Místopředseda NS Fiala (zvoní):
Zahajuje přerušenou 27. schůzi Národního
shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu schváleného denního
pořadu, kterým je
4. Společná zpráva výboru ústavně-právního
a výboru rozpočtového a hospodářského
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o národních
podnicích a některých jiných hospodářských
organizacích (tisk 263).
Společným zpravodajem je poslanec Vávra,
dávám mu slovo.
Zpravodaj poslanec Vávra: Vážené
Národní shromáždění! Soudružky
a soudruzi!
Dobudování socialismu v naší vlasti
spolu s bouřlivým rozvojem výrobních
sil na podkladě nové techniky stále výrazněji
vyžadovalo, aby bylo více využito socialistické
ekonomiky a odstraněn rozpor mezi formou organizace a řízením
a stavem výrobních sil.
Proto usnesení ÚV KSČ z února 1958
k provedení zásad stanovených celostátní
konferencí z června 1956 a ÚV KSČ
ze září 1957, prohloubených celonárodní
diskusí, uložilo provést reorganizaci našeho
průmyslu a stavebnictví k 1. dubnu 1958 podle ustanovení
zákona číslo 51/1955 Sb. a vytvořit
tak výrobní hospodářské jednotky
komplexně vybavené, které by mohly převzít
samy odpovědnost za zásobování národního
hospodářství výrobky určitého
oboru. V takových jednotkách soustředit běžné
řízení tak, aby ministerstva po zrušení
hlavních správ se mohla omezit na řešení
zásadních otázek. Zásady jím
schválené stanoví přesné direktivy
a konkrétní opatření, aby bylo uvedeno
plně v život usnesení celostátní
konference a výsledky celonárodní diskuse,
která přinesla nové podněty našich
pracujících.
Předpokladem a podmínkou je prohloubení zejména
perspektivního plánování vytvořením
takové soustavy direktivních ukazatelů, které
umožní účinné centrální
řízení bez složitých administrativních
vztahů. Zvýšenou úlohu mají i
finance, neboť jedním ze základních
prostředků ke zvýšení efektivnosti
řízení je vybudování účinné
soustavy ekonomických podnětů, které
by podněcovaly zájem podniků, jejich složek
a všech pracovníků na maximálním
zlepšení práce podniků, na využití
všech rezerv a na stanovení mobilizačních
plánů. S novým způsobem financování
vzroste i význam národohospodářské
evidence a komplexní ekonomické kontroly. Pro celý
soubor těchto opatření musí organizační
přestavba dát takový podklad, aby mohl být
účinně postupně prosazen.
XI. sjezd naší strany pak plně schválil
rozpracovaná opatření a zdůraznil,
že předpokladem splnění úkolů
rozvoje výrobních sil k dovršení výstavby
socialismu v naší vlasti je důsledné
uplatnění zásad ke zvýšení
ekonomické účinnosti řízení.
Uložil proto, aby byla uskutečněna všechna
přijatá opatření a změny v
plánování, zásobování
a odbytu, v soustavě ekonomických podnětů
a odměňování a v neustálém
rozšiřování účasti pracujících
na řízení.
Zákon č. 51/1955 Sb., který se nyní
mění a doplňuje, přispěl k
organizačnímu upevnění národních
podniků a ve svých ustanoveních o národních
podnicích, které jsou jeho nejširší
a podstatnou částí, zůstává
i nadále nedotčen. Jsou to zejména ustanovení
o právním postavení národních
podniků, jejich zřizování, zrušení,
organizačních změnách, majetku a závazcích
i výrobních programech. Některá ustanovení
tohoto zákona, zejména pak jeho ustanovení
o řízení, bylo třeba nahradit novými
ustanoveními, neboť by nebyla v souladu s novým
způsobem řízení, plánování
a financování a nepřispívala by k
rozvíjení forem řízení.
Zákon čís. 51/1955 Sb. se především
doplňuje základním ustanovením a organizaci
průmyslu podle oborů a územních hledisek
a o vytváření VHJ. Tato základní
ustanovení o organizaci průmyslu podle oborů
a územních hledisek platí i pro jiná
odvětví, zejména stavebnictví, pokud
se v nich hospodářské organizace organizují
formou národních podniků. Dosavadní
zákon neměl v tomto směru žádných
ustanovení. Vytváření malých
podniků, které nemohly pak být vybaveny základními
formami podnikové činnosti, spojování
závodů a úseků, které spolu
dostatečně nesouvisely, a tím vyvolaná
nutnost rozsáhlých kooperačních vztahů,
bylo umožňováno tím, že v právních
předpisech nebylo žádné přímé
ani nepřímé zábrany. Organizace průmyslových
a jiných odvětví podle oborů tak,
že se výroba téhož oboru zahrnuje pokud
možno do jedné VHJ, přibližuje řízení
výrobě, odstraňuje zbytečné
kooperační vztahy, umožňuje soustředit
v jednotce všechny potřebné souvisící
činnosti a zejména přenést na jednotku
odpovědnost za řízení výroby
jí svěřené.
Tak na příklad došlo ke sloučení
dvou velkých pražských národních
podniků ČKD Stalingrad a ČKD Sokolovo, které
měly mnohé vzájemné kooperační
vztahy, spolu s národními podniky Stavoloko Radotín,
Hefa Praha a Atmos Žandov v jeden národní podnik
ČKD Praha, který byl postaven do čela výrobně
hospodářské jednotky zahrnující
ve svém organizačním rámci ještě
národní podnik ČKD Slaný Švermovy
závody. Vytvoření této hospodářské
jednotky v čele s vedoucím podnikem ČKD Praha
zjedná možnost, aby si složky této jednotky
mezi sebou vyřešily převážnou většinou
svých věcí, aniž se musely obracet na
jiné podniky a organizace.
Podobně je tomu i u Přerovských strojíren,
ustanovených za vedoucí národní podnik
výrobně hospodářské jednotky,
vzniklé z dřívějších sedmi
národních podniků a jednoho výzkumného
ústavu, nebo u Uničovských strojíren,
postavených do čela výrobně hospodářské
jednotky vytvořené ze tří národních
podniků. Tímto uspořádáním
se zjednají podmínky pro zjednodušení
správy, odpadnutí časových ztrát
vycházejících z projednávání
na ústředních místech, pro zrychlení
a zlevnění výroby, zejména však
pro zlepšení dodávek investičních
celků, pro něž jsou výrobně hospodářské
jednotky určeny za hlavní nebo generální
dodavatele. Tím se současně umožňuje,
aby ústřední řídící
orgány se soustředily na řešení
hlavních a jen těch základních otázek.
Organizování výroby podle oborů tak,
že se do jedné výrobní hospodářské
jednotky zahrnuje ucelený úsek sortimentu s jednotnou
organizací odbytových cest, s jednotnou odbytovou
perspektivou a odpovídající jednotností
technologického rozvoje umožňuje, aby výrobní
hospodářská jednotka odpovídala za
zásobování národního hospodářství
svými výrobky, a aby výrobní hospodářské
jednotky byly komplexně vybaveny všemi potřebnými
druhy činnosti. Takové uspořádání
umožňuje řešit jednotně technický
a hospodářský rozvoj určitého
oboru, např. naftových motorů se zřetelem
na jeho výhledové plánování,
umožňuje zvýšení kvality výrobků,
zvýšení produktivity práce a nejúčelnější
využívání materiálových
i finančních zdrojů.
Typickým příkladem této zvlášť
zdůrazněné funkce je organizační
uspořádání pro obor práškové
metalurgie, kde zájem na prohloubení jeho technického
rozvoje organizačně vyústil v soustředění
dosavadních národních podniků v Šumperku
a v Mokradi a výzkumného ústavu ve Vestci
do Závodu první pětiletky v Šumperku.
Těsná spolupráce výzkumné a
vývojové činnosti s výrobou vytváří
podmínky pro rychlejší technický, technologický
a ekonomický rozvoj výroby a zvyšování
její úrovně. Vytváření
takových výrobních hospodářských
jednotek, které odpovídají za svůj
výrobek až k jeho odbytu, je i předpokladem
uplatnění nové plánovací metodiky
a financování podle příslušných
předpisů Jestliže organizace odpovídá
za zásobování národního hospodářství
svými výrobky, pak je možno výrobním
hospodářským jednotkám místo
podrobných ukazatelů stanovit jen základní
ukazatele, při čemž výrobní hospodářské
jednotky si stanoví samy jejich konkrétní
náplň. Výrobní hospodářské
jednotky si pak budou vytvářet tím, že
se jim ponechají podíly z přírůstku
zisku, vlastní zdroje a budou hradit z nich zásadně
všechny své potřeby včetně decentralizované
výstavby tak, jak to odpovídá zásadám
plného podnikového chozraščotu. Tak
se zajistí plně hmotná zainteresovanost jednotky
a všech jejích složek a pracovníků
na co nejúspěšnějším hospodaření,
zvyšování produktivity práce a využívání
všech rezerv a zdrojů.
Zásada odborové a územní organizace
výrobních hospodářských jednotek
je doplněna ustanoveními o doplňkových
programech, včetně výroby, která předchází
výrobu z vlastního oboru nebo ji následuje
jako např. koželužny u podniku s výrobou
obuvi a ustanovením o gesci tam, kde nelze určitý
obor nebo jeho část zahrnout jen do jedné
výrobní hospodářské jednotky,
přitom základním článkem každé
výrobní hospodářské jednotky
je národní podnik, komplexně vybavený,
nebo několik národních podniků řízených
nejvyspělejším z nich jako vedoucím
podnikem, anebo sdružení národních podniků.
V dalších bodech osnova doplňuje v některých
směrech navazující ustanovení o zřizování
a právních poměrech národních
podniků, která se v zásadě osvědčila
a zůstávají nadále základním
obsahem zákona. Zejména bylo do zákona nově
vloženo ustanovení § 14a (bod 6), které
vychází z direktivy ÚV KSČ, že
úspěšné prosazení nových
forem organizace řízení ke zvýšení
efektivnosti našeho hospodářství závisí
zejména na tom, aby se v řízení všech
otázek hospodářského rozvoje plně
prosadila zásadní směrnice strany a budou-li
vždy a všude místní zájmy v jednotě
se zájmy celé společnosti a celého
národního hospodářství. Dále
vyjadřuje osnova podstatné zvýšení
účasti pracujících prostřednictvím
odborové organizace v nové organizaci jako stěžejní
zásadu demokratického centralismu, co nejlépe
spojit uskutečňování politiky naší
strany s maximálním využíváním
a rozvíjením iniciativy pracujících,
a to prostřednictvím odborové organizace.
Jak správné je toto ustanovení, ukáži
na příkladu Železáren v Prostějově,
kde pracující stáli v minulých letech
vždy před jedním problémem. Co budou
dělat v příštím roce, jaká
bude náplň státního plánu?
Teprve nová organizace průmyslu tuto situaci změnila
V závodě mají přesný výrobní
program na příští rok, zakázkovou
náplň znají z více jak 70% u pružin,
u ostatních výrobků na 100%. V tom vidím
klad nové organizace. Pracující mohou k plánu
hovořit, dávat k němu své připomínky,
a jaký je výsledek?
V závodě pracuje 12 komplexních brigád
a několik odborných komisí pro technicko-organizační
opatření, a jim pomáhají pracující
v dílnách i provozech.
A výsledek? Podle předběžných
výsledků přinesou 1 900 000 Kčs úspor,
z toho Kčs 620 000 na úsporách živé
práce, přitom splní letošní plán
ve výrobě zboží na 102% při předčasném
splnění exportních zakázek a hrubou
hodnotu výroby na 104% při snížení
vlastních nákladů o 1 700 000 Kčs.
Projednání nové metodiky plánovaní
a normativů uložených podniku na rok 1959-1960
ukázalo výhody, plynoucí podniku z poctivého
úsilí o dosažní maximálních
výsledků. Rozpracování dlouhodobých
normativů (podíl na zisku 45%, podíl na odpisech
45,9%) předpokládá zvýšit v příštím
roce výrobu zboží o 18%, produktivitu práce
o 15% v porovnání s letošní skutečností.
Vlastní náklady se mají snížit
o 1,8%. Protože podnik není zařazen do centralizováno
výstavby, musí si investice hradit z vlastních
zdrojů. To je další důvod, proč
musí podnik udělat všechno pro splnění
a překročení úkolů. Podle předběžných
výsledků bude možné přijmout
vyšší úkol, než stanovilo ministerstvo,
a to ve výrobě zboží o 0,8%, v hrubé
výrobě o 3,4%, v zisku o 13,4%, vlastní náklady
pak v podniku sníží o další téměř
dva milióny korun. A to ještě v Železárnách
neřekli poslední slovo, protože k návrhu
plánu se bude ještě na dílnách
dále hovořit.
Dobré výsledky prověrky efektivnosti, přípravy
plánu a kolektivní smlouvy spočívají
především v tom, že stranická organizace
stojí v čele, seznamuje s novými zásadami
plánování a financování stále
širší okruh pracujících, aby se
mohli plnou měrou podílet na opravdu kolektivním
řízení podniku tak, jak je má na mysli
usnesení XI. sjezdu naší strany.
Dále pak jsou to zejména ustanovení, která
ukládají všem vedoucím, tedy zejména
řediteli podniku, vytvářet podmínky
pro rozvíjení a zvyšování účasti
pracujících na řízení, a zdůrazňují
účast odborové organizace. S orgány
ROH musí být projednány jak hospodářské
otázky, zejména otázky plánu, tak
otázky tykající se zaměstnanců.
V bodě 9 zakotvuje osnova povinnost ředitele zřizovat
poradní orgány. Jde o uplatnění leninské
zásady kolektivní přípravy a posuzování
připravovaných rozhodnutí při současném
posílení osobní odpovědnosti ředitele.
Osnova nevyjmenovává formy poradních orgánů,
neboť se budou nepochybně vyvíjet a podrobnější
úpravu budou obsahovat statuty. Statut technicko-ekonomických
rad, o nějž tu zejména půjde, byl také
schválen a upraven již zvláštním
usnesením vlády.
Tyto statuty jsou podrobnějším prováděcím
předpisem k zákonu a v nich budou podrobně
vymezeny všechny otázky, které v zákoně
mohou být vymezeny jen rámcově. Ve statutech
může být přihlédnuto ke konkrétním
poměrům a zvláštnostem jednotlivých
odvětví a statuty mohou vymezit podrobně
i takové otázky, které podléhají
rychleji změnám.
Jedním ze základních předpokladů
samostatnosti a odpovědnosti podniků a hmotného
zainteresování je podnikový chozrasčot.
Podnikový chozrasčot se uplatňoval převážně
jen z hlediska uhrazování výdajů v
běžné činnosti podniků z vlastních
příjmů, nebylo však dostatečně
přihlíženo ke zlepšování
jeho hospodaření zdokonalováním technického
rozvoje podniku, po případě investiční
výstavbou a k využívání ekonomických
podnětů. Proto osnova na rozdíl od dosavadního
ustanovení, které se omezovalo na ustanovení,
že podnik hospodaří podle zásad chozrasčotu,
zdůrazňuje i tyto stránky chozrasčotu
a dává tak podklad pro provedení této
zásady v předpisech o financování.
I ustanovení o vnitropodnikovém chozrasčotu
nebylo v dosavadním znění zákona obsaženo.
Dosavadní uplatňování vnitropodnikového
chozrasčotu bylo mechanické a nebylo zaměřeno
na hlavní jeho smysl, dosáhnout nejvyšší
hospodárnosti v práci jednotlivých složek
podniku. Význam vnitropodnikového chozrasčotu
v nové organizaci, kde byly vytvořeny velké
podniky se závody, které měly dříve
povahu podniků, tak nesporně značně
vzroste.
Je nepochybně nutné, aby závody měly
přímý zájem na svém úspěšném
hospodaření a tím i podniku jako celku a
aby byly vytvořeny předpoklady pro zvyšování
samostatnosti a odpovědnosti závodů rozvíjením
vnitropodnikového chozrasčotu k jeho prohloubení
potom budou závodům určovány dlouhodobé
normativy.
Osnova přizpůsobuje nové organizaci i uzavírání
kolektivních smluv a zřizování podnikových
fondů pracujících. Kolektivní smlouvy
budou uzavírány na úrovni podniku a závodu,
kdežto v dílnách a provozech budou uzavírány
úmluvy. Osnova vymezuje velmi podrobně obsah kolektivní
smlouvy, neboť je jednou z nejdůležitějších
forem účasti pracujících na řízení
a stanoví, jak budou zabezpečeny hlavní úkoly
podniku vedením podniku nebo závodu i pracujícími.
Pokud jde o ustanovení bodu 13, spočívá
hlavní jeho podstata v tom, že dává
pro vydávání řádů i
pro kárná opatření pevný zákonný
podklad. Osnova konečně v bodě 22 odstraňuje
dosavadní ustanovení o řízení
podniků prostřednictvím hlavních správ,
systém odbytových a zásobovacích základen
hlavními správami odbytu nebo zásobování,
resp. prostřednictvím trustů a kombinátů
a přímé řízení ministry
v operativních otázkách.
Nová ustanovení, která nahrazují ustanovení
oddílu 10-14, upravují především
vytváření výrobní hospodářské
jednotky v případech, kde odpovědnost za
zásobování národního hospodářství
výrobky určitého oboru nemůže
převzít jediný národní podnik,
kde tedy výroba oboru je v několika národních
podnicích. V takovém případě
řídící koordinační a
kontrolní činnost vykonává v národních
podnicích vedoucí národní podnik nebo
sdružení, aby tak všechny otázky týkající
se celé takové jednotky byly řešeny
jednotně. Osnova upravuje nejdůležitější
případy této činnosti řídící
organizace, při čemž zdůrazňuje,
že musí být vytvářeny předpoklady,
aby všechny organizace i pracující měli
co největší zájem na hospodaření
celé jednotky. Osnova však vychází z
právní samostatnosti organizací, které
tvoří tuto jednotku a vytváří
předpoklady, aby závazkové vztahy těchto
organizací mohly být uspořádány
tak, jak to předpokládá nový kodex
o závazkových vztazích hospodářských
organizací. I v těchto ustanoveních se důsledně
prosazuje demokratický centralismus. U vedoucí organizace
se soustřeďuje nezbytně nutná řídící
funkce, jinak se však podřízeným organizacím
ponechává potřebná samostatnost a
odpovědnost. V souladu s touto zásadou se ukládá
řediteli vedoucí organizace projednávat všechny
zásadní otázky s řediteli podřízených
organizací.
V nové organizaci byly zrušeny dosavadní samostatné
zásobovací, odbytové, kompletační
a jiné organizace a tyto úkoly budou vykonávat
nadále výrobní hospodářské
jednotky. V určitých případech, zejména
u výrobních hospodářských jednotek,
které mají více národních podniků,
nebude účelné vykonávat tyto nevýrobní
činnosti pomocí odbytových útvarů.
K tomu účelu budou zřízeny účelové
organizace, které však budou zpravidla zahrnuty do
výrobní hospodářské jednotky.
Jestliže obor působnosti účelových
organizací se bude vztahovat na více výrobních
hospodářských jednotek, mohou být
takové organizace podřízeny přímo
ministerstvu.