V oblasti služeb jsme v minulosti dosáhli ve srovnání
s nejvyspělejšími zeměmi mimořádně
vysoké úrovně u neplacených služeb.
Naproti tomu byly nedostatečně rozvíjeny
všechny druhy placených služeb. Druhý
pětiletý plán si proto klade za cíl
vytvořit předpoklady k odstranění
tohoto nedostatku.
Třetí složkou životní úrovně,
na níž se soustřeďuje úsilí
II. pětiletého plánu, je oblast bytové
výstavby. Přitom je současně počítáno
s tím, že na individuální bytovou výstavbu
bude možno věnovat 14 miliard Kčs. Do užívání
bude předáno nejméně 330 000 bytových
jednotek, z čehož 124 000 bytových jednotek
bude získáno soukromou výstavbou.
Soudruzi poslanci!
Druhý pětiletý plán staví před
nás smělé a náročné
úkoly. Při plnění těchto úkolů
mějme na mysli naši odpovědnost před
vším naším lidem a před celým
mezinárodním dělnickým hnutím,
za dovršení výstavby socialismu v naší
vlasti, čímž rozšíříme
podstatně základnu proletářského
internacionalismu.
Naše rychle se rozvíjející spolupráce
s ostatními zeměmi světové soustavy
socialismu, zejména spolupráce se Sovětským
svazem, se uskutečňuje na základě
vzájemné koordinace našich plánů,
což zajišťuje našemu hospodářství
jak odbyt výrobků, tak i suroviny a materiál.
Tato spolupráce je nejvýraznějším
projevem proletářského internacionalismu.
Splnění přijatých závazků
vůči zemím světové soustavy
socialismu je tedy nejen předpokladem k zajištění
potřebných surovin a materiálu, ale je i
splněním našich povinností vůči
mezinárodnímu dělnickému hnutí.
Splnění úkolů druhého pětiletého
plánu zajistí ve svém souhrnu materiální
základ dovršení výstavby socialismu
v naší vlasti.
Půjde ovšem o to, aby smělá čísla
druhého pětiletého plánu byla uvedena
v život, o čemž se bude rozhodovat v průmyslu
a zemědělství, ve městech i na vesnicích.
Je třeba reálně vidět to, že
ještě ne ve všech odvětvích a závodech
jsou plněny všechny úkoly tak, jak by být
plněny měly. Na této skutečnosti nic
nemění ani to, že se nám od počátku
roku daří plnit a dokonce překračovat
plán hrubé výroby i zboží.
Tohoto nesporně kladného jevu ve vývoji našeho
hospodářství je dosahováno do značné
míry i pro to, že v mnoha odvětvích
a podnicích jsou překračovány plány
počtu pracovníků se všemi nepříznivými
důsledky tohoto stavu.
Připočteme-li k těmto problémům
nezdravý zjev narůstání materiálových
zásob ve výrobě a nedostatky v investiční
výstavbě, musíme nutně dojít
k závěru, že dosavadní úroveň
společenské produktivity práce neodpovídá
plně možnostem a potřebám našeho
národního hospodářství.
Souhrn těchto nedostatků neznamená jen komplikace
a potíže v národním hospodářství,
ale ovlivňuje i snahy a záměry Komunistické
strany Československa a vlády k dalšímu
zvyšování životní úrovně
pracujícího lidu.
Je jasné, že v zájmu dalšího upevnění
našeho lidově demokratického zřízení
a zvyšování blahobytu pracujícího
člověka je nutné se s těmito nedostatky
vypořádat a odstranit je pokud možno v nejkratší
době, aby úkoly druhého pětiletého
plánu byly nejen splněny, ale i překročeny,
a to ve všech rozhodujících ukazatelích.
Pro jejich řešení má vedle úrovně
národního hospodářství dosažené
v předcházejících letech velký
význam i nová organizace národního
hospodářství a nové metody plánování.
Všechna opatření, prováděná
na tomto úseku Komunistickou stranou Československa
a vládou, směřují k uplatnění
zásad demokratického centralismu v řízení
národního hospodářství a tím
ke zvýšení účinnosti řízení
cestou posílení perspektivního plánování,
cestou důsledné decentralizace při posílení
centrálního řešení zásadních
otázek a cestou zvýšení hmotné
zainteresovanosti podniků a jednotlivců na trvalém
dosahování co nejlepších výsledků
v jejich práci.
Nové organizační uspořádání
a nové metody plánování se začínají
uplatňovat při sestavování plánů
na rok 1959.
I když máme dosud k dispozici jen dílčí
výsledky a poznatky z podniků a závodů,
je již možno nyní konstatovat, že nové
metody v plánování a nová organizace
se osvědčují.
Zejména bezprostřední sepětí
zájmů podniků i zájmů osobních
se zájmy celé společnosti, vyjádřené
dlouhodobými normativy podnikové a osobní
hmotné zainteresovanosti vede podniky a jejich pracující
k iniciativnímu přijímání vysokých
úkolů. Iniciativa pracujících, podporovaná
zvýšenou hmotnou zainteresovaností, se ukazuje
jako hlavní nástroj v odkrývání
rezerv a zvyšování efektivnosti národního
hospodářství.
Z dosavadního průběhu přípravy
plánu na rok 1959 a prověrky efektivnosti je známa
celá řada případů, kdy iniciativa
dělníků vede ke zvýšení
úkolů i nad dosavadní technické určení
kapacit strojů, zařízení, provozů
i celých závodů či podniků.
Řešení nedostatků ve výrobě
a nový přístup k řešení
úkolů, spojený s opatřeními
ke zvýšení ekonomické účinnosti
řízení, jakož i nový způsob
organizace řízení, plánování
a financování národního hospodářství
bude klást nové nároky na schopnosti, kvalifikaci
a metody práce vedoucích hospodářských
pracovníků, techniků i dělníků.
Ze všech těchto skutečností vyplývá
nutnost přímé účasti pracujících
na řízení výroby i správě
státu.
Proto jedině za účasti všech pracujících,
dělníků, techniků i úředníků,
je možno zvládnout vysoké a náročné,
ale přitom reálné úkoly druhého
pětiletého plánu rozvoje národního
hospodářství, které jsou předkládány
vládou Republiky československé ke schválení
Národnímu shromáždění.
Vládní návrh zákona o druhém
pětiletém plánu rozvoje národního
hospodářství podrobně projednaly výbory
rozpočtový a hospodářský, zemědělský,
zdravotní, kulturní a ústavně-právní.
Jako zpravodaj výboru rozpočtového a hospodářského
a jménem ostatních zúčastněných
výborů doporučuji tento vládní
návrh zákona Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem zpravodajcovi za prednesenú
zprávu.
K prejavu sa prihlásil minister-predseda Štátneho
úradu plánovacieho inž. Otakar Šimůnek.
Prosím ho, aby sa ujal slova.
Ministr předseda Státního úřadu
plánovacího poslanec inž. Šimůnek:
Vážené soudružky a soudruzi!
Náš lid dosáhl pod vedením Komunistické
strany Československa v posledním desetiletí
výrazných úspěchů. Upevnila
se moc dělnické třídy a její
svazek s pracujícím rolnictvem. Tato skutečnost
umožnila výrazně posílit průmyslový
charakter našeho státu a podstatně rozšířit
ekonomický potenciál země. Průmyslová
výroba se zvýšila v roce 1957 proti roku 1937
téměř třikrát, při čemž
těžký průmysl vzrostl ve stejném
období téměř od 230 %. Slovensko se
změnilo ze zaostalé agrární země
v zemi průmyslově vyspělou. Socialistické
výrobní vztahy se staly rozhodujícím
činitelem nejen v průmyslu, ale i v zemědělství,
kde k dnešnímu dni jednotná zemědělská
družstva a státní statky obhospodařují
již na 70 % veškeré zemědělské
půdy. Tento růst naší ekonomiky umožnil
provést i řadu opatření ke zvýšení
životní úrovně všeho obyvatelstva.
Od roku 1953 byly šestkrát sníženy maloobchodní
ceny všech druhů základních potřeb.
Zaměstnanost obyvatelstva se zvýšila za uplynulých
deset let o půl miliónu osob a podstatně
vzrostla jeho kupní síla. Takové jsou ve
stručné charakteristice výsledky cílevědomé
hospodářské politiky strany a vlády,
která se dovedla vždy postavit čelem proti
obtížím a nedostatkům a soustavně
a důsledně je řešit. Proto byla tato
politika vždy podporována a uskutečňována
všemi pracujícími.
Od roku 1956 bylo naše hospodářství
řízeno podle Směrnic druhé celostátní
konference Komunistické strany Československa. Směrnice
kladly na národní hospodářství
vysoké a náročné úkoly, vyplývající
z cíle dobudovat materiální základnu
socialismu. Náročnost těchto úkolů
byla zvyšována ještě tím, že
ve dvouletém období mezi první a druhou pětiletkou
- to je v letech 1954 a 1955 - se projevily některé
disproporce, které spolu s nepříznivým
vývojem základních kvalitativních
vztahů znamenaly zpomalení rychlého rozvoje
národního hospodářství dosahovaného
v letech první pětiletky.
Práce na druhém pětiletém plánu
byly proto od počátku zaměřeny na
odstranění stávajících disproporcí
a pronikavé zlepšení kvalitativních
vztahů v národním hospodářství.
Již ve své prvé variantě, vypracované
podle směrnic celostátní konference Komunistické
strany Československa v roce 1956, předpokládal
proto druhý pětiletý plán zejména
odstranění - cestou rozsáhlé investiční
výstavby - zaostávání některých
odvětví, a to především palivové,
energetické a metalurgické základny za rozvojem
zpracovatelských odvětví. Zvláštní
důraz kladl přitom na dosažení rychlého
vzrůstu produktivity práce a pronikavého
snížení materiálových nákladů.
Hodnotíme-li dnes z hlediska těchto úkolů
hospodářský vývoj v prvních
letech druhé pětiletky, vidíme, že na
nové úkoly, především v kvalitativní
oblasti nebylo národní hospodářství
plně připraveno. Tato nepřipravenost spočívala
- jak známo - v prvé řadě v tom, že
organizace a metody řízení národního
hospodářství neodpovídaly předpokládané
kvalitativní změně v rozvoji výrobních
sil. K tomu přistupovala ještě ta skutečnost,
že ani koordinovanost hospodářského
rozvoje socialistických zemí nedosahovala stupně
objektivně potřebného.
Přesto, že v prvních letech druhého
pětiletého plánu se podařilo urychlit
rozvoj průmyslu a dosáhnout průměrného
ročního přírůstku 10 %, nebylo
v těchto letech dosaženo potřebné struktury
v rozvoji průmyslové výroby. Neuspokojivě
byly plněny opět úkoly v některých
odvětvích těžkého průmyslu.
Zaostávání palivové základny,
které se projevilo zejména v roce 1956, způsobilo,
že bylo nutno přikročit i k některým
tvrdým úsporným opatřením a
k přesunům ve spotřebě. Tato obtížná
situace byla při soustavné pozornosti a opatřeních
strany a vlády podstatně zmírněna
prakticky až v druhé polovině roku 1957. Zatím
co v roce 1956 rozvoj těžby paliv tempem 7,4 % zaostával
za celkovým rozvojem průmyslu, bylo v roce 1957
dosaženo již přírůstku 11 % a v
letošním roce dosáhne přírůstek
těžby zhruba 13,5 %.
Obdobně tomu bylo i ve strojírenství, kde
teprve v letošním roce jsou postupně zmírňovány
vážné obtíže, které toto
odvětví způsobovalo při plnění
úkolů investiční výstavby a
zahraničního obchodu v letech 1956 a 1957.
V investiční výstavbě znamenaly sice
výsledky v prvních dvou letech druhého pětiletého
plánu dosažení určitého obratu
ve srovnání s lety 1954 a 1955, neodpovídaly
však vysokým úkolům státního
plánu. Přitom nebyly splněny úkoly
na nejdůležitějších stavbách,
což se nepříznivě odráželo
v opožděném uvádění rozhodujících
kapacit do provozu. Neplnění plánovaných
dodávek strojů a zařízení pro
stavby na počátku pětiletky nabylo takového
rozsahu, že velmi vážně ovlivnilo splnění
struktury a celkového objemu investic uvažovaných
ve směrnicích k druhému pětiletému
plánu.
Vážné důsledky pro vývoj národního
hospodářství v druhé pětiletce
mělo značné nesplnění plánu
v oblasti kvalitativních ukazatelů jak v roce 1956,
tak i v roce 1957. V řadě průmyslových
odvětví docházelo k překračování
materiálových nákladů zvýšenou
spotřebou surovin a materiálů. V důsledku
toho nebylo v těchto letech dosaženo předpokládaného
snížení materiálních nákladů
na výrobu, což se projevilo ve snížení
celkové úrovně národního důchodu
proti direktivám směrnic.
K tomu přistupovalo i zpomalování tempa růstu
produktivity práce na počátku druhého
pětiletého plánu, při čemž
růst produktivity práce se nepodílel v uvažovaném
poměru na vzestupu výroby. Rovněž nebylo
dosahováno plánovaného předstihu produktivity
práce před růstem průměrných
výdělků. Na příklad v roce
1956 byl plán průměrných dělnických
výdělků překročen na 102,6
%, zatím co plán produktivity práce pouze
na 101,9 %.
Úroveň produktivity práce byla nepříznivě
ovlivňována řadou okolností. Malá
pozornost byla věnována mobilizaci značných
rezerv existujících v organizaci výroby,
nedostatečně byly využívány stávající
kapacity, prostředků na novou techniku nebylo efektivně
využíváno. Rovněž soustava hmotné
zainteresovanosti nevedla k odhalování rezerv.
Celkové výsledky rozvoje národního
hospodářství v prvních dvou letech
druhé pětiletky byly ovlivněny též
neuspokojivým plněním úkolů
v zahraničním obchodě, který se -
jak z hlediska své vlastní práce, tak z hlediska
zajišťování potřebných vývozních
fondů - jen postupně vyrovnával s novými,
vyššími požadavky, vyplývajícími
z tempa rozvoje národního hospodářství
a ze současně větší spotřeby
surovin a materiálů, zejména v průmyslové
výrobě, i ze složité a měnící
se situace na mezinárodních trzích.
Uvedený vývoj v prvních dvou letech pětiletky
si vyžádal provést, se zřetelem zejména
na nepříznivé plnění kvalitativních
ukazatelů a se zřetelem na některé
vnější vlivy, některé úpravy
druhého pětiletého plánu a hledat
usilovně všechny cesty k maximálnímu
zabezpečení cílů vytyčených
druhou celostátní konferencí naší
strany. Tyto skutečnosti vedly ve svém důsledku
k tomu, že návrh zákona o druhém pětiletém
plánu projednáváme teprve nyní.
Toto vše však nebylo jen věcí plánovacích
orgánů, jen věcí ekonomů, jen
věcí řídícího hospodářského
aparátu.
Celé toto období - od směrnic celostátní
konference až k projednávání osnovy
zákona o druhém pětiletém plánu
v Národním shromáždění
- bylo obdobím velikého a plodného zápasu,
nesmírného organizátorského úsilí,
v jehož čele stála naše komunistická
strana.
Strana věnovala hospodářskému vývoji
mimořádnou pozornost, provedla s plnou otevřeností
analýzu nedostatků, vytyčila konkrétní
cesty a prostředky, jak negativním jevům
v našem národním hospodářství
čelit, uskutečnila nebývalou mobilizaci všech
našich pracujících.
Strana ukázala na bezpodmínečnou nutnost
výrazně posílit mezinárodní
hospodářskou spolupráci a zvýšit
efektivnost celého národního hospodářství
jako jedinou možnou cestu dalšího rozvoje. V
souladu s tím provedla naše strana a vláda
významné praktické kroky.
V oblasti mezinárodní hospodářské
spolupráce v socialistickém táboře
jsme nejen pevně setrvali na základně přijatých
závazků; iniciativa naší strany a vlády
republiky měla v neposlední řadě svůj
podíl na novém rozvoji této spolupráce
v podmínkách a formách, odpovídajících
pokroku a úkolům ekonomiky socialistických
zemí v nynějším tak významném
období. To také umožnilo zabezpečit
druhý pětiletý plán mezistátními
dohodami.
Z iniciativy strany byla učiněna důležitá
opatření směřující ke
zdokonalení plánování a řízení
národního hospodářství. Nová
organizace národního hospodářství,
zejména průmyslu a stavebnictví, uskutečněná
k 1. dubnu letošního roku, umožnila realizovat
zásadu zvýšené úlohy perspektivních
plánů, provést důslednou decentralizaci
a zvýšit účinnost plánovacích
metod, zejména zvýšením hmotné
zainteresovanosti. Zásadní opatření
byla provedena též na úseku hospodářství
řízeného národními výbory.
Hospodářství spravované národními
výbory bylo podstatně rozšířeno,
zvýšila se pravomoc a odpovědnost národních
výborů při řízení tohoto
důležitého úseku našeho národního
hospodářství.
Souhrn všech těchto opatření představuje
další prohloubení demokratického centralismu
v řízení národního hospodářství,
zvyšuje účast pracujících na
řízení státu a hospodářství
a přispívá tak k uskutečnění
jednoho z důležitých předpokladů
dovršení socialistické výstavby.
Výsledky dosažené již v prvních
třech čtvrtletích letošního roku
přesvědčivě dokazují, že
jednotlivá opatření strany a vlády
na odstranění nedostatků již pevně
zakotvila v hospodářském životě
a že souhrn opatření ke zvýšení
efektivnosti národního hospodářství
se již úspěšně projevuje na výsledcích
letošního roku.
Kladně je možno hodnotit celkové výsledky
plnění plánu v průmyslu, další
stabilizaci provozní situace na železnici a určité
zlepšení v plnění plánu stavebních
organizací.
Překračování plánovaných
objemů průmyslové výroby za tři
čtvrtletí roku 1958 všemi ministerstvy odpovídá
úkolu urychlit v letošním roce tempo rozvoje
průmyslové výroby. Úspěchem
v rozvoji průmyslu jsou zejména výsledky
v těžbě a zásobování palivy,
podstatné zlepšení plnění výrobních
plánů v závodech ministerstva těžkého
strojírenství a zvýšení výroby
řady důležitých průmyslových
surovin a výrobků.