Ad 2. Hlasování o osnově zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o národních výborech.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Protože nebyly podány pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o národních výborech, ve znění
zprávy výboru ústavně-právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních výborech.
(Potlesk.)
Tím je vyřízen druhý bod pořadu
schůze.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o volbách do národních
výborů, poslanci Jindřichu Sommerovi.
Zpravodaj posl. J. Sommer: Vzdávám se slova.
Ad 3. Hlasování o osnově zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o volbách do národních výborů.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Protože nebyly podány pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o volbách do národních výborů,
ve znění zprávy výboru ústavně-právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o volbách do národních
výborů. (Potlesk.)
Tím je vyřízen třetí bod denního
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje trestní zákon
správní č. 88/1950 (tisk 125).
Zpravodajem je posl. dr Klinger, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Klinger: Vážené Národní
shromáždění!
Ústřední výbor Komunistické
strany Československa a celostátní konference
KSČ vyslovily požadavek o upevňování
socialistické zákonnosti a o zvyšování
výchovné úlohy státu. Novela trestního
zákona z r. 1956 uplatňuje tento požadavek
v oboru justice. Zlepšení výchovného
působení soudů se projevuje v novele trestního
zákona v řadě ustanovení. Mají
soudům poskytnout oporu, aby mohly volit při svém
rozhodování nejvhodnější opatření,
pokud jde o výchovné působení na samotného
pachatele trestného činu, ale zároveň
i pokud se má výchovně působit na
ostatní členy společnosti.
Chtěl bych při této příležitosti
zdůraznit jednu zásadu našeho trestního
práva. Plyne z ní skutečnost, kterou by si
měli uvědomit všichni naši občané,
ale zejména my, členové Národního
shromáždění. Jde o to, abychom uměli
rozlišit mezi trestnými činy nebezpečnými
společnosti a mezi těmi, jež náš
stát poškozují, nebo dokonce ohrožují
existenci státu. Činy nebezpečné pro
společnost nemusí vždycky ohrozit stát,
ale činy namířené proti existenci
našeho socialistického státu ohrožují
ve většině případů nutně
současně i společnost. To znamená,
že ta ustanovení novely trestního zákona
z roku 1956, která mají posílit výchovné
působení trestního práva, nikterak
neoslabují ostří represe namířené
proti nepřátelům, kteří se
pokoušejí jakýmkoliv způsobem poškodit
socialistickou výstavbu našeho státu. Musíme
vidět, jak náš zákon správně
spojuje výchovné působení trestního
práva vůči pracujícím s tvrdými,
ale spravedlivými údery proti nebezpečné
zločinné činnosti nepřátel,
kteří za podpory zahraniční reakce
útočí na vymoženosti pracujícího
lidu.
Předkládaný vládní návrh
novely trestního zákona správního
úzce souvisí s novelou trestního zákona
ze dne 19. prosince 1956.
Rozdíl mezi trestním zákonem z roku 1956
a zákonem, kterým se mění a doplňuje
trestní zákon správní č. 88/1950
Sb., který projednává Národní
shromáždění v dnešní schůzi,
spočívá v tom, že trestní zákon
správní postihuje jednání, která
nedosahují oné společenské nebezpečnosti
jako trestné činy, které stíhá
trestní zákon z r. 1956.
V trestním zákoně správním
jde převážně o drobné přestupky,
Těch se dnes dopouštějí naši občané,
kteří jsou ještě ve svém vědomí
a jednání pod vlivem přežitků
kapitalismu. Je proto plně na místě posílit
výchovné prvky trestně právního
působení i v trestním zákoně
správním. To proto, že zejména užívání
trestu veřejného pokárání jakožto
výchovného prostředku se osvědčilo
v praxi výkonných orgánů národních
výborů. Předpokladem proto je, že o
přestupcích rozhodují v převážné
míře výkonné orgány národních
výborů. Jen o nejzávažnějších
přestupcích rozhodují soudy. Jedině
ty mohou za přestupek uložit trest odnětí
svobody. Toho si musí být vědomy národní
výbory, aby nezacházely dál, než jim
předkládaná novela přiznává,
t. j. aby neukládaly trest odnětí svobody.
Základní tendencí novely je posílení
výchovné funkce orgánů, které
rozhodují o přestupcích v souhrnu ustanovení
vztahujících se k trestním zákonu
správnímu, t. j. posílení těch
orgánů, které umožní splnění
výchovného úkolu. Proto také novela
trestního zákona správního vychází
ze změn provedených v trestním zákoně,
jež mají výchovnou tendenci.
V tomto směru je třeba upozornit na úpravy
toho druhu, kdy bude možno uložit za kterýkoli
přestupek jako hlavní trest veřejné
pokárání. To bylo dosud u řady přestupků
vyloučeno. Dále pak na zásadu, že za
přestupek bude možno nadále uložit jen
jeden trest hlavní.
Osnova dále podstatně snižuje horní
hranici pokut ukládaných za přestupky. Dosavadní
výše pokut stanovená až částkou
100.000 Kčs, ztratila svého opodstatnění
vzhledem k ekonomicko-politické situaci, nehledě
k tomu, že v trestním zákoně byla snížena
hranice peněžitého trestu ukládaného
za trestný čin na 50.000 Kčs.
Proto, aby v řízení o přestupcích
neplatily odchylné zásady od zásad, jimiž
je veden trestní zákon, má novela trestního
zákona správního na př. ustanovení,
že při souběhu přestupků se uloží
jen jeden trest, nebo že se omezuje doba, na kterou lze vyslovit
zákaz činnosti a pod.
Podstatnou změnu přináší úprava
zvláštní části trestního
zákona správního, pokud jde o otázku
ochrany socialistického vlastnictví, zavedením
nové skutkové podstaty přestupku rozkrádání
a poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví (§ 35 a).
Podle dosavadního stavu o všech případech
rozkrádání a poškozování
tohoto majetku rozhodovaly soudy a to i v případech,
kdy takovým jednáním byla způsobena
škoda jen nepatrná. Položme si otázku,
jak může na pachatele a na ostatní členy
společnosti výchovně působit rozhodnutí
soudu, podle něhož na př. musel být
vzhledem k přísným ustanovením trestního
zákona odsouzen závozník masného průmyslu
pro odcizení věci v ceně 4,80 Kčs
k trestu nápravného opatření na 2
měsíce, při čemž se mu sráželo
10 % ze mzdy. Nebo jiný příklad. Jak může
v tomto smyslu působit rozhodnutí, podle něhož
odcizení věci v ceně 40 Kčs vedlo
k trestu nápravného opatření
na 3 měsíce s 25% srážkou ze mzdy? Myslím,
že není sporu o tom, že v těchto konkretních
případech šlo do jisté míry i
o pochybení státních orgánů,
jež mohly použít ustanovení o zastavení
trestního stíhání, kteroužto
možnost poskytuje trestní řád. Přece
však dokumentují tyto případy nejlépe
tu skutečnost, že soudy vzhledem k svému poslání
a k výchovné funkci, kterou jim dává
socialistický řád, mají rozhodovat
jen o případech závažnějšího
rázu. Skutečnost totiž ukázala, že
jde nejčastěji o případy drobného
rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví a že se ho dopouštějí
lidé, kteří dosud nebyli trestáni
a o kterých bylo zjištěno, že jinak vedou
řádný a spořádaný život.
V příkrém rozporu stojí s těmito
případy však činy jdoucí až
na kořen existence našeho státu. Proto si přejeme,
aby orgány bezpečnosti, prokuratury a soudy u vědomí
této dvojí úlohy našeho trestního
práva vedly nadále nesmiřitelný boj
proti nepřátelům republiky, jak jim to ukládají
naše trestní předpisy, a uplatnily výchovné
působení ukládaných trestů
tam, kde je to účelné vzhledem k našim
pracujícím.
Všechny dosud sledované skutečnosti vedou k
tomu, aby se v boji proti rozkrádání a poškozování
socialistického vlastnictví hledaly nejvhodnější
výchovné methody, které by vedly pracující
k uvědomělému vztahu k socialistickému
vlastnictví.
Osnova navrhovaným ustanovením (§ 35 a) umožní,
aby o případech rozkrádání
a poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví, půjde-li o čin malého
významu, rozhodovaly výkonné orgány
národních výborů. Na úpravu,
kterou v tomto směru provádí trestní
zákon správní, navázal i další
návrh vlády ze dne 1. března t. r., který
má umožnit, aby o případech drobného
rozkrádání a úmyslného poškozování
majetku v socialistickém vlastnictví, pokud se ho
dopustí zaměstnanec podniku, rozhodovaly orgány
přímo na pracovišti.
Všechny tyto úpravy znamenají posílení
ochrany socialistického vlastnictví, poněvadž
umožní zvýšené výchovné
působení nejen na pachatele, ale i na ostatní
pracující. Dále povedou k tomu, že vzroste
společenské vědomí o škodlivosti,
nebezpečnosti a zavržitelnosti takového jednání
poškozujícího celou společnost.
Rovněž pokud jde o přestupek poškozování
osobního a soukromého majetku (§ 137 a) umožní
se jeho zařazením do trestního zákona
správního pružnější postih
než dosud v případech drobných krádeží
a jiných méně významných útoků
namířených proti tomuto majetku.
Účinnější trestní represe
než dosud vyžadují též některé
záporné společenské jevy porušující
mravnost, které se rozmohly v určitých místech,
a dále případy, kdy opilí nebo podnapilí
řidiči ohrožují bezpečnost a
majetek spoluobčanů. Na tyto případy
míří zpřísnění
trestních sankcí v §§ 134 a 144.
Předkládaná novela trestního zákona
správního jsouc vedena snahou odstranit všechna
ustanovení, která stála v cestě náležitému
uplatnění a rozvíjení výchovné
funkce trestního práva správního,
povede k upevnění socialistické zákonnosti,
která je jedním z významných předpokladů
úspěšného rozvíjení socialismu
v naší zemi.
Ústavně právní výbor projednal
ve své schůzi dne 1. března vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon správní
č. 88/1950 Sb. a doporučuje tento vládní
návrh Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme
k hlasování.
Dám hlasovat, nebude-li Národní shromáždění
nic namítat, o celém vládním návrhu
zákona najednou podle zprávy výborové.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon správní
č. 88/1950 Sb., a to ve znění předložené
zprávy výboru ústavně-právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon správní
č. 88/1950 Sb.
Tím je vyřízen čtvrtý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o čestném
odznaku "Mateřství" (tisk 126).
Zpravodajkou je posl. Marečková. Dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Marečková: Soudruzi poslanci!
Národní shromáždění přistupuje
k projednání návrhu zákona o udělování
čestného odznaku "Mateřství".
Návrh co do počtu paragrafů je sice malý,
ale zato je obsahově bohatý, neboť přináší
ženám-matkám další ocenění
jejich zásluh o rozvoj a rozkvět naší
vlasti.
Zde je třeba podotknout, že naše lidově
demokratické zřízení hodnotí
práci žen na všech úsecích našeho
života. Vždyť máme ženy vyznamenané
za pracovní zásluhy Řádem republiky,
Řádem práce a je jich v naší
vlasti skutečně již dosti, které nosí
ta nejvyšší vyznamenání, což
svědčí o tom, že ženy jsou skutečně
rovnoprávnými budovatelkami naší republiky.
Proto také jejich vyznamenávání a
vyhodnocováni jest nedílnou součástí
každé akce, ať již ji provádíme
v rámci celostátním, krajském, okresním
či místním. Nejvýrazněji je
práce našich žen oceňována při
příležitosti MDŽ, který budeme
slavit 8. t. m.
Od 8. března 1958 přibudou k dosud udělovaným
poctám další, a to bude udělování
vyznamenání odznakem "Mateřství",
jímž se dostane veřejného vyznamenání
ženám s více dětmi. Tímto krokem
opět dokazuje náš stát, jak si ženy-matky
cení.
Tato forma vyznamenání ovšem není jediný
způsob péče našeho zřízení
o rodinu. O tom jsme se mohli všichni přesvědčit
v poslední době již několikráte,
při projednávání různých
zákonů. Je třeba i dnes si některé
věci opět připomenout. Tak na př.
zákon o nemocenském pojištění
zvýhodňuje rodiny s více dětmi zvýšením
rodinných přídavků, které se
týká 110.000 rodin. Dítěti a matce
je věnována všestranná péče
se strany našeho zdravotnictví, pro děti jsou
zřizovány jesle a školky i jiná zařízení,
která pomáhají našim ženám-matkám
při výchově dětí.
I zákon o hospodaření s byty pamatuje na
vícečlenné rodiny.
A nyní si položme otázku: Bylo tomu vždy
tak a je taková situace v celém světě?
Přirovnáním k poměrům v předmnichovské
republice nejlépe oceníme dnešní péči
strany a vlády o rodinu, matky a děti. Jistě
každý z nás poslanců by mohl uvádět
příklady ze svého okolí, kdy za prvé
republiky rodiny s více dětmi nechtěl vzíti
žádný do bytu, kdy se desetičlenné
rodiny tísnily v jedné místnosti, kdy
se říkalo nezaměstnaným dělníkům,
kteří hledali práci, aby zajistili výživu
pro vícečlennou rodinu a poukazovali na děti,
že tolik dětí nemuseli mít. Byly případy,
kdy jsme četli v novinách, že dělník
spáchal sebevraždu proto, že neměl dát
svým dětem co jíst a podobně.
Dnes se nám tyto skutečnosti zdají být
skoro neuvěřitelné a připomenout si
je je nutné proto, poněvadž si dnešní
skutečnosti a dnešních vymožeností
v tomto směru budeme a musíme o to více vážit.
A jakou máme po této stránce situaci v kapitalistických
státech? Tak na př. v západním Německu
nemají zavedeny rodinné přídavky na
děti, o zákonném nároku na ně
se jedná již několik roků. Zájem
o děti matek projevuje stát tehdy, když je
potřebuje pro armádu, jež dnes ohrožuje
mír v Evropě. Plným právem staví
se pokrokové matky této země stále
rozhodněji proti takovéto "péči".