Chtěla bych ukázat při této příležitosti
na dobrou práci MNV v Chocni, který je skutečně
řídícím orgánem státní
moci ve svém obvodě. Místní národní
výbor spolupracuje se všemi závody ve městě
a tak při schvalování rozpočtu MNV,
kde jsou občané seznamováni s programovým
plánem, co se bude v roce zajišťovat, jsou v
tomto plánu zahrnuty a uvedeny i plány a úkoly,
které budou provádět závody. Rada
MNV má pravidelné porady s MV NF a tak jsou seznamovány
masové organizace po linii Národní fronty
s celým děním ve městě. Výsledek
veškeré práce je, že občané
města Chocně se téměř všichni
podílejí na zvelebování města.
Není také žádný div, ale pravidlo,
že na zasedání MNV je přítomno
350 i více občanů, kteří přinášejí
své připomínky ke zlepšení práce
NV, k úpravě města apod. Místní
národní výbor vypracoval výhledový
plán města až do roku 1970. Je to plán
reálný a já věřím, tak
jak tomu věří občané města
Chocně, že tento plán bude splněn. V
roce 1954 vypracovala rada MNV výhledový plán
budování města Chocně, ve kterém
bylo obsaženo 870 akcí. Z toho jen 34 akcí
nebylo dosud splněno, jak to při hodnocení
práce MNV oznámil jeho předseda soudruh Pruška.
K práci MNV byla široká diskuse. Uvedu, co
řekl soudruh Vodola. "Nechci opakovat, co se u nás
udělalo za posledních šest let. To poznává
člověk na každém kroku. Programový
plán se plní. Také naši důchodci
projevili velikou radost a oddanost KSČ a vládě
republiky, nebo si váží toho, že na ně
nebylo zapomenuto a byly jim zvýšeny důchody
na 600 Kčs měsíčně. Zavázali
se, že i oni budou pomáhat při zvelebování
města a jsou skutečně vzorem mnohým
mladým občanům, jak se zapojit do práce
ve městě na každém úseku. Práce
MNV v Chocni může být vzorem práce i
jiným národním výborům. Místní
národní výbor pracuje podle nových
metod - za nejširší účasti lidu
a jasně se zde projevuje vedoucí úloha Komunistické
strany Československa, jakožto organizátorky
našeho socialistického zřízení.
Dále je třeba obrátit pozornost k práci
výborů žen, které se staly platnými
pomocníky místních národních
výborů. V současné době vystupuje
do popředí účast výborů
žen na kulturně výchovné i osvětové
práci mezi zemědělskými ženami,
v úzké souvislosti s úkolem podstatně
zvýšit zemědělskou výrobu a se
zaváděním a rozšiřováním
osvědčených pokrokových výrobních
metod.
Středem zájmu výborů žen jsou
dále otázky rozšiřování
všech druhů služeb pro obyvatelstvo, otázky
mimoškolní výchovy a života mládeže,
zlepšování péče o mládež
v jeslích, ve školách a ve školních
družinách, otázky zdravotnické osvěty
a zdravotnické péče o občany. Pečují
i o přestárlé a pracují mezi cikánským
obyvatelstvem. Při řešení těchto
otázek se výbory žen v plném rozsahu
podílejí.
Žádný pracovník MNV nedovede si představit
práci bez výborů žen, neboť pomáhají
vytvářet ty nejpříznivější
podmínky pro zajišťování všech
politických i hospodářských úkolů.
Toho je důkazem i dobrá práce výboru
žen v Květné na Poličsku, který
byl vyhodnocen jako první za svoji dobrou práci.
Členky tohoto výboru žen přemýšlely,
jak by svoji práci prohloubily, a příležitost
se jim naskytla. Jednotné zemědělské
družstvo v Květné má závazek
po vzoru družstevníků z Přerovska ke
zvýšení zemědělské výroby
a dodávky.
Výbory žen si uvědomily, že závazek
není jen záležitostí funkcionářů
JZD a proto se k závazku připojily i členky
výboru žen. Vždyť dodat o 23 000 l mléka
a 10 000 kusů vajec navíc, než stanovil plán,
to znamená více vyrábět. V živočišné
výrobě pracují zde hlavně ženy
a JZD si dalo úkol, že v roce 1960 dosáhne
od každé dojnice o 200 l mléka vyšší
dojivost a to se může podařit jen lepším
krmením. Proto se rozhodly členky výboru
žen, že ošetří vzorně 10 ha
kukuřice. Je to závazek velký, ale když
se jim podařilo v roce 1959 ošetřit 5 ha kukuřice,
jsou přesvědčeny, že za pomoci všech
žen v obci tento závazek se úspěšně
splní.
Členky VŽ jsou si vědomy toho, že rostoucí
požadavky na zemědělskou výrobu vyžadují
i vyšší kvalifikaci u pracovnic v zemědělství.
Získaly proto všechny ženy družstevnice
do družstevní školy práce. Také
při náboru mládeže do zemědělství
byly nápomocny a vzaly si nad mladými v JZD patronát.
To je závazek výboru žen z Květné,
kterým přivítaly 15. výročí
osvobození ČSR Sovětskou armádou a
vyzvaly i ostatní výbory žen na Poličsku
k následování.
Také výbor žen v České Třebové
plní usnesení KSČ a vlády republiky
z hlediska výchovy občanů cikánského
původu. V městě žije velký počet
cikánských rodin. Soudružky z výboru
žen navštěvují tyto rodiny a názorně
jim pomáhají ve zvyšování životní
úrovně. Uspořádaly pro ženy kursy
vaření, pro celé rodiny besedy s filmem v
cikánské řeči a s filmem zaměřeným
k boji proti alkoholu, který byl doprovázen lékařskou
přednáškou. Všechny tyto akce byly přijaty
od příslušníků cikánské
národnosti s velkým úspěchem a dožadují
se ještě dalších besed a přednášek.
Uvedené příklady ukazují na dobrou
práci VŽ, neboť takových VŽ v Československé
republice máme tisíce. Mají důvěru
v obci i ve městě, politicky vychovávají
naše ženy, získávají je pro práci
do veřejných funkcí a z řad výborů
žen vycházejí ty nejlepší pracovnice
v národních výborech všech stupňů.
I na našich závodech dobře pracují aktivy
výborů žen. Sledují plnění
plánu výchovy, přesvědčují
ženy, aby si doplnily kvalifikaci v závodních
školách práce nebo v odborných kursech,
které pořádá ROH. Výbory žen
nezapomínají ani na důchodce, kteří
dříve pracovali v jejich závodech. V Perle
01 v Ústí n. Orlicí uspořádal
výbor žen besedu s důchodci, bývalými
zaměstnanci závodu. Besedy se zúčastnili
i mladí pracovníci závodu, příslušníci
ČSM. Soudružky provedly staré dělníky
po závodě, aby jim ukázaly všechny ty
veliké změny v závodě a hlavně
vybavení novými moderními stroji. Potom byla
beseda v závodní jídelně a přitom
podáno i pohoštění. Diskuse byla velmi
živá a staří dělníci vzpomínali
na těžké doby nezaměstnanosti. Soudružka
Ježková říká: "Vy mladí
ani nevíte, jak žijete, co my jsme za našich
mladých let zažili strachu o práci, nezaměstnanost,
bídu, pronásledování. Za účast
v májovém průvodu bylo propuštění
z práce. A dnes? Radost všude pohledět. V naší
Československé republice stáří
není kletbou. Je o nás důchodce dobře
postaráno. Zvýšeny nízké důchody
a dostáváme levné obědy, máme
kluby, chodíme do kina. Užíváme svého
odpočinku tak, že jsme si to nedovedli ani nikdy představit."
Navečer se loučili a děkovali straně
a vládě za krásné a klidné
stáří, které prožívají.
Soudruzi a soudružky, jsou před námi radostné
perspektivy budování komunistické společnosti.
Stojí za to, abychom pro ně získali všechen
náš lid. Abychom za ně denně bojovali.
Dejme všechny síly do boje za radostný život
nás všech v příští komunistické.společnosti.
(Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Dávám slovo poslanci
inž. Šurkovi.
Posl. inž. Šurka: Súdružky a súdruhovia
poslanci!
Rad uplynulých rokov výstavby socializmu v našej
vlasti priniesol pod vedením Komunistickej strany Československa
zásadné úspechy v rozvoji všetkých
úsekov národného hospodárstva, vedy,
kultúry a životnej úrovne pracujúcich.
K socialistickým premenám však nedochádza
len v oblasti materiálnej základne našej spoločnosti.
Sme svedkami práve toho procesu, v ktorom si ďalší
úspešný rozvoj hospodárskej základne
vyžaduje určité zmeny v spoločenskej
nadstavbe a jej orgánoch.
Chcem sa zaoberať vo svojom príspevku len niektorými
otázkami reorganizácie národných výborov,
ako kľúčových orgánov štátnej
moci.
Nie je to prvý krát, čo je táto otázka
predmetom vážneho rozboru nášho zákonodárneho
sboru. S činnosťou národných výborov
je denne spätý život každého občana.
Rozsah práce národných výborov a to
čím na nižšom stupni, tým bezprostrednejšie,
môže denne ovlivňovať život jedincov,
úroveň práce celého NV, ekonomiky,
výchovy, služieb, spoločenskú kontrolu
- proste celé prostredie, v ktorom náš človek
pracuje, žije a ktoré ho formuje.
Z tohto hľadiska má potom prenesmierny význam
úsilie ÚV KSČ a vlády o decentralizáciu
moci na národné výbory nižších
stupňov. V podstate ide o to, aby sa ďalej prehĺbila
zásada, že ľud je jediným vládcom
v našej vlasti. Decentralizácia moci a nové
územné členenie sú potom nutnou objektívnou
podmienkou k tomu, aby se táto zásada v našom
spoločenskom živote ešte širšie rozvíjala.
Už v predchádzajúcich rokoch sa postupne zvyšoval
podiel národných výborov na rozvoji hospodárenia.
V roku 1956 pripadalo z celoštátneho rozpočtu
na rozpočty národných výboroch 15
miliárd korún. Avšak v roku 1959 už pripadalo
z celoštátneho rozpočtu na rozpočty
národných výboroch 33 miliárd korún,
čo predstavuje 34,4 % výdavkov celoštátneho
rozpočtu.
Vtedy i napriek určitej pomalosti, s ktorou sa v uplynulých
rokoch decentralizovali možnosti riadenia organizácií
miestneho významu z ministerstiev na KNV a hlavne z KNV
nižšie, vidíme, že už bola dosiahnutá
rada osožných výsledkov.
Nová územná organizácia bude riešiť
zásadným spôsobom decentralizáciu moci
osobitne na ONV a MNV. Tieto orgány budú niesť
hlavné úsilie pri riešení záležitostí
občanov, riadení podnikov miestneho a okresného
významu (osobitne poľnohospodárskych závodov),
cestnej dopravy, kultúrnych, zdravotníckych, sociálnych
zariadení, bytového hospodárenia a sociálnej
politiky.
Nová decentralizácia vtedy rozširuje právomoc
i zodpovednosť MNV, ONV z úzkych otázok - na
dôležité a rozhodujúce úseky národného
hospodárstva v danom území.
Zvládnutie tak zásadných otázok postaví
pred národné výbory práve týchto
stupňov ďaleko naliehavejšie nutnosť zlepšenia
politickoorganizátorskej práce. Preto sa musí
prednostne zvyšovať politická úloha národných
výborov. Proces zvyšovania politickej a kultúrnej
úrovne ľudu bude treba zväzovať s celým
systémom riadiacej a organizátorskej práce
všetkých volených i ostatných pracovníkov
národných výborov. Bude to zvlášť
nutné s ohľadom na skutočnosť, že
v minulosti osobitne na MNV sa vyskytovali nedostatky vo využívaní
nadšenia a aktivity ľudí na spoločných
úlohách obce.
Poznatky z volebného obvodu ukazují, že miestne
národné výbory dokážu zorganizovať
veľkú účasť občanov na zvelebenie
svojej obce, prípadne iné osobitné úlohy,
najmä z príležitosti významných
jubileí. Nie všade však dokážu premeniť
užitočnú kampaň na trvalý systém
výstavby svojej obce, i keď máme k dispozícii
rozhodujúce podmienky pre tento cieľ, t. j. ochotu
ľudí a všestrannú pomoc štátu.
Novým návrhom zákona je právomoc národným
výborom daná. Úspech spoločnej veci
bude však vyžadovať vedľa územných
zmien, vedľa zmien v právach a zodpovednosti, zmeniť
i formy práce národných výborov.
Pôjde predovšetkým o rozvinutie činnosti
kolektívnych orgánov, prednostne pléna národného
výboru. Členovia pléna národného
výboru by sa mali dostať do pozície priameho
vlivu na prácu odborov, riadených podnikov a priameho
plnenia uznesení národného výboru.
Cieľom zasadania národného výboru bude
potom využiť klektívnu skúsenosť
pre riadiacu prácu.
Skutočnosť, že návrh zákona na
rozdiel od minulosti veľmi konkrétne stanovuje kto
sa má o čo starať, kto čo má
riešiť. Bude nútiť národné
výbory, aby prešli k ďaleko konkrétnejšiemu
riadeniu úsekov národného hospodárstva.
Budú musieť veľmi premyslene vyberať rozhodujúce
otázky, tieto riešiť a doriešiť zo
všetkých hľadísk a k ním vziať
i systém kontroly. Mohlo by sa povedať, že veľká
právomoc, ktorú dostanú miestne a okresné
národné výbory, vytvára ako prirodzený
dôsledek i možnosť veľkého, bezprostredného
vlivu na život občanov. Toto ohromné právo
národných výborov, ktoré vychádza
z princípu socialistickej demokracie, bude správne
využívané jedine cestou dôsledného
uskutočňovania politiky Komunistickej strany Československa
a vlády Národnej fronty v obsahu činnosti
národných výborov, pretože ciele tejto
politiky sú i najvyššími a najvlastnejšími
cieľami každého pracujúceho človeka
u nás. Z toho zodpovedného hľadiska musí
potom každý člen národného výboru
pristupovať k prevádzaniu svojej práce.
Stúpnu nároky na prípravu zasadaní
všetkých stupňov národných výborov
a ich orgánov. Slabšie pripravený člen
sa nesmelo podieľa na riešení otázok a
často sa ani netrafí do podstaty. Uvádza
príklady, ktoré je ťažko zobecniť
alebo ináč využiť pre riadiacu prácu
NV. Preto by bolo osožné, nejakou formou školenia
zvyšovať osobitne ekonomicko-právnu úroveň
členov národných výborov, prípadne
pre začiatok im pomôcť vhodnou príručkou
najnutnejších zákonov a nariadení i
iných vhodných údajov, s ktorými sa
na dedine denne stretávajú.
Nový zákon zvyšuje právomoc komisií
tak, aby mohli pripravovať, posudzovať, riešiť
i zabezpečovať uznesenia pléna národného
výboru. Komisie budú rozhodovať o mnohých
otázkach, o ktorých doteraz rozhodoval vedúci
odboru. Budú vybavené právom kontroly svojho
úseku. Činnosť komisie musí preto postihovať
skutočný život a rýchlo reagovať
na tie prípady, ktoré treba naliehavo riešiť.
Pri tomto rozsahu práva a zodpovednosti rada národného
výboru bude orgán, ktorý musí veľmi
premyslene zabezpečovať a organizovať plnenie
úkolov pléna národného výboru.
Pôjde hlavne o to, aby správne usmerňovala
a koordinovala prácu komisií a jasne stanovila ciele
a hľadiská, ktoré bude chcieť od jej podriadených
orgánov.
Doterajšie skúsenosti z môjho volebného
obvodu ukazujú, že kádre, ktoré odchádzajú
posilniť z okresných a krajských orgánov
- MNV budú významnou zárukou správneho
plnenia nových úloh.
Napríklad: Za tajomníka miestneho národného
výboru do Varína odišiel pracovník bývalého
krajského výboru KSS v Žiline súdruh
Jozef Minárik. Dobrou prácou DO KSS a MNV docielili
založenie celoobecného JRD v Nezbudskej Lúčke
a dobrovoľné zlúčenie tejto obce s Varínom.
Dobrým spôsobom začínajú úspešne
pracovať súdruh Jánoš Jozef, ako tajomník
MNV v obci Divina (predtým príslušník
ministerstva vnútra), a súdruh Ondruš Justín,
tajomník MNV v obci Gbelany, predtým zamestnaný
na ONV v Žiline. Bolo by možno uviesť ďalšie
desiatky podobných prípadov.
I samotní občania prichádzajú s radom
veľmi iniciatívnych návrhov. Doterajšie
predpisy o hromadnej preprave osôb ohraničovali komunálnu
autobusovú dopravu presnými kilometrami do mesta.
Za túto hranicu komunál už nemohol prevádzať
dopravu a túto prevzali ČSAD. Na niektorých
smeroch v dôsledku prísneho kilometrického
ohraničenia dochádzalo k nehospodárnemu a
nepružnému používaniu autobusov zbytočným
časovým strátam pracujúcich a k oprávnenej
kritike. Decentralizáciou riadenia osobnej i nákladnej
dopravy na ONV bude tento stav odstránený.