Hlavní příčinou toho je stav bytového
fondu, který jsme převzali z kapitalistické
republiky a který je charakterizován malým
počtem místností na jeden byt a nedostatečným
vybavením bytů.
Kromě toho není dobře hospodařeno
s byty, které jsme již postavili. Bytů se často
zneužívá. Pere se v nich prádlo, a dokonce
se v nich chová domácí zvířectvo
apod. Tím dochází k značnému
znehodnocování bytového fondu a ke zbytečným
ztrátám. Občané sami musí dbát
o zlepšení údržby bytů a otevřeně
kritizovat nájemníky, kteří s byty
nesprávně hospodaří. Také národní
výbory zde mají veliký úkol, vychovávat
a vést občany k správnému poměru
k socialistickému vlastnictví.
Další příčina je v nedostatcích
bytové výstavby vůbec. To proto, že
nebyl uskutečněn celý podíl investičních
prostředků, určených v plánech
výstavby bytů a technickému a občanskému
vybavení sídlišť. Nebylo využito
plánovaných prostředků na výstavbu
zhruba 60 000 bytů, přičemž asi polovina
této ztráty je v místech největších
bytových potřeb.
XI. sjezd Komunistické strany Československa uložil,
aby do roku 1970 byl v podstatě bytový problém
u nás vyřešen. Ke splnění tohoto
úkolu má být v příští
pětiletce vystavěno zhruba 1/2
miliónu bytů, přičemž bude třeba
bytovou výstavbu zabezpečit daleko více z
finančních zdrojů obyvatelstva, podniků
a zejména družstev. Organizátorem využití
všech těchto možností se stanou národní
výbory.
Krajské národní výbory jako ústřední
investoři musí přistupovat k prověřování
hospodárnosti bytové výstavby daleko odpovědněji
než dosud, počínaje již územními
plány. Nelze přehlížet například
plošnou velikost obcí s ohledem na hustotu osídlení
a vlastní výškovou hladinu zastavění.
Tyto možnosti úspor byly dosud přehlíženy.
Důsledkem toho je skutečnost, že naše
obce v souhrnu zabírají již dnes takovou plochu
a pro takový počet obyvatel, jaký dosáhneme
až po roce 2000. Příčinou toho je, že
řešení územních plánů
jde pohodlnou cestou zabírání nových
ploch. Tím vznikají městům nové
periférie bez ekonomické vazby na jejich stav a
výstavba se podstatně zdražuje novými
veřejnými investicemi a zabíráním
často velmi úrodných zemědělských
ploch.
Naši stavební výrobu čekají mimořádně
velké a složité úkoly, neboť musí
zajistit vysoké tempo bytové i průmyslové
výstavby v příštích letech. Bude
proto třeba podstatně zvýšit úroveň
řízení a kvalifikaci pracovníků,
daleko více než dosud využívat rezerv
ve výrobě a materiálových rezerv,
které ve stavebnictví dosud jsou. Rozhodující
však bude, uplatnit v co největší míře
ve stavební výrobě progresivní techniku.
Všechny tyto skutečnosti, o nichž jsem hovořil,
by nestačily, abychom správně posoudili celkový
rozsah vymožeností socialistického státu,
jež zajišťují růst blahobytu jeho
obyvatel. Rychlý rozvoj hospodářství
a úspěšné plnění plánovaných
úkolů je provázeno také stále
se zlepšující péčí o člověka.
Spotřeba služeb, a zejména těch, které
se poskytují u nás obyvatelstvu zdarma - z prostředků
státu - rostla ještě rychleji než osobní
spotřeba obyvatelstva.
Zvláštní kapitolou u nás zůstávají
však stále ještě placené služby.
Na tomto úseku je stále mnoho stížností
občanů. Mnoho žen, které pomáhají
téměř na všech úsecích
práce plnit plánované úkoly, má
oprávněné výhrady např. ke
kvalitě placených služeb a jejich operativnímu
provádění. Ženy poukazují na
skutečnost, že prádelny a čistírny
nedosáhly ještě předválečné
úrovně. Často jsou z čistíren
dodávány části oděvu nedostatečně
vyčištěné, ba i potrhané, je
nutno dlouho čekat na příjem zboží
i vyčištění. Nejinak je tomu s instalatéry
a kvalitou jejich práce. V četných bytech
utíká voda zbytečně jen proto, že
svoji práci nedělají podle naléhavosti
a přijdou, až na žadatele přijde řada.
Jde také v této souvislosti o kvalitu malířských
prací atd. Bylo by zde možno uvést nespočetné
množství příkladů, které
by potvrdily tuto skutečnost.
Národním výborům na tomto úseku
byla dána široká pravomoc - s ní však
také velké povinnosti. Je třeba, aby otázkám
placených služeb, které jsou rovněž
součástí životní úrovně
lidu, věnovaly pozornost, aby je správně,
odpovědně a zejména naléhavě
zajišťovaly. Je třeba vycházet ze zkušeností,
že právě tyto, mnohdy maličkosti, naše
občany nejvíce sužují a zlobí.
Vážené Národní shromáždění,
do četných jubileí letošního
roku se řadí i desetileté výročí
zákona o národním pojištění,
který jsme v našem Národním shromáždění
schválili a který vešel v platnost 1. října
1948.
Deset let trvání národního pojištění
znamená díky rozvoji našeho národního
hospodářství neustálé prohlubování
péče o zdraví člověka, o jeho
hmotné zabezpečení v době nemoci,
mateřství, úrazu, invalidity, stáří
a úmrtí živitele rodiny. Jeho rozsah jasně
dokumentují fakta o poskytovaných věcných
i peněžitých dávkách nemocenského
pojištění a důchodového zabezpečení.
V roce 1948 činily náklady na dávky nemocenského
pojištění a rodinných přídavků
přes 1,5 miliardy Kčs, v roce 1957 dosáhly
již částky 7 miliard Kčs. Ve srovnání
s předmnichovskou republikou - s rokem 1937 - byly tyto
náklady v roce 1957 15 krát vyšší.
Přitom je třeba poznamenat, že v roce 1937
činil počet obyvatel v naší republice
15,5 miliónu a v roce 1958 je o 8 % nižší.
Roku 1937 činily tyto náklady přepočteno
na jednoho obyvatele asi 32 Kčs, roku 1957 asi 537, tj.
téměř 17 krát více.
Velkých úspěchů jsme dosáhli
v našem zdravotnictví. V péči o ženu
a dítě dosáhlo naše zdravotnictví
opravdu světové úrovně. Zatím
co v roce 1948 jsme měli jen 475 závodů se
zdravotnickým zařízením, máme
jich dnes již více než 1700 a postupně
se zřizují v dalších závodech.
V počtu obyvatel připadajících na
jednoho lékaře a středního zdravotnického
pracovníka jsme se dostali na jedno z předních
míst ve světě. Zatím co jsme měli
v roce 1949 na jednoho lékaře 1100 obyvatel, v roce
1957 se tento stav snížil na 648 obyvatel na jednoho
lékaře.
Vážnou otázkou zůstává
však profil zdravotnických kádrů a kvalita
práce některých lékařů
a zdravotnických pracovníků. Ve zdravotním
výboru bylo uvedeno několik případů,
které potvrzují, že je stále nedostatečná
kontrola lékařské činnosti. Je třeba,
aby se ministerstvo zdravotnictví daleko více zabývalo
kvalitou práce zdravotnických kádrů
a ve spolupráci s radami krajských národních
výborů vytvářelo předpoklady
pro zlepšování těchto služeb.
V naší republice všichni zaměstnanci,
důchodci a jejich rodinní příslušníci
mají nárok na bezplatnou preventivní a léčebnou
péči, včetně všech léků,
nemocničního aj. ústavního ošetřování,
a to bez časového omezení. Bezplatná
pomoc v mateřství se poskytuje všem ženám,
bez ohledu, zda jde o manželky zaměstnanců,
důchodců, nebo osob samostatně hospodařících.
Naproti tomu téměř ve všech kapitalistických
státech se vyžaduje, aby pojištěnec připlácel
na lékařské ošetření,
ústavní ošetřování nebo
poskytování léků a léčebných
pomůcek. Tak například musí v Rakousku
pojištěnec zaplatit část nákladů
na léky a léčebné pomůcky.
Při ústavním ošetřování
rodinných příslušníků
má pojištěnec hradit 10 % nákladu. Ve
Francii uhradí pojišťovna pojištěnci
pouze 80 % výloh podle sazebníku. Obdobně
je tomu ve Švédsku, kde pojišťovna hradí
pouze 75 % výloh. V Německé spolkové
republice zaplatí pojištěnec za každé
potvrzení nemoci a za každý lékařský
předpis poplatek. Rovněž v Anglii se platí
poplatek za každý recept. Ve většině
kapitalistických zemí je pro poskytování
léčebné péče a léků
určité časové omezení.
Značného zlepšení jsme dosáhli
v počtu lůžek v nemocnicích, v odborných
a léčebných ústavech. Zatím
co v roce 1949 připadalo na jedno lůžko v těchto
zařízeních 96 obyvatel, klesl tento počet
v roce 1956 na 80 obyvatel.
Proti roku 1948 vzrostl počet lůžek v nemocnicích,
léčebných a ošetřovacích
ústavech roku 1956 o 48 % a roku 1957 o 50 %.
Zvyšování počtu lůžek v
nemocnicích a ústavech však ještě
nevyjadřuje skutečný stav úrovně
zdravotnictví. Je třeba přestat již
například hovořit o preventivitě,
ale s urychlením dosáhnout, aby preventivní
opatření převažovala kurativu. Předcházení
nemocím nám nakonec ušetří mnoho
starostí s počtem lůžek v nemocnicích
a ústavech. Dále je to problém tzv. chroniků.
Budeme-li v našich léčebných zařízeních
stále léčit chroniky na úkor nemocných,
kteří by v krátké době mohli
opět přejít na svá pracoviště,
budeme zápasit nejen s nedostatkem lůžek, ale
působíme tu nepříznivě i na
výši absence.
Nejvýraznějším ukazatelem léčebné
péče u nás je trvalý pokles úmrtnosti,
zejména u kojenců a dětí vůbec,
a dále prodlužování věku. Během
let 1951 - 1955 se průměrná délka
života prodloužila ze 60,9 roku na 66,2 roku u mužů
a z 65,5 roku na 71,7 roku u žen.
Značně škodlivý vliv na zdraví
člověka má alkohol. Boj proti alkoholismu
se stal proto jedním z hlavních témat zdravotnické
osvěty v minulých letech. Potravinářský
průmysl podstatně zvýšil výrobu
nealkoholických nápojů, sodových vod
a limonád. Ve srovnání s předválečným
obdobím roku 1937 vzrostla spotřeba nealkoholických
nápojů v roce 1957 na 433,7 %.
Podstatné změny nastaly i v lázeňské
péči. Dříve byly naše lázně
přístupny jen těm, kteří si
mohli svůj pobyt zaplatit, aniž jejich zdravotní
stav často vyžadoval vůbec nějakého
léčení. Dnes jsou veškeré naše
lázně zcela k dispozici přednostně
našim pracujícím. Jejich provoz je převážně
upraven na celoroční, aby lázeňská
péče byla umožněna co největšímu
počtu pacientů. Jen v minulém roce bylo léčeno
v našich lázních více než 255 000
nemocných.
Značný vliv na upevnění zdraví
pracujících má i výběrová
rekreace ROH. V minulosti byl pobyt na horách a v jiných
rekreačních místech pouze pro vládnoucí
třídu. Dnes je tato vymoženost zpřístupněna
všem pracujícím. Rekreace však je jenom
zlomek péče o pracující. Důležité
je, že každý pracující může
se svojí rodinou libovolně využít své
dovolené, jejíž délka dovoluje pobyt
i v nejvzdálenějších místech
republiky, a dokonce i v zahraničí.
Další desetitisíce pracujících
spolu se členy svých rodin prožívají
vedle této rekreace svou dovolenou v zotavovnách
svých závodů.
Stálá pozornost a péče je věnována
naší mládeži. Pracující
dorost se plně zúčastňuje výběrové
rekreace ROH a školní mládež tráví
svoje prázdniny v pionýrských táborech
ROH. Jejich počet se postupně každým
rokem zvyšuje, takže v roce 1960 bude již více
než 250 000 dětí prožívat svoje
prázdniny v pionýrských táborech v
nejkrásnějších místech naší
vlasti.
Sociální zabezpečení zaručuje
u nás všem občanům právo na zaopatření
ve stáří, při nezpůsobilosti
k práci pro případ invalidity nebo smrti
živitele. S tím je spojena i péče o
vojenské a válečné poškozence
a oběti války a fašistické perzekuce,
individuální sociální péče,
umístění v domovech důchodců,
péče o osoby se změněnou pracovní
schopnosti aj.
Náklady na dávky důchodového zabezpečení
činily v roce 1948 3 miliardy 551 miliónů
Kčs, v roce 1957 již 8 miliard 908 miliónů
Kčs.
Náš stát kromě řádných
důchodů a sociálních důchodů
dává prostřednictvím rozpočtů
národních výborů ročně
k dispozici několik desítek miliónů
Kčs na dodatkovou sociální péči
podle místních potřeb a úvahy místních
orgánů. Tak velkorysá péče
nemá srovnání s tím, co bylo u nás
kdy v minulosti.
Přes to však existují stále ještě
značné nedostatky v samotném provádění
nemocenského pojištění, na úseku
zdravotní péče, v účelném
a hospodárném využití finančních
prostředků.
Na závodech nejsou dodržovány pracovní
úvazky lékařů a lékaři
jsou často odvoláváni pro jiné služby.
Docházejí stížnosti na časté
výměny lékařů bez vědomí
závodních výborů a ředitelů
závodů.
Orgány ROH by měly i nadále zvyšovat
účast pracujících na provádění
zdravotní péče, včetně lázeňské
péče.
Dále bude třeba zlepšovat zdravotní,
hygienické a bezpečnostní podmínky
na pracovištích. Stále ještě trpíme,
že nám lidé pracují někde v prostředí,
které neodpovídá nejnutnějším
hygienickým normám. Málo se zabýváme
na pracovištích prašností, čistotou
vzduchu, pracovním prostředím a odsávacím
zařízením. Je třeba najít cesty
k odstranění prašnosti již při
projektování odsávacího zařízení.
Výzkumné ústavy by se daleko více
měly zabývat neviditelnými částmi
prachu, který je na pracovištích a který
je často nebezpečnější, než
prach viditelný. Není pro nás, pro naše
zdravotníky a výzkumné ústavy, jistě
dobrým vysvědčením, jestli například
nedovedeme zabránit silikóze a jiným chorobám
z povolání.
Je nutné také prohlubovat dosavadní a hledat
nové metody hmotné zainteresovanosti závodů
na vytváření podmínek pro zdravou
a bezpečnou práci a v boji proti neodůvodněné
absenci. Vést pracující k tomu, aby odpovědně
hospodařili s prostředky nemocenského pojištění,
s léky, a aby se dodržovala socialistická zákonnost
a finanční kázeň.
Uvedl jsem jen některá fakta, která svědčí
o tom, že naše národní pojištění
je důležitým článkem péče
o všechny pracující a příslušníky
jejich rodin a má značný vliv na výši
životní úrovně našeho lidu. Výsledky
uplynulých 10 let trvání národního
pojištění jsou názorným dokladem,
že jen ten stát, kde vládne lid, může
úspěšně zajistit pracujícím
opravdu socialistickou péči jak o jejich zdraví,
tak i hmotné zabezpečení.
Dosavadní úspěchy nás zavazují,
abychom dali veškeré své schopnosti pro uskutečnění
smělých perspektiv, vytyčených XI.
sjezdem Komunistické strany Československa - dobudování
socialismu v naší vlasti. Tím zajistíme
další zlepšení nejen našeho nemocenského
pojištění, které již dnes je jedním
z nejlepších na světě, ale zabezpečíme
zároveň trvalý vzestup životní
úrovně všeho našeho lidu. (Potlesk.)
Místopředseda Polanský: Dávám
slovo poslanci Žiakovi.
Podpredseda Žiak: Vážené Národné
zhromaždenie!
Rokujeme o zákone druhého päťročného
plánu rozvoja národného hospodárstva.
Dobre premysleným zákonitým rozvojom národného
hospodárstva máme spoločensky a hospodársky
zavŕšiť socialistickú výstavbu
našej drahej otčiny. Ďalším zvelebením
hospodárskych hodnôt, ešte plnším
kultúrnym a sociálnym rozmachom máme dobudovať
plné socialistické podmienky života.
Ciele, zhrnuté v zákone, ktoré máme
dosiahnuť, a úlohy, ktoré treba splniť,
požadujú nielen vysokú odbornú úroveň
a obetavú prácu všetkých občanov,
ale i hlbokú mravnú zodpovednosť za dielo,
ktoré máme svedomito a čestne splniť
v druhej päťročnici. Najvlastnejším
cieľom tohto diela je dôstojný život všetkých,
ktorí v svornosti a vzájomnej spolupráci
pretvárajú starý svet sebectva a budujú
mohutnú socialistickú stavbu šťastnej
ľudskej rodiny.
Okolnosť, že o druhom päťročnom pláne
rokujeme v jeseni, do ktorej spadá 40. výročie
vzniku Československej republiky, bezprostredne núti
zamyslieť sa nad štyrmi desaťročiami, naplnenými
takým množstvom udalostí a prevratných
zmien, aké prežíva máloktorá
ľudská generácia.
Utvorenie republiky, v ktorej si Česi a Slováci
po urputných národných a sociálnych
bojoch bratsky podali ruky k spoločnému šťastnému
životu, bola pre naše národy nesmierne významná
udalosť.
Pravda je, že v dvadsaťročnom spolunažívaní
Čechov a Slovákov v predmníchovskej republike
slovenský ľud dosiahol niektoré skutočne
pozitívne hodnoty, predovšetkým v záchrane
národa pred národnou smrťou a v neslýchanom
slovenskom kultúrnom rozvoji. Pravda je, že robotnícka
trieda v tvrdých sociálnych bojoch dosiahla 8 hodinový
pracovný deň a vyššiu sociálnu
zábezpeku, než aká bola v susedných
stredoeurópskych štátoch.
Ale pravda je i to, že vykorisťovanie ľudí,
ktorí žili z práce rúk a umu, pokračovalo
tak, ako v niekdajšom Rakúsku a Uhorsku. Boj pracujúcich
o spravodlivú odmenu za prácu, o lepší
sociálny život, stretol sa so sebectvom majiteľov
fabrík, baní a veľkostatkov a s obuškami
i karabínami četníkov. Hospodárska
kríza, ako zákonitý zjav kapitalistického
zriadenia, postihovala v predmníchovskej republike státisíce
robotníkov, roľníkov a ich rodiny.
Moja generácia si vďačne a s láskou
spomína na českých učiteľov a
profesorov. Dobre nás učili. S akými vďačnými
spomienkami a láskou si pripomína slovenský
pracujúci ľud lekára - ľudomila Hálka,
spisovateľa Jilemnického, Klementa Gottwalda a desaťtisíce
iných českých ľudí, najmä
vodcov robotníckej triedy, ktorí mu objasňovali
nové, skutočne krajšie ľudské obzory
života. Koľkokrát len na pôde parlamentu
pred rokom 1938 odznela ostrá interpelácia českých
a slovenských komunistických poslancov na adresu
vtedajšej vlády o povážlivej biednej úrovni
celých slovenských oblastí, v ktorých
mládež trpela na podvýživu, rachitídu
a tuberkulózu.
Na četníkov, ktorí pomáhali exekvovať
poslednú kravičku v Habure, Čertižnom
a hocikde na Slovensku, alebo strieľali do robotníkov,
ktorí si bránili pred demontážou fabriky
v Krompachoch, vo Zvolene a na ďalších miestach,
ostali smutné spomienky. Smutné preto, lebo slovenský
ľud v nich videl vykonávateľov panského
násilia českej a slovenskej buržoázie.