy navrženy.

§ 7.

Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.

(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahují schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zři-
zování po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.

(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs a v úhrnu všech případů částku
800. 000 Kčs ročně. V ostatních případech je
třeba souhlasu ministerstva financí a jde-li
o zatížení převyšující v jednotlivém případě
částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.

(3) Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotče-
ny předpisy o působnosti státní systemisační
komise.


4

§ 8.

Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.

§ 9.

Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1957.

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1957 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1957, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1957.

Závěrečná ustanovení.
§ 10.

(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.

(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nové úkoly ukládané národním vý-
borům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.

§ 11.

Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb., o Čes-
koslovenské akademii zemědělských věd, se
zrušuje.

§ 12.
Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1956; provedou jej ministr financí a ostat-
ní členové vlády.


5

1. příloha zákona č. /1956 Sb.

Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1956.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

77. 243, 851

Hospodářství ........

48. 092, 799

Daně, dávky a poplatky od oby-

 

Kulturní a sociální opatření...

28. 779, 019

vatelstva .........

10. 730, 369

Obrana a bezpečnost .....

9. 605, 802

Ostatní příjmy .......

2. 329, 945

Správa ..........

3. 409, 292

       

Úhrn...

90. 304, 165

Úhrn...

89. 886, 912

Přebytek..........417, 253. 000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od podniků místního hos-

 

Hospodářství ........

3. 264, 330

podářství .........

1. 592. 529

   
   

Kulturní a sociální opatření...

11. 684. 820

Místní daně a poplatky....

1. 265, 369

   

Ostatní příjmy .......

587. 160

Správa ..........

1. 732, 096

Podíly na státních příjmech...

13. 236, 188

   

Úhrn...

16. 681, 246

Úhrn...

16. 681, 246


6

2. příloha zákona č. /1956 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

(v tisících Kčs)

Kraj

Příjmy

Výdaje

vlastni

svěřené a podíl
na stát. příjmech

ONV Praha ..............

431, 156

1. 013, 796

1. 444, 952

Pražský ...............

291, 742

938, 555

1. 230, 297

Českobudějovický ............

143, 654

519, 622

663, 276

Plzeňský ...............

139, 998

589, 598

729, 596

Karlovarský ..............

122, 488

449, 891

572, 379

Ústecký ...............

217, 316

707, 627

924, 943

Liberecký ...............

204, 875

528, 788

733, 663

Hradecký ...............

159, 672

533, 521

693, 193

Pardubický ..............

113, 023

478, 483

591, 506

Jihlavský ...............

105, 189

473, 151

578, 340

Brněnský ...............

289. 336

868, 237

1. 157, 573

Olomoucký ..............

155, 733

627, 839

783. 572

Gottwaldovský .............

145, 429

573, 988

719, 417

Ostravský ...............

238, 134

1. 044, 720

1. 282. 854

České kraje ..............

2. 757, 745

9. 347, 816

12. 105, 561

ÚNV Bratislava ............

87, 014

368. 054

455, 068

Bratislavský ..............

130, 787

599, 478

730, 265

Nitranský ...............

116, 154

615, 561

731, 715

Banskobystrický ............

85, 992

547, 675

633, 667

Žilinský ...............

96, 537

579. 528

676, 065

Košičký ...............

94, 019

609, 304

703, 323

Prešovský.. ............

75, 346

543, 433

618, 779

Vysoké Tatry .............

1, 464

25, 339

26, 803

Slovenské kraje ............

687, 313

3. 888, 372

4. 575, 685

Úhrnem...

3. 445, 058

13. 236, 188

16. 681, 246


7

Důvodová zpráva.

část všeobecná.

Státní rozpočet na rok 1956 vychází z úkolů
druhého pětiletého plánu a z úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství na rok
1956. Státní rozpočet jako základní finanční
plán státu se opírá ve svých hlavních příjmo-
vých i výdajových položkách o státní plán roz-
voje národního hospodářství a je těsně spjat
s výsledky tvůrčího úsilí československého
pracujícího lidu.

Státní rozpočet na rok 1956 zajišťuje po-
třebné finanční prostředky pro další rozvoj
výrobních sil, zejména těžkého průmyslu,
další zvyšování životní úrovně pracujících a
dalšího posílení hospodářské moci a obranné
síly republiky.

Důležitým znakem našeho národohospodář-
ského plánu a státního rozpočtu je, že pro-
střednictvím národních výborů jsou do jejich
tvoření a uskutečňování zapojeni všichni pra-
cující měst i venkova.

Národní výbory jako orgány státní moci
pracujícího lidu a jako orgány státní správy
řídi ve svých obvodech hospodářskou a kul-
turní výstavbu podle směrnic strany a vlády,
zabezpečují tvůrčí účast milionů pracujících
na správě státu a řízení hospodářství. Jsou
hospodářem, který se denně a houževnatě
stará o další rozvoj národního hospodářství a
uspokojování všech potřeb pracujících na
svém obvodě.

Finanční prostředky na úhradu svých vý-
dajů mají národní výbory zajištěny ve svých
rozpočtech, jež jsou součástí státního roz-
počtu. Rozpočty národních výborů jsou vy-
rovnány systémem podílů na státních daních
podle ustanovení zákona č. 83/1952 Sb., o roz-
počtech národních výborů; tím je zajištěna
hmotná zainteresovanost národních výborů na
řádném a včasném inkasu nejen vlastních pří-
jmů, ale i státních daní.

Část zvláštní.
K § 3:

Nepřekročitelnost částek stanovených vý-
dajů vyplývá z požadavku vyrovnanosti hos-
podaření podle státního rozpočtu a plynulého
plnění státního plánu rozvoje národního hos-
podářství.

K § 4:

Odpovědnost za hospodaření je tímto usta-
novením nově uložena radám národních vý-
borů všech stupňů, ne jen krajských národních
výborů.

K § 5:

Rozpočtových prostředků může být použito
jen v rozpočtovém roce, ale ustanovení § 10
osnovy dává ministru financí zmocnění povolit
v odůvodněných případech výjimky.

K § 6:

Znění druhé věty je proti roku předchozímu
rozšířeno, neboť důsledky zákonných a jiných
opatření se mohou projevit nejen přímo ve
státním rozpočtu, nýbrž mohou mít vliv také
na bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo
na úvěrový plán.

K § 8:

Podle § 326 občanského zákona mohli by
dlužníci státu vyrovnávat své závazky vůči
němu započtením svých pohledávek za ním.
To by však způsobovalo značné administra-
tivní obtíže, zvláště v případech, kdy by šlo
o závazky a pohledávky státu vzniklé u růz-
ných orgánů státu (tedy i u národních výbo-
rů) a narušilo by peněžní kontrolu hospoda-
ření státu. Naproti tomu je třeba, aby stát
mohl použít započtení, kdykoliv je to pro něj
ze zvláštních důvodů vhodné, zvláště když je
obava, že pohledávka státu za dlužníkem je


8

pochybná nebo nedobytná. Proto osnova, ne-
dotýkajíc se oprávnění státu vyrovnávat své
závazky započtením, odnímá toto oprávnění
dlužníkovi, který je zavázán státu.

K § 10:

Zmocnění navržené v odstavci 1 je účelné
v zájmu zajištění vazby státního rozpočtu na
státní plán rozvoje národního hospodářství.
Zmocnění uvedené v odstavci 2 vyplývá z rám-
cové povahy ustanovení rozpočtového zákona.

K § 11:

Podle citovaného § 7 zákona č. 90/1952 Sb.
je rozpočet akademie a jejich zařízení sou-
částí rozpočtu ministerstva zemědělství. Po
navrhovaném zrušení tohoto ustanovení bude
Československá akademie zemědělských věd
osamostatněna v oboru rozpočtování; ve vlá-
dě bude nadále representována ministrem ze-
mědělství. Požadavek nového organisačního
uspořádání akademie je odůvodněn zásadou
organisační neodvislosti vědecké a výzkumně
práce.

V Praze dne 21. prosince 1955.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.

KNT - 6263-65.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP