Středa 25. května 1960

Chtěla bych ukázat při této příležitosti na dobrou práci MNV v Chocni, který je skutečně řídícím orgánem státní moci ve svém obvodě. Místní národní výbor spolupracuje se všemi závody ve městě a tak při schvalování rozpočtu MNV, kde jsou občané seznamováni s programovým plánem, co se bude v roce zajišťovat, jsou v tomto plánu zahrnuty a uvedeny i plány a úkoly, které budou provádět závody. Rada MNV má pravidelné porady s MV NF a tak jsou seznamovány masové organizace po linii Národní fronty s celým děním ve městě. Výsledek veškeré práce je, že občané města Chocně se téměř všichni podílejí na zvelebování města. Není také žádný div, ale pravidlo, že na zasedání MNV je přítomno 350 i více občanů, kteří přinášejí své připomínky ke zlepšení práce NV, k úpravě města apod. Místní národní výbor vypracoval výhledový plán města až do roku 1970. Je to plán reálný a já věřím, tak jak tomu věří občané města Chocně, že tento plán bude splněn. V roce 1954 vypracovala rada MNV výhledový plán budování města Chocně, ve kterém bylo obsaženo 870 akcí. Z toho jen 34 akcí nebylo dosud splněno, jak to při hodnocení práce MNV oznámil jeho předseda soudruh Pruška.

K práci MNV byla široká diskuse. Uvedu, co řekl soudruh Vodola. "Nechci opakovat, co se u nás udělalo za posledních šest let. To poznává člověk na každém kroku. Programový plán se plní. Také naši důchodci projevili velikou radost a oddanost KSČ a vládě republiky, nebo si váží toho, že na ně nebylo zapomenuto a byly jim zvýšeny důchody na 600 Kčs měsíčně. Zavázali se, že i oni budou pomáhat při zvelebování města a jsou skutečně vzorem mnohým mladým občanům, jak se zapojit do práce ve městě na každém úseku. Práce MNV v Chocni může být vzorem práce i jiným národním výborům. Místní národní výbor pracuje podle nových metod - za nejširší účasti lidu a jasně se zde projevuje vedoucí úloha Komunistické strany Československa, jakožto organizátorky našeho socialistického zřízení.

Dále je třeba obrátit pozornost k práci výborů žen, které se staly platnými pomocníky místních národních výborů. V současné době vystupuje do popředí účast výborů žen na kulturně výchovné i osvětové práci mezi zemědělskými ženami, v úzké souvislosti s úkolem podstatně zvýšit zemědělskou výrobu a se zaváděním a rozšiřováním osvědčených pokrokových výrobních metod.

Středem zájmu výborů žen jsou dále otázky rozšiřování všech druhů služeb pro obyvatelstvo, otázky mimoškolní výchovy a života mládeže, zlepšování péče o mládež v jeslích, ve školách a ve školních družinách, otázky zdravotnické osvěty a zdravotnické péče o občany. Pečují i o přestárlé a pracují mezi cikánským obyvatelstvem. Při řešení těchto otázek se výbory žen v plném rozsahu podílejí.

Žádný pracovník MNV nedovede si představit práci bez výborů žen, neboť pomáhají vytvářet ty nejpříznivější podmínky pro zajišťování všech politických i hospodářských úkolů. Toho je důkazem i dobrá práce výboru žen v Květné na Poličsku, který byl vyhodnocen jako první za svoji dobrou práci. Členky tohoto výboru žen přemýšlely, jak by svoji práci prohloubily, a příležitost se jim naskytla. Jednotné zemědělské družstvo v Květné má závazek po vzoru družstevníků z Přerovska ke zvýšení zemědělské výroby a dodávky.

Výbory žen si uvědomily, že závazek není jen záležitostí funkcionářů JZD a proto se k závazku připojily i členky výboru žen. Vždyť dodat o 23 000 l mléka a 10 000 kusů vajec navíc, než stanovil plán, to znamená více vyrábět. V živočišné výrobě pracují zde hlavně ženy a JZD si dalo úkol, že v roce 1960 dosáhne od každé dojnice o 200 l mléka vyšší dojivost a to se může podařit jen lepším krmením. Proto se rozhodly členky výboru žen, že ošetří vzorně 10 ha kukuřice. Je to závazek velký, ale když se jim podařilo v roce 1959 ošetřit 5 ha kukuřice, jsou přesvědčeny, že za pomoci všech žen v obci tento závazek se úspěšně splní.

Členky VŽ jsou si vědomy toho, že rostoucí požadavky na zemědělskou výrobu vyžadují i vyšší kvalifikaci u pracovnic v zemědělství. Získaly proto všechny ženy družstevnice do družstevní školy práce. Také při náboru mládeže do zemědělství byly nápomocny a vzaly si nad mladými v JZD patronát.

To je závazek výboru žen z Květné, kterým přivítaly 15. výročí osvobození ČSR Sovětskou armádou a vyzvaly i ostatní výbory žen na Poličsku k následování.

Také výbor žen v České Třebové plní usnesení KSČ a vlády republiky z hlediska výchovy občanů cikánského původu. V městě žije velký počet cikánských rodin. Soudružky z výboru žen navštěvují tyto rodiny a názorně jim pomáhají ve zvyšování životní úrovně. Uspořádaly pro ženy kursy vaření, pro celé rodiny besedy s filmem v cikánské řeči a s filmem zaměřeným k boji proti alkoholu, který byl doprovázen lékařskou přednáškou. Všechny tyto akce byly přijaty od příslušníků cikánské národnosti s velkým úspěchem a dožadují se ještě dalších besed a přednášek. Uvedené příklady ukazují na dobrou práci VŽ, neboť takových VŽ v Československé republice máme tisíce. Mají důvěru v obci i ve městě, politicky vychovávají naše ženy, získávají je pro práci do veřejných funkcí a z řad výborů žen vycházejí ty nejlepší pracovnice v národních výborech všech stupňů.

I na našich závodech dobře pracují aktivy výborů žen. Sledují plnění plánu výchovy, přesvědčují ženy, aby si doplnily kvalifikaci v závodních školách práce nebo v odborných kursech, které pořádá ROH. Výbory žen nezapomínají ani na důchodce, kteří dříve pracovali v jejich závodech. V Perle 01 v Ústí n. Orlicí uspořádal výbor žen besedu s důchodci, bývalými zaměstnanci závodu. Besedy se zúčastnili i mladí pracovníci závodu, příslušníci ČSM. Soudružky provedly staré dělníky po závodě, aby jim ukázaly všechny ty veliké změny v závodě a hlavně vybavení novými moderními stroji. Potom byla beseda v závodní jídelně a přitom podáno i pohoštění. Diskuse byla velmi živá a staří dělníci vzpomínali na těžké doby nezaměstnanosti. Soudružka Ježková říká: "Vy mladí ani nevíte, jak žijete, co my jsme za našich mladých let zažili strachu o práci, nezaměstnanost, bídu, pronásledování. Za účast v májovém průvodu bylo propuštění z práce. A dnes? Radost všude pohledět. V naší Československé republice stáří není kletbou. Je o nás důchodce dobře postaráno. Zvýšeny nízké důchody a dostáváme levné obědy, máme kluby, chodíme do kina. Užíváme svého odpočinku tak, že jsme si to nedovedli ani nikdy představit." Navečer se loučili a děkovali straně a vládě za krásné a klidné stáří, které prožívají.

Soudruzi a soudružky, jsou před námi radostné perspektivy budování komunistické společnosti. Stojí za to, abychom pro ně získali všechen náš lid. Abychom za ně denně bojovali. Dejme všechny síly do boje za radostný život nás všech v příští komunistické.společnosti. (Potlesk.)

Předseda Fierlinger: Dávám slovo poslanci inž. Šurkovi.

Posl. inž. Šurka: Súdružky a súdruhovia poslanci!

Rad uplynulých rokov výstavby socializmu v našej vlasti priniesol pod vedením Komunistickej strany Československa zásadné úspechy v rozvoji všetkých úsekov národného hospodárstva, vedy, kultúry a životnej úrovne pracujúcich.

K socialistickým premenám však nedochádza len v oblasti materiálnej základne našej spoločnosti. Sme svedkami práve toho procesu, v ktorom si ďalší úspešný rozvoj hospodárskej základne vyžaduje určité zmeny v spoločenskej nadstavbe a jej orgánoch.

Chcem sa zaoberať vo svojom príspevku len niektorými otázkami reorganizácie národných výborov, ako kľúčových orgánov štátnej moci.

Nie je to prvý krát, čo je táto otázka predmetom vážneho rozboru nášho zákonodárneho sboru. S činnosťou národných výborov je denne spätý život každého občana. Rozsah práce národných výborov a to čím na nižšom stupni, tým bezprostrednejšie, môže denne ovlivňovať život jedincov, úroveň práce celého NV, ekonomiky, výchovy, služieb, spoločenskú kontrolu - proste celé prostredie, v ktorom náš človek pracuje, žije a ktoré ho formuje.

Z tohto hľadiska má potom prenesmierny význam úsilie ÚV KSČ a vlády o decentralizáciu moci na národné výbory nižších stupňov. V podstate ide o to, aby sa ďalej prehĺbila zásada, že ľud je jediným vládcom v našej vlasti. Decentralizácia moci a nové územné členenie sú potom nutnou objektívnou podmienkou k tomu, aby se táto zásada v našom spoločenskom živote ešte širšie rozvíjala. Už v predchádzajúcich rokoch sa postupne zvyšoval podiel národných výborov na rozvoji hospodárenia. V roku 1956 pripadalo z celoštátneho rozpočtu na rozpočty národných výboroch 15 miliárd korún. Avšak v roku 1959 už pripadalo z celoštátneho rozpočtu na rozpočty národných výboroch 33 miliárd korún, čo predstavuje 34,4 % výdavkov celoštátneho rozpočtu.

Vtedy i napriek určitej pomalosti, s ktorou sa v uplynulých rokoch decentralizovali možnosti riadenia organizácií miestneho významu z ministerstiev na KNV a hlavne z KNV nižšie, vidíme, že už bola dosiahnutá rada osožných výsledkov.

Nová územná organizácia bude riešiť zásadným spôsobom decentralizáciu moci osobitne na ONV a MNV. Tieto orgány budú niesť hlavné úsilie pri riešení záležitostí občanov, riadení podnikov miestneho a okresného významu (osobitne poľnohospodárskych závodov), cestnej dopravy, kultúrnych, zdravotníckych, sociálnych zariadení, bytového hospodárenia a sociálnej politiky.

Nová decentralizácia vtedy rozširuje právomoc i zodpovednosť MNV, ONV z úzkych otázok - na dôležité a rozhodujúce úseky národného hospodárstva v danom území.

Zvládnutie tak zásadných otázok postaví pred národné výbory práve týchto stupňov ďaleko naliehavejšie nutnosť zlepšenia politickoorganizátorskej práce. Preto sa musí prednostne zvyšovať politická úloha národných výborov. Proces zvyšovania politickej a kultúrnej úrovne ľudu bude treba zväzovať s celým systémom riadiacej a organizátorskej práce všetkých volených i ostatných pracovníkov národných výborov. Bude to zvlášť nutné s ohľadom na skutočnosť, že v minulosti osobitne na MNV sa vyskytovali nedostatky vo využívaní nadšenia a aktivity ľudí na spoločných úlohách obce.

Poznatky z volebného obvodu ukazují, že miestne národné výbory dokážu zorganizovať veľkú účasť občanov na zvelebenie svojej obce, prípadne iné osobitné úlohy, najmä z príležitosti významných jubileí. Nie všade však dokážu premeniť užitočnú kampaň na trvalý systém výstavby svojej obce, i keď máme k dispozícii rozhodujúce podmienky pre tento cieľ, t. j. ochotu ľudí a všestrannú pomoc štátu.

Novým návrhom zákona je právomoc národným výborom daná. Úspech spoločnej veci bude však vyžadovať vedľa územných zmien, vedľa zmien v právach a zodpovednosti, zmeniť i formy práce národných výborov.

Pôjde predovšetkým o rozvinutie činnosti kolektívnych orgánov, prednostne pléna národného výboru. Členovia pléna národného výboru by sa mali dostať do pozície priameho vlivu na prácu odborov, riadených podnikov a priameho plnenia uznesení národného výboru. Cieľom zasadania národného výboru bude potom využiť klektívnu skúsenosť pre riadiacu prácu.

Skutočnosť, že návrh zákona na rozdiel od minulosti veľmi konkrétne stanovuje kto sa má o čo starať, kto čo má riešiť. Bude nútiť národné výbory, aby prešli k ďaleko konkrétnejšiemu riadeniu úsekov národného hospodárstva. Budú musieť veľmi premyslene vyberať rozhodujúce otázky, tieto riešiť a doriešiť zo všetkých hľadísk a k ním vziať i systém kontroly. Mohlo by sa povedať, že veľká právomoc, ktorú dostanú miestne a okresné národné výbory, vytvára ako prirodzený dôsledek i možnosť veľkého, bezprostredného vlivu na život občanov. Toto ohromné právo národných výborov, ktoré vychádza z princípu socialistickej demokracie, bude správne využívané jedine cestou dôsledného uskutočňovania politiky Komunistickej strany Československa a vlády Národnej fronty v obsahu činnosti národných výborov, pretože ciele tejto politiky sú i najvyššími a najvlastnejšími cieľami každého pracujúceho človeka u nás. Z toho zodpovedného hľadiska musí potom každý člen národného výboru pristupovať k prevádzaniu svojej práce.

Stúpnu nároky na prípravu zasadaní všetkých stupňov národných výborov a ich orgánov. Slabšie pripravený člen sa nesmelo podieľa na riešení otázok a často sa ani netrafí do podstaty. Uvádza príklady, ktoré je ťažko zobecniť alebo ináč využiť pre riadiacu prácu NV. Preto by bolo osožné, nejakou formou školenia zvyšovať osobitne ekonomicko-právnu úroveň členov národných výborov, prípadne pre začiatok im pomôcť vhodnou príručkou najnutnejších zákonov a nariadení i iných vhodných údajov, s ktorými sa na dedine denne stretávajú.

Nový zákon zvyšuje právomoc komisií tak, aby mohli pripravovať, posudzovať, riešiť i zabezpečovať uznesenia pléna národného výboru. Komisie budú rozhodovať o mnohých otázkach, o ktorých doteraz rozhodoval vedúci odboru. Budú vybavené právom kontroly svojho úseku. Činnosť komisie musí preto postihovať skutočný život a rýchlo reagovať na tie prípady, ktoré treba naliehavo riešiť.

Pri tomto rozsahu práva a zodpovednosti rada národného výboru bude orgán, ktorý musí veľmi premyslene zabezpečovať a organizovať plnenie úkolov pléna národného výboru. Pôjde hlavne o to, aby správne usmerňovala a koordinovala prácu komisií a jasne stanovila ciele a hľadiská, ktoré bude chcieť od jej podriadených orgánov.

Doterajšie skúsenosti z môjho volebného obvodu ukazujú, že kádre, ktoré odchádzajú posilniť z okresných a krajských orgánov - MNV budú významnou zárukou správneho plnenia nových úloh.

Napríklad: Za tajomníka miestneho národného výboru do Varína odišiel pracovník bývalého krajského výboru KSS v Žiline súdruh Jozef Minárik. Dobrou prácou DO KSS a MNV docielili založenie celoobecného JRD v Nezbudskej Lúčke a dobrovoľné zlúčenie tejto obce s Varínom.

Dobrým spôsobom začínajú úspešne pracovať súdruh Jánoš Jozef, ako tajomník MNV v obci Divina (predtým príslušník ministerstva vnútra), a súdruh Ondruš Justín, tajomník MNV v obci Gbelany, predtým zamestnaný na ONV v Žiline. Bolo by možno uviesť ďalšie desiatky podobných prípadov.

I samotní občania prichádzajú s radom veľmi iniciatívnych návrhov. Doterajšie predpisy o hromadnej preprave osôb ohraničovali komunálnu autobusovú dopravu presnými kilometrami do mesta. Za túto hranicu komunál už nemohol prevádzať dopravu a túto prevzali ČSAD. Na niektorých smeroch v dôsledku prísneho kilometrického ohraničenia dochádzalo k nehospodárnemu a nepružnému používaniu autobusov zbytočným časovým strátam pracujúcich a k oprávnenej kritike. Decentralizáciou riadenia osobnej i nákladnej dopravy na ONV bude tento stav odstránený.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP