Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Valo, Hodinová-Spurná,
dr. Polanský, Fiala, Žiak.
Předseda vlády V. Široký, první
náměstek předsedy vlády dr. Dolanský,
náměstek předsedy vlády a ministr
vnitra Barák, náměstek předsedy
vlády a předseda Státní plánovací
komise inž. Šimůnek, náměstkyně
předsedy vlády inž. Jankovcová;
ministři dr. Kyselý, dr. h. c. Plojhar,
David, Ďuriš, Krajčír, Krosnář,
Machačová, akad. Nejedlý, Poláček,
Uher, Beran, Jonáš, dr. Kahuda, Reitmajer,
dr. Škoda, dr. Vlasák, Brabec, inž.
Černý, dr. Neuman, inž. Púčik.
347 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda Fierlinger (zvoní): Zahajuji
37. schůzi Národního shromáždění.
Sděluji, že poslaneckého mandátu se
vzdal poslanec Ján Zeman.
Soudružky a soudruzi!
Život v naší lidově demokratické
republice ve svém prudkém a nezadržitelném
vývoji dospěl již do onoho stadia, kdy velká
myšlenka socialismu a socialistické demokracie plně
uzrává a nabývá již konkrétní
formy. Tato skutečnost nutí nás, abychom
v duchu politiky KSČ, této vedoucí síly
naší Národní fronty, která nás
až dosud moudře a obezřetně vedla vpřed,
přizpůsobili naše státní zřízení
novým podmínkám doby a novým úkolům.
To také vyžaduje, aby naši poslanci předstoupili
znovu před své voliče, aby jim složili
účty ze své dosavadní práce,
tak aby nové Národní shromáždění
se mohlo pak s ještě větším úspěchem
věnovat velkým úkolům dobudování
socialismu v naší vlasti. Úloha to neobyčejně
krásná a povznášející,
ale také velmi odpovědná. Proto bylo toto
zasedání svoláno, aby projednalo celou řadu
důležitých zákonů, které
s tím souvisí.
Dovolte mi, abych vám nyní sdělil návrh
pořadu dnešní schůze. Užší
předsednictvo Národního shromáždění
se usneslo navrhnout Národnímu shromáždění
k projednání tento denní pořad, který
již byl všem členům Národního
shromáždění rozeslán:
1. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o územním
členění státu.
2. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu ústavního
zákona o změně ústavního zákona
o volbách do Národního shromáždění
a o volbách do Slovenské národní rady
a ústavního zákona o národních
výborech.
3. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění zákon o volbách do Národního
shromáždění.
4. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o volbách
do národních výborů.
5. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o provedení
nové územní organizace soudů.
Jsou proti tomuto pořadu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Nejsou.
Přistoupíme ke schválení denního
pořadu.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé usnášet se.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem schůze,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
schválilo denní pořad.
Prvním bodem schváleného pořadu je
1. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 378)
o územním členění státu
(tisk 383).
Zpravodajem je poslanec Chalánek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Chalánek: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Byl jsem pověřen, abych vám podal zprávu
o vládním návrhu zákona o novém
územním členění našeho
státu.
15 roků, které uplynuly od osvobození naší
vlasti slavnou Sovětskou armádou a hlavně
od historického únorového vítězství
pracujícího lidu v roce 1948 se nesmírně
změnila tvář naší země
i život našeho lidu. Náš pracující
lid složil v této době opravdovou zkoušku
státníkovu. Navzdory všem nepřátelům
našeho lidově demokratického zřízení,
kteří nejedenkrát prorokovali, že bez
kapitalistů a jejich přisluhovačů
naše národní hospodářství
zkrachuje, jsme dokázali, že to jde naopak bez nich
mnohem lépe a rychleji. Dokladem toho je zkušenost,
že objem našeho socialistického průmyslu
je téměř čtyřnásobný
oproti první buržoazní republice a že
i na naší vesnici v podstatě zvítězily
socialistické výrobní vztahy a životní
úroveň našich pracujících je
jedna z nejvyšších na světě.
Dovršujeme výstavbu socialismu a třetím
pětiletým plánem se chystáme vstoupit
do rozvinuté socialistické společnosti.
To vše měl na mysli ÚV KSČ, který
na svém zasedání 13. a 14. ledna letošního
roku projednal situaci, za níž přistupujeme
k řešení nejbližších závažných
ekonomických a politických úkolů.
Vládní návrh zákona o územním
členění státu je první zákonnou
osnovou, kterou se právě zakotvuje nová územní
organizace státu podle zásad schválených
ústředním výborem na tomto zasedání.
Vychází se přitom z návrhů
předložených z krajů a okresů,
kde se k nim vyjadřovaly a na kterých se podílely
všechny společenské organizace a na veřejných
schůzích také všichni naši občané.
Dokončení přestavby organizace našeho
státu a zvolení nových státních
orgánů a nových národních výborů
je nejbližším naším úkolem,
který musíme dobře zajistit.
Když hovoříme o provádění
nové územní organizace, nemáme na
mysli, a to je třeba zdůraznit, nějakou novou
"reorganizaci", ale jde o velmi závažné
změny, které jsou spjaty s dosažením
jedné etapy na naší cestě k socialismu
a s nástupem do dalšího období, ve kterém
se naše socialistická společnost bude dále
rozvíjet.
Zkušenosti ukázaly, že současně
s rozvojem společnosti k socialismu a komunismu je nutno
stále zlepšovat a zdokonalovat také organizaci
národního hospodářství i organizaci
státní. Chtěl bych, soudruzi poslanci, upozornit
také na to, že tento zákon stejně jako
ostatní, které budeme dnes projednávat, jsou
již v souladu s novou ústavou, která se připravuje
a která má již socialistický charakter.
Pokud jde o národní hospodářství,
byla pod vedením naší strany uskutečněna
již řada významných opatření,
která sledovala zvýšení účinnosti
řízení národního hospodářství
a prohloubení aktivní účasti pracujících
na řešení problémů v socialistické
výstavbě.
Je dobře známo, že byla v hospodářství
řízeném ústředně na
základě oborového principu řízení
přebudována naše organizace průmyslu
a stavebnictví, že se tato dobře osvědčila
a že se zvýšila nejen produktivita práce,
ale že se toto příznivě odrazilo i v
celém našem národním hospodářství.
Přirozeně, že tato přestavba průmyslu
a stavebnictví nutně vyvolala další
potřebné změny nejen v organizaci ministerstev,
ale nakonec i v celém území státu.
Jak je vám jistě známo, byl zaveden nový
systém plánování a financování,
nový systém plánování zemědělské
výroby, výkupu zemědělských
produktů, nová náplň činnosti
STS. Byla zvýšena pravomoc a odpovědnost národních
výborů a je zaváděn nový systém
školního vzdělání. Z toho je,
soudružky a soudruzi poslanci, vidět, že nejde
o nějakou náhodnou koncepci, ale že jde o systém
všech opatření, která se úzce
dotýkají našeho dalšího postupu
vpřed.
Všechna tato opatření, která uvádějí
do praxe směrnice vytyčené XI. sjezdem naší
strany, představují ucelenou soustavu. Jejich správnost
potvrzují příznivé výsledky
v rozvoji celého našeho národního hospodářství.
Je přirozené, že v našem národním
hospodářství máme ještě
některé nedostatky, zvláště v
oblasti metalurgie, kde máme nedostatek váleného
materiálu, i když se situace v posledních měsících
zlepšila a máme také ještě potíže
v našem zemědělství. V zemědělství
hlavně proto, že nemáme dostatek právě
těch produktů, které se nejvíce dotýkají
životní úrovně pracujícího
lidu.
Je vcelku logické, že po provedení všech
uvedených opatření na úseku řízení
národního hospodářství dostala
se zákonitě na pořad i otázka zdokonalení
formy státní organizace.
Život ukázal, že dosavadní státní
organizace v okresech a krajích již zdaleka neodpovídá
dosaženému stupni rozvoje naší společnosti.
Je vcelku známo, že současné hranice
okresu byly stanoveny v podstatě více než před
100 lety, tedy za podmínek rozvíjejícího
se kapitalismu a za silných pozůstatků feudálního
zřízení.
Původně bylo v českých zemích
128 okresů a jejich počet se pak postupně
zvyšoval tak, že v současné době
máme v naší republice 306 okresů a obvodů
s charakterem okresů. Přitom je však nutno
uvést, že máme okresy, kde žije okolo
20 000 obyvatel, ale také okresy s více jak 100
000 obyvateli.
Rozdělení státu na kraje provedené
po roku 1948 bylo tehdy naprosto správné. Je však
třeba vidět, že území dnešních
krajů bylo tehdy převážně určováno
potřebami správy státu v době, kdy
se hospodářskoorganizátorská a kulturně
výchovná funkce státu začala teprve
rozvíjet v podmínkách přestavby národního
hospodářství a v počátcích
socialistické výstavby. Dnes je třeba vidět,
že vývoj tuto státní organizaci již
překonal a že se tato stává pomalu brzdou
v další cestě vpřed.
V současné době velký počet
a malý územní rozsah dosavadních okresů
a krajů nevytváří dostatečný
prostor pro efektivní činnost hospodářských
a státních organizací. Například
národní výbory dnes spravují již
jednu třetinu národního hospodářství.
Ale převážná část je řízená
přímo z krajů nebo okresů. A je třeba
říci, že ani v okresech to není valné.
Ještě horší je to s místními
národními výbory, které řídí
jen 11 a půl procenta hospodářství
spravovaného národními výbory a to
zase jen MNV ve velkých obcích, to znamená,
kde je přes 1000 obyvatel. Takových místních
národních výborů je u nás vcelku
málo. Z celkového počtu 14 803 obcí
v Československu je jen 14,2 % obcí s více
než 1000 obyvateli. Ostatních 85,8 % obcí,
to znamená 12 700 obcí s méně než
1000 obyvateli, tedy převážná část
národních výborů dnes prakticky neřídí
prakticky žádné hospodářství.
Z toho důvodu jsou také otázky, o nichž
mohou MNV rozhodovat, přirozeně velmi omezené.
Obdobně také malý rozsah území
okresů zapříčiňuje proč
většina hospodářství spravovaného
národními výbory zůstala u krajských
národních výborů a nebyla převedena
na okresní a místní národní
výbory.
Dále je to též otázka územního
plánování, která vyžaduje nové
územní uspořádání v
kraji. Současná úroveň výrobních
sil a nová soustava řízení národního
hospodářství vytvořily totiž
situaci, kdy nelze rozvoj všech odvětví národního
hospodářství koordinovat jenom z jednoho
centra. Dnes je nutno koordinaci rozvoje všech odvětví
národního hospodářství zabezpečovat
také na úrovni nižších stupňů
státních a přirozeně i hospodářských
orgánů.
Má-li se proto prosadit úloha okresních i
krajských národních výborů
v oblasti plánování a to je v dalším
rozvoji nezbytně nutné, je třeba územní
obvody krajů a okresů přizpůsobit
alespoň přibližně územním
ekonomickým oblastem, které se v průběhu
budování socialismu vytvořily. To vše
ukazuje, že rámec nynější územní
organizace hlavně krajů a okresů se stal
příliš úzkým pro využití
všech možností našeho národního
hospodářství a stal se rovněž
příliš úzkým pro účinnější
využití iniciativy pracujících a jejich
pracovního elánu.
Malé území dosavadních krajů
a okresů znemožňuje také, abychom mohli
dále rozšiřovat pravomoc a odpovědnost
NV. Proto vytváříme nové podstatně
větší kraje a okresy, kde budou dány
lepší politické i hospodářské
podmínky rozvoji národního hospodářství
a které umožní dále prohloubit účast
pracujících na správě státu
a řízení celého národního
hospodářství.
Úkoly, které před námi stojí,
bychom nemohli splnit, kdybychom pro ně nezískali
naprostou většinu pracujících a to je
možné jen za podmínek, že pracující
ještě více uplatní svou iniciativu a
vliv jak při rozhodování tak i při
všech dalších otázkách řízení
národního hospodářství i řízení
státu. A to je právě smysl těch opatření,
které provádíme. Společným
jmenovatelem prováděných opatření
je rozšíření vlivu a pravomoci národních
výborů a to je také hlavním nástrojem
k rozvíjení činorodé tvůrčí
iniciativy našeho pracujícího lidu.
Při uskutečňování těchto
závažných změn nejde tedy jen o samoúčelné
vytváření nové územní
organizace, ale to hlavní a základní je,
zabezpečit, aby celá naše činnost byla
v prvé řadě podřízena výrobě,
to znamená práci a jejím potřebám
v souladu se zájmy celé společnosti, a za
druhé péči o člověka, který
je hlavním činitelem a zároveň také
předmětem veškerého našeho úsilí.
To současně znamená zavádění
a uplatňování nových metod práce,
v nichž se musí uplatnit posílení úlohy
volených lidových orgánů, prohloubení
účasti pracujících, další
zvýšení socialistické demokracie.
Soudružky a soudruzi poslanci, v souladu s existujícími
nebo plánovitě se utvářejícími
ekonomickými oblastmi vytváří se v
našem státě 10 krajů, k nimž přistupuje
území hlavního města Prahy. Nová
organizace tak zřizuje 11 území krajských
ekonomických správních celků jak jsou
uvedeny v § 2 a 3 vládního návrhu zákona.
Při vytváření nových krajských
celků bylo vycházeno nejen z politických
a ekonomických hledisek, ale bylo plně respektováno
i hledisko kulturní, územní, dopravní
apod.
Kraje jsou vytvořeny převážně
z území s obdobným nebo navazujícím
hospodářským charakterem s příbuznou
hospodářskou problematikou a podmínkami dalšího
jejich rozvoje a s přihlédnutím k přírodním
podmínkám a poloze.
Ze stejných hledisek bylo vycházeno při rozdělení
krajů na 108 okresů. S 10 obvody hlavního
města Prahy, které mají postavení
okresů, bude v celé naší republice celkem
118 okresů. Dosud je, jak jsem již uvedl, 306 okresů
včetně 16 obvodů pražských, 4
bratislavských a 17 krajských měst, které
mají dosud postavení okresů. Počet
okresů se tedy v nové územní organizaci
sníží o 188 okresních správních
celků.