Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Valo, Hodinová-Spurná,
dr. Polanský, Žiak.
Předseda vlády V. Široký, náměstek
předsedy vlády a ministr předseda Státního
úřadu plánovacího inž. Šimůnek;
ministři dr. Kyselý, dr. h. c. Plojhar,
inž. dr. Šlechta, Ďuriš, Krosnář,
genplk. Lomský, akad. Nejedlý, Beran,
Reitmajer, dr. Škoda, Brabec, inž.
Černý, dr. Neuman, Ouzký,
Pospíšil, inž. Púčik.
295 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda Fierlinger (zvoní): Zahajuji
31. schůzi Národního shromáždění.
Sděluji, že došel dopis předsedy vlády,
v němž oznamuje, že president republiky rozhodnutím
ze dne 6. března 1959 podle § 74 odstavec 1 číslo
6 ústavy
odvolal ministra zemědělství a lesního
hospodářství Michala Bakuľu z
funkce ministra,
odvolal ministra Josefa Teslu z funkce ministra,
jmenoval Lubomíra Štrougala ministrem a pověřil
jej řízením ministerstva zemědělství
a lesního hospodářství,
jmenoval ministra vnitra Rudolfa Baráka náměstkem
předsedy vlády a
jmenoval ministra předsedu Státního úřadu
plánovacího inž. Otakara Šimůnka
náměstkem předsedy vlády.
Dovolte mi nyní, abych vám sdělil pořad
schůze, jak jej užší předsednictvo
navrhuje a jak byl členům Národního
shromáždění též rozeslán:
1. Zpráva výboru mandátového o ověření
platnosti volby nově zvoleného poslance.
2. Zpráva výboru zdravotního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o nemocenském pojištění
zaměstnanců.
3. Zpráva výboru zdravotního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení.
4. Zpráva výboru zdravotního k vládnímu
návrhu zákona o některých změnách
v sociálním zaopatření příslušníků
ozbrojených sil.
Jsou proti tomuto pořadu nějaké námitky?
Nejsou.
Kdo tedy s navrženým pořadem schůze
souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo denní pořad.
Přistoupíme k projednávání
prvního bodu schváleného pořadu, kterým
je
1. Zpráva výboru mandátového o
ověření platnosti volby nově zvoleného
poslance (tisk 305).
Zpravodajem je poslanec Vodička, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodička: Vážené
Národní shromáždění, poslanci!
Mandátový výbor Národního shromáždění
mne ve své dnešní schůzi pověřil,
abych vám podal zprávu o přezkoumání
platnosti volby nově zvoleného poslance Národního
shromáždění Josefa Černého.
Vláda stanovila svým usnesením ze dne 26.
února 1959, aby se dne 22. března 1959 konala doplňovací
volba ve volebním obvodu č. 32 Příbram-Hořovice
v kraji Pražském. V této doplňovací
volbě byl zvolen poslancem Národního shromáždění
soudruh Josef Černý.
Ústřední volební komise pro doplňovací
volby do Národního shromáždění
předložila doklady týkající se
této doplňovací volby, a to prohlášení
kandidáta, že kandidaturu přijímá,
zápis obvodní volební komise o registraci
kandidáta, zápis obvodní volební komise
o sčítání hlasů a zápis
ústřední volební komise pro doplňovací
volby do Národního shromáždění.
Po prozkoumání těchto dokladů mandátový
výbor zjistil, že kandidát obdržel z počtu
30 464 odevzdaných platných hlasů celkem
30 452 hlasů, tedy nadpoloviční většinu
všech platných hlasů odevzdaných ve
volebním obvodě. Dále mandátový
výbor zjistil, že volby byly provedeny v plném
souhlasu s předpisy ústavního zákona
o volbách do Národního shromáždění
a o volbách do Slovenské národní rady
a s předpisy zákona o volbách do Národního
shromáždění. Mandátovému
výboru nedošla žádná oznámení
nebo stížnosti na porušení zákonných
ustanovení o volbách do Národního
shromáždění. V této doplňovací
volbě voliči znovu vyjádřili důvěru,
kterou politice našeho státu a Národní
frontě projevuje všechen náš pracující
lid, vyjádřili i svou důvěru kandidátovi,
o němž nabyli přesvědčení,
že jako poslanec Národního shromáždění
bude svou prací přispívat k uskutečnění
velkých úkolů, které nám uložil
XI. sjezd Komunistické strany Československa.
Poněvadž doplňovací volba byla provedena
v plném souhlasu se zákonnými předpisy
o volbách do Národního shromáždění
a není důvodu pro zrušení platnosti
této volby, doporučuje mandátový výbor
Národnímu shromáždění,
aby podle § 50 zákona č. 27 Sbírky z
roku 1954 o volbách do Národního shromáždění
platnost volby poslance Josefa Černého ověřilo.
Předseda Fierlinger: Slyšeli jste zprávu
mandátového výboru.
Hlásí se někdo o slovo k této zprávě?
(Nikdo.)
O slovo se nikdo nehlásí, budeme tedy hlasovat.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak je obsaženo
v předložené zprávě mandátového
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo zprávu mandátového
výboru a ověřilo tak platnost volby poslance
Josefa Černého.
Protože se poslanec Josef Černý dostavil
do dnešní schůze, přistoupíme
ke slibu podle § 42 ústavy, a to tím způsobem,
že bude přečten ústavou předepsaný
poslanecký slib, poslanec Černý ke mně
přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení formule
slibu a poslance Josefa Černého žádám,
aby ke mně přistoupil vykonat slib.
Vedoucí Kanceláře NS Kováčik
(čte):
"Sľubujem, že budem verný Republike československej
a jej ľudovodemokratickému zriadeniu. Budem zachovávať
jej zákony a svoj mandát vykonávať podľa
najlepšieho vedomia a svedomia na prospech ľudu a štátu."
Posl. Josef Černý (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji.
Předseda Fierlinger: Tím jsme projednali
první bod dnešního pořadu.
Užší předsednictvo navrhuje, aby k druhému,
třetímu a čtvrtému bodu dnešního
pořadu byla provedena společná rozprava.
Má někdo jiný návrh? (Jiný
návrh nebyl.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s předneseným návrhem,
aby rozprava ke zbývajícím třem bodům
pořadu byla sloučena, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Rozprava bude tedy podle návrhu sloučena.
Žádám o přednesení zpravodajské
zprávy k druhému bodu pořadu, kterým
je
2. Zpráva výboru zdravotního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o nemocenském pojištění
zaměstnanců (tisk 302).
Zpravodajem je poslanec Kozelka, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Kozelka: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Výsledky březnového zasedání
ústředního výboru KSČ, na jehož
přípravě se v celonárodní diskusi
naši pracující v široké míře
podíleli, setkaly se u našich občanů
s velkým zájmem a radostí.
Dělníci a zaměstnanci přijímají
usnesení ÚV KSČ, zajišťující
další vzestup životní úrovně
našeho lidu, jako další nezvratný důkaz,
že komunistická strana sleduje neochvějně
zájmy a potřeby dělnické třídy
i ostatních pracujících. Toho důkazem
je ostatně celý dosavadní vývoj. Vždyť
jen od peněžní reformy byly již několikráte
sníženy ceny životních potřeb.
Náklady na služby poskytované obyvatelstvu
bezplatně jsou dnes ve srovnání s rokem 1948
4krát vyšší. Naše národní
pojištění řadí se mezi nejlepší
na světě. Na zdravotní péči,
nemocenské pojištění a sociální
zabezpečení je určena téměř
celá čtvrtina všech výdajů státního
rozpočtu. A nyní opět přichází
komunistická strana s dalším významným
snížením cen základních životních
potřeb, se zvýšením některých
důchodů, s velkorysou perspektivou bytové
výstavby a zejména se zvýšením
přídavků na děti. Tyto přídavky
jsou jednou z nejdůležitějších
forem, kterými stát přispívá
na výchovu a výživu dětí. Proto
také jedním z prvních sociálních
zákonů naší nové republiky v
roce 1945 byl zákon o rodinných přídavcích.
Význam tohoto zákona spočíval v tom,
že poskytl přídavky všem pojištěným
zaměstnancům, zatímco předtím
je pobírali jen státní zaměstnanci.
Rodinné přídavky poskytované podle
tohoto zákona byly jednotné a činily 30 Kčs
měsíčně, přepočteno
na dnešní měnu, na každé nezaopatřené
dítě. V průběhu let se rodinné
přídavky postupně zvyšovaly. V roce
1947 byla zavedena určitá progresivita při
jejich poskytování u každého dalšího
dítěte. V roce 1949 byly všeobecně zvýšeny.
V roce 1953 byly rodinné přídavky prakticky
zdvojnásobeny s výjimkou zaměstnanců,
kteří jsou současně uživateli
zemědělské půdy. Nový zákon
o nemocenském pojištění č. 54
z r. 1956 dále zvýšil rodinné přídavky
u rodin se čtyřmi a více dětmi.
V roce 1958 byly na rodinné přídavky vyplaceny
3 miliardy 300 miliónů Kčs. Kromě
toho náš lidově demokratický stát
přispívá na děti i jinými formami,
jako například slevou na dani ze mzdy, poskytováním
stipendií, možností bezplatného studia,
výstavbou a provozem různých dětských
zařízení, nehledě k bezplatné
zdravotní péči.
XI. sjezd KSČ podrobně zhodnotil dosažené
výsledky v uspokojování hmotných a
kulturních potřeb lidu a vytyčil zásadní
směrnici pokračovat v soustavném zvyšování
životní úrovně. Jedním z hlavních
úkolů je dosáhnout toho, aby při dalším
celkovém růstu osobní spotřeby všeho
obyvatelstva rostla rychleji osobní spotřeba rodin
s nižšími příjmy na hlavu, především
rodin s více dětmi. Proto ÚV KSČ předložil
k diskusi v dopise k dalšímu zvýšení
životní úrovně návrh zvýšit
přídavky na děti, a to na třetí
a každé další dítě a uvážit
přitom možnost poskytovat přídavky na
děti diferencovaně podle výše příjmů.
Drtivá většina diskusních příspěvků
potvrdila správnost návrhu ÚV KSČ,
aby se přídavky na děti zvýšily
jen rodinám, které mají alespoň 3
děti. Všeobecně bylo navrhováno, aby
výše přídavků byla diferencována
podle příjmu živitele rodiny. A tak na podkladě
výsledků celonárodní diskuse schválil
ÚV KSČ na svém březnovém zasedání
kromě jiného i novou úpravu přídavků
na děti. Tuto novou úpravu přídavků
na děti je třeba vyjádřit i platnou
zákonnou normou. Proto se předkládá
k našemu posouzení a schválení návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o nemocenském pojištění
zaměstnanců.
Nová úprava přídavků na děti
znamená podstatné zvýšení nákladů
na tyto účely, neboť bude na ně věnováno
více než 500 miliónů korun ročně.
Jak jsem se již zmínil, vychází nová
úprava ze dvou hlavních zásad. Předně,
že přídavky na děti se zvyšují
až na třetí a další dítě,
a za druhé, že zvýšení je odstupňováno
podle příjmu živitele rodiny. Dříve
než přejdu k podrobnějšímu výkladu
navrhovaného zákona, chtěl bych upozornit,
že dochází i ke změně termínu.
V Hlavě III se mění dosavadní výraz
"rodinné přídavky" na "přídavky
na děti". Napříště tedy
nebudeme již hovořit o rodinných přídavcích,
nýbrž o přídavcích na děti.
Tato změna, soudružky a soudruzi, není malicherná
ani samoúčelná. Zákon tím má
vyjádřit tu hlavní skutečnost, že
náš socialistický stát poskytuje přídavky
výhradně jen na děti, chce jim umožnit,
aby jejich fyzický, zdravotní i kulturní
vývoj byl co nejlepší. Tím tedy předpokládá,
že rodiče těchto příspěvků
využijí opravdu a výhradně pro svoje
děti.
A nyní k samotnému návrhu zákona.
Odpovězme si nejprve na otázku, proč se zvyšují
přídavky teprve od třetího dítěte.
Bylo tak rozhodnuto proto, že v rodině s větším
počtem dětí je nižší příjem
na jednoho člena rodiny a také menší
možnost, aby matka vstoupila do zaměstnání.
Především těmto rodinám je třeba
pomoci. Pro zvýšení přídavků
na děti bude uvolněno více než 500 miliónů
korun ročně. Rozšířením
okruhu rodin se zvýšenými přídavky
by se tato částka rozdrobila tak, že by rodinám
s větším počtem dětí nebylo
valně pomoženo. Takto přináší
nová úprava zlepšení více než
300 000 rodinám s třemi a více dětmi,
to jest více než 20 % všech rodin, požívajících
přídavky na děti a vztahuje se na 1 163 650
nezaopatřených dětí, což představuje
bezmála 39 % všech dětí, na které
se vyplácejí přídavky.
Je jistě správné, že socialistický
stát podle nové úpravy bude přispívat
na nezaopatřené děti většími
částkami těm rodinám, jejichž
živitelé mají nejnižší příjmy.
Rovněž tak je správné, že se bude
přihlížet jen ke mzdě živitele
rodiny, to je zaměstnance, z jehož pojištění
se přídavky na děti poskytují. Tam,
kde pracuje i matka, případně i další
členové rodiny, jsou vyšší náklady
na provoz domácnosti a mimo to by se snižoval i zájem
žen o vstup do zaměstnání. S přihlédnutím
k uvedeným zásadám jsou přídavky
na děti podle nové úpravy odstupňovány,
jak je uvedeno v tabulce předloženého návrhu.
Opatření, kterým se snižují nebo
neposkytují přídavky na děti rodinám
s jedním nebo dvěma dětmi v případech
vysoké mzdy živitele rodiny, je v souladu s uvedenými
zásadami. V takové rodině je vysoká
životní úroveň bez ohledu na přídavky
na děti. Je třeba si také uvědomit,
že přídavky na děti nejsou jedinou formou
příspěvku našeho socialistického
státu na nezaopatřené děti. Je to
zejména sleva na dani ze mzdy, která je absolutně
tím větší, čím vyšší
je příjem živitele rodiny.
Ukažme si to na příkladu. Zaměstnanci
se dvěma dětmi a s měsíční
hrubou mzdou 3200 Kčs náležely dosud přídavky
na dvě děti v částce 170 Kčs.
Nyní se snižují o 70 Kčs, to je na 100
Kčs měsíčně. Čistá
měsíční mzda po srážce
daně ze mzdy takovému zaměstnanci činí
2864 Kčs, zatímco čistá mzda zaměstnance
bezdětného činí pouze 2432 Kčs.
To znamená, že na dani ze mzdy se zaměstnanci
se dvěma dětmi poskytuje sleva v částce
432 Kčs měsíčně. Celková
dosavadní výše podpory poskytované takovému
zaměstnanci ze státních prostředků
(to je přídavky na děti plus daňové
slevy) činí 602 Kčs a v nové úpravě
se snižuje na 532 Kčs, tedy na částku,
která je stále velmi vysoká.