Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
Aby naše národní hospodářství
zvládlo úspěšně další
úkoly socialistické výstavby, je třeba
zvýšit ekonomickou účinnost jeho řízení
přiblížením řízení
výrobě a prohlubováním chozrasčotních
vztahů, zvýšit odpovědnost podniků
za jejich výrobky a odpovědnost řídících
orgánů za výsledky jejich řídící
činnosti a plně uplatnit účast pracujících
na rozvoji výroby a řízení národního
hospodářství. Proto se průmysl a stavebnictví
nově organizují a vytvářejí
se výrobně hospodářské jednotky,
které odpovídají za zásobování
národního hospodářství výrobky
svého oboru nebo jeho části a za rozvoj oboru,
a rozšiřuje se pravomoc národních výborů
při řízení hospodářských
odvětví celostátního významu.
Tomuto organizačnímu uspořádání
a způsobu řízení se přizpůsobuje
zákon č. 51/1955 Sb., o národních
podnicích a některých jiných hospodářských
organizacích.
Zákon č. 51/1955 Sb., o národních
podnicích a některých jiných hospodářských
organizacích, se mění a doplňuje takto:
1. Na místo § 1 se vkládají včetně
nadpisu tato ustanovení:
(1) Za účelem úspěšného
plnění svého základního poslání
zásobovat národní hospodářství
výrobky vysoké technické úrovně
v potřebném množství, druzích
a jakosti při stálém zvyšování
produktivity práce a nejúčelnějším
využívání materiálových
i finančních zdrojů společnosti se
průmysl zpravidla organizuje a řídí
podle svých odvětví a hlavních oborů.
(2) Vyžaduje-li to povaha výroby nebo jiná
důležitá potřeba, může být
výroba v odvětví nebo oboru organizována
a řízena i podle územních hledisek.
(3) Ustanovení tohoto zákona platí i pro
jiná odvětví národního hospodářství
než odvětví průmyslová, pokud
věcně příslušný ministr,
popřípadě vedoucí ústředního
orgánu státní správy (dále
jen "příslušný ministr") v
nich organizuje hospodářské organizace formou
národních podniků; přitom se základních
ustanovení (§§ 1 až 1d) užije přiměřeně.
(1) Výroba téhož průmyslového
oboru nebo jeho ucelené části (dále
jen "obor") se pokud možno zahrnuje do jedné
výrobně hospodářské jednotky.
(2) V oboru zvlášť rozsáhlém nebo
v oboru, který je organizován a řízen
i podle územních hledisek, může být
výroba zahrnuta do několika výrobně
hospodářských jednotek.
(1) Výrobně hospodářská jednotka
odpovídá za zásobování národního
hospodářství výrobky stanoveného
jí oboru a za rozvoj oboru v souladu s vývojem potřeb,
který určují výhledové plány.
Je proto povinna soustavně zvyšovat technickou, technologickou
a ekonomickou úroveň oboru a zajišťovat
nepřetržitý růst produktivity práce,
stoupající jakost výrobků a snižování
vlastních nákladů.
(2) Ve výrobně hospodářských
jednotkách se soustřeďují všechny
druhy činnosti potřebné k tomu, aby v těchto
jednotkách probíhal ucelený pracovní
proces až k dohotovení a odevzdání výrobku
odběrateli a aby tyto jednotky mohly i jinak úspěšně
plnit úkoly uvedené v odstavci 1 (např. činnost
výzkumná, vývojová, projektová,
montážní, odbytová).
(3) Výrobně hospodářská jednotka
pečuje podle potřeb národního hospodářství
také o výrobu z jiného oboru, která
je v ní umístěna k využití zařízení
nebo z jiného hospodářského důvodu.
(4) Je-li výroba téhož oboru zahrnuta do několika
výrobně hospodářských jednotek,
zajišťuje jednotné řízení
oboru a jeho rozvoje nadřízený orgán,
pokud nebyla tímto řízením ve stanoveném
jí rozsahu pověřena některá
organizace (§ 48).
Výrobně hospodářskými jednotkami
jsou:
a) národní podnik určený za výrobně
hospodářskou jednotku:
b) vedoucí národní podnik s jedním
nebo několika podřízenými národními
podniky nebo účelovými organizacemi (§
47);
c) sdružení s podřízenými národními
podniky a popřípadě s podřízenými
účelovými organizacemi.
Základním článkem organizace výrobně
hospodářských jednotek je národní
podnik."
2. § 2 zní:
"Národní podniky zřizuje v souladu s
potřebami rozvoje národního hospodářství
příslušný ministr. Před zřízením
národního podniku je povinen si vyžádat
vyjádření ministra financí, rady krajského
národního výboru, v jehož územním
obvodu má být sídlo národního
podniku, jakož i vyjádření ústředního
výboru příslušného odborového
svazu."
3. V § 3 odst. 1 se škrtá ustanovení pod
písm. c).
4. § 4 písm. e) zní:
"e) základní výrobní program
národního podniku, popřípadě
jeho základní úkoly."
5. V § 14 se škrtá odstavec 3.
6. Za § 14 se vkládá § 14a, který
zní:
Každou hospodářskou otázku je třeba
řešit v jednotě s její politickou stránkou
a danou hospodářsko politickou směrnicí.
Při rozhodování je nutno podřizovat
v zájmu celého národního hospodářství
úzce omezené zájmy potřebám
celku."
7. § 16 odst. 1 a 2 zní:
"(1) Vedoucí jsou povinni vytvářet podmínky
pro nejširší a bezprostřední účast
pracujících na řízení národního
podniku organizovanou Revolučním odborovým
hnutím. Při zajišťování
této účasti, uskutečňované
zejména formou výrobních porad a socialistického
soutěžení, jakož i rozvíjením
hnutí vynálezců a zlepšovatelů
vedoucí úzce spolupracují s příslušnými
orgány odborové organizace.
(2) Vedoucí zajišťují, aby se orgány
odborové organizace v podniku a závodě mohly
účastnit příprav a sestavování
plánu a jeho kontroly, a vyžadují si jejich
stanovisko a návrhy i k zabezpečení technického
rozvoje, k plánu práce, k otázkám
odměňování a ke všem jiným
důležitým opatřením."
8. § 18 zní:
"(1) Národní podnik hospodaří
podle zásad chozrasčotu, kladoucích důraz
zejména na to, aby podnik důsledně uhrazoval
své výdaje na provoz i na svůj rozvoj z vlastních
příjmů, neustále snižoval vlastní
náklady a soustavně zlepšoval výsledky
svého hospodaření působením
podnětů spojujících hmotné
zájmy celku i jednotlivých pracovníků.
(2) Uvnitř národního podniku se uplatňuje
vnitropodnikový chozrasčot směřující
k dosažení nejvyšší hospodárnosti
ve výsledcích práce nižších
útvarů.
(3) Úkolem všech pracovníků národního
podniku je snižovat potřebu pracovního času,
spotřebu materiálů, surovin, paliva a energie,
plně využívat základních fondů,
účinně pomáhat při zavádění
nové techniky a pokrokové technologie a při
zlepšování organizace práce a zabezpečovat
tak neustálý růst produktivity práce
a vysokou hospodárnost."
9. § 19 zní:
"Stálé zlepšování úrovně
hospodaření národního podniku a jeho
řízení vyžaduje, aby vedení podniku
soustavně vytvářelo podmínky pro zvyšování
hmotné zainteresovanosti všech organizačních
jednotek a pracovníků podniku na výsledcích
jejich práce a práce národního podniku.
Správné využívání hmotné
zainteresovanosti spojuje zájmy jednotlivců se zájmy
celku a napomáhá ke stále lepšímu
uspokojování potřeb jednotlivců při
současném uspokojování potřeb
celku."
10. § 20 odst. 2 zní:
"(2) V souladu se základním ustanovením
§§ 1c a 1d stanoví práva a povinnosti
ředitele národního podniku statut (§
59). Ředitel zejména
a) řídí sestavování plánu
podniku a schvaluje jej v souladu se základními
úkoly stanovenými podniku nadřízeným
orgánem, zajišťuje rovnoměrné plnění
plánu a jeho žádoucí překročení
zvláště také rozvojem tvůrčí
iniciativy pracujících a zvyšováním
jejich účasti na řízení,
b) zajišťuje zaváděním nejvyšší
techniky, pokrokové technologie a zlepšováním
organizace práce neustálý růst produktivity
práce a hospodárnost v činnosti podniku,
c) zajišťuje rychlé využití vynálezů,
zlepšovacích návrhů a jiných
poznatků, čerpaných z technických
informací všeho druhu,
d) pečuje o neustálé zlepšování
organizace podniku a zvyšování úrovně
jeho řízení, zejména za pomoci kolektivních
poradních orgánů podniku. Přitom pečuje
o co největší pohotovost národohospodářské
evidence, soustavnost technických i ekonomických
rozborů,
e) řídí výběr, rozmisťování
a výchovu kádrů a pečuje o stálé
zlepšování pracovních podmínek
zaměstnanců,
f) dbá o zachovávání státní
discipliny, zejména o zachovávání
státního, hospodářského a služebního
tajemství, smluvní, finanční, technologické
a pracovní kázně a mzdových předpisů,
g) dbá o důsledné uplatňování
zásady odměňování podle množství
a jakosti práce,
h) dbá o účelné využití
a ochranu všeho majetku národního podniku,
ch) pečuje o ochranu zdraví a o bezpečnost
při práci."
11. § 21 odst. l až 3 a odst. 5 zní:
(1) Ředitele národního podniku určeného
za výrobně hospodářskou jednotku a
ředitele vedoucího národního podniku
jmenuje a z funkce odvolává příslušný
ministr po vyjádření ústředního
výboru příslušného odborového
svazu; u ředitelů národních podniků,
které jsou podřízeny vedoucímu národnímu
podniku nebo sdružení, přísluší
toto právo řediteli vedoucího národního
podniku (sdružení), pokud si je nevyhradil příslušný
ministr. Jmenování a odvolání se děje
písemně.
(2) Ředitel slíbí orgánu, který
jej jmenoval, že bude svědomitě plnit své
povinnosti v souladu se zájmy státu; slib zároveň
potvrdí písemně. Dnem složení
slibu se ředitel ujímá své funkce
a stává se zaměstnancem národního
podniku, pokud jím nebyl již dříve.
(3) Funkce ředitele zaniká odvoláním
nebo vzdáním se funkce. Vzdání se
funkce nabývá účinnosti dnem, ke kterému
bylo přijato orgánem, který ředitele
jmenoval.
(5) Odvoláním nebo vzdáním se funkce
pracovní poměr ředitele nezaniká;
o jeho zániku platí obecné předpisy."
12. § 27 zní:
"Pokud tento zákon nebo předpisy podle něho
vydané nestanoví jinak, je třeba k přijetí
a propuštění zaměstnanců předchozího
projednání a souhlasu závodního výboru
odborového svazu; také jiné důležité
otázky týkající se jednotlivých
zaměstnanců, zejména jejich zařazování
na pracovní místa, jakož i otázky týkající
se všech zaměstnanců nebo jejich skupin musí
být předem projednány se závodním
výborem odborového svazu. Předchozího
projednání a souhlasu závodního výboru
odborového svazu není třeba k přijetí
zaměstnanců získaných náborem
prováděným výkonnými orgány
národních výborů nebo přijímaných
jen na dobu přechodné potřeby nepřesahující
dobu šesti pracovních dnů. Není-li stanoveno
jinak, je k přijetí a propuštění
zaměstnanců též třeba předchozího
souhlasu příslušného odboru rady okresního
národního výboru."
13. Za § 27 se vkládá § 27a, který
zní:
(1) Společný zájem národního
podniku a jeho zaměstnanců na úspěšném
plnění úkolů podniku a vzorném
plnění pracovních povinností vyjadřuje
pracovní řád, který vydá ředitel
podniku v dohodě s příslušným
orgánem odborového svazu podle vzorového
pracovního řádu. Vzorový pracovní
řád vydá vláda na návrh Ústřední
rady odborů a vyhlásí jej v úředním
listě.
(2) Za porušení pracovních povinností
lze ukládat zaměstnancům kárná
opatření důtky, veřejné důtky
nebo dočasného převedení k jiné
práci až na dobu 3 měsíců. Ukládání
důtky a veřejné důtky řediteli
podniku podrobněji upraví statut (§ 59), ukládání
kárných opatření ostatním zaměstnancům
podrobněji upraví pracovní řády,
a to podle zásad vymezených vzorovým pracovním
řádem.
(3) Pracovní řád je závazný,
jakmile byl v podniku řádně vyhlášen."
14. § 28 zní:
"(1) Ředitel národního podniku, popřípadě
vedoucí závodu uzavírá jménem
národního podniku se zaměstnanci zastoupenými
příslušným orgánem odborového
svazu kolektivní smlouvu, která zejména stanoví,
jak budou zajišťovány hlavní plánované
úkoly podniku a jak bude uplatňována pokroková
technika, technologie, organizace práce, zásady
mzdové politiky a hmotné zainteresovanosti jednotlivců
a kolektivů, rozpočet podnikového fondu pracujících,
jakož i vzájemné závazky vedení
a zaměstnanců zaměřené k zvyšování
produktivity práce, k zhospodárnění
činnosti podniku, k zvyšování bezpečnosti
při práci a k prohlubování péče
o pracující po stránce sociální,
zdravotní a kulturní.
(2) V dílnách a provozech se uzavírá
mezi vedoucím těchto útvarů a příslušným
orgánem základní organizace odborového
svazu úmluva, která řeší otázky
plnění základních plánovaných
úkolů a péče o zaměstnance
podle podmínek jednotlivých dílen a provozů.
(3) Ředitel národního podniku, vedoucí
pracovníci a orgány odborového svazu kontrolují
a projednávají plnění povinností
stanovených kolektivní smlouvou a úmluvou
a odpovídají za jejich splnění. Na
plnění kolektivních smluv a úmluv
dozírá orgán nadřízený
podniku a vyšší orgán příslušného
odborového svazu. Tyto orgány též společně
rozhodují spory vzniklé z plnění kolektivní
smlouvy a úmluvy.
(4) Podrobnosti o kolektivních smlouvách a úmluvách
stanoví Ústřední rada odborů."
15. § 29 zní:
"K rozvíjení tvůrčí iniciativy
zaměstnanců a k podnícení jejich hmotného
zájmu na plnění plánu přispívají
podnikové fondy pracujících, které
jsou v národních podnicích zřizovány
podle zvláštních předpisů."
16. § 32 odst. 1 zní:
"(1) Ředitel je povinen do tří měsíců
od zápisu národního podniku do podnikového
rejstříku, popřípadě ve lhůtě
stanovené nadřízeným orgánem
vydat organizační řád (u podniků
nově budovaných prozatímní organizační
řád) vypracovaný podle zásad stanovených
ve statutu (§ 59). Organizační řád
národního podniku podřízeného
vedoucímu národnímu podniku (sdružení)
musí zároveň navazovat na organizační
řád vedoucího národního podniku
(sdružení). Do doby, než bude organizační
řád vydán, ředitel učiní
opatření nutná k zajištění
řádného chodu podniku."
17. § 33 zní:
"(1) Vyžadují-li to hospodářské
potřeby, zejména styk s odběrateli, může
příslušný ministr určit, že
se některý místně oddělený
útvar národního podniku zapíše
do podnikového rejstříku jako odštěpný
závod; odštěpný závod není
právnickou osobou.
(2) Vedoucí odštěpného závodu
je oprávněn činit jménem národního
podniku právní úkony týkající
se odštěpného závodu."
18. § 34 zní:
"Příslušný ministr může
převést národní podnik nebo jeho část
do oboru působnosti jiného ministra v dohodě
s ním."
19. K § 37 odst. 2 se připojuje další
věta tohoto znění:
"Ustanovení § 36 odst. 3 platí obdobně."
20. § 38 odst. 2 prvá věta zní:
"Převádění, slučování,
splynutí, rozdělování a zrušování
národních podniků provádí příslušný
ministr po vyjádření ministra financí
a po projednání s ústředním
výborem příslušného odborového
svazu, převádění národních
podniků do oboru působnosti jiného ministra
též v dohodě s ministrem předsedou Státního
úřadu plánovacího." V druhé
větě téhož odstavce se škrtají
slova "nebo ústředních výborů
příslušných odborových svazů".
21. § 40 odst. 2 zní:
"(2) Přesun výrobního programu zvláštní
hospodářské důležitosti, jakož
i opětovný přesun výrobního
programu během pěti let mezi výrobně
hospodářskými jednotkami schvaluje vláda.
Ostatní přesuny schvalují příslušní
ministři s výjimkou přesunů mezi národními
podniky téže výrobně hospodářské
jednotky, které schvaluje ředitel vedoucího
národního podniku (sdružení). Přesun
výrobního programu je třeba předem
projednat s ústředním výborem příslušného
odborového svazu."
22. Ustanovení §§ 42 až 60 zní:
(1) Nejde-li o národní podniky určené
za výrobně hospodářské jednotky,
podřídí příslušný
ministr národní podniky a účelové
organizace, které mají tvořit výrobně
hospodářskou jednotku, jednomu z těchto národních
podniků jako vedoucímu podniku; při větším
počtu národních podniků nebo z jiného
závažného důvodu může příslušný
ministr zřídit sdružení a podřídit
mu národní podniky a účelové
organizace, které mají spolu se sdružením
tvořit výrobně hospodářskou
jednotku.
(2) Národnímu podniku jako vedoucímu může
být výjimečně podřízena
pouze účelová organizace.
Sdružení je právnickou osobou, řídí
se zásadami chozrasčotu a zapisuje se do podnikového
rejstříku; pokud není stanoveno jinak, platí
pro sdružení přiměřeně
ustanovení tohoto zákona a ostatních předpisů
o národních podnicích.
(1) Vedoucí národní podnik a sdružení
řídí podřízené organizace
v rozsahu, který je nezbytný pro plnění
úkolů výrobně hospodářské
jednotky, a koordinují a kontrolují činnost
podřízených organizací. Vedoucí
národní podnik a sdružení obstarávají
společné záležitosti výrobně
hospodářské jednotky a provozují hospodářské
činnosti, je-li jejich jednotný výkon hospodárnější
nebo účelnější.
(2) Vedoucí národní podnik a sdružení
zpravidla
a) koordinují vypracování plánů
organizací tvořících výrobně
hospodářskou jednotku, sestavují návrhy
plánů jednotky a rozepisují plánované
úkoly na organizace této jednotky,
b) pečují o technický a ekonomický
rozvoj výrobně hospodářské
jednotky,
c) soustřeďují finanční zdroje
určené k centralizovanému použití
a pečují o jejich nejúčelnější
využití v organizacích tvořících
výrobně hospodářskou jednotku,
d) plánují, řídí, popřípadě
provádějí odbyt výrobků výrobně
hospodářské jednotky a její zásobování,
e) pečují o národohospodářskou
evidenci v podřízených organizacích,
f) usměrňují mzdovou a kádrovou politiku,
g) provádějí komplexní rozbory činnosti
organizací ve výrobně hospodářské
jednotce.
(3) Při své činnosti vedoucí národní
podnik a sdružení zabezpečuji rozvíjení
a využití široké účasti
pracujících na řízení organizované
Revolučním odborovým hnutím a vytvářejí
předpoklady pro stálé zvyšování
hmotného zájmu organizací tvořících
výrobně hospodářskou jednotku i všech
pracujících na výsledcích hospodaření
jednotky.
Vedoucí národní podnik a sdružení
neodpovídají majetkově za závazky
podřízených organizací, pokud se za
ně nezaručily nebo pokud zvláštní
předpisy nestanoví jinak, a podřízené
organizace neodpovídají za závazky vedoucího
podniku (sdružení) ani za závazky ostatních
organizací výrobně hospodářské
jednotky.
Ředitel vedoucího národního podniku
(sdružení) odpovídá příslušnému
ministru za činnost a plnění úkolů
celé výrobně hospodářské
jednotky; rozhoduje ve věcech této jednotky samostatně,
pokud rozhodování o některé věci
není vyhrazeno nadřízenému orgánu.
Zásadní otázky, které se týkají
výrobně hospodářské jednotky,
je ředitel vedoucího národního podniku
(sdružení) povinen projednat s řediteli všech
podřízených organizací.
(1) K účelnějšímu a hospodárnějšímu
výkonu vývojové, projektové, odbytové
nebo jiné nevýrobní činnosti, zpravidla
společné při několik národních
podniků, může příslušný
ministr zřídit účelovou organizaci.
(2) Účelové organizace, které jsou
zřízeny jako organizace hospodářské,
jsou právnickými osobami, řídí
se zásadami chozrasčotu a zapisují se do
podnikového rejstříku; platí pro ně
přiměřeně ustanovení tohoto
zákona a ostatních předpisů o národních
podnicích.
(3) Účelovými organizacemi jsou i výzkumné
ústavy, jsou-li zřízeny jako hospodářské
organizace; o zřizování a právních
poměrech těchto organizací platí zvláštní
předpisy.
Podílí-li se na výrobě téhož
oboru několik výrobně hospodářských
jednotek, může příslušný
ministr určit organizaci, která bude v rozsahu jím
stanovené působnosti řídit odbyt,
výrobu, rozvoj, popřípadě i jinou
činnost oboru se týkající (gesce);
tato organizace odpovídá v souladu s výhledovými
plány za činnost, jejímž řízením
byla pověřena. Jde-li o výrobně hospodářské
jednotky v oboru působnosti několika ministrů,
rozhoduje příslušný ministr o pověření
v dohodě se všemi zúčastněnými
ministry. U nejdůležitějších oborů
rozhoduje o pověření vláda.
Výrobně hospodářské jednotky
ústředně řídí příslušný
ministr; takto řídí i účelové
organizace, které jsou mu přímo podřízeny.
(1) Při řízení výrobně
hospodářských jednotek a přímo
podřízených účelových
organizací příslušný ministr
zejména určuje základní vývojové
koncepce svěřených mu odvětví
a oborů a zajišťuje jejich proporcionální
rozvoj.
(2) V rámci tohoto řízení příslušný
ministr
a) organizuje průzkum potřeb národního
hospodářství a jejich vývoje,
b) zajišťuje vypracování výhledových
(dlouhodobých i pětiletých) plánů,
organizuje sestavování ročních plánů,
rozepisuje úkoly a ukazatele plánů a kontroluje
jejich plnění,
c) vypracovává a zabezpečuje hlavní
směry technického rozvoje odvětví,
pečuje o výzkum, vývoj, vynálezectví,
zlepšovatelství, technickou normalizaci a zavádění
nových výrobků a nových způsobů
výroby,
d) soustřeďuje finanční zdroje určené
k centralizovanému použiti a pečuje o jejich
nejúčelnější využití
výrobně hospodářskými jednotkami
a podřízenými účelovými
organizacemi,
e) řídí kádrovou politiku a pečuje
o zvyšování kvalifikace pracovníků,
f) uplatňuje zásadní mzdově politická
opatření,
g) řídí národohospodářskou
evidenci,
h) pečuje o organizaci bezpečnosti a hygieny při
práci,
ch) zajišťuje provádění komplexních
rozborů,
i) plní další úkoly náležející
do jeho řídící a kontrolní
působnosti.
(3) Příslušný ministr může
pověřit ředitele vedoucího národního
podniku, sdružení nebo národního podniku
určeného za výrobně hospodářskou
jednotku výkonem jednotlivých oprávnění
příslušejících mu podle předchozích
ustanovení.
(1) Aby krajské národní výbory mohly
co nejšíře přispívat k rozvoji
svého kraje v souladu s požadavky rozvoje celého
národního hospodářství, svěřuje
se jim řízení národních podniků
na úsecích, kde tento úkol mohou obstarávat
lépe a účelněji; tyto úseky
určuje vláda.
(2) Pro národní podniky, jakož i sdružení
a účelové organizace zřízené
na těchto úsecích platí předchozí
ustanovení s odchylkami uvedenými v tomto oddíle.
Národní podniky, sdružení a účelové
organizace (dále jen "podniky") zřizuje
krajský národní výbor, v jehož
obvodu má být podnik zřízen; před
zřízením podniku je povinen si vyžádat
též vyjádření příslušného
ministra.
Zřizovací listinu vydá a majetek, který
se podniku svěřuje do správy, určí
rada krajského národního výboru, který
podnik zřídil.
Ředitele národního podniku určeného
za výrobně hospodářskou jednotku,
ředitele vedoucího národního podniku
a ředitele účelové organizace přímo
podřízené radě jmenuje a odvolává
rada příslušného krajského národního
výboru; ředitele sdružení jmenuje a
odvolává krajský národní výbor,
který si vyžádá též vyjádření
příslušného ministra. U ředitelů
organizací podřízených vedoucímu
národnímu podniku nebo sdružení přísluší
toto právo řediteli vedoucího podniku (sdružení),
pokud si je nevyhradila rada krajského národního
výboru. Ředitel jmenovaný krajským
národním výborem nebo jeho radou skládá
slib předsedovi krajského národního
výboru; vzdání se funkce ředitele
jmenovaného krajským národním výborem
nebo jeho radou nabývá účinnosti dnem,
ke kterému bylo přijato radou krajského národního
výboru.
(1) Výrobně hospodářské jednotky
jsou podřízeny radě příslušného
krajského národního výboru; to platí
i o účelových organizacích, které
nejsou podřízeny vedoucímu národnímu
podniku nebo sdružení. Radě krajského
národního výboru přísluší
zejména
a) činit opatření o majetku a závazcích
podniků (§§ 11 a 12),
b) schvalovat změny výrobních programů
(§ 39),
c) schvalovat přesuny výrobních programů,
pokud jejich schválení nepřísluší
vládě nebo řediteli vedoucího národního
podniku nebo sdružení (§ 40 odst. 2),
d) činit opatření při převodu
plánovaných úkolů (§ 41).
(2) Příslušný ministr vykonává
řídící působnost, která
je nutná k zajištění zájmů
celého národního hospodářství,
zejména při řešení zásadních
otázek rozvoje odvětví a při uplatňování
nejnovějších poznatků vědy a
zavádění nejvyspělejší
techniky.
(1) Na slučování, splynutí, rozdělování
a zrušování podniků a na převádění
jejich částí se usnáší
příslušný krajský národní
výbor, který je povinen, jde-li o podniky plánované
ministerstvy, vyžádat si též vyjádření
příslušného ministra. Týkají-li
se tato opatření podniků v různých
krajích nebo má-li být podnik dotčený
těmito opatřeními převeden do působnosti
jiného krajského národního výboru,
provádějí je příslušné
krajské národní výbory ve vzájemné
dohodě.
(2) Ustanovení § 53 platí tu přiměřeně.
(1) Působností, která podle předchozích
ustanovení přísluší krajským
národním výborům a jejich výkonným
orgánům, může vláda zcela nebo
zčásti pověřit okresní národní
výbory a jejich výkonné orgány.
(2) Působnost, která podle předchozích
ustanovení přísluší ústředním
výborům příslušných odborových
svazů, vykonává u podniků podřízených
národním výborům příslušný
krajský odborový orgán.
Vláda nebo orgán jí zmocněný
může k hospodárnějšímu obstarávání
výrobní, popřípadě i nevýrobní
činnosti nebo k usnadnění řízení
zřizovat zvláštní organizace (orgány),
a to i jako právnické osoby. Jejich právní
postavení a působnost upraví statut, který
vydá příslušný ministr. Nestanoví-li
statut jinak, platí pro tyto organizace, jsou-li právnickými
osobami, přiměřeně ustanovení
tohoto zákona a ostatních předpisů
o národních podnicích.
Příslušní ministři vydají
v dohodě s ústředním výborem
příslušného odborového svazu
podle zásad schválených vládou statuty,
které podrobněji upraví pro jednotlivá
hospodářská odvětví nebo obory
právní poměry a organizaci národních
podniků, sdružení a účelových
organizací, vzájemné vztahy organizací
ve výrobně hospodářských jednotkách,
řízení výrobně hospodářských
jednotek a organizací nadřízenými
orgány, jakož i jiné otázky týkající
se odvětví nebo oborů. Statuty vztahující
se na výrobně hospodářské jednotky
a organizace řízené národními
výbory vydají podle zásad schválených
vládou příslušní ministři
po projednání s radami krajských národních
výborů; rady krajských národních
výborů mohou v dohodě s příslušným
ministrem vydat k těmto statutům podle místních
poměrů potřebné doplňky.
(1) O závazkových právních poměrech,
financování, úvěrování,
platebním styku a kontrole finančního hospodaření
organizací, na něž se vztahují ustanovení
tohoto zákona, platí zvláštní
předpisy.
(2) Peněžní ústavy a podniky, i když
jsou organizovány jako národní podniky, řídí
se i nadále předpisy dosud pro ně platnými."
Označení "odštěpný podnik"
v zákoně č. 100/1950 Sb., o podnikovém
rejstříku, se mění na "odštěpný
závod".
Opatření učiněná přede
dnem účinnosti tohoto zákona při reorganizaci
národního hospodářství podle
zásad schválených vládou považují
se za učiněná podle něho.
Ministr spravedlnosti se zmocňuje, aby ve Sbírce
zákonů vyhlásil úplné znění
zákona o národních podnicích a některých
jiných hospodářských organizacích,
jak vyplývá z pozdějších předpisů,
a přitom provedl průběžné číslování
jednotlivých ustanovení.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.