Národní shromáždění
Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Trvalý růst životní úrovně
pracujících vyžaduje, aby se dále zlepšovaly
a rozšiřovaly služby, opravy, údržba
a výroba místního významu. Tyto úkoly
zajišťují především národní
výbory organizacemi místního hospodářství,
které samy zřizují a řídí.
Úspěšné plnění těchto
úkolů vyžaduje vytvořit takovou organizaci
místního hospodářství, která
umožní co nejúčinnější
řízení místního hospodářství
národními výbory a zároveň
zabezpečí co nejširší uplatnění
iniciativy pracujících.
(1) Služby, opravy, údržbu
a výrobu místního významu zajišťují
národní výbory a jejich výkonné
orgány v odvětví komunálních
služeb, místního stavebnictví, místního
průmyslu a bytového hospodářství.
V těchto odvětvích jsou vykonávány
zejména tyto činnosti:
a) v odvětví komunálních
služeb jsou poskytovány služby, drobné
opravy, údržba, a to především
obyvatelstvu, a v odůvodněných případech
je prováděna i drobná doplňková
výroba. Tato činnost se provádí zejména
v těchto skupinách oborů: městská
doprava, vnější úprava obcí,
zdravotně technické a jiné služby, údržba
a opravy řemeslného rázu;
b) v odvětví místního
stavebnictví se provádí zemědělská
výstavba, zajišťuje, organizuje a odborně
řídí provádění stavebních
prací svépomocí jednotných zemědělských
družstev, provádějí se stavební
a řemeslné opravy bytového majetku, drobné
investiční stavby, generální opravy
a údržba ostatních staveb místního
významu a výroba stavebních hmot pro místní
potřebu;
c) v odvětví místního
průmyslu se provádí opravárenská
činnost, vyrábí se podle individuálních
zakázek spotřební zboží, jednodušší
stroje a nářadí a v menších sériích
výrobky sloužící k doplnění
výroby jiných odvětví;
d) v odvětví bytového hospodářství
je zajišťováno řádné hospodaření
s bytovým majetkem, jeho údržba a správa.
(2) Při plnění těchto
úkolů opírají se národní
výbory o tvůrčí iniciativu pracujících
a využívají v nejširší míře
místních surovinových zdrojů a místních
pracovních sil, přitom se soustřeďují
zejména na všestranné zlepšení
a rozšíření služeb placených
obyvatelstvem.
Zajišťování a poskytování
služeb, oprav, údržby a výroby místního
významu a činnosti s tím souvisících
organizují národní výbory v podnicích
místního hospodářství, v rozpočtových
organizacích místního hospodářství,
v zařízeních národních výborů
a v drobných provozovnách národních
výborů (dále jen "organizace místního
hospodářství"). Organizaci bytového
hospodářství upravují zvláštní
předpisy.
(1) Organizace místního
hospodářství jsou v zásadních
a významných otázkách řízeny
radou národního výboru, který je zřídil.
(2) Rada národního výboru,
který organizace zřídil, řídí
tyto organizace za nejširší účasti
pracujících, podněcuje a usměrňuje
aktivitu pracujících k neustálému
zlepšování a rozšiřování
služeb obyvatelstvu, řeší všechny
důležité otázky místního
hospodářství ve spolupráci se stálými
komisemi. Rada tohoto národního výboru vytváří
dále iniciativně podmínky pro to, aby sami
občané mohli hodnotit činnost organizací
místního hospodářství, zejména
tvoří aktivy z řad občanů a
využívá při své práci
pomoci uličních výborů, výborů
žen apod. K vyřešení závažných
otázek spojených s rozvojem místního
hospodářství rada národního
výboru, který organizace zřídil, svolává
ekonomické a technicko-ekonomické konference, aktivy
odborných pracovníků apod.
(1) Podniky místního hospodářství
(dále jen "podniky") zřizuje podle místních
podmínek a potřeb v souladu s požadavky rozvoje
celého národního hospodářství
národní výbor, v jehož obvodu budou
obyvatelstvu poskytovány služby, opravy, údržba
nebo prováděna výroba místního
významu, po předchozím vyjádření
rady národního výboru vyššího
stupně a po vyjádření příslušného
odborového orgánu.
(2) Při zřízení
podniku určí národní výbor
název, sídlo a základní provozní
náplň podniku. Opatření o majetku,
který se podniku svěřuje do správy,
činí rada tohoto národního výboru,
která vydá též zřizovací
listinu.
(1) Podnik je právnickou osobou,
stává se jí zápisem do podnikového
rejstříku.
(2) V žádosti o zápis
do podnikového rejstříku je nutno uvést
den, ke kterému má být podnik zapsán:
nelze však žádat o zápis se zpětnou
účinností.
(1) Podnik může nabývat
jen takových práv a vstupovat jen v takové
závazky, které jsou v souladu s plněním
jeho úkolů stanovených zejména ve
zřizovací listině nebo ve statutu.
(2) Právní úkony
podniku, které nejsou v souladu s plněním
jeho úkolů, jsou jako nezákonné neplatné.
Jestliže bylo kteroukoli stranou započato s plněním
na základě takového právního
úkonu, musí být vše to, co bylo nebo
má být plněno stranou, která v době
právního úkonu o nezákonnosti věděla
nebo vědět musela, odvedeno do státního
rozpočtu. Místo nepeněžitého
plnění odvádí se do rozpočtu
jeho peněžitá hodnota.
(3) K neplatnosti takových úkonů
přihlížejí soudy a arbitrážní
orgány z úřední povinnosti; v rozhodnutí
zjišťujícím neplatnost právního
úkonu určí soud (arbitrážní
orgán) peněžitou částku, kterou
jsou strany povinny odvést podle předchozího
odstavce do státního rozpočtu.
Stát je vlastníkem majetku podniku.
Podniku je tento majetek svěřen do správy.
I ve věcech tohoto majetku jedná podnik vlastním
jménem.
(1) Pro závazky podniku lze se
uspokojit jen z majetku, který má podnik ve správě,
s výjimkou jeho základních prostředků,
a z jeho pohledávek, a to za podmínek stanovených
zvláštními předpisy. Stát neodpovídá
za závazky podniku.
(2) Z majetku, který má
podnik ve správě, a z jeho pohledávek nelze
žádat ani dosíci uspokojení pohledávek
za státem.
Rada národního výboru, jejímž
opatřením (§ 5 odst. 2) byl majetek podniku
svěřen do správy, zároveň určí,
které závazky patřící k tomuto
majetku přecházejí na podnik. Jestliže
se převádí správa národního
majetku na podnik dohodou, upraví se přechod závazků
v této dohodě. Závazky přejdou na
podnik dnem převzetí majetku, přechodem závazků
se dosavadní dlužník zprošťuje, přivolení
věřitele není třeba.
(1) Rada národního výboru,
který podnik zřídil, může z podniku
vyjmout majetek nebo závazek a učinit o něm
jiná opatření, zejména převést
správu majetku nebo závazek na jiný podnik
jí podřízený. Převod správy
majetku nebo převod závazku na podnik, jehož
sídlo je v obvodu jiného národního
výboru, lze provést v dohodě s radou tohoto
národního výboru, to platí i v případech,
v nichž se majetek nebo závazek převádí
na jinou organizaci podřízenou národnímu
výboru než organizaci místního hospodářství.
(2) Rada národního výboru,
který podnik zřídil, může též
vyjmout z podniku majetek nebo závazek a převést
správu majetku nebo závazek v dohodě s příslušným
ministrem nebo jiným vedoucím ústředního
úřadu do jeho pravomoci.
(3) Přechodem závazků
se dosavadní dlužník zprošťuje; přivolení
věřitele není třeba.
(1) Činnost podniku řídí
a organizuje ředitel, který je v čele podniku,
zastupuje jej a jedná jeho jménem. Jmenuje a odvolává
ho rada národního výboru, který podnik
zřídil, po vyjádření příslušného
odborového orgánu. Jmenování a odvolání
ředitele se provádí písemně.
(2) Na jmenování, odvolání
a propuštění ředitele se nevztahují
předpisy o spolupůsobení závodního
výboru základní organizace Revolučního
odborového hnutí při přijímání
zaměstnanců, jejich zařazování
na pracovní místa a jejich propouštění.
K jmenování a propuštění ředitele
není třeba souhlasu příslušného
odboru rady okresního národního výboru.
Odvoláním nebo vzdáním se funkce pracovní
poměr ředitele nezaniká, o jeho zániku
platí obecné předpisy.
(3) Ředitel podniku zejména
řídí sestavování plánu
podniku, schvaluje jej a zajišťuje jeho plnění,
dbá, aby zaváděním nejnovější
techniky a zlepšováním organizace práce
neustále rostla produktivita práce v podniku, pečuje
o zlepšování organizace podniku a úrovně
jeho řízení, řídí výběr,
rozmísťování a výchovu kádrů,
dbá o zachovávání státní
disciplíny, smluvní, finanční, technologické
a pracovní kázně, o zachovávání
mzdových předpisů, řádnou správu
národního majetku a pečuje o ochranu zdraví
a bezpečnost při práci.
(4) Za řádnou činnost
podniku a za splnění jeho úkolů odpovídá
ředitel radě národního výboru,
který podnik zřídil.
(5) Ředitel rozhoduje ve věcech
týkajících se řízení
podniku samostatně, pokud rozhodnutí v některé
věci není vyhrazeno radě národního
výboru nebo z jejího pověření
vedoucímu některého orgánu rady.
(6) Práva a povinnosti ředitele
podrobněji upraví statut.
(1) Při řízení
podniku ředitel úzce spolupracuje s odborovou organizací,
s níž projednává všechny důležité
výrobní otázky a otázky dotýkající
se zaměstnanců podniku.
(2) Ředitel je povinen v těsné
spolupráci s odborovou organizací zejména
rozvíjet organizátorskou a výchovnou činnost
a vytvářet předpoklady pro stále širší
účast pracujících na řízení
podniku, především při sestavování
plánu a kontrole jeho plnění, jakož
i při správě a ochraně národního
majetku. Je povinen využívat zkušeností
pracujících, podporovat iniciativu a kritiku pracujících,
dbát jejich připomínek a vyvozovat z nich
neprodleně závěry. K dosažení
těchto cílů je povinen spolupůsobit
při organizování výrobních
porad, socialistického soutěžení a hnutí
vynálezců a zlepšovatelů.
(3) Zlepšování a rozšiřování
služeb, oprav, údržby a výroby místního
významu poskytovaných obyvatelstvu vyžadují,
aby ředitel při řízení podniku
dbal kritických připomínek občanů
a jejich podnětů směřujících
ke zlepšení práce podniku.
Ředitel podniku uplatňuje v rámci
platných předpisů takové podněty
hmotné zainteresovanosti všech složek a pracovníků
podniku na výsledcích jejich práce, které
povedou ke zvyšování jakosti a množství
výrobků, služeb a výkonů zajišťujících
potřeby obyvatelstva a ke stálému zvyšování
produktivity práce.
(1) Pracovní a mzdové poměry
zaměstnanců podniku se řídí
ustanoveními platnými pro zaměstnance, na
které se vztahují předpisy o státní
mzdové politice.
(2) O součinnosti závodního
výboru základní organizace Revolučního
odborového hnutí při úpravě
pracovních a mzdových poměrů zaměstnanců
a jiných důležitých otázek týkajících
se zaměstnanců platí zvláštní
ustanovení.
(1) Společný zájem
podniku a jeho zaměstnanců na úspěšném
plnění úkolů podniku a pracovních
povinností vyjadřuje pracovní řád,
který vydá ředitel podniku v dohodě
s příslušným orgánem Revolučního
odborového hnutí podle vzorového pracovního
řádu. Vzorový pracovní řád
vydá vláda na návrh Ústřední
rady odborů. Pracovní řád je závazný,
jakmile byl v podniku řádně vyhlášen.
(2) Za porušení pracovních
povinností lze ukládat zaměstnancům
kárná opatření, a to důtku,
veřejnou důtku nebo dočasné převedení
k jiné práci až na dobu 3 měsíců.
Ukládání důtky a veřejné
důtky řediteli podniku upraví podrobněji
statut (§ 25); ukládání kárných
opatření ostatním zaměstnancům
upraví podrobněji pracovní řády
podle zásad vymezených vzorovým pracovním
řádem.
(1) Ředitel podniku uzavírá
jménem podniku se zaměstnanci zastoupenými
příslušným orgánem Revolučního
odborového hnutí kolektivní smlouvu. Kolektivní
smlouva zejména stanoví, jak budou zajišťovány
hlavní plánované úkoly podniku, jak
bude uplatňována pokroková technika, technologie,
organizace práce, zásady mzdové politiky
a hmotné zainteresovanosti jednotlivců i kolektivů,
rozpočet podnikového fondu pracujících,
jakož i vzájemné závazky vedení
a zaměstnanců zaměřené ke zvyšování
produktivity práce, k zhospodárnění
činnosti podniku, k zvyšování bezpečnosti
při práci a k prohlubování péče
o pracující po stránce sociální,
zdravotní a kulturní.
(2) V provozovnách a dílnách
se uzavírá mezi vedoucími těchto útvarů
a příslušným orgánem základní
organizace Revolučního odborového hnutí
úmluva, která řeší otázky
plnění základních plánovaných
úkolů a péče o zaměstnance
podle jednotlivých provozoven a dílen.
(3) Ředitel podniku a příslušné
orgány základní organizace Revolučního
odborového hnutí kontrolují a projednávají
plnění povinností stanovených kolektivní
smlouvou a úmluvou a odpovídají za jejich
splnění. Spory vzniklé z plnění
kolektivní smlouvy a úmluvy rozhodují společně
orgán nadřízený podniku a vyšší
odborový orgán.
(4) Podrobnosti o kolektivních
smlouvách a úmluvách stanoví Ústřední
rada odborů.
Při řízení podniku se
ve vzájemném souladu uplatňují základní
zásady platné pro řízení socialistického
hospodářství. Zejména je třeba,
aby se při veškeré činnosti podniku
uplatňovala zásada plánovitosti, aby všechny
hospodářské otázky byly řešeny
v jednotě s jejich politickou stránkou a danou hospodářsko-politickou
směrnicí, aby se na vyšších organizačních
stupních soustřeďovalo řízení
zásadních otázek, kdežto řízení
ostatních otázek bylo účelně
decentralizováno tak, aby nižší orgány
mohly uplatňovat vlastní iniciativu, dále
aby vedení podniku a jeho organizačních útvarů
bylo svěřováno pouze jedinému vedoucímu
a aby byla rozšiřována účast
pracujících na řízení.
Podnik hospodaří podle zásad
chozrasčotu při uplatnění základní
zásady uhrazovat výdaje podniku vlastními
jeho příjmy a zlepšovat výsledky hospodaření
vhodnými podněty hmotné zainteresovanosti.
Uvnitř podniku se uplatňuje vnitropodnikový
chozrasčot.
Národní výbor, který
podnik zřídil, může převést
podnik po vyjádření rady národního
výboru vyššího stupně do působnosti
jiného národního výboru v dohodě
s tímto národním výborem.
(1) Národní výbor,
který podnik zřídil, může po
vyjádření rady národního výboru
vyššího stupně sloučit podnik s
jiným podnikem nebo provést splynutí dvou
nebo více podniků v nový podnik, podnik rozdělit
nebo zrušit. Týkají-li se uvedená opatření
podniků podléhajících různým
národním výborům, provádějí
je tyto národní výbory ve vzájemné
dohodě.
(2) Slučovaný a rozdělený
podnik, jakož i splynuvší podniky zanikají
dnem, ke kterému byl do podnikového rejstříku
zapsán podnik vzniklý v důsledku tohoto sloučení,
rozdělení nebo splynutí.
Rada nadřízeného krajského
národního výboru po vyjádření
rady národního výboru, který podnik
zřídil, může vyjmout podnik z organizace
podle tohoto zákona a převést podnik do jiné
působnosti v dohodě s ministrem nebo jiným
vedoucím ústředního úřadu,
do jehož působnosti se podnik převádí.
Změny v organizaci podniků podle ustanovení
§§ 20 až 22 lze provést jen po vyjádření
příslušného odborového orgánu.
Jestliže rada národního výboru,
který podnik zřídil, neučiní
při zrušení podniku opatření
o veškerém majetku a všech závazcích
zrušeného podniku, provede se jeho likvidace podle
zvláštních předpisů vydaných
ministerstvem financí.
Rady krajských národních výborů
vydají v dohodě s krajskými výbory
příslušného odborového svazu
podle zásad stanovených vládou statut podniků
místního hospodářství. Statut
podrobněji upraví zejména právní
poměry, organizaci, činnost podniků, jakož
i řízení podniků národními
výbory a jejich výkonnými orgány.
(1) Jestliže by zřízení
podniku nebylo hospodárné a účelné,
buď proto, že jde o poskytování bezplatných
služeb, jimiž je uspokojována v obecném
zájmu společenská potřeba, nebo proto,
že poskytované služby placené obyvatelstvem
jsou malého rozsahu, zřídí národní
výbor k jejich obstarávání rozpočtovou
organizaci místního hospodářství.
(2) V čele rozpočtové
organizace místního hospodářství
je vedoucí; jmenuje a odvolává ho rada národního
výboru, který organizaci zřídil a
jíž je také za splnění svých
povinností a úkolů uložených
rozpočtové organizaci místního hospodářství
odpověden.
Je-li rozsah poskytovaných služeb tak
nepatrný, že by nebylo hospodárné zřizovat
podnik ani rozpočtovou organizaci místního
hospodářství, zajišťuje je národní
výbor ve svých zařízeních.
(1) Národní výbory
mohou za přímé a aktivní účasti
občanů zajišťovat drobné opravy,
služby a údržbu a využití místních
zdrojů surovin v drobných provozovnách národních
výborů.
(2) Drobné provozovny mohou národní
výbory zřizovat jen tam, kde nelze účelně
zajišťovat činnosti uvedené v odstavci
1 hospodářskou nebo rozpočtovou organizací
místního hospodářství, zařízením
národního výboru nebo jinou organizací
státního nebo družstevního sektoru.
(3) Drobná provozovna národního
výboru provádí svou činnost především
pro obyvatelstvo obce, kde je zřízena, nebo pro
obyvatelstvo nejbližšího okolí, a to zásadně
pomocí místních pracovních sil. Celkové
náklady provozovny mají být kryty jejími
vlastními příjmy a mzdové náklady
mají být zpravidla kryty příjmy od
obyvatelstva.
(1) Rozpočtové organizace
místního hospodářství, zařízení
a drobné provozovny národních výborů
zřizuje národní výbor po vyjádření
rady národního výboru vyššího
stupně a příslušného odborového
orgánu.
(2) Rozpočtové organizace
místního hospodářství, zařízení
a drobné provozovny národních výborů
nejsou právnickými osobami. Právní
poměry, organizaci, činnost a jejich řízení
národními výbory a jejich výkonnými
orgány podrobněji upraví ministerstvo financí
ve spolupráci s příslušnými ústředními
úřady a orgány a s radami krajských
národních výborů.
(1) V oborech, pro které nezajišťuje
technický rozvoj jiná instituce nebo kde nelze výsledků
práce orgánů jiných resortů
použít v místním hospodářství
přímo, je technický rozvoj místního
hospodářství zajišťován
vývojovými pracovišti zřizovanými
ve vhodných podnicích místního hospodářství.
(2) Náplň, organizaci a
způsob práce vývojových pracovišť
vymezí statut vývojových pracovišť,
který vydá orgán obstarávající
společné záležitosti místního
hospodářství.
Poradenskou a koordinační činnost
pro výkonné orgány národních
výborů a některé společné
záležitosti místního hospodářství
obstarává orgán zřízený
podle zvláštních předpisů.
O správě národního majetku
v organizacích místního hospodářství
a o jejich pohledávkách platí zvláštní
předpisy, pokud není úprava obsažena
v tomto zákoně. Zvláštní předpisy
platí také o plánování, financování,
materiálně technickém zásobování,
účetní evidenci a statistice.
Pravomoc stanovit u znárodněného
podniku přenechaného k začlenění
do podniku místního hospodářství
rozsah znárodnění přísluší
výkonným orgánům krajských
národních výborů.
(1) Zrušuje se zákon č.
105/1953 Sb., o místním průmyslu a komunálním
hospodářství.
(2) Zrušují se dále
vyhláška ministerstva místního
hospodářství č. 22/1955 Ú.
l., kterou se vydává statut podniků místního
průmyslu,
vyhláška ministerstva místního
hospodářství č. 23/1955 Ú.
l., kterou se vydává statut podniků komunálního
hospodářství, a
vyhláška ministerstva místního
hospodářství č. 24/1955 Ú.
l., kterou se vydává statut krajských odbytových
a zásobovacích základen místního
hospodářství,
a to ode dne, kdy nabudou účinnosti
statuty vydané podle tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
ode dne 1. ledna 1960; provedou jej všichni členové
vlády.
Rozpočtový a hospodářský
výbor dne 12. listopadu a ústavně právní
výbor dne 13. listopadu 1959 projednaly vládní
návrh zákona o opatřeních týkajících
se některého soukromého domovního
majetku (tisk 350).
Po zprávách zpravodajů a po
provedení rozpravy usnesly se oba výbory souhlasně
doporučit předložený vládní
návrh zákona o opatřeních týkajících
se některého soukromého domovního
majetku (tisk 350) beze změny Národnímu shromáždění
ke schválení. V § 6 odst. 2 ve třetím
a čtvrtém řádku opraveno, z důvodů
jednotné terminologie, slovo "dnem" na "ode
dne" a slova "Tímto dnem" na "Od tohoto
dne".