Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
Tento zákon upravuje vypracovávání,
projednávání a schvalování
dokumentace staveb, jejichž investory jsou socialistické
organizace, zajišťující soulad těchto
staveb s plánovitým rozvojem národního
hospodářství a se zásadami územního
plánování a zabezpečující
nejpokrokovější techniku, nejvyšší
hospodárnost v provádění a v provozu
(užívání) staveb a jejich kulturní
úroveň.
Dokumentace staveb zahrnuje:
a) přípravnou dokumentaci,
b) projektovou dokumentaci.
(1) Přípravná dokumentace stavby
zahrnuje vždy investiční úkol a v případě
uvedeném v odstavci 4 též výhledovou
studii.
(2) Investiční úkol je stručným
a věcným vymezením a odůvodněním
zamýšlené stavby, určuje oblast nebo
místo stavby, její účel a základní
údaje o druhu a rozsahu výroby nebo služeb.
Investiční úkol stanoví progresivní
technicko-hospodářské ukazatele pro provedení
a provoz (užívání) stavby a její
investiční náklady.
(3) Jestliže budou zamýšlenou stavbou
bezprostředně vyvolány jiné investice,
musí investiční úkol obsahovat též
odůvodněné údaje o těchto vyvolaných
investicích a jejich nákladech.
(4) U rozsáhlé nebo dlouhodobé
investiční výstavby, zahrnující
několik vzájemně souvisících
staveb, musí být nejpozději s investičním
úkolem na první stavbu objasněna její
souvislost s celou zamýšlenou výstavbou vypracováním
výhledové studie této výstavby, pokud
není již objasněna schváleným
územním plánem.
(5) Schválený investiční
úkol je závazným podkladem pro vypracování
projektové dokumentace.
Investiční úkol, popřípadě
výhledovou studii vypracovává investor, který
odpovídá za jejich správnost a nejvyšší
ekonomickou úroveň. Investor je povinen projednat
investiční úkol, popřípadě
i výhledovou studii s příslušnými
orgány státní správy a s dotčenými
organizacemi.
(1) Projektová dokumentace staveb se zpravidla
člení na dva stupně, a to na zadávací
projekt a na prováděcí projekt. Prováděcí
předpisy stanoví, v kterých případech
lze vypracovat projektovou dokumentaci jako jednostupňový
projekt, popřípadě, kdy ji lze vypracovat
jiným způsobem.
(2) Zadávací projekt je souborným
technicko-ekonomickým řešením stavby
vymezené investičním úkolem; určuje
jednoznačně dispoziční řešení,
provoz a funkci projektované stavby, technologii, ekonomické
účinky a výtvarné řešení,
navrhuje základní technologická zařízení
ovlivňující rozhodujícím způsobem
provoz a zásady konstrukčního řešení
stavební části. Zadávací projekt
řeší stavbu v souladu s rozhodnutím
o umístění stavby. Podle ustanovení
prováděcích předpisů určuje
zadávací projekt dobu trvání provádění
stavby; rozpočet k zadávacímu projektu určuje
nepřekročitelný limit odbytové ceny
stavby nebo její části.
(3) Se zadávacím projektem musí
být současně prokázána nutnost,
rozsah a zajištění vyvolaných investic
s údaji o jejich nákladech.
(4) U rozsáhlé nebo dlouhodobé
investiční výstavby, zahrnující
několik vzájemně souvisících
staveb, musí být současně se zadávacím
projektem na první stavbu prokázáno zajištění
všech jejích souvislostí s celou zamýšlenou
výstavbou v generálním řešení,
které rozvádí údaje výhledové
studie.
(5) Schválený zadávací
projekt je závazným podkladem pro vypracování
prováděcího projektu a pro uzavření
hospodářských smluv s dodavateli.
(6) Prováděcí projekt rozvádí
(popřípadě i zlepšuje) obsah zadávacího
projektu do podrobností potřebných k nezbytnému
zpřesnění, doplnění a ověření
řešení obsaženého ve schváleném
zadávacím projektu a do podrobností potřebných
k jednoznačnému technickému vyjasnění
dodávky strojů a zařízení,
včetně montáže a k provedení
stavebních prací. Po stránce technicko-ekonomické
musí být prováděcí projekt
zaměřen k snížení investičních
a provozních nákladů stavby oproti schválenému
zadávacímu projektu bez újmy její
kvality, k zkrácení doby výstavby i k snížení
vlastních nákladů výroby dodavatele.
(1) Zadávací projekty vypracovávají
projektové a jiné organizace k tomu oprávněné
podle zvláštních předpisů ve
funkci generálního projektanta; jsou přitom
povinny vyžádat si účast generálních
(finálních) dodavatelů. Generální
projektant vykonává autorský dozor a provádí
zpravidla též koordinaci při vypracovávání
prováděcích projektů. Prováděcí
projekty vypracovávají generální (finální)
dodavatelé, pokud prováděcí předpisy
nestanoví něco jiného.
(2) Organizace, které dodávají
projektovou dokumentaci, odpovídají za její
technickou pokrokovost a správnost, za nejvyšší
hospodárnost a kulturní úroveň řešení;
jsou povinny tuto dokumentaci projednat s orgány státní
správy a s dotčenými organizacemi.
(3) Dodavatelé jsou povinni poskytovat organizacím,
které vypracovávají projektovou dokumentaci,
údaje a podklady pro její vypracování
a účastnit se v potřebném rozsahu
jejího řešení.
(4) Pro stavby nebo jejich části, pro
něž jsou k dispozici schválené typové
podklady, není dovoleno vypracovávat individuální
projekty. Výjimky může v jednotlivých
odůvodněných případech povolit
orgán, který schválil typový podklad
nebo orgán jím zmocněný.
Před schválením zadávacího
projektu (§ 8) je investor povinen předložit
jej k projednání ve stavebním řízení
stavebnímu úřadu, popřípadě
jinému orgánu příslušnému
provádět stavební řízení
podle zvláštních předpisů. §
8
Dokumentace staveb podléhá schválení
v rozsahu a způsobem, který stanoví se souhlasem
vlády Státní výbor pro výstavbu
v prováděcích předpisech.
Předpisy potřebné k provedení tohoto
zákona vydá Státní výbor pro
výstavbu.
Předpisy o dokumentaci účelových staveb
jednotných zemědělských družstev
vydá Státní výbor pro výstavbu
v dohodě s ministerstvem zemědělství.
Zrušuje se zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
č. 44/1956 Sb., o dokumentaci investiční
výstavby, a předpisy podle něho vydané.
Tento zákon nabývá účinnosti
ode dne 1. srpna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.