Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Zahajuji přerušenou 25. schůzi Národního
shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu pořadu, kterým je
6. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona o kulturních památkách
(tisk 221).
Zpravodajem je poslanec Šafařík, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Šafařík: Soudruzi poslanci!
Vláda naší republiky předkládá
dnešnímu plenárnímu zasedání
Národního shromáždění
návrh zákona o kulturních památkách.
V jeho úvodním ustanovení se podle §
1 říká, že účelem tohoto
zákona je upravit ochranu kulturních památek
a jejich využití a péči o ně
pro jejich kulturně politický význam tak,
aby památky byly zachovány, řádně
spravovány, účelně společensky
využity a zpřístupněny lidu a staly
se tak významnou součástí kulturního
a hospodářského života socialistické
společnosti.
Československý lid ve své tisícileté
historii a zejména v posledních letech socialistického
budování přispěl velkým přínosem
do pokladnice evropské a světové kultury.
Zejména v některých oblastech kulturní
tvorby je naše republika ve srovnání s jinými
státy neobyčejně bohatá na umělecké,
historické a kulturní památky, např.
v gotickém a barokním umění a
lidové architektuře, z nichž mnohé unikáty
patří k předním dílům
světové kultury.
Kulturní památky, které byly od roku 1945
v celém svém rozsahu zpřístupněny
lidu, mají významnou úlohu v naší
kulturní revoluci, která je součástí
socialistické výstavby naší země.
Jsou jedinečnou ozdobou naší vlasti a lid si
jich hluboce váží jako svědků
slavné i pohnuté minulosti našich národů
a proto je považuje za své nezcizitelné kulturní
dědictví. Vysoce oceňuje úsilí,
které naše vláda vynakládá na
jejich záchranu a obnovu.
Vždyť právě v kulturních a historických
památkách se přímo zhmotňuje
linie našich slavných dějin a usilování
našeho lidu, jehož cílem vždy bylo - jak
to též zdůraznil i náměstek předsedy
vlády s. Václav Kopecký na nedávné
celostátní mírové konferenci - velebit
tuto zemi - zemi krásnou, zemi milovanou - a vytvořit
si v ní zemský ráj na pohled.
Dnes dostává toto ušlechtilé mírové
usilování našeho lidu a veliká péče
komunistické strany a vlády Národní
fronty o památkové dědictví našich
národů konkrétní náplň:
zákon o kulturních památkách.
Je to první zákon, jímž se soustavně
upravuje státní péče o kulturní
památky na území našeho státu.
Je to zákon, který v dnešní době
výstavby socialismu dostává i zvláštní
měřítko a novou aktivní úlohu.
Tato úloha je především v tom, že
nyní, kdy naši zemi navštěvuje víc
a více zahraničních turistů a vědeckých
i kulturních pracovníků, je to právě
všestranná péče našeho státu
o kulturní památky, která je jedním
z důkazů přednosti socialistického
zřízení nad zřízením
kapitalistickým.
O tom jsme se již přesvědčili v předmnichovské
buržoasní republice. I tehdejší buržoasní
vlády mluvily o vydání podobného zákona,
ale nikdy své úmysly nerealisovaly. Jejich zájmy
se nikdy neztotožňovaly se zájmy pracujícího
lidu a republiky. Povšimněme si našemu lidu drahé
památky - Betlémské kaple - v níž
Hus plamennými slovy šířil revoluční
demokratismus v masách prostého lidu a nemilosrdně
tepal zlořády a útisk světské
a církevní vrchnosti. Celých dvacet let mluvila
buržoasie o její restauraci, ale nikdy se nic nestalo.
Zůstaly jen slova a sliby. Až do osvobození
naší vlasti vítěznou Sovětskou
armádou se v jejích památných zdech
kupčilo s výrobou masných výrobků.
Zmiňme se o jiné vzácné památce
- o Zlaté Koruně - jejíž raná
gotika i prostory za předmnichovské republiky z
kapitalistické chamtivosti propadaly neúprosné
zkáze. Dnes je Zlatá Koruna chloubou jihočeských
památek a je středem veliké pozornosti i
cizinců. Jsou v ní soustředěny všechny
vzácné tisky a knihy jihočeských klášterů,
přes 70.000 svazků, a tento bohatý poklad
je plně otevřen k studiu.
To jsou tedy jen dva případy.
Kolik bychom jich však mohli uvésti na adresu předmnichovských
buržoasních vlád, které záměrně
potlačovaly v lidu úctu a lásku k minulosti
a k jejím památkám!
Např. Strahov - dnes slavný památník
národního písemnictví - nebo Karolinum,
Bertramka a jiné unikátní památky
naší architektury. V širokém měřítku
jsou obnovovány i církevní památky.
Bylo vybudováno Jiráskovo museum ve Hvězdě
a obnoveny rodné domy vynikajících osobností
naší kulturní historie. S velikou péčí
a pietou byla vybudována Leninova musea v Praze a
Bratislavě, Gottwaldovo museum v Praze a četná
musea počátků dělnického hnutí,
jako v Břevnově, na Kladně a v jiných
krajských městech.
Stejná péče je věnována konservaci
a restauraci vzácných památek malířství,
sochařství a uměleckých řemesel.
Byla zachráněna nejvzácnější
díla středověké nástěnné
malby, obnovena Alšova sgrafita, restaurovány soubory
deskových obrazů na Karlštejně, jedinečné
nástropní malby v chrámu sv. Mikuláše
na Malé Straně, obnoveny Tulkovy lunety v Národním
divadle a Braunovy sochy v Kuksu a jiné unikáty.
Dnes státní památková správa
zajišťuje i cenné památky vývoje
naší výroby a techniky.
Pečuje již o 139 hradů a zámků
jako o státní reservační objekty prvé
kategorie. Jejich návštěvnost již dosahuje
miliónových čísel. Přicházejí
turisté a milovníci kulturních památek
nikoliv jen z naší vlasti, ale i ze zahraničí.
Obdivují se krásám naší země
a péči naší vlády o ně.
Kromě již zmíněných hradů
a zámků jsou v rekonstrukci nebo jsou již obnoveny
další hrady a zámky jako kulturní domy,
domovy důchodců, internáty, krajské
galerie, hotely a úřadovny národních
výborů. Je těch hradů a zámků,
tak zv. druhé kategorie, na 1.900, k nimž se druží
církevní památky, jako kostely, kláštery
apod., z nichž mnohé byly s velikou péčí
jako kulturní památky již obnoveny a dány
beze změn do užívání našim
věřícím občanům.
Během posledních let naše vláda rozšířila
ochranu a péči o 40 státních městských
reservací, u nichž jde o to, aby byly uchovány
nejen architektonické a kulturně historické
unikáty, nýbrž i památná prostředí
jako celek. Provádějí se rekonstrukce celých
historických jader, jako např. Chebu, Znojma, Telče,
Levoče, Litoměřic, Krumlova a dalších.
Tento proces pokračuje plánovitě podle naléhavosti
a potřeby, jako součást našeho hospodářského
plánu socialistické výstavby a přestavby
historických měst. Je možný jedině
proto, že tyto historické celky jsou využívány
pro potřeby naší celé socialistické
společnosti.
Významnou podporou této péče našeho
státu o kulturní a historické památky
bude výstava, uspořádaná během
nejbližších týdnů na Pražském
hradě, přinášející našemu
lidu ty nejvzácnější a nejcennější
archivní dokumenty a historické památky,
mezi nimiž budou i korunovační klenoty českých
králů. Výstava ponese hrdé heslo:
Od hrdinné minulosti k vítězství socialismu!
Tato výstava má všemu našemu lidu i celému
světu - přátelům i nepřátelům
- připomenout naši slavnou minulost, bohatou dávnými
tradicemi bojů za svobodu a nezávislost vlasti,
a její odkaz má být našemu i budoucímu
pokolení mocnou podporou v ušlechtilém zápolení
za dovršení socialismu a posílením boje
národů Sovětského svazu a zemí
socialistického tábora a mírových
sil ve světě za bezpečnost našich domovů
a mírové soužití a přátelství
mezi všemi národy.
Ochrana a péče o kulturní památky
má podle navrhovaného zákona i tu důležitost,
že je částí soustavy výchovy
a vzdělání našeho lidu, jak je tomu
v Sovětském svazu. Kulturní památky
mají u nás veliký význam i pro studium
dějin našich národů a zejména
dělnického hnutí. Ve svém souhrnu
jsou jedinečným dokladovým materiálem
pro vědecké, o marx-leninské učení
se opírající zpracování historie.
Naše umělecká tvorba i vědecká
práce, jakož i výsledky osvětové
a výchovné činnosti a široký
vlastivědný zájem jsou důkazem že
kulturní památky tvoří neodlučitelnou
součást našeho kulturního života.
Z mezinárodního života je nutno si povšimnout
stále rostoucího hnutí, které vidí
v památkách každého národa součást
kulturního bohatství i vzdělanosti. Z těchto
motivů pramení i snahy o mezinárodní
úpravu ochrany kulturních památek, jejichž
vzájemné poznávání i vzájemná
ochrana upevňují kulturní vztahy mezi národy
a tím i mírové soužití a přátelskou
spolupráci mezi vládami a kulturními a vědeckými
institucemi jejich zemí.
Z toho, co jsem, soudružky a soudruzi, uvedl, vyplývá
nejen veliký význam navrhovaného zákona
o ochraně kulturních památek, ale i správné
rozhodnutí naší vlády. Poprvé
tento zákon definuje v našem právním
řádě pojem kulturní památky
jako statku, který je dokladem historického vývoje
společnosti, jejího umění, vědy,
techniky a jiných oborů lidské práce
a života, nebo je jím dochované historické
prostředí sídlištních celků
a architektonických souborů. Památkou jsou
i ty kulturní statky, které mají vztah k
význačným osobnostem a událostem našich
dějin a kultury.
Zákon řadí památky do tří
kategorií:
a) národní kulturní památky,
b) ostatní kulturní památky,
c) památkové reservace.
Zároveň je v zákoně zvláštní
ustanovení o výzkumech a výkopech památek
archeologických a o archeologických památkách.
V prováděné decentralisaci přenáší
se podle navrhovaného zákona široká
pravomoc na výkonné orgány rad krajských
národních výborů. Zákon podchycuje
i soukromé vlastníky památek, kteří
jsou povinni udržovat památku nebo památky
v dobrém stavu podle zásad památkové
péče a podle pokynů odborů školství
a kultury rad krajských národních výborů.
Pokud jde o národní majetek přísluší
tato povinnost organisaci, která památku nebo památky
spravuje nebo jí byly svěřeny do trvalého
užívání. Státní památkovou
péči řídí a její činnost
kontroluje ministerstvo školství a kultury. Bude se
přitom opírat o odbornou a metodickou pomoc nově
zřízeného Státního ústavu
památkové péče a ochrany přírody.
Tento ústav se podle navrhovaného zákona
zřizuje jako resortní vědecko-výzkumné
pracoviště jak pro památkovou péči,
tak pro ochranu přírody.
V krajích budou státní památkovou
péči vykonávat odbory školství
a kultury rad krajských národních výborů,
na něž se tímto zákonem také
přenáší správa těch památek,
které byly dosud spravovány ústředně.
Výkonným orgánům okresních
a místních národních výborů
přísluší na úseku památkové
péče činnost pomocná a zajišťovací.
V zájmu zainteresování široké
veřejnosti o státní památkovou péči
bude v krajích a okresech vytvořena soustava komisí
z řad odborníků a zájemců,
jejichž funkce bude iniciativní, poradní a
pomocná. Rovněž i při ministerstvu školství
a kultury bude po vyjádření Čs. akademie
věd zřízena ústřední
komise státní památkové péče
jako poradní orgán.
Ministerstvo školství a kultury je oprávněno
zřídit v dohodě s ministerstvem
financí pro konservaci a restaurováni kulturních
památek ateliéry, dílny nebo podniky. Totéž
budou moci učinit i výkonné orgány
rad krajských národních výborů
podle směrnic ministerstva školství a kultury.
Nejvýznamnější součást
našeho kulturního bohatství mají tvořit
národní kulturní památky. Stanoví
je na návrh ministra školství a kultury vláda
republiky. Požívají zvýšené
ochrany a ta záleží především
v tom, že zásahy do stavu těchto památek,
jako je údržba, úprava, obnova a využití,
může povolit nebo nařídit jen výkonný
orgán rady krajského národního výboru
teprve tehdy, když si vyžádal posudek Státního
ústavu památkové péče a ochrany
přírody.
Pokud by šlo o vývoz národních kulturních
památek do zahraničí, např. pro výstavy
nebo k jiným obdobným účelům,
je třeba schválení vlády. U ostatních
památek stačí schválení ministerstva
školství a kultury. Při určení
památkových reservací mají být
zároveň stanoveny i podmínky, jak v těchto
reservacích řídit a provádět
stavební a jiné práce. Zde má ministr
školství a kultury postupovat v dohodě
s ministrem-předsedou Státního výboru
pro výstavbu, s ministrem-předsedou Státního
úřadu plánovacího a s ministrem
financí a ostatními ústředními
orgány.
Půjde-li o stavební a jiné práce v památkových
reservacích v Praze, může o nich rozhodnout
pouze vláda.
Navrhovaný zákon, o jehož účelu
i úkolech jsem vás, soudružky a soudruzi poslanci,
stručně informoval, platí jen v českých
krajích, na Slovensku bude zákonná úprava
provedena zákonem Slovenské národní
rady. Opatření, která z vládní
osnovy zákona vyplývají, nevyžadují
si zvýšení finančních nákladů,
naopak se očekává úspora 35 zaměstnanců
a na mzdovém fondu částky 486, 276 Kč
ročně.
Zrušují se všechny předpisy o věcech
tímto zákonem upravených a rovněž
i všechna ustanovení, která tomuto zákonu
odporují. Zrušuje se zejména opatření
Stálého výboru č. 255 z roku 1938
Sb., o ochraně věcí umělecky nebo
památkově zvláště hodnotných,
vládní nař. č. 274 z roku 1941 Sb.,
o archeologických památkách, zákon
č. 137 z r. 1946 Sb., o Národních kulturních
komisích pro správu státního kulturního
majetku, vládní nař. č. 112 z roku
1951 Sb., o reorganisaci státní památkové
péče, a konečně § 15 zákona
č. 40 z roku 1956 Sb., při čemž se v
§ 19 téhož zákona vypouštějí
slova: "... stanoví úkoly o organisaci Ústavu
státní ochrany přírody... Nedotčena
zůstávají ustanovení vlád.
nař. č. 29 z roku 1954 Sb., o archivnictví,
a vlád. nař. č. 55 z r. 1954 Sb., o ochraně
oblasti Pražského hradu.
Soudruzi poslanci, v posledních letech jsme na úseku
státní památkové péče
dosáhli pronikavých úspěchů.
Vzbuzují úctu a vážnost u nás
i v zahraničí. Proto se domnívám,
že zákon o kulturních památkách
vzhledem k svému významu i důležitosti
tyto úspěchy pro uchování a využití
jejich kulturních hodnot, vytvořených našimi
předky, pro obdiv a krásu naší země,
pro její slavnou minulost a vítězný
socialistický dnešek a zítřek ještě
více zmnohonásobí a bohatým rozvojem
našeho kulturního života jejich význam
ještě více vzroste.
Kulturní výbor Národního shromáždění
návrh zákona, tisk 218, o kulturních památkách
projednal dne 26. března 1958. Jeho jménem doporučuji
plénu Národního shromáždění,
aby byl v předloženém znění jednomyslně
schválen. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: K projevu
se přihlásil ministr školství a kultury
dr. František Kahuda. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr dr. Kahuda: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Při vypracování návrhu zákona
o kulturních památkách v té podobě,
jak jej dnes vláda předkládá Národnímu
shromáždění, byly zhodnoceny nejen poznatky
z minulosti a zkušenosti ze zahraničí, ale
především byly pečlivě rozebrány
a zhodnoceny naše vlastní zkušenosti z posledních
let, kdy jsme v podmínkách socialistické
výstavby musili hledat i pro tuto oblast nové cesty
péče o kulturní památky.
Vycházejí proto ustanovení nového
zákona ze zásad, jež jsou základem naší
socialistické společnosti a ustanovují tak
památkový režim, který má být
schopný zajistit to, co pracující od státní
památkové péče vyžadují:
aby památkové bohatství, vytvořené
úsilím mnohých generací, bylo uchováno
a odevzdáno generacím budoucím jako závažné
a podnětné kulturní dědictví
československého lidu, aby toto bohatství
již dnes sloužilo pracujícím jako zdroj
poučení, krásy a duševního osvěžení
a aby bylo vhodně začleňováno do naší
nové výstavby jako důležitá kulturní
hodnota zkrášlující životní
prostředí našeho lidu.
Ochrana kulturních památek má v našich
zemích pevnou tradici, pramenící už
v minulém století. Ale zatím co dříve
byla tato tradice jenom rozvíjena a přizpůsobována
- například za prvé republiky měnícím
se potřebám kapitalistické společnosti,
dnes - v našem lidově demokratickém státě
byly její hranice překročeny a byly položeny
základy pro ochranu památek v mnohem širším
měřítku a se zcela novým posláním.