Při rychlém zřizování vysokých
škol a fakult dopustili jsme se i chyb. Zřídili
jsme i školy, kterých nebylo nutně potřebí,
v budování nových fakult, odůvodněném
růstem oboru, dopustili jsme se někdy i nežádoucí
atomisace. Odtrhli jsme od sebe to, co patří nerozlučně
k sobě, a zřídili jsme pro nové fakulty
i administrativní aparáty, které nám
odčerpávají jak pracovní síly,
tak peníze i místnosti. Byl již učiněn
počátek k nápravě. Jako jsme však
zřizovali a štěpili, nesmíme se ani
bát rušit a spojovat. Chyba je možná,
náprava je nutná.
Některé resorty začaly do vysokého
školství zasahovat tak, že si z titulu, že
pro ně škola vychovává odborníky,
chtěly takovou vysokou školu samy řídit.
Částečná náprava se již
stala. Některé vysoké školy se vrátily
do ministerstva školství a kultury zpět. Nutno
zcela jasně a striktně hájit zásadu:
co je školské, to patří jedině
do školství. Nesporné při tom je, že
interesovaná ministerstva mají se však na plánech
práce těchto škol zúčastňovat
a že má být úzká, loyální
a plodná spolupráce.
Budiž mně dovoleno, abych uvedl jeden takový
příklad dobré spolupráce dvou resortů.
Lékařské fakulty patří do resortu
školského, avšak na sdělávání
učebních plánů se podílí
i resort zdravotnický. Zdravotnický výzkum,
který se koná jak v zařízeních
ministerstva školství a kultury, tak v zařízeních
ministerstva zdravotnictví, je řízen vědeckou
radou ministerstva zdravotnictví, v níž zasedají
vědečtí pracovníci obou resortů.
Studentské schůze, a byla zde dnes již o nich
řeč, probíhající na jaře
tohoto roku, odhalily aneb alespoň zveřejnily některé
závady ve výchově a výuce na vysokých
školách. Odhalily však současně
i mnohé pochybené a nesprávné názory
našich studentů. Ještě dříve,
než studenti manifestovali, bylo diskutováno o změnách
v učebních osnovách. Tyto změny od
letošního studijního roku vešly v platnost.
Bude-li podle nich postupováno, přinesou prospěch.
Studenti mají nyní více času k soustavnému
studiu a k uplatnění své individuality. Je
třeba žádat, aby student na přednášce
nebyl přítomen jen z povinnosti, ale především
z vědecké zvídavosti. Přednáška
nemůže a nemá dát studentovi vše.
Má být jen návodem k samostatnému
studiu, výkladem obtížnějších
partií a doplňkem posledních objevů,
o kterých v učebnicích nemůže
být ještě psáno. Musíme se také
zbavit často zdůrazňovaného a přitom
nesprávného názoru, že práce
studenta ve škole je totéž, co práce dělníka
neb úředníka v podniku. Byl jsem ve svém
životě i dělníkem i studentem a znám
práci obou. Jsem již po mnohá léta i
učitelem studující mládeže. Cítím
se plně oprávněn říci zde toto:
Práce zaměstnance a práce studenta se od
sebe liší diametrálně. Povinnost dělníka
a úředníka začíná zpravidla
při vstupu do podniku a končí při
opuštění pracoviště. Rozhodující
práce studenta se však nekoná ani na přednáškách
a dokonce ani v laboratořích neb seminářích,
nýbrž doma. Soboty a neděle bez přednášek,
vánoční a velikonoční přerušení
přednášek, ani hlavní prázdniny,
nejsou pro většinu studentů žádnou
zahálkou, nýbrž naopak dobou nejpilnější
práce. Dejme studentům čas a příležitost
k soustředěnému studiu a budou nám
vycházet z vysokých škol lidé jak s
dobrými nervy, tak i s dobrými vědomostmi.
Od projednávaného zákona očekáváme
i zjednodušení administrativy a hospodaření
vysokých škol. Uvedu příklad: lékařská
fakulta Karlovy university, jejíž kapacita je stejná
jako kapacita ostatních devíti fakult této
university dohromady, není rozpočtovou jednotkou.
Ve všech detailech je vázána povolovacím
a schvalovacím řízením rektorátu.
Každé řízení probíhá
zde tedy dvakrát, jednou na děkanství a podruhé
na rektorátu. Výsledek je, že fakulta není
schopna včas pružně a operativně důsledně
zajišťovat materiální a finanční
potřeby pracovišť. Ve smyslu celostátně
prováděné decentralisace očekáváme
decentralisaci i zde.
Československé vysoké školy žijí
nesporně silným vědeckým i pedagogickým
ruchem. Každý positivní zásah v jejich
život tento ruch ještě více podnítí.
Věříme, že novelisace zákona
č. 58 z roku 1950 se projeví jako katalysátor
jejich činnosti. Zvýšená činnost
nebude pak znamenat jen rozmach škol samotných, nýbrž
i další rozmach naší kultury a ve svých
důsledcích i rozmach veškerého našeho
národního hospodářství. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Pořadí
přihlášených řečníků
je vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo se nehlásí.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji poslanci dr ing.
Potužákovi.
Zpravodaj posl. dr ing. Potužák: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Fiala: Přistoupíme
k hlasování.
Protože nebyly podány pozměňovací
návrhy, dám hlasovat, nebude-li námitek,
o celém návrhu zákona najednou podle zprávy
výboru kulturního.
Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké
námitky? (Námitky nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o vysokých školách,
ve znění zprávy výboru kulturního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o vysokých školách.
(Potlesk.)
Tím je vyřízen třetí bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu denního pořadu, kterým
je
5. Zpráva výboru rozpočtového
a hospodářského k vládnímu
nařízení ze dne 27. dubna 1956 čís.
18 Sbírky, o odstranění a vypořádání
některých škod vyvolaných provozem báňských
podniků (tisk 79).
Zpravodajem je poslanec ing. Šiška, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. ing. Šiška: Vážené
soudružky a soudruzi!
Je vám jistě známo, že při provozu
důlních závodů nastává
v důsledku vyrubání slojí a zavalení
vybraných prostor pokles půdy na povrchu. Tento
pokles je přímo úměrný mocnosti,
hloubce a úklonu vyrubaných slojí a dá
se zmenšiti jednak umělým zakládáním
vybraných prostor, jednak použitím zvláštního
způsobu rubání na 40 - 50 % mocnosti vyrubané
sloje. Úplné vyloučení poklesu terénu
nad vyrubanými prostorami slojí není prakticky
možné. Tyto poklesy půdy, způsobené
poddolováním, mají značný vliv
zejména na stavby všeho druhu, trpící
nejvíce nepravidelnými poklesy, zejména horizontálními
pohyby půdy, které nastávají na okraji
poklesových kotlin.
Rozsah důlních škod, vznikajících
tímto způsobem, má značný národohospodářský
vliv, neboť opravy těchto škod, po případě
vyrovnání nároků vlastníkům
poškozených nemovitostí, si vyžadují
milionových nákladů. Ale nejenom to. Důlní
škody mohou i narušit provozní poměry
podniků na povrchu a tak ohrožovat splnění
jejich výrobních plánů.
S důlními škodami jsme se setkávali
již v minulosti, jakmile dolování dosáhlo
širších, průmyslových rozměrů.
Tehdejší právní nauka vytvořila
pojem důlních škod, zpřesnila jeho obsahovou
náplň a stanovila způsob jejich likvidace.
Tento pojem důlních škod i způsob jejich
náhrady odpovídal potřebám a zájmům
společenského systému, za něhož
vznikl.
Změna ekonomické základny našeho průmyslu
na socialistickou a s tím souvisící intensivní
rozmach výroby i výstavby průmyslu ukázal
nutnost přebudovat celý pojem důlních
škod tak, aby odpovídal potřebám socialistického
průmyslu i společnosti.
Obecná ustanovení o závazcích k náhradě
škody obsahuje hlava XVI občanského zákoníka.
Speciální ustanovení, týkající
se přímo důlních škod, občanský
zákoník nemá, to však není na
závadu pro řešení problematiky. Vzpomenutá
ustanovení hlavy XVI mají na zřeteli jednak
ochranu fysických i právnických osob při
způsobení škody, směřující
k tomu, aby byly odčiněny vzniklé škody
poskytnutím příslušné náhrady,
jednak také ochranu preventivní, směřující
k tomu, aby se vzniku škod podle možnosti předcházelo.
Národohospodářský význam prevence
stále více stoupá, poněvadž další
růst našeho průmyslu je do značné
míry odvislý od neustálého růstu
naší těžebné základny. Myšlenku
prevence lze aplikovati při plánování
přiměřeného využití povrchu
(zástavba, demolice, přenesení ohrožených
objektů, rekultivace, asanace) ať na územích
již poddolovaných, tak zejména na území,
které poddolování teprve zasáhne.
Aby uvedené plánování bylo úspěšné,
je ovšem zapotřebí, aby se plánující
místa mohla opírati o spolehlivé výsledky
geologického průzkumu a o pevný generel výstavby
jednotlivých báňských revírů.
Myšlenku prevence lze dále aplikovati při plánování
ekonomicky správného řízení
těžby a využití těžebních
prostor důlního závodu, které nemůže
býti živelné. Odtud pak vyplývá
oznamovací povinnost důlního závodu,
který je povinen včas informovat správy povrchových
podniků o zamýšlených důlních
pracích a o tom, jak silné poklesy v kterém
období se v důsledku důlních prací
pravděpodobně projeví a jaké druhy
důlních škod asi vzniknou.
Řádnou a účinnou prevencí lze
ve většině případů předcházet
běžným škodám. Není tomu
tak v plné míře u důlních škod,
neboť tyto jsou zákonitým průvodním
zjevem důlního dobývání. O
příslušných předpisech občanského
zákoníku, pojednávajících o
náhradách škod, možno říci,
že normují povinnost nahraditi způsobenou škodu
především uvedením v předešlý
stav. Není-li tento způsob dobře možný,
na př. v případě, kdy objekt je tak
poškozen, že je nutno ho demolovat, nebo z důvodů
plánovacích, poskytne se náhrada v penězích.
Zbývá pojednat o otázce náhrady důlních
škod mezi podniky státního socialistického
sektoru navzájem. Je nutno vycházet ze skutečnosti,
že důlní podniky nemohou dobývat uhlí
jinde, než kde se nalézá, a že zejména
koksovatelné uhlí je tak cennou surovinou, že
se dobývat musí i za cenu škod, které
snad nastanou na objektech jiných průmyslových
závodů. Záleží ovšem na
jednotlivých konkretních případech,
aby doly i povrchové závody učinily více
opatření, směřujících
k tomu, aby škody na povrchu byly co nejmenší.
Až do vydání vládního nařízení
čís. 18, o kterém dnes jednáme, nebyla
praxe ve vyřizování důlních
škod mezi národními podniky nikterak uspokojivá.
Vzájemné poměry byly určovány
soukromoprávními předpisy o náhradě
důlních škod, vykládanými ve
starém podnikatelském duchu. Podle soukromoprávních
předpisů občanského zákona
by měly báňské podniky hraditi poškozeným
socialistickým závodům důlní
škody v plném rozsahu. Nebylo dostatek vzájemné
spolupráce a koordinace při plánování,
která by u zúčastněných národních
podniků vytvořila předpoklady k tomu, aby
při zachování nutných výrobních
zájmů těchto národních podniků
byly nezbytné národohospodářské
škody, vznikající v důsledku poddolování,
omezeny na míru co možná nejmenší.
Zejména chyběla tato spolupráce též
při plánování a výstavbě
nových průmyslových objektů na terénu,
který byl resp. bude poddolován. Nebral se dostatečný
zřetel ke škodám, které v budoucnosti
poddolováním vzniknou a které by mohly být
buď vůbec vyloučeny nebo omezeny jiným
situováním povrchových objektů, menším
přemístěním a podobnými úpravami
bez zvláštních nákladů. Důsledkem
tohoto stavu bylo vzájemné dohadování
zúčastněných národních
podniků, které hájily každý svůj
zájem. Toto dohadování bylo mnohdy velmi
nákladné, neboť vedlo k vleklým arbitrážním
i soudním sporům, které často končily,
resp. nekončily bez konkretního výsledku.
Nebylo pamatováno na to, že všechny národní
podniky jsou národním majetkem ve vlastnictví
státu a že všechny pracují v rámci
jednotného hospodářského plánu.
Je jasné, že otázka náhrady důlních
škod mezi národními podniky je v prvé
řadě otázkou řádného
a správného plánování. Vědecké
bádání o účincích dolování
na povrchu je dnes značně pokročilé.
Míru očekávaných poklesů i
dobu, kdy nastanou, lze vypočítati předem
s velikou pravděpodobností, zvláště
bude-li řešení této otázky se
strany MP věnována větší pozornost
než dosud.
Aplikace norem občanského zákoníka
při likvidaci důlních škod mezi národními
podniky vedla tedy k obtížnosti a neúčelnosti.
Normy občanského zákoníka, upravující
odpovědnost za škody způsobené báňským
provozem, se staly vývojem nedostačující.
Problematiku likvidace důlních škod bylo nutno
vyřešit speciální úpravou s přihlédnutím
k platné plánovací metodice i k předpisům
o financování podniků státního
socialistického sektoru. Právní podklad pro
tuto speciální úpravu byl dán publikováním
vládního nařízení čís.
18/56 Sb., předloženého dnes k projednání.
U této speciální úpravy jde v podstatě
o to, že poškozená organisace zajišťuje
generální a běžné opravy důlních
škod, způsobených na jejich objektech, sama,
a to na základě informace důlního
závodu o očekávaných vlivech důlních
prací. Tuto informaci musí ohrožený
podnik obdržeti proto, aby si mohl naplánovati materiálové
a mzdové fondy k odstranění očekávaných
důlních škod, resp. aby mohl nárokovat
provedení potřebných prací u příslušných
dodavatelů stavebních prací.
Opakem uvedené oznamovací povinnosti důlního
závodu je povinnost ohroženého závodu
oznámiti příslušnému důlnímu
závodu náklad, kterého si v určitém
plánovacím období vyžádají
generální a běžné opravy, prováděné
z titulu odstraňování důlních
škod. To proto, aby si důlní podnik mohl naplánovat
potřebné finanční prostředky
za účelem náhrady nákladů na
opravy důlních škod. Tyto náklady nezatěžují
provozní náklady důlního podniku,
poněvadž v takových případech
jsou důlní škody financovány účelově.
Uvedený postup je obvykle sankcionován ustanovením,
že neohlásí-li důlní závod
předpokládané důlní práce
a očekávané důlní škody
ohroženému povrchovému podniku nebo provádí-li
práce, které nebyly naplánovány, nese
náhradu vzniklých důlních škod
ze svých provozních prostředků, a
to jak u generálních a běžných
oprav, tak i u investic.
Na druhé straně je však také sankcionována
povinnost ohroženého povrchového podniku oznamovat
výši nákladu na odstranění oznámených
důlních škod báňskému
podniku, aby si je tento mohl řádně naplánovat
za účelem náhrady škod tím, že
neoznámí-li povrchový podnik důlnímu
závodu výši náhrady tak, aby si ji mohl
tento naplánovat, ztrácí vůči
němu nárok na náhradu vzniklých škod.
Odstraňují-li se investicemi škody na zemědělské
a lesní půdě, na porostech a kulturách,
které jsou základními fondy ve správě
hospodářských a rozpočtových
organisací, hradí investiční náklad
poškozená organisace podle předpisů
o plánování a financování investic
a nemá nárok vůči báňskému
podniku na náhradu vynaložených nákladů.
Náklad na úhradu ostatních škod hradí
poškozené organisaci báňský podnik
ze svých prostředků.
U důlních škod, které se odstraňují
novými investicemi, nárok na náhradu škody
není. Investicemi totiž vznikají nové
základní fondy, které se stávají
součástí kmenového jmění
organisace. Proto náklady na investice, jejichž potřeba
byla vyvolána působením důlního
vlivu, nejdou k tíži dolu, nýbrž jsou
financovány stejným způsobem jako ostatní
investice.
Je pochopitelné, že v případech, kdy
poškozený základní fond nemá
již býti opraven nebo jinak uveden do předešlého
stavu, nebude báňský podnik poskytovat poškozené
organisaci žádnou náhradu.
Vládní nařízení tím,
že ukládá báňským podnikům,
aby hradily náklady na odstranění škod,
vyvolaných jejich neplánovanou činností
na vrub svých hospodářských výsledků,
nutí doly k tomu, aby byly materiálně zainteresovány
na dodržování plánu, vymezujícího
jejich činnost.