Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
Základní cíle osvětové činnosti
vyplývají z cílů socialistické
kulturní revoluce. Obsahem osvětové činnosti
je zejména soustavné šíření
vědeckého světového názoru,
boj proti buržoazním ideologiím a proti přežitkům
v myšlení lidí, vysvětlování
a prosazování politiky Komunistické strany
Československa směřující k
dovršení výstavby socialismu a k upevnění
světového míru. Osvětová činnost
přispívá ke zvyšování
všestranného vzdělání pracujících,
k výchově uměním a k vytváření
podmínek pro bohatý kulturní a společenský
život.
Socialistická osvěta je životní potřebou
našeho lidu; základem jejího rozvoje je dobrovolná
a iniciativní činnost pracujících.
Osvětovou činnost vyvíjejí pod vedením
Komunistické strany Československa ve vzájemné
spolupráci zejména národní výbory,
společenské organizace sdružené v Národní
frontě, jednotná zemědělská
družstva, vědecké, umělecké a
jiné kulturní instituce a složky ozbrojených
sil; ústřední úřady a orgány,
národní výbory, organizace a instituce organizují,
řídí a kontrolují osvětovou
činnost v oboru své působnosti.
(1) Národní výbory, jimž
přísluší péče o hospodářský
a kulturní rozkvět jejich území, schvalují
jednotný plán osvětové činnosti
ve svém obvodu. Plán připravují ve
spolupráci s příslušnými orgány
společenských organizací sdružených
v Národní frontě, s jednotnými zemědělskými
družstvy, s vědeckými a kulturními institucemi
(dále jen "organizace a instituce") a jeho plnění
společně s nimi hodnotí. Při sestavování
plánů osvětové činnosti vycházejí
okresní a místní národní výbory
ze zásad plánu příslušného
národního výboru vyššího
stupně a z podmínek a potřeb svého
obvodu.
(2) Ve spolupráci s příslušnými
organizacemi a institucemi národní výbory
sledují a s výjimkou ústředně
řízených institucí kontrolují
veškerou osvětovou činnost ve svém obvodu,
aby svým ideovým obsahem odpovídala potřebám
socialistické společnosti, a vytvářejí
příznivé podmínky pro její
rozvoj a jednotné kulturní a výchovné
působení.
(3) Při plnění úkolů
uvedených v odstavcích 1 a 2 využívají
národní výbory zejména svých
stálých komisí.
Ministerstvo školství a kultury sleduje veškerou
osvětovou činnost z hlediska jejího jednotného
kulturního a výchovného působení
a příslušným ústředním
orgánům organizací a institucí a ústředním
úřadům, které řídí
osvětovou činnost, doporučuje vhodná
opatření; koordinuje též, pokud vláda
nestanoví něco jiného, celostátní
osvětové akce.
(1) Ministr školství a kultury zřídí
pro zásadní otázky rozvoje osvětové
činnosti a její koordinace iniciativní, poradní
a koordinační orgán; jeho členy jmenuje
ze zástupců organizací a institucí
a ostatních ústředních úřadů,
které řídí osvětovou činnost,
a z významných osvětových pracovníků.
Členství v tomto orgánu je čestné.
Organizační a jednací řád vydá
ministerstvo školství a kultury v dohodě s
příslušnými organizacemi a institucemi
a s ostatními ústředními úřady.
(2) Iniciativní, poradní a koordinační
orgán pro zásadní otázky rozvoje osvětové
činnosti a její koordinace na Slovensku zřídí
pověřenec školství a kultury; o jeho
činnosti, organizaci a složení platí
obdobně ustanovení odstavce 1.
(1) Vzdělávací, poradenskou a
dokumentační činnost v oboru osvěty
zajišťují odborné ústavy, které
zřizuje ministerstvo školství a kultury v dohodě
se Státní plánovací komisí
a s ministerstvem financí.
(2) Obdobné ústavy na Slovensku zřizuje
pověřenectvo školství a kultury v dohodě
se Slovenskou plánovací komisí a s pověřenectvem
financí.
(1) Národní výbory, společenské
organizace sdružené v Národní frontě,
jednotná zemědělská družstva
a složky ozbrojených sil vyvíjejí osvětovou
činnost zpravidla v osvětových zařízeních,
jejichž posláním je organizovat a provádět
osvětovou činnost pro veškeré občanstvo
v obvodu jejich působnosti.
(2) Podle obsahu činnosti zřizují
se osvětová zařízení klubového
typu (např. osvětové besedy, závodní
kluby, družstevní kluby, domy pionýrů
a mládeže), vzdělávací a poradenská
střediska (např. osvětové domy) a
osvětová zařízení specializovaná
(např. zoologické zahrady, lidové hvězdárny).
(1) Osvětová zařízení
klubového typu jsou hlavním článkem
sítě osvětových zařízení
a slouží jako společná základna
osvětové činnosti v místě.
(2) Při plnění úkolů
uvedených v § 1 osvětová zařízení
klubového typu organizují za aktivní účasti
lidu všestranný kulturní a společenský
život ve městech i na vesnicích; přitom
zejména sdružují občany do kolektivů
podle jejich zájmů.
(3) Osvětová zařízení
klubového typu v průmyslových střediscích
a sídlištích zřizují především
orgány Revolučního odborového hnutí;
tam, kde toto zařízení nezřídí
orgány Revolučního odborového hnutí
nebo některé jiné společenské
organizace sdružené v Národní frontě,
zřídí je výkonný orgán
národního výboru.
(4) Na vesnici zřizuje osvětové
zařízení klubového typu především
buď rada národního výboru nebo jednotné
zemědělské družstvo.
(1) Jako vzdělávací, a poradenská
střediska zřizují výkonné orgány
národních výborů pro své obvody
osvětové domy, jejichž hlavním úkolem
je pomáhat při zvyšování politické
úrovně a odborné způsobilosti zejména
dobrovolných osvětových pracovníků
a zajišťovat výměnu a zevšeobecňování
nejlepších zkušeností z osvětové
práce všech organizací a institucí,
které vyvíjejí osvětovou činnost.
(2) Pokud je to nutné v zájmu uspokojování
kulturních potřeb občanů, může
osvětový dům v místě svého
sídla plnit se souhlasem orgánu, který jej
zřídil, též úkoly osvětového
zařízení klubového typu, popřípadě
poskytovat jiné kulturní služby.
(3) Součástí krajských
osvětových domů mohou být též
krajská jednatelství koncertů a estrád,
zřízená podle § 3 zákona č.
81/1957 Sb., o koncertní a jiné hudební činnosti,
a podle § 2 zákona č. 82/ 1957 Sb., o estrádách,
artistických produkcích a lidové zábavě.
(1) Specializovaná osvětová zařízení
se zaměřují na určitý úsek
osvětové činnosti; úzce spolupracují
s vědeckými ústavy a institucemi příslušného
vědního oboru.
(2) Specializovaná osvětová zařízení
zřizují s přihlédnutím k celostátním
zájmům výkonné orgány krajských
národních výborů; orgány společenských
organizací sdružených v Národní
frontě nebo jednotná zemědělská
družstva mohou tato zařízení zřídit
se souhlasem výkonného orgánu příslušného
krajského národního výboru.
Národní výbory a jejich výkonné
orgány dbají spolu se společenskými
organizacemi sdruženými v Národní frontě
a s jednotnými zemědělskými družstvy
o to, aby osvětová zařízení
v obvodu jejich působnosti byla vhodně umístěna,
přiměřeně vybavena, dostatečně
hmotně zabezpečena a plně využita a
aby byla účelně rozmístěna
v souladu s potřebami obyvatelstva; všestranně
podporují úsilí občanů při
svépomocné výstavbě vhodných
objektů pro osvětová zařízení.
(1) Osvětoví pracovníci nabývají
potřebné kvalifikace v rámci jednotné
soustavy vzdělávání osvětových
pracovníků zavedené ministerstvem školství
a kultury v dohodě s příslušnými
ústředními úřady a orgány
společenských organizací sdružených
v Národní frontě.
(2) Soustavné zvyšování politické
a odborné úrovně osvětových
pracovníků zajišťují výkonné
orgány národních výborů a příslušné
organizace a instituce, které vyvíjejí osvětovou
činnost.
(1) Osvětové zařízení
zřízené výkonným orgánem
národního výboru je právnickou osobou.
(2) Při zřizování osvětového
zařízení výkonný orgán
příslušného národního
výboru
a) vydá zřizovací listinu společně
se statutem osvětového zařízení,
b) určí majetek, který převede do
správy osvětového zařízení,
c) jmenuje vedení osvětového zařízení,
které za činnost zařízení odpovídá
výkonnému orgánu národního
výboru, zastupuje osvětové zařízení
navenek a jedná jeho jménem.
(3) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě s ministerstvem financí některým
osvětovým zařízením určit
právní postavení odchylně od ustanovení
odstavce 1.
(1) Osvětové zařízení
užívá majetku, který je mu svěřen
do správy [§ 14 odst. 2 písm. b) ]. Správa
majetku osvětového zařízení
se řídí obecnými předpisy o
správě národního majetku.
(2) Osvětové zařízení
hospodaří podle vlastního rozpočtu
schváleného výkonným orgánem
příslušného národního
výboru. Výdaje hradí osvětové
zařízení zpravidla ze svých příjmů;
nekryté plánované náklady po prověření
jejich nutnosti zajišťuje příslušný
národní výbor ve svém rozpočtu
potřebným příspěvkem. Přebytků
dosažených činností v jednom roce může
osvětové zařízení použít
pro krytí svých plánovaných nákladů
v roce příštím.
(3) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě s ministerstvem financí pro některá
osvětová zařízení stanovit
odchylky od ustanovení odstavce 2.
(4) Podrobnosti o finančním hospodaření
osvětových zařízení upravují
zvláštní předpisy.
Vzorové statuty osvětových zařízení
(1) Ministerstvo školství a kultury v dohodě
se Státní plánovací komisí,
s ministerstvem financí a s ústředními
orgány společenských organizací sdružených
v Národní frontě vydá vzorové
statuty pro jednotlivé druhy osvětových zařízení
národních výborů, v nichž podrobně
stanoví jejich úkoly, organizaci a způsob
hospodaření.
(2) Ústřední orgány společenských
organizací sdružených v Národní
frontě vydají vzorové statuty pro osvětová
zařízení v oboru své působnosti
v dohodě s ministerstvem školství a kultury.
(3) Příslušné ústřední
úřady vydají vzorové statuty pro osvětová
zařízení v oboru své působnosti
obdobně podle ustanovení odstavce 1, a to rovněž
v dohodě s ministerstvem školství a kultury.
Výkonné orgány národních výborů
povolují pořádání jednotlivých
osvětových akcí a dohlížejí
na ně; podrobnosti a výjimky stanoví ministerstvo
školství a kultury vyhláškou v Úředním
listě.
Podrobné předpisy k provedení tohoto zákona
vydá ministerstvo školství a kultury v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady a s ústředními orgány
společenských organizací sdružených
v Národní frontě. § 19
Zrušují se
1. zákon č. 67/1919 Sb., o organizaci lidových
kursů občanské výchovy,
2. dekret č. 130/1945 Sb., o státní péči
osvětové. .
Tento zákon nabývá účinnosti
ode dne 1. srpna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.