Národní shromáždění republiky Československé 1955.
II. volební období. 2. zasedání.
9.
Vládní návrh,
Rozpočtový zákon na rok 1955
ze dne.................................................1955.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1.
Cíle státního rozpočtu.
Finanční prostředky, které jsou stanoveny
státním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejichž zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu, slouží k dalšímu rozvoji výroby,
k zabezpečení a k trvalému zvyšování hmot-
né a kulturní úrovně pracujícího lidu a k pod-
poře úsilí o zachování míru. Musí jich být
proto používáno tak, aby byly splněny vše-
chny úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství, zejména úkoly v základních od-
větvích, v uhelné, energetické a rudné zá-
kladně a aby byla zvyšována zemědělská vý-
roba; tím bude zajištěno uspokojování zvyšu-
jících se potřeb pracujících.
§2.
Stanovení výše státního
rozpočtu.
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se sta-
noví částkou 86. 209, 424. 000 Kčs, celkové vý-
daje částkou 86. 039, 452. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 169, 972. 000 Kčs.
2
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 15. 523, 742. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1956 částku
441, 800. 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.
§3.
Hospodaření podle státního
rozpočtu.
(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, méně naléhavého vý-
daje.
§4.
Odpovědnost za hospodaření.
Vláda a každý její čten, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady krajských národních
výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou při hospodaření všechny
plánované úkoly splněny hospodárně, že bu-
dou zjišťovány a využívány reservy, jež vzni-
kají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmo-
vých částek státního rozpočtu bude při nej-
menším dosaženo a výdajové částky nebudou
- s výjimkou případů přípustných podle to-
hoto zákona - překročeny.
§5.
Časové použití rozpočtových
prostředků.
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1955, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.
(2) Ohrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1955, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příš-
tího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež
vzniknou po 31. prosinci 1955, nebo tvořit
jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor
na rozpočtových prostředcích není přípustno.
3
§6.
Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.
U návrhů zákonů, zákonných opatření před-
sednictva Národního shromáždění, zákonů
Slovenské národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, usnesení Sboru pověřenců,
nařízení Sboru pověřenců, nařízení ministrů,
nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opa-
tření ústředních úřadů, jakož i návrhů usne-
sení krajských národních výborů a jejich rad
musí být s největší odpovědností zváženy také
jejich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdaje nebo pří-
jmy státního rozpočtu je třeba vyčíslit a vý-
počet připojit k návrhu opatření. Při každém
navrhovaném opatření musí být zkoumáno,
zda jeho povaha připouští zavedení nových
příjmů a v kladném případě musí být tyto
nové příjmy vždy navrženy.
§ 7.
Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.
(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahují schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizo-
vání, po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.
(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže není k tomu třeba
podle jiných předpisů souhlasu státní syste-
misační komise a jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs ročně a v úhrnu všech případů
částku 800000 Kčs ročně. V ostatních pří-
padech je třeba souhlasu ministerstva financí
a. jde-li o zatížení převyšující v jednotlivém
případě částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.
§8.
Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za státem.
4
§9.
Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1956.
Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1956 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1956, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1956.
§10.
Závěrečná ustanovení.
(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.
(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nově úkoly ukládané národním výbo-
rům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.
§11.
Účinnost.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1955; provedou jej ministr financi a ostat-
ní členově vlády.
5
1. příloha zákona č. /1955 Sb.
Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1955.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
73. 127, 771 |
Hospodářství ........ |
43. 864, 371 |
  |   |   |   |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
28. 276, 049 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
10. 255, 928 |
  |   |
  |   |
Obrana a bezpečnost.... |
10. 429, 645 |
Ostatní příjmy ....... |
2. 825, 725 |
Správa .......... |
3. 468, 887 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
86. 200, 424 |
Úhrn... |
86. 039, 452 |
Přebytek .........169, 972. 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od podniků místního hos- |
  |
Hospodářství ........ |
2. 179, 914 |
podářství ......... |
929, 773 |
  |   |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
11. 662, 196 |
Místní daně a poplatky.... |
1. 517, 928 |
  |   |
  |   |
Správa .......... |
1. 681, 632 |
Ostatní příjmy ....... |
549, 307 |
  |   |
Podíly na státních příjmech.. |
12. 526, 734 |
  |   |
Úhrn... |
15. 523, 742 |
Úhrn.... |
15. 523, 742 |
2. příloha zákona č. /1955 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů.
Kraj |
Příjmy |
Výdaje |
|
vlastní |
podíl na státních |
||
v tisících Kčs |
|||
ONV Praha ............. |
407, 022 |
1. 038, 636 |
1. 445, 658 |
Pražáky ................ |
251, 573 |
885, 592 |
1. 137, 165 |
Českobudějovický ............ |
124, 903 |
511, 442 |
636, 345 |
Plzeňský ............... |
117, 156 |
547, 180 |
664, 336 |
  |
103, 960 |
427, 575 |
531, 535 |
Ústecký ............... |
170, 375 |
728, 177 |
898, 552 |
Liberecký ............... |
142, 678 |
516, 392 |
659, 070 |
Hradecký ............... |
134, 440 |
483, 583 |
618, 023 |
Pardubický .............. |
93, 269 |
442, 766 |
536, 035 |
Jihlavský ............... |
89, 375 |
435, 299 |
524, 674 |
Brněnský ............... |
237, 781 |
825, 117 |
1. 062, 898 |
Olomoucký ............... |
138, 986 |
591, 122 |
730, 108 |
Gottwaldovsky ............. |
123, 715 |
526, 269 |
649, 984 |
Ostravský ............... |
223, 894 |
938, 424 |
1. 162, 318 |
  |
2. 359, 127 |
8. 897, 574 |
11. 256, 701 |
  | |||
ONV Bratislava ............. |
85, 934 |
326, 479 |
412, 413 |
Bratislavský ............. |
109, 231 |
558, 127 |
667, 358 |
Nitranský .............. |
102, 348 |
583, 554 |
685, 902 |
Banskobystrický ............. |
85, 228 |
504, 634 |
589, 862 |
Žilinský ................ |
95, 172 |
523, 841 |
619, 013 |
Košický ................ |
91, 661 |
560, 855 |
652, 716 |
Prešovský ............... |
65, 129 |
544, 521 |
609, 650 |
Vysoké Tatry .............. |
2, 978 |
27, 149 |
30, 127 |
Slovenské kraje ............ |
637, 881 |
3. 629, 160 |
4. 267, 041 |
  | |||
Úhrnem:... |
2. 997, 008 |
12. 526, 734 |
15. 523, 742 |
7
Důvodová zpráva.
Část všeobecná.
Státní rozpočet na rok 1955 jako základní
finanční plán státu se ve svých hlavních pří-
jmových i výdajových položkách opírá o státní
plán rozvoje národního hospodářství a je
těsně spjat s plněním úkolů, plánovaných ve
výrobě a s výsledky tvůrčího úsilí pracují-
cího lidu. Hospodářsko-politické směrnice,
stanovené pro státní plán rozvoje národního
hospodářství na rok 1955 usnesením X. sjez-
du KSČ a vládou, jejichž cílem je vytvořit
úspěšným splněním tohoto plánu předpoklady
pro zajištění proporcionálního rozvoje našeho
národního hospodářství v druhé pětiletce, tak
aby mohly být maximálně uspokojovány ne-
ustále rostoucí hmotné i kulturní potřeby oby-
vatelstva a posilována hospodářská a obran-
ná moc státu, jsou společně i pro státní roz-
počet.
Státní rozpočet na rok 1955 zajišťuje po-
třebné finanční prostředky ke splnění všech
těchto úkolů, a to za předpokladu, že v ce-
lém našem hospodářství, zejména v jeho klí-
čových odvětvích, budou splněny plánované
úkoly, že bude upevněn režim hospodárnosti
a že budou využity reservy, které rozvojem
našeho hospodářství stále nově vznikají.
Národním výborům jsou uloženy významné
úkoly při našem úsilí o budování socialismu
a v péči o blaho pracujícího člověka. Národní
výbory se účastní na správě státu zejména
v oboru zemědělství, místního průmyslu, ko-
munálního hospodářství, zdravotnictví, škol-
ství, kultury a výstavby zdravotnických, škol-
ských a kulturních zařízení, výstavby bytů a
v oblasti obchodu a zásobování obyvatelstva.
Tyto úkoly plní v úzkém spojení se širokými
masami lidu.
Finanční prostředky na úhradu svých vý-
dajů mají národní výbory zajištěny ve svých
rozpočtech, jež jsou součástí státního roz-
počtu. Rozpočty národních výborů jsou vy-
rovnány systémem podílů na státních daních
podle ustanovení zákona č. 83/1952 Sb., o roz-
počtech národních výborů; tím je zajištěna
hmotná zainteresovanost národních výborů
na řádném a včasném inkasu nejen vlastních
příjmů, ale i státních daní.
Část zvláštní.
K § 2:
Zůstatek rozpočtových prostředků národ-
ních výborů přecházejících do roku 1956 je
proti roku minulému upraven a činí cca 3 %
výdajů, zařazených do rozpočtů národních
výborů na rok 1954. V této částce je zahrnuta
úprava provedená usnesením vlády o časo-
vém použití prostředků státního rozpočtu na
rok 1954.
K § 3:
Nepřekročitelnost částek stanovených vý-
dajů vyplývá z požadavku vyrovnanosti hos-
podaření podle státního rozpočtu a plynulého
plnění státního plánu rozvoje národního hos-
podářství.
K § 4:
Odpovědnost za hospodaření je tímto usta-
novením nově uložena zejména radám KNV,
a to vzhledem k novým zákonům o národních
výborech.
K § 5:
Rozpočtových prostředků může být použito
jen v rozpočtovém roce, ale ustanovení § 10
osnovy dává ministru financí zmocnění po-
volit v odůvodněných případech výjimky.
K § 7:
Ustanovení tohoto paragrafu je odůvodně-
no nutností zabránit neomezenému zatěžování
rozpočtů příštích let bez ohledu na finanční a
národohospodářské důsledky.
K § 8:
Podle § 326 občanského zákona mohli by
dlužníci státu vyrovnávat své závazky vůči
němu započtením svých pohledávek za ním.
To by však způsobovalo značné administra-
tivní obtíže, zvláště v případech, kdy by šlo
o závazky a pohledávky státu vzniklé u růz-
ných orgánů státu (tedy i u národních vý-
borů) a narušilo by peněžní kontrolu hospo-
daření státu. Naproti tomu je třeba, aby stát
mohl použít započtení, kdykoliv je to pro něj
8
ze zvláštních důvodů vhodné, zvláště když je
obava, že pohledávka státu za dlužníkem je
pochybná nebo nedobytná. Proto osnova, ne-
dotýkajíc se oprávnění státu vyrovnávat své
závazky započtením, odnímá toto oprávnění
dlužníkovi, který je zavázán státu.
K § 10.
Zmocnění navržené v odstavci 1 je účelné
v zájmu zajištění vazby státního rozpočtu na
státní plán rozvoje národního hospodářství.
Zmocnění uvedené v odstavci 2 vyplývá z rám-
cové povahy ustanovení rozpočtového zákona.
V Praze dne 1. března 1955.
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
Ministr financí:
I. Ďuriš v. r.
Kn 01 - 3756-55.