Národní shromáždění republiky Československé 1955.
II. volební období. 2. zasedání.
18.
Zpráva
výborů rozpočtového a hospodářského, ústavně-právního,
zemědělského, kulturního, zdravotního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1955 (tisk 9).
Výbory Národního shromáždění projedná-
valy rozpočtový zákon na rok 1955 a státní
rozpočet na rok 1955 s jeho jednotlivými ka-
pitolami ve dnech 7. až 17. března t. r.
Státní rozpočet na rok 1955 vychází z plánu
státního rozvoje národního hospodářství na
rok 1955 a jeho úkolem je zabezpečit širo-
kému rozvoji našeho hospodářství dostateč-
né finanční prostředky nutné ke splnění plánu
a tím k stálému zvyšování hmotné i kulturní
úrovně pracujících a upevnění hospodářské
moci a obranyschopnosti našeho státu.
Při projednávání úkolů naší průmyslové
i zemědělské výroby a celého našeho hospo-
dářství, vycházely výbory ze směrnic daných
našemu hospodářství X. sjezdem Komunis-
tické strany Československa. Poslanci, kteří
se zúčastnili projednávání rozpočtových ka-
pitol, zaměřili se ve své rozpravě na opatření,
která splnění těchto úkolů zajišťují přede-
vším dosažením plánované výroby, zvýšenou
produktivitou práce, úsporností a nutnou ren-
tabilitou.
Proto také největší pozornost byla věno-
vána rozpočtovým kapitolám těch minister-
stev a ústředních úřadů, která mají klíčové
postavení v naší průmyslové výrobě a v celém
hospodářství. Poslanci široce a odpovědně
projednávali také všechny otázky, problémy
a těžkosti naší zemědělské výroby a naznačili
cesty k prohloubení a rychlému uskutečnění
těch opatření strany a vlády, která směřují
k podstatnému zvýšení zemědělské výroby
rostlinně i živočišně.
Splnění základních hospodářských úkolů,
rozvinutí průmyslové i zemědělské výroby
zajistí další rozvoj našich sociálních opatření,
péči o nemocné, přestárlé a invalidní a dopo-
může ještě k většímu a bohatšímu rozvinutí
naší kultury. Na všechny tyto potřeby jsou
v rozpočtu dostatečně prostředky, které se
každým rokem zvyšují.
V souvislosti s dnešní mezinárodní situací
byla hodnocena také opatření a prostředky
směřující k upevnění bezpečnosti a obrany-
schopnosti našeho státu. Plánem a rozpočtem
předpokládané rozvinutí naší výroby a celého
našeho hospodářství zvýší hospodářskou sílu
a obranyschopnost státu a pevné semknutí
všeho našeho pracujícího lidu kolem Komu-
nistické strany Československa jako vedoucí
síly Národní fronty.
Poslanci, kteří přišli bezprostředně ze svých
pracovišť, přinesli do výborových jednání
cennou kritiku nedostaků a mnoho podnětů a
návrhů, které pomohou ještě lépe zajistit
hospodářské úkoly, dané státním rozpočtem.
9
Výbory také zkoumaly, zda finanční pro-
středky určené rozpočtem k zajištění a splně-
ní jednotlivých úkolů jsou dostatečné a zda
je jich hospodárně použito.
Všechny výbory, které statni rozpočet na
rok 1955 v jeho jednotlivých částech projed-
návaly a schválily, pověřily předsedu rozpoč-
tového výboru a zpravodaje poslance Tymeše
vypracováním společné výborové zprávy pro
Národní shromáždění.
Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1955
a státní rozpočet na rok 1955 Národnímu
shromáždění ke schválení.
V Praze 17. března 1955.
Josef Štětka v. r.,
předseda rozpočtového a hospodářského
výboru.
František Tymeš v. r.,
zpravodaj.
Zpravodajové státního rozpočtu
na rok 1955.
Výbor |
Kapitola |
||
čís. |
název zpravodaj |
||
kulturní |
18 |
Ministerstvo školství |
Šafařík |
  |
19 |
Ministerstvo kultury |
Drda |
  |
26 |
Státní výbor pro tělesnou výchovu |
  |
  |   |
a sport |
Przeczek |
  |
38 |
Československá akademie věd |
akademik |
  |   |   |
Trávníček |
  |
39 |
Slovenská akademie věd |
Lörincz |
  |
41 |
Správa Pražského hradu |
Sukupová |
rozpočtový a 1 |
Ministerstvo paliv a energetiky |
inž. Bauer |
|
hospodářský |
2 |
Ministerstvo hutního průmyslu a |
  |
  |   |
rudných dolů |
inž. Voborský |
  |
3 |
Ministerstvo chemického průmyslu |
inž. Goppoldová |
  |
4 |
Ministerstvo strojírenství |
inž. Baier |
  |
5 |
Ministerstvo stavebnictví |
Fiala Antonín |
  |
6 |
Ministerstvo lesů a dřevařského |
  |
  |
průmyslu |
Ondruš |
|
  |
7 |
Ministerstvo lehkého průmyslu |
Režná |
  |
8 |
Ministerstvo potravinářského průmyslu |
Šmehlíková |
10 |
Ministerstvo dopravy |
Gemrot |
|
11 |
Ministerstvo spojů |
Různá |
|
12 |
Ministerstvo vnitřního obchodu |
Karlovská |
|
  |   | ||
14 |
Ministerstvo zahraničního obchodu |
dr. Berák |
|
15 |
Ministerstvo financí |
Tymeš |
|
16 |
Ministerstvo pracovních sil |
Fišarová |
|
17 |
Ministerstvo místního hospodářství |
Malina |
|
25 |
Ministerstvo státní kontroly |
Mráz |
|
30 |
Státní úřad plánovací |
dr. Hulínský |
|
31 |
Státní úřad statistický |
inž. Lederer |
|
40 |
Ústřední ústav geologický |
Holička |
|
42 |
Ústřední správa vodního hospodářství; |
Fleyberk |
|
43 |
Ústřední správa geodesie a kartografie |
inž. Čtvrtníček |
Výbor |
Kapitola |
||
ČÍS. |
název zpravodaj |
||
rozpočtový a |
44 |
Ústřední báňský úřad inž. Šiška |
|
hospodářský |
45 |
Úřad pro normalisaci Toman |
|
  |
46 Úřad pro vynálezy dr. Hulínský |
||
  |
47 Všeobecná pokladní správa Tymeš |
||
ústavně-právní |
21 Ministerstvo spravedlnosti dr. Klinger |
||
  |
24 Ministerstvo vnitra |
Vodička |
|
  |
27 Státní úřad pro věci církevní 32 President republiky a |
Žiak: |
|
  |
33 Národní shromáždění |
Krejstová |
|
  |
34 Slovenská národní rada |
Mrkvy |
|
35 Předsednictvo vlády |
Rovný |
||
36 |
Předsednictvo Sboru pověřenců Zeman |
||
37 |
Generální prokuratura dr. Krofta |
||
zahraniční 22 Ministerstvo zahraničních věcí, Leflerová |
|||
zdravotní 20 |
Ministerstvo zdravotnictví |
Myška |
|
28 |
Státní úřad důchodového |
Mátl |
|
29 |
Národní pojištění, nemocenské |
Valo |
|
  |   |   | |
zemědělský; 9 |
Ministerstvo zemědělství Borůvka |
||
13 |
Ministerstvo výkupu Ledl |
Statistický přehled.
Výborových schůzí bylo 20.
Zpravodajů 47.
Debaty se zúčastnilo 504 řečníků.
Ve výborech promluvilo 25 členů vlády,
5 pověřenců,
10 náměstků ministrů,
17 zástupců úřadů.
Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly: 9, 13, 18, 19, 20,
21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, rozpočty krajů a rozpočtový
zákon na rok 1955.
5
Rozpočtový zákon na rok 1955
ze dne . 1955.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Cíle státního rozpočtu.
Finanční prostředky, které jsou stanoveny
státním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejichž zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu, slouží k dalšímu rozvoji výroby,
k zabezpečení a k trvalému zvyšování hmot-
né a kulturní úrovně pracujícího lidu a k pod-
poře úsilí o zachování míru. Musí jich být
proto používáno tak, aby byly splněny vše-
chny úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství, zejména úkoly v základních od-
větvích, v uhelné, energetické a rudné zá-
kladně a aby byla zvyšována zemědělská vý-
roba; tím bude zajištěno uspokojování zvyšu-
jících se potřeb pracujících.
§ 2.
Stanovení výše státního
rozpočtu.
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se sta-
noví částkou 86. 209, 424. 000 Kčs, celkové vý-
daje částkou 86. 039, 452. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 169, 972. 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 15. 523, 742. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1956 částku
441, 800. 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.
§3.
Hospodaření podle státního
rozpočtu.
(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, měně naléhavého vý-
daje.
§4.
Odpovědnost za hospodaření.
Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady krajských národních
výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou při hospodaření všechny
plánované úkoly splněny hospodárně, že bu-
dou zjišťovány a využívány reservy, jež vzni-
kají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmo-
vých částek státního rozpočtu bude při nej-
menším dosaženo a výdajové částky nebudou
- s výjimkou případů přípustných podle to-
hoto zákona - překročeny.
§5.
Časové použití rozpočtových
prostředků.
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1955, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.
6
(2) Úhrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1955, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příš-
tího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež
vzniknou po 31. prosinci 1955, nebo tvořit
jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor
na rozpočtových prostředcích není přípustno.
§ 6.
Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.
U návrhů zákonů, zákonných opatření před-
sednictva Národního shromáždění, zákonů
Slovenské národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, usnesení Sboru pověřenců,
nařízení Sboru pověřenců, nařízení ministrů,
nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opa-
tření ústředních úřadů, jakož i návrhů usne-
sení krajských národních výborů a jejich rad
musí být s největší odpovědností zváženy také
jejich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdaje nebo pří-
jmy státního rozpočtu je třeba vyčíslit a vý-
počet připojit k návrhu opatření. Při každém
navrhovaném opatření musí být zkoumáno,
zda jeho povaha připouští zavedení nových
příjmů a v kladném případě musí být tyto
nové příjmy vždy navrženy.
§ 7.
Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.
(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahují schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizo-
vání, po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydáváni
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.
(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže není k tomu třeba
podle jiných předpisů souhlasu státní syste-
misační komise a jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs ročně a v úhrnu všech případů
částku 800. 000 Kčs ročně. V ostatních pří-
padech je třeba souhlasu ministerstva financi
a, jde-li o zatížení převyšující v jednotlivém
případě částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.
§ 8.
Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za státem.
§ 9.
Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1956.
Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1956 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1956, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1956.
§ 10.
Závěrečná ustanovení.
(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.
(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nové úkoly ukládané národním výbo-
rům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.
§ 11.
Účinnost.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1955; provedou jej ministr financi a ostat-
ní členové vlády.
7
1. příloha zákona č. /1955 Sb.
Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1955.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Příjmy od socialistického sektoru |
73. 127, 771 |
Hospodářství ........ |
43. 864, 871 |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
28. 276, 049 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
10. 255, 928 |
  |   |
  |   |
Obrana a bezpečnost.. |
10. 429, 645 |
Ostatní příjmy ....... |
2. 825, 725 |
Správa .......... |
3. 468, 887 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
86. 209, 424 |
Úhrn... |
86. 039, 452 |
Přebytek .........169, 972, 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od podniků místního hos- |
  |
Hospodářství ........ |
2. 179, 914 |
podářství ......... |
929, 773 |
  |   |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
11. 662, 196 |
Místní daně a poplatky. |
1. 517. 928 |
  |   |
  |   |
Správa ........ |
1. 681, 632 |
Ostatní příjmy ....... |
549, 307 |
  |   |
  |   |   |   |
Podíly na státních příjmech.. |
12. 526, 734 |
  |   |
  |   |   |   |
Úhrn... |
15. 523. 742 |
Úhrn... |
15. 523, 742 |
8
2. příloha zákona č. /1955 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů.
  |
Příjmy |
  | |
Kraj |
vlastní |
podíl na státních |
Výdaje |
  |
příjmech |
  | |
  |   |
v tisících Kčs |
  |
ONV Praha ............. |
407, 022 |
1. 038, 636 |
1. 445, 658 |
Pražský ................ |
251, 573 |
885, 592 |
1. 137, 165 |
Českobudějovický ........... |
124, 903 |
511. 442 |
636, 345 |
Plzeňsky ................ |
117, 156 |
547, 180 |
664, 336 |
Karlovarský .............. |
103, 960 |
427, 575 |
531, 535 |
Ústecký ............... |
170, 375 |
728, 177 |
898, 552 |
Liberecký ............... |
142, 678 |
516, 392 |
659, 070 |
Hradecký ............... |
134, 440 |
483, 583 |
618, 023 |
Pardubický .............. |
93, 269 |
442, 766 |
536, 035 |
Jihlavský ........... |
89, 375 |
435, 299 |
524, 674 |
Brněnský ............... |
237, 781 |
825, 117 |
1. 062, 898 |
Olomoucký ............... |
138, 986 |
591, 122 |
730, 108 |
Gottwaldovský ............. |
123, 715 |
526, 269 |
649, 984 |
Ostravský ............... |
223, 894 |
938, 424 |
1. 162, 318 |
České kraje .............. |
2 359 127 |
8 897 574 |
11 256 701 |
  |   |   |   |
ONV Bratislava ............. |
85, 934 |
326, 479 |
412, 413 |
Bratislavský ............. |
109, 231 |
558. 127 |
667, 558 |
Nitranský .............. |
102, 348 |
583, 554 |
685, 902 |
Banskobystricky ............. |
85, 228 |
504, 634 |
589, 862 |
Žilinský ................ |
95, 172 |
523, 841 |
619, 013 |
Košický ................ |
91, 861 |
560, 855 |
652. 716 |
Prešovský ............... |
65, 129 |
544, 521 |
609, 650 |
Vysoké Tatry .............. |
2, 978 |
27, 149 |
30, 127 |
Slovenské kraje ............. |
637, 881 |
3. 629, 160 |
4. 267, 041 |
  |   |   |   |
Ú h r n e m:... |
2. 997, 008 |
12. 526, 734 |
15. 523, 742 |
Kn 01 - 4009-55.