Dále dovolte, abych se zmínil o nejdůležitějších
bodech, ve kterých se navržený zákon
resp. příslušná vyhláška
liší od dosavadních předpisů.
Dosavadní předpisy nepřihlížely
k tomu, že rentabilita jednotlivých podniků
není rovnoměrná, a proto ty podniky, které
mají bez zásluhy větší rentabilitu,
měly i vyšší příděl.
Tento nedostatek je nyní odstraněn tím, že
příděly do fondů nebudou stanoveny
procentem ze zisku, nýbrž určitým procentem
ze mzdového fondu podniku. Tím současně
bude stanoven i hospodářský a společenský
význam podniku. Další změnou je, že
se odstraňuje znevýhodnění podniků
s plánovanou ztrátou. Rovněž důležitou
a pro podniky velmi výhodnou změnou je ustanovení,
že fondy budou dotovány - ovšem za předpokladu
splnění podmínek uvedených ve vyhlášce
- nenávratnými čtvrtletními podíly
z celoročního podílu.
Velkým nedostatkem u ředitelských fondů
byla ta okolnost, že podniky byly zainteresovány na
plnění plánu zisku, nikoliv na rozvoji zisku
od roku k roku. Proto neměly také zájem,
aby výrobu a tím i zisk neustále zvyšovaly,
nýbrž snažily se, aby dostaly nízké
výrobní i akumulační úkoly.
V novém zákoně jest nyní ustanovení,
že zisk musí míti nyní čtvrtletně
vzestupnou tendenci.
Jinak je v navrženém zákoně další
důležité ustanovení, že resortní
ministr po dohodě s ministrem financí může
povoliti výjimku pro dočasné zrušení
některého z ukazatelů plněni, když
závod prokáže, že jej nemohl splnit ne
z vlastní viny.
Vážené Národní shromáždění!
Navržený zákon, resp. příslušná
vyhláška č. 65 z 13. března t. r. dávají
nyní ještě větší možnosti
našemu pracujícímu lidu, aby ještě
více prokázal svou iniciativu a vlastnost dobrého
hospodáře a zlepšoval si získanými
prostředky svá pracoviště, ulehčoval
a zhospodárnil svou práci i zkrášloval
svá kulturní zařízení, ve kterých
nabývá nových tvůrčích
sil.
Navrhuji proto, aby Národní shromáždění
schválilo předložený návrh zákona
o podnikových fondech pracujících. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zahajuji rozpravu, neboť ke slovu se přihlásil
poslanec Kozelka. Dávám mu slovo.
Posl. Kozelka: Vážené soudružky
a soudruzi, všichni pracující a celé
naše Revoluční odborové hnutí
vítají, že vláda přistoupila
k úpravě dosavadních ředitelských
fondů a že se činí další
krok vpřed při uskutečňování
usnesení celostátní konference Komunistické
strany Československa.
Hned v úvodu chci zdůraznit, že naši dělníci
a funkcionáři ROH pohlížejí na
vládní návrh zákona, který
je Národnímu shromáždění
předkládán ke schválení, s
plným zájmem a vědomím odpovědných
hospodářů. Diskuse na výrobních
poradách, členských schůzích
i aktivech odborových funkcionářů
potvrzuje, že naši pracující chápou
zásady nových podnikových fondů jako
nástroje k většímu zainteresování
na řízení a výsledcích výroby.
Na toto politické, morální a uvědomovací
hledisko je nutno k!ást podle mého názoru
daleko větší důraz, než činí
samotná důvodová zpráva k návrhu
zákona, v níž převládají
ekonomická a fiskální hlediska.
Na nové soustavě podnikových fondů
pracujících se celá naše dělnická
třída a pracující inteligence znovu
přesvědčují, že podíl
pracujících na řízení výroby
má svůj odraz i v podílu pracujících
na výsledcích této výroby. Zákony
a nařízení lidově demokratického
státu směřují k jedinému cíli:
zabezpečit trvalý růst hmotné a kulturní
úrovně pracujících. Je možno
prohlásit, že i předložený návrh
zákona i vládní vyhláška o podnikových
fondech pracujících odpovídají tomuto
cíli, neboť vycházejí z bohaté
výrobní zkušenosti a kritických připomínek
dělníků, ředitelů i funkcionářů
k dosavadním ředitelským fondům.
Ústřední rada odborů, která
na návrhu úzce spolupracovala, se již v dubnu
loňského roku na svém IV. plenárním
zasedání zabývala stavem využívání
ředitelských fondů a usnesla se vypracovat
opatření ke zvýšení jejich účinnosti
a pobídkovosti. Dbala přitom základních
hledisek, aby se z těchto fondů stal jednak pobídkový
činitel k rovnoměrnému plnění
plánu čtvrtletí, účinnější
nástroj k většímu hmotnému zainteresování
pracujících, jakož i účinnější
prostředek pro pohotové zlepšování
výrobních, sociálních a kulturních
podmínek pracujících. Dosavadní stav
v používání prostředků
z ředitelských fondů znovu potvrdil nutnost
základní úpravy dosavadních předpisů
a celé soustavy ředitelských fondů.
Peníze na ředitelských fondech měsíc
od měsíce zamrzaly na kontech bank, místo
aby byly vráceny do oběhu a využity k těm
účelům, pro které byly původně
určeny. Jestliže celkový zůstatek peněz
na ředitelských fondech činil k 1. lednu
1 956 422 milionů Kčs, stoupl k 30. září
na 569 milionů Kčs a k 1. lednu 1957 překročil
vysoko hranici 600 milionů Kčs.
Naši pracující právem kritisovali nedostatečnou
péči hospodářských orgánů
o využití těchto prostředků,
a přitom mohli ukazovat na celou řadu nedostatků
v péči o racionalisaci výroby i v péči
o člověka, jež by se daly právě
za pomoci peněz z ředitelských fondů
odstranit.
Ani odborové svazy se nestaraly dost důsledně
o pohotové a účelné využití
těchto prostředků, a závodní
výbory se málo nebo vůbec nepodílely
na zpracování rozpočtu z ředitelského
fondu. Nekontrolovaly jejich dodržování a přenechávaly
jejich čerpání zcela volně a výhradně
k disposici řediteli, takže nechyběly v posledním
roce ani případy zneužití ředitelských
fondů ředitelem podniku. Není divu, že
naši dělníci i funkcionáři pohlíželi
na ředitelské fondy jako na "fondy ředitele".
Je všeobecně známo, že pokulháváme
ve zdokonalování techniky, v plnění
plánu technického rozvoje a v zavádění
nových zlepšovacích návrhů a
racionalisačních opatření. A přitom
není využito právě tak velkého
zdroje, jakým byly ředitelské fondy. V závodech
ministerstva paliv byla z 30 mil. Kčs určených
na rozšíření a zlepšení
výroby čerpána jenom jedna třetina,
v automobilovém průmyslu byla čerpána
z 8 mil. Kčs určených na rozšíření
výroby jenom polovina a ve stavebnictví jedna čtvrtina,
v lehkém průmyslu bylo použito ze 78 mil. Kčs
pouze 29 mil. Kčs na rozšíření
a racionalisaci výroby. Obdobný stav je i v používání
peněz ředitelských fondů určených
na kulturní, zdravotní a sociální
výstavbu a péči o pracující.
V palivech, kde je této péče především
třeba, byla z 19 mil. Kčs skutečně
čerpána jenom polovina, v hutích z 11,5 milionů
Kčs použito pouze 7,800.000 Kčs a ve stavebnictví
ze 6,650.000 Kčs použita pouze třetina.
V Elektrárně 1. máj v Třebovicích
nebyl za rok 1956 dodržen rozpočet ředitelského
fondu a čerpání ve všech položkách
bylo minimální. Dělníci i funkcionáři
této elektrárny právem kritisovali, že
vinu na tom má též ta skutečnost, že
vedení závodu rozhoduje o čerpání
položek zcela samo a že závodní výbor
k rozhodování nezve. Jaké tu panovaly představy
o hospodaření ředitelským fondem,
když ředitel navrhl, aby se při příležitosti
převzetí Rudého praporu ministerstva a ÚVOS
dal zhotovit obraz v ceně 40 000 Kčs. Nový
závodní výbor se právem postavil proti
takové "investici", kterou nepokládal
za prospěšnou a správnou.
Vážnou chybou v dosavadní soustavě bylo
i to, že ani plánovaný zisk, ani plánovaná
úspora nákladů nemohla být vzhledem
k různému stupni rentability spolehlivou, správnou
a spravedlivou základnou pro příděly
do těchto fondů. Byl neúnosný ten
stav, kdy pracující v preferovaných odvětvích
byli touto methodou propočtu ve srovnání
s méně důležitými odvětvími
nepříznivě postihování. Nebylo
řídkým zjevem, že podniky paliv, hutí,
rudných dolů, těžkého strojírenství
měly při témže plnění
plánu podíly propočtené na jednoho
zaměstnance několikanásobně menší
než třeba v mlékárenském a cukrovinářském
podniku.
Přes všechny nedostatky je však třeba
říci, že ředitelské fondy pomohly
v mnoha našich odvětvích od roku 1953 zlepšovat
výrobní, bytové, sociální a
zdravotní podmínky dělníků
i technické inteligence a odměňovat peněžitými
odměnami přední dělníky, mistry
a techniky takovou měrou a v takovém rozsahu, jak
je možné jen v socialistickém společenském
zřízení. Což by byli někdy kapitalističtí
majitelé Škodovky v Plzni věnovali část
svého zisku na výstavbu závodní nemocnice
pro dělníky, na výstavbu závodního
klubu a velkého stadionu, což by věnovali ročně
přes milion korun na rekreaci zaměstnanců
a jejich dětí, jako si to mohou dovolit dnešní
Leninovy závody? S týmiž argumenty můžeme
dnes u tisíců našich podniků a závodů
názorně dokázat, že hodnoty vytvořené
rukama dělníků se vracejí zpět
k jejich prospěchu a k prospěchu jejich rodin. Tato
fakta by měla být v naší vysvětlovací
činností a zvláště v tisku více
zdůrazňována, aby se i při dosavadních
nedostatcích ředitelských fondů nezastínila
veliká vymoženost, kterou ředitelské
fondy v našem výrobním a společenském
životě dosud představovaly, zvláště
tam, kde jich bylo správně a účelně
použito.
Jestliže přistupujeme k úpravě ředitelských
fondů v současné době, tak je to proto,
že chceme nejen odstranit dosavadní slabiny, ale především
proto, že si přejeme učinit z podnikových
fondů pracujících významný
nástroj účasti dělnické třídy
na řízení výroby. Již samotná
změna názvu ředitelských fondů,
navržená Revolučním odborovým
hnutím, má vyjádřit prohloubení
a rozšíření účasti pracujících
na správě veřejných věcí,
na řízení výroby a rozvoji naší
ekonomiky. Komunistická strana Československa na
únorovém zasedání Ústředního
výboru zdůraznila, že vyřešení
a zvládnutí všech úkolů výstavby
socialismu je závislé na tom, jak se podaří
mobilisovat a zapojit masy pracujících v přímé
účasti na řízení výroby.
V mohutném rozvoji výrobních sil socialistické
společnosti je tento požadavek objektivní nutností
a zákonitostí. Proto odbory, jako zastupitelská
organisace pracujících v našich závodech,
mají prvořadý zájem i pocit odpovědnosti
za to, jak se jim podaří účast lidí
prostřednictvím odborových orgánů
co nejúčinněji organisovat.
A právě v podnikových fondech pracujících
mají odbory jeden z účinných prostředků.
Spojení zájmů národního hospodářství
se zájmy podniků, zájmů kolektivů
se zájmy jednotlivců, které se názorně
promítá v podnikových fondech pracujících,
si přímo vynucuje co nejaktivnější
podíl odborové organisace na úsilí
získat prostředky do podnikového fondu i
na dobrém hospodaření s ním.
Závodním výborům se dává
významné oprávnění v tom směru,
že ředitel je povinen vložit rozpočet
fondu do kolektivní smlouvy a učinit tak zásadní
celoroční rozpočet použití prostředků
fondů závislým na vzájemné
dohodě se závodním výborem. Rozpočet
podnikového fondu jako nedílná součást
kolektivní smlouvy vytváří předpoklad,
že jeho plnění a doplňování
v průběhu roku je postaveno pod veřejnou
kontrolu odborové organisace a celého kolektivu.
Prostředky fondu spravuje ředitel podniku za aktivní
kontroly odborové organisace. Aniž se snižuje
odpovědnost ředitele, vytvářejí
se předpoklady pro prohloubení vlivu odborové
organisace na hospodaření s fondy. Vzájemné
spojení podnikového fondu s kolektivní smlouvou
umožní, aby smluvní závazky byly každé
čtvrtletí pohotově kolektivně doplňovány
a obohacovány o čtvrtletní nenávratné
podíly. Projednávání kolektivních
smluv na široké základně členských
schůzí odborové organisace bude spolu s projednáváním
výsledků hospodaření a podílů
do podnikového fondu příležitostí
k tomu, aby se zvýšil zájem pracujících
na výsledcích výroby měsíc
od měsíce, čtvrtletí od čtvrtletí,
rozvíjela se jejich soutěžní iniciativa
i vědomí opravdových hospodářů
na pracovišti.
Stejně tak ale je zapotřebí, aby nejen odborové
svazy, ale i ministerstva, pověřenectva i hlavní
správy souběžně s rozšiřováním
své pravomoci zvyšovaly i vědomí své
odpovědnosti za hospodaření prostředky
státního rozpočtu. Zvláště
při uplatňování finanční
kázně se dostává ministerstvo financí
a s ním často i Ústřední rada
odborů do situace jediných ochránců
socialistické discipliny, když odmítá
nesprávné požadavky ministerstev. Ministerstvo
stavebnictví žádalo v současné
době mimořádné podíly do ředitelského
fondu pro takové závody, kde vůbec ředitelský
fond ani zřízen není. Na příklad
pro odštěpný závod Stavomontáže
Praha, Instalace Praha, Stavomontáže Hradec Králové,
Zásobovací základnu č. 18 Prešov
a jiné. Nebo žádalo s pověřenectvem
stavebnictví mimořádný podíl
do ředitelského fondu ve výši téměř
200 tisíc Kčs pro podnik Pozemní stavby Košice,
přestože zůstává státní
pokladně dlužen 4 miliony korun na odvodu zisku. Očekáváme
proto, že zvýšení pravomoci ministerstev
a odborových svazů povede i k vyšší
odpovědnosti za úspěšné hospodaření
a využívání ředitelských
fondů.
Řekl jsem již, že podnikové fondy pracujících
představují významný krok vpřed
v naší soustavě veřejné pobídky
pracujících a že všechny jejich zásady
lze plně doporučit Národnímu shromáždění
k jednohlasnému přijetí. Nicméně
bych si dovolil, vážené soudružky a soudruzi,
obrátit vaši pozornost k některým pokrokovým
prvkům nové úpravy.
Pokrokovým prvkem proti dosavadnímu stavu je ustanovení,
že podnikové fondy pracujících mohou
být zřizovány v mimořádných
případech i v útvaru podniku. Otevírá
se tím možnost zřizovat za určitých
předpokladů podnikové fondy pracujících
na příklad v odštěpných závodech
podniku, které jsou samostatnou plánovací,
organisační, chozrasčotní hospodářskou
jednotkou. To může pomoci vyřešit některé
problémy, které dosud byly ve velkých podnicích,
jejichž některé závody sice léta
plnily ukazatele plánu, ale nikdy příděly
do ředitelského fondu neobdržely, jestliže
podnik zůstal jako celek pozadu za plánovanými
ukazateli.
Dále je nutno vítat to, že v podnikových
fondech pracujících je odstraněna rozličnost
postavení a posuzování podniků ztrátových
a ziskových a že se stanoví jednotný
způsob výpočtů plánovaných
podílů. Tento základ je vcelku předností.
Odpovídá principům socialistického
odměňování podle zásluhy, neboť
nejlépe vyjadřuje nejen velikost podniku a počet
zaměstnanců, ale i stupeň ekonomické
důležitosti podniku v národním hospodářství.
Prakticky to znamená, že lze očekávat
novou úpravou zvýšeni základních
podílů o 46 %, zatím co snížení
z nadplánovaných podílů má
činit zhruba 16 %. Toto zvýšení základního
plánovaného ročního podílu
bude představovat v klíčových podnicích
i zvýšení o několik milionů korun
a v mnoha závodech o statisíce korun již při
pouhém 100 % plnění hlavních ukazatelů,
t. j. plánu výkonu, plánu zisku, respektive
při podkročení plánované ztráty
a splnění plánu vlastních nákladů.
S ekonomického hlediska vzato, jde tu o smělé
použití ukazatelů plánu jako ještě
účinnější pobídky pracujících
k rovnoměrnému plnění plánu.
Jestliže na příklad podnik "Slavia-motor"
Napajedla měl v roce 1955 základní podíl
35 010 Kčs, pak při témže mzdovém
fondu a témže plnění tří
hlavních ukazatelů bude mít podle nové
úpravy 178.304 Kčs, podnik "Chemontáž"
Hradec Králové oproti základnímu podílu
v roce 1953 ve výši 158 tisíc Kčs bude
mít podle nové úpravy základní
podíl ve výši 356 tisíc Kčs.
To názorně dokazuje, že dochází
ke zvýšení a tím i k upevnění
základních podílů do podnikových
fondů, aby tak byl zabezpečen základní
zdroj prostředků ředitelského fondu
na nejvyšší možnou míru.