Naše socialistická demokracie je určena především
našim pracujícím, dělníkům,
rolníkům a pracující inteligenci,
z jejichž rukou a myšlenek vyrůstá a rozvíjí
se naše lidově demokratická vlast. Je však
třeba říci, že práv a výhod
našeho právního řádu požívají
i ti příslušníci bývalých
vykořisťovatelských tříd, kteří
zachovávají lidově demokratické zákony
a plní jako všichni poctiví občané
své povinnosti vůči státu a společnosti.
Avšak zákony lidově demokratického státu
tvrdě dopadnou na všechny, kdož by se pokusili
ohrozit naši republiku nebo narušit veliké budovatelské
dílo pracujícího lidu.
Jedním z hlavních problémů, který
se na úseku trestního práva v současné
době projevuje, jsou majetkové delikty proti státnímu
i osobnímu vlastnictví, dopravní delikty
a trestné činy spáchané pod vlivem
alkoholu.
Musíme si uvědomit, že právě
při těchto případech nestačí
jen míti dobré zákony, dobrou organisaci
soudů a prokuratur a spolehlivé a osvědčené
soudce a prokurátory, nýbrž, že k boji
proti těmto deliktům je nutná široká
spolupráce naší celé veřejnosti.
Když se řidič motorového vozidla opije,
není to věc jen SNB, prokuratury a soudu, které
mohou sice potrestat pachatele, ale nemohou již odčinit
ztráty na lidských životech, škody na
zdraví, nebo na majetku opilým řidičem
zaviněné. Zde je třeba více občanským
dohledem předcházet a zabraňovat, aby se
vůbec takovéto trestné činy mohly
stát.
Rovněž pokud jde o trestné činy spočívající
v rozkrádání národního majetku,
je třeba zdůraznit velkou odpovědnost vedení
podniků a všech zaměstnanců, aby nedbalým
a lehkomyslným postojem k základním hospodářsko-organisačním
povinnostem, nevytvářeli živnou půdu
pro páchání trestných činů.
Chtěl bych v této souvislosti uvést případ
vedoucí restaurace n. p. Jídelní vozy a nádražní
restaurace a ukázat, jak lehkomyslnost vedení tohoto
podniku přímo vytvořila podmínky k
spáchání trestného činu. Tato
žena - 24 let stará - nastoupila nejdříve
jako servírka a po krátké době jí
svěřili místo vedoucí provozovny.
Převzala provoz bez řádné fysické
inventury a nebyla provedena ani plánovaná řádná
pololetní úřední kontrola. Krátce
na to bylo zjištěno, že odvod tržeb je nepravidelný
a měsíční vyúčtování
vykazovalo značné nesrovnalosti. Přesto hloubková
revise byla provedena teprve po dalších deseti dnech.
Tím dosáhl schodek částky větší
než 20.000 Kčs a mladá žena a matka dvou
dětí, která dosud vedla řádný
život pracující ženy. se dostala před
soud. A tu se možno zeptat - je vinna po ze odsouzená?
Nenese tu spoluvinu, i když trestně právně
těžko postižitelnou, též vedení
závodu a kde je spoluodpovědnost ostatních
zaměstnanců? Jakou vinu má prostředí,
které nezabraňovalo důsledkům vzniklým
neodpovědností a neschopností této
ženy značně ovlivňované citovými
momenty?
Zkoumáme-li blíže podobná porušování
trestních zákonů, vidíme, že
v mnoha případech by se jim dalo zabránit,
kdyby zde byla větší pečlivost a odpovědnost
v zachovávání základních předpisů
a větší spolupráce celé veřejnosti
s orgány bezpečnosti, soudu a prokuratury.
Současný vývoj vyžaduje, aby stále
intensivněji vystupovala do popředí hospodářsko-organisátorská
a kulturně výchovná funkce socialistického
státu a všech jeho orgánů.
Proto je důležitým úkolem těchto
navrhovaných zákonů a přirozeně
také všech orgánů, které tyto
zákony provádějí, aby nejen pachatele
postihovaly, soudily a trestaly, nýbrž především
aby trestným činům předcházely.
Zásada prevence je přece jedním z nejúčinnějších
prostředků našeho socialistického zřízení
na mnoha úsecích našeho života a uplatňuje
se i v oblasti trestního práva. Tím samozřejmě
narůstají i úkoly naší veřejné
bezpečnosti. Důležitou podmínkou pro
úspěšné splnění těchto
úkolů je co nejužší sepětí
veřejné bezpečnosti s národními
výbory a s lidem. Denně se přesvědčujeme
o tom, že náš lid má zájem o práci
veřejné bezpečnosti a že jí účinně
pomáhá ať již upozorňováním
na páchání trestné činnosti,
nebo v pomocných složkách jako jsou na př.
pomocné stráže veřejné bezpečnosti
nebo pomocná služba dopravních inspektorátů.
K výchově občanů naše veřejná
bezpečnost využívá tisku, rozhlasu,
filmů, televise, besed s občany, přednášek
na školách i v závodech, organisování
výstav a pod. Těchto prostředků je
využíváno tak, aby splnily svůj hlavní
účel, předcházení trestné
činnosti. Naše veřejná bezpečnost
je si však vědoma, že používáním
starých policajtských method, t. j. vyčkávat
až se dovrší skutkové okolnosti trestného
případu a potom uchopit pachatele za límec,
sice by dostála liteře zákona, avšak
již by nezabránila morálním a hmotným
škodám, které by jednotliví občané
i naše celá společnost tímto činem
utrpěli. Proto se snaží předcházet
trestným činům tím, že tam, kde
se ukazuje i náznak možnosti přestoupení
zákona a porušení naší socialistické
zákonnosti, upozorňuje, varuje a výchovně
působí tak, aby trestný čin nebyl
vůbec spáchán.
Okrskoví zmocněnci veřejné bezpečnosti
za spolupráce uličních výborů
provádějí besedy s občany, na kterých
ukazují, jaké nedostatky jsou jednou z příčin
porušení veřejného pořádku,
jak mají občané postupovat, aby ochránili
svůj i veřejný majetek. Účinnými
a stále více používanými prostředky
jsou i výstavky k problémům bezpečnosti
dopravy a k některým případům
odhalené trestné činnosti.
Na př. celostátní výstava veřejné
bezpečnosti, která proběhla letos v Praze,
byla prvním pokusem ukázat celý rozsah úkolů
veřejné bezpečnosti a získat celou
pracující veřejnost pro boj za udržení
veřejného pořádku a proti všem
vlivům trestné činnosti. O výstavu
byl značný zájem a přesto, že
v té době byla zde celá řada jiných
výstav, navštívilo ji 100.000 občanů.
Avšak to nejdůležitější je,
že po shlédnutí výstavy občané
napsali veřejné bezpečnosti více než
6.000 připomínek jednak k samé výstavě
a pak k práci příslušníků
veřejné bezpečnosti.
Činnost naší veřejné bezpečnosti
je zcela v souladu s duchem navrhovaných zákonů,
a proto pokládám za správné, abych
se o ní při této příležitosti
zmínil.
Soudružky a soudruzi, sestry a bratři, ke konci letošního
roku všichni můžeme s uspokojením pohlédnout
zpět na veliké dílo, které jsme v
tomto roce vykonali. K němu patří i právě
projednávané zákony, které znamenají
další podstatné prohloubení naší
socialistické demokracie v oblasti právního
řádu. Není sporu o tom, že to přispěje
k dalšímu zvýšení iniciativy pracujících
v budování socialismu v naší vlasti
a dále posílí i mezinárodní
postavení Československé republiky jako pevného
článku tábora demokracie, socialismu a míru.
(Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Tím je vyčerpán
seznam přihlášených řečníků.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Protože se do rozpravy nikdo nehlásí, je rozprava
skončena.
Přistoupíme k hlasování tak, že
budeme o každém vládním návrhu
zákona hlasovat odděleně, a to podle jednotlivých
výborových zpráv, pokud by k některému
vládnímu návrhu nebyly podány pozměňovací
návrhy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Ad 2. Hlasování o vládním návrhu
zákona o prokuratuře.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu
návrhu zákona o prokuratuře poslanci Chalánkovi.
Zpravodaj posl. Chalánek: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Fiala: Protože nebyly
podány pozměňovací návrhy,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona o prokuratuře najednou podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona o prokuratuře ve znění zprávy
výboru ústavně-právního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o prokuratuře.
Tím je vyřízen druhý bod pořadu
schůze.
Ad 3. Hlasování o vládním návrhu
zákona o trestním řízení soudním
(trestní řád).
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu
návrhu zákona o trestním řízení
soudním (trestní řád) poslanci Mrázovi.
Zpravodaj posl. Mráz: Vzdávám se slova.
Místopředseda Fiala: Protože nebyly
podány pozměňovací návrhy,
dávám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona o trestním řízení
soudním (trestním řádu) najednou podle
rozdané zprávy výboru ústavně-právního.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona o trestním řízení soudním
(trestním řádu) ve znění zprávy
výboru ústavněprávního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o trestním řízení
soudním (trestní řád).
Tím je vyřízen třetí bod pořadu
schůze.
Ad 4. Hlasování o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
trestní zákon č. 86/1950 Sb.
Dávám nyní slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon č. 86 Sbírky
z roku 1950, poslanci Mľkvymu.
Zpravodaj posl. Mľkvy: Vzdávam sa slova.
Místopředseda Fiala: Protože nebyl podán
žádný pozměňovací návrh,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
trestní zákon č. 86 Sbírky z roku
1950 najednou podle předložené zprávy
výboru ústavně-právního.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
trestní zákon č. 86 Sbírky z roku
1950, ve znění zprávy výboru ústavně-právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon č. 86 Sbírky
z roku 1950.
Tím je vyřízen čtvrtý bod pořadu
schůze.
Ad 5. Hlasování o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o organisaci soudů.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o organisaci soudů, poslanci
Josefu Zedníkovi.
Zpravodaj posl. Josef Zedník: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Fiala: Protože nebyl podán
žádný pozměňovací návrh,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o organisaci soudů, najednou podle předložené
zprávy výboru ústavně-právního.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o organisaci soudů, ve znění
zprávy výboru ústavně-právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdrzel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o organisaci soudů.
Tím je vyřízen pátý bod pořadu
schůze.
K projednávání dalších bodů
schváleného pořadu přistoupíme
zítra v 8,30 hodin.
Přerušuji schůzi.