Národní shromáždění republiky Československé 1955.

II. volební období. 2. zasedání.

18.

Zpráva

výborů rozpočtového a hospodářského, ústavně-právního,

zemědělského, kulturního, zdravotního a zahraničního

o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1955 (tisk 9).

Výbory Národního shromáždění projedná-
valy rozpočtový zákon na rok 1955 a státní
rozpočet na rok 1955 s jeho jednotlivými ka-
pitolami ve dnech 7. až 17. března t. r.

Státní rozpočet na rok 1955 vychází z plánu
státního rozvoje národního hospodářství na
rok 1955 a jeho úkolem je zabezpečit širo-
kému rozvoji našeho hospodářství dostateč-
né finanční prostředky nutné ke splnění plánu
a tím k stálému zvyšování hmotné i kulturní
úrovně pracujících a upevnění hospodářské
moci a obranyschopnosti našeho státu.

Při projednávání úkolů naší průmyslové
i zemědělské výroby a celého našeho hospo-
dářství, vycházely výbory ze směrnic daných
našemu hospodářství X. sjezdem Komunis-
tické strany Československa. Poslanci, kteří
se zúčastnili projednávání rozpočtových ka-
pitol, zaměřili se ve své rozpravě na opatření,
která splnění těchto úkolů zajišťují přede-
vším dosažením plánované výroby, zvýšenou
produktivitou práce, úsporností a nutnou ren-
tabilitou.

Proto také největší pozornost byla věno-
vána rozpočtovým kapitolám těch minister-
stev a ústředních úřadů, která mají klíčové
postavení v naší průmyslové výrobě a v celém
hospodářství. Poslanci široce a odpovědně

projednávali také všechny otázky, problémy
a těžkosti naší zemědělské výroby a naznačili
cesty k prohloubení a rychlému uskutečnění
těch opatření strany a vlády, která směřují
k podstatnému zvýšení zemědělské výroby
rostlinně i živočišně.

Splnění základních hospodářských úkolů,
rozvinutí průmyslové i zemědělské výroby
zajistí další rozvoj našich sociálních opatření,
péči o nemocné, přestárlé a invalidní a dopo-
může ještě k většímu a bohatšímu rozvinutí
naší kultury. Na všechny tyto potřeby jsou
v rozpočtu dostatečně prostředky, které se
každým rokem zvyšují.

V souvislosti s dnešní mezinárodní situací
byla hodnocena také opatření a prostředky
směřující k upevnění bezpečnosti a obrany-
schopnosti našeho státu. Plánem a rozpočtem
předpokládané rozvinutí naší výroby a celého
našeho hospodářství zvýší hospodářskou sílu
a obranyschopnost státu a pevné semknutí
všeho našeho pracujícího lidu kolem Komu-
nistické strany Československa jako vedoucí
síly Národní fronty.

Poslanci, kteří přišli bezprostředně ze svých
pracovišť, přinesli do výborových jednání
cennou kritiku nedostaků a mnoho podnětů a
návrhů, které pomohou ještě lépe zajistit
hospodářské úkoly, dané státním rozpočtem.


9

Výbory také zkoumaly, zda finanční pro-
středky určené rozpočtem k zajištění a splně-
ní jednotlivých úkolů jsou dostatečné a zda
je jich hospodárně použito.

Všechny výbory, které statni rozpočet na
rok 1955 v jeho jednotlivých částech projed-
návaly a schválily, pověřily předsedu rozpoč-

tového výboru a zpravodaje poslance Tymeše
vypracováním společné výborové zprávy pro
Národní shromáždění.

Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1955
a státní rozpočet na rok 1955 Národnímu
shromáždění ke schválení.

V Praze 17. března 1955.

Josef Štětka v. r.,

předseda rozpočtového a hospodářského
výboru.

František Tymeš v. r.,
zpravodaj.


Zpravodajové státního rozpočtu
na rok 1955.

Výbor

Kapitola

čís.

název zpravodaj

kulturní

18

Ministerstvo školství

Šafařík

 

19

Ministerstvo kultury

Drda

 

26

Státní výbor pro tělesnou výchovu

 
   

a sport

Przeczek

 

38

Československá akademie věd

akademik

     

Trávníček

 

39

Slovenská akademie věd

Lörincz

 

41

Správa Pražského hradu

Sukupová

rozpočtový a 1

Ministerstvo paliv a energetiky

inž. Bauer

hospodářský

2

Ministerstvo hutního průmyslu a

 
   

rudných dolů

inž. Voborský

 

3

Ministerstvo chemického průmyslu

inž. Goppoldová

 

4

Ministerstvo strojírenství

inž. Baier

 

5

Ministerstvo stavebnictví

Fiala Antonín

 

6

Ministerstvo lesů a dřevařského

 
   

průmyslu

Ondruš

 

7

Ministerstvo lehkého průmyslu

Režná

 

8

Ministerstvo potravinářského průmyslu

Šmehlíková

10

Ministerstvo dopravy

Gemrot

11

Ministerstvo spojů

Různá

12

Ministerstvo vnitřního obchodu

Karlovská

   

14

Ministerstvo zahraničního obchodu

dr. Berák

15

Ministerstvo financí

Tymeš

16

Ministerstvo pracovních sil

Fišarová

17

Ministerstvo místního hospodářství

Malina

25

Ministerstvo státní kontroly

Mráz

30

Státní úřad plánovací

dr. Hulínský

31

Státní úřad statistický

inž. Lederer

40

Ústřední ústav geologický

Holička

42

Ústřední správa vodního hospodářství;

Fleyberk

43

Ústřední správa geodesie a kartografie

inž. Čtvrtníček


Výbor

Kapitola

ČÍS.

název zpravodaj

rozpočtový a

44

Ústřední báňský úřad inž. Šiška

hospodářský

45

Úřad pro normalisaci Toman

 

46 Úřad pro vynálezy dr. Hulínský

 

47 Všeobecná pokladní správa Tymeš

ústavně-právní

21 Ministerstvo spravedlnosti dr. Klinger
23 Ministerstvo národní obrany, Chalánek

 

24 Ministerstvo vnitra

Vodička

 

27 Státní úřad pro věci církevní

32 President republiky a
kancelář presidenta republiky

Žiak:
Skála

 

33 Národní shromáždění

Krejstová

 

34 Slovenská národní rada

Mrkvy

35 Předsednictvo vlády

Rovný

36

Předsednictvo Sboru pověřenců Zeman

37

Generální prokuratura dr. Krofta

zahraniční 22 Ministerstvo zahraničních věcí, Leflerová

zdravotní 20

Ministerstvo zdravotnictví

Myška

28

Státní úřad důchodového
zabezpečení

Mátl

29

Národní pojištění, nemocenské

Valo

     

zemědělský; 9

Ministerstvo zemědělství Borůvka

13

Ministerstvo výkupu Ledl

Statistický přehled.

Výborových schůzí bylo 20.
Zpravodajů 47.

Debaty se zúčastnilo 504 řečníků.
Ve výborech promluvilo 25 členů vlády,

5 pověřenců,
10 náměstků ministrů,
17 zástupců úřadů.

Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly: 9, 13, 18, 19, 20,
21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, rozpočty krajů a rozpočtový
zákon na rok 1955.


5

Rozpočtový zákon na rok 1955

ze dne . 1955.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky, které jsou stanoveny
státním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejichž zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu, slouží k dalšímu rozvoji výroby,
k zabezpečení a k trvalému zvyšování hmot-
né a kulturní úrovně pracujícího lidu a k pod-
poře úsilí o zachování míru. Musí jich být
proto používáno tak, aby byly splněny vše-
chny úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství, zejména úkoly v základních od-
větvích, v uhelné, energetické a rudné zá-
kladně a aby byla zvyšována zemědělská vý-
roba; tím bude zajištěno uspokojování zvyšu-
jících se potřeb pracujících.

§ 2.

Stanovení výše státního
rozpočtu.

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se sta-
noví částkou 86. 209, 424. 000 Kčs, celkové vý-
daje částkou 86. 039, 452. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 169, 972. 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 15. 523, 742. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1956 částku
441, 800. 000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.

§3.

Hospodaření podle státního
rozpočtu.

(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, měně naléhavého vý-
daje.

§4.

Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady krajských národních
výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou při hospodaření všechny
plánované úkoly splněny hospodárně, že bu-
dou zjišťovány a využívány reservy, jež vzni-
kají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmo-
vých částek státního rozpočtu bude při nej-
menším dosaženo a výdajové částky nebudou
- s výjimkou případů přípustných podle to-
hoto zákona - překročeny.

§5.

Časové použití rozpočtových
prostředků.

(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1955, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.


6

(2) Úhrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1955, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příš-
tího roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež
vzniknou po 31. prosinci 1955, nebo tvořit
jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor
na rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6.

Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.

U návrhů zákonů, zákonných opatření před-
sednictva Národního shromáždění, zákonů
Slovenské národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, usnesení Sboru pověřenců,
nařízení Sboru pověřenců, nařízení ministrů,
nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opa-
tření ústředních úřadů, jakož i návrhů usne-
sení krajských národních výborů a jejich rad
musí být s největší odpovědností zváženy také
jejich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdaje nebo pří-
jmy státního rozpočtu je třeba vyčíslit a vý-
počet připojit k návrhu opatření. Při každém
navrhovaném opatření musí být zkoumáno,
zda jeho povaha připouští zavedení nových
příjmů a v kladném případě musí být tyto
nové příjmy vždy navrženy.

§ 7.

Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.

(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahují schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizo-
vání, po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydáváni
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.

(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže není k tomu třeba

podle jiných předpisů souhlasu státní syste-
misační komise a jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs ročně a v úhrnu všech případů
částku 800. 000 Kčs ročně. V ostatních pří-
padech je třeba souhlasu ministerstva financi
a, jde-li o zatížení převyšující v jednotlivém
případě částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.

§ 8.

Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za státem.

§ 9.

Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1956.

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1956 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1956, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1956.

§ 10.
Závěrečná ustanovení.

(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.

(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nové úkoly ukládané národním výbo-
rům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.

§ 11.
Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1955; provedou jej ministr financi a ostat-
ní členové vlády.


7
1. příloha zákona č. /1955 Sb.

Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1955.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs

(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

73. 127, 771

Hospodářství ........

43. 864, 871

   

Kulturní a sociální opatření..

28. 276, 049

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva .......

10. 255, 928

   
   

Obrana a bezpečnost..

10. 429, 645

Ostatní příjmy .......

2. 825, 725

Správa ..........

3. 468, 887

       

Úhrn...

86. 209, 424

Úhrn...

86. 039, 452

Přebytek .........169, 972, 000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

Příjmy

Kčs

(v tisících)

Výdaje

Kčs
v tisících)

Příjmy od podniků místního hos-

 

Hospodářství ........

2. 179, 914

podářství .........

929, 773

   
   

Kulturní a sociální opatření..

11. 662, 196

Místní daně a poplatky.

1. 517. 928

   
   

Správa ........

1. 681, 632

Ostatní příjmy .......

549, 307

   
       

Podíly na státních příjmech..

12. 526, 734

   
       

Úhrn...

15. 523. 742

Úhrn...

15. 523, 742


8

2. příloha zákona č. /1955 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů.

 

Příjmy

 

Kraj

vlastní

podíl na státních

Výdaje

 

příjmech

 
   

v tisících Kčs

 

ONV Praha .............

407, 022

1. 038, 636

1. 445, 658

Pražský ................

251, 573

885, 592

1. 137, 165

Českobudějovický ...........

124, 903

511. 442

636, 345

Plzeňsky ................

117, 156

547, 180

664, 336

Karlovarský ..............

103, 960

427, 575

531, 535

Ústecký ...............

170, 375

728, 177

898, 552

Liberecký ...............

142, 678

516, 392

659, 070

Hradecký ...............

134, 440

483, 583

618, 023

Pardubický ..............

93, 269

442, 766

536, 035

Jihlavský ...........

89, 375

435, 299

524, 674

Brněnský ...............

237, 781

825, 117

1. 062, 898

Olomoucký ...............

138, 986

591, 122

730, 108

Gottwaldovský .............

123, 715

526, 269

649, 984

Ostravský ...............

223, 894

938, 424

1. 162, 318

České kraje ..............

2 359 127

8 897 574

11 256 701

       

ONV Bratislava .............

85, 934

326, 479

412, 413

Bratislavský .............

109, 231

558. 127

667, 558

Nitranský ..............

102, 348

583, 554

685, 902

Banskobystricky .............

85, 228

504, 634

589, 862

Žilinský ................

95, 172

523, 841

619, 013

Košický ................

91, 861

560, 855

652. 716

Prešovský ...............

65, 129

544, 521

609, 650

Vysoké Tatry ..............

2, 978

27, 149

30, 127

Slovenské kraje .............

637, 881

3. 629, 160

4. 267, 041

       

Ú h r n e m:...

2. 997, 008

12. 526, 734

15. 523, 742

Kn 01 - 4009-55.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP