Národní shromáždění republiky Československé 1955.
II. volební období.
41.
Vládní návrh.
Rozpočtový zákon na rok 1956
ze dne 1956.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Cíle státního rozpočtu.
Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním plánem
státu a jejich zdrojem je především socialis-
tická výroba a budovatelské úsilí pracujícího
lidu; slouží k hospodárnému splnění všech
úkolů státního plánu rozvoje národního hos-
podářství, zejména k urychlení rozvoje vý-
robních sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské výroby
a rozvoje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby a k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotně a kulturní úrov-
ně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zacho-
vání míru.
§ 2.
Stanovení výše státního
rozpočtu.
(1) Celkově příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 90. 304, 165. 000 Kčs, celkově
výdaje částkou 89. 886, 912. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 417, 253. 000 Kčs.
2
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 16. 681, 246. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1957 částku
441, 800. 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.
§ 3.
Hospodaření podle státního
rozpočtu.
(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, měně naléhavého vý-
daje.
§ 4.
Odpovědnost za hospodaření.
Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady národních výborů
jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působ-
nosti budou při hospodaření všechny plánova-
ně úkoly splněny hospodárně, že budou zjiš-
ťovány a využívány reservy, jež vznikají v roz-
víjejícím se hospodářství, že příjmových čás-
tek státního rozpočtu bude při nejmenším do-
saženo a výdajové částky nebudou - s vý-
jimkou případů přípustných podle tohoto zá-
kona - překročeny.
§ 5.
Časové použití rozpočtových
prostředků.
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1956, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.
(2) Ohrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1956, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků pří-
štího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků,
jež vzniknou po 31. prosinci 1956, nebo tvo-
řit jakýmkoliv jiným způsobem reservy
z úspor na rozpočtových prostředcích není
přípustno.
3
§ 6.
Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.
U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, zá-
konů Slovenské národní rady, vládních naří-
zení, vládních usnesení, usnesení Sboru pově-
řenců, nařízení Sboru pověřenců, nařízení mi-
nistrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech
opatření ústředních úřadů, jakož i návrhů
usnesení národních výborů a jejich rad musí
být s největší odpovědností zváženy také je-
jich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdaje po případě
pro příjmy státního rozpočtu nebo pro bi-
lanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro
úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet při-
pojit k návrhu opatření. Při každém navrho-
vaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho
povaha připouští zavedení nových příjmů, a
v kladném případě musí být tyto nové příjmy
vždy navrženy.
§ 7.
Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.
(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahují schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zři-
zování po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.
(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs a v úhrnu všech případů částku
800. 000 Kčs ročně. V ostatních případech je
třeba souhlasu ministerstva financí a jde-li
o zatížení převyšující v jednotlivém případě
částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.
(3) Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotče-
ny předpisy o působnosti státní systemisační
komise.
4
§ 8.
Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.
§ 9.
Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1957.
Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1957 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1957, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1957.
Závěrečná ustanovení.
§ 10.
(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.
(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nové úkoly ukládané národním vý-
borům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.
§ 11.
Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb., o Čes-
koslovenské akademii zemědělských věd, se
zrušuje.
§ 12.
Účinnost.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1956; provedou jej ministr financí a ostat-
ní členové vlády.
5
1. příloha zákona č. /1956 Sb.
Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1956.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
77. 243, 851 |
Hospodářství ........ |
48. 092, 799 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
  |
Kulturní a sociální opatření... |
28. 779, 019 |
vatelstva ......... |
10. 730, 369 |
Obrana a bezpečnost ..... |
9. 605, 802 |
Ostatní příjmy ....... |
2. 329, 945 |
Správa .......... |
3. 409, 292 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
90. 304, 165 |
Úhrn... |
89. 886, 912 |
Přebytek..........417, 253. 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od podniků místního hos- |
  |
Hospodářství ........ |
3. 264, 330 |
podářství ......... |
1. 592. 529 |
  |   |
  |   |
Kulturní a sociální opatření... |
11. 684. 820 |
Místní daně a poplatky.... |
1. 265, 369 |
  |   |
Ostatní příjmy ....... |
587. 160 |
Správa .......... |
1. 732, 096 |
Podíly na státních příjmech... |
13. 236, 188 |
  |   |
Úhrn... |
16. 681, 246 |
Úhrn... |
16. 681, 246 |
6
2. příloha zákona č. /1956 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Příjmy |
Výdaje |
|
vlastni |
svěřené a podíl |
||
ONV Praha .............. |
431, 156 |
1. 013, 796 |
1. 444, 952 |
Pražský ............... |
291, 742 |
938, 555 |
1. 230, 297 |
Českobudějovický ............ |
143, 654 |
519, 622 |
663, 276 |
Plzeňský ............... |
139, 998 |
589, 598 |
729, 596 |
Karlovarský .............. |
122, 488 |
449, 891 |
572, 379 |
Ústecký ............... |
217, 316 |
707, 627 |
924, 943 |
Liberecký ............... |
204, 875 |
528, 788 |
733, 663 |
Hradecký ............... |
159, 672 |
533, 521 |
693, 193 |
Pardubický .............. |
113, 023 |
478, 483 |
591, 506 |
Jihlavský ............... |
105, 189 |
473, 151 |
578, 340 |
Brněnský ............... |
289. 336 |
868, 237 |
1. 157, 573 |
Olomoucký .............. |
155, 733 |
627, 839 |
783. 572 |
Gottwaldovský ............. |
145, 429 |
573, 988 |
719, 417 |
Ostravský ............... |
238, 134 |
1. 044, 720 |
1. 282. 854 |
České kraje .............. |
2. 757, 745 |
9. 347, 816 |
12. 105, 561 |
ÚNV Bratislava ............ |
87, 014 |
368. 054 |
455, 068 |
Bratislavský .............. |
130, 787 |
599, 478 |
730, 265 |
Nitranský ............... |
116, 154 |
615, 561 |
731, 715 |
Banskobystrický ............ |
85, 992 |
547, 675 |
633, 667 |
Žilinský ............... |
96, 537 |
579. 528 |
676, 065 |
Košičký ............... |
94, 019 |
609, 304 |
703, 323 |
Prešovský.. ............ |
75, 346 |
543, 433 |
618, 779 |
Vysoké Tatry ............. |
1, 464 |
25, 339 |
26, 803 |
Slovenské kraje ............ |
687, 313 |
3. 888, 372 |
4. 575, 685 |
Úhrnem... |
3. 445, 058 |
13. 236, 188 |
16. 681, 246 |
7
Důvodová zpráva.
část všeobecná.
Státní rozpočet na rok 1956 vychází z úkolů
druhého pětiletého plánu a z úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství na rok
1956. Státní rozpočet jako základní finanční
plán státu se opírá ve svých hlavních příjmo-
vých i výdajových položkách o státní plán roz-
voje národního hospodářství a je těsně spjat
s výsledky tvůrčího úsilí československého
pracujícího lidu.
Státní rozpočet na rok 1956 zajišťuje po-
třebné finanční prostředky pro další rozvoj
výrobních sil, zejména těžkého průmyslu,
další zvyšování životní úrovně pracujících a
dalšího posílení hospodářské moci a obranné
síly republiky.
Důležitým znakem našeho národohospodář-
ského plánu a státního rozpočtu je, že pro-
střednictvím národních výborů jsou do jejich
tvoření a uskutečňování zapojeni všichni pra-
cující měst i venkova.
Národní výbory jako orgány státní moci
pracujícího lidu a jako orgány státní správy
řídi ve svých obvodech hospodářskou a kul-
turní výstavbu podle směrnic strany a vlády,
zabezpečují tvůrčí účast milionů pracujících
na správě státu a řízení hospodářství. Jsou
hospodářem, který se denně a houževnatě
stará o další rozvoj národního hospodářství a
uspokojování všech potřeb pracujících na
svém obvodě.
Finanční prostředky na úhradu svých vý-
dajů mají národní výbory zajištěny ve svých
rozpočtech, jež jsou součástí státního roz-
počtu. Rozpočty národních výborů jsou vy-
rovnány systémem podílů na státních daních
podle ustanovení zákona č. 83/1952 Sb., o roz-
počtech národních výborů; tím je zajištěna
hmotná zainteresovanost národních výborů na
řádném a včasném inkasu nejen vlastních pří-
jmů, ale i státních
daní.
Část zvláštní.
K § 3:
Nepřekročitelnost částek stanovených vý-
dajů vyplývá z požadavku vyrovnanosti hos-
podaření podle státního rozpočtu a plynulého
plnění státního plánu rozvoje národního hos-
podářství.
K § 4:
Odpovědnost za hospodaření je tímto usta-
novením nově uložena radám národních vý-
borů všech stupňů, ne jen krajských národních
výborů.
K § 5:
Rozpočtových prostředků může být použito
jen v rozpočtovém roce, ale ustanovení § 10
osnovy dává ministru financí zmocnění povolit
v odůvodněných případech výjimky.
K § 6:
Znění druhé věty je proti roku předchozímu
rozšířeno, neboť důsledky zákonných a jiných
opatření se mohou projevit nejen přímo ve
státním rozpočtu, nýbrž mohou mít vliv také
na bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo
na úvěrový plán.
K § 8:
Podle § 326 občanského zákona mohli by
dlužníci státu vyrovnávat své závazky vůči
němu započtením svých pohledávek za ním.
To by však způsobovalo značné administra-
tivní obtíže, zvláště v případech, kdy by šlo
o závazky a pohledávky státu vzniklé u růz-
ných orgánů státu (tedy i u národních výbo-
rů) a narušilo by peněžní kontrolu hospoda-
ření státu. Naproti tomu je třeba, aby stát
mohl použít započtení, kdykoliv je to pro něj
ze zvláštních důvodů vhodné, zvláště když je
obava, že pohledávka státu za dlužníkem je
8
pochybná nebo nedobytná. Proto osnova, ne-
dotýkajíc se oprávnění státu vyrovnávat své
závazky započtením, odnímá toto oprávnění
dlužníkovi, který je zavázán státu.
K § 10:
Zmocnění navržené v odstavci 1 je účelné
v zájmu zajištění vazby státního rozpočtu na
státní plán rozvoje národního hospodářství.
Zmocnění uvedené v odstavci 2 vyplývá z rám-
cové povahy ustanovení rozpočtového zákona.
K § 11:
Podle citovaného § 7 zákona č. 90/1952 Sb.
je rozpočet akademie a jejich zařízení sou-
částí rozpočtu ministerstva zemědělství. Po
navrhovaném zrušení tohoto ustanovení bude
Československá akademie zemědělských věd
osamostatněna v oboru rozpočtování; ve vlá-
dě bude nadále representována ministrem ze-
mědělství. Požadavek nového organisačního
uspořádání akademie je odůvodněn zásadou
organisační neodvislosti vědecké a výzkumně
práce.
V Praze dne 21. prosince 1955.
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
Ministr financí:
J. Ďuriš v. r.
KNT - 6263-65.