Středa 19. prosince 1956

Naše socialistická demokracie je určena především našim pracujícím, dělníkům, rolníkům a pracující inteligenci, z jejichž rukou a myšlenek vyrůstá a rozvíjí se naše lidově demokratická vlast. Je však třeba říci, že práv a výhod našeho právního řádu požívají i ti příslušníci bývalých vykořisťovatelských tříd, kteří zachovávají lidově demokratické zákony a plní jako všichni poctiví občané své povinnosti vůči státu a společnosti. Avšak zákony lidově demokratického státu tvrdě dopadnou na všechny, kdož by se pokusili ohrozit naši republiku nebo narušit veliké budovatelské dílo pracujícího lidu.

Jedním z hlavních problémů, který se na úseku trestního práva v současné době projevuje, jsou majetkové delikty proti státnímu i osobnímu vlastnictví, dopravní delikty a trestné činy spáchané pod vlivem alkoholu.

Musíme si uvědomit, že právě při těchto případech nestačí jen míti dobré zákony, dobrou organisaci soudů a prokuratur a spolehlivé a osvědčené soudce a prokurátory, nýbrž, že k boji proti těmto deliktům je nutná široká spolupráce naší celé veřejnosti. Když se řidič motorového vozidla opije, není to věc jen SNB, prokuratury a soudu, které mohou sice potrestat pachatele, ale nemohou již odčinit ztráty na lidských životech, škody na zdraví, nebo na majetku opilým řidičem zaviněné. Zde je třeba více občanským dohledem předcházet a zabraňovat, aby se vůbec takovéto trestné činy mohly stát.

Rovněž pokud jde o trestné činy spočívající v rozkrádání národního majetku, je třeba zdůraznit velkou odpovědnost vedení podniků a všech zaměstnanců, aby nedbalým a lehkomyslným postojem k základním hospodářsko-organisačním povinnostem, nevytvářeli živnou půdu pro páchání trestných činů.

Chtěl bych v této souvislosti uvést případ vedoucí restaurace n. p. Jídelní vozy a nádražní restaurace a ukázat, jak lehkomyslnost vedení tohoto podniku přímo vytvořila podmínky k spáchání trestného činu. Tato žena - 24 let stará - nastoupila nejdříve jako servírka a po krátké době jí svěřili místo vedoucí provozovny. Převzala provoz bez řádné fysické inventury a nebyla provedena ani plánovaná řádná pololetní úřední kontrola. Krátce na to bylo zjištěno, že odvod tržeb je nepravidelný a měsíční vyúčtování vykazovalo značné nesrovnalosti. Přesto hloubková revise byla provedena teprve po dalších deseti dnech. Tím dosáhl schodek částky větší než 20.000 Kčs a mladá žena a matka dvou dětí, která dosud vedla řádný život pracující ženy. se dostala před soud. A tu se možno zeptat - je vinna po ze odsouzená? Nenese tu spoluvinu, i když trestně právně těžko postižitelnou, též vedení závodu a kde je spoluodpovědnost ostatních zaměstnanců? Jakou vinu má prostředí, které nezabraňovalo důsledkům vzniklým neodpovědností a neschopností této ženy značně ovlivňované citovými momenty?

Zkoumáme-li blíže podobná porušování trestních zákonů, vidíme, že v mnoha případech by se jim dalo zabránit, kdyby zde byla větší pečlivost a odpovědnost v zachovávání základních předpisů a větší spolupráce celé veřejnosti s orgány bezpečnosti, soudu a prokuratury.

Současný vývoj vyžaduje, aby stále intensivněji vystupovala do popředí hospodářsko-organisátorská a kulturně výchovná funkce socialistického státu a všech jeho orgánů.

Proto je důležitým úkolem těchto navrhovaných zákonů a přirozeně také všech orgánů, které tyto zákony provádějí, aby nejen pachatele postihovaly, soudily a trestaly, nýbrž především aby trestným činům předcházely. Zásada prevence je přece jedním z nejúčinnějších prostředků našeho socialistického zřízení na mnoha úsecích našeho života a uplatňuje se i v oblasti trestního práva. Tím samozřejmě narůstají i úkoly naší veřejné bezpečnosti. Důležitou podmínkou pro úspěšné splnění těchto úkolů je co nejužší sepětí veřejné bezpečnosti s národními výbory a s lidem. Denně se přesvědčujeme o tom, že náš lid má zájem o práci veřejné bezpečnosti a že jí účinně pomáhá ať již upozorňováním na páchání trestné činnosti, nebo v pomocných složkách jako jsou na př. pomocné stráže veřejné bezpečnosti nebo pomocná služba dopravních inspektorátů.

K výchově občanů naše veřejná bezpečnost využívá tisku, rozhlasu, filmů, televise, besed s občany, přednášek na školách i v závodech, organisování výstav a pod. Těchto prostředků je využíváno tak, aby splnily svůj hlavní účel, předcházení trestné činnosti. Naše veřejná bezpečnost je si však vědoma, že používáním starých policajtských method, t. j. vyčkávat až se dovrší skutkové okolnosti trestného případu a potom uchopit pachatele za límec, sice by dostála liteře zákona, avšak již by nezabránila morálním a hmotným škodám, které by jednotliví občané i naše celá společnost tímto činem utrpěli. Proto se snaží předcházet trestným činům tím, že tam, kde se ukazuje i náznak možnosti přestoupení zákona a porušení naší socialistické zákonnosti, upozorňuje, varuje a výchovně působí tak, aby trestný čin nebyl vůbec spáchán.

Okrskoví zmocněnci veřejné bezpečnosti za spolupráce uličních výborů provádějí besedy s občany, na kterých ukazují, jaké nedostatky jsou jednou z příčin porušení veřejného pořádku, jak mají občané postupovat, aby ochránili svůj i veřejný majetek. Účinnými a stále více používanými prostředky jsou i výstavky k problémům bezpečnosti dopravy a k některým případům odhalené trestné činnosti.

Na př. celostátní výstava veřejné bezpečnosti, která proběhla letos v Praze, byla prvním pokusem ukázat celý rozsah úkolů veřejné bezpečnosti a získat celou pracující veřejnost pro boj za udržení veřejného pořádku a proti všem vlivům trestné činnosti. O výstavu byl značný zájem a přesto, že v té době byla zde celá řada jiných výstav, navštívilo ji 100.000 občanů. Avšak to nejdůležitější je, že po shlédnutí výstavy občané napsali veřejné bezpečnosti více než 6.000 připomínek jednak k samé výstavě a pak k práci příslušníků veřejné bezpečnosti.

Činnost naší veřejné bezpečnosti je zcela v souladu s duchem navrhovaných zákonů, a proto pokládám za správné, abych se o ní při této příležitosti zmínil.

Soudružky a soudruzi, sestry a bratři, ke konci letošního roku všichni můžeme s uspokojením pohlédnout zpět na veliké dílo, které jsme v tomto roce vykonali. K němu patří i právě projednávané zákony, které znamenají další podstatné prohloubení naší socialistické demokracie v oblasti právního řádu. Není sporu o tom, že to přispěje k dalšímu zvýšení iniciativy pracujících v budování socialismu v naší vlasti a dále posílí i mezinárodní postavení Československé republiky jako pevného článku tábora demokracie, socialismu a míru. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Tím je vyčerpán seznam přihlášených řečníků.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Protože se do rozpravy nikdo nehlásí, je rozprava skončena.

Přistoupíme k hlasování tak, že budeme o každém vládním návrhu zákona hlasovat odděleně, a to podle jednotlivých výborových zpráv, pokud by k některému vládnímu návrhu nebyly podány pozměňovací návrhy.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Ad 2. Hlasování o vládním návrhu zákona o prokuratuře.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu návrhu zákona o prokuratuře poslanci Chalánkovi.

Zpravodaj posl. Chalánek: Vzdávám se slova.

Místopředseda Fiala: Protože nebyly podány pozměňovací návrhy, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona o prokuratuře najednou podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s celým vládním návrhem zákona o prokuratuře ve znění zprávy výboru ústavně-právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o prokuratuře.

Tím je vyřízen druhý bod pořadu schůze.

Ad 3. Hlasování o vládním návrhu zákona o trestním řízení soudním (trestní řád).

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu návrhu zákona o trestním řízení soudním (trestní řád) poslanci Mrázovi.

Zpravodaj posl. Mráz: Vzdávám se slova.

Místopředseda Fiala: Protože nebyly podány pozměňovací návrhy, dávám hlasovat o celém vládním návrhu zákona o trestním řízení soudním (trestním řádu) najednou podle rozdané zprávy výboru ústavně-právního.

Kdo souhlasí s celým vládním návrhem zákona o trestním řízení soudním (trestním řádu) ve znění zprávy výboru ústavněprávního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o trestním řízení soudním (trestní řád).

Tím je vyřízen třetí bod pořadu schůze.

Ad 4. Hlasování o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon č. 86/1950 Sb.

Dávám nyní slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon č. 86 Sbírky z roku 1950, poslanci Mľkvymu.

Zpravodaj posl. Mľkvy: Vzdávam sa slova.

Místopředseda Fiala: Protože nebyl podán žádný pozměňovací návrh, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon č. 86 Sbírky z roku 1950 najednou podle předložené zprávy výboru ústavně-právního.

Kdo souhlasí s celým vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon č. 86 Sbírky z roku 1950, ve znění zprávy výboru ústavně-právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon č. 86 Sbírky z roku 1950.

Tím je vyřízen čtvrtý bod pořadu schůze.

Ad 5. Hlasování o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudů.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudů, poslanci Josefu Zedníkovi.

Zpravodaj posl. Josef Zedník: Vzdávám se slova.

Místopředseda Fiala: Protože nebyl podán žádný pozměňovací návrh, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudů, najednou podle předložené zprávy výboru ústavně-právního.

Kdo souhlasí s celým vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudů, ve znění zprávy výboru ústavně-právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdrzel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudů.

Tím je vyřízen pátý bod pořadu schůze.

K projednávání dalších bodů schváleného pořadu přistoupíme zítra v 8,30 hodin.

Přerušuji schůzi.

(Schůze přerušena v 17,47 hod.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP