Pristúpime k prerokovaniu siedmeho bodu denného
poriadku, ktorým je
7. Spoločná zpráva výboru ústavnoprávneho
a výboru rozpočtového a hospodárskeho
k vládnemu návrhu zákona o úlohách
podnikov a národných výborov na úseku
starostlivosti o pracovné sily
Spoločným zpravodajcom je poslanec Toman,
dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Toman: Vážené Národní
shromáždění!
Rychlé tempo rozvoje výrobních sil v Československé
republice si vyžádalo již celou řadu opatření
v organizační přestavbě národního
hospodářství, která vycházejí
ze zásad upevnění jeho řízení,
iniciativy pracujících a široké decentralizace
a zvýšení pravomoci a odpovědnosti národních
výborů. Spolu s těmito opatřeními
vyvstala nutnost upravit nově i otázky rozdělování
pracovních sil jako nejdůležitější
výrobní síly společnosti.
V uplynulé době došlo již k pozoruhodným
změnám v sociální skladbě pracujících,
které předpokládá výstavba
socialismu. Podíl pracujících ve státním
a družstevním sektoru dosáhl již zhruba
80%.
Rychlého tempa bylo dosaženo zejména v růstu
zaměstnanosti. Zatím co v r. 1948 pracovalo v československém
hospodářství 2 527 000 zaměstnanců,
činil v r. 1956 tento počet již 4 400 000 zaměstnanců.
Toto zvýšení ovlivnila nejen postupující
socializace, ale též rozsáhlé zapojování
dalšího obyvatelstva do pracovního procesu.
V souladu se zákonitostmi socialistické ekonomiky
šlo v uplynulém období vždy o plynulý
růst zaměstnanosti bez jakýchkoliv výkyvů
a poruch.
Naše republika zaujímá v podílu činných
osob z celkového počtu obyvatelstva prvé
místo mezi hospodářsky vyspělými
státy světa. Zatím co v ČSR je přes
60% pracujících z počtu obyvatelstva, činí
tento podíl např. ve Francii něco přes
50%, ve Velké Británii a Itálii kolem 45%
atp.
Dosažená úroveň zaměstnanosti
v Československé republice znamená již
dnes velké pracovní využití obyvatelstva.
Tato situace vyžaduje, aby v československém
hospodářství byla do popředí
postavena otázka zdrojů pracovních sil. Rozšířená
socialistická reprodukce nutně předpokládá
další růst zaměstnanosti. Do konce roku
1960 má být dosaženo počtu 4 454 000
zaměstnanců. Proti dnešnímu stavu má
být tedy zaměstnanost zvýšena o 316
000 osob, přičemž zhruba pouze 180 000 osob
zabezpečí přirozený přírůstek
obyvatelstva v produktivním věku. Zbývající
počet je třeba zajistit dalším zvyšováním
pracovní aktivity obyvatelstva, kterážto otázka
se stává stále obtížnějším
a komplikovanějším problémem. Je tomu
tak proto, že potřeba nových pracovních
sil se soustřeďuje do některých průmyslových
oblastí a do pohraničí, zatím co zdroje
pracovních sil jsou v jiných oblastech, a jsou to
převážně místně vázané
pracovní síly, především ženy
a důchodci. Vedle toho jde o složitý problém
rozdělování pracovních sil do jednotlivých
hospodářských odvětví.
V československém hospodářství
bylo v uplynulém období s úspěchem
vyřešeno nové rozmístění
pracovních sil ve prospěch těžkého
průmyslu. Koncem roku 1947 bylo v průmyslu báňském,
energetickém, hutním, chemickém a strojírenském
zaměstnáno zhruba 670 000 zaměstnanců,
což představovalo asi 50% průmyslového
osazenstva. V roce 1957 bylo v sektorech ministerstev paliv, energetiky,
hutního průmyslu a rudných dolů, chemického
průmyslu a ve strojírenských ministerstvech
zaměstnáno již 1 145 000 pracujících,
což představuje 59,2% průmyslového osazenstva.
Přesto však v proporcionálním rozdělení
pracovních sil stojíme i do budoucna před
vážnými úkoly, přičemž
jako celostátní nejdůležitější
problém vyvstává otázka zabezpečení
dostatečného počtu pracovních sil
v Ostravském, Ústeckém a Karlovarském
kraji, a to především pro těžký
průmysl - zejména těžbu uhlí
a stavebnictví.
Státními plány a jejich prováděním
byl pro tyto rozhodující oblasti zabezpečen
velký počet pracovních sil. Jen v letech
1952 až 1957 bylo tam převedeno z jiných oblastí
153 880 pracovníků. Přitom tato spotřeba
každým rokem vzrůstá a vyžaduje
v letošním roce přesunu 37 000 pracovníků.
Veliká většina pracovníků získaných
pro nesoběstačné oblasti po roce zase odchází.
Situace svědčí o zcela nedostatečné
účinnosti dosavadních opatření
k zabezpečování pracovních sil pro
rozhodující oblasti státu. Každým
rokem je nutno zabezpečovat plánované zvýšení
zaměstnanosti nejen za běžný rok, ale
i za léta minulá, kdy přesuny pracovních
sil nebyly s konečnou platností dořešeny.
Trvalé vyřešení otázky pracovních
sil v Ostravském, Ústeckém a Karlovarském
kraji je proto nutné do budoucna postavit na prvé
místo.
Zásada proporcionálního rozdělování
pracovních sil musí být i do budoucna uskutečňována
při rozmisťování mládeže.
Bude třeba nadále zabezpečovat přednostní
příliv mládeže do klíčových
odvětví, zejména do uhelného průmyslu,
stavebnictví a zemědělství. V zemědělství
je tento požadavek o to naléhavější,
že se tu stále zhoršuje věkový
průměr pracovníků. Například
ve srovnání s rokem 1955 se věkový
průměr pracovníků v zemědělství
v roce 1956 zvýšil ze 40,6 let na 43,6 let. Je třeba
počítat s tím, že získávání
dorostu do zemědělství bude i nadále
obtížné vzhledem k tomu, že potřebu
nelze zcela pokrýt dětmi ze zemědělských
rodin, které se nadto domáhají zaměstnání
v průmyslu.
Neméně významným úkolem naší
mládeže je její podíl při výstavbě
nově budovaných investičních celků.
Naše mládež po vzoru mladých lidí
v leninském Komsomolu, kteří odcházejí
pracovat na celiny a na nové gigantické stavby v
Sibiři, již nastupuje podle usnesení XI. sjezdu
Komunistické strany Československa na výstavbu
kaučukárny v Kralupech, bude se účastnit
stavby elektrárny v Žatci, vodního díla
v Jesenici, hornického sídliště Jirkov
a vodohospodářských prací ve východoslovenské
nížině. Je třeba vytvářet
nejlepší podmínky pro zdárný
průběh těchto akcí, které budou
znamenat velké ulehčení při zabezpečování
pracovních sil pro tyto stavby a povedou nadto k upevnění
morálně politického profilu mladých
lidí.
Zvláštní pozornost bude třeba věnovat
problémům souvisícím se zvyšováním
zaměstnanosti žen. Jsou to právě ženy,
které jsou u nás nejdůležitějším
zdrojem nových pracovních sil. Jejich vstup do zaměstnání
měl v uplynulé době velký podíl
na růstu celkové zaměstnanosti. Zaměstnanost
žen dosažená v minulém roce, a to 37%
z celkového počtu zaměstnanců, je
jedna z největších na světě a
předčí ji pouze NDR a SSSR. Růst ženské
zaměstnanosti znamená nejen důsledné
uplatnění zásady politického a hospodářského
zrovnoprávnění žen s muži, ale
také umožňuje postupné uvolňování
mužů pro práci na nejdůležitějších
úsecích socialistické výstavby.
S ohledem na omezenost jiných zdrojů pracovních
sil musíme i do budoucna zajišťovat další
zvyšování zaměstnanosti žen. Velký
rozvoj výroby předpokládaný v příštích
letech a na něj navazující rozvoj všech
druhů služeb jako prádelen, čistíren
a ostatních služeb usnadňujících
domácí práce bude jednak vtahovat ženy
do této práce, a jednak jim pomůže uvolnit
se pro nástup do všech ostatních hospodářských
úseků.
Počínaje rokem 1957 bylo, v souladu se zvyšováním
pravomoci a odpovědnosti národních výborů
na úseku hospodaření s pracovními
silami, plánování růstu podílu
žen z celkového počtu pracovníků
decentralizováno na krajské národní
výbory. Tato pravomoc má být decentralizována
až na okresní národní výbory.
Okresní národní výbory budou moci
v daleko větší míře spojovat
zvyšování zaměstnanosti žen s ostatními
úkoly v nábor u pracovních sil. Zejména
bude jim možno energičtěji prosazovat přijímání
žen do práce, důsledněji vyžadovat,
aby v podnicích byly vytvářeny podmínky
pro setrvání umístěných žen
v zaměstnání apod.
Podobně jako zvyšování zaměstnanosti
žen mají národní výbory zajišťovat
i růst zaměstnanosti důchodců a osob
se změněnou pracovní schopností. Také
sestavování plánu pracovních míst
pro tyto osoby se má přenést až na okresní
národní výbory.
Počítá se s dalším zaměstnáváním
mužů starších 60 let a žen starších
55 let. U nás se předpokládá, že
v příštích letech bude pracovat nejméně
30% z celkového počtu starších osob.
V souvislosti s předloženým vládním
návrhem zákona je třeba poukázat zvlášť
ještě na dva problémy. Je to otázka
krytí potřeby pracovníků na špičkové
zemědělské práce a otázka doosídlení
našeho pohraničí.
Ke krytí špičkové potřeby pracovních
sil při jarních kultivačních a letních
a podzimních sklizňových pracích v
zemědělství provádějí
národní výbory každoročně
nábor přechodných pracovníků
z podniků, úřadů a škol. Až
do roku 1956 dosahoval nábor těchto pracovníků
průměrně asi 300 000 pracovních týdnů
ročně. Od roku 1957 bylo ústřední
plánování a řízení náboru
těchto pracovníků decentralizováno
na národní výbory a byla prosazována
zásada, aby potřeba brigádnické výpomoci
byla především kryta z místních
zdrojů. Ústředně se nyní plánují
pouze mezikrajové přesuny z obvodu hlavního
města Prahy, a to v průměrném ročním
rozsahu 35 000 pracovních týdnů. Počty
skutečně získaných týdenních
brigádníků jsou však oproti plánovaným
předpokladům každoročně vyšší.
Například v letech 1955 a 1956 bylo z Prahy vysláno
do krajů České Budějovice, Plzeň,
Karlovy Vary a Ústí nad Labem na místo plánovaných
64 000 ve skutečnosti 122 000 týdenních brigádníků.
Mimo rámec těchto běžných plánů
potřeby pracovníků na špičkové
práce jsou každoročně vysílány
ještě značné počty přechodných
pracovníků na práce, spojené s jarním
ošetřením a sklizní chmele. Na jarní
práce ve chmelnicích je každoročně
získáváno 8000 až 10 000 pracovníků,
sklizně chmele se zúčastňuje na 90
000 česáčů, většinou z
řad školní mládeže. Již samotné
složení česáčů chmele
vyžaduje od národních výborů
nemálo úsilí k tomu, aby pro ně zabezpečily
nejvhodnější životní podmínky
a všestrannou péči.
Pokud jde o podporu rozvoje hospodářství
zaostávajících pohraničních
oblastí, zejména zvýšení zemědělské
výroby v těchto oblastech, organizuje se od roku
1954 dobrovolné přesídlování
pracovníků z vnitrozemí. V roce 1956 bylo
doosídlování z vnitrozemí rozšířeno
i na úsek lesnictví a v letech 1957 a 1958 ve velmi
omezeném rozsahu i na úseky dopravy a služeb
obyvatelstvu.
Velikost těchto úkolů ukazuje skutečnost,
že od roku 1954 do konce roku 1957 přesídlilo
z vnitrozemí do zemědělství a lesnictví
v pohraničí přes 22 000 pracovníků.
Pro tyto přesídlence bylo adaptováno 9492
bytových jednotek nákladem 244 029 000 Kčs.
Ukazuje se, že převážně jednostranná
orientace pomoci pohraničí na zemědělskou
výrobu bez současného rovnoměrného
rozvíjení ostatních hospodářských
úseků - průmyslu, stavebnictví, dopravy
a služeb - nemůže přinášet
žádoucí výsledky. Pro příští
léta se proto počítá s postupným
komplexním doosídlováním jednotlivých
pohraničních okresů podle stupně naléhavosti;
přitom zemědělské doosídlování
bude v letech 1959 a 1960 pokračovat ještě
zhruba ve stejném rozsahu jako letos.
Na zlepšení životních podmínek
věnuje proto vláda i v letošním roce
zhruba 65 mil. Kčs.
Projednávaný návrh zákona bude znamenat
nesporně i snížení finančních
nákladů na nábor pracovních sil, i
když nelze zatím ani přibližně
toto snížení vyčíslit. Úspora
vyplyne z toho, že odpovědnost za nábor potřebného
počtu pracovníků budou mít především
samy podniky, kdežto nábor prováděný
národními výbory - při vyplácení
finančních příspěvků
- bude postupně omezován. Vedle toho bude mít
vliv na rozsah náboru a tím i na výši
vynakládaných finančních prostředků
odpovědnost podniků za udržení pracovníků,
která je ve vládním návrhu přímo
zakotvena. Do budoucna se počítá také
s tím, že zemědělské podniky
budou postupně přebírat financování
náboru pracovníků na špičkové
zemědělské práce.
Nehledě k úsporám na finančních
nákladech je však třeba vzít v úvahu
prospěch celého národního hospodářství
a pracujících, který přinese nová
úprava. Je to především zabezpečování
zaměstnání všem občanům
hlásícím se o práci, nábor
pracovních sil pro klíčová odvětví
a oblasti a otázky péče o pracovníky.
Rozšíření pravomoci podniků v
hospodaření s pracovními silami si vyžádá
i důsledné provádění dozoru
na zaměstnání pracovníků ze
strany národních výborů, jak jej upravuje
návrh zákona. Vytvářejí se
zde předpoklady pro rychlé a pružné
odstraňování nedostatků při
zaměstnávání pracovníků
v podnicích. Je pamatováno i na pomoc národních
výborů při zajišťování
tak závažného úkolu, jako je stabilizace
pracovních sil v podnicích. Zvlášť
důležitá bude činnost národních
výborů na tomto úseku v nesoběstačných
oblastech, kde bude také úkolem národních
výborů vytvářet podmínky pro
všestrannou spokojenost pracovníků a jejich
setrvání v těchto oblastech. Všechny
tyto úkoly odpovídají zásadě
zesílené pravomoci a odpovědnosti národních
výborů na všech úsecích hospodářské
a kulturní výstavby.
V masové politické a přesvědčovací
práci, bez které nelze zabezpečit nábor
pracovníků ani ostatní úkoly v péči
o pracovní síly, musí sehrát významnou
úlohu i orgány a organizace Revolučního
odborového hnutí. Podobně i Československý
svaz mládeže přispěje svou iniciativou
při získávání a zaměstnávání
mladých lidí pro úkoly budování.
Vážené Národní shromáždění,
konstatuji, že vládní návrh zákona
o úkolech podniků a národních výborů
na úseku péče o pracovní síly
je v souladu s cíli naší hospodářské
výstavby, a proto z pověření rozpočtového
a hospodářského výboru a ústavně-právního
výboru předkládám navrhovanou osnovu
zákona ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Do rozpravy sa prihlásil
posl. Pavlík, dávam mu slovo.
Posl. Pavlík: Vážené Národné
zhromaždenie! Súdružky a súdruhovia!
Uplynulo 13 rokov od oslobodenia našej vlasti, keď pod
vedením rodnej Komunistickej strany Československá
a po boku veľkého spojenca - Sovietskeho sväzu
- sme nastúpili cestu budovania socializmu v našej
vlasti.
Na každom úseku národného hospodárstva
sa podstatne zvýšila produkcia na hlavu obyvateľa,
čo sa odzrkadľuje na zvýšenej životnej
i kultúrnej úrovni nášho ľudu.
Táto skutočnosť dostatočne potvrdzuje
správnosť cesty, na ktorú sme nastúpili
po oslobodení a zvlášť po Víťaznom
februári 1948, keď bol na hlavu porazený kapitalizmus.
Stále trvajúci nedostatok pracovných síl
v súčasnej dobe ostro odporuje s ekonomickým
prebytkom pracovných síl za kapitalistickej republiky,
keď v rokoch 1932 až 1937 stúpla nezamestnanosť
v ročnom priemere okolo pol milióna ľudí,
úradne hlásených. Taký stav trvá
ešte i v súčasnej dobe v kapitalistických
štátoch, kde v dôsledku poklesu a obmedzovania
výroby dochádza k prepúšťaniu robotníkov.
Tak napr. v Itálii a Dánsku bol v roku 1955 každý
10. robotník nezamestnaný. V Belgii každý
13., v Rakúsku každý 16. a v Nemeckej spolkovej
republike každý 20. Zvlášť výrazne
sa prejavuje zvyšovanie počtu nezamestnaných
v Spojených štátoch amerických, kde
z 2,6 milióna plne nezamestnaných - podľa oficiálneho
priznania v roku 1956 - vzrástol počet nezamestnaných
do tohto roku na 5 miliónov.
Dnes už nestačia slová šírené
"Slobodnou Európou" zviesť našich pracujúcich
z tejto cesty, pretože sa dostatočne presvedčili
na vlastné oči, aká je tzv. mierová
politika západných imperialistov.
Dobrou iniciatívou našich pracujúcich došlo
v poslednej dobe k zlepšeniu v plnení organizovaného
náboru a stabilizácie kádrov, no nenastalo
žiadúce zlepšenie na rozhodujúcich úsekoch
národného hospodárstva, kde sa i naďalej
pociťuje nedostatok pracovných síl, čo
je i brzdou pri rýchlejšom budovaní socializmu.
Prečo niektoré okresy a kraje v nábore poklesli,
je i špatný spôsob rozdelenia práce na
odbore, ktorý nezabezpečuje plné využitie
všetkých pracovníkov. Zaráža tu
totiž skutočnosť, že hoci počty pracovníkov
na odbore sa zvýšili, predsa v porovnaní so
stavom, aký bol na odboroch predtým, sa plnenie
úloh organizovaného náboru ešte zhoršilo,
čo vážne ohrozuje plnenie úloh zvlášť
v stavebníctve a v baniach. Bude potrebné, aby na
každom odbore úlohy rozpísali na všetkých
pracovníkov, lebo len tak bude možno hovoriť,
že s úlohami organizovaného náboru žije
celý kolektív. Viac než doposiaľ treba
využívať prácu a skúsenosti so
širokým aktívom, aktivistmi, i pomoc pracovníka
vysielaného podnikom, pre ktorý sa nábor
prevádza, aby priamo na pracoviskách v závode
a dedinách, kde sa nábor prevádza, hovoril
s ľuďmi o skúsenostiach z vlastného pracoviska
v bani alebo na stavbe.